eitaa logo
شمیم فقاهت
198 دنبال‌کننده
787 عکس
53 ویدیو
108 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6048839413482392058.mp3
6.86M
باسمه تعالی تنبیه سوم: تفصیل برایت در شبهه موضوعیه تحریمیه توهم در عدم برایت در شبهه موضوعیه رفع شک در شبهه موضوعیه تحریمیه وظیفه شارع نیست و وظیفه مکلف است فلذا ادله رفع حکم شامل شبهه موضوعیه نمی شود. جواب شیخ از توهم ملاک تنجز علم به جعل نیست بلکه ملاک علم به تطبیق بر مصداق است و مادامی که علم به حرمت موضوع نباشد برایت جاری است. تفصیل مصنف ۱. گاهی گاهی به وجودات طبیعت می خورد و بصورت استقلالی است که هر فرد یک نهی مستقل دارد مانند نهی به کذب و ... که در این فرض حق با مرحوم شیخ است و برایت جریان دارد. ٢. گاهی نهی به طبیعت می خورد و جمع ارتباطی مطلوب شارع است و طبیعت منهی شارع است که اصلا نباید اتفاق بیفتد. این خودش دو قسم دارد. اول؛ قبلا ترک طبیعت بوده و مکلف این نهی را مرتکب نشده است در فرض شک هم استصحاب ترک حرمت نموده و می تواند فرد مشتبه را مرتکب شود لکن برایت جریان ندارد. دوم؛ قبلا ترک طبیعت نبوده و نثلا شراب خورده است در این قسم در فرض شک باید احتیاط کند. نتیجه تفصیل جریان برایت در شبهه موضوعیه تحریمیه است. در شبهه وجوبیه هم اگر مولی طبیعت را اراده کند مکلف در مشتبه باید احتیاط کند. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۸.mp3
5.16M
باسمه تعالی مطلب چهارم تعارض اخبار طلب کسب رزق با روایات دال بر طلب علم هر دو دسته از روایات زیاد می باشد راهکار اول محدثه بحرانی تخصیص روایات طلب رزق به وسیله روایات طلب علم بنابر روایاتی که شهید ثانی آورده است و دیگر روایات از کافی طلب علم بر طلب رزق مقدم است و موجب تخصیص آن است بنابراین بر طالبان علم طلبه لازم نمی باشد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392059.mp3
6.43M
باسمه تعالی اصل تخییر دوران امر بین وجوب و حرمت در توصلی مثال میت که مردد بین مسلمان و کافر است وجوه در مساله ۱. برائت عقلی & برائت شرعی ٢. اخذ باحدهما معینا ٣. تخییر عقلی & تخییر شرعی ۴. تخییر عقلی & توقف ۵. تخییر عقلی & برائت شرعی نظر مصنف قول اخیر است ادله آن ۱. چون دو احتمال مساوی است عقلا جای تخییر است. ٢. برائت عقلی جاری نیست زیرااز ناحیه بیان مشکلی نیست فقط فرد قدرت بر تکلیف ندارد ٣. در فرض عدم علم به وجوب و حرمت برائت شرعی جریان دارد. ۴. مانع عقلی نیست چون مخالفت قطعی لازم نمی اید. ۵. مانع شرعی نیست چون احتیاط ممکن نیست. اشکال: جریان برائت موجب مخالفت التزامی می شود. و فرد قلبا به هیچ حکمی ملتزم نمی شود. جواب : اولا در فروع دینی التزام قلبی شرط نیست. ثانیا التزام به نحو اجمالی ممکن است. و التزام تفصیلی لازم نیست. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۸۹.mp3
5.4M
باسمه تعالی نقد راهکار محدث بحرانی مراد از روایات توکل بر خداوند است و توکل با طلب معیشت تعارض ندارد و شهید ثانی هم نمی‌خواهد روایات طلب رزق را تخصیص بزند بلکه مراد اش این است که طالبان علم به اسباب ظاهری و امور دنیایی تکیه ننمایند. راهکار دوم تزاحم بین طلب علم و طلب رزق یکی واجب و یکی مستحب واجب مقدم است ایکی واجب عینی و یکی واجب کفایی واجب عینی مقدم است هر دو واجب عینی یا کفایی باشد آن که اهمیت بیشتری دارد مقدم است هر دو مستحب است باید ببیند سود و نفع کدام یک از این دو مستحب بیشتر می باشد در طلب رزق نفع خود را نباید لحاظ کند در تزاحم تحصیل علم با سفر زیارتی قابل فرض است الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392060.mp3
6.92M
باسمه تعالی نقد و بررسی اقوال در مساله الف. بطلان تخییر شرعی و رد قول سوم دلیل بر تخییر شرعی قیاس مقام با خبرین متعارضین است و حال قیاس باطل است اگر در خبرین قایل به سببیت باشیم هر دو خبر دارای مصلحت تمام است و اگر قائل به طریقیت باشیم هر دو خبر مناط و اقتضای حجیت دارد و تخییر قابل فرض است برخلاف مقام که نه تنها یکی مصلحت دارد. نعم اگر ملاک تخییر دو خبر صرف ایجاد تردید باشد قیاس صحیح است لکن فتامل... ب. عدم جریان برائت عقلی و رد قول اول از انجایی که به جنس لزوم علم داریم و بیان وجود دارد مجرای برائت عقلی نیست. و اگر احتیاط مقدور بود بیان تمام است. ج. بطلان ترجیح طرف حرمت و رد قول دوم گفته شده است دفع مفسده از ترک منفعت اولی است پس حرمت مقدم است. لکن این باطل است همان طور که در فرض علم به حرمت گاهی واجب مقدم می شود در فرض احتمال هم می تواند ملاک وجوب اقوی باشد که مورد به مورد باید بررسی شود. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۰.mp3
6.02M
باسمه تعالی مسئله دوم تلقی رکبان در چهار مطلب مطلب اول اقوال در مسئله حرمت و کراهت می باشد مطلب دوم ادله مسئله که سه روایت است و ظاهر نهی ظهور در تحریم دارد لکن اعراض مشهور دلیل صحت حکم کراهت است. مطلب سوم حد تلقی خود ۴ فرسخ خارج از حکم تلقی است و در روایات حد تلقی کمتر از چهار فرسخ آمده است مرحوم علامه حکم جواز را برای بیشتر از چهار فرسخ دارند که مسامحه در تعبیر است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392061.mp3
7.21M
باسمه تعالی فروعات بحث تخییر الف. تعمیم محل نزاع ۱. هر دو توصلی باشند. ٢. یکی بدون تعیین تعبدی باشد. ٣. یکی معین تعبدی باشد. ۴. هر دو تعبدی باشند. بحث تخییر عقلی در هر چهار صورت جریان دارد و دلیلی بر ترجیح یک مورد بر دیگری وجود ندارد و از این جهت بحث تعمیم دارد. لکن برائت شرعی در فرضی است که مخالفت قطعی نباشد. در صور ٣ و ۴ جریان برائت موجب مخالفت قطعی است پس جریان ندارد برخلاف دو صور اول که این محذور را ندارد. ب. تقدیم محتمل الاهمیت تخییر در فرضی است که یکی از موارد نسبت به دیگری اهم نباشد در این صورت باید فرد اهم اخذ شود. فرقی نیست که علم به اهم بودن یکی داشته باشیم یا احتمال اهمیت یکی را بدهیم. البته اهمیت چه در فرض علم و چه در فرض احتمال باید بحدی باشد که موجب لزوم تعین یک طرف گردد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شمیم فقاهت
بسم الله الرحمن الرحیم ❇️ اطلاعیه ثبت حضور طلاب محترم درس مکاسب۵ و کفایه۳ حضورشان در دیماه و بهمن ماه جمعا ۳۰جلسه را تا ۲۵ اسفند به نمایندگان اطلاع داده و حضور در دروس اسفند و اوایل فروردین جمعا ۲۰جلسه را تا تاریخ ۲۵ فروردین اردیبهشت اطلاع دهند. ‼️به جهت مسدود شدن سامانه در پایان اسفند و فروردین، ارائه حضور بعد از تاریخ های مقرر تاثیری نخواهد داشت. 💎 رمز جلسات ۱. جلساتی که نام اولیای الهی جهت عرض سلام و توسل داریم باید هنگام ثبت حضور، نام مبارک شان ارائه شود. ۲. در جلساتی که سلامی به حضرات نداریم، ذکر شریفه «اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم» رمز آن جلسه می باشد. 🔰 امتحان شهریور با عذرخواهی مجدد از دوستان درس کفایه۳ به جهت عدم ثبت نهایی حضور برخی در سایت امتحان دیماه را شرکت نکردند به اطلاع میرساند تمامی لیست ارائه شده در شهریور ماه می توانند در امتحان شرکت کنند. آیدی نماینده محترم مکاسب@yshshmm کفایه@Yazahra_313110 @shamim_fegahat
پاداش خواندن سوره توحید در جمعه‌ ماه رجب ✍️رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هرکس در روز جمعه ماه رجب، 100 بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می‌گردد. 📚وسائل ‏الشيعة، ج۱۰ ص۴۸۴ به نقل از اقبال الاعمال/اقبال الاعمال، ص۱۳۵ 🌷@shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۱.mp3
5.76M
باسمه تعالی شروط حکم تلقی رکبان شرط اول قصد ملاقات با کاروان شرط دوم قصد تجارت با کاروان شرط سوم جهل کاروان به قیمت شهر زیرا در روایت عروه آمده است که خداوند رزق مسلمین را به وسیله بعضی دیگر قرار داده است اشکال در شرط سوم ظاهر روایت این است که چون کاروان اهل مسامحه در وزن‌کردن است یا کالا را ذخیره نمی کنند رزق مردم در کاروان است جهل به قیمت موضوعیت ندارد حکم تلقی در بیع وصلح و معاطات می آید فروش و اجاره دادن به کاروان بنا بر ظاهر روایات اشکال ندارد لکن بر دو وجه ممکن است در این امور حکم تلقی جریان داشته باشد خیار غبن برای کاروان ثابت است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392062.mp3
6.81M
باسمه تعالی اصل اشتغال ۱. علم به جنس یا نوع تکلیف ٢. شک در مکلف به ٣. احتیاط ممکن دو قسم است ۱. موارد متباینین ٢. موارد اقل و اکثر ارتباطی قسم اول: متباینین علم اجمالی مقتضی تنجز و صحت عقوبت است. و اگر از جمیع جهات فعلی باشد مانند علم تفصیلی علت تامه خواهد بود. برخلاف مواردی که از جمیع جهات فعلی نباشد به گونه ای که اگر مکلف به ان علم تفصیلی حاصل کند منجز خواهد بود. بنابراین حکم ظاهری مجال حضور با علم اجمالی را دارد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۹۲.mp3
5.34M
باسمه تعالی مسئله سوم حرمت نجش ناجش: فردی که قصد خرید ندارد برای بازارگرمی و بالا رفتن قیمت وارد معامله می‌شود منجوش: بایع است که با ناجش توافق نموده‌اند. مسئله چهارم دفع مال به دیگری برای اینه در عناوینی که شامل واسطه می‌شود هزینه نماید. سه صورت دارد صورت اول قرائن بر رضایت مصرف نمودن واسطه از آن مال وجود ندارد صورت دوم قرار بر رضایت مصرف نمودن واسطه از آن مال وجود دارد اشکال در مقدار مصرفی اصناف است اگر عنوان مالک موضوعیت داشته و ملاک تشخیص واسطه است و اگر مشیر به افراد خارجی است ملاک تشخیص مالک می باشد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
4_6048839413482392063.mp3
6.04M
باسمه تعالی وجوب موافقت مطلقا ۱. عدم فرق بین محصوره و غیر محصوره مشهور: علم اجمالی در محصوره منحز است و در غیر محصوره منجز نیست. تنها از باب احتیاط در شبهه تحریمیه یکی را ترک کند. آخوند: الف. واژه محصوره در روایات نیامده است. ب. اگر فعلی من جمیع جهات باشد منجز است والا فلا. ج. البته گاهی غیر محصوره بودن مستلزم مانع در فعلیت است مثلا موجب عسر وحرج و یا اخلال نظام شود. ٢. تاثیر علم اجمالی و اقوال در ان الف. علم اجمالی مانند جهل است ب. علت تامه است ج. مقتضی است د. تفصیل مقتضی وجوب موافقت قطعیه و علت تامه حرمت مخالفت قطعیه آخوند: اگر فعلی من جمیع الجهات باشد مانند علم تفصیلی علت تامه است و الا فلا. ٣. برخی از موانع فعلیت تکلیف الف. عدم ابتلای بعض اطراف ب. اضطرار به بعض اطراف ج. عدم احراز موضوع بخاطر شک در ایجاد موضوع در یک فاصله زمانی نمی داند که تکلیف کدام روز می اید برخلاف جایی که اصل تکیف امده است و متعلق ان چند روز دیگر می اید که تکلیف منجز خواهد بود. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🏴شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت باد ❶ سه چیز چشم را جلا می دهد: ۱- نگاه کردن به سبزه ۲- نگاه کردن به آب زلال جاری ۳- نگاه کردن به چهره زیبا ⇦تحف العقول ص۶۵۶ ❷ مثال مومن مانند دو کفه ترازو است هرگاه به ایمانش اضافه شود به بلا و گرفتاریش هم اضافه شود برای اینکه خداوند عزوجل را ملاقات کند درحالیکه خطا و گناهی نداشته باشد. ⇦ارشادالقلوب ج۱ ص۱۲۳ ❸ بهترین وسیله تقرب به خدا، بعد از شناخت و معرفت به او پنج چیز است: ۱- نماز ۲- نیکی به پدر و مادر ۳- ترک حسد ۴- ترک خود برتربینی ۵- ترک فخر فروشی ⇦مستدرک ج۱۲ ص۱۹ ❹ کسی که در فقر و تهیدستی پرورش یافته ثروت او را گمراه می کند. ⇦منتهی الآمال ج۲ ص۳۸۲ 📚‍ احادیث الطلاب ص۹۱۱ تا ۹۱۶ @shamim_fegahat