فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حفظ ناموس خود و دیگران
حفظ حرمت ناموس غیرمسلمان
@shakhehtoba
🌷جناب رسول الله(ص) فرمودند:
"فاطمة بضعة منّی"
فاطمه پاره تن من است؛
🔸 بفرما خود من است؛ بفرما حقیقت من است.
ما با هم جمع میشویم، یکی هستیم. آمدیم این جا قالب ها متفرّق شده، آن هم این تفرّقِ در قالب، به اقتضای این نشئهی طبیعت است، نه به اقتضای ماورای طبیعت.
🔹و لذا اگر در ماورای طبیعت حرف از عقول دارید، برگشتش به یک حقیقت است؛ اگر حرف از ملائکة الله دارید، برگشتش به همان یک حقیقتِ "الله نور السموات و الارض" است.
این جا راه ، عینِ مطلوب و عینِ مقصود است. این جا شجر و ثمر ، حقیقت واحده میشوند.
💠 استاد صمدی آملی
📚 رساله" تبیین حقایق نوریّه پیرامون بقیّة النبوّه فاطمهی زهرا(س)"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهل سالگی
رسول خدا (ص) میفرماید:هرگاه مرد به چهل سالگی رسید و خوبی او بر بدیش غلبه نکند، شیطان پیشانی او را میبوسد و میگوید این چهرهای است که روی سعادت را نخواهد دید.
@shakhehtoba
نامه اي از حضرت آيت الله حسن زاده آملي:
قطب و قلب عالَم امكان و امام الكل في الكل امروز ولي الله الاعظم قائم آل محمد(ص) حجةبن الحسن العسكري مهدي منتظر عجل الله تعالي فرجه الشريف است.
منت خداي را كه فقير را همچون آفتاب روشن شده است كه؛ كيمياگر از اجزاي متفرقه اكسيري ساخته بر نقره طرح ميكند و آن نقره را طلاي احمر مي گرداند و حال آنكه نقره در اندك زمان پوسيده و ناچيز مي شود و طلا برعكس آن چندين هزارسال برقرار و بر يك حال و منوال است و نابود نمي شود.
پس اگر وليّ خدا مانند آن كيمياگر از اكسير التفات خويشتن، بدن خود را همرنگ روح گرداند و باقي و دائم سازد بديع و بعيد نباشد بلكه برخلاف آن عجب باشد. آنانكه منكر وجود ذيجود آنحضرتند و لفظ مهدي و صاحب الزمان را تأويل مي نمايند از كوردلي ايشان است و إلّا به اندك شعور چه جاي انكار آنست والله يهدي مَن يشاء الي صراط مستقيم.
اگر دل كه عرش رحمن است بسوي آسمان حقيقت دهن باز كند و خواهان شروق نور حق شود البته خداوندِ فياض، دهن باز را بي روزي نميگذارد بلكه روزي قلب كه آب حيات علم است همواره از آسمان حقيقت فرو ميريزد و حقيقةالحقايق فياض علي الاطلاق است، كوتاهي و قصور از اين سو است نه از آن سو. غرض اينكه ما نمي گيريم نه اينكه او نمي دهد.
بتعبير باقر علوم النبيين(ع): قلب منكوس است كه دل سرنگون است، چون كاسه اي وارونه است كه دهن را بسوي زمين و پشت آن بسوي آسمان است باران كه ببارد قطره اي از آن نصيب چنين كاسه نمي شود. و ظرف ديگر دهن آن به سوي آسمان باز است و به اندازهء گنجايش خود از آب باران بهره مي گيرد، دلها با باران رحمت رحيميّه اينچنين اند.
دلها سه گونه اند:
دل سرنگون كه هيچ خيري را نگاه نمي دارد و آن دل كافر است
و دلي كه در آن خَجَكي(نقطه اي) سياه است خير و شرّ درآن در كشتي و كشمكش اند پس هركدام از آندو شده است همان بروي چيره خواهد شد
و دلي كه گشوده است در آن چراغهايي مي درخشد و تا روز رستاخيز خاموش نمي شود و آن دل مومن است..
قم _ حسن حسن زاده آملي.
💥 #علامهحسنزادهآملی:
👈 خداوند متعال
در قرآن كريم
ارائه آيات خود را
كه طرق شناسايى به او است
در دو چيز قرار داده است
يكى آفاق و يكى انفس،
سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ
و آن هم كلمه آيات را
در آيات قرآنى
شأنى به خصوص است
كه آيه، علامت و نشانه و نمايانگر است،
و اين آيات نمايانگر حق تعالى در آفاق و انفس چيست و چگونه نمايان گرند؟
و اگر صحيفه مكرمه نفس قرائت نشود
و آيات نهفته در كلمات اين صحيفه الهيه آشكار نگردد
ارائه را چه معنى است؟
و باز هم از هر چيز نزديكتر و وابسته تر به رب مطلق كه حقيقت حق تعالى است
خودمانيم
وهو معكم اينما كنتم،
و انا بدك اللازم يا موسى،
و سير در آفاق
از انفس آغاز مى گردد،
پس چگونه معرفت نفس را محال بدانيم
و حال اين كه اين معرفت باب الابواب است،
و اگر بسته گردد
تمام درهاى معارف به روى انسان بسته مى گردد.
از اين قائل به محال مى پرسيم كه
پس چگونه به معرفت رب خود راه پيدا كرده اى؟
تو كه از خود بيخبرى
از ديگرى چه خبر دارى؟
و از كجا با خبرى؟
كدام معرفت تو را به اين پندار به محال كشانده است؟
هيچ معرفتى چون معرفت نفس بكار انسان نمى آيد
و سرمايه همه سعادتها اين معرفت است
و آنكه خود را نشناخت
عاطل و باطل زيست
و گوهر ذاتش را تباه كرد
و براى هميشه بى بهره ماند.
📗 رساله أنّه الحق
@shakhehtoba
💕حقایق نوریه قرانی
💕 در زایمان حضرتمریم
💕در سلوک وصول به تلقی کلمه روحالله
💢آیتالله صمدی آملی:
✍آدم چون در ذات و صفات و افعال
بر #وزان_خالقش خلق شده است
《قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ》[اسراء/۸۴]
لذا #آدم_حقیقی کسی است که بتواند
#تمام_اسماء_الهیه را #تلقی نماید.
《وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا》[بقره/۳۱]
و قرآن کتاب نقشه راه وصول به
مقام خلافهُاللّهی و
تلقی اتم اسمای الهیه
در نظام وجود است.
《إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ》[اسراء/۹]
✍پس تدبر کن در فصوص قرآنی در
کتاب فصوص جناب ابنعربی که
هر فص بنام یکی از اولیای الهی
مسمی شده، و بدین معناست که
رسیدن به مقام ربوبیت تامه بالعرض
و تلقی اتم اسماءالله بدون
چشیدن و رسیدن و پیاده شدن ابتلائات
و حالات این اولیای الهی در
زندگی سالک حقیقی مقدور نیست
و زندگی و اسم هر کدام از اولیای الهی در قرآن
دعوت به تلقی یک مقام از مقامات و
منزل از منازل سیر الی الله
جهت تلقی اسماءالله توسط سالکین هستند.
مقام و منزل و فص جناب نوح
برای نوحیمشربان
یعنی گرفتار شدن سالک در
طوفان امتحانات جناب نوح.
💕مقام جناب مریم یعنی برای هر
سالکی که میخواهد آدم حقیقی شود
باید این حالات و ابتلائات را تلقی و مس نماید.
در سوره ی مریم که خواهران سعی نمایند
با این سوره حشر بیشتری داشته باشند آمده است:
🌹《واذکر فی الکتاب مریم
اذ انتبذت من اهلها مکانا شرقیا:
و دراین کتاب مریم را یاد آور
آن هنگام که از #خانوادهاش جدا شد
و در ناحیهی شرقی قرار گرفت》🌹
معلوم میشود یک تنهایی و
گوشهگیری بسیار سنگینی عاید
حضرت مریم _سلام الله علیها شده بود
که حتی از خانوادهی خود نیز جدا شد
واین گونه گوشهگیری و عزلتنشینی
چه شیرین است اگر روی حساب و برنامه باشد
غرض این که بعد از آن گوشهگیری
و انقطاع از مردم , وقتی که مراقبت تام و
حضور تام به حضرتش دست داد
🌹《فأجاءها المخاض الی جذع النخله》
درد شدید او را به قلق و
اضطراب فراوان کشید و
تا اندازهای این درد گل کرد
که در قرآن از او نقل شده که فرمود:
🌹《خدایا کاش پیش از این مرده بودم
و بطور کلی فراموش شده بودم》😭😔😭
قربان آن حقیقت جانت
که چقدر در سکوت و خلوت و
موت اسود شرحه شرحه شد.
قربان آن همتی که تو را به
مقیم شدن در
#خلوتگاه_توحد
در #مکان_شرقی یعنی
مُشرق شدن به شروق تلقی انوار الهیه برد
تا با وصول به #مقام_همت مقصد
《فتمثل لها بشرا سویا》
عاید جانت شود
دخترانم! عزیز فرزندانم! نور دیدگانم!
پاک و ساذج و بیرنگ و
بینقش و بینقشه باش! و بدان که
🌹این درد مریم(س), درد زایمان نیست,
بلکه این درد متولد شدن خود مریم است🌹
و الا این درد زایمان متعارف را که
همهی زنهای عالم دارند
پس چرا قرآن فقط از
حضرت مریم یاد کرده است و
سورهای را بدان اختصاص داده است.
غرض اینکه آن دردی که در قران یاد شده
فقط این درد متعارف زایمان فرزند نیست
بلکه دردی فوق این دردهای روزمرهی زندگی است
💕این #درد_تولد
خود مریم است💕😞😭
💕او خودش میخواهد
زاییده شود
و آدم دیگری شود 💕😔😭
🔶الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها
🔶که #عشق آسان نمود اول ولی افتاد #مشکلها
🔶 #شبتاریک و #بیمموج و #گردابی چنین هایل
🔶کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها
🔶به بوی نافهای کاخر صبا زان طره بگشاید
🔶ز تاب جعد مشکینش چه #خون_افتاد_در_دلها
و چه خون دلها بایست...
و الا قرآن این یگانه کتاب نظام هستی
هیچ گاه وقت خود را فقط برای
ذکر یک قضیهی متعارف راجع
به زایمان یک زن نمیگیرد,
اگر چه برای آن بخش هم که
مورد نیاز همه است بیاناتی دارد.
در این آیات اسرار و حقائق بیشماری است
که باید به لب و مغزای آنها رسید.
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای استاد صمدی در مورد عیادت از بیماران وتوصیه های ایشان درباره نگهداری از سالمندان
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• حضرت علامه حسن زاده رحمه الله علیه:
🌐تا دگرگون نشوی به جای نمی رسی.
♦️بسیار آموزنده و حکیمانه
اگر میخواهی دست کسی را ببوسی،
دست این بچه را ببوس!
در کتاب خاطراتی از علامه حسن زاده آملی آوردهام:
امروز جمعه هفتم اسفند ماه سال ۱۳۶۶ بعد از دعای ندبه به اتفاق تنی چند از دوستان به منزل استاد حسن زاده آملی رفتیم. یکی از دوستان زنگِ در را زد. استاد آمدند و ما گفتیم:
طبق قرار قبلی همراه با عدهای از دوستان خدمت شما رسیدهایم. استاد فرمودند:
بفرمایید آقاجان! چایی در خدمت شما هستیم، چیز دیگری هم طلب نکنید! (منظور این که از من موعظه و نصیحت، طلب نکنید) بنده در ابتدای ورود به اتاق خم شدم دست مبارک ایشان را ببوسم، استاد دستان خود را کشیدند و فرمودند: آقاجان میخواهی چه کنی؟ اشاره به دو فرزندِ دو تا از برادران که در منزل بودند، کرده و ادامه دادند:
اگر میخواهی دست کسی را ببوسی، دست این دو بچه را ببوس، زیرا آنها قریبالعهد به مبدأ هستند. یعنی آنها تازه به این دنیا آمدند و ارتباطشان با خدا و مبدأ بیشتر است!
وقتی همه وارد اتاق شدند، ایشان با ظرف میوه و دو پیشدستی و کارد آمدند و فرمودند:
این دو پیشدستی را پیش همین دو کودک بگذار و از آنها پذیرایی کن!
سپس استاد شروع به صحبت کردند و فرمودند: یک بار عدهای با اصرار فراوان آمدند که بیایید کلنگِ احداثِ مسجد ما را بزنید. رفتم دیدم همه زن و مرد با دوربین جمع شدهاند. رو به آنها کردم و گفتم:
نمیخواهید یک آدمی، کلنگ این مسجد را بزند که خیال همهتان راحت و دلتان آرام باشد که آدم پاکی است، اهل کلک نیست، اهل تعلقات دنیا نیست، حقه و فریب ندارد؟ مردم گفتند:
چرا، نگاهی به اطراف کردم و رفتم دست یک پسر خردسال را گرفتم و کلنگ را به دستش دادم و گفتم:
بگو بسمالله و کلنگ را به زمین بزن!
سپس دعا کردم و مردم هم آمین گفتند و خداحافظی کردیم.
خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد محسن غرویان، ۱۴۰۰/۷/۱۱.
♦️مکتب سلیمانی؛
مکتب قیام به نماز اول وقت
💢آیتالله صمدی آملی:
✍خدایا ! تو شاهدی که این
《#مقیم_در_صلاة_شدن》 و
اقامه نماز موجب شد که پرچم عزت
و شرف ما در دنیا اقامه شود
امروز هر مسئولی که به دنبال
عزت نظام اسلامی در جهان است
باید به مساله "اقامه نماز" توجه کند
البته #قرائت_نماز
مقدمه برای
#اقامه_نماز است.
اصل بر این است که
قرائت نماز
بایست مُنتَجّ به
"اقامه نماز" شود
"اقامه نماز" یعنی
حقایق وجودی نماز در
تمام شئون رفتاری و گفتاری مدیریتی
یک مدیر نظام اسلامی قیام کند و تجلّی نماید
البته لازمه "قیام دادن حقایق وجودی نماز" در جامعه توسط مدیران نظام اسلامی اینست که ابتدا خودشان مقیم در میقاتِ حقایقِ وجودی نماز باشند
《اقامه نماز》است که عقلانیت، تصمیم درست، تدبیر صحیح در اجرای آن تصمیم، بکارگیری به موقع ادوات و نیازمندیهای وصول به تدبیر صحیح، شجاعت و صلابت در اجرا، استقامت در وصول به اهداف بلند و پارسایی در بیتالمال مسلمین، #توکل، #توسل، #رضا، #تسلیم_و_تفویض_امر_الهی
را برای مدیر نظام اسلامی ایجاد،
تقویت و مداومت میآورد.