◾ السلام علیک یا اباجعفر یا مُحَمَّدَ بْنَ علی ایها التقی الجواد یابن رسول الله
♦️سالروز شهادت مظلومانه حضرت جواد الائمه علیه السلام را تسلیت می گوئیم
⚫️ امام جواد عليه السلام و سياست خلفاى عباسى
♦️بمناسبت سالروز شهادت مظلومانه امام جواد علیه السلام
🔻امام جواد از ائمه اى هستند كه خيلى زود شهيد شدند؛ يعنى ۲۵ سال بيشتر از سن مباركشان نگذشته بود كه شهيد شدند و بعد از پدر بزرگوارشان حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام ايشان عمر زيادى در دنيا نكردند.
🔻سياست خلفاى عباسى با سياست امويها فرق داشت.
امويها خشنتر بودند ولى اينها موذى تر بودند يعنى سياستمدارانه تر عمل مى كردند.
آنها خيلى با خشونت و شمشير و اين طور چيزها عمل مى كردند،
ولى اينها خيلى موذيانه عمل مى كردند كه فقط عده قليلى مى توانستند دست سياست اينها را بخوانند.
اكثريت مردم به اشتباه مى افتادند و نتيجه اين شده است كه الآن قضيه شهادت امام رضا حتى بر مستشرقين اروپا مورد اشتباه است
🔻يكى از كارهايى كه اينها مى كردند اين بود كه چون مى خواستند ائمه را تحت نظر داشته باشند، به زور و اجبار، يكى از دخترهايشان را به آنها مى چسباندند كه بايد با اين ازدواج كنى !
بعد كه ازدواج مى كردند، مى گفتند: دختر ما كه نمى شود از ما دور باشد! دختر ما و داماد ما بايد همين جا كنار خودمان باشند!
🔻اين براى چه بود؟ براى اين كه به يك شكلى كه مردم نفهمند اينها را تحت نظر و تحت مراقبت شديد و اذيت شديد داشته باشند.
🔻برعكس مامون - که مرد عالم و تحصيلكرده اى بود- برادرش معتصم ، يك آدم بى سواد عجيبى است. خيلى بى سواد است. خودش به خودش مى گفت: خَليفَةٌ امّى.
🔻به هرحال معتصم به شكل ديگرى موجبات آزار امام را فراهم كرد، تا بالاخره سبب شد كه همسر امام يعنى امّ الفضل امام را مسموم كرد، آنهم با يك وضع خيلى ناراحت كننده اى
🔻و چون براى همه مسموم كننده ها معلوم و محرز بود كه دستور خليفه بوده، جرأت اين كه بدن امام را دفن كنند، نداشتند.
🔻حتى معتصم دستور داد: بدنش را بيندازيد در كوچه.
دو سه روز بدن امام در ميان كوچه افتاده بود.
🔻بعد به معتصم خبر دادند كه يك وضع خارق العاده اى پيش آمده.
هر ميّتى اگر سه چهار روز روى زمين افتاده باشد بدنش عفونت پيدا مى كند و بدن اين مرد روز به روز بر بوى خوشش افزوده مى شود، و اگر مردم اين موضوع را بفهمند اوضاع خيلى بد مى شود.
🔻اين بود كه خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن كنند.
🔻وجود مقدسش را در كنار جدش موسى بن جعفر در همين محل معروف يعنى كاظمين (عليهما السلام) دفن كردند.
و حالت ايشان ازاينجهت، تأسّى داشت به جدّ بزرگوارشان حسين بن على عليه السلام كه فرمود:مُلْقا ثَلاثا بِلا غُسْلٍ وَ لا كَفَنٍ
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 366-364- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی(۱)
🔹بمناسبت سالروز ازدواج مقدس امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما
🔸انسان بايد از لاك خودپرستى خارج شود- كه مقصود خود طبيعى است و همه اين را قبول دارند-
🔸خارج شدن از لاك خودپرستى و فردپرستى، مراتب و مراحلى دارد.
اولين مرحلهاش غير دوستى است.
🔸مثلًا يك كودك فقط در همان من فردى خودش است و فقط خودش را مىبيند و همه چيز را براى خود فردى مىخواهد، حتى به پدر و مادر هم به چشم وسيله و ابزار براى خودش نگاه مىكند.
🔸در دوران جوانى كه عشقى پيدا مىكند و همسرى انتخاب مىنمايد، براى اولين بار اين احساس در او پيدا مىشود كه به يك شخص ديگر مانند خود علاقه دارد (البته در همه اينطور نيست)
يعنى از خود بدر مىآيد، خودش و او يكى مىشوند و همه چيز را براى اين خود بزرگتر مىخواهد.
🔸مجموع دو «خود» يك «خود» شدهاند.
البته اين در شرايطى است كه شخص واقعا يك عُلقهاى به طرف پيدا كند، علقه مؤانست و به تعبير قرآن «وداد» و «رحمت»:
«وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ »( روم/ 21)
🔸تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مىكنند.
رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است.
🔸ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از :
روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مىشود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مىشود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مىشود
🔸اين اولين مرحلهاى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مىشود.
و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است،
🔸و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد.
🔸مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمىكند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد.
و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزهاى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى.
لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده.
🔸علت اساسى اين است كه هر مقدار كه الفت زوجين به يكديگر بيشتر باشد، يك قدم از خودِ فردى خارج شدهاند.
🔸«خود» كمى كه بزرگتر شد، رقيقتر مىشود، مثل مايع غليظ كه وقتى آب داخلش كنند رقيق مىشود و توسعه مىيابد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 841-840- با تلخیص و ویرایش جزئی
https://eitaa.com/shakhes1340
🔵و الْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْرٍ
🔸(بمناسبت شبهای دهه اول ماه ذیحجه )
🔹و الْفَجْرِ : سوگند به سپيده دم، سوگند به لحظه بيدارى دلهاى آگاه، سوگند به آن وقت روحانى.
🔹و لَيالٍ عَشْرٍ : و سوگند به شبهايى ده گانه... نه تنها يك ده شب، بلكه ده شبهايى در سال...
«فجر» به عنوان قطعه اى [روحانى] از شبانه روز [مطرح است] و اين ده شب (يعنى ده شبانه روز) به عنوان قطعه اى روحانى از سال.
🔹قسم به ده شبِ كسانى است كه اين ده شب را دارند.
خيلى از افراد يك عمر در دنيا زندگى مى كنند و اصلا فجرى يا چنين ده شبى ندارند.
🔹از نظر دستورهاى اسلامى لااقل دو ده شب در سال هست كه وضع خاصى دارند و عنايت خاصى به آنها هست. يكى ده شب اول ماه ذى الحجه است كه مى آيد و مى گذرد و ما اصلا احساس نمى كنيم كه چنين ده شبى آمد و رفت.( ده شب دیگر ، دهه آخر ماه مبارك رمضان است)
🔹شايد [از نظر فضيلت] هيچ ده شب متوالى مثل اين ده شب وجود ندارد .
موسى در اول ذى القعده به ميقات الهى رفت و يك ميقات و به اصطلاح يك نوع خلوت سى شبى با خداى خودش داشت،
🔹ولى مثل اينكه در آن سى شب نتوانست به پايان برساند، [لذا] تكميل شد به ده شب ديگر و شد چهل شب، يك اربعين.
آن ده شبى كه با آن تكميل شد، همين ده شب اول ذى الحجه بود.
🔹و لهذا در اخبار و روايات ما نمازى وارد شده كه در دهه اول ذى الحجه بين نماز مغرب و عشاء خوانده مى شود و در آن بعد از «حمد» و «قُلْ هُوَ اللَّهُ» اين آيه خوانده مى شود:
«وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» (اعراف/ 142 )
🔹در كتابهاى دعا هم براى اين شبها آداب خاصى هست و اهل معنا معتقدند كه در اين شبها آثار خاصى هست كه در شبهاى ديگر نيست؛
يعنى اگر كسى به دستورهايى كه درباره اين شبها رسيده عمل كند آثار خاصى دارد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 530-529- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔵 ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی(۲)
🔽 يك خصايص اخلاقى هست كه انسان جز در مكتب تشكيل خانواده نمىتواند آنها را كسب كند.
🔽 [تشكيل خانواده] يعنى يك نوع علاقهمند شدن به سرنوشت ديگران. تا انسان زن نگيرد و بچه پيدا نكند و آن بچه شديدا عواطف او را تحريك نكند و مثلًا در مواقعى كه مريض مىشود او را به هيجان نياورد يا مثلًا لبخند بچه در او اثر نگذارد، [علاقهمند شدن به سرنوشت ديگران در او پديد نمىآيد.] با مطالعه كتاب، اين امر در او پيدا نمىشود.
🔽 تجربه نشان داده است كه اخلاقيون و رياضتكِشها كه اين دوران را نگذراندهاند، تا آخر عمر يك نوع خامى و يك نوع بچگى در آنها وجود داشته است. و يكى از علل اينكه در اسلام ازدواج يك امر مقدس و يك عبادت تلقى شده، همين است
🔽 در حالى كه از نظر مسيحيت، تجرّد مقدس است و تأهل پليدى، و كسانى اجازه مىگيرند متأهل شوند كه تاب تجرّد را ندارند يعنى اگر مجرّد بمانند فاسد مىشوند، و بنابراين از باب دفع افسد به فاسد مىگويند بايد ازدواج كرد. لذا پاپ از ميان مجرّدها انتخاب مىشود كه در تمام عمر اين آلودگى را پيدا نكرده است.
🔽 در اسلام برخلاف مسيحيت است:
مِنْ اخْلاقِ الْانْبِياءِ حُبُّ النِّساءِ ( كافى، ج 5/ ص 320 )
🔽 پس ازدواج اولين مرحله خروج از خود طبيعى فردى و توسعه پيدا كردن شخصيت انسان است. بعد از ازدواج، وقتى مىخواهيم كار كنيم براى منِ تنها نيست؛ آن «من» تبديل به «ما» مىشود به طورى كه انسان آنقدر به سرنوشت خانواده علاقهمند است كه به سرنوشت شخص خودش، و رنج مىبرد تا آنها در آسايش باشند. اين يك درجه از «خود» است.
🔽 ولى آيا اين كافى است كه «خود» انسان تا اين مقدار توسعه پيدا كند؟ شك ندارد كه نه. اين نسبت به خود فردى طبيعى درجهاى از كمال است، اما اگر به همين جا محدود شود، يعنى اين «خود» از منِ فردى توسعه پيدا كند و منِ به علاوه همسر و بچهها شود و غير آن نفى گردد، كافى نيست.
🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 844-843-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸ازدواج در سيستم غربی و سيستم اسلامى(۱)
🔻يكى از چيزهايى كه پايه خانواده و محيط خانوادگى را محكم مى كند مسئله [ممنوعيت كاميابى جنسى در خارج از كانون خانواده] است
🔻علت اين كه پايه كانون خانوادگى در دنياى اروپا سست و متزلزل است [رعايت نكردن اين اصل] است،
امروز هم در جامعه ما به هر نسبت كه از فرنگيها پيروى كنيم كانون خانوادگى را متزلزل كرده ايم.
🔻وقتى كه جامعه ما به دستور اسلام واقعاً عمل مى كرد؛
يعنى پسرها واقعاً قبل از ازدواج، با زنى و دخترى در تماس نبودند و به اصطلاح فرنگيهاى امروز يك گرل فرند(girl friend)
نداشتند( رفیق دختر نداشتند)
و دخترها هم همين طور، ازدواج براى يك پسر يا دختر يك آرزو بود.
🔻 يك پسر به سن پانزده شانزده سالگى كه مى رسيد، احساس طبيعى نياز به همسر در او پيدا مى شد،
يك دختر هم همين طور، و اين طبيعى است كه آرزوى يك پسر اين بود كه زن بگيرد
🔻چون به وسيله ازدواج از محدوديت و ممنوعيتِ استفاده از زن خارج مى شد و به مرز آزادى استفاده از زن مى رسيد.
🔻آن وقت «شب زفاف كم از صبح پادشاهى» نبود
چون روى خاصيت روانى، اولين موجودى كه اين پسر را به اين حظّ و بهره رسانده يعنى از محدوديت به آزادى رسانده همسرش بوده،
براى دختر هم اين پسر اولين كسى بوده كه او را از محدوديت به آزادى رسانده است.
🔻اين بود كه پسر و دخترهايى كه اصلًا همديگر را نديده بودند و ازدواج كرده بودند، آنچنان با يكديگر الفت مى گرفتند كه وضع عجيبى بود.
🔻نمىخواهم بگويم كه نديدن، كار درستى است.
نه، اسلام اجازه داده است كه ببينند، ولى اگر هم نديده بودند، وقتى به يكديگر مىرسيدند تا لب گور به يكديگر عشق مىورزيدند.
🔻اما سيستم فرنگى به پسر اجازه مى دهد كه تا زمانى كه زن نگرفته روابط جنسى اش آزاد باشد و به دختر هم اجازه مى دهد تا شوهر نكرده روابط جنسىاش آزاد باشد.
🔻نتيجه اين است كه براى يك پسر ، ازدواج محدوديت است و براى يك دختر هم ازدواج محدوديت است. قبل از ازدواج، آزادى داشته با هر كسى [رابطه داشته باشد]، حال كه مى خواهد ازدواج كند به يك نفر محدود مى شود.
🔻اين است كه يك پسر وقتى مى خواهد زنى را بگيرد، مى گويد: «من از امروز يك زندانبان براى خودم درست كردم.»
يك دختر هم شوهرش برايش زندانبان مى شود؛ يعنى از آزادى به محدوديت مى آيند.
🔻ازدواج در سيستم فرنگى يعنى آزاد را محدود كردن، از آزادى به محدوديت آمدن، و ازدواج در سيستم اسلامى يعنى از محدوديت به آزادى آمدن.
🔻ازدواجى كه خاصيت روانى اش از محدوديت به آزادى آمدن است، به دنبال خود استحكام مى آورد و آن كه پايه اش از آزادى به محدوديت آمدن است:
اولًا خودش استحكام ندارد (يعنى زود منجر به طلاق مى شود)
و ثانياً آن پسرى كه به تعبير خود فرنگيها دهها و گاهى صدها دختر را «تجربه» كرده و آن دخترى كه دهها و صدها پسر را تجربه كرده است، مگر حالا با يكى پابند مى شود؟ مگر مى شود پابندش كرد؟(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(آشنایی با قرآن ج۴) ، ج26، ص 396-392- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 تأثیر روابط آزاد پیش از ازدواج
بر زندگی زناشویی
#کلیپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
t.me/motahari_ir
🔵 ازدواج در سيستم غربی و سيستم اسلامى(2)
🔸افراط و تفريط اروپا در روابط جنسی
🔻به حكم «الْجاهِلُ امّا مُفْرِطٌ اوْ مُفَرِّطٌ» (نهج البلاغه، حكمت 70 ) دنياى اروپا تا قبل از اين دو سه قرن اخير- كه قانون حاكم بر آن، قانون كليسا بود- در يك حد افراطى در محدود كردن روابط جنسى كوشش مى كرد و به اسلام در يك سلسله مسائل ايراد مى گرفت.
🔻اساساً در قانون كليسا ارتباط جنسى مطلقاً ولو با زن شرعى، يك كار پليد بود.
از نظر آنها زن ، ذاتاً موجودى پليد بود و عمل مقاربت ولو با زن شرعى عمل كثيفى بود و لهذا افراد مقدس و پاك و منزّه، افرادى كه شايستگى داشتند به مقامات عالى روحانى برسند، كسانى بودند كه در همه عمر زنى را لمس نكرده و با زنى نزديكى نكرده بودند.
🔻پاپ از ميان افرادى انتخاب مى شد- و هنوز هم چنين است- كه تمام عمر را مجرّد به سر برده بودند، و اصلًا نفس «تجرّد» مقدس بود.
منتها مى گفتند افرادى كه استعداد دارند اين عمل مقدس تجرّد را انجام دهند و در تمام عمر با هيچ زنى تماس نداشته باشند، كم هستند- و همينها هستند كه بعداً كشيش و كاردينال مى شوند و بعضى به حد پاپ شدن مى رسند؛
🔻- اما اكثر مردم نمى توانند مجرّد باشند و اگر ما به اكثر مردم بگوييم مجرّد زندگى كنند، اينها مرتكب عمل زنا مى شوند- كه پليدتر است- و بيشتر عمل جنسى انجام مى دهند.
بنابراين از باب «دفع افسد به فاسد» ازدواج را اجازه مى دادند.
🔻اسلام بر عكس –مسیحیت- ، تجرّد و عزوبت را پليد مى داند و گفته است «زمين، آدم عزب را لعنت مى كند كه بر آن بول كند» و ازدواج را مقدس مى شمارد.
🔹مجموعه آثاراستاد شهيدمطهرى(آشنائی با قرآن ج 1-5)، ج26، ص396-395- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕«پول» و «پارتى» و «زور» عوامل سه گانه تضعیف قانون
🔻تأثير عوامل سه گانه: «پول» و «پارتى» و «زور» در يك جامعه ، نشانه ناتوانى و ضعف قانون است.
🔻وقتى قانون ضعيف باشد طبعا نمىتواند بر اقويا و زورمندان چيره گردد، سطوت خود را فقط به ضعفا نشان مىدهد.
🔻 قانون ضعيف، مجرمين ضعيف را به تله مىاندازد و به پاى ميز مجازات مىكشاند ولى از تله انداختن زورمندان مجرم عاجز مىماند.
🔻در صدر اسلام ، قانون در اجتماع مسلمين قوى بود؛ گريبان نزديكان و خويشان زمامداران را نيز مىگرفت.
🔻امام علی وقتى كه ابن عباس، پسر عمو و ياور دانايشان ، مرتكب خلافى شد نامه اى به او نوشتند و او را مورد سختترين حملات خويش قرار دادند، به وى نوشتند:
«اگر از خلاف خويش بازنگردى با شمشيرم تو را ادب خواهم نمود، همان شمشيرى كه احدى را با آن نزده ام مگر اينكه وارد جهنم شده است».
🔻يعنى مىدانى كه شمشير من جز بر دوزخيان فرود نمىآيد و اين كار تو، تو را دوزخى و مستحق شمشير من ساخته است.
🔻امام علیه السلام براى اينكه بفهماند عدالت او درباره هيچكس استثناءبردار نيست مىفرمايد:
« به خدا قسم اگر حسن و حسين (عليهما السلام) هم مرتكب اين جرم مىشدند با آنان ارفاق نمى كردم»
🔻صدر اسلام است و مجرى قانون هم امير المؤمنين است، تعجبى ندارد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(عدل الهی) ؛ ج1 ؛ ص245- 246- با تلخیص و ویرایش جزئی
https://eitaa.com/shakhes1340
⚫درسی از مکتب امام باقر علیهالسلام
♦️ تاثیر شگفت گناه در نگرش انسان
🔻امام باقر علیه السلام فرمود :
«ما مِنْ شَىْءٍ أفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطيئَةٍ، انَّ الْقَلْبَ لَيُواقِعُ الْخَطيئَةَ فَما تَزالُ بِهِ حَتّى تَغْلِبَ عَلَيْهِ فَيُصَيِّرَ أعْلاهُ أسْفَلَهُ»
🔸ترجمه :
هيچ چيزى مانند گناه روح را پريشان و بيمار نمى كند،
🔻گناه آنقدر در دل اثر مى گذارد و قلب را مشوّش مى كند كه كاملا بر او مسلط مى شود و او را تابع خود مى كند،
🔻كم كم قلب و روح آدمى واژگون مى گردد،
دل كه واژگون و معكوس شد همه چيز را معكوس مى بيند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حکمتها و اندرزها ج2) ؛ ج22 ؛ ص409- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فاصله فکری ما با امام باقر علیه السلام نسبت به کسانی که همانند ما نمی اندیشند
🔻 زرارة نقل مى كند كه: «با برادرم حمران- يا برادر ديگرم بكير- بر امام باقر (ع) وارد شديم؛
🔻من به امام گفتم : ما افراد را با شاقول اندازه مى گيريم، هر كس مانند ما شيعه باشد، خواه از اولاد على و خواه از غير آنها، با او پيوند دوستى (به عنوان يك مسلمان و اهل نجات) برقرار مى كنيم
و هر كس با عقيده ما مخالف باشد ما از او (به عنوان يك گمراه و اهل هلاك) تبرّى مى جوييم.»
🔻امام علیه السلام فرمود:
«اى زرارة! سخن خدا از سخن تو راستتر است؛ اگر آنچه تو مى گويى درست باشد، پس سخن خدا آنجا كه مى فرمايد:
«إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ. وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا»(نساء: 98) كجا رفت؟!
پس «المرجون لامر اللّه »(توبه:106 )چه شد؟!
آنها كه خدا درباره آنها مى فرمايد:
«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»(توبه: 102) كجا رفتند؟!
«اصحاب الاعراف» چه شدند؟!
«الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»(توبه: 60) چه كسانى هستند و كجايند؟!»
🔻اگر كسى در رواياتى كه از ائمه اطهار (عليهم السلام) رسيده است كه بيشترين آنها در «كتاب الحجّة» كافى و «كتاب الايمان و الكفر» كافى گرد آمده است دقت كند مى يابد كه :
ائمه (عليهم السلام) تكيه شان بر اين مطلب بوده كه هر چه بر سر انسان مى آيد از آن است كه حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصّب و عناد بورزد، و يا لااقل در شرايطى باشد كه مىبايست تحقيق و جستجو كند و نكند؛
🔻اما افرادى كه ذاتا و به واسطه قصور فهم و ادراك و يا به علل ديگر در شرايطى بسر مى برند كه مصداق منكر و يا مقصّر در تحقيق و جستجو به شمار نمى روند، آنها در رديف منكران و مخالفان نيستند،
🔻آنها از «مستضعفين»( يعنى بيچارگان و دست نارسان )
و «مرجون لامر اللّه» ( يعنى كسانى كه درباره آنها بايد گفت كار اينها با خداست، خداوند خودش به نحوى كه حكمت و رحمتش ايجاب مى كند عمل خواهد كرد.)
به شمار مى روند؛
🔻از روايات استفاده مى شود كه ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مى دانند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج1 ؛ ص323-322-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢زیارت «امين اللّه»
🔸عالیترین و معتبرترین زیارت
که هر امامى را مىتوان با آن زيارت كرد
✅ در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم، زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات باشد،
هم از نظر سند (يعنى به اصطلاح خيلى پدر و مادردار است و سند قطعى دارد كه به ائمه مى رسدو چيزى نيست كه مثلًا بگوييد در يك كتابى نوشته شده)
و هم از نظر مضمون كه از اين نظر هم جزء عالىترين زيارات است و شايد عالى ترين زيارات باشد.
زيارت كوتاهى است.
✅ در كتاب مفاتيح و غيره جزء زيارات امير المؤمنين نقل شده و جزء زيارات مطلقه است؛ يعنى زيارت مخصوصه نيست كه مربوط به يك روز معين يا ايام خاص باشد،
در هر وقت مى شود امير المؤمنين را با آن زيارت كرد و از مختصات امير المؤمنين هم نيست،
✅ هر امامى را با اين زيارت مى توان زيارت كرد با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مىشود [و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى شود.]
✅ بعد از آن چند جمله مختصر كه سلام و اظهار ارادت به امام و شهادت به اين است كه من شهادت مىدهم كه تو در راه خدا آن جهادى را كه شايسته و لازم بوده انجام دادى
و خلاصه من گواهى مى دهم كه تو وظيفه خودت را آنچنانكه بايد انجام دادى، سيزده جمله دارد كه اين سيزده جمله دعاست؛
يعنى بعد از اينكه امام را زيارت مى كنيم، در حضور و در مشهد امام از خداى متعال اين چيزها را مى خواهيم
❇️ شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى خوانيم:
✅ فاجْعَلْ نَفْسى ... مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ،
🔹خدايا من مى خواهم هم محبّ باشم هم محبوب؛ هم دوست بدارم، هم مرا دوست بدارند.
🔹اما چه كسى را دوست بدارم؟
✅ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» : دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم، خُلَّص اولياى تو.
محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى كِشد.
✅اين غير از مسئله تفكر و محاسبه النفس است. اينها يك كارهاى فكرى است و البته لازم هم هست [اما تأثير محبت اولياء به مراتب بيشتر است.]
✅ اگر انسان بخواهد فقط با تكيه به تفكر و تذكر و محاسبه النفس و مراقبه و غيره، اخلاق سوء را يك يك با سر انگشت فكر و حساب از خود بزدايد و خود را اصلاح نمايد، البته عملى است
اما مثل - این- است كه انسان بخواهد براده هاى آهن را يك يك جمع كند.
✅ ولى اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود و او شيفته آن كامل گردد، مى بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى داد، اين در ظرف يك روز انجام مى دهد :
🔸«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ»
: خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم و هم در آسمان؛ در زمين محبوب باشم [به اينكه] مردم مرا دوست داشته باشند.
✅ اين از قدس و تقوا نيست كه من جورى باشم كه مردم مرا دشمن داشته باشند.
روش ملامتيان از متصوّفه چنين بود. يك فرقه از فِرَق متصوّفه به نام «ملاميّه» يا «ملامتيان» معروفند.
راهى كه اينها براى جهاد با نفس به خيال خودشان انتخاب كرده بودند، اين بود كه كارى بكنند كه مردم از اينها تنفر داشته باشند و به اينها ظنّ بد ببرند.
✅ نه، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. : خدايا كارى بكن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو) و در آسمان محبوب باشم،
🔸هر دو جا (اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى شود، مى شود يك آدم رياكار و متظاهر)،
🔸با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى، و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️مشخصات عصر ظهور(4)
🔻امام علی علیه السلام در توصیف عصر ظهور امام مهدی علیه السلام مى فرمايد:
🔻... اذا قامَ الْقائِمُ حَكَمَ بِالْعَدْلِ :-زمانی که حضرت حجّت (عج) ظهور کند به عدالت حکم می کند-
🔻«وَ ارْتَفَعَ فى ايّامِهِ الْجَوْرُ» : جور و ظلمى ديگر در كار نيست.
🔻هر يك از ائمه ما يك لقبى دارد. مثلا امير المؤمنين: علىٌّ المرتضى. امام حسن: الحسن المجتبى. امام حسين: سيد الشهداء، و ائمه ديگر: السجاد، الباقر، الصادق، الكاظم، الرضا، التقى، النقى، الزّكىّ العسكرى.
🔻حضرت- مهدی علیه السلام - يك لقبى دارد مخصوص به خود، لقبى كه از مفهوم «قيام» گرفته شده است، آن كه در جهان قيام مى كند: الْقائم.
🔻اصلًا ما حضرت مهدى را به قيام و عدالت مى شناسيم. هر امامى به يك صفت شناخته مى شود، اين امام به قيام و عدالت شناخته مى شود.
🔻- امام علیه السلام در ادامه فرمود : -
«وَ أَمِنَتْ بِهِ السُّبُلُ» : همه راهها، راههاى زمينى، دريايى و هوايى امن مى شود،
🔻چون منشأ اين ناامنيها ، ناراحتيها و بىعدالتى هاست. وقتى كه عدالت برقرار بشود، [چون] فطرت بشر فطرت عدالت است، دليل ندارد كه ناامنى وجود داشته باشد.
🔻«وَ اخْرَجَتِ الْارْضُ بَرَكاتِها» : زمين تمام بركات خودش را بيرون مى آورد.
🔻 «وَ لا يَجِدُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ مَوْضِعاً لِصَدَقَتِهِ وَ لا بِرِّهِ ... وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعالى: وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» (نهج البلاغه،خطبه 138)
🔻آيا مى دانيد ناراحتى مردمِ آن وقت چيست؟ ناراحتى مردم فقط اين است كه اگر بخواهند يك صدقه اى بدهند و يك كمكى به كسى بكنند، يك نفر [مستحق] پيدا نمى كنند؛ يك فقير در روى زمين پيدا نخواهد شد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 164- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️اعتراض به «حجّی» که گرداننده اش دستگاه یزیدی است
🔸بمناسبت هشتم ذی الحجه(یوم الترویه) و خروج امام حسین علیه السلام از مکه بسوی عراق
🔻عجيب و فوق العاده است اينكه امام حسين عليه السلام در سوم شعبان وارد مكه مى شود و ماههاى رمضان، شوّال، ذى القعده و ذى الحجه تا هشتم اين ماه را
يعنى ايامى كه عمره مستحب است و مردم از اطراف و اكناف به مكه مى آيند در آنجا مى ماند.
🔻كم كم فصل حج مى رسد. مردم از اطراف و اكناف و حتى از اقصى بلاد خراسان به مكه مى آيند. روز «ترويه» مى شود،
يعنى روز هشتم ذى الحجه، روزى كه همه براى حج از نو لباس احرام مى پوشند و مى خواهند به منى و عرفات بروند و اعمال حج را انجام بدهند.
🔻ناگهان امام حسين عليه السلام اعلام مى كند كه من مى خواهم به طرف عراق و كوفه بروم.
يعنى در چنين شرايطى پشت مى كند به كعبه، پشت مى كند به حج، يعنى من اعتراض دارم.
اعتراض و انتقاد و عدم رضايت خودش را به اين وسيله و به اين شكل اعلام مى كند.
🔻يعنى اين كعبه ديگر در تسخير بنى اميّه است؛
*حجى كه گرداننده اش يزيد باشد، براى مسلمين فايده اى نخواهد داشت.
اين پشت كردن به كعبه و اعمال حج در چنين روزى و اينكه بعد بگويد:
من براى رضاى خدا رو به جهاد مى كنم و پشت به حج،
رو به امر به معروف مى كنم و پشت به حج،
اين يك دنيا معنى داشت، كار كوچكى نبود.
🔻اين پشت كردن به كعبه تسخيرشده امويان و حجى كه گرداننده اش دستگاه يزيدى بود
- حجى كه ظاهرش اسلامى و روحش جاهلى بود-
نشان داد كه اسلام اين صورت خالى نيست كه خاطرها آسوده باشد، معنى و حقيقت است كه به خطر افتاده است.
🔻ارزش تبليغاتى، اسلوب، روش و متد كار در اينجا به اوج خود مى رسد.
سفرى را در پيش مى گيرد كه همه عقلا (يعنى عقلايى كه بر اساس منافع قضاوت مى كنند) آن را از نظر شخص امام حسين ناموفق پيش بينى مى كنند؛
يعنى پيش بينى مى كنند كه ايشان در اين سفر كشته خواهند شد، و امام حسين در بسيارى از موارد پيش بينى آنها را تصديق مى كند، مى گويد:
خودم هم مى دانم. مى گويند: پس چرا زن و بچه را همراه خودت مى برى؟ مى گويد: آنها را هم بايد ببرم.
...و به این وسیله درواقع خودِ دشمن را ناآگاهانه استخدام کرد که حامل یک عده مبلّغ برای امام حسین و برای اسلام حسینی علیه یزید و اسلام یزیدی باشد
🔻همه براى اين است كه اين صدا ( اعتراض به کعبه در تسخیر بنی امیه و حجی که یزید ، گرداننده اش است) هرچه بيشتر به عالم برسد، بيشتر به جهان آن روز اسلام برسد
و بيشتر ابعاد تاريخ و ابعاد زمان را بشكافد و هيچ مانعى در راه آن وجود نداشته باشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حماسه حسینی ج1و2) ج17، ص: 370 - ص369؛ ص641؛ ص225- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️موضع حماسی امام حسین علیه السلام بعد از شنیدن خبر شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه سلام الله علیهما
(بمناسبت ۹ذیحجه ، سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام)
🔻- امام علیه السلام به یکی از یارانش که از حوادث کوفه مطلع بود و به آن حضرت - گفت: من خبرى دارم، هرطور كه اجازه مى فرماييد بگويم. اگر اجازه مى فرماييد اينجا عرض كنم، اينجا عرض مى كنم. اگر نه، مى خواهيد من به طور خصوصى عرض كنم، به طور خصوصى عرض مى كنم.
فرمود:
بگو، من از اصحاب خودم چيزى را مستور ندارم، با هم يكرنگ هستيم.
🔻-او گفت- : قضيه از اين قرار است: كوفه سقوط كرد، مسلم و هانى كشته شدند.
🔻امام تا اين جمله را شنيد، اول اشك از چشمانش جارى شد. حالا ببينيد چه آيه اى را مى خواند:
«مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» ( احزاب : 23 )
🔻(اصلًا در قرآن آيه اى مناسبتر براى چنين موقعى پيدا نمى كنيد.) :
بعضى از مؤمنين به پيمانى كه با خداى خويش بستند وفا كردند. از اينهايى كه وفا كننده به پيمان خويش هستند، بعضى از آنها گذشتند و رفتند شهيد شدند و عده ديگر هم انتظار مى كشند تا نوبت آنها بشود.
🔻يعنى ما فقط براى كوفه نيامديم. كوفه سقوط كرد كه كرد.
حركت ما كه فقط معلول دعوت مردم كوفه نبوده است. اين، يكى از عوامل بود كه براى ما اين وظيفه را ايجاب مى كرد كه عجالتاً از مكه به طرف كوفه بياييم. ما وظيفه بزرگتر و سنگين ترى داريم.
مسلم به پيمان خود وفا كرد و كارش گذشت، پايان يافت، شهيد شد؛ آن سرنوشت مسلم را ما هم پيدا كنيم.
🔻داغترين خطبه هاى امام حسين، شورانگيزترين و پرهيجانترين سخنان امام حسين، بعد از شكست كوفه است.
🔻اينجاست که نشان مى دهد امام حسين تا چه اندازه روى عامل امر به معروف و نهى از منكر تكيه دارد و اوست كه به اين دولت و حكومت فاسد هجوم آورده است.
از نظر اين عامل، امام حسين مهاجم به حكومت فاسد وقت است، ثائر و انقلابى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 149-148- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
✳️ عید قربان ، یادآور خاطره بزرگ قهرمان توحید
✅ گاه به انسان دستورى مى دهند كه فلسفه آن روشن است، يعنى عقل آن را درك مىكند و مى فهمد. خوب، آدم يك كارى مى كند كه هم دستور خداست و هم چيزى است كه عقل خودش هم فلسفه اش را درك مى كند.
✅ اما اگر فلسفه حکم را نفهمد و صرفاً روى اعتماد كامل به فرمانِ فرماندهنده عمل كند، اين از نظر اطاعت و عبادت مقام بالاترى دارد. او به قدرى به دستورهاى اين آقا يا به دستورهاى اين طبيب مطمئن است كه با اينكه يك ذره از فلسفه آن چيزى نمى داند ولى مى گويد من آن را مى دانم.
✅ فهميدن فلسفه احکام مقدمه معرفت است ولى عمل كردن من به اين است كه اسلام دستور داده باشد. اين است كه عابد در مقام عبادت و در مقام عمل سراغ اين نمى رود كه فلسفه را بفهمد، بعد عمل كند. در مقام معرفت سراغ فلسفه مى رود، در مقام عمل تسليم محض است.
✅ خداوند به ابراهيم مى گويد: برو زن و بچه را تنها در بيابان وحشتناك بگذار و بيا. ولى ابراهيم چون مى داند اين امر خداست «لِمَ» نمى گويد، «چرا» نمى گويد.
مى داند اين يك فلسفه اى دارد و بى حساب نيست. زن و بچه را مى گذارد و مى رود. بعد قبيله «جُرهُم» آمدند و چون آب زمزم پيدا شده بود- و عرب هم كه نياز زيادى به آب دارد- آنجا چادر زدند و كم كم آنجا يك دهى شد و اسماعيل به اين شكل در آنجا بزرگ شد.
✅ چه جوانى! برومند، رشيد، با معرفت، آنچنان بامعرفت كه خود قرآن نقل مى كند وقتى كه حضرت ابراهيم به اسماعيل اعلام مى كند كه پسركم! در عالم رؤيا اينچنين به من دستور مى دهند كه سر تو را به دست خودم ببُرم، فوراً عرض مى كند: «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» پدرجان! امر خداست، اطاعت كن. يك همچو پسرى!
✅ ابراهيم اعتمادش به امر خدا و تسليمش در مقابل امر خدا تا آنجاست كه يك امرى كه از نظر عقل و فكر او هيچ فلسفه اى نمى توانست داشته باشد چون اعتماد داشت گفت خدا گفته است من بايد عمل بكنم، من در مقابل امر خدا تسليمم چون اعتماد و اطمينان دارم، مطمئنم خدا كه دستور بدهد بيهوده نيست.
✅ قرآن مى گويد: «فَلَمّا اسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ. وَ نادَيْناهُ انْ يا ابْراهيمُ. قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا»؛ خلاصه معنايش اين است كه : ای ابراهیم به فرمان ما عمل كردى، يعنى ما بيش از اين نمى خواستيم، ما واقعاً نمى خواستيم تو فرزندت را بكشى، ما مى خواستيم ببينيم تو واقعاً تا اين حد حاضر هستى؟ تو حاضرى فرزندت را در راه خدا قربانى كنى؟ حاضرى به دست خودت فرزندت را قربانى كنى؟ فرزندت هم تا اين مقدار تسليم امر خدا هست؟
✅ ما از بندگان اين را مى خواهيم، ما از بندگان فداكارى در راه حق را مى خواهيم، ما از بندگان تسليم در راه حق را مى خواهيم، شما امتحان خودتان را داديد: «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا.»
بعد دستور رسيد: به جاى اينكه يك انسان را اينجا قربانى كنى، يك گوسفند را قربانى كن كه حيوانى است كه خدا او را براى اينكه گوشتش مورد استفاده قرار بگيرد خلق كرده، گوشتش را به فقرا و به افراد ديگر صدقه بده، كه از آن وقت اين سنت معمول شد.
🔸بنابراين يك ركن عيد قربان كه ما مسلمين بايد آن را عيد بگيريم براى اين است كه يك يادگار و خاطره بزرگى از قهرمان توحيد دارد كه نه تنها توحيد فكرى است، بلكه توحيد عملى است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حج)، ج25، ص 117-111-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️اسلام شناسی (۱)
⏺ تفقّه در دین یا شناخت روح و حقیقت دین(۱)
🔽 قرآن - در آیه 122سوره توبه معروف به آیه «نفر» - مسئله اى را طرح كرده است به نام تفقّه در دين.
اين كلمه معنايى بالاتر از معناى علم دين مى فهماند. يك علم دين داريم، يك تفقّه در دين.
🔽 علم ، يك مفهوم وسيعى است، هر دانستنى را علم مى گويند.
ولى تفقّه بطور كلى در هر موردى استعمال نمى شود. تفقّه در جايى گفته مى شود كه انسان يك دانش عميقى پيدا كند، يعنى علم سطحى علم هست ولى تفقّه نيست.
🔽معناى تفقّه در دين اين است كه انسان دين را سطحى نشناسد؛
يعنى در دين، روحى هست و تنى، در شناختن دين تنها به شناختن تن اكتفا نكند.
🔽ما در احاديث گاهى برمى خوريم به اين گونه مضامين:
روزى برسد كه «لا يَبْقى مِنَ الْقُرْآنِ الّا دَرْسُهُ وَ مِنَ الْاسْلامِ الّا رَسْمُهُ» از قرآن جز ياد گرفتن ظاهرى و از اسلام جز نقشى باقى نمى ماند.
🔽امير المؤمنين در يك جا راجع به آينده بنى اميه كه بحث مى كند، مى گويد:
مَثَل اسلام در آن زمان مَثَل ظرفى است كه محتوى مايعى بوده است، بعد آن ظرف را وارونه كرده باشند و آن مايع ريخته باشد، ظرف خالى باقى مانده است.
🔽قسمتى از دستورهاى دين شكل ظرف را دارد براى دستورهاى ديگرى كه شكل آب را دارد.
يعنى اين ظرف لازم است اما اين ظرف براى آن آب لازم است.
اگر اين ظرف باشد آن آب هم نمىريزد اما اگر آن آب نباشد و اين ظرف به تنهايى باشد، انگار نيست.
🔽 امير المؤمنين مى خواهد بفرمايد كه بنى اميه ، اسلام را توخالى مى كنند، مغزش را بكلى از ميان مى برند و فقط پوستى براى مردم باقى مى گذارند.
تعبير ديگر اين است كه:
«وَ لُبِسَ الْاسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلوباً »
- یعنی - در آن زمان اين لباس را كه نامش اسلام است مى پوشند اما مثل اينكه پوستينى را وارونه پوشيده باشند،
هم خاصيت خودش را از دست مى دهد و هم اسباب مسخره مى شود.
♦️خود اينها مى رساند كه لباس اسلام را به دو شكل مى شود به تن كرد:
يك شكل اينكه يك امر بى خاصيت ، بى مغز جلوه كند و شكل ديگر اينكه معنى دار باشد.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 160-159- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️اسلام شناسی (۲)
♦️معنای صحیح «تفقه در دین»(۲)
🔸لباس اسلام را به دو شكل مى شود به تن كرد:
يك شكل اينكه يك امر بى خاصيت ، بى مغز جلوه كند و شكل ديگر اينكه معنى دار باشد.
🔹يكى از رفقا نقل مى كرد كه من يك وقتى گرفتارى بسيار شديدى داشتم.
براى انجام يك كار خيلى كوچك كه اصلًا زحمت هم نداشت ولى براى من ارزش فوق العاده اى داشت، به يكى از رفقا مراجعه كردم.
او در جواب گفت كه من الآن بايد به نماز جماعت بروم.
🔸اگر در اينجا انسان بگويد اسلام كه اين همه به نماز جماعت توصيه كرده است ارزش قضاى حاجت يك مسلمان را از بين برده است، اين غلط است.
مگر براى خدا فرق مى كند كه ما نماز تنها بخوانيم يا نماز جماعت؟
🔹اسلام كه گفته است نماز با جماعت خوانده شود براى اين است كه مردم در آن حالى كه حالت روحانيت و معنويت است، چشمشان به صورت يكديگر بيفتد و به اوضاع يكديگر رسيدگى كنند.
🔸اينكه گفته اند اگر نماز را به جماعت بخوانيد اين مقدار ثوابش زياد مى شود،
براى اين است كه شما را به يكديگر مهربانتر مى كند، در قضاى حوايج يكديگر ساعى تر مى كند؛
🔹يعنى نماز را به جماعت خواندن، پوسته اى است كه مغزى در آن نهفته است.
مغز آن، عواطف اجتماعى و علاقه مند بودن به سرنوشت ديگران است.
🔸اينها دلالت مى كند بر اينكه اسلام پوستى دارد و مغزى، ظاهرى دارد و باطنى.
🔹پس - دین شناسی - تفقّه لازم دارد.
تفقّه اين است كه انسان ، معنى - روح و باطن دین - را به دست بياورد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(۱ و ۲))، ج۲۱، ص: ۱۶۱-۱۶۰- با تلخیص و ویرایش جرئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕اسلام شناسی (۳)
♦️حفظ ظاهر و از بين بردن محتواى اسلام⬅️ سیاست امویان
🔻آنچه كه بنى اميه در صدر اسلام به وجود آوردند [اين بود كه] در عين حفظ شعائر اسلامى و ظواهر اسلامى [محتواى اسلام را از بين برده بودند.]
🔻در زمان آنها بانگ اذان از زمان پيغمبر بلندتر بود يعنى بالاى مأذنهها بيشتر اذان مىگفتند، مسجد و مناره و مأذنه از زمان پيغمبر بيشتر بود.
جمعيتى كه در حج شركت مىكردند، انبوه جمعيت در زمان بنى اميه از زمان پيغمبر بيشتر بود.
صفهاى نماز جماعت در زمان آنها از صفوف جماعت در زمان پيغمبر درازتر و طولانىتر بود.
ظاهر ماه رمضان در زمان آنها از زمان پيغمبر محفوظ تر بود.
🔻ظواهر كاملًا محفوظ بود، اما آن روحها، آن معناها، آن حقيقتها، آن خلوصها، آن توحيدها، آن عدالتها، آن امر به معروف و نهى از منكرها، آن صفاى اخلاقها، از آنها ديگر خبرى نبود.
🔻على فرمود: لُبِسَ الْاسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلوباً
جامه اسلام را مىپوشند (و از تن بيرون نمىكنند) ولى مانند پوستينى كه آن را وارونه پوشيده باشند.
🔻پوستين خصلتش گرمى و زيبايى آن است ولى اين در صورتى است كه آن را درست بپوشند،
اگر وارونه بپوشند و پشمها بيرون باشد اولا سرد است
و ثانيا يك شىء موحش است كه هر كس مىبيند خيال مىكند يك خرس راه مىرود.
🔻... امام حسين وقتى كه مظالم و مفاسد بنى اميه را شرح مىدهد همه اين نكات در كلام او منعكس است:
ايها الناس ظلم اينها را ببينيد، تبعيضهاى اينها را ببينيد، استيثارهاى اينها را ببينيد.
🔻ايها الناس اينها مردم را به دو دسته قسمت كردند:
مردمى برخوردار و خورنده، و مردمى مظلوم و مستضعف. ايها الناس ببينيد فساد اخلاق را به كجا رساندهاند!
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نقش حادثه كربلا در تحول تاريخ اسلامى(پانزده گفتار))، ج25، ص: 312-311-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 ثبت نام مرحله اول سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری (ندای فطرت) برای دوره جدید (دوره یازدهم)
🔹 شامل ۴ کتاب و به صورت مجازی، همراه با پرسش و پاسخ
🔸 آخرین مهلت ثبت نام: ۳۱ تیرماه؛
شروع کلاسها: ۱ مرداد (۱۷ جلسه)
🔹زمان: شنبهها، ساعت ۱۶
🔸 چهار کتاب این دوره: «آزادی معنوی»، «سیری در سیره نبوی»، «جاذبه و دافعه امام علی(ع)» و «حماسه حسینی»
🔻با ارائه گواهی پایان دوره از طرف «بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری»
⭕ ثبت نام و اطلاعات بیشتر در:
motahari.ir/nedayefetrat
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇
t.me/motahari_ir
eitaa.com/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢نقش کتاب گرانسنگ«الغدیر» تألیف علامه امینی در «وحدت اسلامی»(۱)
(بمناسبت دهه امامت و ولایت)
♦️نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است که:
🔻اولًا منطق مستدل شیعه را روشن می کند،
و ثابت می کند که گرایش در حدود صد میلیون مسلمان به تشیع(طبق آمار قبل از انقلاب) - برخلاف تبلیغات زهرآگین عده ای - مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است،
بلکه یک منطق قوی متکی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است.
🔻ثانیاً ثابت می کند که پاره ای اتهامات به شیعه - که سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است -
🔻از قبیل اینکه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح می دهد
و از شکست مسلمانان غیرشیعه از غیر مسلمان شادمان می گردد،
و از قبیل اینکه شیعه به جای حج به زیارت ائمه می رود،
یا در نماز چنین می کند و در ازدواج موقت چنان،
به کلی بی اساس و دروغ است.
🔻ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیه السلام را که مظلومترین و مجهول القدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است
و می تواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیه اطهارش را به جهان اسلام معرفی می کند.(ادامه دارد)
▪️ مجموعه آثار استاد شهید مطهری (الغدیر و وحدت اسلامی(شش مقاله ))ج۲۵،ص۳۲-با ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢نقش کتاب گرانسنگ«الغدیر» تألیف علامه امینی در «وحدت اسلامی»(۲)
🔻علامه امينى طرفدار وحدت اسلامى هستند و با نظرى وسيع و روشنبينانه بدان مىنگرند.
🔻معظمله در فرصتهاى مختلف در مجلدات الغدير اين مسئله را طرح كردهاند و ما قسمتى از آنها را در اينجا نقل مىكنيم:
🔻در مقدمه جلد اول اشاره كوتاهى مىكنند به اينكه الغدير چه نقشى در جهان اسلام خواهد داشت. مىگويند:
«و ما اينهمه را خدمت به دين و اعلاى كلمه حق و احياى امت اسلامى مىشماريم.»
🔻... در جلد سوم، صفحه 268، تهمت سيد رشيد رضا را به شيعه، مبنى بر اينكه «شيعه از هر شكستى كه نصيب مسلمين شود خوشحال مىشود تا آنجا كه پيروزى روس را بر مسلمين در ايران جشن گرفتند» نقل مىكنند و مىگويند:
✅ اين دروغها ساخته و پرداخته امثال سيد محمّد رشيدرضاست؛
✅شيعيان ايران و عراق كه قاعدتاً مورد ايتهمت هستند و همچنين مستشرقان و سيّاحان و نمايندگان ممالك اسلامى و غيرهم كه در ايران و عراق رفت و آمد داشته و دارند خبرى از اين جريان ندارند.
✅ شيعه بلااستثنا، براى نفوس و خون و حيثيت و مال عموم مسلمين اعمّ از شيعه و سنى احترام قائل است.
✅هر وقت مصيبتى براى عالم اسلام در هركجا و هر منطقه و براى هر فرقه پيش آمده است، در غم آنها شريك بوده است.
✅ شيعه هرگز اخوّت اسلامى را كه در قرآن و سنت بدان تصريح شده محدود به جهان تشيع نكرده است و در اين جهت فرقى ميان شيعه و سنى قائل نشده است.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى («الغدير» و وحدت اسلامى(شش مقاله))، ج25، ص: 30-31-
https://chat.whatsapp.com/Eh8vwfib4Xw8Y0nZM85D0F
🟡فلسفه جهانی مهدویت
(قسمت پایانی مشخصات عصر ظهور)
🔻...آنچه - در روایات عصر ظهور - از عدالت گفته شده است، از صلح و صفا به معنى واقعى گفته شده است،
از آزادى و امنيت كامل گفته شده است، از ثروت و بركت فراوان گفته شده است،
از تقسيم عادلانه ثروت گفته شده است، از فراوانى وسائل (وسائل دامدارى و غيره)،
از - اینکه - ...ديگر بشر تنفر دارد از دروغ گفتن، تنفر دارد از غيبت كردن، تنفر دارد از تهمت زدن، تنفر دارد از ظلم كردن.
اينها بر اساس چه فلسفه اى است؟
🔻همان كه عرض كردم:
اسلام مى گويد عاقبتِ بشر عدالت است، اما نمى گويد آن عدالتى كه در عاقبت مى آيد فقط اين است كه فكر بشر به اينجا منتهى مى شود كه منفعت من در اين است كه منافع ديگران را حفظ كنم؛
🔻 نه، [در آن زمان] عدالت براى بشر محبوب و مثل يك معبود است،
يعنى روحش رُقاء پيدا مىكند، تربيتش كامل مى شود،
🔻و اين نمى شود جز اينكه يك حكومت عادل جهانى بر مبناى ايمان، خداپرستى و خداشناسى و بر مبناى حكومت قرآن به وجود آيد؛
و ما مسلمين خوشوقتيم كه بر خلاف اينهمه بدبيني هايى كه در دنياى غرب براى بشريت به وجود آمده، به آينده بشريت خوشبين هستيم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج18، ص: 165-164- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡السلام علیک یا ابالحسن یا علی بن محمد ایها الهادی النقی یابن رسول الله
🟢سالروز میلاد خجسته امام هادی علیه السلام را تبریک و تهنیت می گوئیم
♦️تشیع و تسنن (۱)
🔸علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی
🔻از بدو امر بعد از رحلت نبى اكرم، مسلمين به دو فرقه تقسيم شدند: سنى و شيعه.
سني ها در يك شعار و چهارچوب عقيده هستند و شيعه در شعار و چهارچوب عقيده اى ديگر.
🔻شيعه مى گويد: خليفه بلافصل پيغمبر على است و آن حضرت على را براى خلافت و جانشينى خويش به امر الهى تعيين كرده است و اين مقام حق خاص اوست پس از پيغمبر.
و اهل سنت مى گويند: اسلام در قانونگذارى خود، در موضوع خلافت و امامت پيش بينى خاصى نكرده است بلكه امر انتخاب زعيم را به خود مردم واگذار كرده است. حد اكثر اين است كه از ميان قريش انتخاب شود.
🔻شيعه بسيارى از صحابه پيغمبر را- كه از شخصيتها و اكابر و معاريف به شمار مى روند- مورد انتقاد قرار مىدهد ؛
🔻 اهل سنت، درست در نقطه مقابل شيعه ازاينجهت قرار گرفته اند؛ به هركس كه نام «صحابى» دارد با خوشبينى افراطى عجيبى مى نگرند، مى گويند: صحابه پيغمبر همه عادل و درستكار بوده اند.
🔻بناى تشيع بر انتقاد و بررسى و اعتراض و مو را از ماست كشيدن است،
و بناى تسنن بر حمل به صحت و توجيه «ان شاء اللَّه گربه بوده است».(ادامه دارد)
🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 306-305- با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340