من از كسي نخواستم مرا به دنيا بياورد. آمدن من به خواست خودم نبوده و حالا اگر نخواهم اين زندگي را كه به من تحميل شده قبول كنم ديگر چه لزومي دارد زنده باشم».
دستهاي از روان شناسان معتقدند كه برخي انسانها خود را آنگونه كه هستند مورد پذيرش قرار نميدهند و در عوض با به كار گيري رفتارهايي به انكار خود و تغيير افكار، هيجانها و كردار خود ميپردازند و در نهايت دچار اضطراب ميشوند، در استفاده از نيروها و استعدادهاي خود ناتوان ميمانند .[7] دائماً خود را از اين كه در اين دنيا زندگي ميكنند سرزنش ميكنند، كارها و روش زندگي خويش را به باد انتقاد ميگيرند و در نهايت به غلط آرزوي مرگ را در فكر و ذهن ميپرورانند. قطعاً چنين آرزويي صحيح نيست و از نظر مباني دين اسلام و آيات قرآن كريم مردود ميباشد.
امّا روي دوّم سكّه: شنيدهايد كه دوست مشتاق ملاقات دوست است و ميدانيم كه لقاي معنوي پروردگار در قيامت رخ ميدهد. هنگامي كه موانع عالم دنيا بر طرف شود و غبارهاي گناه و شهوات و هوسهاي فرو نشيند، پردهها برداشته ميشود و انسان با چشم دل جمال محبوب خويش را ميبيند. مرگ پلي است كه انسان را در اين مسير به دوست ميرساند و لذا شوق پسر ابيطالب علي ـ عليه السّلام ـ به مرگ بسيار بيشتر از علاقة كودك به سينة مادرش بود و هنگامي كه فرق مباركش از هم شكافته شد خروشي بر آورد كه: فزت و ربّ الكعبه؛ قسم به پروردگار كعبه كه رستگار شدم.
شهداي 8 سال دفاع مقدس براي رسيدن به اين مقامات معنوي گوي سبقت را از يكديگر ميربودند و اگر زماني ميشنيدند كه براي شركت در عملياتي انتخاب شدهاند چنان خوشحال ميشدند همچون حالت عروس در حجله
دست از پا نميشناختند. خوب چنين آرزويي براي مرگ، آرزوي مرگ نيست بلكه آرزوي جاويد شدن است.
[1] . مباركه الرحمن/26 و 27 .
[2] . حج/66 .
[3] . طباطبائي . محمد حسين . تفسيرالميزان (ترجمه) . ج14 . ص570 .
[4] . مكارم شيرازي . ناصر . تفسير نمونه . ج 13 . ص 44 و 45 . تهران .
[5] . قالّت يا ليتني مِتُّ قبلْ هذا و كنتُ نسياً مّنسيّاً . مريم/23 .
[6] . بوسكاليا . لئو . زندگي با عشق چه زيباست . ترجمة تور انداخت تمدن ( مالكي) . ص 253 .
[7] . دادستان . پري رخ . روان شناسي مرضي تحولي ، از كودكي تا بزرگسالي . ج 1 . ص 112 . تهران .
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖
@shakibaye
سلام
صبح دوشنبه تون بخیر
دعاى امروزم برای شما
امیدوارم که در لحظه
لحظه ی زندگي تون
خداوند كنارتون باشه
ودستتون در دست خدا
و قدمتون در راه خداباشه
روزتون سرشار از موفقیت
@shakibaye 🌸🍃
➖➖➖➖➖➖➖➖
السلام علیک یا جوادالائمه
♠️♠️♠️
🍃 سه چیز سبب رسیدن به رضوان خداوند متعال می باشد:
۱_نسبت به گناهان وخطاها زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن
۲_اهل تواضع و فروتن بودن
۳_صدقه و کارهای خیر بسیار انجام دادن
➖➖➖➖➖➖
💠@mohebben
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳 شهادت امام جواد(علیه السلام)
🌴هنوز جوونی نرو
🌴رنگ خزونی نرو
🎤 کربلایی حسن عطایی
@mohebben
نیایش صبحگاهی 🌺🍃
🌺خدایا
✨به حق این روز معنوی
🥀روزشهادت امام جواد (علیه السّلام )
✨تمام مریضها راشفا
🥀تمام قلبهارا جلا
✨تمام مشکلات راحل
🥀تمام دعاها را مستجاب
✨تمام خانه هارا غرق درآرامش
🥀ونشاط وسلامتی کن
🌺آمیـن
@shakibaye 🌺🍃
🎤نکته اخلاقی شماره (١١۴)
آیا مدیران و مسئولین به مقوله آخرت و آخرت گرایی توجه دارند؟
✍️در ساختار حکومت علوی دولتمردان باید دارای ویژگیهایی باشندکه یکی از آنها آخرت گرایی است. البته معاد باوری به دولتمردان اختصاص ندارد و همه مردم باید قیامت گرا باشند;زیرا قیامت باوری در جلوگیری از ناهنجاریهای اجتماعی نقشی بنیادین دارد و سبب خود سازی است. از اینرو، قرآن ومعصومان(علیه السّلام ) مردم را به آخرت گرایی دعوت کرده اند. (1)
امام علی(علیه السّلام ) می فرماید:
اینک توصیه ام به شما این است که مرگ رافراباد آورید و از میزان غفلت تان بکاهید. آخر چگونه از چیزی غفلت می کنید که هرگز از شما غافل نمی شود و کسی را امید داریدکه هیچ مهلت تان نمی دهد؟
اندرزگویانتان همین مردگان بس که بی آنکه سوار شوند، بردوش دیگران به سوی گورها برده می شوند و بی آنکه آهنگ فرود آمدن داشته باشند، در گورها فرود می آیند. چنانکه گویی هرگز از آبادکنندگان دنیا نبوده اند و آخرت پیوسته سرایشان بوده است. (2)
معاد باوری در جلوگیری از ریاست طلبی و انحرافات مالی و اداری نقشی بنیادین دارد. از اینرو آخرت گرایی برای دولتمردان ازاهمیت و یژه ای برخور دار است; زیرا دولتمردان با اموال عمومی و جان مردم ارتباط دارند; و هریک به گونه ای بر مسند قدرت قراردارند و قدرت معمولا انسانها را در معرض لغزش ها قرار می دهد.
برخی از دولتمردان از حکومت سوء استفاده کرده، به رقابت وجناح بندی های سیاسی می پردازند. واقعیت این است که خیلی ازرقابتها و جناح بندی های سیاسی برای کسب قدرت صورت می گیرد ویکی از آفات نظامها به شمار می آید. امروزه در جهان جنایات گسترده ای از سوی صاحبان قدرت به وقوع می پیوندد بی تردید، اگرآنان لحظه ای به یاد یامت بودند، دست خود را به خون هزاران انسان بی گناه آغشته نمی ساختند.
امام علی(علیه السّلام )، در خصوص کیفر رهبران ستمگر، از رسول خدا(صلی الله علیه وآله ) چنین نقل می کند: «انی سمعت رسول الله یقول: یوتی یوم القیامه بالامام الجائر و لیس معه نصیر و لا عاذر، فیلقی فی نار جهنم فیدور فیها کما تدور الرحی، ثم یرتبط فی قعرها.» (3)
از پیامبر شنیدم که فرمود:
«در روز قیامت، پیشوای ستم پیشه را در حالی که هیچ یاور ومدافعی ندارد، می آورند; پس به دوزخش می افکنند و چنان سنگ آسیامی گردد تا در قعر دوزخ به زنجیر کشیده شود.»
امام علی(علیه السّلام )، به عنوان رهبری آخرت گرا، برای ایجاد جامعه ای مکتبی و ضابطه مند،همه مدیران خویش را به آخرت گرایی فرا می خواند تا ازناهنجاریهای اجتماعی، مالی و ریاست طلبی در حکومت اسلامی جلوگیری شود. آن بزرگوار، پیش از آنکه دولتمردان خود را به قیامت گرایی سفارش کند، خود آخرت گرا بود و در گفتار و کردارآخرت گرایی اش را نمایان می ساخت تا برای همه رهبران دیگر الگوباشد. او فرمود:
«به خدا سوگند که اگر شبها را بر بستر خارهای پرگزند سعدان به صبح آرم و دست و پایم به غل و زنجیر کشیده شود، بسی دلپذیرتر از آن است که در قیامت خدا و رسولش را ملاقات کنم درحالی که به بنده ای از بندگانش ستم روا داشته باشم و یا ازحطام دنیا چیزی به ناحق گرفته باشم. آخر برای این تن خاکی که بند بند آن به پوسیدگی می شتابد و دوران بس دراز در زیرتوده های خاک می ماند چگونه به ستم بر احدی دست یازم؟» (4)
امام علی(علیه السّلام ) اصحاب و مدیران خود را مخاطب قرار داده فرمود:
«اسباب سفر آماده کنید خدایتان بیامرزد که ندای کوچ همواره طنین افکن است. دوران ماندگاری در دنیا را ناچیزبشمارید و با شایسته ترین توشه ای که در اختیار دارید به آخرت روی آرید... و بدانید که مرگ چنان چشم در چشم شما دوخته که گویا هم اکنون چنگالهایش را در پوستتان فرو برده است... پس وابستگیهای دنیا را ببرید و به توشه تقوا تکیه کنید.» (5)
1 بقره، آیه 28; آل عمران، آیه 9; مائده، آیه 96; یونس، آیه 4; شرح نهج البلاغه بحرانی، ج 1، ص 127 128.
2 فرهنگ آفتاب، ج 8، ص 4562.
3 همان، ج 9، ص 4642.
4 همان، ص 4651.
5 همان، ج 5، ص 2528.
به پایان آمد این دفتر
حکایت همچنان باقی است...
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖
@shakibaye
May 11
May 11