eitaa logo
شمیم فقاهت
198 دنبال‌کننده
787 عکس
53 ویدیو
108 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۲.mp3
6.53M
بسم الله الرحمن الرحیم بررسی سه اشکال در دلیل شروط اشکال اول لزوم شرط متوقف بر لزوم عقد و لزوم عقد متوقف بر لزوم شرط است و دور لازم می آید جواب شروط ابتدایی و شروط در ضمن عقد جایز ذاتی و شروط در ضمن عقود جایز خیاری مادامی که خیار باقی است جایز می باشد ولی شرط سقوط خیار چون از ابتدا عقد را بدون خیار واقع می نماید عین عقد بوده و لازم می باشد اشکال دوم شرط سقوط خیار مجلس مخالف مقتضای عقد است جواب خیار یک حق خارجی است و جزو هویت عقد نیست و لذا اگر ساقط کند با هویت عقد منافات ندارد سوال۱ عقد علت تامه بوده و به صرف عقد باید خیار مجلس حاصل شود جواب متبادر عقد خالی از شرط است و فرضا هر عقدی باشد عقد صرفاً اقتضای خیار دارد سوال۲ با حکومت دلیل شرط تمامی شروط مخالف کتاب نافذ خواهد بود جواب آنچه در حکومت دلیل شرط می آید تنها شروطی است که مخالف کتاب نباشد مانند شرط در مقام که با عقد منافات ندارد اشکال سوم اسقاط خیار در ضمن عقد از موارد اسقاط مالم یجب است و باطل می باشد جواب گذشت که خیار جزو هویت عقد نبوده و مراد از شرط اسقاط یعنی اقتضای عقد برای خیار مجلس نیست. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۳.mp3
5.2M
بسم الله الرحمن الرحیم صور اشتراط سقوط خیار مجلس صورت اول شرط عدم خیار در حین عقد در این صورت که مشهور بوده عقد بدون مقتضی خیار تحقق می یابد صورت دوم شرط عدم فسخ متعاقدین شرط نمایند که بعد از عقد فسخ نکنند فرع اگر فسخ نمودند دو قول وجود دارد قول قوی از آن جایی که دلیل المومنون علاوه بر وجوب تکلیفی التزام به شرط حکم وضعی بطلان را به دنبال دارد این فسخ نمودن لغو است و عقد لازم می باشد قول دوم دلیل المومنون تنها حکم تکلیفی را به دنبال دارد این فرد معصیت نموده لکن فسخ وی موجب فسخ عقد میشود صورت سوم شرط اسقاط خیار بعد از عقد اگر بعد از خیار فسخ نمود دوقول صورت دوم جریان دارد لکن در فرض عدم سقوط خیار دو مبنای قبل موثر است بر فرض لغو بودن فسخ، طرف مقابل خیار نداشته و در فرض موثر بودن فسخ وی، خیار تخلف شرط ثابت است. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
هدایت شده از ـ﷽ـ
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
هدایت شده از ـ﷽ـ
فقه ۵ ش ۱۱۴.mp3
5.98M
بسم الله الرحمن الرحیم حکم شرط غیر مذکور در متن عقد از آنجایی که بنابر تبادر و لغت شرط تنها بر موارد مذکور در عقد ثابت است در موارد غیر مذکور، دلیل المومنون شامل آن نشده و عقد خیاری است شیخ طوسی می‌فرماید اگر قبل از عقد شرط سقوط شود خیار وجود ندارد علامه کلام شیخ را توجیه نموده که مراد این است که عقد مبتنی بر شرط بنا شده است مصنف می فرماید صرف بنا شدن مادامی که در عقد ذکر نشود تاثیری ندارد و لذا باید گفت بنا بر برخی قرائن مراد ایشان صورتی است که در ضمن عقد به شرط اشاره شود قرائن بر توجیه اولاً عنوان مسئله شیخ بحث خیار در ضمن عقد است ثانیا شیخ می‌فرماید منعی بر جواز شرط وجود ندارد ثالثا مخالف این قول تنها بعض شافعیه است. بنابر نظر تحقیق شرط غیر مذکور در عقد نافذ نیست زیرا صرف یک وعده یا وعده بر التزام است که لزوم وفا ندارد برخلاف عوضین که اگر قبل از عقد ذکر شود کفایت می کند فرع بطلان جواز شرط نفی خیار مجلس شرط کند اگر عبد بفروش رفت، آن را آزاد می نماید اصحت نذر مبتنی بر صحت بیع و اعمال خیار مجلس است تا عبد آزاد شود. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۵.mp3
7.33M
بسم الله الرحمن الرحیم مساله دوم اسقاط خیار بعد از عقد مدلول مطابقی بوده بر خلاف سه مورد دیگر که مدلول التزامی گفتاری یا رفتاری دال بر سقوط است چهار دلیل بر صحت اسقاط ۱. اجماع ۲. اولویت پذیرش فعل تصرف ۳. فحوای سلطه بر اموال سلطه برحقوق است ۴. اسقاط بعد از عقد شرط ابتدایی است مراد از لفظ هر لفظی که با دلالت مطابقی یا التزامی یا ضمنی به نحو لفظی، کتبی یا اشاره باشد کفایت می کند فحوای سلطه و فحوای کفایت فعل و فحوای فعل در مورد فضولی مسئله سوم بررسی واژه اختر اگر بایع به مشتری بگوید خیار را انتخاب کن سه صورت دارد مشتری فسخ عقد را بپذیرد عقد فسخ میشود مشتری امضا را اختیار کند نسبت به خیار بایع ۳قول وجود دارد مطلقاً ساقط است اگر اختر دال بر تملیک است اگر دال بر تملیک یا تفویض باشد ساقط است صورت سوم مشتری سکوت کند نسبت به بایع سه قول است خیار مطلقم ساقط است یا باقی است اگر قصد تملیک نموده ساقط است نظر مصنف واژه اختر به حسب وضع دلالت بر هیچ کدام از آن قیود ندارد و به حسب عرف در زمان گذشته بنا بر روایت باب طلاق دلالت بر تملیک حق طلاق به دیگری داشته است اگر یک نفر فسخ نمود مقدم است و جایی برای اجازه باقی نمی ماند صور تعارض فسخ و اجازه ۱. مالک و وکیل در یک زمان یکی فسخ و دیگری اجازه نماید ۲. فعل صاحب خیار هم فسخ و هم اجازه باشد ۳. ورثه در فصل و اجازه اختلاف کنند. الحمدالله رب العالمین @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۶.mp3
4.68M
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله چهارم افتراق سومین خیار مجلس ۱. عدم شرط رضایت در افتراق ۲. مراد از افتراق تفرقه از هیئت حاصل در هنگام عقد است اقوال نسبت به کیفیت افتراق ۱ـ برخی حداقل یک گام را شرط می دانند نقد گام در روایات نیامده است و در کلام فقها از باب مثال است ۲. بیش از یک گام شرط است زیرا با گام اول استصحاب خیار است و روایت می فرماید چند گام برداشتم نقد اولاً روایت مفهوم ندارد ثانیاً دلالت روایت بر موضوعیت گام برداشتن قابل پذیرش نیست. ۳. گام برداشتن موضوعیت ندارد معیار صدق عرفی افتراق است و لذا دو کشتی که از هم فاصله بگیرند افتراق حاصل می شود افتراق با فعل یک نفر و عدم همراهی نفر دیگر حاصل می شود و لازم نیست دو نفر حرکت کنند. در افتراق گام برداشتن دونفر شرط نیست روایت هم حضرت می‌فرمایند من گام برداشتم و افتراق ما حاصل شد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۷.mp3
7.57M
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله پنجم اکراه بایع و مشتری بر افتراق و منع از اعمال خیار دو دلیل در عدم تاثیر این افتراق ۱ـ متبادر از افتراق، افتراق اختیاری است ۲. حدیث رفع علاوه بر حکم تکلیفی حکم وضعی را برداشته است جواب از دو دلیل ۱. تبادر قابل پذیرش نیست زیرا فرد اکراهی عمل را همراه قصد انجام میدهد و فرد اضطراری با عدم قول به فصل حکم اش مانند اکراهی است ۲. از آنجایی که اگر اضطرار یا اکراه تنها بر تختر یا بر افتراق باشد خیار ساقط شده پس حکم وضعی در اکراه رفع نشده است ادله دال بر عدم تاثیر افتراق ۱. اجماع منقول همراه شهرت محققه ۲. شرطیت افتراق همراه رضایت نوعی به نوع بیع هنگام افتراق الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۸.mp3
7.94M
بسم الله الرحمن الرحیم مساله ششم اکراه یکی از متعاقدین بر افتراق و منع از اعمال خیار مسئله دو صورت دارد صورت اول منع بایع از خیار و اکراه بر خروج و مشتری در مجلس می ماند و متمکن از خیار است صورت دوم بایع اکراه بر ابقای در مجلس و منع از تخایر است مشتری با اختیار مجلس را ترک می کند ۴ قول در مسئله سقوط خیار هر دو ثبوت خیار هردو سقوط خیار در حق مختار تفصیل بین صورت اول که خیار ثابت است و صورت دوم خیار ساقط است مبانی در اقوال اربعه آیا خروج اختیاری هر دو مسقط است؟ آیا افتراق به نحوه عام انحلالی است یا به نحو عام مجموعی؟ آیا خروج یکی از آنها مسقط است افتراق تنها با فعل وجودی حاصل می‌شود یا با فعل وجودی و عدمی؟ تفسیر قول علامه توسط فخرالمحققین و بررسی کلام فخر توسط مصنف. ۱. آن دوم بقای وجوداول نیست. ۲. ... اول است باقی نیازمند علت است. ۳. ... علت نیست افتراق امر وجودی است. ۴. ... امر عدمی است علت نمی خواهد. ۵. ... امر عدمی است علت میخواهد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۹.mp3
7.06M
بسم الله الرحمن الرحیم نظر مصنف نسبت به مسئله ششم افتراق اختیاری یکی از متعاقدین نگاه بدوی بر اساس ادله زیر خیار ثابت است ۱. استصحاب خیار ۲. متبادر از تفرقه رضایت هر دو می باشد ۳ در صحیح فضیل آمده است خیار ساقط است اگر رضایت هر دو باشد. نگاه تحقیقی در مسئله ۱. استصحاب جایی معتبر است که دلیل نباشد و در مقام روایت وجود دارد ۲. قدر متیقن از تبادر رضایت یک نفر کفایت می کند ۳. ظاهر صحیحه با روایت امام رضا علیه السلام تعارض دارد و بر اساس برخی از قرائن که در زیر می آید روایت مشی امام رضا که فقط رضایت حضرت است بر صحیحه که رضایت هر دو را شرط دانسته مقدم است ۱. اگر یکی فوت کند یا خواب باشد یا غافل باشد و دیگری مجلس را ترک کند خیار ساقط است ۲. بنابر کلام ایضاح و قواعد، رضایت یکی در سقوط خیار کفایت میکند. توجیه خلاف عبارت شیخ طوسی ظاهر در این است که فقط خیار متمکن ساقط است باید این عبارت توجیه شود و مراد شیخ این است از حیث تمکن فقط خیار فرد مختار ساقط بوده لکن لازمه بین دو خیار این است که خیار مکره هم ثابت می باشد و اگر این توجیه نباشد نسبت به مکره جاهل باید تخصیص بخورد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ وَ ابْنَ مَوْلَای، وَ سَیِّدِی وَ ابْنَ سَیِّدِی، السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ، یَا قَتِیلَ بْنَ الْقَتِیل، الشَّهِیدَ بْنَ الشَّهِید، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه، أَنَا زَائِرُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِقَلْبِی وَ لِسَانِی وَ جَوَارِحِی، وَ إِنْ لَمْ أَزُرْکَ بِنَفْسِی وَ الْمُشَاهَدَه. 🚩صلَّى اللّٰهُ عَلَيْکَ يَا أَبَا الْحَسَن، صَلَّى اللّٰهُ عَلَىٰ رُوحِکَ وَبَدَنِکَ، صَبَرْتَ وَأَنْتَ الصَّادِقُ المُصَدَّقُ، قَتَلَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ بِالْأَيْدِی وَالْأَلْسُن. 🚩السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهان، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبین، وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُه. 🚩السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ الله، السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُه. تقدیم می شود. فعلا دروس روزانه علاوه بر سامانه در کانال شمیم فقاهت بارگزاری می شود. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۲۰.mp3
4.52M
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله هفتم اثبات خیار برای مکره بعد از زوال اکراه زمان اتمام خیار برخی گفته اند که ملاک مجلس زوال اکراه است و افتراق از آن مجلس سقوط خیار می باشد لکن این حرف تمام نیست زیرا ادله اکراه فقط اصل خیار را برای فرد ثابت نموده و نسبت به مجلس ساکت است پایان اتمام خیار مبتنی بر دو قول فور یا تراخی است که در خیار غبن بحث خواهد شد. مسئله هشتم تصرف مسقط خیار مجلس اگر تصرف دلالت نوعی در رضایت به عقد داشته باشد موجب سقوط خیار مجلس است همانطور که مشهور متاخرین و بعضی از قدما به این مطلب تصریح نموده اند دلیل بر سقوط خیار با تصرف در خیار مجلس و خیار شرط نص به خصوص نبوده بلکه مطابق تعلیلی که در خیار حیوان وجود دارد که تصرف مشتری از آنجایی که رضایت وی به عقد بوده موجب سقوط خیار است در خیار مجلس و خیار شرط هم بر اساس این تعلیل خیار ساقط است. پایان خیار مـجـلـس الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
آخرین جلسه رسائل اردیبهشت۱۴۰۱ در جمع دوستان جامعه المصطفی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان موفقیت تان را آرزومندم 🌺 @shamim_fegahat
بسم الله الرحمن الرحیم ❇️ اطلاعیه ثبت حضور طلاب ارجمند که حضور در ۵۰جلسه را ثبت نموده، آخرین زمان ارائه حضور در ۱۰جلسه اردیبهشت تا ۵خرداد است ⭕️ توجه داشته باشید که همانند نیمه اول امکان تمدید ثبت حضور نخواهد بود و ارائه بعد از این تاریخ بی اثر می باشد. ‼️ جهت ثبت حضور ۵۰ جلسه قبل اردیبهشت، علاوه بر ارائه رمز، نگارش تقریر لازم است. 💎 رمز جلسات ۱. جلساتی که نام اولیای الهی جهت عرض سلام و توسل داریم باید هنگام ثبت حضور، نام مبارک شان ارائه شود. ۲. در جلساتی که سلامی به حضرات نداریم، ذکر شریفه «اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم» رمز آن جلسه می باشد. آیدی نماینده محترم مکاسب@yshshmm کفایه@Yazahra_313110 @shamim_fegahat
‍ 💠زیارت نامه امام صادق (علیه‌السلام)  بسم الله الرحمن الرحیم السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الإِمَامُ الصَّادِقُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الوَصِیُّ النَّاطِقُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الفَاتِقُ الرَّاتِقُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا السَّنَامُ الأَعْظَمُ السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الصِّرَاطُ الأَقْوَم السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مِفْتَاحَ الخَیْرَاتِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا مَعْدِنَ البَرَكَاتِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا صَاحِبَ الحُجَجِ وَالدَّلالاتِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا صَاحِبَ البَرَاهِینِ الوَاضِحَاتِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نَاصِرَ دِینِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا نَاشِرَ حُكْمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا فَاصِلَ الخِطَابَاتِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا كَاشِفَ الكُرُبَاتِ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا عَمِیدَ الصَّادِقِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا لِسَانَ النَّاطِقِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا خَلَفَ الخَائِفِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا زَعِیمَ الصَّالِحِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا سَیِّدَ المُسْلِمِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا كَهْفَ المُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْكَ یَا هَادِیَ المُضِلِّینَ السَّلامُ عَلَیْكَ یَاسَكَنَ الطَّائِعِینَ أَشْهَدُ یَامَوْلایَ أَنَّكَ عَلَمُ الهُدَى، وَالعُرْوَةُ الوُثْقَى، وَشَمْسُ الضُّحَى، وَبَحْرُ النَّدَى، وَكَهْفُ الوَرَى، وَالمَثَلُ الأَعْلَى، وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ وَالسَّلامُ عَلَیْكَ وَعَلَى العَبَّاسِ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُه دورکعت نماز رجاء از راه دور @shamim_fegahat
💠 مِقراض به احتیاط زن، ای خادم! ... شاه عباس صفوی در زمستان ۱۰۰۸ ق. به خراسان آمده و در طول زمستان به عنوان خدمت‌گذار آستان قدس حرم رضوی، به مرمت و بازسازی و زیباسازی حرم پرداخت و ضمن انجام كارها، حتی به تنظیف و جارو كردن و اصلاح شمع‌ها و چراغ‌های حرم، اشتغال داشت. روزی مرحوم شیخ بهائی از بزرگترین عالمان و دانشمندان جهان تشیّع او را در حال اصلاح كردن شمع‌های حرم دیده، فی‌البداهه رباعی ذیل را سرود: پیوسته بُوَد ملائک علیین پروانه‌ی شمع روضه‌ی خُلد آئین مقراض به احتیاط زن ای خادم! ترسم بِبُری شهپر جبریل امین 📚 تاریخ عالم آرای عباسی؛ ج۱ ص۲۰۶ @shamim_fegahat
. 🌺این بار حق به دامن موسی عطا نمود آن کوثری که بال ملک گاهواره داشت 🌺این سیب سرخ سیب بهشت پیمبر است این دختر یگانه موسی بن جعفر است 🤍میلاد حضرت معصومه (سلام الله علیها) و روز دختر مبارک باد🤍 @shamim_fegahat