eitaa logo
🏴کانال شاخه طوبی 🏴
14.6هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. استاد صمدی آملی حفظه الله: چقدر نفوس مستعده در محضر آقا(علامه حسن زاده آملی حفظه الله) تربیت یافته اند،به غیر از کسانی که در کلاس درس ایشان حضور داشته اند... آنقدر این بزرگوار شاگرد دارند اعم از جن و انس که تا به حال حتی بدن عنصری ایشان را هم به چشم ندیده اند واز محضر قلب مبارکش بهره مند هستند. آنقدر از این شاگرد ها هستند که اهل طی الارض هستند واز جهان حرکت میکنند به سمت منزل ایشان در ایران، می آیند داخل منزل ایشان،استدعا میکنند که ما پشت سر شما یک نماز بخوانیم، آقا اجازه نمی دهند! می گویند آقای حسن زاده ،شما نمیخواهد طی الارض کنید و به جایی بروید،شما در همان منزلت باش ما از سراسر جهان به محضرت مشرف می شویم. به قول مرحوم ولایی می فرمود: وقتی آقاجان بر می خیزند برای امورشان در منزل، می بینند اتاق پر از این آقایان است، به همه خطاب میکنند خواهش میکنم تشریف ببرید به بنده کاری نداشته باشید. ایشان در پیشگاه حضرت بقیه الله ادب مع الله را مراعات میکنند... @shakhehtoba
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ریشهء فرانسوی ها در بیان حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
📚 ( ۲ جلد) ✍️ مولف : 🔷جلد سخت، مجموعا 786 صفحه ،فارسی 🔶 قیمت جلد1 : 75 ت 🔶 قیمت جلد 2 : 75 ت 📝معرفی کتاب : 🔺 این کتاب، شرح کتاب شریف دروس می باشد که توسط استاد صمدی آملی به صورت مبسوط و خط به خط شرح شده است . جلد اول شامل شرح درس های 1و2 و جلد دوم شامل شرح درس های 3 تا 6 می باشد. امید است که در آینده ادامه آن نیز در جلدهای بعدی چاپ گردد. —————✨✨✨—————- ❇️ جهت سفارشات به آیدی زیر در ایتا یا تلگرام پیام دهید ⬇️⬇️⬇️ @ghaemAdmin1 ✅ ارسال پستی سفارشات به سراسر کشور —————✨✨✨——
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱ای قطره 🍀چطور خودت را فراموش کردی حسن زاده آملی حفظه الله @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
كلمه 38 روزى به محضر مبارك استادم جناب آية الله محمد آقاى غروى آملى - رضوان الله تعالى عليه - تشرف حاصل كرده بودم , به من فرمود : اين عبارت را در جائى ديده ايد كه[ ( الامام أصله دائم , و نسله دائم]( , عرض كردم : خير در جائى نديده ام , چه جمله شگفت و شيوا و شيرين و دلنشين است كه خود اصلى استوار و قانونى پايدار است , حضرتعالى از كجا نقل مى فرمائيد ؟ فرمود من از جائى نقل نمى كنم . آنگاه انگشتان دست راستش را جمع كرد و در حالى كه برگرد لبانش دور مى داد فرمود : ديروز كه از خواب بيدار شدم ديدم اين جمله را بر سر زبان دارم و بدان گويايم . راقم گويد : در اصطلاح عرفان اين گونه القاءات سبوحى را[ ( حديث برزخى]( گويند . @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
اربعين كليمي: اربعین کلیمی امادگي براي طهارت جان. غرض از تصدیع تذکر به اربعین کلیمی است که از اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه است. خُنک آنکه در این ایام جمع هر دو سفر کند و میقاتش در قربانگاه عاشقان یعنی منی بود. در این سه آیه ی کریمه درست تامل شود "و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله ...و لما جاء موسی لمیقاتنا و کلمه ربه" "و اذ واعدنا موسی اربعین لیله" و دیگر از غسل توبه ی یکشنبه ذی القعده و خواندن چهار رکعت نماز بعد از آن چنان که مسبوقید و هم در اعمال ماه ذی القعده مفاتیح مذکور است، غفلت نشود. همچنین از خواندن دو رکعت نماز بین مغرب و عشا در ده شب اول ذی الحجه مفاتیح مسطور است که در هر رکعت بعد از حمد و سوره ی توحید یک بار و آیه ی (( و واعدنا موسی)) نیز یک بار خوانده می شود. عمده حضور است و حضور. 📚نامه ها بر نامه ها حضرت علامه حسن زاده آملي @shakhehtoba
و آداب آن 💠مؤثر 124 – اربعین کلیمی و آداب آن یکی از اربعینات "اربعین کلیمی" است، ♦️"و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و اتممناها بعشر فتمّ میقات ربه أربعین لیلة و قال موسی لأخیه هارون اخلفنی فی قومی و أصلح و لا تتّبع سبیل المفسدین [] و لمّا جاء موسی لمیقاتنا و کلّمه ربّه قال ربّ أرنی أنظر إلیک قال لن ترانی و لکن انظر إلی الجبل فإن استقرّ مکانه فسوف ترانی فلمّا تجلّی ربّه للجبل جعله دکّاً و خّ موسی صعقاً فلمّا أفاق قال سبحانک تبت إلیک و أنا أوّل المؤمنین [] قال یا موسی إنّی اصطفیتک علی النّاس برسالاتی و بکلامی فخذ ما آتیتک و کن من الشاکرین [] و کتبنا له فی الالواح من کلّ شیءٍ موعظةً و تفصیلاً لکلّ شیءٍ فخذها بقوةٍ و أمر قومک یأخذوها بأحسنها سأُریکم دار الفاسقین" (سوره اعراف، آیات 143-146) ♦️مراد از "ثلاثین لیلة" ماه ذی القعده و مراد از "بعشر" دهه اول از ماه ذی الحجه که: "فتمّ میقات ربّه أربعین لیلة" ♦️برتو باد به تدبر و تعمق در مواعد "ثلاثین لیلة" و اتمام آن به ده شب و در کلمه ی "لیلة" و "میقات" و به خصوص در کلمه ی "ربّه" آن هم ربّ که اضافه به حضرت موسی (ع) که رب موسی و در کلمه ی "أرنی" که رؤیت عبارت اخرای ادراک، و نیز در امر به موسی به جهت نظر کردن به جبل، و در کلمه ی "تجلی" و در دکّ جبل و صعق موسی و بعد از صعق افاقه و توبه کردن حضرتش، بعد از این مراحل اصطفای او برای مردم و بعد از آن اعطاء کتاب که در آن موعظه و تفصیل همه ی اشیاست. ♦️آنگاه توجه داشته باش در تناظر احکام زمان ها و تطابق شان. پس میقات امت ختمی محمدیه در حج و مناسک آن در دهه ی اول ذی الحجه قرار گرفته است. فتدبّر! (کتاب "مآثر آثار(لطائف نوری)" حضرت علامه حسن حسن زاده آملی، تدوین: داود صمدی آملی، صفحه 42 الی 48 با اندکی تخلیص) @shakhehtoba
لفظ شریف اربعین از آیه «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً»1 گرفته شده است. خوشا به حال آنها که اربعین کلیمی و اربعین حسینی می‌ گیرند. این ها از شعائر ما است. هر چه از حضرت عیسی علیه السلام در بین مردم رواج پیدا کرد شعائر عیسوی است. هر چه از حضرت موسی علیه السلام رواج پیدا کرد شعائر موسوی است. هر چه هم از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله رواج پیدا کرد شعائر اسلامی است. آنچه از امیرالمومنین علیه السلام رواج پیدا کرد شعائر علوی است و آنچه از امام حسین علیه السلام سر زده است شعائر حسینی است. این همه برکات معنوی را خداوند به ما عطا فرمود. زیارت جامعه کبیره مقامات جمعی دارد. برای همین هم اسمش جامعه شد. هم جامعه است و هم کبیره است. چه اینکه دعای ندبه هم به عنوان یک دعایی است که ما در محضر خدای متعال تشرف پیدا می‌ کنیم تا در مورد اولیای خدا گریه کنیم که بالاتر از گریه عاطفی متعارف است. یک گریه علمی و شهودی است که با حمد الهی شروع می‌ شود و در مورد اولیای خاص خدای متعال گفته می‌ شود. یکی از نکاتی که یکی از بزرگان اهل علم مطرح فرمود این بود که کمال هر صفتی آن است که با آمدن ضدش آن صفت زائل نشود. خدای متعال هم در قرآن به اوصاف متقابل اشاره فرموده است. یک وقتی اوصاف تقابلی است هم هادی است و هم مُضل است. از این اسماء متقابل فراوان در ادعیه ها داریم. الله در کنار هر اسمی قرار بگیرد یک معنا دارد. با ظاهر بودن، باطن بودن زائل نمی شود. وقتی می‌ گوییم "هو الاول و الآخر" یعنی او اول است در عین حالی که اول است آخر است. مرحوم جناب شوشتری در یک کتابی گفتند: کمال هر صفتی این است که با آمدن مقابلش، آن صفت زائل نشود. اهل بیت علیهم السلام فرمودند: هر چه از ما می‌ شنوید مطمئن باشید از متن قرآن است. نه تنها کمال هر صفتی این است که با امدن صفت مقابلش زائل نشود بلکه کمال هر صفتی این است که وقتی با مقابلش جمع می‌ شود مقابل را هم بالا می‌ برد. به جای اینکه هم را دور کنند یکدیگر را بالا می‌ برند. چون اضداد جمع شده اند طبیعت را این چنین گفته اند. این ضد آن ضد را بالا می‌ برد و دیگری آن ضد دیگر را. در زیارت جامعه کبیره می‌ فرماید: خدای متعال هم با شما می‌ گشاید و هم با شما می‌ بندد. هم قابض است و هم باسط. همه این توان را ندارند که دائماً پیش خدا باشند و عادت هم نکنند. دائماً در عظمت الهی غرق باشند. در دعای ندبه خدای متعال گروهی را خاص را فقط با قضا برخورد کرده است. با قدر برخورد نکرده است. همه کسی تحمل قضا را ندارد ولی توان قدر را داریم. آن که قضای الهی است دعایش را هم می‌ کند ولی می‌ داند حکم، حکم دیگری است. حوصله شان خیلی وسیع است. همیشه اربعین است. خدا یک عالمی را ساخته است و اهلش می‌ دانند که چقدر بامزه است. سخنرانی استاد صمدي آملي دهه کرامت ۱۳۹۵ در هیئت متوسلین به حضرت ولی عصر (عج)  🌹كانال شاخه طوبي🌹 🆔: @Shakhehtoba
💠 حضرت علامه حسن زاده آملی : ♦️این دستورالعمل در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی ( رحمة الله علیه ) در اعمال ماه ذی القعده و در پایان رساله لقاءالله علامه حسن زاده (حفظه الله ) به نام دستورالعملی به نام نماز توبه نقل شده است : ♦️جناب سید بن طاووس در اقبال روایت کرده که احمد بن عبدالله از منصور بن عبدالحمید از أبی أمامه از أنس بن مالک نقل کند که انس گفت : ✅(( جناب رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) روز یکشنبه ماه ذی القعده از منزل خارج شدند و در جمع مردم تشریف فرما شدند و فرمودند : ایها الناس کدام یک از شما حاضرید که توبه کنید ؟ ✅عرض کردند : آقا جان ما همه میخواهیم توبه کنیم و دیگر بد نکنیم . آقا فرمودند : یکشنبه این ماه غسل کنید ( به نیت توبه ) ، وضو بگیرید ، 4 رکعت به نیت نماز توبه روز یکشنبه نماز بخوانید و در هر رکعت سوره حمد 1 مرتبه ، سوره اخلاص 3 مرتبه ، سوره فلق 1 مرتبه و سوره ناس 1 مرتبه . ♦️آنگاه جناب رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : پس از تشهد و سلام نماز ، 70 مرتبه ( أستغفرالله َ ربی و أتوب ُ الیه ) و سپس آن را به جمله ( لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ) ختم نمایید و در آخر بگویید : (یا عزیز ُ یا غفار اغفرلی ذنوبی و ذنوبَ جمیع ِ المؤمنین َ و المؤمنات فانه ُ لا یغفر ُ الذنوب َ إلا انت ). سپس حضرت در مورد برکات این نماز توبه فرمودند : ♦️هیچ عبدی نیست که این عمل را انجام دهد جز آن که ندا از آسمان میاید که ای بنده خدا اعمالت را از نو شروع کن چون توبه تو قبول و گناه تو بخشیده شده است . و ملک دیگر از تحت عرش ندا میدهد که ای عبد مبارک باشد بر تو و بر اهل تو و بر ذریه تو ، و منادی دیگر ندا میدهد که ای عبد تو بر ایمان میمیری و از تو ایمان گرفته نمیشود و قبر تو فسحت میابد و نورانی میگردد . و منادی دیگر ندا میدهد که پدر و مادرت اگر از توخشمگین بوده اند راضی میشوند و گناه آنان و ذریه تو بخشیده شد و تو در دنیا و آخرت وسعت رزق گرفتی و در نهایت جبرئیل میگوید : من آنم که با ملک الموت برای تو میایم که با تو مدارا کند و اثر مرگ تو را مخدوش نکند که جان تو به سلامتی از تن تو بیرون رود . ♦️سپس انس میگوید که گفتم یا رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ) اگر بنده ای این نماز توبه روز یکشنبه در این ماه ذی القعده را در غیر این ماه انجام دهد چطور ؟ حضرت فرمودند : هر آنچه که در این ماه گفتم در غیر این ماه هم میشود . و جناب جبرئیل این کلمات را در ایامی که در شبهای معراج در نزد حق تعالی بودیم به من تعلیم کرده است .)) 💥تذکر : 1 - توجه داشته باشید وقتی که پیامبر یا امامی دستوالعملی میفرمایند باید طبق متن فرمایش معصوم عمل کرد .پس وقتی به شما امر میکنند که فلان طلب را بکنید بعینه همان طلب را داشته باشید و هیچ تخطی نکنید . ( در پایان نماز فقط و فقط درخواست توبه کنید و لا غیر ) . 2 - وقت این نماز از طلوع آفتاب روز یکشنبه تا غروب آفتاب روز یکشنبه است . 3 - این نماز با غسل و وضو بعد از غسل جمعا 1 ساعت طول نمیکشد پس چه بهتر است که دوستان طالب معرفت ذات باری تعالی این نماز رو جزء برنامه های روزهای یکشنبه خود قرار بدهند. @shakhehtoba
ابو على مسكويه در طهارة الاعراق در تجرد نفس بيانى روشنتر دارد و چون مهمترين مسائل بشرى است مناسب است كلام وى را نيز بياوريم . گويد : در ما چيزى است نه جسم و نه جزء جسم و نه عرض و نه محتاج قوه جسمانى . هر جسمى كه صورتى دارد صورت ديگر از جنس صورت اولى نمى پذيرد مگر پس از آنكه صورت اول از او جدا شود . مثال آن جسمى كه صورت مثلث پذيرفت شكل ديگر مانند مربع و دائره قبول نمى كند مگر پس از آنكه صورت اول از او جدا شود و همچنين هر گاه صورت نقش يا نوشته يا هر صورت ديگر پذيرفت صورت ديگر قبول نمى كند مگر آنكه صورت اول زائل شود و اگر چيزى از آثار و نشانهاى اول مانده باشد با صورت تازه آميخته مى شود و صورت تمام از هيچ يك نمى ماند . مثال آن موم است كه چون مهرى بر آن نهادند و نقش مهر در آن جا گرفت نقش مهر ديگر بر آن نمى توان زد . و هم چنين نقره وقتى به صورت انگشترى ساختند صورت ديگر قبول نمى كند و اين حكم دائم است و در همه اجسام جارى . اما ما در صور معقوله يا محسوسه غير اين مى بينيم كه هر صورتى را قبول مى كند بى آنكه صورت پيشين زائل شود بلكه نشان اول به تمام و كمال مى ماند و نشانه دوم بر آن مزيد مى شود و همچنين پيوسته صورتى پس از صورتى قبول مى كند بى آنكه سست گردد يا از كار بكاهد . و اين خاصيت بر خلاف خاصيت اجسام است و به اين علت است كه انسان پيوسته در افزايش است از جهت ادب و دانش پس نفس جسم نيست . درس۷۶ @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسات شرح رساله لقاءالله (ادامه جلسات ماه رمضان - اولین جلسه ) موضوع : ✅ جلسه ... 📆 26 خرداد 1400, ساعت 5 صبح ostadsamadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اثر هر کس نمودار دارایی اوست! قرآن می‌فرماید: «قُلْ كُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِه»[1] هرکس کار او، اثر او، شاکله و بیان گر اوست. اثر هر کس نمودار دارایی اوست. این بیان خود خدای سبحان است، که عمل خداوند سبحان، شاکله و شبیه اوست. چگونه سخنان و قلم و آثار وجودی هر کس معرّفی دارایی اوست، نظام هستی معرّف خداوند است. از این بهتر تصور شدنی هست «الَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى فی خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُور».[2]درست نگاه کن، ببین یک میکرون خلاف، اعوجاج، بی‌نظمی، هرج و مرج در این نظام می‌توان پیدا کرد. آیا کسی می تواند انگشت اعتراض بگذارد، به زمینش، به اسمانش,به ستارگانش، به انسانش، به حیوانش، به اعضاء و جوارح موجودات سبحان الله، این کیست که گویا شده است، این کیست که خوانا شده است، این کیست که دانا شده است، این کیست که این همه از او می‌جوشد، این کیست که تصرف در ماده کائنات می‌کند. این کیست که به همت خود دریا را , اب را کنار می زند زاه باز می کند بفرمایید بروید.این کیست که به همت خود بدون اینکه بیل و کلنگ به کار ببردبه زمین می‌گوید دهن بازکن و باران را بلع کن، این لیاقت ندارد که در روی زمین باشد، باید در دل زمین باشد,خودش را ارزان فروخته است، این قدر دارایی خودش را ندانسته است،این نعمتی که به او ارزانی داشته ایم قدر ندانسته است, این کیست که به همت و اراده خودش تصرف در کره ماه می‌کند و آن را نصف می‌کند، این کیست که می‌تواند در ماده اثر بگذارد . این کیست که می تواند تصرف در ماده کاینات کند.این عصاره نظام هستی است به نام نطفه ، سبحان الله از این عصاره! فلینظر الانسان من خلق ببینید از چه آفریده شده اید، گویندگان ,مخترعین ,نویسندگان,ارباب اکتشافات ,ارباب کرامات ,صاحبان کتب,صاحبان کرامات,صاحبان معجزات, ببینید از چه آفریده شده اید . این همه که از شما می جوشد و می گویید الی ماشاالله این فضایی های شما این دریایی های شما , این صحرایی های شما,این همه آثار وجودی شما را چه کسی پدید آورده است همین عصاره نظام هستی به نام نطفه , چی ان را پرورانده است به این صورت دراورده است چه کسی به این نطفه قدرت داده است پدر و مادر چه خبری دارند بر پدر و مادر سه تا غریزه آفریده شدندهمین قدر می دانند که گرسنه هستند غذا می خواهد وتشنه است آب می خواهد و بزرگ شد همسر می خواهد برای بقا نظام هستی این چه می داند دهد نطفه را صورتی چون پری/ چه کرده است بر آب صورتگری خودتان را فراموش نکنید رب العالمین کیست رب شما کیست. چه کسی به دهن گفته که آب شیرین بجوشد چگونه لقمه را گذاشتی آب شیرین می جوشد تا نان را خمیر می کند و به اندازه می جوشد دندان پیشنین باید تیشه ای باشد دیگری باید پسین باید آسیابی باشند آرد کنند زبان اینگونه که امیر المومنین به حیرت آمده می گوید: این چشم می بیند دیدن چیست این چیست که می شنود شنیدن چیست این چیست که می بوید بوییدن چیست چرا کتاب وجود خودتان را مطالعه نمی کنید چرا فهمیده ورق نمی زنید (3). 1] . اسراء/84: بگو: «هر كس طبق روش (و خلق و خوى) خود عمل مىكند.» [2] . الملک/ [3] . فایل صوتی شمار @shakhehtoba