eitaa logo
کانال گلزار بهشت
99 دنبال‌کننده
168 عکس
32 ویدیو
0 فایل
💠اخلاق کاربردی با محوریت معارف قرآن و حدیث ارتباط تلفنی : 09154463364 💠پوسترهای حدیثی را در کانال نسیم کرامت دنبال بفرمایید👇 @nkeramat97 بیاییم همه با هم نشر دهنده احادیث نورانی اهلبیت(علیهم السلام) باشیم 🌈 @Shakibaey
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤 نکته اخلاقی شماره (١٠٧) آیا از آثار دنیوی و اخروی نفرین کردن خبر دارید؟ ✍️ بسیاری از گرفتاری های ما بی آن که متوجه باشیم به سبب آه و نفرین پدر و مادر یا دوست و رفیقی است که به او ظلم و ستم کرده ایم و او از سر درد به خداوند پناه برده و مجازات عمل را به خداوند واگذار کرده است. لعن از ناحیه خداوند متعال به معنای دور ساختن کسی از رحمت خویش در دنیا و در آخرت عذاب و عقوبت و از ناحیه بندگان نیز لعن و نفرین در واقع همان دعا به ضرر و بر ضد دیگران است‌.(ر. ک‌:مفردات الفاظ قرآن‌، راغب اصفهانی‌، ص 471، دار الکاتب العربی‌، بیروت‌.) به دیگر سخن،لعن و نفرین هر انسانی نسبت به ظالمان، هرگز به عنوان «عمل» و «کنش» ابتدایی محسوب نمی شود، بلکه عکس العمل و واکنشی است که در اثر ستم ستمکاران در احساس و اندیشه خود می یابد؛ همان گونه که قرآن کریم نقض عهد و پیمان تبهکاران را نسبت به ارزش های الهی و انسانی باعث لعن خداوند و سیه دلی آنان می شمرد و می فرماید: فبما نقضهم لعناهم و جعلنا قلوبهم قاسیه ؛ به سبب نقض پیمان، ما آنان را نفرین و لعن کردیم و دلهایشان را سنگ و سخت قرار دادیم. (مائده، آیه 31) مؤمنان نیز به پیروی از خداوند و پیامبران لازم است تا نفرین را روشی برای مبارزه با هرگونه اعتقادات و رفتارهای ضدحق و هنجارها و ارزش ها بدانند و بر آن عمل کنند. در ادامه اشاره ای گذرا به آثار دنیوی و اخری نفرین کردن خواهیم داشت : آثار دنیوی و اخروی نفرین  و دعای بد در حق دیگران، تأثیرات شگرفی به جا می گذارد و این گونه نیست که آن را صرفا یک لقلقه زبان بدانیم. سرگردانی انسان ها نیز از آثار نفرین است. اگر انسان کاری کند که نفرین حقی او را بگیرد، ممکن است در زندگی گرفتار سرگردانی شود، چنان که دعای بد و نفرین حضرت موسی(علیه السلام) موجب سرگردانی یهودیان به مدت چهل سال شد به سخن دیگر، نفرین تنها یک واکنش بی تأثیر و حرف مفت نیست، بلکه واکنشی است با آثار و تبعات سخت و شدید که شخص باید مواظب باشد گرفتار آن نشود. خداوند در آیات 88 تا 90 سوره یونس و نیز 71 تا 72 سوره دخان، تباهی اموال و بهره نبردن از آنها را از پیامدهای نفرین می شمارد و در این آیات گزارش می کند که چگونه نفرین حضرت موسی(علیه السلام) موجب شد تا فرعون و فرعونیان نتوانند از همه نعمت ها و مواهبی که در اختیار داشتند بهره ببرند و خود و اموالشان تباه شود. سرگردانی انسان ها نیز از آثار نفرین است. اگر انسان کاری کند که نفرین حقی او را بگیرد، ممکن است در زندگی گرفتار سرگردانی شود، چنان که دعای بد و نفرین حضرت موسی موجب سرگردانی یهودیان به مدت چهل سال شد. (مدثر، آیات 42 تا 62) قساوت قلب و سنگدلی نیز از آثار و پیامدهای نفرین است. (یونس، آیات 88 تا 09) همچنین هلاکت و نیستی (مومنون، آیات 32 تا 72 و قمر، آیات 9 تا 61) از دیگر آثار نفرین حق و اهل حق است. بسیاری از گرفتاری های ما بی آن که متوجه باشیم به سبب آه و نفرین پدر و مادر یا دوست و رفیقی است که به او ظلم و ستم کرده ایم و او از سردرد به خداوند پناه برده و مجازات عمل را به خداوند واگذار کرده است. در کتاب نشان از بی نشان ها این حکایت نقل شده که واگذار کردن به خدا تا چه اندازه ممکن است خطرناک باشد و تا چه اندازه می تواند این واگذاری و نفرین از روی ناتوانی، خانمان سوز و هلاک کننده باشد. می گویند: یک روز مرحوم بابا رستم به مرحوم حاجی می فرمایند: بروید شهر مقداری ماست بخرید و بیاورید. مرحوم حاجی طبق دستور عمل می کند. در مراجعه با یکی از سوارهای حکومتی برخورد می کنند. سوار از ایشان می خواهد که لباسها و اسبش را نگهداری کند تا او در رودخانه شنا کند. (قرآن کریم می فرماید :کسانی که کافر شدند و در حال کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آن‌ها خواهد بود) مرحوم حاجی می فرمایند: وقت ندارم و باید بروم. آن مرد جاهل با دسته تازیانه به سر حاجی می زند، طوری که سر ایشان می شکند و ماستها می ریزد. مرحوم حاجی با سکوت در کنار رودخانه خود را تمیز می کند. مجددا ماست می خرد و مراجعه می نماید. مرحوم بابا علت تأخیر را جویا می شود. مرحوم حاجی قضیه را شرح می دهد. مرحوم بابا سؤال می کند: شما چه عکس العملی نشان دادی؟ مرحوم حاجی می گویند: هیچ نگفتم و جزای عمل او را به خدا واگذار کردم. بابا می فرماید: کار خوبی نکردی، برای اینکه او سر شما را شکسته به خدا واگذارش نمودی. فورا با عجله برگرد و با او تغیر و تشدد نما. مرحوم حاجی فورا برمی گردد؛ ولی هنگامی بر می گردد که کار از کار گذشته و اسب، او را بر زمین زده و هلاکش کرده بود. گفتنی است عارفان و سالکان بزرگی از محضر بابا رستم فیض برده و به دست ایشان پرورش یافتند. یکی از معروف ترین شاگردان وی مرحوم «حاج محمدصادق مشهور به تخت فولادی» است که از عرفای بزرگ قرن سیزدهم و استاد سیر و سلوک مرحوم «حاج شیخ حسنعلی نخودکی»(ره) بود.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖 @shakibaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام🌹 🌷امروز  فقط 🍃زیبایی ها را ببین 🌷عـشق الهـی را 🍃که در تمام جهان سایه افکنده 🌷آرزوهای قشنگت را ببین 🍃و خالق قدرتمندی که به آنها 🌷تحقق خواهد بخشید 🍃ان شاءالله تعالی 🌷در پناه خدای ارحم الراحمین 🍃سه شنبه تون بخیر و شادی @shakibaye 🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیایش صبحگاهی 🌸🍃 🌸الهی ✨ای نام تو شیرین ✨ای ذات تو دیرین ✨خوشم که معبودم تویی ✨خرسندم که مقصودم تویی 🌸الهی ✨کینه را از سینه ام بزدای ✨زبانم را ازدروغ و تهمت نگه دار ✨اگر نعمتم بخشیدی شاكرم كن ✨اگر آزمودي پیروزم کن... 🌸آمیـن @shakibaye 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤نکته اخلاقی شماره (١٠٨) آیا از عظمت علم و دانش و پاداش های اُخروی آن خبر دارید؟ ✍️در عظمت و ارزش علم و تعليم، همين بس كه خداوند متعال در قرآن، علم و دانش را يكي از اهداف و علل اساسي آفرينش همه پديده هاي هستي، معرفي كرده است، آنجا كه مي فرمايد: خدايي كه هفت آسمان را آفريد و زمين را همسان با آن خلق كرد، هدف اين است كه از علم و بصيرت برخوردار گرديد، بصيرتي كه شما را به قدرت و توانائي همه گير و گسترده خداوند رهنمون باشد.»(1) با دقت در مضامين اين آيه متوجه مي شويم كه خداوند متعال، آن علم و دانش را يكي از اهداف خلقت معرفي مي كند كه در آن آگاهي و بصيرتي حقيقي باشد و آدمي را به اين مطلب رهنمون سازد كه خدائي قادر و توانا دارد كه بر همه چيز محيط است. پس علومي داراي شرافت و فضيلت خاص هستند كه مستقيم، مثل علم توحيد و علم اخلاق و ... و يا غير مستقيم(2) انسان را در رسيدن به سعادت و كمال حقيقي، كه همان قرب الهي است، رهنمون سازند. با توجه به اين مقدمه کوتاه به چند روايت نوراني ائمه (عليهم السلام) در باب ثواب اخروي علم اشاره مي كنيم: 1. امام باقر ـ عليه السّلام ـ : دانشمندي كه از دانش خويش بهره مند است از هفتاد هزار عابد(فاقد بينش ديني) برتر و ارجمندتر است».(3) 2. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله: دانشجوئي كه هدف او از علم آموختن، احياء دين و آئين الهي اسلام است، اگر به هنگام تحصيل علم مرگش فرا رسد، فاصله ميان او و ميان پيامبران از لحاظ مقام و منزلت بهشتي در حد يك پايه و يك درجه است»(4) 3. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله: دانش جو و شاگرد دوستدار علم، همانند كسي است كه روزها روزه دار و شبها بيدار و سرگرم عبادت بوده و هر بابي از علم كه دانشجو بدان دست مي يابد و آن را فرا مي گيرد، از كوه ابو قبيس كه اگر سراسر آن طلا باشد و آن را در راه خدا انفاق كند بهتر و سودمندتر است.(5) 4. پيامبر گرامي اسلام مي فرمايند: آنگاه كه عالم و دانشمند گام بر مي دارد و به طرف آموختن علم و دانش حركت مي كند، خداوند متعال او را در راهي كه مقصد آن بهشت است سوق مي دهد. و فرشتگان به منظور اعلام شادماني خود نسبت به طالب علم، پرو بال خويش را فرو مي نهند و همه آنچه كه در آسمان و زمين است حتي ماهيان دريا، از خداوند متعال براي چنين فردي طلب استغفار و آمرزش گناهان مي كنند. امتياز و برتري عالم و دانشمند بر عابد همانند امتياز و برتري بدر و ماه تمام بر ساير ستارگان آسمان است. علماء و دانشمندان وارثان پيامبران الهي هستند، چون انبياء هيچ دينار و درهمي پس از خود به ارث نگذارد و ميراث آنها عبارت از علم و دانش است ...»(6) 5. در يك حديث نسبتاً طولاني امام حسين عليه السلام در مورد فضيلت و برتري عالم و معلم ديني، مطالبي مي فرمايد سپس در آخر به ثواب اخروي آن اشاره مي كند و مي فرمايد: اي فرشتگان برابر هر حرف و سخني كه اين بندة من به ديگران تعليم داده است، هزار هزار كاخ و منزل‌گاه‌هاي متنوع و آرام بخش را در بوستانهاي بهشت براي او فراهم و مقرر سازيد و هر گونه نعمتهايي را كه در خور اين كاخها و پناهگاههاي آسايش بخش مي باشد، بدانها ضميمه نمائيد.(7) 6. امير المومنين ـ عليه السلام ـ در روايتي در وصف دانشمند ديني كه خود و ديگران از علمش بهره مي برند مي فرمايد: «... در روز رستاخيز با جلال و شكوه زايد الوصفي در ميان مردم مي آيد، در حالي كه تاجي نوراني و درخشان بر سر دارد، تاجي كه بر تمام مردم پهنه قيامت پرتو افكن مي باشد و آن را روشن مي كند، و لباس و پوششي در برابر او قرار گيرد كه يك رشته ناچيز از تار و پود آن را نمي توان به بهاي تمام دنيا و آنچه كه در آن است تقديم و ارزيابي كرد. سپس منادي بانگ و ندائي بگوش مردم مي رساند و به آن ها چنين اعلام مي كند كه اين شخص، عالم و دانشمندي است كه بايد او را يكي از شاگردان خاندان محمد ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ بر شمرد.»(8) سپس در ادامه مي افزايد كه هر كس از علم اين عالم نفعي برده، در روز قيامت از نور اين علم عالم، بهره برده و همراه او به بهشت مي روند. البته در برخي از روايات مقام علماء را بالاتر از شهداء در راه خدا مي دانند و در برخي از احاديث، به مقام بلند شفاعت علماء اشاره مي كند.(9) كه هر كه را بخواهند به اذن الهي مورد شفاعت قرار مي دهند و با خود به بهشت مي برند. 1. طلاق: 12. 2. علومي كه مقدمه يا واسطه براي رسيدن به علوم برتر هستند مثل علم منطق و فلسفه براي فهم مسائل اعتقادي عقلي و يا علم اصول فقه براي فهم و استنباط و احكام شرعي و ... . 3. كليني، اصول كافي، ترجمه سيد جواد مصطفوي و سيد هاشم رسولي، ج 1، ص 40. 4. مجلسي، بحارالانوار، ج 2، ص 184. 5. بحارالانوار، ج 2، ص 184. 6. اصول كافي، ج 1، ص 42. 7. كتاب تفسير العسكري ـ عليه السلام ـ ، ص 342. 8. همان، ص 339. 9. همان، ص 344.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖 @shakibaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به به چه صبح دل انگیزی 🌸 صبحانه تون☕️ یك دعای ناب ازته دل الهی همیشه خونه دلتون گرم💖 فنجون عشقتون پر مهر💞🌸 دستاتون پر روزی نگاهتون قشنگ ودلتون لبریزاز شادی باشد🥰 سلام 🌸 صبح زیباتون بخیر ☕️🌸 چهارشنبه تون پراز عشق و شادی🌸 @shakibaye 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚دوباره قسمت من نشد مسافرت باشم در این زیارت مخصوصه زائرت باشم💚 امروز ۲۳ ذی القعده؛ روز زیارتی امام رضا(علیه السلام)💚 شما عزیزان هم به آقا سلام بدید 🌺السلام علیک یا شمس‌الشموس🌺 @shakibaye 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌🎆✨🌙--------------------🌟 بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد دعا کبوتر عشق است بال و پر دارد اللهم عجل لولیک الفرج @shakibaye 🎆✨🌙✨‌‌--------------------🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤نکته اخلاقی شماره (١٠٩) آیا از فواید اُخروی صلوات خبر دارید؟ ✍️فواید صلوات را در ظاهر دانسته‌ایم و بدان رسیده‌ایم اما فواید آن را در باطن كه در نهایت صعوبت و دشواری است، عقل می‌خواهد تا بدانیم، چشم بصیرت تا ببینی، دلی پاك تا یقین نمائیم. صلوات فرستادن در روز قیامت به صورت نوری در آمده در سر،طرف راست،طرف چپ و بالا، و جمیع اعضاء آدمی دیده می‌شود. تعدادی از فواید اُخروی صلوات فرستادن را در ذیل به دیدگان پر مهرتان تقدیم می کنیم؛ فایده اوّل: امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: «هر كس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالی صد مرتبه بر او صلوات می‌فرستد» و فرموده اند: «هر كس ده مرتبه صلوات بفرستد خدا و ملائكه هزار بار بر او صلوات می‌فرستد و هر كه حق بر او هزار صلوات بفرستد هرگز او را به آتش،عذاب نخواهد كرد و در مقابل هر صلوات ده حسنه به او عطا می‌فرمایند و هر كس ده مرتبه صلوات بفرستد حق تعالی ده صلوات بر او می‌فرستد و ده گناه او را می‌آمرزد و ده درجه او را بلند می‌گرداند و از اهل بهشت خواهد شد».1 فایده دوم: سزاوارترین و نزدیك‌ترین مردم در روز قیامت به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) كسی است كه در دنیا بر آن حضرت بیشتر صلوات فرستاده باشد.2 فایده سوم: رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به علی مرتضی (علیه السلام) می‌فرماید: «هركس بر من صلوات بفرستد شفاعت من برای او واجب می‌شود».3 فایده چهارم: حضرت رضا(علیه السلام) فرموده‌اند: «صلوات فرستادن نزد خدا برابر است با تسبیح و تهلیل و تكبیر».4 فایده پنجم: حضرت علی بن موسی الرّضا(علیه السلام) می‌فرماید: «هر كس قادر بر كفاره گناهان نباشد صلوات بسیار بفرستد كه صلوات بر محمّد و آل محمّد(صلی الله علیه وآله) گناهان را می‌ریزاند».5 فایده ششم: امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) می‌فرمایند: «صلوات فرستادن در محو كردن گناهان شدیدتر است از فرو نشاندن آب، آتش را».6 هر گاه چیزی از یاد انسان برود و آدمی آن را فراموش كند صلوات موجب می‌شود كه به خاطر آید فایده هفتم: صلوات فرستادن در روز قیامت به صورت نوری در آمده در سر، طرف راست، طرف چپ و بالا، و جمیع اعضاء آدمی دیده می‌شود.7 فایده هشتم: هر كه بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد(صلی الله علیه وآله) خدا به او ثواب هفتاد و دو شهید عنایت می‌فرماید». فایده نهم: سنگین‌ترین چیز در یوم الحشر(روز قیامت) صلوات است و صلوات، قبر را نورانی می‌كند.8 فایده دهم: فرستنده صلوات داخل آتش جهنّم نمی‌شود. فایده یازدهم: برای فرستنده صلوات تلخی مرگ و هول و عطش روز قیامت نیست. 1- اصول کافی معرب ، ص493 2- جامع الخبار، ص67 3- همان 4- عیون الاخبار، ص67 5- جامع الاخبار، فصل 28 6- ثواب الاعمال ، ص184 7-جامع الاخبار، ص68 8- همان 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖 @shakibaye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همان روزی ڪه اموات میایند به سمت نزدیکانشان دستشان ازدنیا ڪوتاه است ومحتاج یادڪردن ماهستند بافاتحه وصلوات روحشون را شاد کنیم @shakibaye •┈••✾◆🌺✦✧✦🌺◆✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻بسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم 💫باسم رب المهدی(عج) 🌻ﺧﺪﺍﯼ خوب ﻣﻦ سلام 💫تو را سپاس میگویم 🌻 برای نعمتهایت 💫در این روز جمعه به همه 🌻ﺳﻼﻣﺘﯽ، ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ سعادت 💫و خوشبختی را 🌻عطابفرما..الهی آمین @shakibaye 🌷🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤نکته اخلاقی شماره (١١٠) آیا شما هم دوست دارید به رضوان الهی دست پیدا نمایید؟ ✍️در چند آیه از آیات قرآن کریم از رضوان الهی به عنوان یک نعمت در آخرت یاد شده است. مثلاً خداوند در سوره آل عمران چنین فرموده: «قُلْ أَؤُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذَلِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ [آل‌عمران/ 15] بگو آیا شما را به بهتر از اینها خبر دهم براى کسانى که تقوا پیشه کرده‌اند نزد پروردگارشان باغ‌هایى است که از زیر [درختان] آنها نهرها روان است در آن جاودانه بمانند و همسرانى پاکیزه و [نیز] خشنودى خدا [را دارند] و خداوند به [امور] بندگان [خود] بیناست». و در آیه‌ای دیگر رضوان الهی بالاترین و برترین پاداش و لذت‌بخش‌ترین نعمت اخروی معرفی شده‌است. خداوند در سوره توبه می‌فرماید: «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ [توبه/ 72 ] خداوند به مردان و زنان با ایمان باغ‌هایى وعده داده است که از زیر [درختان] آن نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند بود و [نیز] سراهایى پاکیزه در بهشت‌هاى جاودان [به آنان وعده داده است] و خشنودى خدا بزرگتر است این است همان کامیابى بزرگ». اما رضوان الهی چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ راه رسیدن به بهشت رضوان کدام است؟ آیا حدیثی برای دستیابی به رضوان خداوند از اهل‌بیت علیهم‌السلام به دست ما رسیده است؟ قصد داریم پاسخ این سؤالات را در این یادداشت مطرح کنیم. به امید آنکه همگی به دستورات اهل‌بیت(علیهم السلام) عمل کرده و از پاداش دنیوی و اخروی آن بهره ببریم. رضوان الهی چیست؟ علامه طباطبایی(ره) رضوان الهی را حقیقت رستگاری می‌دانند و حتی بهشت بدون رضایت خدا را، عذاب و جهنم بیان کرده‌اند. وی دلیل نکره بودن کلمه «رضوان» در قرآن را غیر قابل فهم بودن آن دانسته و فرموده: معرفت انسان، نمى‌تواند آن را و حدود آن را درک کند، چون رضوان خدا محدود و مقدر نیست تا وهم بشر بدان دست یابد. وی در ادامه بیان داشته که: حقیقت عبودیت که قرآن کریم بشر را بدان دعوت مى‌کند عبودیتى است که بخاطر محبت به خدا انجام شود، نه بخاطر طمعى که به بهشتش و یا ترسى که از آتشش داریم و بزرگترین سعادت و رستگارى براى یک نفر عاشق و دوستدار این است که رضایت معشوق خود را جلب کند، بدون اینکه در صدد ارضاء نفس خویش بوده باشد. بنابراین رضوان الهی و شیرینی آن آنقدر بزرگ است که عقل ما قادر به درک و فهم آن نیست و رسیدن به آن مخصوص کسانی است که عاشقانه خدا را دوست بدارند و برای جلب رضایت معشوق خویش و به نیت خوشنودی او اعمالی را انجام دهند. اما این اعمال کدام است؟ چه اعمالی سبب دستیابی به رضوان الهی می‌شود؟ حضرت جوادالائمه(علیه السلام) در حدیثی نورانی مسیر رسیدن به رضایت و خشنودی خداوند را برای ما نمایان کرده‌ و فرمودند: «ثَلَاثٌ‏ یَبْلُغْنَ‏ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ کَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَة»؛(بحارالانوار، ج٧۵،ص٨١)سه چیز است که رضوان خداوند متعال را به بنده می‌رساند: زیاد استغفار کردن، فروتنی و زیاد صدقه دادن». در این حدیث زیبا سه عمل مهم برای رسیدن به خشنودی خدا بیان شده است که اگر کسی این کارها را انجام دهد و رضای الهی را در زندگی خود درک کند، از دنیا لذت حقیقی و بالایی را خواهد برد و در آخرت نیز به بهشت رضوان الهی وارد می‌شود. این سه کار خوب و نیک به زندگی ما رنگ خدایی می‌دهد و لبخند رضایت معشوق حقیقی را  به دنبال خواهد داشت. کیمیای استغفار مطمئناً ما دچار غفلت و به دنبال آن مرتکب گناه و اشتباه شده‌ایم و به عذاب وجدان مبتلی بوده‌ایم. این استغفار زیاد است که حس بد گناه را از وجود ما پاک می‌کند و ما را به عفو و بخشش خداوند امیدوار می‌سازد. در اصل استغفار کیمیایی است که قلب تیره و تاریک گنهکار را مانند طلا درخشان می‌کند و چه بسا از کیمیا هم بالاتر باشد. البته از رحمت و مهربانی خدا است که توبه بنده پشیمان خود را می‌پذیرد و وی را به بهشت رضوان خود وارد می‌سازد. فروتنی خوش رفتاری و نرم خویی با دیگران علاوه بر آنکه در دنیا موجبات آسایش و لذت است، در آخرت نیز سبب کسب خوشنودی الهی می‌شود. چگونه ممکن است کسی که در دریای غرور غرق گشته به دریای رحمت الهی راه یابد و چگونه ممکن است کسی که از خطای دیگران چشم‌پوشی نمی‌کند، مشمول بخشش الهی شود. امام کاظم(علیهم السلام) درباره پاداش ویژه خدا به متواضعان فرموده‌اند: «إنّ اللّه‏َ لَم یَرفَعِ المُتَواضِعینَ بقَدرِ تَواضُعِهِم، ولکنْ رَفَعَهُم بِقَدرِ عَظَمَتِهِ ومَجدِهِ؛
(تحف العقول، ص٣٩٩) یعنی خداوند پاداش متواضعان را به اندازه میزان تواضع آنها نمی‌دهد، بلکه به اندازه بزرگی و مجد خودش به آنان پاداش می‌دهد». بله این پاداش بزرگ الهی که به اندازه بزرگی خود خداوند است، چیزی جز رضوان الهی نیست که از تمام نعمت‌های بهشتی برتر بوده و کسی قدرت فهم آن را ندارد. صدقه زیاد صدقه دادن نیز یکی از سه عمل ویژه‌ای است که کلید رضوان الهی به شمار می‌آید و حضرت جوادالائمه (علیه السلام) آن را بیان داشته‌اند. درباره اهمیت صدقه، پاداش آن، رفع بلا و شفای مریض بوسیله آن و... احادیث زیادی وجود دارد که خود به تنهایی می‌تواند به صورت یک کتاب بیان شود. اما آنچه اینجا مهم است این است که امام جواد(علیه السلام) از سه عمل، دو کار نیک اجتماعی را برای رسیدن به خشنودی خدا ذکر فرموده و حاصل آنرا رسیدن به برترین نعمت و لذت آخرت دانسته‌اند. البته صدقه دادن به همان میزان در دنیا نیز تاثیرگذار است و دنیایی زیبا به ارمغان می‌آورد. 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📖 برگرفته از کتاب (گلزار بهشت) ؛ چهاردهمین کتاب و جدیدترین اثرِ در حال تدوینِ استاد شکیبایی 📖 @shakibaye