50-400-5-15 legha alla j 100=.mp3
15.25M
🌸 جلسه ۱۰۰ شرح « #رساله_لقاءالله » بخش « آداب سالک الی الله »
🔸جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۰ سری جدید)
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بمناسبت روز خبرنگار یادی کنیم ازتهیه گزارشی ودیدارصمیمی باعلامه حسن زاده آملی درتابستان سال ۱۳۸۲ درزادگاه ایشون روستای ایراء لاریجان
#خبرنگار #گزارش_تصویری #علامه_حسن_زاده_آملی #
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹
🌹🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊
🌹🕊🌹🕊🌹
🌹🕊🌹
🌹
🔲🚩ملائکه؛ سفیران اعلام آغاز
🔲🚩ماهصرخه بر مصائبحسینی(ع)
💢آیتالله صمدی آملی:
✍ در روایت آمده است که
بعداز شهادت امام حسين(ع)
فرشتهاي از فرشتگان بهشتي بر
درياها فرود آمد و بالهاي خود را
بر فراز آن گسترد و سپس
#صرخه(فریاد بشدت بلند و ممتد)
كشيد و گفت:
اِلبسوا
اَثواب الحُزن
فَانَّ #فرخَ رَسولُ اللهِ
فَذبُوحٌ :
اي اهل عالم
#جامه_سیاه_عزا
برتن كنيد كه
جوجه(فرزند) رسول خدا (ص) را
#سر_بريدند.》
📚منبع: بحارالانوار، مجلسی، ج۴۵، ص۲۲۱
@shakhehtoba
درس بیست و دوم
مطلب درس پیش این بود، آن گوهری که هر کس از خود خبر می دهد و به کلمه ی من، أنا و مانند آن بدان اشارت می کند، غیر از بدن اوست که بین آن و بدن مباينت و مغایرت است و در اثبات آن به دلیلی تجربی از راه تفکر پیش آمدیم. خلاصه ی آن این بود که انسان در حال تعمق و تمعن فكری از بدن غافل است و به خود شاعر ؛ پس این جز آن است. اکنون این درس نیز در اثبات همان مطلب درس پیش است به دلیلی دیگر. این دلیل از جهتی بهتر از دلیل پیش است که در اثنای بیان آن دانسته می شود، چنان که تذکر خواهیم داد. این دلیل نیز دلیلی تجربی است که از ابتکارات فیلسوف بزرگ «شیخ الرئیس ابوعلی ابن سینا» است. این استدلال ها را به عینه در فلسفه ی دکارت فرانسوی نیز می یابیم؛ ولی محققین از فلاسفه ی اروپا مانند واليو و فورلانی معتقدند که دکارت به آرای فیلسوف ایرانی ابن سینا اطلاع یافته است و این دلیل تجربی را از او گرفته است.
این فیلسوف بزرگ، ابن سینا، در رشته های گوناگون دانش به تازی و پارسی کتاب های بسیار ارزش مند نوشته است که یکی از آنها معروف به «اشارات و تنبيهات» است و به «اشارات» شهرت دارد، و یکی دیگر به نام «شفا» است، که این هر دو کتاب را به تازی نوشته است. «اشارات» در منطق و فلسفه است و «شفا» یک دوره دایرة المعارف که باز در میان دانش مندان و دانش پژوهان، همان دو قسم فلسفه و منطق آن متداول است. حکمت «اشارات» را به ده نَمَط، هر نمط را به چندین فصل و هر فصل را به عنوان اشارة، یا تنبیه، یا وهم و تنبیه، و گاهی هم به عنوان تذنيب، تكملة، استشهاد و عناوین دیگر معنون کرده است. حکمت «شفا» یش را نیز به چند فن، هر فن را به چند مقاله و هر مقاله را به چند فصل تنظیم کرده و ترتیب داده است.
آن دلیل تجربی را در این هر دو کتابش آورده است. در کتاب «اشارات» در فصل اول نمط سوم، و در «شفا» در دو جا، یکی درآخر فصل نخستین مقاله ی نخستین فن ششم (ج یک ص ۲۸۶ چاپ سنگی) و دیگر در اواسط فصل هفتم مقاله ی پنجم فن ششم (ج ۱، ص ۳۶۳، چاپ سنگی).
چون به تازی آشنایی ندارید ناچار باید دلیل نامبرده را به پارسی بازگو کنم، و به گفته ی ملای رومی: پارسی گو، گرچه تازی خوش تر است. بهتر این است که به ترجمت تحت اللفظی گفتار شیخ از تازی به پارسی نپردازیم، بلکه خامه را آزاد بگذاریم و خواسته ی وی را آنچنان که خواست برسانیم. اینک نقل دلیل:
خویشتن را چنین پندار که: تمام اندام تندرست و خردمند، چشم ها بسته، انگشتان گشاده، دست ها و پاها باز و دور از بدن و از یکدیگر، در هوایی که اندازه ی گرمی آن با گرمی تنت برابر، در فضایی آرام و خاموش که نه به چیزی وابسته ای و نه بر چیزی ایستاده، به یکبارگی آفریده شدی، و در آن گاه تنها به بود خودت آگاهی و جز آن از همه چیز ناآگاه.
این بود دلیل تجربی شیخ که بازگو کرده ایم. حالا یک یک کلمات دليل را بشکافید تا بهتر به مغز و مغزای آن برسید:
چون تمام اندام، هیچ عضوی از اعضای ظاهر و باطن در فرض مذكور فروگذار نشده است.
چون تندرستی، بیماری های بدنی نیست تا به درد عضوی و بیماری تن، بدان توجه داشته باشی و منصرف به بدن گردی، و به حالی از احوال خودت که جز ذات تو است توجه کنی.
چون خردمندی و در حال صحت عقلی، به ذات خویشتن آگاهی داری.
چون چشم ها بسته است، به بدن خود نمی نگری و بدان توجه نداری که آیا این بدن تویی تو است یا چیز دیگر است و با تو چه نسبت دارد.
انگشتان گشاده و دست ها و پاها باز و دور از بدن و از یکدیگرند تا به تماس آنها به یکدیگر و به برخورد آنها به بدن، توجه تو را به عضوی از اعضایت و به بدنت جلب نکنند.
در هوایی که گرمی آن با گرمی تنت برابر است تا به زیادت و نقص درجه ی حرارت هوا نسبت به درجه ی حرارت تن از گرما و سرما، توجه به بدن نکنی
در فضایی آرام و خاموش تا آواز بیرون تو را باز ندارد و متوجه غیر خود نشوی و یا خود آن سبب توجه تو به بدنت نشود.
در آن فضا نه به چیزی وابسته ای، تا وابستگی تو به آن چیز تو را هم به آن چیز و هم به بدنت توجه ندهد.
و نه در آن فضا بر چیزی ایستاده ای، که اگر بر زمین و چیز دیگر ایستاده باشی، بر اثر تماس و برخورد پاها به آن چیز، متوجه بدن می شوی،چنان که به غیر بدن هم. چون فرض شود در فضا معلق و آویخته باشی نه وابسته به چیزی و نه ایستاده بر چیزی،به بدن و غیر بدن توجه نداری.
چون به یکبارگی آفریده شدی، هیچ حالت تذکر به اندام و اعضایت نداری که مبادا این تذکر تو را توجه به عضوی از اعضایت دهد؛ چه اگر آفریده ی یکبارگی نباشی و تدریجی باشی، این خلقت تدریجی موجب تذکر به بدن، اعضا و اندام تو خواهد شد.
تذکر:آن که در آغاز این درس گفته ایم که دلیل شیخ بهتر از دلیل پیش است، از این روست که در دلیل سابق چون شخص مسبوق به اعضا، جوارح و اندام خود است، ممکن است که این تذکر به اعضا و اندام رهزنش شود؛ولی این دلیل از آن هول و هراس ایمن است.
این بود تذکری که بدان وعده داده ایم
.
حالا درست دقت بفرمایید و از روی درایت و انصاف حکم کنید. در چنین فرض مذکور، اصلا می گفتی بدنی دارم تا بگویی بدنم مرکب از سر، دست، مغز، قلب، خون و چه و چه است؟ و من آن مغزم، یا آن قلبم و یا آن خونم. نه این است که در فرض مذکور، نه می دانی زمینی است، نه آسمانی و نه ماه، خورشید و ستارگانی، و نه اینی و نه آنی؛ حتی نه دست، پا، سر و زبانی، و نه خون، قلب، مغز و استخوانی، در عین حال که از همه چیز بی خبری به خودت آگاهی، از خویشتن خبرداری و مثبت مدرک ذات خودی، و تو خود با خودی؛ پس آن گوهری که به من و أنا بدان اشارت می شود موجودی است غیر از بدن.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#دروس_معرفت_نفس
#درس بیست ودوم
@shakhehtoba
51-400-5-16 legha alla j 101=.mp3
14.94M
🌸 جلسه ۱۰۱ شرح « #رساله_لقاءالله » بخش « آداب سالک الی الله »
🔸شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۱ سری جدید)
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
52-400-5-17 legha alla j 102.mp3
14.52M
🌸 جلسه ۱۰۲ شرح « #رساله_لقاءالله » بخش « آداب سالک الی الله »
🔸یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ( جلسه ۵۲ سری جدید)
🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
علامه حسن زاده آملی:
معاد بحار الانوار را نگاه بفرمایید، چه فرمایشات عجیبی از زبان ائمه اطهار در آنجا آورده است؛ مثلا جناب سید الشهداء برای بهشتیان ظهور میکند و آنها را شاد و خرم مینماید و این شادمانی بر اثر تشریف فرمایی و تجلی آن جناب است.
اینها به زبان نمیآید که چگونه به تشریف فرمایی یک انسان الهی و ملکوتی، سرور و ابتهاج و قرب و معانی و معارف و حقایق به بهشتی ها دست میدهد.
بهشت هم مراتب دارد و این طور نیست که جناب سید الشهداء برای هر بهشتی تجلی کند، بلکه قابلیت و استعداد می خواهد، "الدنیا مزرعة الاخرة".
اگر انسان در این دنیا حسینی بود، آنجا چنین توفیقی خواهد داشت و سید الشهداء بر او تجلی خواهد کرد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
(شرح اشارات وتنبیهات)
#سید_الشهدا
#تجلی_سیدالشهدا
@shakhehtoba