🌿🌿🌸🌸🌺🌺 #امام_زمان #امام_زمان_در_نگاه_آیات_قرآن
«وَ لَوْ تَرى إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَريبٍ»(سباء: 51)
اگر ببينى وقتى كه ناله سر مى دهند ولى راه فرارى ندارند و از مكان نزديكى آنها را مىگيرند.
در خبر از امام باقر عليه السّلام آمده است: گويى كه من به قائم عليه السّلام نظر مىكنم كه پشتش را به سنگ تكيه داده … تا آنجا كه فرموده: وقتى به بيابان مىرسد لشگر سفيانى بر او خروج مىكند، پس خداى تعالى به زمين دستور مى دهد كه آنان را فرو برد، اين است معناى قول خداى تعالى : (وَ لَوْ تَرى إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ).🌿🌿🌸🌸🌺🌺
📚 تفسير قمي،ج2،ص205 و ترجمه بيان السعادة، ج12، ص: 99
https://eitaa.com/shamem_hoozoor
☘️☘️🌹🌹 #امام_زمان #بهره_مند_ي_از_امام_عصر_(عليه السلام) #در_عصر_غيبت
پاسخ:
هر چند امام زمان (عليه السلام) غايب از انظار است و اين غيبت موجب محروم شدن امّت از قسمتى از بركات وجود آن حضرت است كه متوقف بر ظهور است، ولى قسمتى از فيوضات وابسته به ظهور نيست.
او همچون آفتابى است كه ابر غيبت نمىتواند مانع تأثير اشعه وجود او در قلوب پاكيزه شود، مانند اشعه خورشيد كه در اعماق زمين جواهر نفيسه را مىپروراند، و حجاب ضخيم سنگ و خاك مانع استفاده آن گوهر از آفتاب نمىشود. و چنان كه بهرهمند شدن از الطاف خاصّه خداوند به دو طريق ميسّر است:
اوّل: )جهاد فى اللَّه( به تصفيه نفس از كدورتهايى كه مانع از نعكاس نور عنايت اوست.
دوم: )اضطرار( كه رافع حجاب بين فطرت و مبدأ فيض است )أمَّن يجيب المضطر إذا دعاه و يكشف السوء((1) همچنين استفاده از واسطه فيض خدا كه اسم اعظم و مثل اعلاى اوست به دو طريق است:
اوّل: به تزكيه فكرى و خلقى و عملى كه )أما تعلم أنّ أمرنا هذا لاينال إلّا بالورع(.(2) دوم: به انقطاع از اسباب مادّى و اضطرار. از اين طريق بسيار كسانى كه بيچاره شدند، و كارد به استخوان آنها رسيد، و به آن حضرت استغاثه كردند و نتيجه گرفتند. به قصور و تقصير نسبت به ساحت قدس آن حضرت اعتراف مىكنيم. او كسى است كه خدا به او نور خود را، و به وجود او كلمه خود را تمام كرده است. او كسى است كه كمال دين به امامت و كمال امامت به اوست. خداوند متعال در قرآن مىفرمايد: )اوست كه خورشيد را روشنايى و ماه را نور قرار داده است((3) ، و در وجود حضرت مهدى (عليه السلام) خورشيد و ماه هر دو جمعند، و چه بسيار تفاوت است بين خورشيد آسمان دنيا و ماه آن، و بين خورشيد آسمان ملاءِ اعلى و ماه آن.
تفاوت اين است: خورشيد و ماه، روشنايى و نور است، ولى حضرت مهدى (عليه السلام) نور فروزان خداوند است، روشنايى پرتوافكن خداوند است، و تأويل آيه شريفه )و أشرقت الأرض بنور ربّها( ظهور آن حضرت(4) است.
اگر ديده تاب ديدن آفتاب آسمان را كه به فرمان خدا روشن است، ندارد چگونه بينش انسان مىتواند حقيقت خورشيد وجود را كه به نور خدا منوّر است، ادراك كند؟! آرى قلم از شرح توانايى )سيف الله(ى كه مظهر قدرت لايزال است عاجز، و زبان از بيان دانايى انسانى كه )نوراللَّه( هميشه روشن است، الكن است.
📚1. سوره نمل آيه 62 جز خدا كيست كه دعاى درمانده واقعى را اجابت كند و بلاء را رفع نمايد و شما را خلفاى زمين قرار دهد؟
2.(آيا نمىدانى كه هر آينه امر ما نيل نمىشود مگر به ورع) بصائر الدرجات، الجزء الخامس، ص 263، باب 11، ج 2؛ دلائل الإمامة، ص 254، الخرائج و الجرائح، ج 2، ص 278، بحار الانوار، ج 47، ص 71
3.سوره يونس (10)، آيه 5
4. سوره زمر (39)، آيه 69 (و درخشيد زمين به نور پروردگارش).
📚 برگرفته از مقدمهاى در اصول دين، آيت الله العظمى وحيد خراسانى(حفظه الله)☘️☘️🌹🌹 https://eitaa.com/shamem_hoozoor
☘️☘️ 🌹🌹 #درست_انتخاب_کنیم
#به_قلم_گلبرگ_ها_ی_انتظار
#سخن_عالمانه_عامدانه_قابل_فهم
جلسه تبلیغات انتخاباتی مفصل و شلوغی ترتیب داده شده بود. هر کس با پریشانی از وضع موجود و ذهنی آشفته با خویش برگه ای از مشکلات همراه داشت و به امیدی در آن جلسه حاضر شده بود که دردهای خویش را با او بگویند، تا بارقه ای از امید بر قلب آنها بتاباند.
تا اینکه بعد از چند دقیقه انتظار وارد شد. در جایگاه خویش قرار گرفت. در ابتدا با نام و یاد خداوند شروع کرد. با نرم خویی ارتباطی تأثیر گذار برقرار نمود تا بتواند مجلس را در دست گیرد. سپس به طور واضح و آشکار شروع به صحبت کرد از انتخابات، از مجلس از هدف از انتخاب نماینده و اینکه شخص انتخاب شده نماینده آنهاست و در جهت رفع مشکلات و نا بسامانی ها می کوشد.
سپس آنها را توجیه نمود شخصی را انتخاب نمایند که شایسته باشد چرا که؛ با انتخاب نا مناسب خویش وضع آشفته را می دیدند و از درون می نالیدند اما، چاره ای نبود باید صبر می کردند تا شاید نماینده جدید بتواند دردی از آنها دوا نماید.
بعد از بیان صحبت ها و برنامه های مدنظر خویش سپس به درد دل های مردم از مشکلات اقتصادی، از عدم اشتغال و از هزاران مشکل .....که برای هر کدام نمی دانستند چه دارویی تهیه نمایند گوش نمود، با روح مهربانی، رأفت، سعه صدر، آرامش بر اساس دلیل و منطق و سنجیده آنها را توجیه کرد و هر کدام که آگاهی کافی نسبت به صحبت ها نداشت یکی یکی به طور روشن بیان نمود. سپس به آنها وعده داد اگر انتخاب شود حتما در حد توان خویش مشکلات را برطرف نماید. بعد از صحبت های او انگار تازه مردم جان گرفته باشند امیدی دیگر یافتند از او تشکر نمودند و سعی کردند با انتخاب شایسته خویش سرنوشت بهتری را برای خویش رقم بزنند. آن روز احوال و افکار مردم آرام تر شد و به امید انتخاب فرد شایسته جلسه را ترک کردند ، او هم با یاری خداوند آنها را راهنمایی نمود و با خوشحالی جلسه را با ذهنی آرام ترک نمود. «عنه علیه السلام :أحسَنُ الکلامِ ما زانَهُ حُسْنُ النِّظامِ ، و فَهِمَهُ الخاصُّ و العامُّ؛ امام على علیه السلام : بهترین گفتار آن است که به حسن ترتیب و نظم آراسته باشد و عالم و عامى آن را بفهمند.»
📚 میزان الحکمه جلد دوّم، محمّد محمّدی ری شهری، صفحه 17، غرر الحکم : 3304. 7/9/98☘️☘️ 🌹🌹https://eitaa.com/shamem_hoozoor
🌿🌿🌸🌸🌺🌺 با سلام و احترام خدمت همه بزرگواران . ان شاء الله هفته تان #منور به #نور_الهی و در #پناه_قرآن باشید. یک پست جدید نیز اضافه می شود . البته روز های#شنبه از این پس از جزء 30 قرآن شروع می کنیم آیاتی در کانال همراه با تفسیر آن گذاشته می شود باشد که چراغ راهمان گردد. التماس دعا. 🌿🌿🌸🌸🌺🌺
🌸🌸 #فضیلت_آیت_الکرسی🌸🌸
این آیه شریف نزد پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)دارای اهمیت خاصّی بوده، و با مراجعه به شمار زیادی از روایات، در باب فضیلت و ثواب قرائت آیه مذکور، می توان به جایگاه و ارزش آن پی برد.
خداوند در یک حدیث قدسی می فرماید :این آیه با عظمت و پر خیر و برکت را به بندگانم هدیه می کنم.
درباره فضیلت و منزلت این آیه، از پیامبر (ص)نقل شده که آیت الکرسی سید آیه ها و برترین آیه قرآن است و همه خیرهای دنیا و آخرت را دربر دارد و نزد ساق عرش، خداوند را تقدیس می کند و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهی نازل و به پیامبر عطا شده است.
امیرمؤمنان علی(ع) در فضیلت آیت الکرسی فرمودند: باور نمی کنم کسی اسلام را فهمیده باشد یا در اسلام استوار شده باشد و این آیه را نخواند. آنگاه فرمود:اگر بدانید که در این آیه چیست در هیچ حالی آن را ترک نخواهید کرد ! . (عروت المتقین ص3)
ثواب آیت الکرسی
امام صادق(ع):کسی که یک بار آیت الکرسی را بخواند ، خداوند او را از هزار بدی و ناگواری دنیا و هزار بدی و ناگواری آخرت دور می کند که آسان ترین ناراحتی دنیا، فقر و آسان ترین ناراحتی آخرت، عذاب قبر است و من به امید ارتقا درجه و مقامم آن را می خوانم. ( تفسیر شریف برهان )
خواندن آیت الکرسی در هر روز
حضرت رسول (ص) فرمود :عظیم ترین آیه ای که در قرآن واقع شده است آیت الکرسی است. هرکس آن را تلاوت نماید، حق تعالی دو فرشته مامور کند تا اعمال نیک او را در نامه ی عملش بنویسند و کارهای بد او را محو نمایند تا روز دیگر که آیت الکرسی را بخواند. ( خلاصه منهج الصادقین ج1 ص 155 )
آيت الکرسى.mp3
688.8K
برای چند لحظه ای گوش جانتان را به نوای آن بسپارید تا بهره و نور برگیرید
☘️☘️🌹🌹 #سوره_نبأ_و_تفسیر_آن_آیات_1تا5 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«عَمَّ يتَسَاءَلُونَ ؛ آنها از چه چيز از يکديگر سؤال ميکنند؟!»(1) «عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ؛ از خبر بزرگ و پراهميت (رستاخيز)!»(2)
«الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ؛ همان خبري که پيوسته در آن اختلاف دارند!»(3)« کَلَّا سَيعْلَمُونَ؛ چنين نيست که آنها فکر ميکنند، و بزودي ميفهمند!»(4) « ثُمَّ كَلَّا سَيعْلَمُونَ؛ باز هم چنين نيست که آنها ميپندارند، و بزودي ميفهمند (که قيامت حق است)!»« ثُمَّ كَلَّا سَيعْلَمُونَ(النبأ/5) باز هم چنين نيست که آنها ميپندارند، و بزودي ميفهمند (که قيامت حق است)!
☀️سیمای سوره نبأ
این سوره دارای 40 آیه می باشد در مکه نازل شده است، نام سوره گرفته شده از آیه دوم است که از قیامت، به «نبأ عظیم» یعنی خبر بزرگ یاد می کند.
آیات این سوره با استدلال به نظام حکیمانه حاکم بر طبیعت، برپایی قیامت برای اجرای نظام پاداش و کیفر را لازمه حکمت الهی شمرده و هستی انسان بدون آن را عبث و بیهوده می داند. ادامه سوره گوشه ای از عذاب سخت طغیانگران و نعمت های بهشتیان را بیان می دارد و با هشدار شدید به کافران پایان می پذیرد.
☀️نکته:
1- واژه نبأ به معنای #خبر_مهم و حتمی است که از آیات بعد فهمیده می شود مراد از آن خبر برپا شدن قیامت در رستاخیز است.
2- در روایات #حضرت_علی(ع) به عنوان یکی از مصادیق نبأ عظیم معرفی شده است.(تفسیر نور الثقلین)
3- درباره معاد کفار چند گروه اند: «الذی هم فیه مختلفون» بعضی آنرا محال و برخی بعید دانسته اند و برخی تردید می ورزند و برخی دیگر لجاجت می کنند.
4- سوال گاهی برای فهمیدن مطلب است که مورد تأکید قرآن است. چنانکه می فرماید «فسئلوا اهل الذکر»(نحل، 43) اما گاهی سوال برای ایجاد تشکیک و تردید در ذهن دیگران است آن هم در امور قطعی و حتمی مانند وقوع قیامت که قرآن در این آیات آن را مورد مذمت قرار می دهد.
☀️پیام ها:
1- شروع سخن با طرح سوال در تأثیر کلام مؤثر است. «عم یتساءلون»
2- تشکیک در قیامت #کار_کافران است.«یتساءلون عن النباء العظیم»
3- اگر سوال طبیعی بود باید جواب داد : «یسئلونک ....قل» ولی اگر شیطنت بود برخورد لازم است.«کلا سیعلمون»
4- در برابر طعنه و کنایه به مقدسات و #باورهای_قطعی با #قاطعیت باید سخن گفت«کلا»
5- در برابر تردید، باید #حرف_حق را تکرار کرده«کلا سیعلمون... کلا سیعلمون»
6-قیامت دور نیست.«حرف #سین_رمز_نزدیک_بودن است»
7- قیامت روز #کشف_حقائق است.«سیعلمون»
📚تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی ، جزء 30، سوره نبأ، ص358-359 ☘️☘️🌹🌹 ادامه دارد ادامه آیات برای جلسه بعد........
https://eitaa.com/shamem_hoozoor