و در شب اول #رجب از مرحوم شيخ انصاری تحفه خواستم.
فرمودند: که دعای اميرالمؤمنين (ع) «الهی کفی بی عزا ان تکون لی ربا تا آخر» به عدد اسم علی بخوانيد.
من در ايام حيات خود از اين دعا استفادهها نمودهام و به حضور معصومين در بيداری و غير بيداری به برکت اين دعا رسيدهام
و از مرحوم حاج ميرزا علی آقا (#قاضی) راجع به #رجب دستوری خواستم.
فرمودند: که قرآن بخوانيد لکن با تأمل در معنی آيات بلکه بتوانيد يک قرآن ختم کنيد.
#شاخه_طوبی
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
📗قرآن کریم
اين سفره بيكران نعمت هاى الهى- قرآن كريم- براى انسان گسترده شده است؛ نفس ناطقه انسانى چه زن و چه مرد را قابليّت براى رسيدن به حقايق قرآنى است، بسم اللّه از تو حركت و از خدا بركت، مرد و زن ندارد، به سروده شيوا و رساى عمّان سامانى:
همّتى بايد قدم در راه زن
صاحب آن خواه مرد و خواه زن
غيرتى بايد به مقصد ره نورد
خانهپرداز جهان چه زن چه مرد
شرط راه آمد نمودن قطع راه
بر سر رهرو چه معجر چه كلاه
منبع: کلمه 570- هزار و یک کلمه
#علامه_حسن_زاده_آملی
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
شك نيست كه #مناسبات_زمانيه از اتم مناسبات است چنانكه نفس كينونت در شهر اللّه مبارك رمضان براى نفوس مستعدّه اثر تكوينى دارد، و در نزل و قدوم ماه اصبّ #رجب براى #رجبيون شهود خاصّى است چنانكه در «فتوحات مكّيّه» در وصف رجبيّون عنوان شده است، و #چند_بار_اين_شهود_خاص_رجبى_به_بعضى_از_فقرا_نيز_روى_آورده_است و الحمد للّه ربّ العالمين.
رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه حسن زاده آملی ص: ۵۸
#ماه_رجب
@shakhehtoba
سخن علامه حسن زاده درباره ماه رجب ماه ولايت:
شهر مبارك #ولايت به شما روى آورده، ان شاءالله، از رجبيون بوده باشيد.
كسانى كه مى خواهند مقامات ليالى قدر و شهرالله را ادراك كنند، از ابتداى شهر ولايت، كه ماه رجب است، خودشان را آماده مى كنند، بعد از شهر ولايت، شهر رسول الله است و بعد از آن شهرالله است،غرض از اول ماه رجب، رجبيون اهل ولايت، كسانى كه مى خواهند ادراك شهرالله كنند، خودشان را مواظب و مراقبند كه عمده آن است كه اين حقايق در آدم تحقق يابد.
اينها كه مى خوانيم عرفان نظرى است. خواندن درس طب چيزى است، اما عملى اش چيز ديگر است. آن دانستن فرمول و قواعد و فراگرفتن حرفى است، و اجرا كردن در مقام عمل حرفى است ديگر. عرفان عملى ورزيده شدن و ورزش كردن و پياده كردن در متن ذات خود، و چشيدن و يافتن است، غير از عرفان نظرى كه آگاهى به مفاهيم اسماء و عبارات بوده و دانايى مفهومى است و غير از آن دارايى حقيقى است.
🔸خداوند، إن شاءالله، شما را مؤيد بدارد، جانى پيدا كنيد كه اگر كتاب و اصطلاح و الفاظ را كنار بگذاريد زبان حال شما اين بوده باشد:
من آنچه خواندم همه از ياد من برفت
الا حديث دوست كه تكرار مى كنم
🔸يك وجود قرآنى و يك انسان الهى شويد و بچشيد و بياييد و برسيد كه:
ايام خوش آن بود كه با دوست به سر شد
باقى همه بى حاصلى و بى خبرى بود
اگر چنانچه اين كتابها و درس و بحث آدم را براى ابدش درست نسازد اين تلاشها بى فايده است. تأمل در ابد بفرماييد , ابد، يعنى هستيم كه هستيم. داريم خودمان را در اين مقطع زمان و در اين نشأه، كه مزرعه است، براى ابد مى سازيم: «اقرء و ارق». خداوند، إن شاءالله، سر شما را به اسرار #ولايت نورانى بفرمايد و ما هم در اين دعاى خير با شما شريك بوده باشيم.
__________
علامه حسن زاده آملی-شرح فارسی #اسفار اربعه جلد سوم صفحه 43
@shakhehtoba
#ماه_رجب
4_634802982461898911.mp3
1.47M
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ
ای که برای هر خیری به او امید دارم
وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ
و از خشمش در هر شری ایمنی جویم
یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ
ای که میدهد بسیار در برابر (طاعت) اندک
یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ
ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد
یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ
ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد
وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ
و نه تو را بشناسد
تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً
از روی نعمت بخشی و مهرورزی
اَعْطِنی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ
عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم
جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَهِ
همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را
وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی
و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم
اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ
همه شر دنیا و شر آخرت را
فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ
زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد
وَ زِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ
بیفزا بر من از فضلت
یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ،یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودیا ذَاالْمَنِّ وَالطّول حرم شیبتی علی النار
@shakhehtoba
نفس ناطقه چون گوهرى فوق طبيعت است همان گونه كه در بدن خود تصرف و تدبير دارد میتواند كه در ماده كائنات تصرف كند.
آنچه كه در نبوّات و معجزات و خوارق عادات و كرامات آمده است از اين باب است.
بلكه استجابت و تاثير دعا نيز بدين نهج است.
🟢مثلاْ دست بر بينندگان مىگذارى و آية الكرسى را براى حفظ نور چشم مىخوانى در اين حال نفس ناطقه گوهر آنسوئى، از توجه به ملكوت نيرو مىگيرد و به تصور و تعمّل و انشاء خود در قوى و مَحالّ آنها و در اعضاء و جوارح خود اثر مىگذارد كه توجهات و تصورات نفسانى را در بدن و قوى و احوال آن تأثيرى بسزا است، فافهم.
هزار و يك كلمه، مرحوم #علامه_حسنزاده آملی ج۱، ص: ۴۰
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba