eitaa logo
شمیم فقاهت
198 دنبال‌کننده
787 عکس
53 ویدیو
108 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و آرزوی قبولی طاعات دروس فقه «، » بجز مباحث جامعه المصطفی از شنبه ۹ اردیبهشت شروع می شود.
هدایت شده از شمیم فقاهت
حضرت استاد سید محمد جواد شبیری در جلسه درس خارج فقه ۲۳بهمن ۱۴۰۰ این قصه را از مرحوم آقا شیخ محمد تقی جعفری نقل کردند: 👇👇👇 به تناسب «علی وجه شرعی» و میلاد امام جواد علیه السلام، قصه‌ای را از مرحوم آشیخ محمد تقی جعفری نقل می کنیم. این قصه مقداری مختلف نقل شده ولی من برداشت خودم از عین الفاظی که ناقل از خود ایشان برایم نقل کرده را نقل می کنم. ایشان می‌گوید: در نجف در مدرسه ای بودیم - در ذهنم هست عید الزهراء بود – و جلسه عید الزهراء گرفته بودیم و مدیر مدرسه نیز حاضر بود. شیخ حیدر علی نجف آبادی – به نظرم همان شخصی است که کتابی با نام شناسنامه خر دارد که کتاب طنز قشنگی است. – که طنّاز بود و بسیار لطیف بود و به تنهایی برای خنداندن مجلس کافی بود، در آن جلسه حاضر بود. او عکس خانمی را به عنوان ملکه زیبایی بیرون آورد و گفت: سوال راست و حسینی دارم و جانماز آب نکشید و واقعا جواب دهید. آیا اگر قرار باشد یک عمر علی وجه شرعی با این خانم با هم باشید یا یک لحظه جمال حضرت امیر علیه السلام را ببینید، کدام را ترجیح می دهید؟ خواهش می کنم راست بگویید. عکس را ابتدا به مدیر مدرسه داد، مدیر مدرسه نگاهی کرد و به پسرش گفت: به مادرت که چیزی نمی گویی؟ از همین حرف، تکلیف روشن شد. نفر دوم گفت: فرمودید علی وجه شرعی؟ از آن هم تکلیف روشن شد. نفر سوم نگاهی کرد و گفت: حضرت امیر علیه السلام به حارث همدانی گفته: «یا حار همدان من یمت یرنی» از آن هم تکلیف روشن شد. به من که عکس را دادند، نگاه نکردم و ردّ کردم و گفتم: یک لحظه دیدار حضرت علی علیه السلام را به دنیا نمی دهم. بعد از سخن، حالم منقلب شد و احساس کردم از آنجا کنده شدم و احساس کردم در حجره هستم و در حجره، حضرت امیر علیه السلام را زیارت کردم. بسیار منقلب بودم و این حالت انقلاب که برگشت، دیدم عکس دست چند نفر بعدی است. رفقا گفتند: خیلی منقلبی و قصه را تعریف کردم. مدیر مدرسه به شیخ حیدر علی گفت: دیگر ما را از این امتحان ها نکن که امتحان سختی بود. @shamim_fegahat
بسم الله الرّحمن الرّحیم حادثه‌ی سوء قصد به مرحوم حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عباسعلی سلیمانی رحمةالله علیه را که به شهادت🌷 ایشان منتهی شد به خانواده‌‌ی گرامی و دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم. ایشان عضو مجلس خبرگان و سالها امام جمعه‌ی زاهدان و کاشان و همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. از خداوند متعال علوّ درجات و قبول خدمات آن مرحوم را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۲/۰۲/۰۷ @shamim_fegahat
گشته دامانش زیارتگاه قرص آفتاب سایه از بال و پر روح‌الأمین دارد بقیع هشتم شوال؛ سالروز تخریب حرم مطهّر ائمه مظلوم علیهم‌السلام السَّلامُ عَلَیکمْ أَئِمَّةَ الْهُدی، السَّلامُ عَلَیکمْ أَهْلَ التَّقْوی، السَّلامُ عَلَیکمْ أَیهَا الْحُجَجُ عَلی أَهْلِ الدُّنْیا... ‼️ شروع دروس؛ و از یکشنبه دهم اردیبهشت می باشد. @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۰.mp3
5.81M
باسمه تعالی یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۵.mp3
7.33M
بسم الله الرحمن الرحیم مساله دوم اسقاط خیار بعد از عقد مدلول مطابقی بوده بر خلاف سه مورد دیگر که مدلول التزامی گفتاری یا رفتاری دال بر سقوط است چهار دلیل بر صحت اسقاط ۱. اجماع ۲. اولویت پذیرش فعل تصرف ۳. فحوای سلطه بر اموال سلطه برحقوق است ۴. اسقاط بعد از عقد شرط ابتدایی است مراد از لفظ هر لفظی که با دلالت مطابقی یا التزامی یا ضمنی به نحو لفظی، کتبی یا اشاره باشد کفایت می کند فحوای سلطه و فحوای کفایت فعل و فحوای فعل در مورد فضولی مسئله سوم بررسی واژه اختر اگر بایع به مشتری بگوید خیار را انتخاب کن سه صورت دارد مشتری فسخ عقد را بپذیرد عقد فسخ میشود مشتری امضا را اختیار کند نسبت به خیار بایع ۳قول وجود دارد مطلقاً ساقط است اگر اختر دال بر تملیک است اگر دال بر تملیک یا تفویض باشد ساقط است صورت سوم مشتری سکوت کند نسبت به بایع سه قول است خیار مطلقم ساقط است یا باقی است اگر قصد تملیک نموده ساقط است نظر مصنف واژه اختر به حسب وضع دلالت بر هیچ کدام از آن قیود ندارد و به حسب عرف در زمان گذشته بنا بر روایت باب طلاق دلالت بر تملیک حق طلاق به دیگری داشته است اگر یک نفر فسخ نمود مقدم است و جایی برای اجازه باقی نمی ماند صور تعارض فسخ و اجازه ۱. مالک و وکیل در یک زمان یکی فسخ و دیگری اجازه نماید ۲. فعل صاحب خیار هم فسخ و هم اجازه باشد ۳. ورثه در فصل و اجازه اختلاف کنند. الحمدالله رب العالمین @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۱.mp3
7.64M
باسمه تعالی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ‼️ احتمالا جلسه حضوری فردا سه شنبه تعطیل است در فرض برگزاری امشب در کانال اطلاع رسانی خواهد شد. @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۶.mp3
4.68M
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله چهارم افتراق سومین خیار مجلس ۱. عدم شرط رضایت در افتراق ۲. مراد از افتراق تفرقه از هیئت حاصل در هنگام عقد است اقوال نسبت به کیفیت افتراق ۱ـ برخی حداقل یک گام را شرط می دانند نقد گام در روایات نیامده است و در کلام فقها از باب مثال است ۲. بیش از یک گام شرط است زیرا با گام اول استصحاب خیار است و روایت می فرماید چند گام برداشتم نقد اولاً روایت مفهوم ندارد ثانیاً دلالت روایت بر موضوعیت گام برداشتن قابل پذیرش نیست. ۳. گام برداشتن موضوعیت ندارد معیار صدق عرفی افتراق است و لذا دو کشتی که از هم فاصله بگیرند افتراق حاصل می شود افتراق با فعل یک نفر و عدم همراهی نفر دیگر حاصل می شود و لازم نیست دو نفر حرکت کنند. در افتراق گام برداشتن دونفر شرط نیست روایت هم حضرت می‌فرمایند من گام برداشتم و افتراق ما حاصل شد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۲.mp3
7.3M
باسمه تعالی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۷.mp3
7.57M
بسم الله الرحمن الرحیم مسئله پنجم اکراه بایع و مشتری بر افتراق و منع از اعمال خیار دو دلیل در عدم تاثیر این افتراق ۱ـ متبادر از افتراق، افتراق اختیاری است ۲. حدیث رفع علاوه بر حکم تکلیفی حکم وضعی را برداشته است جواب از دو دلیل ۱. تبادر قابل پذیرش نیست زیرا فرد اکراهی عمل را همراه قصد انجام میدهد و فرد اضطراری با عدم قول به فصل حکم اش مانند اکراهی است ۲. از آنجایی که اگر اضطرار یا اکراه تنها بر تختر یا بر افتراق باشد خیار ساقط شده پس حکم وضعی در اکراه رفع نشده است ادله دال بر عدم تاثیر افتراق ۱. اجماع منقول همراه شهرت محققه ۲. شرطیت افتراق همراه رضایت نوعی به نوع بیع هنگام افتراق الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
🔹 زیارت امام حسین (علیه السلام) در شب جمعه را از دست ندهیم؛ هر چند از راه دور ... ❤️ «صَلّی‌الله‌ُعَلَیك‌َیاأباعَبدِاللهِ» 🕊 حضرت‌ فرمود: ... این ذکر را ۳ مرتبه بگو؛ چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد! @shamim_fegahat
‼️ طبق تحقیقات انجام شده ماه گرفتگی امشب جمعه ۱۵ اردیبهشت در حد خسوف نیست و زمین مابین خورشید و ماه قرار نمی گیرد بنابراین نماز آیات واجب نیست. @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۳.mp3
4.11M
باسمه تعالی شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۸.mp3
7.94M
بسم الله الرحمن الرحیم مساله ششم اکراه یکی از متعاقدین بر افتراق و منع از اعمال خیار مسئله دو صورت دارد صورت اول منع بایع از خیار و اکراه بر خروج و مشتری در مجلس می ماند و متمکن از خیار است صورت دوم بایع اکراه بر ابقای در مجلس و منع از تخایر است مشتری با اختیار مجلس را ترک می کند ۴ قول در مسئله سقوط خیار هر دو ثبوت خیار هردو سقوط خیار در حق مختار تفصیل بین صورت اول که خیار ثابت است و صورت دوم خیار ساقط است مبانی در اقوال اربعه آیا خروج اختیاری هر دو مسقط است؟ آیا افتراق به نحوه عام انحلالی است یا به نحو عام مجموعی؟ آیا خروج یکی از آنها مسقط است افتراق تنها با فعل وجودی حاصل می‌شود یا با فعل وجودی و عدمی؟ تفسیر قول علامه توسط فخرالمحققین و بررسی کلام فخر توسط مصنف. ۱. آن دوم بقای وجوداول نیست. ۲. ... اول است باقی نیازمند علت است. ۳. ... علت نیست افتراق امر وجودی است. ۴. ... امر عدمی است علت نمی خواهد. ۵. ... امر عدمی است علت میخواهد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۴.mp3
6.04M
باسمه تعالی یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
فقه ۵ ش ۱۱۹.mp3
7.06M
بسم الله الرحمن الرحیم نظر مصنف نسبت به مسئله ششم افتراق اختیاری یکی از متعاقدین نگاه بدوی بر اساس ادله زیر خیار ثابت است ۱. استصحاب خیار ۲. متبادر از تفرقه رضایت هر دو می باشد ۳ در صحیح فضیل آمده است خیار ساقط است اگر رضایت هر دو باشد. نگاه تحقیقی در مسئله ۱. استصحاب جایی معتبر است که دلیل نباشد و در مقام روایت وجود دارد ۲. قدر متیقن از تبادر رضایت یک نفر کفایت می کند ۳. ظاهر صحیحه با روایت امام رضا علیه السلام تعارض دارد و بر اساس برخی از قرائن که در زیر می آید روایت مشی امام رضا که فقط رضایت حضرت است بر صحیحه که رضایت هر دو را شرط دانسته مقدم است ۱. اگر یکی فوت کند یا خواب باشد یا غافل باشد و دیگری مجلس را ترک کند خیار ساقط است ۲. بنابر کلام ایضاح و قواعد، رضایت یکی در سقوط خیار کفایت میکند. توجیه خلاف عبارت شیخ طوسی ظاهر در این است که فقط خیار متمکن ساقط است باید این عبارت توجیه شود و مراد شیخ این است از حیث تمکن فقط خیار فرد مختار ساقط بوده لکن لازمه بین دو خیار این است که خیار مکره هم ثابت می باشد و اگر این توجیه نباشد نسبت به مکره جاهل باید تخصیص بخورد. الحمدلله رب العالمین @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۵.mp3
4.9M
باسمه تعالی دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
سید جواد 16 اردیبهشت.mp3
3.95M
🔘 منصبِ سیدالشهدایی ❖ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بعد از شهادت حضرت حمزه علیه السلام وارد مدینه شدند، دیدند از هر خانه ای صدای شیون زنها بلند است، حضرت فرمودند: لَكِنَّ حَمْزَةَ لَا بَوَاكِيَ‏ لَه (من لا يحضره الفقيه؛ ج‏۱؛ ص۱۸۳)، بواکی جمع باکیه است، یعنی زن گریه کن. ● مشابه این عبارت در وصیت امام باقر علیه السلام بعد از شهادت ایشان وجود دارد؛ که به امام صادق علیه السلام وصیت می کنند که در ده سال در مِنا برای ایشان عزاداری شود: لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي‏ عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى (الكافي؛ ج‏۵؛ ص۱۱۷) نوادب جمع نادبه است یعنی زنهای ندبه خوان. ● بعداز کلام پیامبر صلی الله علیه و آله رسم شد که هر کسی می خواست عزاداری کند اول بر حضرت حمزه علیه السلام عزاداری می کردند و بعد برای خودشان. تعبیر حمزه سیدالشهداء هم به همین عنوان است. سیدالشهداء کسی بود که در هر مصیبتی اول برای او عزاداری میشد. ● إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْن، این از همان جریان حمزه سیدالشهداء علیه السلام نشات می گیرد. بعد از شهادت حضرت اباعبدالله علیه السلام این منصب سیدالشهدایی از حضرت حمزه به حضرت سیدالشهداء منتقل می شود یعنی همین منصبِ إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ ... 🔺 برگرفته از درس خارج فقه استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆جلسه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۶.mp3
6.63M
باسمه تعالی سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
شیخ‌رجبعلۍخیاط↻ جوانی‌‌رادربرزخ‌دیدم‌کھ‌میگفت :✨ بہ‌برزخ‌بیایید؛خواھیدفھمیدھرنفسی‌ ڪہ‌بھ‌غیرِخـدا‌کشیدھ‌ایدبہ ضررشماتمام‌شدھ‌است ..🍁 🌸 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ @shamim_fegahat
شخص اعتباری ۹۷.mp3
1.95M
باسمه تعالی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ @shamim_fegahat
هدایت شده از شمیم فقاهت
روضه‌ی سیّد الشهداء (علیه‌السلام) آیت الله شبیری زنجانی @shamim_fegahat
‌ ‌سر فدای قَدَمَت، ای مَہ ڪنعانے من قَدَمے ‌رنجه ‌کن،‌ ای دوست ‌بہ ‌مہمانے ‌من عمرمان رفت به تڪرار نبودن هایت غیبتت ‌سخت ‌شد از دست‌ مسلمانے‌ من 💚 السلام علیک یا سیدی و مولای یا صاحب‌الزمان(عج)💚 🌷🌷🌷🌷🌷 @shamim_fegahat