eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله كه مبدء كائناته‏ بسم الله كه سرچشمه حياته‏ بسم الله كه كليد مشكلاته‏ بسم الله كه شافع عرصاته‏ @shskhehtoba
کیمیا، فلز را از جنسی به جنس دیگر تبدیل می‌کند و به آن عمر درازتر می‌بخشد، اما مومیا، حبوبات و غلات و اجساد مرده را از فساد حفظ می‌نماید. در حفاری‌هایی که از مصر باستان به عمل آمده، در مقبره فرعون مصر گندم‌هایی در سنبل از اهرام مصر به دست آوردند و در شک بودند که آیا قوه نمو در آنان باقی است یا نه. آنها را برای امتحان کاشتند، مشاهده کردند سبز و بارور گردیده است. این نکته را در بقای وجود شریف حضرت مهدی منتظر (روحی له الفداء) اعمال کن، با اینکه هنوز به اندازه آن دانه گندم از عمر شریفش سپری نشده، و اصولاً این دو موضوع قابل مقایسه نمی‌باشند و برای اُنس اذهان با این امر شگفت، ناگزیر باید به چنین مثال‌هایی روی آورد و ورای چنین تمثیلاتی که به مواردی اشاره شد، ما در این باره برهان‌های عقلی و شواهد نقلی متعددی داریم. @shakhehtoba
«حجت خدا» خواه ظاهر باشد و خواه غایب، شاهد است؛ شاهد قائمی که هیچ گاه قعود ندارد. بدان که فایده وجود امام، منحصر به جواب دادن سؤال‌های مردم نیست، بلکه موجودات و حتی کمالات موجود به وجود آنها وابسته‌اند و در حال غیبت افاضه و استفاضه او استمرار دارد، همچون خورشیدی که از پس ابر‌ها، نور، گرما و حرارت خود را به موجودات می‌رساند: آن شاخ گل ار چه هست پنهان ز چمن از فیض وجود اوست عالم گلشن خورشید اگر چه هست در ابر نهان از نور وی است باز عالم روشن به علاوه، باید دید آیا خلیفة الله غایب است یا ما حاضر نمی‌باشیم و در حجابیم و اسم خود را بر سر آن شاهد هر جایی می‌گذاریم: یارب به که بتِْوان گفت این نکته که در عالم رخساره به کس ننمود آن شاهد هر جایى عج @shakhehtoba @shakhehtoba2
ظهور امام زمان علیه اسلام مراتب دارد یک مرتبه آن همین ظهور مادی است که این نازلترین مرتبه ظهور است اصل این است که این فرج و گشایش در جان انسان رخ دهد تا از آن بهره حقیقی ببرد آن چه در بیرون از ذات شماست متعلق به شما نیست ببینید تا چه مقدار و مرتبه منتظرید آیا فقط منتظر فرج مادی هستید یا بالاتر فرج عقلی را می طلبید ویا باز بالاتر فرج ذاتی را انتظار میکشید که آن رسیدن به کمالات آن حضرت است به اندازه وسع خودمان ، پس انتظار مراتب دارد ببینیم تا چه حد و مرتبه ای منتظریم @shakhehtoba
کانال های شاخه طوبی در پیام رسان ها 🔷 تلگرام : https://t.me/shakhehtoba https://t.me/shakhehtoba2 🔷 ایتا: https://eitaa.com/shakhehtoba https://eitaa.com/shakhehtoba2 ————————————————-i
💠علامه حسن زاده آملی: 🍃نفس را عادت ندهيد كه خلاف فكر كند و خلاف بينديشد و دروغ بگويد، ولو به مطايبه باشد، زيرا به همين اندازه كه به خلاف گرايش پيدا كرد، در كارش و خوابش اثر میگذارد، و خوابهايش پريشان میشود، و هرچه افكار آلوده شود، و انسان نيات كج و معوج داشته باشد، در وى اثر میگذارد. 📗شرح اسفار @shakhehtoba
سِرّ نائل شدن به سعادتت این است که بدانی حصه ی وجودی تو ، جدولی متصل به دریای وجود صمدی است، بلکه از آن منشعب است و از آن منفطر گردیده است، «نورنا من‏ نور ربنا كشعاع الشمس من الشمس»‏ نور ما از نور پروردگارمان است، مثل پرتو خورشید از خورشید. عيون مسائل النفس،علامه آملی، ص: ۶۱۲ @shakhehtoba
🔷 اگر اهل دلی ، دل را آگاه دار که آدمی را رسوم عموم عوام گاهی هم همسر ، اولاد ، اموال ، و دگر امور وی دام و سد راه گردد. @shakhehtoba
علامه آملی بزرگانى كه سيرهاى علمى كرده‏اند و در تجريد و تصفيه نفس واديها پيموده‏اند، فرموده‏اند كه : 🔶روح انسانى، چون همّ خود را واحد گرداند 🔵و با اطمينان خاطر و عدم اضطراب با هر اسمى از اسماى شريف عين حيات و صرف كمال و فعل مطلق انس بگيرد و حشر پيدا كند، 🔷سلطان آن اسم در وى تجلى كند و اثر آن اسم در وى ظاهر گردد و به اقتضاى آن اسم عمل كند و اين زمينى رنگ آسمانى گيرد و اين جهانى به خوى آن جهانى درآيد و در عالم طبيعت كار آن جهانى نمايد و دست تصرف به كائنات دراز كند و در كشف و كرامت به روى خود باز كند و كم‏كم به جايى رسد كه هر گاه اراده كند از اين نشأه اعراض كند و بدان نشأه پرواز كند. ✨از آن جمله فرموده‏اند كه مداومت بر «يا حىّ يا قيّوم» براى صفاى نفس و تجرّد روح تأثير غريبى دارد، ولى‏ با حضور قلب و اطمينان خاطر باشد نه به صرف لقلقه لسان و آن هم با دو صد پريشانى. تجربه ضرر ندارد. دروس ، ص: ۳۸۶ @shakhehtoba
و در شب اول از مرحوم شيخ انصاری تحفه خواستم. فرمودند: که دعای اميرالمؤمنين (ع) «الهی کفی بی عزا ان تکون لی ربا تا آخر» به عدد اسم علی بخوانيد. من در ايام حيات خود از اين دعا استفاده‌ها نموده‌ام و به حضور معصومين در بيداری و غير بيداری به برکت اين دعا رسيده‌ام و از مرحوم حاج ميرزا علی آقا () راجع به دستوری خواستم. فرمودند: که قرآن بخوانيد لکن با تأمل در معنی آيات بلکه بتوانيد يک قرآن ختم کنيد. @shakhehtoba
📗قرآن کریم اين سفره بيكران نعمت هاى الهى- قرآن كريم- براى انسان گسترده شده است؛ نفس ناطقه انسانى چه زن و چه مرد را قابليّت براى رسيدن به حقايق قرآنى است، بسم اللّه از تو حركت و از خدا بركت، مرد و زن ندارد، به سروده شيوا و رساى عمّان سامانى: همّتى بايد قدم در راه زن‏  صاحب آن خواه مرد و خواه زن‏ غيرتى بايد به مقصد ره نورد  خانه‏پرداز جهان چه زن چه مرد شرط راه آمد نمودن قطع راه‏  بر سر رهرو چه معجر چه كلاه‏    منبع: کلمه 570- هزار و یک کلمه @shakhehtoba
شك نيست كه از اتم مناسبات است چنانكه نفس كينونت در شهر اللّه مبارك رمضان براى نفوس مستعدّه اثر تكوينى دارد، و در نزل و قدوم ماه اصبّ براى شهود خاصّى است چنانكه در «فتوحات مكّيّه» در وصف رجبيّون عنوان شده است، و و الحمد للّه ربّ العالمين. رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، علامه حسن زاده آملی ص: ۵۸ @shakhehtoba
سخن علامه حسن زاده درباره ماه رجب ماه ولايت: شهر مبارك به شما روى آورده، ان شاءالله، از رجبيون بوده باشيد. كسانى كه مى ‏خواهند مقامات ليالى قدر و شهرالله را ادراك كنند، از ابتداى شهر ولايت، كه ماه رجب است، خودشان را آماده مى ‏كنند، بعد از شهر ولايت، شهر رسول الله است و بعد از آن شهرالله است،غرض از اول ماه رجب، رجبيون اهل ولايت، كسانى كه مى ‏خواهند ادراك شهرالله كنند، خودشان را مواظب و مراقبند كه عمده آن است كه اين حقايق در آدم تحقق يابد. اينها كه مى ‏خوانيم عرفان نظرى است. خواندن درس طب چيزى است، اما عملى ‏اش چيز ديگر است. آن دانستن فرمول و قواعد و فراگرفتن حرفى است، و اجرا كردن در مقام عمل حرفى است ديگر. عرفان عملى ورزيده شدن و ورزش كردن و پياده كردن در متن ذات خود، و چشيدن و يافتن است، غير از عرفان نظرى كه آگاهى به مفاهيم اسماء و عبارات بوده و دانايى مفهومى است و غير از آن دارايى حقيقى است. 🔸خداوند، إن شاءالله، شما را مؤيد بدارد، جانى پيدا كنيد كه اگر كتاب و اصطلاح و الفاظ را كنار بگذاريد زبان حال شما اين بوده باشد: من آنچه خواندم همه از ياد من برفت الا حديث دوست كه تكرار مى‏ كنم‏ 🔸يك وجود قرآنى و يك انسان الهى شويد و بچشيد و بياييد و برسيد كه: ايام خوش آن بود كه با دوست به سر شد باقى همه بى ‏حاصلى و بى ‏خبرى بود اگر چنانچه اين كتاب‏ها و درس و بحث آدم را براى ابدش درست نسازد اين تلاش‏ها بى ‏فايده است. تأمل در ابد بفرماييد , ابد، يعنى هستيم كه هستيم. داريم خودمان را در اين مقطع زمان و در اين نشأه، كه مزرعه است، براى ابد مى ‏سازيم: «اقرء و ارق». خداوند، إن شاءالله، سر شما را به اسرار نورانى بفرمايد و ما هم در اين دعاى خير با شما شريك بوده باشيم. __________ علامه حسن زاده آملی-شرح فارسی اربعه جلد سوم صفحه 43 @shakhehtoba
4_634802982461898911.mp3
1.47M
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ ای که برای هر خیری به او امید دارم وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ و از خشمش در هر شری ایمنی جویم یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ ای که می‌دهد بسیار در برابر (طاعت) اندک یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ و نه تو را بشناسد تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً از روی نعمت بخشی و مهرورزی اَعْطِنی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَهِ همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ همه شر دنیا و شر آخرت را فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد وَ زِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ بیفزا بر من از فضلت یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ،یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودیا ذَاالْمَنِّ وَالطّول حرم شیبتی علی النار @shakhehtoba
نفس‏ ناطقه چون گوهرى فوق طبيعت است همان گونه كه در بدن خود تصرف و تدبير دارد می‌تواند كه در ماده كائنات تصرف كند. آنچه كه در نبوّات و معجزات و خوارق عادات و كرامات آمده است از اين باب است. بلكه استجابت و تاثير دعا نيز بدين نهج است. 🟢مثلاْ دست بر بينندگان مى‏‌گذارى و آية الكرسى‏ را براى حفظ نور چشم‏ مى‌‏خوانى در اين حال نفس ناطقه گوهر آن‌سوئى، از توجه به ملكوت نيرو مى‌‏گيرد و به تصور و تعمّل و انشاء خود در قوى و مَحالّ آنها و در اعضاء و جوارح خود اثر مى‌‏گذارد كه توجهات و تصورات نفسانى را در بدن و قوى و احوال آن تأثيرى بسزا است، فافهم. هزار و يك كلمه، مرحوم آملی ج‏۱، ص: ۴۰ @shakhehtoba