11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر عزیزی افتخار استان زنجان در عربستان شهر مدینه بین وهابیها ببینید چه غوغای بپا کرده👌👌
#ســـواد_رســـانـــه_ای
#جهاد_تبیین بر همه ما واجب است
کانال ولایت آخرالزمان در ایتا
@velayateakharazaman
‼️موارد استحباب امساک در ماه رمضان
🔷 برای رعایت ادب و احترام ماه مبارک رمضان، برای این اشخاص مستحب است از مبطلات روزه خودداری کنند، هر چند روزه نباشند:
۱. مسافری که در سفر مبطل روزه انجام داده و پیش از ظهر به وطن یا جایی که می خواهد ده روز بماند، رسیده است؛
۲. مسافری که بعد از ظهر به وطن یا به جایی که می خواهد ده روز بماند میرسد؛
۳. بیماری که مبطل روزه انجام داده و پیش از ظهر بهبودی یافته است؛
۴. بیماری که بعد از ظهر بهبودی یافته است؛
۵. زنی که در بین روز از عادت ماهانه یا خونریزی زایمان پاک شود؛
۶. کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود؛
۷. کودکی که در روز ماه رمضان بالغ شود.
📕 منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
« بسمه تعالی »
ضمن عرض سلام و ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما مؤمنین🤲🌹🤲
♦️نماز شب 29 ماه مبارک رمضان♦️
طبق فرمایش حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیهما السلام:
دو رکعت در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره توحید.
حضرت فرمودند :
خواننده این نماز رحمت شده می میرد و نامه عملش به اعلی علیین بالا میرود
کتاب وسائل الشیعة جلد ۵ صفحه۱۸۸
«التماس دعا🌹🤲 🌹»
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❣ذکری کارگشا....
(خدایا گره ازکارامام مابگشا🤲)
💚ثواب نشرباهزارااان صلوات هدیه به شهداومومنین به نیت ظهورحضرت #حجت سلام الله علیه
❇️ «عقوق والدين» (ناراحتی پدر و مادر)
ششم از گناهان کبیره عقوق والدین است. از پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله چنین رسیده است که از هر گناه کبیره بزرگتر شرک به خدا و عقوق والدین است و نیز از گناهانی است که در قرآن مجید و احادیث صحیحه بر آن وعده عذاب داده
شده است. ...
🔻پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود از آزردن والدین بپرهیزید به درستی که بوی بهشت از هزار سال راه استشمام میشود، ولی عاقّ والدین و قاطع رحم (کسی که صله رحم را ترک کند) آن را نمییابند. از همان حضرت روایت است که فرمود کسی که پدر و مادر خود را به خشم در آورد، خدای را به غضب در آورده است. و همچنین فرمود کسی که والدین خود را بیازارد مرا اذیت کرده و کسی که مرا
بیازارد خدای را آزرده؛ و آزارکننده خدا ملعون است. و همچنین فرمود عاقّ والدین هر عملی که میخواهد بجا آورد، هرگز داخلبهشت نخواهد شد.
🔻و نیز پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود سه طایفهاند که در روز قیامت خداوند با ایشان سخن نمیفرماید و نظر رحمت به آنها نمیکند و ایشان را پاک نکرده و از برای آنها عذاب دردناکی است؛ ایشان:
1⃣ شرابخواران و
2⃣ تکذیبکنندگان به قدر الهی و
3⃣عاق والدیناند.
🔻عاق والدین آمرزیدهشدنی نیست و کافی است در شقاوت عاق والدین که جبرئیل (ع) بر او نفرین فرمود. هر که پدر و مادر یا یکی از آنها را درک کند و او را از خود خشنود نسازد، آمرزیده مباد و رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بر نفرین جبرئیل آمین گفت. و از حضرت صادق علیهالسلام مروی است که فرمود ملعون است ملعون است کسی که والدینش را بزند و کسی که آزار به آنها رساند.
🔻نماز عاق پذیرفته نیست. از حضرت صادق علیهالسلام است کسی که به پدر و مادرش از روی غیظ بنگرد در حالی که والدین بر او ستم کرده باشند، خداوند نماز او را نمیپذیرد؟ چه رسد به آنکه در صورتی که والدین نیکوکار باشند؟
🔻رسول خدا صلیاللهعلیهوآله بر بالین جوانی که در احتضار بود، حاضر گردید. آن حضرت کلمه شهادت را به او تلقین فرمود؛ لیکن جوان نتوانست بگوید. پرسید آیا مادر دارد؟ زنی که نزد او بود عرض کرد بلی! من مادر او هستم! فرمود آیا بر او غضبناکی؟ گفت آری شش سال است با او حرف نزدهام. پس آن حضرت خواهش فرمود از او راضی شود؛ مادر به خاطر آن حضرت از جوان درگذشت. زبان آن جوان به کلمه توحید باز شد.
التماس دعا 🌹🤲🌹
« بسمه تعالی »
ضمن عرض سلام و ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما مؤمنین🤲🌹🤲
♦️نماز شب30ماه مبارک رمضان♦️
طبق فرمایش حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیهما السلام:
دوازده رکعت «شش تا دو رکعتی» در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره توحید و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد
حضرت فرمودند :
خداوند پایان عمر خواننده این نماز را ختم به رحمت کند.
کتاب وسائل الشیعة جلد ۵ صفحه۱۸۹
«التماس دعا🌹🤲 🌹»
🌹♦️بسمه تعالی♦️🌹
شب جمعه فرصت خوبی است تا با
خواندن نماز والدین روحشان را شاد
کنیم قطعا برایمان دعا خواهند کرد
♦️♦️🌹🌹🌹🌹♦️🌹🌹🌹♦️♦️
نماز والدین دو رکعت است:
در رکعت اول سوره حمد و ده مرتبه:
رَبِّنا اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنینَ یَوْمَ
یَقُومُ الْحِسابُ
و در رکعت دوم سوره حمد و ده مرتبه:
رَبِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِىَ
مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ
بعد از سلام ده مرتبه بگوید:
رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانى صَغیراً
( التماس دعا🌹🤲🌹 )
1392/05/17
احکام | زکات فطره
 متن بیانات حجتالاسلام فلاحزاده درباره زکات فطره:
در مورد زکات فطره چهار سؤال مطرح است: این چهار سؤال را اگر جواب بدهیم، اجمالاً احکام زکات فطره بیان میشود:
اول. اینکه پرداختن زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟ چه کسانی باید زکات فطره بدهند؟ آیا بر همه واجب است؟
دوم. اینکه چه وقت باید زکات فطره پرداخته شود؟ سوم. چه مقدار و چه چیز؟ چهارم. مصرف زکات فطره کدام است و کجا باید صرف بشود؟
اما سؤال اول: زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟ کسانی که در شب عید فطر مکلف باشند و فقیر نباشند و نانخور دیگران هم نباشند. کسانیکه این شرایط را داشته باشند باید زکات فطره خودشان را و کسانیکه نانخور آنها هستند، تحت تکفل آنها هستند - ولو واجبالنفقه هم نباشند - نانخور او به حساب بیایند باید زکات فطرهی آنها را هم بپردازد. اما کسی که مکلف نیست مثل بچهای که هنوز بالغ نشده است، زکات و نماز بر او واجب نیست، زکات فطرهی او را باید سرپرست او بپردازد. کسی که فقیر است، زکات فطره بر او واجب نیست؛ بلکه میتواند زکات فطره دریافت کند و خرج کند. هر چند فرمودهاند افراد ناتوان هم اگر مثلا خانواده پنج، شش نفره هستند حداقل به اندازه یک صاع، زکات فطره یک نفر را دست بهدست کنند، در نهایت همان را بپردازند؛ تا از این اجر و ثواب برخوردار بشوند.
و اما سؤال دوم: چهوقت زکات فطره بپردازیم؟ وقت پرداختن زکات فطره از شب عید است- یعنی از مغرب روز قبل عید - تا ظهر روز عید. این نکته را من خدمت شما برادران و خواهران عرض کنم، زکات فطره یک واجب عبادی است؛ یعنی افزون بر اینکه یک فریضه و واجب است، یک عبادت هم هست. حتما آنچه را که میپردازیم باید به نیت زکات و بهقصد قربت باشد؛ همانطور که نماز میخوانیم و وضو میگیریم و روزه میگیریم، زکات را بپردازیم. پس مسئلهی مهمی است. تأخیر هم نیاندازید. حتی فرمودهاند، احتیاط واجب آن است که قبل از نماز عید، زکات فطرهتان را بپردازید. مشاهده شده است که بعضی از افراد با اینکه صندوقهایی از طرف مؤسسات هست که زکات فطره را دریافت میکنند، پس از خواندن نماز عید و هنگام برگشت از نماز، زکات فطره را میپردازند. خب، لااقل به این احتیاط عمل بشود. مقید باشید و در وقت، زکات فطره را بپردازید. حتی فرمودهاند که اگر کسی امکان پرداختن برایش وجود ندارد، زکات فطره را کناز بگذارد تا بعداً بپردازد. این هم زمان پرداختن زکات فطره. اگر از سالهای گذشته به کسی زکات فطره واجب بوده و نپرداخته است، این زمان ندارد ولی خوب است که در همان روز عید، فطرهی گذشته را هم بپردازد.
اما مقدار و جنس زکات فطره. چه مقدار و چه چیزی؟ برای هر نفر یک صاع که حدود سه کیلو هست. سه کیلو گندم، جو، برنج، ذرت، خرما و امثال اینها. معمولا چون پرداخت قیمت آن هم اشکالی ندارد، قیمتی هم اعلام میشود؛ و چه خوب است که انسان، آنچه را که در ماه مبارک رمضان، قوت غالب او بوده، به فقرا هم همان را بدهد. نه اینکه خودمان بهترین غذاها را خورده باشیم و برنج بخوریم و به فقرا نان خالی بدهیم. تازه ما گندم میدهیم که هنوز نان هم نشده است. گرچه اگر همان گندم را هم - که حداقل است - بپردازید اشکالی ندارد؛ اما احتیاط مستحب است که آنچه را که بیشتر خودتان مصرف میکنید، از این حبوبات که گفته شد، بپردازید. بنابراین مثلا در یک خانواده شش نفره، سرپرست خانواده که خرج دیگران را میدهد، او باید زکات فطرهی خودش و پنج نفر دیگری که تحت تکفل او هست - یعنی شش ضربدر سه، که میشود هیجده کیلو یا قیمت هیجده کیلو - را بپردازد.
و اما مصرف زکات فطره. مصرف زکات فطره همان مصرف زکات اموال است که در قرآن هم وارد شده است: «انما الصدقات للفقراء و المساکین ...» تا آخر آیه. اما یک احتیاط استحبابی در اینجا وجود دارد - حتی برخی از فقها و مراجع معظم تقلید احتیاط واجب هم دارند - که حتیالمقدور به «فقرا» داده بشود. افراد فقیر و مستمند. اگر فقرا نبودند، مصارف دیگر، مثل مسجد و امور خیر و امثال اینها که مصارف زکات هست. فقیر هم به معنای گدا نیست. ممکن است شخص گدا نباشد و فقیر باشد. ممکن است فقیر باشد و گدایی نکند. ممکن هم هست که فقیر باشد و گدایی هم بکند. فقیر کسی است که خرج او بیش از دخلش است؛ یعنی درآمد سالش را ندارد و تأمین نمیشود. به چنین شخصی فقیر میگویند و میشود به او زکات فطره را پرداخت کرد. سؤال میکنند که آیا به این نهادها و مؤسسات هم میتوانیم بپردازیم؟ بله، اگر مورد اطمینانتان هستند که به مصرف زکات فطره میرسانند اشکالی ندارد.
درباره فطره میهمان که خیلی سؤال میشود - چون گفتیم کسی که نانخور دیگری است، زکات فطره بر خودش واجب نیست و آن میزبان یا کسی که خرجی او را میدهد زکات فطرهاش را باید بدهد - میهمان اگر در حدی باشد که نانخور به حساب بیاید (مثلا شب عید آمده و پنج شب دیگر هم میخواهد بماند یا پنج شب است که آمده و شب عید