🟢 تأثیر تکبیر «اللَّه اكبر» در تعالی روح انسان
(به مناسبت جایگاه «تکبیر» در اذکار عید فطر )
🔻...گوينده اللَّه اكبر، آن كسى كه اللَّه اكبر را به خودش تلقين كرده است، هرگز عظمت هيچ كس و هيچ چيز او را مرعوب نمى كند، چرا؟ [چون] اللَّه اكبر [يعنى] بزرگتر از هر چيز و بلكه بزرگتر از هر توصيف، ذات اقدس الهى است؛
🔻... وقتى من خدا را به عظمت مى شناسم، همه چيز در مقابل من حقير است. اين كلمه «اللَّه اكبر » به انسان شخصيت مى دهد، روح انسان را بزرگ مى كند.
🔻وقتى شما مى گوييد اللَّه اكبر، اگر از عمق روح و دل بگوييد، عظمت الهى در نظرتان تجسم پيدا مى كند.
وقتى كه عظمت الهى در دل شما پيدا شد، محال است كسى به نظرتان بزرگ بيايد، محال است از كسى بترسيد، در مقابل كسى خضوع و خشوع كنيد.
🔻اين است كه بندگى خدا آزادى آور است. اگر انسان خدا را به عظمت بشناسد، بنده او مى شود و لازمه بندگى خدا آزادى از غير خداست.
🔻حقير را انسان به غلط عظيم مى بيند كه بندگى مى كند.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(آزادی معنوی)، ج23، ص: 527-526- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢فرازی از دعاى امام سجّاد (عليه السلام) بعد از ختم قرآن
🔸اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنا فى ظُلَمِ اللَّيالى مونِسا
پروردگارا! قرآن را براى ما در تاريكيهاى شب مونس قرار بده.
(اين، همين «قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا» تا «وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا است».)
🔸و لالسنتنا عن المعاصى من غير ما آفة مخرسا :
خدايا قرآن را گنگ كننده زبان ما از معاصى قرار بده ولى گنگ كننده بى آفت.
خدايا قرآن را براى ما اينچنين قرار بده كه زبان ما را نسبت به معاصى، بدون آفت گنگ کند.
🔹يك وقت هست زبان آدم با آفت ، گنگ مى شود،
نمى تواند حرف بزند.
آن كه براى انسان كمال نيست،
به دليل اينكه گنگ است.
و يك وقت گنگِ بدون آفت است،
آنهم گنگ نسبت به بعضى از امور نه بعضى ديگر؛
🔹يعنى قرآن در روح ما آنچنان حاكم باشد كه اين زبان يك كلمه دروغ كه مى خواهد بگويد گنگ مى شود، يك كلمه غيبت كه مىخواهد بكند گنگ مى شود.
🔸اگر انسان آيه «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» را در مورد غيبت، از قرآن بخواند
و تلقى كند
و قرآن را در روح خودش وارد كند،
او همان حالت گنگ بى آفت را پيدا مى كند؛
يعنى زبان به اين گناه جارى نمى شود،
و همچنين به فحش، تهمت و صدها نوع گناه ديگر.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آشنايى با قرآن(10 - 14))، ج28، ص: 43-41- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور»
🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها،
آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ريزد.
انتظار بيهوده نكشيد.
🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛
تحقق و واقعيت اين است كه :
هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى كند
«حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ»
مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست:
اخلاق،
روحيه،
ملكات، جهت،
نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند.
🔻 آيا ما مى توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟
آيا بيشتر از اين مى توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟
نصّ قرآن است،
با نصّ قرآن نمى توان كارى كرد.
🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد،
بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد،
بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد
و انتخاب كند.
🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه :
خودش براى خودش تصميم گرفت؛
خودش راه خود را انتخاب كرد
و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد،
چنين ملتى مى تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد،
انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى برد:
فيضهاى الهى،
اعانتهاى الهى،
نصرتهاى الهى
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 خلیفه مسلمین در کنار یک مسیحی در مقابل قاضی؛ پرتوی از عدالت علی(ع)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۱)
🔻اسلام تنها به ظالم نمى گويد ظلم نكن؛ اسلام به ظالم مى گويد ظلم نكن، و بيش از پنجاه درصد، فرمان به ظالم از ظلمها جلوگيرى مى كند،
آن نيروى معنوى حاكم بر وجود انسان كه جلو ظلمش را مى گيرد.
🔻اما آيا اسلام به همين قناعت كرده است؟
اسلام فقط آمده به ظالم گفته: اى ظالم! ظلم نكن؟
مگر همه ظالمها مى شنوند؟!
خيلى از ظالمها هم هستند كه نمى شنوند.
پس ديگر چه مىكند؟
زمينه پذيرش ظلم را هم از ميان مىبرد،
🔻به مظلوم مى گويد:
اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است،
در مقابل ظالم پرخاشگر باش.
ادامه دارد
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️فرمان اسلام به ظالم و مظلوم(۲)
🔻اسلام به مظلوم مى گويد:
اى مظلوم! تن به ظلم دادن نوعى ظلم كردن است،
🔻در مقابل ظالم پرخاشگر باش :
لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسّوءِ مِنَ الْقَوْلِ الّا مَنْ ظُلِمَ(نساء : ۱۸۴)
قرآن مى گويد بدگويى پشت سر يك مسلمان بد است،
از آن بدتر اين است كه انسان وقتى بدگويى مىكند فرياد بكشد و فحش بدهد.
ولى همين بد در يك مورد جايز مى شود؛
يعنى بدگويى بكن،
فرياد بكش،
تظلّم بكن آنجا كه مظلوم واقع شده اى
🔻على عليه السلام فرمود:
فَوَ اللَّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فِى عُقْرِ دارِهِمْ الّا ذَلّوا (نهج البلاغه ،خطبه ۲۷)
سوگند به خدا هرگز با قومى در ميان خانه شان جنگ نشده مگر آنكه ذليل و مغلوب گشته اند.
🔻باز على فرمود:
لا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّليلُ وَ لا يُدْرَكُ الْحَقُّ الّا بِالْجِدِّ(نهج البلاغه ، خطبه ۲۹)
هرگز آدم زبون نمى تواند با ظلم مبارزه كند و جلو ظلم را بگيرد،
و هرگز به حق نمى توان رسيد مگر با جديت و كوشش
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 178- 177- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸حق، هم گرفتنى است هم دادنى
🔻وقتی اسلام مى گويد حق را بايد گرفت. حتماً اين جمله به ذهنتان آمد كه حق گرفتنى است نه دادنى.
از نظر منطق اسلام اين جمله دروغ است.
🔻اين جمله را كسانى گفته اند كه قدرتشان فقط در اين حدود بوده است كه طبقه مظلوم را عليه طبقه ظالم برانگيزانند ولى اين قدرت را نداشته اند كه ظالم را تسليم كنند كه به اراده خودش از ظلمش دست بردارد، لذا گفتند حق دادنى نيست؛
🔻خير، اسلام مى گويد حق، هم دادنى است هم گرفتنى.
در درجه اول مى گويد حق دادنى است؛ با موعظه به ظالم مىگويد حق را بده و صدى پنجاه و بيش از صدى پنجاه مى گيرد.
آنجا كه نداد، به مظلوم مى گويد بگير، و با نيروى قدرت مظلوم مى گيرد.
پس، از نظر اسلام حق، هم گرفتنى است و هم دادنى، هر دو.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) *)، ج25، ص: 179- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
♦️شاخصه جامعه اسلامی
🔻على عليه السلام در فرمانى كه به مالك اشتر نوشته است مىگويد:
مالك! به مردم آزادى بده،
به مردم حق انتقاد و اعتراض بده،
به مردم امنيت بده
كه من غير مرّةٍ- يعنى مكرر- از پيغمبر اين جمله را شنيدم
(يعنى از جمله كلماتى كه پيغمبر آن را مكرر مى گفت اين جمله بود )
:
لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّى يُؤْخَذَ لِلضَّعيفِ فيها حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَيْرَ مُتَعْتِعٍ(نهج البلاغه ، نامه 53)
هرگز امتى،
ملتى،
گروهى، جمعيتى
به مقام قداست- يعنى به مقامى كه بشود آن ملت را تقديس و تمجيد كرد،
به مقام افتخار- نخواهد رسيد
مگر اينكه در آن ملت كار به آنجا برسد كه ضعيف در مقابل قوى بايستد
و بدون آنكه تعتعه و لكنتى به زبانش بيفتد حق خودش را از قوى مطالبه كند.
🔻اين جمله، هم در نهج البلاغه است و هم در اصول كافى.
نهج البلاغه از نظر صحت مضمونى معتبرترين كتابهاى ماست
و اصول كافى از نظر صحت سندى.
پس اين جمله، هم از نظر صحت مضمونى و هم از نظر صحت سندى از صحيحترين جمله هايى است كه از پيغمبر اكرم رسيده است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (نجات و آزادى بشر(پانزده گفتار) )، ج25، ص: 179- 178- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️شاخصه جامعه اسلامی از دیدگاه رسول اکرم (ص)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 تفسیرهای مغرضانه درباره مفاخر شعر و ادب فارسی
(به مناسبت بزرگداشت روز سعدی)
🔸رهبر انقلاب : راه گسترش و پيشرفت و شكوفايى فكرى جامعه بر مبناى آثار شهيد مطهرى است
(نمونه ای از افکار بلند استاد شهید مطهری «ره» که درک عمیق آن نیاز مبرم جوامع اسلامی است) :
🔻وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است ،
نه فقط به خاطر «حق فردى» كه او هم يك فردى است و حق دارد حرفش را بزند،
بلكه حتى به خاطر مصالح بشريت هم وجود قطب مخالف در اجتماع ضرورى است.
🔻حتى در محيطهايى كه هيچ مخالف وجود ندارد اگر بشود در يك شرايط كنترل شده اى مخالف مصنوعى درست كرد باز وجودش براى تنقيح و اصلاح عقايد حق مفيد است.
🔻من اين را بطور قاطع عرض مى كنم:
هر زمانى كه قطب مخالف از عقيده حق گرفته شود خود عقيده حق طبعاً به سوى فساد مى گرايد.
🔻يعنى عوام الناس مى آيند در اطراف اين عقيده حق آنچنان مى بافند
و مخلوط مى كنند
و آنقدر چرند به آن اضافه مى كنند كه عقيده حق به دست طرفدارها زيان مى بيند.
🔻هميشه زيانهايى كه عقيده حق به دست طرفدارانش ديده به دست مخالفانش نديده است .
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۳۰، ص585-584-و ص577- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
May 11
🔸شهید مطهری :
از اسلام و انقلاب فقط با يك نيرو مى شود پاسدارى كرد و آن :
منطق ، آزادى دادن و مواجهه صريح و رُك و روشن با افكار مخالف است.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج24، ص:131- با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
https://t.me/motahar_1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا یک روحانی و استاد دانشگاه پشت سر شهید مطهری نماز نمیخواند؟
🔹 خاطراتی از شهید آیتالله مطهری(۱)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 یادی از یاران خاص امام مهدى علیه السلام
🔸در روايات اسلامى سخن از گروهى زبده است كه به محض ظهور امام به آن حضرت ملحق مى شوند.
🔹بديهى است كه اين گروه ابتدا به ساكن خلق نمى شوند و به قول معروف از پاى بوته هيزم سبز نمى شوند.
🔸معلوم مى شود در عين اشاعه و رواج ظلم و فساد، زمينه هايى عالى وجود دارد كه چنين گروه زبده را پرورش مى دهد.
🔹اين خود مى رساند كه نه تنها حق و حقيقت به صفر نرسيده است، بلكه فرضاً اگر اهل حق از نظر كمّيت قابل توجه نباشند از نظر كيفيت ارزنده ترين اهل ايمانند و در رديف ياران سيد الشهدا.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (قيام و انقلاب مهدى عليه السلام)، ج24ص 440-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
⭕️روحیه آزاد اندیشی و انتقادپذیری شهید مطهری(۱)
🔻من هرگز خود را فوق اشتباه تصور نمى كنم؛
به تعبير نهج البلاغه: لَسْتُ بِفَوْقِ انْ اخْطِئَ
🔻به خداوند متعال از خطاهاى خودم پناه مى برم
ولى هرگز هم حاضر نيستم كه به بهانه جايزالخطا بودن ، مرتكب اشتباه بزرگتر بلكه گناه عظيم بشوم.
🔻اگر هم اشتباه كنم از اين نوع نخواهد بود كه باورهاى آباء و اجدادى را تحقيق نكرده، با حقيقت اسلام يكى بدانم.
🔻اگر هم اشتباه كنم اشتباه نمى كنم كه هميشه نبايد انتظار داشته باشم كه با گفتن حقيقت ، دستم را ببوسند و وجوهات بيشترى بدهند.
🔻معيار تصحيح اشتباهاتم، متون اصلى كتاب و سنت و حكم روشن عقل است نه پسند عوام الناس.(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲ -با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/shakhes1340
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 صفحات خواندنی در تقویمهای شخصی استاد مطهری
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
⭕️ روحیه آزاد اندیشی شهید مطهری(۲)
🔻...در نوشته هاى خود تصريح كرده ام كه «مراجع» ، فوق انتقاد به مفهوم صحيح اين كلمه نيستند،
و معتقد بوده و هستم كه هر «مقام غير معصومى» كه در وضع غير قابل انتقاد قرار گيرد، هم براى خودش خطر است و هم براى اسلام.
🔻البته تزكيه نفس نمى كنم (وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ)
اما اين قدر مى دانم كه همواره زبان خود را از زشتگويى خصوصاً نسبت به طبقه مراجع، حتى نسبت به آنهايى كه از آنها به شخص من بدى رسيده است، حفظ كرده ام؛
🔻ضمن اينكه مانند عوام فكر نمى كنم كه هر كه در «طبقه مراجع»» قرار گرفت مورد عنايت خاص امام زمان (عج) است و مصون از خطا و گناه و فسق است.
اگر چنين چيزى بود، شرط عدالت ، بلاموضوع بود.
▪️مجموعه آثاراستادشهيد مطهرى(پاسخهاى استاد به نقدهايى بر كتاب مسأله حجاب) ، ج۱۹، ص۶۲۳-۶۲۲-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/shakhes1340
🔸جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهری آشنا شوند...مبنا را تفکرات شهید مطهری بگذارید و کارهای بعدی را روی آن بنا کنید
(رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۸۳/۰۴/۱ )
⭕️ روحیه آزاد اندیشی و انتقادپذیری شهید مطهری(۳)
♦️بعضی نوشتهاند مگر شما اشتباه نمیکنید؟
🔸جواب این است:
چرا؛ اگر نوشتههای ما هم ارزش انتقاد دارد و افرادی هم هستند که وقت و صلاحیت انتقاد دارند انتقاد کنند؛ نه تنها نخواهیم رنجید ممنون هم خواهیم شد.
▪️حاشیههای استاد مطهری بر آثار دکتر شریعتی، ج2، ص11(کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»t.me/motahari_ir)
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 دعای خاص امام خمینی(ره) برای شهید مطهری پس از تأییدی استثنایی از آثار استاد
#ویژه_ایام_سالگرد
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 فرازهائی از سخنان رهبر انقلاب در معرفی شهید مطهری :
✅به نظر من، مرحوم مطهری ، قوّی ترین ایدئولوگ ما بود.
✅جامعهی ما و انقلاب ما بر اساس همان پایههایی بنا شده که در معرفی شهید مطهری از اسلام دیده میشود و فهمیده میشد.
✅ امروز آنی که پاسخ به سؤالات ماها را میدهد کتابهای شهید مطهری است.
✅ آثار آن بزرگوار، مثل یاد او زنده است. کتابهاى شهید مطهرى، قابل مردن و قابل تمام شدن نیست.
✅ شیوهای پیدا کنید که این کتابها( آثار شهید مطهری) خوانده شود؛
✅حقیقتاً یک زرادخانهی عظیم فکری و فرهنگی در اختیار ماست؛ اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم.
✅ بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ام كه جريان فكري اسلامي انقلاب و نظام اسلامي ما در بخش عمده اي متكي به تفكرات شهيد مطهري است؛
يعني آنها پايه ها و مايه هاي اسلامي است كه ما در تفكرات اسلامي از آنها بهره برديم و به نظام اسلامي منتهي شد .
✅علما و فضلا و جوانها - بخصوص طلاب جوان ما - بايد يك دوره كتابهاي شهيد مطهري را خوانده باشند؛
كه اگر مي خواهند كاري بكنند، براساس آن فكر و روي شانه هاي شهيد مطهري بروند انشاءاللَّه قله هاي بالاتري را فتح كنند و پرچم فكر اسلامي را به آنجاها بزنند .
▪️پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار ایه الله خامنه ای دامت برکاته ؛پایگاه جامع استاد شهید مرتضی مطهری(ره)
https://eitaa.com/shakhes1340
🟢 فرازهائی از سخنان امام خمینی در معرفی شخصیت شهید مطهری(رحمة الله علیهما):
✅ توصيه مى كنم كه كتابهاى اين استاد عزيز را نگذارند با دسيسه هاى غير اسلامى فراموش شود.
✅ آثار قلم و زبان او بى استثناء آموزنده و روانبخش
✅ آثارى كه از او هست، بى استثناء همه آثارش خوب است
✅ من كس ديگرى را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بى استثناء آثارش خوب است.
✅ايشان بى استثناء آثارش خوب است، انسانساز است.
✅خدمتى كه به نسل جوان و ديگران مرحوم مطهّرى كرده است، كم كسى كرده است.
✅ آنچه از اين استاد شهيد باقى است با محتواى غنى خود مربّى و معلّم است.
▪️مجموعه آثاراستاد شهيد مطهرى ج 1ص 10-1
https://eitaa.com/shakhes1340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سرود «شهید مطهر» همراه با متن