eitaa logo
شمیم فقاهت
198 دنبال‌کننده
787 عکس
53 ویدیو
108 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
وَ هُو الکریم، إبنُ الکریم وَ أخُ الکریم وَ جَدّه خَیرُ الأنام وَ هُو الإمام، إبنُ الإمام وَ أخُ الإمام وَ حُبّه خَیر تمام 🌺 سالروز میلاد دومین امام شیعیان و پیشوای مسلمانان، کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) گرامی باد. @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 قرائت قاری ایرانی در عربستان‌ 👈در خاطرات منتشر شده از دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهید در مشهد، سؤال جوابی بین رهبر انقلاب و خانواده شهید به وجود می آید که ذکر آن خالی از لطف نیست. در قسمتی از این خاطرات آمده است: پدر شهید از سال های قدیم، جلسات قرائت قرآن کریم داشته است و سعی می کرده از اساتید دعوت کند تا به جوان ها و کودکان قرآن بیاموزند. مدت زیادی در خانه و بعد که مأموران رژیم شاه اذیت می کنند، در مسجد محل این جلسات را برگزار می کرده. حمیدرضا هم در همین جلسات رشد کرده و این طور بار آمده است. او مدتی است که از رادیو گلایه ای دارد که حالا به خاطر فرمایشات آقا به یادش می آید و می گوید: خانواده مشهدی: ما یک گلایه ای از رادیو داریم؛ یعنی اکثراً در موقع اذان، با آنکه ما قرای فارسی زبان بسیار خوبی داریم، قرائت قرای عرب را پخش می کنند و این ها «صدق الله العظیم» می گویند و این باعث رنجش خیلی هاست. رهبر انقلاب: فرقی نمی کند؛ «صدق الله العلی العظیم» با «صدق الله العظیم» یکی است، هیچ فرقی نمی کند. آن علی که در «صدق الله العلی العظیم» هست، علی ما نیست، علی همه است! خانواده مشهدی: بله متوجه هستم، ولی درعین حال، خاصه در مشهد، انتظار هست که این مسئله اصلاح بشود دیگر. رهبر انقلاب: نه فرقی نمی کند، «صدق الله العظیم» هم درسته، «صدق الله العلی العظیم» هم درسته. در قرآن هم هر دوی این ها هست. هیچ فرقی نمی کند، این مهم است. 🔰میزبانی از بهشت (روایت حضور مقام معظم رهبری در منازل شهدا)، صص ۴۰-۴۲
«از ابن عباس روایت شده که براى رسول خدا (ص) ذکر مردى از بنى اسرائیل به میان آمد که او در راه خدا، هزار ماه شمشیر خود را بر شانه‌اش حمل نموده [و آماده جهاد در راه خدا بود]. رسول خدا (ص) از این جریان سخت تعجب نمود و آرزو کرد که این فضیلت در امتش باشد... پس خداوند [در مقابل] به آن حضرت شب قدر را عطا کرد و فرمود: شب قدر، بهتر از هزار ماهى است که آن مرد بنى اسرائیلى در راه خدا سلاح حمل کرد [این شب قدر] براى تو و امّتت بعد از تو، تا روز قیامت در هر ماه رمضان خواهد بود». 📚 تفسير صافي، ج ۵، ص ۳۵۲ 💠 💠 💠 🔸 رهبر معظم انقلاب: شب قدر، معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله‌ی مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می‌توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی‌ها، بدخلقی‌ها، روحیات تجاوزگرانه، افزون خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله‌های روح انسانی است. این شبها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا کند. @shamim_fegahat
◾️روضه مجسّم محاسن امیرالمومنین 🔻در روایتی وارد شده است که امام سجاد (علیه السلام) به جدّ سدیر صیرفی فرمودند: مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْخِضَابِ؟ چه چيز تو را از خضاب كردن باز ميدارد؟ او هم جواب داد: من بخدمت كسى رسيده‌ام كه از من و تو بهتر بود و خضاب نميكرد، حضرت پرسيد: او كيست كه از من بهتر بوده است‌؟ جدّ سدیر گفت: من خدمت عليّ‌ بن أبى طالب (عليه السّلام) را درك كرده‌ام و او خضاب نمی كرد. اینجا امام سجاد (علیه السلام) سر بزير افكنده عرق ميريخت و گفت: راست و درست ميگویى. "فَنَكَسَ رَأْسَهُ وَ تَصَابَّ عَرَقاً فَقَالَ صَدَقْتَ وَ بَرِرْتَ" کافی، ج۶، ص۴۹۷. فقیه، ج۱، ص۱۱۸. اینجا امام سجاد (علیه السلام) توضیح نمی دهند که خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) علت خاص داشته است و توجیه نمی آورند و با لطافت بیان می کنند که خضاب کنی بهتر است زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) که از امیر المؤمنین (علیه السلام) برتر بود، خضاب می کرد و اگر خضاب نکنی، امیر المؤمنین (علیه السلام) هم خضاب نمی کرد و به ایشان تاسی کرده ای. 🔸البته در روایات، علت خاصی برای خضاب نکردن امیر المؤمنین (علیه السلام) وارد شده است: 🔹 ۱. عَنْ حَفْصٍ الْأَعْوَرِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ خِضَابِ اللِّحْيَةِ وَ الرَّأْسِ أَ مِنَ السُّنَّةِ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ص لَمْ يَخْتَضِبْ فَقَالَ إِنَّمَا مَنَعَهُ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ. کافی، ج۶، ص۴۸۱ (ترجمه: - حفص اعور گويد: به امام صادق (عليه السّلام) گفتم: آيا رنگ بستن بر محاسن از سنت‌هاى رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) است‌؟ فرمود: آرى. گفتم: همانا امير مؤمنان على (عليه السّلام) موهاى خود را رنگ نمى‌كرد. فرمود: رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) به امير مؤمنان على (عليه السّلام) گفته بود كه موى محاسنت با خون سرت خضاب خواهد شد و آن حضرت به انتظار اين خضاب، از رنگ بستن محاسن خوددارى مى‌كرد.) 🔸۲. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ خَضَبَ النَّبِيُّ ص وَ لَمْ يَمْنَعْ عَلِيّاً ع إِلَّا قَوْلُ النَّبِيِّ ص تَخْتَضِبُ هَذِهِ مِنْ هَذِهِ وَ قَدْ خَضَبَ الْحُسَيْنُ وَ أَبُو جَعْفَرٍ ع (ترجمه: امام صادق (عليه السّلام) فرمود: پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و اله) موهاى خود را رنگ مى‌كرد. امير مؤمنان على (عليه السّلام) بدين جهت از رنگ مو خوددارى كرد كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و اله) بشارت داده بود كه موى محاسنت از خون سرت خضاب خواهد شد. امام حسین (عليه السّلام) و پدرم امام باقر (عليه السّلام) نيز موى خود را رنگ مى‌كردند.) 🔹در جنگ احد زمانی که حضرت امیر (علیه السلام) شهید نمی شوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می گویند: بسیار آرزوی شهادت داشتم. پیامبر می فرماید: « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» به زودی ریشت از سرت خضاب می شود. 🔸ظاهرا امیر المؤمنین (علیه السلام) به نحوی در این امر، استنان به سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) کرده است. در روایتی (رک: کافی، ج۶، ص۴۸۶.) وارد شده که آیا فرق گذاشتن به این معنا که مو به مقداری بلند باشد که بتواند وسط آن را باز کند، از سنت است؟ امام (علیه السلام) می فرماید: نه. راوی می گوید: پس چرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرق گذاشته بود؟ امام (علیه السلام) می فرماید: خداوند به واسطه آیه ﴿يَقُولُ لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُون﴾ وعده داخل شدن در مسجد الحرام و تراشیدن موی سر را دادند ولی در آن سال پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اصحاب نتوانستند وارد مکه شوند و صلح حدیبیه رخ داد. پیامبر برای اینکه به مردم بفهماند وعده الهی حق است، موی سر را نزدند و حداقل یکسال از زمان صلح حدیبیه که در ذیقعده بود، سپری شد و پیامبر (صلی الله علیه و آله) موی سر را نزدند. اما پس از تراشیدن موی سر، دیگر آن را بلند نگه نداشتند و هیچ گاه موی ایشان زیاد نبود که بتواند فرق باز کند. 🔸گویا حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) نیز خضاب نمی کردند تا به مردم نشان دهند که وعده پیامبر (صلی الله علیه و آله) به « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» حق است و سفیدی محاسن حضرت امیر علیه السلام روضه مجسّم بوده و نشانه آن بوده که با خون سر خضاب می شود. شاید امام سجاد علیه السلام یاد « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» افتادند و از این جهت سر را به زیر انداختند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه زکات استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته)، جلسه ۱۵ آبان، ۱۴۰۱. @shamim_fegahat
رنگ رخساره خبر می دهد از سرِّ درون ماندنی نیست علی، انا الیه الراجعون... عالم یتیم شد💔😭
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا در این شب عزیز، در جوار امام رئوف، دعاگوی دوستان هستم. @shamim_fegahat
🌙 اینفوگرافیک/ مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۲ از سوی مراجع تقلید اعلام شد 📎 مشاهده تصویر با کیفیت بالاتر @shamim_fegahat
از دعاهای حضرت امام سجاد "علیه السلام" در وداع ماه رمضان «🌻اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَايَانَا وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَيِّئَاتِنَا وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْما فِيهِ وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّا مِنْهُ🌻» بارالها! پايان يافتن اين ماه را پايان يافتن خطاهايمان قرار ده و به دنبال خارج شدنش ما را از بدی‌هایمان خارج كن و ما را از خوشبخت‏ ترين اهل اين ماه بوسيله اين ماه و از پر نصيب‏ ترين ايشان در اين ماه و از بهره‌‏مند ترين ايشان در اين ماه قرار ده 📚 صحیفه سجادیه، دعای چهل و پنجم 🔹شب آخر ماه مبارك رمضان ✍از امام- عليه السّلام- مى پرسند: ميان ما اصحاب، اختلاف گفتار واقع شده در اين كه وداع در آخرين شب ماه رمضان بايد باشد و يا آخرين روز، هنگامى كه هلال شوّال ديده مى شود. حضرت- عليه السّلام- ...فرمودند: ✍«أَلْعَمَلُ فِى عَمَلِ شَهْرِ رَمَضانَ فِى لَياليهِ، وَالْوِداعُ يَقَعُ فِى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ، فإِنْ خافَ أَنْ يَنْقُصَ الشَّهْرُ، جَعَلَهُ فِى لَيْلَتَيْنِ.» عمل كردن در شب هاى ماه رمضان و خداحافظى [با اين ماه مبارك] در شب آخر آن واقع مى شود، پس اگر بيم آن را داشت كه ماه كمتر [ از سى روز] باشد، در دو شب [آخر ماه] خداحافظى مى كند. @shamim_fegahat
🔻آخرین جمعه ماه رمضان 🔸جابر بن عبد الله انصاری می‌گوید در آخرین جمعه ماه رمضان پیامبر را دیدم. ایشان به من فرمود ای جابر! در این روز این دعا را بخوان: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما ای خدا! این ماه رمضان را آخرین ماه رمضانِ روزه داری ما قرار نده؛ اما اگر چنین قرار دادی، مرا آمرزیده قرار ده و نه محروم و بی بهره. وسائل الشيعة ؛ ج‏10 ؛ ص365 🔸شیخ صدوق در کتاب «فضائل الاشهر الثلاثه» به سند خود از جابر بن عبدالله از رسول الله و سید بن طاووس نیز در اقبال الاعمال به سند دیگری از جابر از رسول الله صلی الله علیه و آله این حدیث را نقل کرده‌اند. جمعه‌های ماه رمضان بر اساس برخی روایات، از سایر جمعه‌های سال فضیلت بسیار فراوان‌تری دارند. این روایت آن فضیلت را در جمعه آخر تاکید می‌کند. @shamim_fegahat
💠من خوف این را دارم که در این ماه مبارک رمضان که ماه تهذیب نفس است و همه را خدا به ضیافت خودش دعوت کرده است، ما با صاحب خانه کاری بکنیم که عنایتش از ما برگردد. 📚صحیفه نور، جلد ١٩،صفحه ١٢ طلب عفو از خداوند متعال در آخرین لحظات ماه مبارک رمضان «يَا مَنْ أَمَرَ بِالْعَفْوِ! يَا مَنْ يَجْزِي عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ دَلَّ عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ زَيَّنَ الْعَفْوَ! يَا مَنْ يُثِيبُ عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ يُحِبُّ الْعَفْوَ! يَا مَنْ يُعْطِي عَلَى الْعَفْوِ! يَا مَنْ يَعْفُو عَلَى الْعَفْوِ! يَا رَبَّ الْعَفْوِ! الْعَفْوَ الْعَفْوَ الْعَفْوَ.» 📘 من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص۵۳۶ 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 @shamim_fegahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید سعید فطر روزی است که «یُثابُ فیهِ المُحسِنون وَ یُخسَرُ فیهِ المُبطِلون»؛ آنها که زحمت کشیدند، تلاش کردند، کارهای نیک انجام دادند، امروز روز پاداش گرفتن آنها است. بحمدالله ملّت ما غالباً در شمار «محسنون»اند. 🌺در جوار امام رئوف ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام این عید سعید فطر را به شما تبریک عرض می نمایم🌺 ابراهیمی @shamim_fegahat
با سلام و آرزوی قبولی طاعات دروس فقه «، » بجز مباحث جامعه المصطفی از شنبه ۹ اردیبهشت شروع می شود.
هدایت شده از شمیم فقاهت
حضرت استاد سید محمد جواد شبیری در جلسه درس خارج فقه ۲۳بهمن ۱۴۰۰ این قصه را از مرحوم آقا شیخ محمد تقی جعفری نقل کردند: 👇👇👇 به تناسب «علی وجه شرعی» و میلاد امام جواد علیه السلام، قصه‌ای را از مرحوم آشیخ محمد تقی جعفری نقل می کنیم. این قصه مقداری مختلف نقل شده ولی من برداشت خودم از عین الفاظی که ناقل از خود ایشان برایم نقل کرده را نقل می کنم. ایشان می‌گوید: در نجف در مدرسه ای بودیم - در ذهنم هست عید الزهراء بود – و جلسه عید الزهراء گرفته بودیم و مدیر مدرسه نیز حاضر بود. شیخ حیدر علی نجف آبادی – به نظرم همان شخصی است که کتابی با نام شناسنامه خر دارد که کتاب طنز قشنگی است. – که طنّاز بود و بسیار لطیف بود و به تنهایی برای خنداندن مجلس کافی بود، در آن جلسه حاضر بود. او عکس خانمی را به عنوان ملکه زیبایی بیرون آورد و گفت: سوال راست و حسینی دارم و جانماز آب نکشید و واقعا جواب دهید. آیا اگر قرار باشد یک عمر علی وجه شرعی با این خانم با هم باشید یا یک لحظه جمال حضرت امیر علیه السلام را ببینید، کدام را ترجیح می دهید؟ خواهش می کنم راست بگویید. عکس را ابتدا به مدیر مدرسه داد، مدیر مدرسه نگاهی کرد و به پسرش گفت: به مادرت که چیزی نمی گویی؟ از همین حرف، تکلیف روشن شد. نفر دوم گفت: فرمودید علی وجه شرعی؟ از آن هم تکلیف روشن شد. نفر سوم نگاهی کرد و گفت: حضرت امیر علیه السلام به حارث همدانی گفته: «یا حار همدان من یمت یرنی» از آن هم تکلیف روشن شد. به من که عکس را دادند، نگاه نکردم و ردّ کردم و گفتم: یک لحظه دیدار حضرت علی علیه السلام را به دنیا نمی دهم. بعد از سخن، حالم منقلب شد و احساس کردم از آنجا کنده شدم و احساس کردم در حجره هستم و در حجره، حضرت امیر علیه السلام را زیارت کردم. بسیار منقلب بودم و این حالت انقلاب که برگشت، دیدم عکس دست چند نفر بعدی است. رفقا گفتند: خیلی منقلبی و قصه را تعریف کردم. مدیر مدرسه به شیخ حیدر علی گفت: دیگر ما را از این امتحان ها نکن که امتحان سختی بود. @shamim_fegahat
بسم الله الرّحمن الرّحیم حادثه‌ی سوء قصد به مرحوم حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عباسعلی سلیمانی رحمةالله علیه را که به شهادت🌷 ایشان منتهی شد به خانواده‌‌ی گرامی و دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. ایشان عضو مجلس خبرگان و سالها امام جمعه‌ی زاهدان و کاشان و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. از خداوند متعال علوّ درجات و قبول خدمات آن مرحوم را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۲/۰۲/۰۷ @shamim_fegahat
گشته دامانش زیارتگاه قرص آفتاب سایه از بال و پر روح‌الأمین دارد بقیع هشتم شوال؛ سالروز تخریب حرم مطهّر ائمه مظلوم علیهم‌السلام السَّلامُ عَلَیکمْ أَئِمَّةَ الْهُدی، السَّلامُ عَلَیکمْ أَهْلَ التَّقْوی، السَّلامُ عَلَیکمْ أَیهَا الْحُجَجُ عَلی أَهْلِ الدُّنْیا... ‼️ شروع دروس؛ و از یکشنبه دهم اردیبهشت می باشد. @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۰.mp3
5.81M
باسمه تعالی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۵.mp3
7.33M
بسم الله الرحمن الرحیم مساله دوم اسقاط خیار بعد از عقد مدلول مطابقی بوده بر خلاف سه مورد دیگر که مدلول التزامی گفتاری یا رفتاری دال بر سقوط است چهار دلیل بر صحت اسقاط ۱. اجماع ۲. اولویت پذیرش فعل تصرف ۳. فحوای سلطه بر اموال سلطه برحقوق است ۴. اسقاط بعد از عقد شرط ابتدایی است مراد از لفظ هر لفظی که با دلالت مطابقی یا التزامی یا ضمنی به نحو لفظی، کتبی یا اشاره باشد کفایت می کند فحوای سلطه و فحوای کفایت فعل و فحوای فعل در مورد فضولی مسئله سوم بررسی واژه اختر اگر بایع به مشتری بگوید خیار را انتخاب کن سه صورت دارد مشتری فسخ عقد را بپذیرد عقد فسخ میشود مشتری امضا را اختیار کند نسبت به خیار بایع ۳قول وجود دارد مطلقاً ساقط است اگر اختر دال بر تملیک است اگر دال بر تملیک یا تفویض باشد ساقط است صورت سوم مشتری سکوت کند نسبت به بایع سه قول است خیار مطلقم ساقط است یا باقی است اگر قصد تملیک نموده ساقط است نظر مصنف واژه اختر به حسب وضع دلالت بر هیچ کدام از آن قیود ندارد و به حسب عرف در زمان گذشته بنا بر روایت باب طلاق دلالت بر تملیک حق طلاق به دیگری داشته است اگر یک نفر فسخ نمود مقدم است و جایی برای اجازه باقی نمی ماند صور تعارض فسخ و اجازه ۱. مالک و وکیل در یک زمان یکی فسخ و دیگری اجازه نماید ۲. فعل صاحب خیار هم فسخ و هم اجازه باشد ۳. ورثه در فصل و اجازه اختلاف کنند. الحمدالله رب العالمین @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۱.mp3
7.64M
باسمه تعالی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ‼️ احتمالا جلسه حضوری فردا سه شنبه تعطیل است در فرض برگزاری امشب در کانال اطلاع رسانی خواهد شد. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۶.mp3
4.68M
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله چهارم افتراق سومین خیار مجلس ۱. عدم شرط رضایت در افتراق ۲. مراد از افتراق تفرقه از هیئت حاصل در هنگام عقد است اقوال نسبت به کیفیت افتراق ۱ـ برخی حداقل یک گام را شرط می دانند نقد گام در روایات نیامده است و در کلام فقها از باب مثال است ۲. بیش از یک گام شرط است زیرا با گام اول استصحاب خیار است و روایت می فرماید چند گام برداشتم نقد اولاً روایت مفهوم ندارد ثانیاً دلالت روایت بر موضوعیت گام برداشتن قابل پذیرش نیست. ۳. گام برداشتن موضوعیت ندارد معیار صدق عرفی افتراق است و لذا دو کشتی که از هم فاصله بگیرند افتراق حاصل می شود افتراق با فعل یک نفر و عدم همراهی نفر دیگر حاصل می شود و لازم نیست دو نفر حرکت کنند. در افتراق گام برداشتن دونفر شرط نیست روایت هم حضرت می‌فرمایند من گام برداشتم و افتراق ما حاصل شد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۲.mp3
7.3M
باسمه تعالی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۷.mp3
7.57M
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله پنجم اکراه بایع و مشتری بر افتراق و منع از اعمال خیار دو دلیل در عدم تاثیر این افتراق ۱ـ متبادر از افتراق، افتراق اختیاری است ۲. حدیث رفع علاوه بر حکم تکلیفی حکم وضعی را برداشته است جواب از دو دلیل ۱. تبادر قابل پذیرش نیست زیرا فرد اکراهی عمل را همراه قصد انجام میدهد و فرد اضطراری با عدم قول به فصل حکم اش مانند اکراهی است ۲. از آنجایی که اگر اضطرار یا اکراه تنها بر تختر یا بر افتراق باشد خیار ساقط شده پس حکم وضعی در اکراه رفع نشده است ادله دال بر عدم تاثیر افتراق ۱. اجماع منقول همراه شهرت محققه ۲. شرطیت افتراق همراه رضایت نوعی به نوع بیع هنگام افتراق الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
🔹 زیارت امام حسین (علیه السلام) در شب جمعه را از دست ندهیم؛ هر چند از راه دور ... ❤️ «صَلّی‌الله‌ُعَلَیك‌َیاأباعَبدِاللهِ» 🕊 حضرت‌ فرمود: ... این ذکر را ۳ مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد! @shamim_fegahat
‼️ طبق تحقیقات انجام شده ماه گرفتگی امشب جمعه ۱۵ اردیبهشت در حد خسوف نیست و زمین مابین خورشید و ماه قرار نمی گیرد بنابراین نماز آیات واجب نیست. @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۳.mp3
4.11M
باسمه تعالی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat