⭕️ علامت قبول نشدن روزه ماه مبارک رمضان
🔻...اگر ماه رمضانى گذشت و تمام شد و حظّ (بهره) ما از ماه رمضان فقط اين بوده كه يك ماه يك گرسنگي هايى و يك تشنگي هايى كشيديم
- آنطور كه پيغمبر اكرم فرمود كه بعضى از مردم حظّشان (بهره شان ) از روزه فقط گرسنگى و تشنگى است -
اغلب هم از بس كه سحر و افطار مى خوريم تشنه و گرسنه هم نمى شويم ولى لااقل بدحال مى شويم، يك بدحالى پيدا كرديم
🔻و در نتيجه اين بدحالى ، قدرت ما بر كار كردن كمتر شد و بعد آمديم روزه را متهم كرديم كه روزه هم شد كار در دنيا؟!
🔻(آن كه محصل و دانشجوست گفت من در تمام اين ماه رمضان قدرت درس خواندنم كم شد و آن كه اهل كار ديگرى است گفت قدرت فلان كار من كم شد، پس روزه بد چيزى است)،
اين علامت قبول نشدن روزه ماست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آزادی معنوی) ؛ ج23 ؛ ص474-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 آثار فردی و اجتماعی شعار «اللَّه اکبر»
🔻... گوينده اللَّه اكبر، آن كسى كه اللَّه اكبر را به خودش تلقين كرده است،
هرگز عظمت هيچ كس و هيچ چيز او را مرعوب نمى كند، چرا؟
[چون] اللَّه اكبر [يعنى] بزرگتر از هر چيز و بلكه بزرگتر از هر توصيف، ذات اقدس الهى است؛
يعنى من خدا را به عظمت مى شناسم. ديگر وقتى من خدا را به عظمت مى شناسم، همه چيز در مقابل من حقير است.
اين كلمه «اللَّه اكبر » به انسان شخصيت مى دهد، روح انسان را بزرگ مى كند.
🔻على عليه السلام - در توصیف متقین -مى فرمايد:
عَظُمَ الْخالِقُ فى انْفُسِهِمْ فَصَغُرَ ما دونَهُ فى اعْيُنِهِمْ (نهج البلاغه فيض الاسلام، خطبه ۱۸۴ )
يعنى خدا به عظمت در روح اهل حق جلوه كرده است و لهذا غير خدا هرچه هست، در نظرشان كوچك است.
🔻وقتى شما مى گوييد اللَّه اكبر، اگر از عمق روح و دل بگوييد، عظمت الهى در نظرتان تجسم پيدا مى كند.
وقتى كه عظمت الهى در دل شما پيدا شد، محال است كسى به نظرتان بزرگ بيايد،
محال است از كسى بترسيد،
در مقابل كسى خضوع و خشوع كنيد.
🔻اين است كه بندگى خدا آزادى آور است.
اگر انسان خدا را به عظمت بشناسد، بنده او مى شود
و لازمه بندگى خدا ،
آزادى از غير خداست.
🔻بندگى خدا هميشه مساوى است با آزادشدن از غير خدا؛
چون ادراك عظمت الهى هميشه ملازم است با ادراك حقارت غير خدا،
🔻و وقتى انسان غير خدا را هرچه بود حقير و كوچك ديد، محال است حقير را از آن جهت كه حقير است بندگى كند.
حقير را انسان به غلط عظيم مى بيند كه بندگى مى كند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(آزادی معنوی)، ج۲۳، ص: ۶۲۷-۵۲۶- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
⭕️معیار های تشخیص حق از باطل(۱)
♦️اکثریت یا اقلیت(کمیت ) ، معیار حقیقت نیست!
🔻 قرآن [معيار قرار دادن] كثرت را مذمّت مىكند و مىگويد كثرت ، معيار - حقیقت - نيست.
🔻 امام کاظم عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مىفرمايد:
قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مىفرمايد:
«وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116)
:اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مىكنند؛
چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخميناند،
همين كه چيزى در خيالشان پيدا مىشود دنبالش مىروند.
🔻 چون اكثر اينجور هستند، پس به اكثر اعتماد نكن.
🔻اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد.
🔻 امام عليه السلام در - ادامه خطاب به هشام - مىفرمايد كه:
هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️معیار های تشخیص حق از باطل (۲)
♦️شخصیت ها - ی غیر معصوم ، در هر مرتبه ای که باشند - معیار حقیقت نیستند!
🔻- امام علی علیه السلام در پاسخ به شخصی که در نبرد «جمل» در تمییز جبهه حق از باطل دچار تردید شده بود فرمود:
انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ،
اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ
وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ»
(روضه الواعظین ص 31)
ترجمه :
🔻حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت
اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى
و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى :
فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند
و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف
🔻نه، اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد - نخست - حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
- آنگاه - افراد (شخصيت ها) را با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.
🔻در اينجا على عليه السلام
معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است
و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
♦️شخصيّت گرايى از دیدگاه قرآن
🔸معیار های تشخیص حق از باطل (۳)
🔻يكى از موجبات لغزش انديشه، گرايش به شخصيّتهاست.
شخصيّت هاى بزرگ تاريخى يا معاصر از نظر عظمتى كه در نفوس دارند بر روى فكر و انديشه و تصميم و اراده ديگران اثر مى گذارند
و در حقيقت، هم فكر و هم اراده ديگران را تسخير مى كنند.
🔻قرآن كريم ما را دعوت به استقلال فكرى مى كند
و پيروي هاى كوركورانه از اكابر و شخصيّت ها را موجب شقاوت ابدى مى داند،
به همین دلیل از زبان مردمى كه از اين راه گمراه مىشوند نقل مى كند كه در قيامت مى گويند:
رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (احزاب/ 67.) :
پروردگارا! ما بزرگان و اكابر خويش را پيروى و اطاعت كرديم و در نتيجه ما را گمراه ساختند.
🔻قرآن مى گويد بايد با سلاح عقل و انديشه با مسائل روبرو شد؛
نبايد عقيده اى درست را به دليل آنكه ديگران انگ و برچسب به انسان مى زنند رها كرد
و نبايد عقيده اى را به صرف تعلق داشتن به اين يا آن شخصيت بزرگ و معروف پذيرفت.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (انسان و ايمان)، ج2، ص: 68-67؛ ج 26 (آشنايى با قرآن(1 - 5))ص 66؛ با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️معیار های سه گانه در تفکر دینی
🔸معیارهای تشخیص حق از باطل (۴)
🔻 دين مقدس اسلام در ابتدا، هم صاف بوده و هم پاك
ولى خواه ناخواه در طول چهارده قرن كه در بستر افكار مردم قرار گرفته آلودگيهايى در آن پيدا شده است.
🔻 ولى آنچه كه مايه خوشوقتى است اين است كه سه دستگاه تصفيه براى پاك كردن اين آلودگيها وجود دارد:
1️⃣دستگاه تصفيه در درجه اول خود قرآن است كه مصون و محفوظ از هرگونه تغييرى در دست است.
2️⃣ دومین دستگاه تصفیه ، سنت قطعى پيغمبر اكرم«ص» - و ائمه معصومین «علیهمالسلام» - است كه از آن هم به مقدار كافى در دست داريم.
3️⃣ سومین دستگاه تصفیه ، عقل است كه دين مقدس اسلام عقل را حجت و معتبر شناخته است.
🔻 قرآن خيلى لحن مؤدبى دارد.
دو سه جاست كه قرآن زبان به يك تعبيرى مى گشايد كه تقريباً نوعى دشنام است.
🔻 يكى آنجايى كه بشر عقلش را،
اين حجت ناطق به قول امام كاظم عليه السلام را به كار نمى بندد.
مى گويد: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ(انفال/22) :
بدترين جنبنده ها در نزد خدا چيست؟
انسانهايى هستند كه خدا به آنها زبان داده ولى لالند،
گوش داده ولى كرند،
عقل داده ولى تفكر و تعقل ندارند.
🔻ما اگر اين سه مقياس را به كار ببريم، مى توانيم خودمان را از هرگونه لغزش و غلطى مصون بداريم و انحرافات و اشتباهاتى را كه پيدا شده است از ميان ببريم.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى زمان(1 و 2))، ج21، ص: 104-96- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️تذکر مهم
🔻اینجانب سید مصطفی حسینی رودباری مدیر و موسس کانالهای اندیشه مطهر(۷۵کانال) و بازخوانی اندیشه های امام خمینی(۲۰ کانال) و بازخوانی اندیشه های رهبری(۱۴ کانال) در واتساپ
🔸به اطلاع کلیه اعضای محترم کانالهای مذکور می رساند:
🔻به دلیل حذف شدن کانالهای مذکور از گوشی بنده ،
طبق سیستم واتساپ ، مدیریت (ادمین) به صورت خودکار به اولین عضو کانال منتقل گردیده است.
🔻به همین دلیل نسبت به مطالبی که احیانا از سوی این مدیریت های ناشناس در کانالهای (اندیشه مطهر، اندیشه های امام خمینی و اندیشه های رهبری) واتساپ ارسال می گردد سلب مسئولیت کرده
و پست های ارسالی در آنها هیچگونه انتسابی به بنده – که موسس و مدیراصلی کانال های مذکور بودم - نخواهد داشت.
و السلام
🟢 فرازهائی از سخنان رهبر انقلاب در معرفی شهید مطهری :
✅به نظر من، مرحوم مطهری ، قوّی ترین ایدئولوگ ما بود.
✅جامعهی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایههایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده میشود و فهمیده میشد.
✅ امروز آنی که پاسخ به سؤالات ماها را میدهد کتابهای شهید مطهری است.
✅ آثار آن بزرگوار، مثل یاد او زنده است. کتابهاى شهید مطهرى، قابل مردن و قابل تمام شدن نیست.
✅ شیوهای پیدا کنید که این کتابها( آثار شهید مطهری) خوانده شود؛
✅حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
✅ بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ام كه جريان فكري اسلامي انقلاب و نظام اسلامي ما در بخش عمده اي متكي به تفكرات شهيد مطهري است؛
يعني آنها پايه ها و مايه هاي اسلامي است كه ما در تفكرات اسلامي از آنها بهره برديم و به نظام اسلامي منتهي شد .
✅علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند؛
كه اگر مي خواهند كاري بكنند، براساس آن فكر و روي شانه هاي شهيد مطهري بروند انشاءاللَّه قله هاي بالاتري را فتح كنند و پرچم فكر اسلامي را به آنجاها بزنند .
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ؛پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری(ره)
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 فرازهائی از کلام امام خمینی در معرفی شخصیت شهید مطهری(رحمة الله علیهما):
✅ توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
✅ آثار قلم و زبان او بى استثناء آموزنده و روانبخش
✅ آثارى كه از او هست، بى استثناء همه آثارش خوب است
✅ من كس ديگرى را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بى استثناء آثارش خوب است.
✅ايشان بى استثناء آثارش خوب است، انسانساز است.
✅خدمتى كه به نسل جوان و ديگران مرحوم مطهّرى كرده است، كم كسى كرده است.
✅ آنچه از اين استاد شهيد باقى است با محتواى غنى خود مربّى و معلّم است.
▪️مجموعه آثاراستاد شهيد مطهرى ج 1ص 10-1
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️نمونه ای از افکار بلند استاد شهید مطهری «ره»
🔻وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است ، نه فقط به خاطر «حق فردى» كه او هم يك فردى است و حق دارد حرفش را بزند، بلكه حتى به خاطر مصالح بشريت هم وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است.
🔻 قرآن روى مسئله اختلاف تكيه مى كند كه اختلاف بايد وجود داشته باشد، اگر اختلاف نباشد تضاد و برخورد و اصطكاك و زد و خورد عقايد نيست
و تا زد و خورد عقايد نباشد عقايد پيشرفت نمى كند و حداقل سالم نمى ماند.
🔻حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل شده اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است.
🔻من اين را بطور قاطع عرض مى كنم:
هر زمانى كه قطب مخالف از عقيده حق گرفته شود خود عقيده حق طبعاً به سوى فساد مى گرايد.
🔻يعنى عوام الناس مى آيند در اطراف اين عقيده حق آنچنان مى بافند و مخلوط مى كنند و آنقدر چرند به آن اضافه مى كنند كه عقيده حق به دست طرفدارها زيان مى بيند.
🔻هميشه زيانهايى كه عقيده حق به دست طرفدارانش ديده به دست مخالفانش نديده -است -
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۳۰، ص۵۸۵-۵۸۴ -و ص۵۷۷- با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ معیار های سه گانه در نقد آثار شهید مطهری
🔻من هرگز خود را فوق اشتباه تصور نمى كنم.
به تعبير نهج البلاغه: لَسْتُ بِفَوْقِ انْ اخْطِئَ
🔻به خداوند متعال از خطاهاى خودم پناه مى برم
ولى هرگز هم حاضر نيستم كه به بهانه جايزالخطا بودن ، مرتكب اشتباه بزرگتر بلكه گناه عظيم بشوم.
🔻اگر هم اشتباه كنم از اين نوع نخواهد بود كه باورهاى آباء و اجدادى را تحقيق نكرده، با حقيقت اسلام يكى بدانم.
🔻اگر هم اشتباه كنم اشتباه نمى كنم كه هميشه نبايد انتظار داشته باشم كه با گفتن حقيقت ، دستم را ببوسند و وجوهات بيشترى بدهند.
🔻معيار تصحيح اشتباهاتم، متون اصلى كتاب و سنت - قطعی پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام - و حكم روشن عقل است نه پسند عوام الناس.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲ -با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
Motahari-App.apk
10.48M
🔴 «اپلیکیشن جامع استاد مطهری»👆 با بیش از ۳۰۰ هزار نصب (مجموع نصب از بازار، گوگل پلی، مایکت، سایت و کانال بنیاد شهید مطهری)
💢 مطالعه رایگان همه کتب استاد، جستجو در متن و فهرست کتابها / مسابقات کتابخوانی/ سخنرانیها / کتابهای صوتی از آثار استاد / دورههای آنلاین سیر مطالعاتی /امکان یادداشت برداری و ...
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
May 11
⭕️خطر نقد ناپذیری شخصیت های غیر معصوم!
🔹معتقد بوده و هستم كه :
هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد،
هم براى خودش خطر است
و هم براى اسلام.
🔹... مانند عوام فكر نمى كنم كه :
هر كه در طبقه «مراجع» قرار گرفت
مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است
و مصون از خطا و گناه و فسق است.
🔹اگر چنين چيزى بود،
شرط عدالت ، بلاموضوع بود.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️عوامل دین گریزی(۱)
♦️عدم ارائه صحیح و معقول مفاهیم دینی
🔻مسلّماً علّت انكار و اعراض بسيارى از افراد تحصيل كرده اين است كه مفاهيم مذهبى و دينى به طرز صحيحى به آنها تعليم نشده است.
🔻در واقع آن چيزى كه آنها انكار مى كنند مفهوم واقعى خدا و دين نيست، چيز ديگرى است.
🔻افرادى مانند من كه با پرسشهاى مردم درباره مسائل مذهبى مواجه هستيم
كاملًا اين حقيقت را درك مى كنيم كه :
بسيارى از افراد تحت تأثير تلقينات پدران و مادران جاهل
يا مبلّغان بى سواد،
افكار غلطى در زمينه مسائل مذهبى در ذهنشان رسوخ كرده است
و همان افكار غلط اثر سوء بخشيده
و آنها را درباره حقيقت دين و مذهب دچار ترديد و احياناً انكار كرده است.
🔻 ازاينرو كوشش فراوانى لازم است صورت بگيرد كه اصول و مبانى مذهبى به صورت صحيح و واقعى خود به افراد تعليم و القا شود.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(خورشید دین هرگز غروب نمی کند)) ؛ ج3 ؛ ص403-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
⭕️ عوامل دین گریزی(۲)
♦️مبارزه با نیازهای طبیعی مردم به اسم دین(۱)
🔻يكى ديگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دين،
جنگ و ستيزى است كه برخى از داعيان و مبلّغان دينى بىخرد
ميان دين و ساير غرايز فطرى و طبيعى بشر ايجاد مى كنند
و دين را به جاى اينكه مصلح و تعديل كننده غرايز ديگر معرفى كنند
آن را ضد و منافى و دشمن ساير فطريّات بشر معرّفى مى كنند.
🔻يكى از مختصّات دين اسلام اين است كه همه تمايلات فطرى انسان را در نظر گرفته،
هيچكدام را از قلم نينداخته
و براى هيچكدام سهم بيشترى از حقّ طبيعى آنها نداده است.
🔻معنى فطرى بودن قوانين اسلامى
هماهنگى آن قوانين و عدم ضدّيت آنها با فطريّات بشر است؛
🔻بعضى از مقدّسمآبان و مدّعيان تبليغ دين، به نام دين با همه چيز به جنگ برمىخيزند؛
شعارشان اين است :
اگر مىخواهى دين داشته باشى پشت پا بزن به همه چيز،
گرد مال و ثروت نگرد، ترك حيثيّت و مقام كن، زن و فرزند را رها كن،
از علم بگريز كه حجاب اكبر است و مايه گمراهى است،
شاد مباش و شادى نكن،
از خلق بگريز و به انزوا پناه ببر، و امثال اينها.
بنابراين اگر كسى بخواهد به غريزه دينى خود پاسخ مثبت بدهد بايد با همه چيز در حال جنگ باشد!
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمىكند)، ج۳، ص: ۴۰۵-۴۰۶- با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️دو نوع مسئولیت دینی :
1️⃣مسئولیت شکل و قالب (تعبدیات)
2️⃣ مسئولیت نتیجه
🔻مسئوليتهاى دينى ما بر دو قسم است:
بعضى مسئوليتها مسئوليت يك كار است با يك شكل بالخصوص و قيافه معين؛
همه خصوصيات كار و اجزاء و شرايطش را خود اسلام معين كرده است و گفته است كه شما اين كار را در اين قالب معين و با اين شكل خاص انجام دهيد.
🔻البته اين كار براى نتيجه اى فرض شده، اما ما مسئول نتيجه نيستيم.
اينها را مى گويند تعبّديات.
ما مىتوانيم آن نوع كارها را مسئوليت «شكل و قالب» بناميم.
🔻مثلًا نماز دستورى است كه مقدمات و مقارنات معين دارد، شرايط و اجزايى دارد، موانع و قواطعى دارد.
دستور اين است كه ما نماز را هميشه با همين قالب و شكل انجام دهيم.
تعبّدىِ محض است.
🔻البته اين كار با اين شكل به خاطر نتيجه اى است، بلكه نتايجى برايش هست:
🔸انَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ ،
اما ما فقط مسئول مقدمه اين نتيجه هستيم نه مسئول خود نتيجه.
اگر آن مقدمه را به طور
صحيح و كامل كه تعيين شده و دستور رسيده انجام دهيم، نتيجه خود به خود دنبالش هست
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (رهبرى نسل جوان(ده گفتار) )، ج24، ص: 514-515- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
2️⃣ مسئولیت نتیجه
🔻نوع ديگر از مسئوليت هست كه ما آن را مسئوليت نتيجه مىناميم،
يعنى نتيجه را به عهده انسان مىگذارد و مىگويد من فلان نتيجه را مىخواهم،
و اما اين كه آن نتيجه با چه وسيله و چه مقدمه و با چه شرايط و در چه قالبى انجام داده شود، با هر وسيلهاى كه بهتر است.
يك وسيله ثابت و يكنواخت و قابل تعيين و اندازهگيرى ندارد. در هر موردى و در هر زمانى آن وسيله فرق مىكند.
🔻معمولًا اين گونه مسئوليتها در جاهايى است كه وسيله يكنواخت نيست، متغير است،
در يك حال از اين وسيله بايد استفاده كرد و در حال ديگر از وسيله ديگر، خصوصيات زمانى و مكانى و غيره فرق مىكند.
در اين گونه موارد بايد رفت و حساب كرد و انديشيد و وسيله مناسب را به دست آورد.
🔻جهاد ، هدایت و رهبری مردم (امر به معروف و نهی از منکر ) از نوع دوم است.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (رهبرى نسل جوان(ده گفتار) )، ج24، ص: 516-515-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️امر به معروف و نهی از منکر از نوع مسئولیت نتیجه است نه یک قانون تعبدی مثل نماز
🔸دو نوع مسئولیت دینی (۳)
🔻امر به معروف و نهى از منكر يك قانون تعبّدى مثل نماز يا روزه نيست كه البته حكمت و فلسفه و اثرى دارد ولى به ما مربوط نيست كه ببينيم اگر اثرِ خودش را مى بخشد انجام بدهيم و اگر اثر خودش را نمى بخشد انجام ندهيم.
🔻به ما گفته اند شما نماز را به هر حال بايد بخوانيد. اين در اختيار تو نيست.
تو نمى توانى حساب كنى كه اين نماز اثر دارد يا اثر ندارد. تو بايد تحت اين فرمول و قاعده بخوانى.
اينكه اين كار به نتيجه مىرسد يا نمىرسد، از حوزه منطق بشر خارج است.
🔻ولى امر به معروف و نهى از منكر را بشر بايد با منطق خودش اداره كند؛
يعنى هميشه در كارها بايد روى آن نتيجه اى كه بايد بر آن مترتّب شود حساب كند.
نيرو مصرف مى كنى، مايه مصرف مى كنى، امر به معروف و نهى از منكر مى كنى،
ولى حساب كن ببين تو در اين كار چقدر به نتيجه و هدف مى رسى.
🔻مثل تاجرى باش كه وقتى سرمايه اش را خرج مى كند، روى حساب (لااقل حساب احتمالات) مى خواهد سودى كه از اين كار مى برد بيش از سرمايه اى باشد كه مصرف مى كند،
🔻- بنابراین - اگر ما در جايى امر به معروف و نهى از منكر مى كنيم، يك سرمايه مالى يا جانى يا لااقل يك سرمايه وقتى و زمانى مصرف مىكنيم ولى يقين داريم كه كوچكترين اثرى نمىبخشد يا اثر معكوس مى بخشد، آيا باز بايد انجام بدهيم؟
نه.
- این سخن - خيلى حرف منطقى و درستى است.
اين منطق در مقابل منطق خوارج است.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 303-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
♦️در فقه خوارج ، امر به معروف و نهی از منکر یک قانون تعبدی است مثل نماز
🔸دو نوع مسئولیت دینی (۴)
🔻در فقه خوارج، امر به معروف و نهى از منكر يك تعبّد محض است؛
يعنى انسان حق ندارد حساب و منطق را در آن وارد كند. او بايد كوركورانه و چشم بسته، امر به معروف و نهى از منكر كند و لو يقين دارد كه در اينجا سرمايه را مصرف مىكند و سودى هم نمىبرد.
مىگويد به ما مربوط نيست، خدا گفته تو بايد به هر حال امر به معروف و نهى از منكر كنى.
🔻ائمّه ما به ما گفتند اين اشتباه است؛ خدا اينجور امر به معروف و نهى از منكر را دستور نداده است.
🔻در امر به معروف و نهى از منكر قطعاً بايد حساب، تدبير، فكر و منطق به كار برده شود.
🔻علمايى كه در مسائل اجتماعى مطالعه كرده اند، گفته اند كه راز انقراض خوارج همين بود كه در امر به معروف و نهى از منكر، منكِر منطق بودند
- و آن را امر تعبدی محض همانند نماز می دانستند-
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج17، ص: 303-با تلخیص و ویرایش جزئی-
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ نمونه ای از امر به معروف هاى جاهلانه و غلط
🔻يكى از آقايان خطبا نقل مى كرد كه :
مردى در مشهد اصلًا با دين پيوندى نداشت؛ نه تنها نماز نمى خواند و روزه نمى گرفت، بلكه به چيزى اعتقاد نداشت، يك آدم ضد دين بود.
🔻ما مدت زيادى با اين آدم صحبت كرديم تا اينكه نرم و ملايم و واقعاً معتقد و مؤمن شد و روش خود را بكلى تغيير داد؛ نمازش را مى خواند، روزه اش را مى گرفت،
🔻كارش به جايى كشيد كه با اينكه ادارى بود و پست حساسى هم در خراسان داشت، مقيّد شده بود كه نمازش را با جماعت بخواند.
مى رفت مسجد گوهرشاد پشت سر مرحوم آقاى نهاوندى، لباسهايش را مى كَند، عبايى هم مى پوشيد. در جلسات ما هم شركت مى كرد.
🔻مدتى ما ديديم كه اين آقا پيدايش نيست. گفتيم لا بد رفته است مسافرت.
رفقا گفتند: نه، او اينجاست و نمى آيد؛ حالا چطور شده است كه در جلسات ما شركت نمى كند، نمى دانيم.
🔻بعد كاشف به عمل آمد كه ديگر نماز جماعت هم نمى رود. تحقيق كرديم ببينيم كه علت چيست.
اين مردى كه آنطور به دين و مذهب رو آورده بود، چطور يك مرتبه از دين و مذهب رو برگرداند؟
🔻رفتيم سراغش، معلوم شد قضيه از اين قرار بوده است:
اين آقا چند روز متوالى كه رفته نماز جماعت و در صف چهارم پنجم مى ايستاده،
🔻يك روز يكى از مقدس مآبهايى كه در صف اول پشت سر امام مى نشينند و تحت الحنك مى اندازند و نمى دانم مسواك چه جورى مى زنند و هميشه خودشان را از خدا طلبكار مى دانند،
در ميان جمعيت، در موقع نماز، از آن صف اول بلند مى شود مى آيد تا اين آدم را پيدا مى كند روبرويش مى نشيند و مى گويد:
آقا! مى گويد: بله. يك سؤالى از شما دارم.
بفرماييد: شما مسلمان هستيد يا نه؟
🔻اين بيچاره درمى ماند كه چه جواب بدهد. مى گويد: اين چه سؤالى است كه شما از من مى كنيد؟
🔻مى گويد: نه، خواهش مى كنم بفرماييد شما مسلمان هستيد يا مسلمان نيستيد؟
🔻اين بدبخت ناراحت مى شود، مى گويد من مسلمانم؛ اگر مسلمان نباشم، در مسجد گوهرشاد در صف جماعت چکار مى كنم؟
🔻مى گويد: اگر مسلمانى، چرا ريشت را اينطور كرده اى؟
🔻از همانجا سجاده را برمى دارد و مى گويد: اين مسجد و اين نماز جماعت و اين دين و مذهب مال خودتان. رفت كه رفت.
🔻اين هم يك جور به اصطلاح نهى از منكر كردن است، يعنى فراراندن و بيزار كردن مردم از دين.
براى مخالف تراشى، براى دشمن تراشى، چيزى از اين بالاتر نيست.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حماسه حسینی ۱و۲)) ؛ ج17 ؛ ص249-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340