eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
38 عکس
261 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 زیارت «امين اللّه» ✅ در ميان زياراتى كه ما براى ائمه داريم، زيارت امين اللّه شايد- و بعيد هم نيست- معتبرترين زيارات‏ باشد، هم از نظر سند و هم از نظر مضمون كه از اين نظر هم جزء عالى‏ترين زيارات‏ است و شايد عالى‏ ترين زيارات‏ باشد. زيارت كوتاهى است. ✅ هر امامى را با اين زيارت مى‏ توان زيارت كرد با اين تفاوت كه آن يك كلمه «السّلام عليك يا امير المؤمنين» در زيارت غير امير المؤمنين برداشته مى‏شود [و بجاى آن، عبارت مناسب گذاشته مى ‏شود.] ✅سيزده جمله دارد كه اين سيزده جمله دعاست؛ يعنى بعد از اينكه امام را زيارت مى‏ كنيم، در حضور و در مشهد امام از خداى متعال اين چيزها را مى‏ خواهيم ❇️ شاهد من، دو جمله - از سيزده جمله این دعاست - که مى‏ خوانيم: ✅ فاجْعَلْ نَفْسى ... مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ، : خدايا من مى‏ خواهم هم محبّ باشم هم محبوب؛ هم دوست بدارم، هم مرا دوست بدارند. 🔹اما چه كسى را دوست بدارم؟ ✅ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اوْلِيائِكَ» : دوستدار آن برگزيدگانِ از اولياى تو باشم، خُلَّص اولياى تو. محبت خُلَّص اولياست كه مثل مغناطيس، انسان را مى‏ كِشد. ✅اين غير از مسئله تفكر و محاسبه النفس است. اينها يك كارهاى فكرى است و البته لازم هم هست [اما تأثير محبت اولياء به مراتب بيشتر است.] ✅ اگر انسان بخواهد فقط با تكيه به تفكر و تذكر و محاسبه النفس و مراقبه و غيره، اخلاق سوء را يك يك با سر انگشت فكر و حساب از خود بزدايد و خود را اصلاح نمايد، البته عملى است اما مثل - این- است كه انسان بخواهد براده‏ هاى آهن را يك‏ يك جمع كند. ✅ ولى اگر انسان اين توفيق را پيدا كند كه - فرد -كاملى پيدا بشود و او شيفته آن كامل گردد، مى ‏بيند كارى كه او در ظرف چند سال انجام مى‏ داد، اين در ظرف يك روز انجام مى‏ دهد. 🔸«مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ» : خودم نيز، هم در زمين محبوب باشم و هم در آسمان؛ در زمين محبوب باشم [به اينكه‏] مردم مرا دوست داشته باشند. ✅ اين از قدس و تقوا نيست كه من جورى باشم كه مردم مرا دشمن داشته باشند. ✅ نه، مَحْبوبَةً فى ارْضِكَ وَ سَمائِكَ. : خدايا كارى بكن كه در زمين (يعنى پيش خلق تو) و در آسمان محبوب باشم، هر دو جا (اگر انسان در زمين محبوب باشد و در آسمان ملعون كه ديگر خيلى بد مى‏ شود، مى‏ شود يك آدم رياكار و متظاهر)، 🔸با حقيقت باشم كه تو مرا دوست داشته باشى، و حقيقت داشتن من را مردم هم بشناسند كه مردم نيز مرا دوست داشته باشند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 941-937-با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 استقبال از ماه رجب در نسل‌های گذشته چگونه بود؟ خاطره‌ شهید مطهری از دوران کودکی خود 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
⏺شناخت قرآن به وسیله قرآن 🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن (۱۶) 🔽 نكته مهمى كه در بررسى قرآن بايد به آن توجه داشت اين است كه در درجه اول مى ‏بايد قرآن را به كمك خود قرآن شناخت. 🔽 مقصود اين است كه آيات قرآن مجموعاً يك ساختمان بهم پيوسته را تشكيل مى ‏دهند؛ يعنى اگر يك آيه از آيات قرآن را جدا كنيم و بگوييم تنها همين يك آيه را مى ‏خواهيم بفهميم، شيوه درستى اتخاذ نكرده ‏ايم. 🔽البته ممكن است فهم ما از همان يك آيه درست باشد، اما اين كارى است از احتياط بيرون آيات قرآن برخى مفسر برخى ديگر است و همان‏طورى كه برخى مفسران بزرگ گفته ‏اند، ائمه اطهار اين روش تفسيرى را تأييد كرده ‏اند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 34- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسی از مکتب امام هادی علیه السلام : از شر کسی که در خود احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نمی کند ایمن مباش
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ 🏴 سالروز شهادت امام هادی (علیه السلام) را به محضر مقدس امام مهدی «علیه السلام» و همه ارادتمندان و پیروان مکتبش تسلیت می گوییم 🏴
🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن ( 17) ⏺محکم و متشابه در قرآ ن(1) 🔽 قرآن در بيان مسائل، شيوه ‏اى مخصوص به خود دارد. در بسيارى موارد اگر يك آيه تنها را از قرآن اخذ كنيد بدون آنكه آن را بر آيات مشابه عرضه بداريد، مفهومى پيدا مى ‏كند كه با مفهوم همان آيه وقتى كه در كنار آيات هم ‏مضمون قرار گرفته است بكلى متفاوت است. 🔽 به عنوان نمونه در تبیین شيوه خاص قرآن، مى ‏توان از آيات محكم و آيات متشابه نام برد. 🔽 درباره محكمات و متشابهات يك تصور عوامانه وجود دارد. گروهى مى ‏پندارند آيات محكم آنهايى هستند كه مطالب در آنها به صورت ساده و صريح طرح شده و به عكس در آيات متشابه موضوعات به صورت لُغَز و معما و رمز مطرح‏ گرديده است. بر طبق اين تعريف، مردم حق دارند تنها در آيات محكمه و صريح تدبر كنند ولى آيات متشابه اساساً قابل شناخت نيستند و نمى ‏توان در مورد آنها انديشه كرد. 🔽 قهراً اينجا اين سؤال مطرح مى‏شود كه اصلًا فلسفه آيات متشابه چيست؟ چرا قرآن آياتى را كه قابل شناخت نيست عرضه كرده است؟ 🔽 پاسخ مطلب به اجمال اين است كه نه معناى محكم، صريح و ساده است و نه معناى متشابه، لغزوار و رمزگونه. معما و رمز لفظى است با معناى مبهم و مجمل كه با كلماتى بيان مى ‏گردد كه به طور مستقيم افاده معنى نمى ‏كند. 🔽آيا در قرآن هم آياتى لغزوار وجود دارد؟ اين با نصّ قرآن كه مى ‏گويد قرآن كتابى روشنگر و قابل فهم براى همه و آياتش همه نور و هدايت است، منافات دارد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 37- 36- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بعد از این دیگر نقل داستان خلخال زن یهودی بر منابر حرام است! 🔸 فرازی جدید از سخنان شهید مطهری درباره ضرورت کمک به مردم مظلوم فلسطین در سال ۱۳۴۸ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir‌
*⏺محکم و متشابه در قرآ ن(۲) 🔸سلسله مباحثی در زمینه شناخت قرآن ( 18) 🔽 سرّ مطلب (در زمینه وجود آیات متشابه در قرآن) اين است كه برخى مسائل مطروحه در قرآن بخصوص آنجا كه سخن از امور غيب و ماوراءالطبيعه است، اساساً با الفاظ قابل بيان نيستند و به قول شيخ شبسترى: معانى هرگز اندر حرف نايد كه بحر بيكران در ظرف نايد اما از آنجا كه زبان بيان قرآن همين زبان بشرى است، ناگزير آن موضوعات لطيف و معنوى با عباراتى بيان شده‏اند كه بشر براى موضوعات مادى به كار مى‏برد. لكن‏ براى جلوگيرى از سوء فهم، مسائل در بعضى آيات به گونه‏اى طرح شده كه مى ‏بايد حتماً به كمك آيات ديگر تفسير گردد و غير از اين راهى وجود نداشته است. 🔽 مثلًا قرآن مى ‏خواسته از حقيقتى كه نام آن رؤيت خدا با قلب است- يعنى اينكه انسان مى‏تواند خدا را با قلب خود شهود كند- نام ببرد. اين معنى در قالب اين عبارات بيان شده: وُجوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ. الى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ در آن روز چهره‏هايى خرم وجود دارد كه به پروردگار خود نظر مى‏افكنند. 🔽 قرآن لفظ «ديدن» را به كار برده و لفظ مناسبترى براى اداى مقصود در اختيار نداشته است اما براى جلوگيرى از اشتباه در جاى ديگر توضيح مى‏دهد: لا تُدْرِكُهُ الأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الأَبْصارَ هيچ چشمى او را درك نمى‏كند ولى او بينندگان را مشاهده مى‏كند. 🔽 طبعاً خواننده متوجه مى‏شود كه على‏رغم تشابه لفظى، اين امور سنخيتى با هم ندارند و كاملًا از يكديگر جدا هستند. 🔽 قرآن براى جلوگيرى از مشتبه شدن آن معانى شامخ و عالى با معانى مادى، مى‏گويد متشابهات را به محكمات ارجاع كنيد: ... انْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ امُّ الْكِتابِ قرآن را بر تو فرود آورد، برخى آيات آن محكمه هستند يعنى داراى آن‏چنان استحكامى كه نمى‏توان آنها را از معنى خود خارج كرد و معانى ديگرى نتيجه گرفت. 🔽اين آيات، امّ‏الكتاب يعنى آيات مادرند؛ يعنى درست همان گونه كه طفل به مادر رجوع مى‏كند و مادر مرجع فرزند است و يا شهرهاى بزرگ (امّ‏القرى) مرجع‏ شهرهاى كوچكتر محسوب مى‏شوند، آيات محكم نيز مرجع آيات متشابه به حساب مى‏آيند. 🔽آيات متشابه براى فهميدن و تدبر كردن هستند، اما در آنها بايد به كمك آيات محكم تدبر كرد. بدون كمك آيات مادر، آنچه كه از آيات متشابه اخذ شود درست و معتبر نخواهد بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 37- 36- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🔸اسلام از دیدگاه دانشمندان و نويسندگان خارجى‏ 1️⃣ «برنارد شاو» دانشمند معروف انگلیسی 🔻بسيارى از دانشمندان و نويسندگان خارجى، اسلام را از نظر قوانين اجتماعى و مدنى مورد مطالعه قرار داده ‏اند و قوانين اسلامى را به عنوان يك سلسله قوانين مترقى ستايش كرده و خاصيت زنده و جاويد بودن اين دين و قابليت انطباق قوانين آن را با پيشرفتهاى زمان مورد توجه و تمجيد قرار داده ‏اند. 🔻برنارد شاو نويسنده معروف و آزادفكر انگليسى گفته است: من هميشه نسبت به دين محمد به واسطه خاصيت زنده بودن عجيبش نهايت احترام را داشته ‏ام. 🔻به نظر من اسلام تنها مذهبى است كه استعداد توافق و تسلط بر حالات گوناگون و صور متغير زندگى و مواجهه با قرون مختلف را دارد. 🔻چنين پيش بينى مى ‏كنم و از همين اكنون آثار آن پديدار شده است كه ايمان محمد مورد قبول اروپاى فردا خواهد بود. 🔻روحانيون قرون وسطى در نتيجه جهالت يا تعصب، شمايل تاريكى از آيين محمد رسم مى ‏كردند. او به چشم آنها از روى كينه و عصبيت، ضد مسيح جلوه كرده بود. 🔻من در باره اين مرد، اين مرد فوق ‏العاده، مطالعه كردم و به اين نتيجه رسيدم كه نه تنها ضد مسيح نبوده بلكه بايد نجات دهنده بشريت ناميده شود. 🔻به عقيده من اگر مردى چون او صاحب اختيار دنياى جديد بشود، طورى در حل مسائل و مشكلات دنيا توفيق خواهد يافت كه صلح و سعادت آرزوى بشر تأمين خواهد شد.». ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نظام حقوق زن در اسلام)، ج‏19، ص: 102- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
♦️آن حاکم انقلابی_... 🟢مشخصات عصر ظهور امام مهدى‏ عليه السلام‏(۳) 🔻امام علیه السلام در نهج البلاغه( خطبه ۱۳۸) مى‏ فرمايد: 🔻«الا وَ فى غَدٍ وَ سَيَأْتى غَدٌ بِما لا تَعْرِفونَ»: بدانيد كه فردا دنيا آبستن چيزهايى است كه هيچ پيش ‏بينى نمى‏ كنيد، نمى‏ شناسيد و آگاه نيستيد، ولى بدانيد هست و فردا با خود خواهد آورد. 🔻«يَأْخُذُ الْوالى مِنْ غَيْرِها عُمّالَها عَلى مَساوى أَعْمالِها» : اول كارى كه آن والى الهى مى‏ كند اين است كه عمال و حكام را يك يك مى‏ گيرد،(کارگزاران قبلی را به سبب اعمال ناپسندشان بازخواست خواهد کرد) اعوان خودش را اصلاح مى‏ كند، دنيا اصلاح مى‏ شود. 🔻«وَ تُخْرِجُ لَهُ الْارْضُ افاليذَ كَبِدِها» : زمين ، پاره‏ هاى جگر خودش را بيرون مى‏ دهد؛ يعنى زمين هر موهبتى كه در خودش دارد از هر معدنى، و هر استعدادى كه شما تصور بكنيد، همه را بيرون مى‏ دهد؛ هرچه تا امروز مضايقه كرده بيرون مى ‏دهد. 🔻«وَ تُلْقى الَيْهِ سِلْماً مَقاليدَها» : زمين مى‏ آيد مثل يك غلام در حالى كه تسليم است كليدهاى خودش را در اختيار او قرار مى ‏دهد يعنى ديگر سرّى در طبيعت باقى نمى‏ ماند مگر اينكه به دست او كشف مى ‏شود، مجهولى در طبيعت باقى نمى‏ ماند مگر اينكه در آن دوره مكشوف مى‏ گردد. 🔻«فَيُريكُمْ كَيْفَ عَدْلُ السّيرَةِ» : آن وقت او به شما نشان خواهد داد كه عدالت واقعى يعنى چه، نشان خواهد داد كه اين‏همه كه دم از اعلاميه حقوق بشر و آزادى مى‏زدند همه‏ اش دروغ بود، اين‏همه كه دم از صلح مى ‏زدند همه‏ اش دروغ و نفاق و «جوفروشى و گندم نمايى» بود. 🔻«وَ يُحْيى مَيِّتَ الْكِتابِ وَ السُّنَّةِ»: قوانين كتاب و سنت را كه متروك مانده و به حسب ظاهر مرده و از ميان رفته است زنده خواهد كرد. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در سيره ائمه اطهار عليهم السلام)، ج‏18، ص: 163- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تفسیری کودکانه و خودخواهانه از مهدویت: قیام حضرت حجت(ع) برای نجات ما شیعیان است، آنهم شیعیانی مثل ما! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
♦️مرگ یک شخصیت بزرگ علمی برای نجات جان یک حیوان! 🔻در چند سال پيش(مهر۱۳۴۳ش ، به تاریخ قبل از انقلاب) دوست بزرگوار ما عالم جليل مرحوم «محمد ابراهیم آيتى» [نویسنده ، مترجم و مورخ بزرگ شیعه ، در تصادف اتومبيل فوت كرد.] 🔻سبب كشته شدن اين مرد اين بود كه با اتومبيلش در خيابان‏ مى ‏رفت، سگى از جلو اتومبيلش رد مى ‏شد، ديد سگ را دارد زير مى ‏گيرد، براى اينكه سگ را زير نگيرد اتومبيل را برگرداند و بعد تصادف كرد و مرد. - شاید- اگر يك نفر ديگر بود مى ‏زد و مى ‏رفت. 🔻حال اين كار را كه انسانى راضى نمى‏شود جان يك حيوان را به خطر بيندازد، هركس مى ‏شنود ستايش مى ‏كند، مى ‏گويد بارك اللّه، آفرين. فعلى را كه آفرين مى ‏طلبد «اخلاقى» مى ‏گويند؛ اين كار در يك سطح عالى واقع شده است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (فلسفه اخلاق)، ج‏22، ص: 457- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد: http://shakhes1340.blogfa.com
⭕️اسلام و آزادی در تفکر و عقیده (۱) 🔻عصر ما از نظر دينى و مذهبى- خصوصا براى طبقه جوان- عصر اضطراب و دودلى و بحران است. 🔻مقتضيات عصر و زمان، يك سلسله ترديدها و سؤالها بوجود آورده و سؤالات كهنه و فراموش شده را نيز از نو مطرح ساخته است. 🔻آيا بايد از اين شك و ترديدها و پرس و جوها- كه گاهى به حد افراط مى ‏رسد- متأسف و ناراحت بود؟ 🔻به عقيده من هيچگونه ناراحتى ندارد؛ شك‏، مقدمه يقين؛ پرسش، مقدمه وصول؛ و اضطراب، مقدمه آرامش است. شك‏، معبر خوب و لازمى است هر چند منزل و توقفگاه نامناسبى است. 🔻اسلام كه اينهمه دعوت به تفكر و ايقان مى‏ كند، بطور ضمنى مى‏ فهماند كه حالت اوليه بشر، جهل و شك‏ و ترديد است و با تفكر و انديشه صحيح بايد به سرمنزل ايقان و اطمينان برسد. 🔻مسلّما اين نوع از شك، از آرامش هاى ساده لوه ایى كه بسيار ديده مى‏ شود پائين‏تر نيست. 🔻آنچه مى ‏تواند مايه تأسف باشد اين است كه شك يك فرد، او را به سوى تحقيق نراند؛ و يا شكوك اجتماعى، افرادى را برنيانگيزد كه پاسخگوى نيازهاى اجتماع در اين زمينه بوده باشند. (ادامه دارد) ▪️مجموعه ‏آثار استادشهيدمطهرى(عدل الهی ) ، ج‏1، ص: 38-37- با تلخیص و ویرایش - eitaa.com/shakhes1340
🔸اسلام و آزادی در تفکر (۲) 🔻در حديث معروفى است‏ كه يك عرب بدوى آمد خدمت رسول خدا و عرض كرد: «يا رَسولَ اللَّه! هَلَكْتُ» تباه شدم. پيغمبر اكرم فورا مقصود او را درك كرد، 🔻فرمود: فهميدم چه مى ‏خواهى بگويى، لا بد مى ‏گويى شيطان آمد به تو گفت: مَنْ خَلَقَكَ؟ تو هم در جوابش گفتى كه مرا خدا آفريده است. شيطان گفت: مَنْ خَلَقَهُ؟ خدا را كى آفريده است؟ تو ديگر نتوانستى جواب بدهى. گفت: يا رسولَ اللَّه! همين است. 🔻پيغمبر فرمود: ذلِكَ مَحْضُ الْايمانِ‏. (عجبا!) فرمود: چرا تو فكر كردى كه هلاك شدى؟! اين عين ايمان است؛ يعنى همين تو را به ايمان واقعى مى ‏رساند، اين تازه اول مطلب است. چنين فكرى كه در روح تو پيدا شد، اين شك كه پيدا شد [بايد براى رفع آن تلاش كنى.] 🔻شك منزل بدى است ولى معبر خوب و لازمى است. زمانى بد است كه تو در همين منزل بمانى. شيطان به تو گفت: تو را چه كسى خلق كرده است؟ گفتى: خدا. گفت: خدا را چه كسى خلق كرده؟ گفتى: ديگر نمى ‏دانم، بعد هم سر جايت نشستى. اين، شك تنبلهاست، هلاكت است. 🔻اما تو كه چنين آدمى هستى كه وقتى چنين شك و وسوسه ‏اى در تو پيدا شد در خانه ننشستى، از مردم هم رودربايستى ‏نكردى و نگفتى كه اگر من به مردم بگويم چنين شكى كرده ‏ام مى ‏گويند پس تو ايمانت كامل نيست، معلوم مى ‏شود كه يك حس و طلبى در تو هست كه فورا آمدى نزد پيغمبرت سؤال كنى كه اگر من چنين شكى پيدا كردم چه كنم؟ آيا اين شك را با يك عمل رد كنم يا با يك فكر؟ ذلِكَ مَحْضُ الْايمانِ ‏ اين عين ايمان است؛ چرا از چنين چيزهايى مى ‏ترسى؟! 🔸اين است آزادى در تفكر ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 393- 392 https://eitaa.com/shakhes1340
لینک کانال اندیشه مطهر در واتساپ https://chat.whatsapp.com/BRMnVxTi6aE9YSh2zHUXQl
🔸لینک کانال «اندیشه مطهر»(عمومی) در «تلگرام» https://t.me/motahar_1340 🔸 لینک کانال «اندیشه مطهر» (تخصصی) در تلگرام https://t.me/andishemotahar49 🔸مجموع پست های(متنی) ارسال شده در کانال اندیشه مطهر (عمومی) و اندیشه مطهر (تخصصی) ، در وبلاگ 👇 قابل دریافت می باشد: http://shakhes1340.blogfa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 مناظره شنیدنی حضرت امام‌ جواد(ع) با علمای اهل تسنن🌹 میلاد خجستهٔ حضرت امام جواد علیه‌السلام بر همه محبان آن حضرت مبارک باد! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در تلگرام، ایتا و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🔸اسلام و آزادی در تفکر (۳) 🔻اسلام كه رشته تقليد را از اساس پاره كرده است و مى‏گويد من اصول دين را بدون آن كه آزادانه آن را درك كرده باشيد نمى‏پذيرم، چنين مكتبى آيا اصلا امكان دارد كه مردم را مجبور كند به اين كه بياييد اسلام را به زور بپذيريد؟ همين طور كه در عمل هم نكرد. آنچه كرد غير از اين بود كه مردم را مجبور به اسلام كرده باشد؛ 🔻آنچه كرد مبارزه با عقايد خرافى بود كه يك ذره با عقل و فكر بشر سر و كار نداشت، فقط زنجيرى شده بود براى عقل و فكر. زنجيرها را برداشت، گفت حالا آزادانه فكر كن تا بفهمى مطلب از چه قرار است. 🔻يا اگر با كشورهايى جنگيد، با ملتها نجنگيد، با دولتها جنگيد، يعنى با كسانى جنگيد كه اين زنجيرهاى خيالى و اجتماعى را به دست و پاى مردم بسته بودند. اسلام با حكومتهاى جابر جنگيد. 🔻كجا شما مى‏توانيد نشان بدهيد كه اسلام با يك ملت جنگيده باشد؟ و به همين دليل ملتها در نهايت شوق و رغبت اسلام را پذيرفتند كه يكى از آنها ايران خودمان بود. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 393- 392- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 نکاتی درباره دعای معروف ماه رجب از زبان استاد شهید مطهری 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
اسلام و آزادی در تفکر(۴) 🔻آنچه كه اسلام از مردم مى ‏خواهد ايمان است نه تمكين مطلق ؛ اعم از آن كه ايمان داشته باشند يا ايمان نداشته باشند، آن به درد نمى ‏خورد، نمى ‏تواند پايدار بماند، تا زور هست باقى است، زور كه رفت آن هم منتفى مى ‏شود به انتفاء علت خودش. 🔻اسلام آمده است ايمان، عشق، شور و محبت در دلها ايجاد كند. ايمان را كه نمى ‏شود به زور به كسى تحميل كرد. 🔻آيه «لا اكْراهَ فِى الدّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِ‏»(بقره: 256) شايد ناظر به اين جهت است كه تو از مردم ايمان مى ‏خواهى، مگر با اجبار هم مى ‏شود كسى را مؤمن كرد؟! 🔻 اين است كه قرآن مى ‏فرمايد مردم را با حكمت دعوت كن: ادْعُ الى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ(نحل : 125) : مردم را با دليل و منطق دعوت كن تا روح و قلب آنها را خاضع و عشق و محبت در دل آنها ايجاد كنى. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(آینده انقلاب اسلامی ایران) ؛ ج‏24 ؛ ص387- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340