eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شب دیوانه دل... 🔅شعر از حضرت علامه حسن زاده آملی: 🔸ز دل بسيار گفتى و شنيدى 🔸شب ديوانه دل را نديدى 🔹شب ديوانه دل يك طلسم است 🔹كه تعريفش برون از حد و رسم است 🔸ادب كردى چو نفس بى ادب را 🔸گشايى اين طلسم بوالعجب را 🔹دل ديوانه رند جهانسوز 🔹چو شب آيد نخواهد در پيش روز 🔸نميدانم چه تقدير و قضايى است 🔸دلم را دل شب آشنايى است 🔹نواى سينه و ناى گلويم 🔹بر آرد از دل شب هاى و هويم 🔸همين ناى است كو دارد حكايت 🔸نمايد از جدائيها شكايت 🔹ز بس معشوق شيرين و غيور است 🔹دل بيچاره نزديك است و دور است 🔸كمال وصل و مهجورى عجيب است 🔸مر عين قرب را دروى غريب است 🔹چو نالى خواهم از دردم بنالم 🔹معاذ الله كه ار خواهم ببالم 🔸چو روى خور فرو شد از كرانه 🔸دل ديوانه ام گيرد بهانه 🔹چو بيند شب پره آيد به پرواز 🔹نمايد ناله شبگيرش آغاز 🔸كه در شب شب پرده پرواز دارد 🔸ز پروازم چه چيزى باز دارد 🔹بود آنمرغ دل بى بال و بى پر 🔹كه شب خو كرده بابا لين و بستر 🔸ولى كو بلبل گلزار ياراست 🔸شب او خوشتر از صبح بهار است 🔹چو بايد مرغ زارى مرغزارى 🔹ز شوق وصل دار ده و آزارى 🔸به شب مرغ حق است و نطق حق حق 🔸چو مى بيند جمال حسن مطلق 🔹شب آيد تا كه انوار الهى 🔹بتابد بر دل پاك از بتاهى 🔸شب آيد تا كه دل در محق و در طمس 🔸نمايد سورت و الليل را لمس 🔹چه خوش باشد سخن از دفتر دل 🔹از آن خوشتر وطن در كشور دل منبع: علامه حسن زاده آملی. @shakhehtoba
حضرت علامه حسن‌زاده‌ آملی در فصل سوم رساله گرانسنگ انسان در عرف عرفان [۸]که به ذکر برخی از حالات خود پرداخته در ذیل عنوان واقعه ۱۴ می‌نگارند: «به دستور حضرت استادم علامه آقا سید محمد حسین طباطبایى رضوان الله تعالى علیه از اول ماه ذى القعده تا دهم ذى الحجه ۱۳۸۹ ه ق، در اربعین‌ کلیمى‌ بودم‌ وَ واعَدْنا مُوسى‌ ثَلاثِینَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَيْلَةً ...(سوره اعراف، آیه ۱۴۲)؛ در اوائل ماه ذى الحجه مذکور به توجه نشسته بودم، انتقالى روى آورد تا در کنار نهرى گذارم افتاد، درخت انجیرى در کنار آن نهر بود و انجیر بسیار داشت، دو دانه از انجیر آن درخت را خورده‌ام‌ وَ التِّینِ وَ الزَّيْتُونِ‌؛ و در شبهاى دیگر هم کم و بیش حشر با افرادى بود، و گاهى سؤال و جواب هم پیش مى‌آمد. تبصره: در بیان و تفسیر کریمه یاد شده و اربعین کلیمى به شرح عین ۲۸ و ۴۷ سرح العیون فی شرح العیون رجوع شود. (ط ۱، ص ۴۲۳ و ۵۸۵). دستور: شبى در قم در معيّت حضرت استاد علامه آقا سید محمد حسین طباطبایى (روحى فداه) به سوى منزل آن جناب که بیت المعمور این کمترین بوده است مى‌رفتیم، در اثناى راه به من فرمود قبل از آن که به توجّه بنشینى: «سوره مبارکه و الضّحى، و الم نشرح را بخوان که براى انتقال، و صفاى باطن، و رؤیاى صالحه در حال توجّه بسیار مفید است». اى عزیز، بعد از آن که فرعون هلاک شد حق (تعالى) با کلیمش علیه السّلام بناى مواعده گذاشت، قوله (سبحانه): وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ. وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‌ أَرْبَعِینَ لَيْلَةً ... (سوره بقره، آیه ۵۰ و ۵۱)؛ تا فرعون نفس را نکشتى از اربعین کلیمى لوحى بر موسى روح لائح نخواهد شد.»  @shakhehtoba 🌹کانال شاخه طوبی 🌹 👇👇👇 @shakhehtoba https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرج • . اینکه می‌فرمایید و عجل فرجهم عزیز من، فرج گشایش است و عجل فرجهم یعنی خدایا به ما توفیق عطا کن که حقیقت قرآن در اجتماع پیاده بشود که مردم در گشایش باشند. الان چرا از همدیگر می‌ترسند چرا درها را اینجور قفل می‌کنند چرا دیوارها چطور چرا همدیگر را می‌پایند، در تنگنا هستند دیگر. اگر حقیقت قرآن، حقیقت دین پیاده بشود، جهان می‌شود گلستان، می‌شود بهشت، می‌شود مدینه فاضله، دیگر من از شما نمی‌ترسم شما از من نمی‌ترسید. این ترس‌مان از همدیگر این است که در فرج نیستیم، در تنگنا هستیم، این فرج است. آن ظهور حضرت انسان کامل، جناب امام منتظَر (سلام الله علیه) آن سر الله است، سر الله است. در نظام هستی همانطور که آفتاب هست، ماه هست، انسان کامل واسطه فیض هست. به تعبیر آقایان آن آبشار الهی است یک سرش از بوستان عرش است از این طرف هم می‌بینید که «بهم رزق الوری و خلقت الارض و السماء» از آن طرف این آبشار الهی متصل است به عرش الرحمان و فرو می‌ریزد و فیضش به همه نائل می‌شود، صادر می‌شود، می‌رسد. این وجودی است که در نظام هستی باید باشد و ظهور فرج، پیاده شدن حقیقت قرآن است، حقیقت ولایت است در اجتماع. 🎙 @shakhehtoba
رساله صرف علامه حسن زاده.pdf
3.33M
📝 رساله صرف علامه حسن زاده آملی حفظه الله ♦️ ویژه طلاب و دانشجویان محترم @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. • علم رهزن نیست رهبر است چه مرد چه زن تعقیبات نماز ظهر حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را ببینید حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) می‌گویند که بارالها من شکر می‌کنم تو را که در هیچ مرحلۀ قرآن توقف ندارم می‌فهمم بالا می‌آیم من را با اسرار قرآن آشنا کردید این جناب فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) جناب فضه [از] خانواده‌ای بود [که] پدرش یکی از امرای عصر سرمایه داران اسم دار. خانم دنبال علم می‌رود آمده به پیشگاه حضرت صدیقه طاهره پرسان پرسان دنبال علم تا آمده به خدمت حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) خواسته‌های خودش را گفتند این خانم خیلی چیزها می‌داند زانو زده، زانو زد و ماند. گفت من خدمتگزار شمام، من خدوم خانه شما باشم و به من علم یاد بدهید و در خدمت بی‌بی (سلام‌الله‌علیها) مانده. و بی‌بی (سلام‌الله‌علیها) چه کرده است؟! علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
17-11-4-1400.mp3
11.28M
جلسات شرح رساله لقاءالله (جلسه هفدهم) موضوع : ✅ جلسه ... 📆11 تیر 1400, جمعه ساعت 5 صبح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای سید بن طاووس • برادر من، خانم عزیز اقبال سید بن طاووس را باز کنید در اعمال لیالی قدر می‌فرماید در اقبال که : من امشب شب قدر که خیر من الف شهر [است] به فکر فرو رفتم که امشب چه کاری کنم شبی که بهتر از هزار ماه است من در چنین شبی چه کاری انجام بدهم که موجب رضای خدا بوده باشد چقدر این شب اهمیت دارد و من خواسته‌ام باید چقدر اهمیت داشته باشد فرمود فکرم به این‌طرف و آن طرف [رفت] به اینجا منتهی شدم گفتم عجب ای مردم طرفه در خواب غفلت‌اند که در این ملکوت عالم نظام هستی همه در برنامه حق و حقیقت‌اند. او درست آفریده من و شما بد پیوند می‌دهیم انسان است که از مسیر دین خودش منحرف می‌شود در پیشگاه حقیقت عالم که یک پارچه نظام صمدی وجود، چشم است و می‌بیند جهانیان را همه در پیشگاه ملکوت عالم در پیشگاه جهانیان مکشوف هستیم . علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
بهترین عبادات:  معمر بن خلاد گوید که از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمود: عبادت کردن به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست، همانا عبادت فقط تفکر در امر خداوند است و از ربعی نقل شد که گفت که امام صادق علیه السلام فرمود: همانا تفکر به نیکی و عمل به آن دعوت می کند. و کلینی در کافی از امام صادق علیه السلام روایت کرد که بهترین عبادات آمیختگی با تفکّر و غوطه ور شدن در خداوند و قدرت اوست. منبع، فی تفسیر قرآن ابوالفضائل حسن زاده الآملی @shakhehtoba
🕋 ۲۵ ذی‌القعده؛ روز دحوالارض ✍شب ۲۵ ذی‌القعده دَحْوُالاْرْض است (يعني پهن شدن زمين از زير خانه كعبه و سر در اوردن از زیر آب) و از ليالي شريفه است كه رحمت خدا در آن نازل مي شود و قيام به عبادت در آن اجر بسيار دارد. 🔶و از حَسَن بن علي وَشّا، روايت است كه گفت من كودك بودم كه با پدرم در خدمت امام رضا (ع) شام خورديم در شب بيست و پنجم ماه ذي القعده، پس فرمود: كه امشب حضرت ابراهيم (ع) و حضرت عيسي (ع) متولّد شده‌اند و زمين از زير كعبه پهن شده است ، پس هر كه روزش را روزه بدارد چنان است كه شصت ماه را روزه داشته باشد. 🕋 روايت است كه فرمود در اين روز حضرت قائم (ع) قيام خواهد نمود. 🕋 يكي از آن چهار روز است كه در تمام سال به فضيلت روزه ممتاز است. 🕋 در روايت ديگر كفّاره هفتاد سال است و هر كه اين روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از براي او عبادت صد سال نوشته شود و از براي روزه‌دار اين روز هر چه در ميان آسمان و زمين است استغفار كند و اين روزي است كه رحمت خدا در آن منتشر گرديده @shakhehtoba
رتق: بسته شدن تمام سطح کره زمین با آب. فتق: باز شدن و بیرون آمدن بخشهایی از سطح زمین از آب پس از رتق کامل. خداوند در قرآن کریم: 《أَوَلَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ☆كَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا☆》(انبیاء/۳۰) دحو: گسترده شدن. پهن شدن. ۲۵ ذی قعده دحو الارض است یعنی زمین در چنین روزی شروع به بیرون آمدن از زیر آب نموده و خشکی زمین شروع به گسترش نموده و پس از رتق و آب گرفتگی کامل تمام سطح کره زمین حالا فتق(بازشدن) و دحو(گسترش خشکی) شروع شده است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِكَ دَحَاهَا : و زمین را پس از این روز گسترش داد (النازعات/ 30) 🔰💎این رتق و فتق بر اثر حرکت ستارگان ثوابت و تغییر زاویه میل آنها به سمت انتقاص و کم شدن زاویه بین ستارگان ثوابت در دایره منطقه‌البروج با دایره معدل النهار است. 💎💥بر اساس محاسبات دانشمندانی همچون علامه حسن‌زاده آملی هر دوره رتق و فتق(فرو رفتن تمام سطح کره زمین در آب و مجدد بیرون آمدن بخشی از آن) قریب یک میلیون و سیصد هزار سال بطول انجامد. اکنون۱۸۶هزار سال به فرو رفتن کامل زمین در آب(رتق) زمان است. @shakhehtoba
اكنون چنان در گرداب بى تابى، و پراكندگى و سرگردانى افتادم كه نمى دانم از چه درى سخن بگويم، و از چه چيزى كاوش كنم و چه چيزى را بر روى كاغذ بنگارم . در اينجا به شگفتى ژرف فرو رفته بودم، تا پس از چندى سر از گريبان سرگشتگى بر آوردم و در پيرامون رستن تخم نارنج انديشه كردم كه تمام تخم هاى نارنج كه از زمين مى رويند همه يك نواخت مى رويند و در رنگ و بو و برگ و مزه و اندام و چهره چنانند كه اگر آدمى برگ آنها را ببويد مى گويد اينها همه درخت نارنج اند، و به مثل اگر يك نهال خرد نارنج در ميان صد نهال خرد ترنج باشد به بوى آنها يا به رنگ و روى آن ها، پى برند كه آن صدنهال ترنج است و اين يكى نارنج. آيا هيچ گاه شد و تاكنون پيش آمد كه نارنج از برنامه و سرنوشت سرشت خود سرباز زند؟ مثلا از تخم نارنج خوشه انگور به بار آيد يا اين كه، از تخم نارنج با برنامه اى سخت استوار و درست هميشه درخت نارنج و ميوه نارنج به بار مى آيد؟ پس باور داريد كه هميشه تخم نارنج به سوى يك چيز رهسپار است. اينك بفرمایید دانه گندم چگونه است؟ آيا او نيز در سرباز نزدن برنامه سرشت خويش چون تخم نارنج نيست؟ هيچ گاه از دانه گندم جو روییده است؟ مى شود گفت كه پيوستگى اندام هاى يك درخت نارنج چون پيوستگى درخت سيل آورده و آن دو سنگ است كه در پيش گفتيم؟ و يا مى توان گفت كه رسيدن تخم نارنج به هدفى كه در پيش دارد و بدان هدف مى رسد كه همان ميوه نارنج می دهد، يكنواخت نيست، و آنچه كه هميشه يكنواخت است آيا از روى نظم و ترتيب نيست؟ چه مى فرمایید؟ همين سخن در دانه گندم نيست؟ در ديگر دانه ها نيست؟ پس آنچه يكنواخت است و هميشه در همه جا به سوى يك هدف و كار رهسپار است پيدا است كه در كار خود به گزاف نيست و اين برنامه هميشگى اوست كه سر سوزنى از آن به در نمى رود، مانند پل شدن درخت سيل آورده بر دو سنگ نيست كه آن يك بار چنان شد، نه آنكه هرگاه سيل بيايد درختى را از جاى بركند و برروى دو سنگى، پل قرار دهد. نه اين چنين است؟ آيا همين شيوه در جانوران نيست؟ و آيا همين روش در آغاز بود انسان، تا انجام او نيست؟ انديشه بيشتر بفرمایید و آنگاه پاسخ دهيد. گويا باور داشتن آنچه گفته ايم نياز به كاوش بيشتر دارد! خواستيم در پيوستگى هستي ها با يكديگر سخن بگوییم و بررسى كنيم. اندكى از موضوع دور شده ايم. ناگزير درس يا درس هایی ديگر در اين باره بايد پيش كشيم. درس نهم قسمت دوم @shakhehtoba