eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
50 عکس
314 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️معیار های تشخیص حق از باطل(۱) ♦️اکثریت یا اقلیت(کمیت ) ، معیار حقیقت نیست! 🔻 قرآن [معيار قرار دادن‏] كثرت را مذمّت مى‏كند و مى‏گويد كثرت ، معيار - حقیقت - نيست. 🔻 امام کاظم عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مى‏فرمايد: قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مى‏فرمايد: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116) :اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مى‏كنند؛ چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمين‏اند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى‏شود دنبالش مى‏روند. 🔻 چون اكثر اين‏جور هستند، پس به اكثر اعتماد نكن. 🔻اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد. 🔻 امام عليه السلام در - ادامه خطاب به هشام - مى‏فرمايد كه: هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️معیار های تشخیص حق از باطل (۲) ♦️شخصیت ها - ی غیر معصوم ، در هر مرتبه ای که باشند - معیار حقیقت نیستند! 🔻- امام علی علیه السلام در پاسخ به شخصی که در نبرد «جمل» در تمییز جبهه حق از باطل دچار تردید شده بود فرمود: انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ، اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ‏» (روضه الواعظین ص 31) ترجمه : 🔻حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى ‏شود شناخت اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى : فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف 🔻نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند. اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند. 🔻يعنى بايد - نخست - حق‏ شناس و باطل‏ شناس باشى نه اشخاص و شخصيت‏ شناس؛ - آنگاه - افراد (شخصيت ها) را با حق مقايسه كنى، اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه. 🔻در اينجا على عليه السلام معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج‏16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️شخصيّت‏ گرايى از دیدگاه قرآن 🔸معیار های تشخیص حق از باطل (۳) 🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست. شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى‏ گذارند و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى‏ كنند. 🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى ‏كند و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى ‏داند، به همین دلیل از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مى‏شوند نقل مى‏ كند كه در قيامت مى‏ گويند: رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) : پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند. 🔻قرآن مى‏ گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛ نبايد عقيده ‏اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى ‏زنند رها كرد و نبايد عقيده ‏اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج‏2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معیار های سه گانه در تفکر دینی 🔸معیارهای تشخیص حق از باطل (۴) 🔻 دين مقدس اسلام در ابتدا، هم صاف بوده و هم پاك ولى خواه ناخواه در طول چهارده قرن كه در بستر افكار مردم قرار گرفته آلودگيهايى در آن پيدا شده است. 🔻 ولى آنچه كه مايه خوشوقتى است اين است كه سه دستگاه تصفيه براى پاك كردن اين آلودگيها وجود دارد: 1️⃣دستگاه تصفيه در درجه اول خود قرآن است كه مصون و محفوظ از هرگونه تغييرى در دست است. 2️⃣ دومین دستگاه تصفیه ، سنت قطعى پيغمبر اكرم«ص» - و ائمه معصومین «علیهم‌السلام» - است كه از آن هم به مقدار كافى در دست داريم. 3️⃣ سومین دستگاه تصفیه ، عقل است كه دين مقدس اسلام عقل را حجت و معتبر شناخته است. 🔻 قرآن خيلى لحن مؤدبى دارد. دو سه جاست كه قرآن زبان به يك تعبيرى مى‏ گشايد كه تقريباً نوعى دشنام است. 🔻 يكى آنجايى كه بشر عقلش را، اين حجت ناطق به قول امام كاظم عليه السلام را به كار نمى ‏بندد. مى ‏گويد: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ(انفال/22) : بدترين جنبنده ‏ها در نزد خدا چيست؟ انسانهايى هستند كه خدا به آنها زبان داده ولى لالند، گوش داده ولى كرند، عقل داده ولى تفكر و تعقل‏ ندارند. 🔻ما اگر اين سه مقياس را به كار ببريم، مى‏ توانيم خودمان را از هرگونه لغزش و غلطى مصون بداريم و انحرافات و اشتباهاتى را كه پيدا شده است از ميان ببريم. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج‏21، ص: 104-96- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تذکر مهم 🔻اینجانب سید مصطفی حسینی رودباری مدیر و موسس کانالهای اندیشه مطهر(۷۵کانال) و بازخوانی اندیشه های امام خمینی(۲۰ کانال) و بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۴ کانال) در واتساپ 🔸به اطلاع کلیه اعضای محترم کانالهای مذکور می رساند: 🔻به دلیل حذف شدن کانالهای مذکور از گوشی بنده ، طبق سیستم واتساپ ، مدیریت (ادمین) به صورت خودکار به اولین عضو کانال منتقل گردیده است. 🔻به همین دلیل نسبت به مطالبی که احیانا از سوی این مدیریت های ناشناس در کانالهای (اندیشه مطهر، اندیشه های امام خمینی و اندیشه های رهبری) واتساپ ارسال می گردد سلب مسئولیت کرده و پست های ارسالی در آنها هیچگونه انتسابی به بنده – که موسس و مدیراصلی کانال های مذکور بودم - نخواهد داشت. و السلام
🟢 فرازهائی از سخنان رهبر انقلاب در معرفی شهید مطهری : ✅به نظر من، مرحوم مطهری ، قوّی ترین ایدئولوگ ما بود. ✅جامعه‌ی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایه‌هایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده می‌شود و فهمیده می‌شد. ✅ امروز آنی که پاسخ به سؤالات ماها را می‌دهد کتابهای شهید مطهری است. ✅ آثار آن بزرگوار، مثل یاد او زنده است. کتابهاى شهید مطهرى‌، قابل مردن و قابل تمام شدن نیست. ✅ شیوه‌ای پیدا کنید که این کتابها( آثار شهید مطهری) خوانده شود؛ ✅حقیقتاً یک زرادخانه‌ی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم. ✅ بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ‏ام كه جريان فكري اسلامي انقلاب و نظام اسلامي ما در بخش عمده ‏اي متكي به تفكرات شهيد مطهري است؛ يعني آنها پايه‏ ها و مايه ‏هاي اسلامي‏ است كه ما در تفكرات اسلامي از آنها بهره برديم و به نظام اسلامي منتهي شد . ✅علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند؛ كه اگر مي‏ خواهند كاري بكنند، براساس آن فكر و روي شانه ‏هاي شهيد مطهري بروند ان‏شاءاللَّه قله‏ هاي بالاتري را فتح كنند و پرچم فكر اسلامي را به آنجاها بزنند . ▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ؛پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری(ره) https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 فرازهائی از کلام امام خمینی در معرفی شخصیت شهید مطهری(رحمة الله علیهما): ✅ توصيه مى‏ كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه‏ هاى غير اسلامى فراموش شود. ✅ آثار قلم و زبان او بى‏ استثناء آموزنده و روانبخش ✅ آثارى كه از او هست، بى‏ استثناء همه آثارش خوب است ✅ من كس ديگرى را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بى ‏استثناء آثارش خوب است. ✅ايشان بى‏ استثناء آثارش خوب است، انسانساز است. ✅خدمتى كه به نسل جوان و ديگران مرحوم مطهّرى كرده است، كم كسى كرده است. ✅ آنچه از اين استاد شهيد باقى است با محتواى غنى خود مربّى و معلّم است. ▪️مجموعه‏ آثاراستاد شهيد مطهرى ج 1ص 10-1 https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نمونه ای از افکار بلند استاد شهید مطهری «ره» 🔻وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است ، نه فقط به خاطر «حق فردى» كه او هم يك فردى است و حق دارد حرفش را بزند، بلكه حتى به خاطر مصالح بشريت هم وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است‌. 🔻 قرآن روى مسئله اختلاف تكيه مى‏ كند كه اختلاف بايد وجود داشته باشد، اگر اختلاف نباشد تضاد و برخورد و اصطكاك و زد و خورد عقايد نيست و تا زد و خورد عقايد نباشد عقايد پيشرفت نمى‏ كند و حداقل سالم نمى ‏ماند. 🔻حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل‏ شده‏ اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است. 🔻من اين را بطور قاطع عرض مى‏ كنم: هر زمانى كه قطب مخالف از عقيده حق گرفته شود خود عقيده حق طبعاً به سوى فساد مى‏ گرايد. 🔻يعنى عوام ‏الناس مى‏ آيند در اطراف اين عقيده حق آنچنان مى ‏بافند و مخلوط مى‏ كنند و آنقدر چرند به آن اضافه مى‏ كنند كه عقيده حق به دست طرفدارها زيان مى‏ بيند. 🔻هميشه زيانهايى كه عقيده حق به دست طرفدارانش ديده به دست مخالفانش نديده -است - ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏۳۰، ص۵۸۵-۵۸۴ -و ص۵۷۷- با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ معیار های سه گانه در نقد آثار شهید مطهری 🔻من هرگز خود را فوق اشتباه تصور نمى‏ كنم. به تعبير نهج البلاغه: لَسْتُ بِفَوْقِ انْ اخْطِئَ 🔻به خداوند متعال از خطاهاى خودم پناه مى‏ برم ولى هرگز هم حاضر نيستم كه به بهانه جايزالخطا بودن ، مرتكب اشتباه بزرگتر بلكه گناه عظيم بشوم. 🔻اگر هم اشتباه كنم از اين نوع نخواهد بود كه باورهاى آباء و اجدادى را تحقيق نكرده، با حقيقت اسلام يكى بدانم. 🔻اگر هم اشتباه كنم اشتباه نمى‏ كنم كه هميشه نبايد انتظار داشته باشم كه با گفتن حقيقت ، دستم را ببوسند و وجوهات بيشترى بدهند. 🔻معيار تصحيح اشتباهاتم، متون اصلى كتاب و سنت - قطعی پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام - و حكم روشن عقل است نه پسند عوام الناس. ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج‏۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲ -با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
Motahari-App.apk
10.48M
🔴 «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»👆 با بیش از ۳۰۰ هزار نصب (مجموع نصب از بازار، گوگل پلی، مایکت، سایت و کانال بنیاد شهید مطهری) 💢 مطالعه رایگان همه کتب استاد، جستجو در متن و فهرست کتاب‌ها / مسابقات کتابخوانی/ سخنرانی‌ها / کتاب‌های صوتی از آثار استاد /  دوره‌های آنلاین سیر مطالعاتی /امکان یادداشت برداری و ... ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir