eitaa logo
اندیشه مطهر (عمومی)
1.6هزار دنبال‌کننده
32 عکس
175 ویدیو
10 فایل
🟢رهبر معظم انقلاب : علما و فضلا و جوان‌ها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتاب‌هاي شهيد مطهري را خوانده باشند...(پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ) ارتباط با مدیر کانال @Andishe2019
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 دوره دوم اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری (۲) 🔹الف. از نظر شناخت (سلسله مباحث دوره دوم اسلام شناسی فقط روزهای شنبه ارسال می گردد) 2️⃣ امكان شناخت‏ (1) 🔻اولين سخن در باب شناخت كه از قديم مطرح بوده و امروز هم مطرح است اين است كه اصلا آيا شناخت ممكن است؟ آيا مى‏شود جهان را شناخت؟ آيا مى‏شود انسان را شناخت؟ آيا مى‏شود هستى را شناخت؟ 🔻عده ‏اى از بيخ منكرند، مى ‏گويند شناخت براى بشر غير ممكن است، يعنى يك شناخت قابل اعتماد و اطمينان براى بشر يك امر ناممكن است، «لاادرى ‏گرى» يعنى «نمى ‏دانم ‏گرى» سرنوشت محتوم بشر است. 🔻ابتدا به نظر مى ‏رسد كه اين مكتب خيلى مكتب سستى است و اساساً قابل توجه نيست، ولى از قضا طرفداران اين مكتب دلائل بسيار قوى اقامه كرده ‏اند كه جوابگويى به آنها كار ساده ‏اى نيست؛ نمى ‏خواهم بگويم غير ممكن است، مى ‏خواهم بگويم كار ساده ‏اى نيست. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 343- 342-با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 درسی از مکتب امام هادی «علیه السلام» : از شر کسی که در روح خود ، احساس شخصیت اخلاقی و معنوی نمی کند ایمن مباش!
🟡 اسلام واقعی و بدون پیرایه ، دوای درد بشریت 🔻اگر اسلام در ذات و طبيعت خودش اين قدرت را نداشته باشد كه نيازهاى جهان بشرى را رفع كند، اگر دواى درد بشر نباشد، ما و شما و هزاران حسينيه ‏هاى ارشاد بخواهند به زور نگهش دارند، امكان ندارد (القسر لا يدوم). 🔻ولى اگر اسلام اين قدرت و توانايى را داشته باشد باقى مى ‏ماند. 🔻تنها وظيفه ‏اى كه ما داريم اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كنيم و اين امرِ مورد نياز را به اين بشر محتاج عرضه بداريم. 🔻نقش حسينيه ‏هاى ارشاد و امثال آن اين است كه اين احساس احتياج را در بشر بيدار كند، آگاهش كند، متوجهش نمايد كه تو به اسلام محتاجى، بعد اسلام را عارى از هر پيرايه ‏اى به او عرضه بدارد. ديگر همان كافى است، نمى ‏خواهد ما و شما نگهدارش باشيم، او خودش جاى خودش را باز مى ‏كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (اسلام و نيازهاى جهان امروز(پانزده گفتار))، ج‏21، ص: 457- با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پرتوی از عدالت علی(ع) خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی!
⏺ عوامل دین گریزی 5️⃣ نارسائى مفاهيم اجتماعى و سياسى‏ ( تضاد بین حاکمیت ملی و حاکمیت دینی یا ارتباط تصنعی ميان اعتقاد به خدا و اعتقاد به لزوم تسليم در برابر حاکمان) 🔻- از دیگر علل - گرايشهاى مادّى - و دین گریزی- ، نارسايى برخى مفاهيم اجتماعى و سياسى بوده است. 🔻در تاريخ فلسفه سياسى مى ‏خوانيم كه : آنگاه كه مفاهيم خاصّ اجتماعى و سياسى در غرب مطرح شد و مسأله حقوق طبيعى و مخصوصاً حقّ حاكميّت ملّى به ميان آمد عدّه ‏اى طرفدار استبداد سياسى شدند و براى توده مردم در مقابل حكمران حقّى قائل نشدند و تنها چيزى كه براى مردم در مقابل حكمران قائل شدند وظيفه و تكليف بود، 🔻اين عدّه در استدلالهاى خود براى اينكه پشتوانه‏اى براى نظريّات سياسى استبدادمآبانه خود پيدا كنند، به مسأله خدا چسبيدند و مدّعى شدند كه : **حكمران در مقابل مردم مسئول نيست،* * بلكه او فقط در برابر خدا مسئول است، ولى مردم در مقابل حكمران مسئول‏اند و وظيفه دارند. مردم حقّ ندارند حكمران را بازخواست كنند كه چرا چنين و چنان كرده ‏اى؟ و يا برايش وظيفه معيّن كنند كه چنين و چنان كن؛ فقط خداست كه مى‏تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد. مردم حقّى بر حكمران ندارند، ولى حكمران حقوقى دارد كه مردم بايد ادا كنند. 🔻ازاين‏رو طبعاً در افكار و انديشه ‏ها نوعى ملازمه و ارتباط تصنّعى به وجود آمد ميان اعتقاد به خدا از يك طرف، و اعتقاد به لزوم تسليم در برابر حكمران و سلب حقّ هرگونه مداخله ‏اى در برابر كسى كه خدا او را براى رعايت و نگهبانى مردم برگزيده‏ است و او را فقط در مقابل خود مسئول ساخته است از طرف ديگر. و همچنين قهراً ملازمه به وجود آمد ميان حقّ حاكميّت ملّى از يك طرف، و بى ‏خدايى از طرف ديگر. 🔻پرواضح است كه چنين روشى، جز گريزاندن افراد از دين و سوق دادن ايشان به سوى ماترياليسم و ضدّيت با مذهب و خدا و هر چه رنگ خدايى دارد، محصولى نخواهد داشت. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 554- 553- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ بزرگترین خیانت از دیدگاه امام علی «علیه السلام» 🔻فانّ اعظم الخيانة خيانة الامّة و افظع الغشّ غشّ الائمّة (نهج‌البلاغه : نامه ۲۶) ترجمه: بزرگترين خيانتها خيانت به جامعه است و شنيع‏ترين دغلبازيها، دغلبازى با پيشوايان مسلمين است. زيرا نتيجه اين دغلبازى ، عليه مسلمين است. 🔻اگر ناخداى يك كشتى آن كشتى را درست هدايت كند و شخصى پيدا شود و آن ناخدا را فريب دهد و كشتى را دچار خطر كند،تنها به ناخدا خيانت نكرده است، به همه سكّان كشتى خيانت كرده است. ▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛(ولاءها و ولایتها) ج‏3 ؛ ص283-با ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 پاسخ شهید مطهری به یک سؤال بسیار مهم تاریخی در باره جریان غدیر (۱) 🔸پرسش :چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم(ص) را درباره على (ع) ناديده گرفتند؟ 🔹پاسخ : ♦️در این زمینه تحلیلها وتفسیرهای متفاوتی وجود دارد : 🔹نظريه اول‏ : اينكه بگوييم مسلمين يك‏باره همگی ، نسبت به اسلام و پيغمبر متمرد و طاغى شدند، روى تعصبات قومى و عربى؛ به اين مسئله كه رسيد همه آنها يك‏مرتبه از اسلام رو برگرداندند. 🔹باید گفت: وقايع بعد از غدیر نشان نمى‏ دهد كه مسلمين يك‏مرتبه از اسلام و از پيغمبر به طور كلى رو برگردانده باشند كه نتيجه‏ اش اين است كه بايد به حالت اول جاهليت خودشان و بت‏ پرستى برمى‏ گشتند. 🔸نظريه دوم‏ : بگوييم مسلمين نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند ولى نسبت به اين يك دستور پيغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛ اين يك دستور به علل و جهات خاصى مثلًا كينه‏ هايى كه از ناحيه پدركشتگى‏ ها با على عليه السلام داشتند يا به قول بعضى از اهل تسننِ امروز نمى‏ خواستند كه نبوت و خلافت در يك خاندان جمع گردد ، تحملش برايشان مشكل بود. یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سخت‏گيرى و صلابت و انعطاف‏ ناپذيرى على عليه السلام ، عامل نادیده گرفتن توصیه پیامبر نسبت به امام علی گردید. 🔸 نقد و ردّ تحلیل های فوق : با اينگونه تحلیلها نمی توان حادثه به اين مهمى را توجيه كرد؛ چگونه می توان گفت: همه مسلمين يك‏مرتبه مرتد شدند و از اسلام برگشتند؟! - اینکه بگوییم «مسلمين همه در اين يك مسئله تمرد پيشه كردند» خيلى بعيد نيست ولى آيا همه مسلمانها را مى‏ شود گفت متمرد شدند. 🔹نظريه صحيح : مسلمين، اغفال شدند 🔹تبیین : مسلمين در اين مسئله اغفال شدند؛ يعنى عده‏ اى متمرد شدند، آن عده زيرك متمرد، عامه مسلمين را در اين مسئله اغفال كردند. 🔹صحت این نظریه را مى‏ توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ» استنتاج و نتيجه‏ گيرى كنيم. (ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 197-185-با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 خطاب شورانگیز شهید مطهری به مولای متقیان امیرالمؤمنین علی(ع)
✳️ پیام قرانی غدیر 🔸جامعه اسلامى را خطر از داخل تهديد مى‏كند (فَلاتَخْشَوْهُمْ‏ وَ اخْشَوْنِ‏) 🔻قرآن كريم در سوره مائده- كه آخرين سوره يا از آخرين سوره‏هاى قرآن است و بالاخره در دو سه ماه آخر عمر رسول اكرم نازل شده است و زمان، زمانى است كه مشركين يكسره به زانو درآمده‏اند و خطرى از ناحيه آنها اسلام را تهديد نمى‏كند 🔻در همين وقت در غدير خم تكليف امامت روشن، و امامت و خلافت على عليه السلام به امر خداوند اعلام مى‏شود يك اعلام خطر از ناحيه خدا به همه مسلمانان مى‏نمايد و آن اينكه : تاكنون از دشمن مى‏ترسيديد كه ريشه شما را بركنَد، اكنون نگرانى از آن ناحيه منتفى است، اكنون نگرانى از ناحيه من است، از اين پس از كافران و دشمنان خارجى نترسيد، از من بترسيد كه در كمين شما هستم: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» 🔻«از من بترسيد» يعنى چه؟ يعنى جامعه اسلامى از اين پس از درون خود تهديد مى‏شود كه راه انحراف از مسير خدايى اخلاص پيش گيرد و خدا را فراموش كند. 🔻 سنت لا يتغيّر خداست كه هر ملتى كه از درون و از جنبه اخلاقى تغيير كند و عوض شود، خداوند متعال سرنوشت آنها را تغيير دهد: «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ»: خداوند وضع و سرنوشت مردمى را عوض نمى‏كند، مادامى‏كه آنها خود را و آنچه به انديشه‏ها و رفتارهاى خودشان مربوط است تغيير ندهند. 🔹مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نهضتهاى اسلامى درصد ساله اخير)، ج‏24، ص: 94-93- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️ قسمت دوم پاسخ شهید مطهری به یک سؤال بسیار مهم تاریخی در باره جریان غدیر (۲) 🔸پرسش :چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم(ص) را درباره على (ع) ناديده گرفتند؟ 🔹پاسخ : ♦️نظريه صحيح : مسلمين اغفال شدند 🔻صحت این نظریه را مى ‏توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ»(مائده/۳)استنتاج و نتيجه‏ گيرى كنيم. 🔻جمله اول آيه: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ ، يك واقعيت تاريخى را بيان مى‏ فرمايد: امروز (با نصب امير المؤمنين به خلافت در غدیر خم )كافران از دين شما مأيوس گشتند؛ يعنى از امروز ديگر كافران نااميدند كه از راه كفر، از خارج حوزه اسلام به اسلام حمله كنند، ديگر مأيوس شدند كه از اين راه نتيجه بگيرند، فهميدند كه ديگر اسلام را نمى ‏شود از بيرون كوبيد. 🔻در جمله دوم تأمين مى ‏دهد كه خيالتان از ناحيه آنها (کفار و دشمنان خارجی ) ناراحت نباشد : فَلا تَخْشَوْهُمْ‏ : مسلمانها! ديگر از كافران بيم نداشته باشيد و نگران نباشيد. 🔻قرآن در آيات زياد هميشه مسلمين را از خطر كفار بيم مى ‏داد. اما در اينجا بعد از حادثه نصب على عليه السلام به خلافت، مى‏ گويد ديگر بعد از اين بيمى نيست، از ناحيه آنها نگرانى نيست. 🔻جمله سوم خيلى عجيب است: وَ اخْشَوْنِ ‏: از ناحيه کفار بر دين خودتان نگران نباشيد اما از من بترسيد. 🔻معنايش اين مى‏ شود كه از ناحيه من نگران باشيد. يعنى چه از ناحيه خدا نگران باشيم؟ از ناحيه دشمن نگران نباشيم اما از ناحيه دوست و صاحب دين، از ناحيه خدا نگران باشيم! برعكس، از ناحيه خدا بايد اميدوار باشيم، پس چرا قرآن مى‏ گويد از ناحيه خدا نگران باشيد؟ نكته و جان كلام همين جاست. 🔻... معنى‏ «وَ اخْشَوْنِ» (از من بترسید ) این است که: از سنت و قانون من بترسيد؛ سنت من این است كه‏: هرگز نعمتى را از مردمى سلب نمى‏ كنم مگر اينكه آن مردم خودشان عوض شده و تغيير كرده باشند «انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ‏ »(رعد : ۱۱) 🔻پس اى مسلمين! بعد از اين هر چشم ‏زخمى كه به شما بخورد از داخل خود شما خورده است و هر آسيبى كه به جامعه اسلامى برسد از داخل جامعه اسلامى مى‏رسد نه از بيرون. بيرون به كمك داخل - در ضربه زدن به جامعه اسلامی - استفاده مى ‏كند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار)) ج۲۵ص 191-185-با تلخیص ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از دشمنان بیرونی! ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 اکثریت یا اقلیت ، معیار حقیقت نیست معیار : عقلانیت ، استقلال فکری و تشخیص فردی است ❇️ درسی از مکتب امام کاظم «علیه السلام» (به مناسبت سالروز ولادت خجسته حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام) ✅ امام عليه السلام در حدیثی - خطاب به هشام - مى‏فرمايد: قرآن كثرت را مذمت كرده است آنجا كه مى‏فرمايد: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/ 116) : اگر اكثر مردم را پيروى كنى تو را گمراه مى‏كنند؛ چون اكثر مردم تابع عقل نيستند، تابع گمان و تخمين‏اند، همين كه چيزى در خيالشان پيدا مى‏شود دنبالش مى‏روند. ✅ چون اكثر مردم اينگونه هستند، پس به اكثریت اعتماد نكن. 🔹اين هم خودش نوعى ديگر استقلال بخشيدن به عقل است و دعوت به اينكه عقل بايد معيار باشد. ✅ امام عليه السلام در - ادامه خطاب به هشام - مى‏فرمايد كه: هشام! به حرف مردم اعتنا نكن، به تشخيص مردم اعتنا نكن؛ تشخيص، تشخيص خودت باشد. ✅ اى هشام! اگر در دست تو يك گردو باشد و هركس به تو برسد بگويد: به به! چه گوهر عاليى! در هيچ خزانه‏اى پيدا نمى‏شود، تو كه مى‏بينى گوهر نيست نبايد گول آنها را بخورى. نقطه مقابلش: اگر در دست تو گوهرى باشد و هركس به تو برسد بگويد: اين گردو را از كجا آورده‏اى؟ تو نبايد اعتنا كنى. اگر همه مردم به اين گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخيص و عقل و فكر خودت باش و عقل را راهنماى خود قرار بده. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 867- 866- با تلخیص و ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340ز
🔸امام شناسی (۸) ♦️امامت در قرآن(۱) 🔹 سلسله مباحث «امام شناسی» فقط جمعه ها ارائه خواهد شد الف - آیه ولایت (آيه‏ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ..») ‏ 🔻در قرآن چند آيه هست كه مورد استدلال شيعه در باب امامت است. يكى از آن آيات آيه‏ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ»‏ است (اتفاقاً در همه اينها روايات اهل تسنن هم وجود دارد كه مفاد شيعه را تأييد مى‏كند). 🔻ما آيه ‏اى در قرآن داريم به اين صورت: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏ «مائده/ 55». «انما» يعنى منحصراً (چون اداة حصر است). معنى اصلى «ولىّ» سرپرست است. ولايت يعنى تسلط و سرپرستى: سرپرست شما فقط و فقط خداست و پيغمبر خدا و مؤمنينى كه نماز را بپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند. 🔻ما در دستورات اسلام نداريم كه انسان در حال ركوع زكات بدهد كه بگوييم اين يك قانون كلى است و شامل همه افراد مى‏شود. 🔻اين، اشاره است به واقعه ‏اى كه در خارج يك بار وقوع پيدا كرده است و شيعه و سنى به اتفاق آن را روايت كرده‏اند و آن اين است كه : على عليه السلام در حال ركوع بود، سائلى پيدا شد و سؤالى كرد، حضرت به انگشت خود اشاره كرد، او آمد انگشتر را از انگشت على عليه السلام بيرون آورد و رفت؛ يعنى على عليه السلام صبر نكرد نمازش تمام شود و بعد به او انفاق كند؛ آنقدر عنايت داشت به اينكه آن فقير را زودتر جواب بگويد كه در همان حال ركوع با اشاره به او فهماند كه اين انگشتر را درآور، برو بفروش و پولش را خرج خودت كن. 🔻در اين مطلب هيچ اختلافى نيست و مورد اتفاق شيعه و سنى است كه على عليه السلام چنين كارى‏ كرده است و نيز مورد اتفاق شيعه و سنى است كه اين آيه در شأن على عليه السلام نازل شده است 🔻با توجه به اينكه انفاق كردن در حال ركوع جزء دستورات اسلام نيست (نه از واجبات اسلام است و نه از مستحبات آن) كه بگوييم ممكن است عده ‏اى از مردم به اين قانون عمل كرده باشند. پس «كسانى كه چنين مى ‏كنند» اشاره و كنايه است، همان‏طور كه در خود قرآن گاهى مى ‏گويد: «يقولون» مى ‏گويند، و حال آنكه يك فرد آن سخن را گفته، در اينجا «كسانى كه چنين مى ‏كنند» يعنى آن فردى كه چنين كرده است. بنابراين به حكم اين آيه على عليه السلام به ولايت براى مردم تعيين شده است. اين، آيه ‏اى است كه مورد استدلال شيعه است. ادامه دارد ▪️مجموعه ‏آثاراستادشهيدمطهرى،(امامت و رهبری ) ج‏4، ص: 723- 722- با ویرایش - https://eitaa.com/shakhes1340
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور» 🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها، آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ‏ريزد. انتظار بيهوده نكشيد. 🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛ تحقق و واقعيت اين است كه : هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى‏ كند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست: اخلاق، روحيه، ملكات، جهت، نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند. 🔻 آيا ما مى‏ توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟ آيا بيشتر از اين مى‏ توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟ نصّ قرآن است، با نصّ قرآن نمى ‏توان كارى كرد. 🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند. 🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه : خودش براى خودش تصميم گرفت؛ خودش راه خود را انتخاب كرد و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد، چنين ملتى مى‏ تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى‏ برد: فيضهاى الهى، اعانتهاى الهى، نصرتهاى الهى ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج‏17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🔸دوره دوم اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری(۳) (سلسله مباحث «اسلام شناسی» فقط روزهای شنبه ارسال می گردد) 🔹الف. از نظر شناخت 2️⃣ امكان شناخت(۱)‏ 🔸پيرهون و امكان شناخت‏ 🔻در دوران بعد از سقراط، گروهى هستند كه آنها را «شكّاكان» مى ‏نامند و معروف‏ترين شخصيت آنان مردى است به نام پيرهون‏ . او ده دليل بر عدم امكان شناخت اقامه كرده است، 🔻...يك دليل بسيار ساده ‏اش اين است: انسان اگر بخواهد بشناسد، ابزار شناختش چيست؟ ما دو ابزار كه بيشتر نداريم، يكى حس است و ديگرى عقل. از شما مى‏پرسم: آيا حس خطا مى‏كند يا نه؟ همه مى‏گويند: الى ما شاء اللّه: خطاى سامعه، باصره، لامسه، شامّه و ذائقه كه همه اينها مثالهاى فراوان دارد ؛ بعضى ادعا كرده ‏اند كه تنها باصره چند صد نوع خطا دارد. مى‏گويد: چيزى كه خطا مى‏كند و قابل خطاست، قابل اعتماد نيست. وقتى يك جا مى‏بينم و مى‏بينم كه اشتباه است، جاى ديگر كه مى‏بينم نمى‏توانم به آن اعتماد كنم. 🔻عقل چطور؟ مى ‏گويد آن كه از حس بيشتر خطا مى ‏كند. در استدلال هاى عقلى‏ علما و فلاسفه دائما اشتباه رخ مى ‏دهد. پس حس خطا مى ‏كند، عقل هم خطا مى ‏كند و ما غير از اين دو چيز ديگرى نداريم. پس هر چه را كه فكر مى‏كنيم و درباره هر چه كه مى‏انديشيم، يا حواس ما دخالت دارد يا عقل ما و يا هر دو، و اين هر دو جايزالخطا هستند، پس به هيچكدام از اينها نمى‏توان اعتماد كرد. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج‏13، ص: 344- 343- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🟡 دوره دوم «اسلام شناسی» بر اساس آثار استاد شهید مطهری(ره) 🟢 رهبر معظم انقلاب : - مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید.( ‌۱۵/ ۰۴/ ۱۳۸۳ ) - راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است که امیدواریم این کار انجام بگیرد(۱۳۶۹/۲/۱۲) 🔸به اطلاع اعضای ارجمند کانال های «اندیشه مطهر»(عمومی) در«ایتا» ، «واتساپ» و «تلگرام» می رساند : 🔻مرحله نخست اسلام شناسی بر اساس آثار شهید مطهری تحت عنوان «مشخصات اسلام» در سه محور کلی : شناخت ، جهان بینی و ایدئولوژی در طی ۴۰ پست ارسال گردید؛ 🔻به دلیل اهمیت دوره دوم «اسلام شناسی» و فرصت بیشتر اعضای محترم جهت مطالعه و تحقیق ، فقط روزهای شنبه به ارسال این سلسله از مباحث اختصاص خواهد داشت. 🔹 ضمناً تمام پست های ارسالی در کانالهای اندیشه مطهر از ابتدا تا کنون ، در وبلاگ ذیل قابل دریافت است : http://shakhes1340.blogfa.com
⏺ عوامل دین گریزی 5⃣اظهار نظر غير متخصّص‏ (بخش پایانی) 🔻در بعضى مسائل همه مردم به خود حقّ مى‏دهند كه اظهار نظر كنند. در قديم درباره مسائل بهداشتى، مطلب اين‏چنين بود. اگر كسى مى‏گفت من فلان ناراحتى دارم، هر كس كه مى‏شنيد اظهار نظر مى‏كرد كه بلى، علّتش اين است و اثرش اين است و چاره‏اش و علاجش هم اين است، و ديگرى كه مى‏شنيد به نحوى ديگر اظهار نظر مى‏كرد. حقّ اظهار نظر را همه براى خود محفوظ مى‏دانستند ...كمتر فكر مى‏كردند كه اظهار نظر در مسائل بهداشتى نيازمند به تخصّص است؛ بايد پزشك بود، داروشناس بود؛ بايد سالها نزد استاد درس خواند؛ بايد مدّتها تجربه علمى آموخت. امّا گويى همه خود را پزشك مى‏دانستند. الآن هم در ميان يك طبقه وضع همين است. 🔻در مسائل دينى نيز عيناً همين طور بود و هنوز هم همين طور هست و ادامه دارد. همه كس به خود حقّ مى‏دهد كه اظهار نظر كند. 🔻مسائل دينى خصوصاً قسمتهاى خداشناسى و توحيدى از جمله پيچيده‏ترين مسائل علمى است كه همه كس شايستگى اظهار نظر ندارد. 🔻...ضعف منطق هايى كه غالباً ديده مى‏شود كه افراد ناوارد در مسائل مربوط به حكمت الهى، عدل الهى، قضا و قدر الهى، اراده و مشيّت الهى، قدرت كامله الهى، جبر و اختيار، حدوث و قدم عالم، قبر و برزخ و معاد و بهشت و جهنّم و صراط و ميزان و غيره از خود نشان مى‏دهند و غالباً مستمعان آنها مى‏پندارند كه آنچه اين جاهلان و بى‏خبران مى‏گويند متن تعليمات دينى است و اينها به اعماق آن تعليمات رسيده‏اند، يكى از موجبات بزرگ لامذهبى و گرايشهاى مادّى است. 🔻چقدر مصيبت است براى اهل معرفت كه افرادى كه نه با مكتب الهيّون آشنا هستند و نه با مكتب مادّيون، از هرج و مرج و بى‏نظمى كه در سيستم تبليغات دينى‏ - خصوصاً در جامعه تشيّع- وجود دارد استفاده كرده، در ردّ مادّيون كتاب مى‏نويسند؛ لاطائلاتى به هم مى‏بافند كه اسباب تمسخر و استهزاست. بديهى است چنين تبليغاتى به سود مادّيگرى - و سبب دین گریزی خواهد بود - از كتبى كه در زمان خود ما در اين زمينه نوشته شده است فراوان مى‏توان مثال آورد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 559- 558- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 به مناسبت روز مباهله (۲۴ ذیحجه) ✅ علىّ بن حمّاد عدوى بصرى بغدادى معروف به ابن حمّاد، از اكابر شعراى اماميّه در قرن چهارم هجرى است،در اشعار ذيل - به مقارنت ولایت الهی و ولایت امام علی در آیه ولایت (انما ولیکم الله ....«سوره مائده : 55» ولى ‏تان خداست و فرستاده ‏اش و آنان كه ايمان آورده ‏اند كه نماز را بپا مى ‏دارند و زكات را در حال ركوع ادا مى ‏كنند، که به اتّفاق فريقين در مورد على (عليه السّلام) نازل گشته است و نیز جایگاه برجسته آن حضرت در آیه مباهله : فمن حاجک فیه ... و أنفسنا و انفسکم ...«آل عمران : 61» (جان پیامبر بودن) اینچنین - اشاره مى ‏كند: قرن الإله ولائه بولائه‏ ممّا تزكّى و هو حان يركع‏ سمّاه ربّ العرش نفس محمّد يوم البهال و ذاك ما لا يدفع‏ (ریحانه الادب ج 5ص 311) ترجمه: ✅ خداوند ولاء على را با ولاء خودش، در اثر اينكه على در حال ركوع زكات بخشيد، مقرون ساخت. ✅ پروردگار عرش، على را در روز مباهله‏ «جان محمّد» خواند و اين حقيقتى غير قابل انكار است. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (ولاءها و ولايتها)، ج‏3، ص: 269-268- با تلخیص و ویرایش- https://eitaa.com/shakhes1340
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 ما و این نفس بسیار بسیار پیچیده انسانی که همواره باید از آن‌ بر حذر بود 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
⭕️ نگرانی پیامبر (ص) از خطر سطحی نگری، کج اندیشی و نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل مسائل جامعه(۱) 🔻پيغمبر اكرم از - طرفی - راجع به خطر نفاق شديداً اظهار نگرانى مى‏ كند، از طرف ديگر راجع به اينكه امتش - فقر فکری داشته - و تجزيه و تحليل نداشته باشند و در مسائل غور نكنند اظهار نگرانى مى‏ كند: « انّى لا اخافُ‏ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ‏ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» 🔻چه جمله عالى و بزرگى! مى‏ فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى‏ آورد 🔻ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى- است- 🔻اگر مردم مسلمان، روشن‏ بينى، دوربينى، آينده‏ بينى، عمق‏ بينى، و ژرف‏ بينى را از دست بدهند و ظاهربين بشوند آن وقت است كه براى اسلام خطر پيدا مى‏ شود. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار) ؛ ج‏25 ؛ ص191 و ص 214-213 - با تلخیص و ویرایش جزئی- eitaa.com/shakhes1340