کانال شاخه طوبی
✍️کتابت حرز در وقت #شرفالشمس
کیفیت مناسب جهت پرینت و چاپ
به قلم مبارک حضرت آیتالله صمدی آملی (حفظهالله):
۱۹ فروردین سال ۱۳۹۹
💠بخشي از متن سخنراني استاد صمدي آملي حفظه الله تعالي در دانشگاه مارندران
✅آن کسی که خودش را از بین برده است، میتواند امام دیگران شود که به دیگران بگوید بالایتان ببرم؟ به تعبیر فلسفی فاقد شیء موجب شیء می شود؟ اگر یک کسی چیزی را ندارد، می تواند نداشته هایش را به دیگران اعطا کند؟ فاقد شیء که معطی نمی شود فاقد شیء که موجب نمی شود؛ قطعا اگر چیزی بخواهد به دیگری بدهی قطعا باید اول داشته باشی تا به دیگری بدهی اگر یک کسی میخواهم امامش کنم که او مستضعف است، یعنی کسانی هستند که دارایان مقامات انسانی هستند در تمام طول بشریت.که حالا آن عصاره یشان که خدای متعال به این عصاره و عصر قسم خورد "وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ " این ان الانسان لفی خسر نه به این معناست که انسان باید همه شان در خسران باشند؛ قسم به عصر میخورد که تا به همه انسان ها بگوید شما می توانستید همین عصر باشید این عصر کیست؟ این عصر محمدی (ص) است که نیمه شعبان درحقیقت تولد و ولادت عصر محمدی(ص) است و نه تنها عصر است بلکه ولادت صاحب عصر است.
✅صاحب عصر بالاتر از عصر ؛ عصر یعنی عصاره در عصر مقام جمعی است مقام تفرقه نیست مقام تکثر نیست مقام جمع است. هر کجا مقام جمع وعصاره و خلاصه و زبده است، به آن میگویند عصر؛ خدای متعال به این عصر قسم میخورد این عصر، عصر محمدی است یعنی عصر آدم عصر ابراهیم عصر عیسی عصر موسی… همه اعصار گذشته در این عصر جمع هستند و این عصر مفرد است و دارای الف و لام است؛ العصر است که تمام عصر های گذشته در این جمع هستند این عصر جمعی است یک آقایی در نیمه شعبان سال 256 هجری قمری به عدد شریف نور (که ان شاءلله صلوات همیشه بفرست به عدد شریف نور که 256 بار؛ که توفیق ادراک هم عصر پیدا شود و هم توفیق ادراک صاحبی پیدا شود) در آن سال و در آن روز کسی که صاحب العصر است، به دنیا آمده ست این صاحب العصر کیست؟
✅این صاحب العصر عصاره مستضعفین عالم است؛ از حضرت آدم مستضعف شمرده شده اند تا خاتم انبیاء از امیر المؤمنین مستضعف شمرده شده اند تا خاتم الاولیاء به این یکی بقیه الله است یعنی عصر الاعصار یعنی خلاصه و زبده و مقام جمع تمام اجتماعات گذشته خوبان عالم است؛ تمام انبیاء مظاهر اسماء الله بوده اند و خاتم انبیاء اتم مظهر اسماء الهی است امیر المؤمنین تا حضرت بقیه الله، این آقا عصر اطلاقی است؛ بالاتر، صاحب عصراطلاقی است صاحب عصروزمان است.
✅مستضعفی است که تمام استضعاف ومستضعفین عالم دراینجاجمع شده است چون هیچ یک ازانبیا به این اندازه از چشم ظاهری مردم پنهان نشده؛ ازبس که درخشش نورسنگین است، غایب است؛ ازباب شدت نورش ازچشمان ما غایب است. و به تعبیر استادمان اوغایب نیست؛ مانمیتوانیم اوراببینیم ماغایبیم.
اگر هم بر او اسم شریف غایب را گذاشته اند، بع تعبیر مرحوم سبزواری در اول حکمت منظومه می گوید: "یا من هو اختفا بفرط نوره" می گوید از شدت نورت تو اختفا پیدا کرده ای؛ اختفا نیز از باب افتعال است و معلوم می شود که در آن مقداری تدبیر نهفته است. خدای متعال تدبیراً خودش را اختفا کرد و سپس می گوید چرا مخفی هستی؟! از شدت و فرط نورت اختفا داری.
استاد صمدي آملي حفظه الله تعالي
سخنراني دانشگاه مازندران
زمان: 95/3/4
#شاخه_طوبي
@shakhehtoba
🌸🍂🍃🍂🍃🍂
🍂🍃🍂
🍂🍃
🍂
🟪🌼نکاتی پیرامون دو حرز فوق🌼🟪
🟩🌺 با پیگیری یکی از فُضلای روحانی و عنایات حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله) این دو حرز بر مبنای دو تصویر فوق تکمیل و به تایید نهایی معظمله رسید. لذا این تصویر فوق مبنای بهرهمندی عزیزان باشد.
🟦🌺انعکاس تصویر متن این دو حرز جهت به همراه داشتن و استفاده عزیزان برای پرینت گرفتن میباشد و تاکیدی بر کتابت مجدد آن توسط هر شخص نشده است.
✍تاریخ کتابت هر دو #حرز به قلم مبارک حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله) مربوط به ۱۹ فروردین سال۱۳۹۹، در اوقات شریف #شرف_الشمس
🟫🌺در《حرز مهدوی(عج)》 که با ۱۹ بسم الله الرحمن الرحیم به عدد حروف بسمالله کتابت شده و در حرز 《نورالنور》 که با ۶۶ اسم مبارک "الله" به عدد ابجد حروف الله کتابت شده است.
🟩🌺اهل فن به کتابت ادعیه و حرز بر روی کاغذ به رنگ زرد توجه خاص میدهند.
╭┅──────┅╮
🌹 @shakhehtoba
╰┅──────┅╯
🍂
🍂🍃
🍂🍃🍂
🌸🍂🍃🍂🍃🍂
#نهج_الولايه
#پست_شماره_دو
موضوع :#بررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
لزوم دو نوع بحث بر وجوب وجود حجت قائم
در اين مقام دو نوع بحث لازم است يكى كلى و ديگر شخصى.
♦️مقصود از 'كلى' اين كه براهين قطعى عقلى بر وجوب(واجب بودن) وجود حجتى قائم بطور دائم قائم اند , و به امتناع خلو (خالی نبودن) عالم امكان و لزوم چنين واسطه فيض الهى حکم میکنند كه "الامام اصله قائم و نسله دائم"
♦️و مراد از 'شخصى' اين كه برهان معرف فرد نيست كه جزئى نه كاسب است و نه مكتسب(شخص را از طریق برهان نمی توان معرفی کرد و راه برهانی برای اثبات این که حضرت مهدی امام زمان است نداریم ولی واجب بودن وجود امام و امکان داشتن عمر طولانی ایشان را از راه برهان می توان اثبات کرد.) , لذا بايد آن را از طريق ديگر شناخت چنانكه احاديث متواتره اهل عصمت و وحى , معرف شخص آن حضرت اند .
♦️بلى حق اين است كه اگر كسى از اقامه يا ادراك برهان بر وجوب وجود چنين انسان قاصر باشد احاديث جوامع روائى فريقين (دو فرقه شیعه و سنی)كه در حقيقت بيانگر اسرار و بطون و تأويلات آيات قرآنى اند در اثبات مدعى كافى اند.
♦️بلكه راقم بر اين عقيدت صافى و خالص خود سخت راسخ است كه اماميه(شیعه) را در اين سر الهى (منظور امام زمان است) فقط همان صحاح و سنن اهل سنت حجت بالغه است.
♦️كثرت كتب و رسائل اعاظم علماى فريقين و تواتر احاديث جوامع روائى آنان در امر صاحب الامر و الزمان عليه السلام , علاوه بر اصول و براهين علميه در شناخت اسرار و مقامات و درجات نفس ناطقه انسانى به حدى است كه اين فقير الى الله تعالى بحث در اثبات وجوب وجود و غيبت و قيام و ظهور آن حضرت را به مثل چون سخن در اثبات وجود خورشید در روز مى بيند .
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
AKHLAG09.mp3
20.39M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا طهارة الاعراق )
توسط مهذب نفوس #استاد _صمدی_آملی_حفظه_الله
جلسه ۹
@shakhehtoba
4_210733407896862938.mp3
1.56M
💠#غزل_کعبه_امید حضرت علامه حسن زاده آملی که برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه گفته شده است:
♦️محبوب من که دائم هستم بگفتگویت
معشوق من که دائم هستم به جستجویت
آیا شود که روزی، روزی شود حسن را
احسان گونه گون و الطاف نوبنویت
بشنیده ام که خویت چون روی تست دلکش
ای من فدای رویت ای من فدای خویت
آیا شود که روزی با چشم خویش بینم
آن قامت رسا و رخسارۀ نکویت
ای که به لیله القدر کرّ و بیان بالا
اسرار هر دو عالم گویند مو به مویت
آیا شود که روزی تفتیده جان ما را
از تشنگی رهایی زآب زلال جویت
ای آستان قدست دارالسلام جانها
بس کاروان که بسته بار سفر بسویت
آیا شود که روزی این زار ناتوان را
باری دهی ز لطفت پایی نهد به کویت
ای شاهد دل آرا در بزم آفرینش
وی شاهدان عالم مشتاق دید رویت
آیا شود که روزی این عاشق وصالت
دستی رساند اندر دامان مُشکبویت
ای کعبه امید خوبان درگه عشق
چون تو خدیو باشی خود آبرو خدویت
آیا شود که روزی اندر برت حسن را
گویی چه خوش رسیدی اینک به آرزویت
📚منبع: #دیوان_اشعار
علامه حسن زاده آملی،
#غزل_کعبه_امید
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
🔴#نهج_الولايه
#پست_شماره_سه (3)
موضوع :#ابررسى_مستند_در_شناخت امام زمان( عج )
استاد علامه حسن زاده آملى
💠سخن جناب شیخ اجل ابن معلم مفید(رض)
جناب شيخ الشيعه شيخ سعيد محمد بن محمد بن نعمان حارثى عكبرى مكنى به ابو عبدالله و معروف به ابن معلم و ملقب به مفيد از نوادر ايام و از نوابغ اعاظم علماى اسلام است كه معروف و مقبول نزد فريقين است.
او را قريب دويست مصنف(کتاب) است كه هر يك از انفس(نفیس ترین) كتب قيمه(با ارزش) عالم اسلام است.
از آن جمله است كتاب "الارشاد فى معرفة حجج الله على العباد" كه در اثبات امامت به دلائل عقليه و نصوص نقليه است. اين صحيفه مكرمه در زمان صفويه به قلم فصيح و بليغ عالم ربانى مرحوم محمد مسيح كاشانى ترجمه به فارسى و به اسم "تحفه سليمانى" موسوم شده است (نام گرفته است) و در سنه(سال) هزار و سيصد و سه در ايران به خط نستعليق ممتاز به قطع رحلى و چاپ سنگى به حليت طبع متحلى شده است(چاپ شده است).
♦️ ترجمه عبارتی را از اين كتاب نقل مى كنيم :
🔹امام بعد از ابى محمد عليه السلام پسر والا گهر اوست كه مسمى(نامیده شده) به اسم مبارك رسول خدا صلى الله عليه و آله و مكنى(دارای کنیه) به كنيه طيبه او است(هم نام و هم کنیه رسول الله است).
🔹وانگذاشت(باقی نگذاشت) پدر بزرگوارش فرزندى به حسب ظاهر (فرزندی به معنای ظاهری که همان که در نزد عموم است منظور باشد)و باطن(منظور وارث علوم و کمالات ایشان است) به غير از آن حضرت.
و واگذاشت او را در حالتى كه غايب و مستتر بود.
ادامه دارد....
--------------
🌷برای اینکه متن اصلی را متوجه شوید پرانتز ها را در نظر نگیرید
🌷بنا به درخواست دوستان توضیحاتی راجع به متن در پرانتز ها آمده است
منبع :📚#نهج_الولايه
حضرت علامه حسن زاده آملي
🌹كانال شاخه طوبي 🌹
@shakhehtoba
37.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کعبه امید
محبوب من که دائم هستم به گفتگویت
معشوق من که دائم هستم به جستجویت
آیاشودکه روزی،رُوزی شودحَسَن را
احسان گونه گون والطاف نوبه نویت
بشنیده ام که خویت چون روی تست دلکش
ای من فدای رویت ای من فدای خویت
آیاشودکه روزی باچشم خویش بینم
آن قامت رسا ورخساره نکویت
ایکه به لیلة القدرکرّوبیان ِ بالا
اسرارهردوعالم گویندموبه مویت
آیاشودکه روزی تفدیده جان ِ مارا
ازتشنگی رهائی زاب زلال جویت
آی آستان قدست دار السّلام جانها
بس کاروان که بسته بارسفربسویت
آیاشودکه روزی این زارناتوان را
باری دهی زلطفت پایی نهد بکویت
ای شاهد دِلارا دربزم آفـرینش
وی شاهدان عالم مشتاق دید رویت
آیاشودکه روزی این عاشق وصالت
دستی رساند اندر دامان مشکبویت
ای کعبه ی امیدخوبان درگه عشق
چون توخدیوباشی خودآبرو خدویت
آیاشودکه روزی اندر برت حَسَن را
گویی چه خوش رسیدی اینک به آرزویت
@shakhehtoba
❇️حضرت آیتالله صمدی آملی:
👈ثواب در ادعیه یعنی دعاکننده با فهم صحیح از متن دعا عروج عقلی نموده و سالک با تعقل در دعا راه صواب و درست را بیابد و انقلاب و تحول روحی از این فهم دعا در او ایجاد شود. یافتن راه صواب بالاترین ثواب برای دعاکننده عاقل است.
❇️سالکین به معارف و صواب مندرج در این فراز از دعای صلوات شعبانیه توجه و دقتی بسزا نمایند:
🔹الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ: پيش افتاده از آنها از دين خارج است.
🔹وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ:و عقبمانده از آنان نابود است،
🔹وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ: همراه آنان ملحق به حق است.
@shakhehtoba
✨ آ ثار ابوالفضائل حضرت علامه حسن زاده آملی دامت برکاته✨
2⃣
آثار تفسیری
۱٫تصحیح خلاصه المنهج
۲٫انسان و قرآن
آثار کلامی
۱٫خیر الأثر در رد جبر و قدر
۲٫تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار
۳٫لیلهالقدر و فاطمه علیها السلام
۴٫رساله فی الإمامه
۵٫رساله ای در کسب کلامی
۶٫فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب ربّ الأرباب
۷٫رساله حول الرؤیا
آثار روایی
۱٫تصحیح نهج البلاغه
۲٫تصحیح سه کتاب (ابی الجعد ، نثر اللئالی ، طب الأئمّه)
۳٫تکمله منهاج البراعه
۴٫مصادر و مأاخذ نهج البلاغه
۵٫انسان کامل از دیدگاه نهج الیلاغه
۶٫شرح چهل حدیث در معرفت نفس
۷٫رساله ای در اربعین
آثار ریاضی و هیوی
۱٫دروس معرفه الوقت و القبله
۲٫رساله کلّ فی فلک یسبحون
۳٫رساله ای در تناهی ابعاد
۴٫تصحیح کتاب الإستیعاب فی صنعه الأصطرلاب للبیرونی
۵٫تعیین سمت قبله مدینه
۶٫الصحیفه العسجدیّه فی آلاتٍ رصدیّه
۷٫الکوکب الدرّی فی مطلع التّاریخ الهجری
۸٫رساله سی فصل
تعلیق تحفه الأجِلَّه فی معرفه القبله
۸٫رساله قطب نما و قبله نما
۹٫تعلیقه بر رساله مولا مظفر
۱۰٫رساله میل کلّی
۱۱٫رساله ظِلّ
۱۲٫رساله تکسیر دایره
۱۳٫تصحیح کتاب المناظر فی کیفیّه الابصار
۱۴٫رساله ای در اختلاف منظر و انکسار نور
۱۵٫رساله فی تعیین البُعد بین المرکزین و الأوج
۱۶٫رساله فی الصّبح و الشّفق
۱۷٫رساله ای پیرامون فنون ریاضی
۱۸٫رساله ای در مطالب ریاضی
۱۹٫دروس هیأت و دیگر رشته های ریاضی
۲۰٫تصحیح و تعلیق شرح جغمینی
۲۱٫تصحیح و تعلیق تحریر اصول اقلیدس
۲۲٫تصحیح و تعلیق اُکَرِ مانالاؤس
۲۳٫تصحیح و تعلیق تحریر اُکَرِ ثاوذوسیوس
۲۴٫شرح زیج بهادری
۲۵٫تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک
۲۶٫تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بربیست باب
۲۷٫تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی
۲۸٫استخراج جداول تقویم
۲۹٫تصحیح و تعلیق الدّرّ المَکنون و الجوهر المَصون
۲۸٫دروس معرفت اوفاق
۲۹٫شرح قصیده کُنوز الأسماء
آثار ادبی
۱٫تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصِّبیان
۲٫تصحیح کلیله و دمنه
۳٫تصحیح و اعراب اصول کافی
۳٫دیوان اشعار
۴٫قصیده یَنبوع الحیاه
۵٫مصادر اشعار دیوان منصوب به امیر المؤمنین
۶٫تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه
۷٫تصحیح گلستان سعدی
۸٫تعلیقه بر قسمت معانی مطوَّل
۹٫امثال طبری
آثار متفرقه
۱٫تقدیم و تصحیح و تعلیق خزائن
۲٫هزار و یک نکته
۳٫هزار و یک کلمه
۴٫مجموعه مقالات
۵٫ده رساله فارسی
۶٫کشیکل
۷٫مصاحبات
@shakhehtoba