بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۲)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
#مصالحه_مسيحيان در 《مباهله》 و
#مخاصمه_مسلمانان در 《غدير》،
بيانگر دو برخورد متفاوت با
#خانواده_ایمانی جناب رسولالله(ص)
✍به تعبیر یکی از علمای شافعی مذهب اهل سنّت که گفتند:
پیغمبر، دو جا علی را عرضه نمودند:
1⃣ یک جا علی را در قضیه مباهله با مسیحیان نجران به دشمن عرضه کرد و دشمن به جای تن دادن به مباهله، آن مباهله را تبدیل به مصالحه کرد و آمدند در مقابل جناب رسول الله(ص) سر فرود آوردند.
2⃣ یکی هم در روز غدیر خم، علی را جناب رسول الله(ص) آورد به دوستان مسلمان عرضه کرد، که نتیجهی عرضهی دوم این شد که دوستیها تبدیل به دشمنی شد
غدیر، تشکیل یک چنین خانوادهای است که جناب رسول الله(ص) فرمودند: من میخواهم یک خانوادهای تشکیل دهم که در رأسش علی(ع) را قرار دهم.
من نمیدانم، آقایان، عزیزان اهلسنت و دیگران، چرا این بحثها را طولانی میکنند؛ که حالا بگویند این مولی به معنای دوستی است یا این مولا به معنای اولی در تصرف است.
جان برادر!
ما با کسی دعوا نداریم؛
این برای خیر و سعادت شما و همه است؛
که یک خانوادهای را جناب رسول الله(ص) میخواهد تشکیل بدهد که
رأس این خانواده را علی(ع) قرار دادند تا این خانواده سعادتمند بشود و راه تعالی انسانیاش را در پیش بگیرد و بالا برود؛
اگر نمیخواهید، به سلامت! خداوند شما را مختار آفریده است که «لا إکراه فی الدّین»، به هچ کس اجباری هم نکردند که حتما بیا.
مگر جناب رسول الله(ص) کار بدی کردند که حضرت علی(ع) را معرفی کردند؟!
اگر معرّفی نمیکردند بهتر بود یا حالا که شاخص خانواده ایمانی را معرفی نمودند بهتر شد؟
@shakhehtoba
51.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعه غدیر و تشکیل خانواده ایمانی خطاب به يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
قسمت دوم
✍به تعبیر یکی از علمای شافعی مذهب اهل سنّت که گفتند:
پیغمبر، دو جا علی را عرضه نمودند:
1⃣ یک جا علی را در قضیه مباهله با مسیحیان نجران به دشمن عرضه کرد و دشمن به جای تن دادن به مباهله، آن مباهله را تبدیل به مصالحه کرد و آمدند در مقابل جناب رسول الله(ص) سر فرود آوردند.
2⃣ یکی هم در روز غدیر خم، علی را جناب رسول الله(ص) آورد به دوستان مسلمان عرضه کرد، که نتیجهی عرضهی دوم این شد که دوستیها تبدیل به دشمنی شد
غدیر، تشکیل یک چنین خانوادهای است که جناب رسول الله(ص) فرمودند: من میخواهم یک خانوادهای تشکیل دهم که در رأسش علی(ع) را قرار دهم.
من نمیدانم، آقایان، عزیزان اهلسنت و دیگران، چرا این بحثها را طولانی میکنند؛ که حالا بگویند این مولی به معنای دوستی است یا این مولا به معنای اولی در تصرف است.
جان برادر!
ما با کسی دعوا نداریم؛
این برای خیر و سعادت شما و همه است؛
که یک خانوادهای را جناب رسول الله(ص) میخواهد تشکیل بدهد که
رأس این خانواده را علی(ع) قرار دادند تا این خانواده سعادتمند بشود و راه تعالی انسانیاش را در پیش بگیرد و بالا برود؛
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
@shakhehtoba
بخوان و بالا برو
شيخ عارف محيى الدين عربى در كتاب در مكنون در علم حروف گويد: للحروف صور فى عوالمها، حروف را در هر عالم صورتى است. قرآن را در هر عالم صورتى است و قرائت را نيز صورتى، و هر مرتبه از وجود حكمى دارد. امام به ابن حنيفه فرمود: أقرأ وارق. يعنى سير علمى قرآن بى حد و بى نهايت است، اين بعد معنوى انسان است كه پايان ندارد. ممكن است كه توهم شود چه كسى قادر است در اين اقيانوس عظيم الهى وارد شود، و در اين بحر بيكران غواصى كند تا بتواند به فعليت مطلوب برسد، ولكن اين وحشتى بيش نيست، قرآن براى ارتقاى ما نازل شده است.
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی در نکته ۹۲۶ از ۱۰۰۱ نکته گوید:
« ذکر حلقهٔ در بهشت یا علی است، فی الامالی باسناده الی سعید بن جبیر عن ابن عباس قم النبی صلی الله علیه و آله قال: انّ حلقة باب الجنّة من یاقوتة حمراء علی صفائح الذهب فاذا دقت الحلقة علی الصفحة طنت و قالت: یا علی.
چه خوبست ارباب صنایع چنان حلقه ای اختراع کنند که طنین آن گوید: یا علی. »
پ.ن :
((البته فی الحال چنین صنعتی دایر و کمابیش سایر است و چه خوبست که اهل الله ازین نغمه در منازلشان بهره برند.))
#حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۳)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
جایگاه
حجتالله و
خلیفهالله بودن علی(ع)
موجب شد تا امیرالمومنین(ع) حتی
آبروی غاصبان حقّ خلافت الهیّه علوی را
حفظ نمایند.
همین سیره علوی(ع) از براهین قطعیه بر
خلیفهالله بودن علی(ع) و غاصب بودن آنان است.
✍جناب امیرالمؤمنین(ع)،
_صاحب امشب(شب عید غدیر)_
که بحق، ولیّ این
#خانوادهی_اهل_ایمان
در نظام هستی است.
الحمدلله از آن روز غدیر تا امروز هزاران و میلیونها نفر در تحت این کِسای خاتم أنبیاء(ص) جمع شدهاند.
یک اهلولایت، به هزارهزار منکرین میارزد تا چه رسد به اینکه هزارهزار و میلیونها اهلولایت، که بسیار عزیزند و ارزشمند.
خدا خودش میداند؛ ما خیر و سعادت همگان را میخواهیم.
به خدا قسم،
امیرالمؤمنین(ع)، حتّی خیر و سعادت کسانی را میخواست که مسند خلافت را _ که حقّ الهیّهی او بود_ غصب و ایشان را عزل کردند.
سبحان الله ! آقای من! سرور من!
بفرمایید این سیره امیرالمومنین علی!
علیرغم تمام جنایات غاصبین اما ایشان در این ۲۵ سال غصب، هیچگاه نخواستند آبروی آنها برود!
ای نظام هستی!
ای مردم عالم!
ما پیرو کسی هستیم که خودش را در نهج البلاغه معرفی فرمودند:
۲۵ سال استخوان در گلو و
خار در چشم داشته،
امّا نسبت به غاصبین
بهترین لطفها را کرده است
که خودشان گفتند:
اگر علی نبود، ما آبرویی نداشتیم!
حال خودشان قضاوت کنند! که جناب رسول الله(ص) فرمودند:
این علی رئیس خانواده شما باشد و
زیر پر ایشان باشید،
در اینجا بال و پر در بیاورید و
ایشان شما را بالا ببرد؛
شما را سیر صعودی بدهد؛
انسانتر بشوید،؛ آقاتر بشوید.
ما در محضر این آقاجان(ع) و آقای(ص) این آقا(ع) تشرّف داریم، الحمدلله ربّ العالمین؛
حضرت (ع) فرمودند:
۲۵ سال استخوان در گلو و خار در چشم داشتم، اما هرگز حاضر نبود که یکآن هم که شده است آبروی آنها برود!
خودشان هم اعتراف کردند و بارها گفتند:
اگر علی نبود، ما هیچ آبرویی نداشتیم؛
«لو لا علی لَهَلَکَ العُمَر»؛
نه بدین معنا که حتماً باید کشته میشد؛
یعنی اگر راهنمایی و مشورت علی نبود
هیچ آبرویی برای ابوبکر و عمر و عثمان نمیماند!
الحمدلله، غدیر ما اهل ولاء یک چنین غدیری است؛
✍ما در غدیر،
#کتاب_دوستی میخوانیم؛
بنا بر قرائت
#کتاب_دشمنی نداریم
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۵)
غدیر در بیان حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظه الله) در برنامه 《زنده باد زندگی》 از شبکه دو
✍ مسئله خلافت_و_ولایت_علی (ع)،
قبل_از_غدیر و در
زمان_معراج_پیامبر
به او جعل شده است.
لذا از مخاطبات خاتم انبیا(ص)
به سیداوصیا(ع) آمده:
《یا علی! کنتُ ولیاً و آدمَ بین الماء و الطّین》
✍غدیر، تنها
مقام_اظهار آن مقام بوده است و نه
مقام_جعل_و_ایجاد آن.
✍مسئله غدیر مبتنی بر
اولویت_پیامبر بر همه_مومنان است و
پیامبر بر اساس این اولویت،
که همه مسلمانان به آن اذعان داشتهاند،
خلافت و ولایت علی (ع) را اظهار کرده است.
✍جعل خلافت و ولایت علی (ع) و جانشینانش، به
جعل_بسیط است و نه
جعل_مرکب.
✍در واقع این جعل همراه با
جعل نبوت و خاتمیت رسول مکرم اسلام بوده است
و نه جعلی جدای از آن.
✍حدیث منزلت هم نشان میدهد
که خلافت و ولایت بلافصل علی(ع)
مربوط به قبل از غدیر بوده است.
غدیرخم
ظرف_زمانی
آخرین_اظهار_علنی
خلافت بلافصل علی(ع) بود.
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۴)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
علی(ع)؛
#تجلی_اعظم
#محبت_الهی و راه رسیدن به سعادت انسانی
✍چرا امیرالمؤمنین(ع) بعد از واقعهی وفات جناب رسول الله(ص) و افتادن حکومت به دست دیگران، این همه ناراحت است؟
برای اینکه قرار شد خانوادهای تشکیل بدهند تا بتوانند مجموعهی خانواده را به سوی سعادت انسانی آنها سوق بدهند و بالا ببرند.
اینکه ما مکرّر دم از
《غدیر》 میزنیم، یعنی
دم از《سعادتی انسانی》میزنیم؛
در واقع میخواهیم بگوییم
بیایید به سعادت خودتان برسید!
وگرنه امیرالمؤمنین(ع) نه از شما
دنیا میخواست و نه حتّی از شما
آخرت میخواهد.
آن کسی که حتی با خدا هم،
این طوری حرف میزند و میگوید:
《بارالها! نه برای بهشت تو را عبادت میکنم؛
و نه برای ترس از جهنم؛ بلکه چون تو را
دوست دارم و میبینم که شایستگی
عبادت و بندگی داری، تو را عبادت میکنم》
با این بیانِ حضرت، حالا ایشان بیاید
روی مبنای حب به حکومت،
از مردم دنیا را مطالبه نماید⁉️ حاشا و کلا...
این است که جناب رسول الله(ص)،
این 《خانواده ایمانی》 را در روز غدیر تشکیل داد،
محور این خانواده را روی اساس
#محبت و #مودت دایر کرد.
البته اگر برخی از کلام ما برداشت غلطی که منجر به انکار خلافت بلافصل وصی(ع) بعد نبی(ص) بشود ارائه ندهند،
از یک جنبه به این آقایانی که میفرمایند :
مولی به معنای محبّت و مودّت است،
عرض میکنیم بله، درست است؛
اگر مودّت و محبّت نبود،
علی #اولی_به_تصرف و ولیّ شما نمیشد.
این جانشینی بلافصل حضرت(ع) بعد از نبی(ص)
زیر سر محبّت و مودّت الهی است.
یک خانوادهای با مسئولی را میخواهیم
تشکیل بدهیم که درون این خانواده با این همه کشمکش مودّت باشد. و اگر مودّت نبود، حضرت امیرالمؤمنین(ع) میتوانست با ذوالفقار، صحنه را برگرداند، و نکرد و به بضاعت تشخیص مردم واگذار کرد.
این در حقیقت نهایت حرمت آزادی و آزادیخواهی است؛ یعنی اگر نمادی از دموکراسی بخواهد مطرح بشود نهایت مردمداری است و به تعبیری بر مردم ارفاق و شفقّت کرده است.
چقدر حضرت آبروداری کردند آبروی آنها نرود و بالآخره خودشان آبروی خودشان را بردند. همهی آنها آبروی خودشان را بردند.
✍《این افتخار ماست که
به محضر یک "آقاجانی(ع)"
جان و دلمان را تقدیم کردیم که ایشان
حقّ این تقدیم کردن را برگردن ما داشت
کجا یک چنین آقایی را پیدا کنیم
که این طور زجر بکشد و
هیچ به روی غاصبین نیاورد و
حتّی نگذارد که آبروی آنها برود.
اگر آقایان مثل یک چنین شخصی دارند،
معرّفی بفرمایند.》
┈┉┅━❀✨❀━┅ه┈┉❀✨❀┈┉┅━
💢اندیشکده قلب بصیر:
✍《به محضر "جرعهنوش قلزم ولایت" عرض مینماییم
دهن آنست تو داری که چه شیرین سخن است
منبع آب حیاتست و بنام دهن است
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۵)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی (حفظه الله) :
#تنازع و #تشاجر
#صحابه_ظلمانی عامل
#رجم_و_سقوط_ابدی از
محضر جناب رسولالله(ص) و
#سکوت_صحابه_شهودی عامل
#اتحاد_و_معیت_ابدی با خاتم انبیاء (ص)
✍در روایات داریم:
حضرت رسولالله(ص)، نه تنها
《شفیع مردم》 است بلکه حتی
《شفیع همه انبیاء》 است.
این صحابه یک چنین آقایی(ص) داشتند.
این صحابه ظلمانی و نزاعی که آمدند خودشان را به بدبختیهای دنیا دچار کردند،
معرفت نداشتند که
در محضر چه کسی تشرّف دارند؟!
ببینید فرق رفتار دو صحابه در زمانی که پیامبر(ص) در حالت کسالت جسمی هستند و میخواهند از این نشئه به نشئه بالاتر تشرّف فرما شوند؛
1⃣یک صحابه میگوید:
این آقا(ص) هذیان میگوید(نعوذ بالله)؛
2⃣اما صحابه دیگر(امام علی(ع)) میفرماید:
همان موقعی که تو میگویی
خاتم انبیا(ص) هذیان میگوید
برای من هزار باب علم گشوده شد
و از هر بابی از آن هزار باب
هزاران باب علم باز شد.
چه صحنهای مشاهده میشود⁉️
تمام علمای اهل سنّت و تمام منابع روایی اهل سنّت، حدیث ابنعبّاس در واقعهی زمان وفات حضرت(حدیث قرطاس و قلم یا یوم خمیس) را نقل کردهاند که یک عدهای در محضر حضرت بودند؛ بین آنان کشمکش و تنازع برخواست؛ چون جناب رسول الله(ص) فرمودند:
برای من قلم و کاغذ بیاورید
تا من کتابی را بنویسم که
هرگز گمراه نشوید؛
یکی از صحابه در مورد پیغمبر(ص) گفت:
ایشان الآن تب کرده است؛ «قد غلبه الوجع»؛
و با این حالش نمیتواند مطلبی بنویسد و
وانگهی هذیان میگوید.(نعوذ بالله)
خلاصه یک عده به دفاع از امر پیغمبر(ص) و یک عده هم در مخالفت با امر نبی(ص) با طرف مقابل، در محضر انسان کامل تنازع میکردند؛
در همین لحظه جناب خاتم انبیاء(ص) به امیرالمؤمنین(ع) که در گوشهای نشسته و سکوت کرده بودند و اصلاً در بین متنازعین نبودند، فرمودند:
علی جان! گوش خودت را بیاور. امام علی(ع) جلو رفتند و برگشتند؛ چند لحظهای طول کشید؛ بعداً از جناب امیرالمؤمنین(ع) سؤال کردند چه اتفاقی افتاد؟ فرمودند:
هزار باب به من علم یاد داد که از هر دری از این هزار باب، هزار در به روی من باز شد.
ای نظام هستی!
ای همهی عالم!
ای آقایان اهل سنّت!
ای آقایان اهل تشیّع!
بفرمایید! این کتاب صحنهی وفات جناب رسول الله(ص)
را محضر شما میگشاییم؛
یک شاگردی است که میگوید:
پیغمبر(ص) هذیان میگوید
و یک شاگرد دیگر همین لحظه
از او هزار باب علم میگیرد.
❤️ما به دنبال این آقاجان(ع) هستیم❤️.
@shakhehtoba
هو العلّی الا علی
یوم غدیر یوم الله ولایت وصی ولیّ علی الاطلاق
به بسم الله الرحمن الرحیـم اســـت که در عالم امــام لطـف عمیم اســت
امــــامـت در جهان اصلی است قائم چو اصل قائمش نسلی اسـت دائـــم
عــــلی ما را امـــــام اولیـن است امــــــام اولــین و آخــریــن اســـت
کـــه سّـــر انبـیــا و عــــالمیـــن است لســــان صـــــدق قـــرآن مبیـن است
سلام صلوات الهی بر سّر اسرار و مُشرِق انوار،سِرّ انبیاء و مرسلین و سیدا وصیا و صدیقین، فاتحه مصحف وجود، بسمله کتاب موجود، حقیقت نقطه ی بائیه و نَیِّر جَلِیّ و نجم ثاقب، امام الائمّه علیّ عالی أعلی حضرت وصیّ امیرالمومنین امیر عالم و آدم علیّ ابن ابیطالب علیه السلام که غدیرش پیام آور آزادی انسانی بر اساس امامت و ولایت و خلافت الهیه است ، لذا ولایت فصل حقیقی و صورت دین است که دین الهی با آن کامل شده است"پس حق به حقیقت علی است "
عـــــلی نـــــــور دل و تـــــــاج ســر دل عـــلی ســـر لوحــه و سر دفتــر دل
حضرت #علامه-حسن زاده آملي روحي الفداء
@shakhehtoba
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وصف علی علیه السلام
#حضرت_علامه_حسنزاده_آملی
@shakhehtoba
31.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعه غدیر و تشکیل خانواده ایمانی خطاب به يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
قسمت سوم
✍چرا امیرالمؤمنین(ع) بعد از واقعهی وفات جناب رسول الله(ص) و افتادن حکومت به دست دیگران، این همه ناراحت است؟
برای اینکه قرار شد خانوادهای تشکیل بدهند تا بتوانند مجموعهی خانواده را به سوی سعادت انسانی آنها سوق بدهند و بالا ببرند.
اینکه ما مکرّر دم از
《غدیر》 میزنیم، یعنی
دم از《سعادتی انسانی》میزنیم؛
در واقع میخواهیم بگوییم
بیایید به سعادت خودتان برسید!
وگرنه امیرالمؤمنین(ع) نه از شما
دنیا میخواست و نه حتّی از شما
آخرت میخواهد.
آن کسی که حتی با خدا هم،
این طوری حرف میزند و میگوید:
《بارالها! نه برای بهشت تو را عبادت میکنم؛
و نه برای ترس از جهنم؛ بلکه چون تو را
دوست دارم و میبینم که شایستگی
عبادت و بندگی داری، تو را عبادت میکنم》
با این بیانِ حضرت، حالا ایشان بیاید
روی مبنای حب به حکومت،
از مردم دنیا را مطالبه نماید⁉️ حاشا و کلا...
این است که جناب رسول الله(ص)،
این 《خانواده ایمانی》 را در روز غدیر تشکیل داد،
محور این خانواده را روی اساس
#محبت و #مودت دایر کرد.
البته اگر برخی از کلام ما برداشت غلطی که منجر به انکار خلافت بلافصل وصی(ع) بعد نبی(ص) بشود ارائه ندهند،
از یک جنبه به این آقایانی که میفرمایند :
مولی به معنای محبّت و مودّت است،
عرض میکنیم بله، درست است؛
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
@shakhehtoba