eitaa logo
شمیم معارف
49 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
457 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴امام صادق (ع) به یکی از یاران خود به نام صفوان، درباره اثرات زیارت عاشورا می‌‎فرمايند: زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خير را برای خواننده آن تضمين می‌نمایم؛ اول: زيارتش قبول شود، دوم: سعی و کوشش او شکور باشد، سوم: حاجات او هرچه باشد، از طرف خداوند بزرگ برآورده می‌گردد و نا اميد از درگاه او برنخواهد برگشت؛ زيرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. 🏴خداوند سوگند یاد کرده که زیارت زائری که زیارت عاشورا را تلاوت نماید، بپذیرد و نیازمندی‌هایش را برآورده سازد. او را از آتش جهنم برهاند و در بهشت برین جای دهد و همچنین حق شفاعت و دستگیری کردن از دیگران را به وی عطا نماید. @BisimchiMedia
هیئات مذهبی سوره مسد را امشب همخوانی می‌کنند در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم؛ همه هیئات مذهبی سراسر کشور امشب با شرکت در پویش «لبیک یا قرآن»، سوره مسد را همخوانی می کنند.
* 🔻خدا رحمت كند علامه طهراني را که از قول مرحوم علامه طباطبائی و مرحوم قاضي – رضوان الله علیهم- نقل مي ‏كند كه دو چيز است كه انسان را در مسير انسانيت سريع به‏ منزل مي ‏رساند؛ يكي قرآن خواندن نيمه شب است و يكي گريه بر حضرت سيدالشهداء عليه السلام که خيلي‏ زود راه را كوتاه مي‏ كند. 🔸 ما سعي و تلاشمان در شاخه ‏ها و فروع است، مثل اعمال و افعال و نهايتاً صفات؛ ولي انسان يك جنسي دارد كه دير كسي پي به جنس خودش مي ‏برد. كسي كه مي ‏خواهد خيرات به سمت او بيايد بايد جنس او عالي باشد. هيچ چيزي جنس را تغيير نمي ‏دهد و عالي نمي‏ كند مگر گريه بر حضرت اباعبداللّه ‏عليه السلام. 🔹 با گریه بر امام حسین علیه السلام كسي كه جنس روحش مثلا از چدن است، طلائي مي‏ شود. يعني گریه مركز را تغيير مي‏ دهد. اعمال و افعال مال بعد از جنس و نتیجه جنس انسان است. کسی که گریه در او تاثیر کند جنسش عوض می شود. بعد از آنهم اعمال و افعالش ديگر اصلاح می شود. ‌ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
* 🔻داستان تشرف یکی از علمای اصفهان؛ بسیار زیبا و نکته دار... علی رغم طولانی بودن مطالعه آن را از دست ندهید: 🔹حدود هشتاد سال پیش برای یکی از علمای اصفهان که از سادات خیلی اصیل هم هستند تشرفی پیش آمده بود که خیلی جالب است. 🔸ايشان جوان بوده و سوار الاغ مى‏ شده و اطراف اصفهان تبلیغ مى‏ رفته و روضه مى ‏خوانده است. دهه اول محرم بوده، به يكى از روستاهای اطراف مى‏ رود و منبرش را می رود. آن روز برف سنگينى مى ‏آمده است. 🔹وقتى اين روضه تمام مى ‏شود بايد به يك روستای ديگر با فاصله مثلاً يك فرسخ برود. سوار الاغ که مى ‏شود برود، يكى از اهالى اين آبادى مى ‏آيد و مى ‏گويد:« آقا سيد تو راه گرگ و حيوانات درنده هستند مى ‏خواهید يكى، دو نفر همراهتان بفرستيم؟ 🔸ايشان مى‏ گويد: مى‏ روم مشكلى نداره» و قبول نمی کند همراهی بیاید. نقل می کند عباى زمستانيم را به سر كشيدم و سوار بر الاغ شدم و رفتم. برف سنگينى مى‏ آمد. برف سنگينى هم به زمين نشسته بود. مى‏ گويد مقدارى كه آمدم احساس کردم، گويا يك سوارِ ديگر از پشت سر من، دارد مى‏ آيد. 🔹منتهى از بس برف سنگين بود، حوصله نكردم سرم را بیرون بیاورم و ببينم کیست. حدس زدم یه نفر از روستا آخرش آمده مراقب من باشد. 🔸بعد آن آقا كه پشت سر من مى ‏آمد گفت:« آ سيد مصطفى سلامٌ عليكم». 🔹گفتم:« سلام عليكم» . 🔸گفت: «مسئلةٌ»(یعنی سوالی داشتم؟) 🔹گفتم:« بفرماييد». 🔸گفت:« آيا در روز عاشورا دشمن بر جسد حضرت سيدالشهداء اسب تاخت؟ 🔹گفتم:« بله من در تاريخ خوانده‏ ام كه چنین کاری کرده اند. 🔸آن آقا گفتند:« و اسب ها هم بر بدن رفتند؟» 🔹گفتم: «بله در تاريخ هست كه اسب ها هم بر بدن رفتند.» 🔸مدتى گذشت و يك خورده جلوتر آمديم. بازآن آقا گفتند:« آسيد مصطفى! آيا متوكل عباسی خواست قبر حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) را، منهدم كند؟» 🔹گفتم: بله سعى كرد كه از بين ببرد». 🔸گفت:« گاوها را فرستاد كه قبر را شخم بزنند و مساوى كنند؟» 🔹گفتم:« من در تاريخ خوانده‏ ام كه فرستادند اما گاوها نرفتند». 🔸گفت« چطور؟ اسب كه حيوان نجيب و خوش فهمى است و در عالم خودش بيش از گاو متوجه می شود، اما بر جسد و بدن مبارك حضرت سيدالشهداء (علیه السلام) رفت ولى آن گاوها حتى بر قبر مطهر هم نرفتند و شخم نزدنند و قبر را از بين نبرند؟!» 🔹آقا سید می گوید من به فکر رفتم که عجب سوالى شد! اين از محدوده توانائى فکری اين آبادى و اين منطقه بيرون است! داشتم به جوابش هم فكر مى‏ كردم. گويا حس كردم از همان پشت سر نورى به دلم افتاد و جوابی برای این سوال به نظرم آمد. 🔸گفتم:« البته اين قضيه يك جوابى دارد». 🔹گفتند:« چى هست؟» 🔸گفتم:« روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (عليه ‏السلام) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند حتى اين يك مشت استخوان را گذاشتند وسط و خودشان اجازه دادند و خودشان خواسته بودند كه اسب بر بدن مبارکشان برود. خود حضرت خواستند هر چه داشتند را در راه خدا داده باشند. اما در جريان متوكل، اينها مى‏ خواستند آثار حضرت را از بين ببرند. 🔹نظر امام حسین (علیه السلام) بر از بين رفتن آثارشان نبود، از اول خود حضرت مى‏ خواستند، آثارشان محفوظ بماند تا مردم به اين وسيله بهره ببرند و مقرّب به خدا شوند». 🔸آن آقا كه پشت سر بود، فرمود:« درست است.» 🔹آقا سید مصطفی می گوید: بعد پشت سرم را نگاه كردم ديدم هيچ كسى نيست حتى جاى پائى غير از همين مسيرى كه من آمده‏ ام، نيست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سندی تاریخی درباره وجود حرم برای دختر کوچک سیدالشهدا حضرت رقیه سلام الله علیها در ۸۰۰ سال پیش 🆔 @Shobhe_ShenaSi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرازیر شدن خون از جایگاه سر مبارک امام حسین علیه السلام در مسجد النقطه شهر حلب هر سال ظهر عاشورا از زیر این سنگ خون جاری می شود @BisimchiMedia
دوستان گرامی لطفا این موضوع رو جدی بگیریم و در هر گروهی که عضو هستید بفرستید بی تردید این از القائات حضرت علیه السلام هست
🌖الباقرُ علیه السلام: لَو اُتِیتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّیعَةِ لا یَتَفَقَّهُ (فی الدِّینِ) لأَدَّبتُهُ. 🕊اگر جوان شیعه‌ای را نزد من بیاورند که علم[دین] نمی آموزد، او را تنبیه می کنم. ▫️میزان الحکمة، باب جوانی ⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عزاداری حیرت آور طویریج در کربلا ▪️عزاداری طُوَیریج سوگواری سالانه اهالی طویریج، از شهر خود تا حرم امام حسین(ع) در روز عاشورا است. این مراسم غالباً به‌صورت هروله انجام می‌گیرد. عزاداران در مسیر ۲۰ کیلومتری طویریج تا کربلا شعارهایی همچون «واحسینا»، لبیک یا حسین و «وا ویل علی العباس» سر می‌دهند. علامه بحرالعلوم (درگذشت ۱۲۱۲ق) در دسته طویریج داخل شده و دلیل آن را مشاهده امام مهدی(عج) در این دسته ذکر کرده است. ࿐჻ᭂ⸙🍃🌹🍃⸙჻ᭂ࿐ 📖کانال کتاب دست دوم ارزان📖 https://eitaa.com/joinchat/1930101076C8ce4b3d110
📖 توفیقی بود که چندین روز عاشورا کربلا بودم. روز عاشورا مردم کربلا عزاداری خود را زود تمام کرده و به استقبال هیئت طویریج میروند. من علمای زیادی را دیدم که پابرهنه در این هیئت شرکت کرده و به سر و سینه می زدند ، از جمله شهید محراب آیت اللّه مدنی. از ایشان سوال کردم راز این قصه چیست؟ فرمود: سید بحرالعلوم که از علمای بزرگ نجف بود، برای زیارت به کربلا آمده بودند. در مسیر راه حرم، به تماشای هیئت عزادارای طویریج می ایستد. ناگهان مردم می بینند سید بحرالعلوم عبا و عمّامه را به کناری گذارده و به داخل جمعیت رفته و یا حسین! یا حسین می کند. طلبه ها می روند آقا را از داخل جمعیت نجات دهند تا زیر دست و پا له نشود؛ امّا اجازه نمی دهند. بعد از عزاداری می بینند سید در آستانه غش کردن است، علّت این حرکت را می پرسند؟ سید می‌گوید: همین که مشغول تماشای هیئت بودم، حضرت مهدی علیه السلام را دیدم که با پای برهنه و سر بدون عمامه ، در میان عزاداران به سر و سینه می زند، من شرم کردم که تماشاچی باشم. حجت السلام والمسلمین قرائتی
❤️ سیدالشهداء علیه السلام رُوِيَ أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع جَاءَهُ رَجُلٌ وَ قَالَ أَنَا رَجُلٌ عَاصٍ وَ لَا أَصْبِرُ عَنِ الْمَعْصِيَةِ فَعِظْنِي بِمَوْعِظَةٍ فَقَالَ ع افْعَلْ خَمْسَةَ أَشْيَاءَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ فَأَوَّلُ ذَلِكَ لَا تَأْكُلْ رِزْقَ اللَّهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الثَّانِي اخْرُجْ مِنْ وَلَايَةِ اللَّهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الثَّالِثُ اطْلُبْ مَوْضِعاً لَا يَرَاكَ اللَّهُ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الرَّابِعُ إِذَا جَاءَ مَلَكُ الْمَوْتِ لِيَقْبِضَ رُوحَكَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِكَ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الْخَامِسُ إِذَا أَدْخَلَكَ مَالِكٌ فِي النَّارِ فَلَا تَدْخُلْ فِي النَّارِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ. 🔹امام حسین علیه السلام مردى آمد خدمت امام حسين عليه السلام و گفت مردى گناهكارم و نمى‌توانم از گناه خودارى كنم مرا موعظه كن. امام عليه السلام در پاسخ فرمود: پنج كار انجام بده بعد هر چه خواستى گناه كن: ۱. روزی خدا را مخور و هر چه می‌خواهی گناه کن؛ ۲. از ولايت و قلمرو حكومت خدا بیرون برو و هر چه می‌خواهی گناه کن؛ ۳. جایی را انتخاب کن تا خداوند تو را نبیند و هر چه می‌خواهی گناه کن؛ ۴. وقتی عزرائیل برای گرفتن جان تو آمد او را از خود بران و هر چه می‌خواهی گناه کن؛ ۵. زمانی که مالک دوزخ تو را به سوی آتش می‌برد در آتش وارد مشو و هر چه می‌خواهی گناه کن. 📚 بحارالأنوار، ج75، ص126 🗂 🔸 | @ayat_ahadith
🌸🍃🌸🍃 روزی بهلول در حالی که داشت از کوچه ای می گذشت شنید که ابوحنیفه به شاگردانش می گوید: من امام صادق (ع) را قبول دارم اما در سه مورد با او مخالفم! یک اینکه می گوید: خداوند دیده نمی شود. پس اگر دیده نمی شود وجود هم ندارد. دوم می گوید: خدا شیطان رادر آتش جهنم می سوزاند. در حالی که شیطان خود از جنس آتش است و آتش تاثیری در او ندارد. سوم هم می گوید: انسان کارهایش را از روی اختیار انجام می دهد. در حالی که چنین نیست و از روی اجبار انجام می دهد. بهلول تا این سخنان را از او شنیدفورا کلوخ بزرگی به دست گرفت و به طرف او پرتاب کرد اتفاقا کلوخ به وسط پیشانی استاد خورد و آنرا شکافت! ابوحنیفه و شاگردان در پی او افتادند و او را به نزد خلیفه آوردند. خلیفه گفت: ماجرا چیست؟ ابوحنیفه گفت: داشتم به دانش آموزانم درس می دادم که بهلول با کلوخ به سرم زد و آنرا شکست! بهلول گفت آیا تو درد را می بینی؟ گفت: نه بهلول گفت: پس دردی وجود ندارد. ثانیا مگر تو از جنس خاک نیستی و این کلوخ هم از جنس خاک پس در تو تاثیری ندارد. ثالثا مگر نمی گویی انسانها از خود اختیار ندارند؟ پس من مجبور بودم و سزاوار مجازات نیستم. استاد دلایل بهلول را شنید و خجل شد و از جای برخاست و رفت!!! @DastaneRastan
🔰فلسفه عزاداری عزاداری در اندیشه دارای کارکردهایی است. ایشان جنبه‌های سیاسی عزاداری را برجسته می‌بینند و این‌گونه عنوان می‌کنند که جنبه سیاسی این مجالس بالاتر از همه جنبه‌های دیگر است. بی‌خود بعضی ائمه ما نمی‌فرمایند که برای من در منابر بخوانید. بی‌ مورد نمی‌فرمایند ائمه ما به اینکه هر کس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه کردن به خودش بگیرد، اجرش فلان و فلان است. مسئله، مسئله گریه نیست، مسئله مسئله (حالت گریه به خود گرفتن) نیست. مساله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می‌خواستند که این ملت‌ها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند. از راه‌های مختلف این‌ها را یکپارچه کنند تا آسیب‌پذیر نباشند.‏[۱]‎ امام خمینی بر این مسئله تأکید دارند که گریه کردن بر باید به انگیزه و هدفی انجام پذیرد. به تعبیر ایشان: شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهداء. نه سیدالشهداء احتیاج به این گریه‌ها دارد و نه این گریه‌ها خودش فی نفسه کاری از آن می‌آید. لکن این مجلس‌ها مردم را مجتمع می‌کنند و یک وجهه می‌دهند.[2] 1: صحیفه امام، ج ۱۳، صص ۳۲۴ 2: صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۳۲۳ 📍 ▪️@dokhtaraneruhollah
این سحابی زیبا از مصادیق همان (دخانی) است که در قران سوره دخان بدان اشاره شده . سحابی ها محل زایش ستارگان هستند
📍مهم 📍 🔸ظرائف سلوکی 📍دستوری ویژه 📍 🔸بزرگان اهل معرفت جهت پذیرش شاگرد ِ سلوکی و سیر در مراتب ولایت اهل بیت علیهم السلام ، اولین دستوری که به سالک می دادند ، این بود که ظرف وجودی او را پاک می کردند تا سالک را ، مستعد ِ پذیرش باران رحمت الهی گردانند. 🔸همچنان که آیت الله قاضی به یکی از شاگردان خود فرموده بودند : هر حقی که برگردنت باشد تا ادا نکنی باب روحانیت، باب قرب، باب معرفت باز شدنی نیست. 🔸لذا دستوری بسیار کاربردی و جامعی را که با اقتباس از کتاب رساله ی لقاء الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است ، به دوستان تقدیم می کنیم. 🔻دوستان یقین بدانند که موانع بسیار زیادی را با انجام این دستور از زندگی دنیا و آخرت خود ، بر خواهند داشت و شامل انوار رحمت رحیمه ی الهی خواهند گشت. 🔸۱. دفترچه ی حدود ۶۰ برگی را ، در راستای انجام این دستور ، اختصاص دهید.‌ پ.ن : در این راستا ، کتاب محاسبه النفس سید ابن طاووس ، راهگشا خواهد بود. 🔸این دفترچه را به سه قسمت تقسیم کنید. ۱.حق الناس ۲.حق الله ۳.حق النفس 🔸در بخش ابتدایی این دفترچه ، هر حقی که از دوستان و آشنایان و اقوام و ‌... خود به گردن دارید ، اعم از قرض ، حقوق و دِین ، گرفتن حلالیت و ... یاداشت نمایید . پ.ن : این که الان توانایی ِ ادا کردن آن را دارید یا خیر ، موضوعیتی ندارد ، مهم این است که فعلا بنویسد و ان شا الله در روز های آتی به کمک و توفیقات الهی ، ادا خواهید نمود . 🔸در بخش دوم این دفترچه ، حقوقی که پرودگار متعال نسبت به شما تکلیف کرده و شما بایستی آن ها را انجام می دادید و خدایی نا کرده ، به هر دلیلی ، از شما قضا شده ، یاداشت کنید . اعم از نماز و روزه ی قضا ، خمس و .... پ.ن : حتی اگر نمی دانید که خمس بدهکارید و یا نمازی به گردن دارید ، بهتر است از دفتر مرجع تقلید خود ، جویا شوید. 🔸در قسمت سوم دفترچه ، اسم تمام اعضای بدن خود را نوشته و اگر خدایی ناکرده ، گناهی از ابتدای بلوغ تا به حال با او انجام داده اید ، یاداشت کنید و برای هر یک از آن ها ، یک استغفار نمایید. پ.ن ۱ : بهتر هست ، آن ها را به صورت رمزی نوشته تا دیگران متوجه آن ها نشوند. پ.ن ۲ : بهتر است در رایانه و ... نوشته نشود ، زیرا مشاهده ی آن ها در هر چند وقت یک بار ، سبب دفع عجب و تکبر می شود.‌ پ.ن ۳ : صفحات بیشتری را در نظر بگیرید ، زیرا را که در مرور زمان ، ان شا الله خدای سبحان کمک کرده و گناهانی که فراموش شده ، به یاد انسان خواهد آمد. 🔸پس از اتمام این سه دستور ، به مفاتیح الجنان رجوع کرده و نماز یک شنبه های ماه ذی القعده را بخوانید . 🔸قبل از شروع نماز ، این نیت را که مرحوم آیت الله بهجت فرمودند ، با اخلاص تمام و جدیت ، انجام دهید : 🔻که خدایا نیت می کنم ، از امروز اگر صد سال هم به من عمر دادی ، یک مرتبه ، عالماً ، عامدا ً و مختاراً ، معصیت تو را نکنم. پ.ن : خدایی ناکرده ، در صورتی که از این نیت ، عدول کردید ، بلافاصله تجدید بیعت کرده و راه را ادامه دهید که نا امیدی از بخشش پروردگار خود ، گناهی بزرگ تری است. 🔸 پس از نماز ، سعی کنید که در نیتی که کردید ، ثابت قدم بوده و به مرور ، حق الناس و حق الله هایی که به گردن دارید ، ادا نمایید . پ.ن ۱ : چند از دوستان خود را از مکان این دفترچه اگاه کنید ، تا اگر خدای نا کرده ، قبل از انجام آن ها ، فوت کردید ، دوستان تان به نیابت از شما ، به پرداخت آن ها بپردازند . پ.ن ۲ : هر چند وقت یک بار ، آن ها را به روز رسانی کنید . 🔸در راستای اتیان ِ نیتی که کردید ، احکام مبتلا به و گناهان کبیره را از کتاب گناهان کبیره ی ایت الله دستغیب مطالعه نمایید.
نکته سلوکی؛؛ دربسياري از موارد خدا کمالات را به سالک مي دهد ولي به او نشان نمي دهد تا زماني که ظرفيت و فهم لازم را پيدا کند که ان را ارزان نفروشد و به ادعا و غرور مبتلا نشود انگاه پرده بر مي دارد و نشان ميدهد(و شخص متوجه توانايي خدايي دادي اش مي شود)
استاد فاطمي نيا: خيلي از جوانان از بنده سراغ استاد سير و سلوك ميگيرند ، عزيزان من اين حرفها براي شما كمي زود است ، بعضي ازجوانان هنوز در ابتدائيات مانده اند! هنوز با مادر و همسر و همكارش بلد نيست درست صحبت كند ، آن وقت دنبال استاد هم ميگردد؟! جوان عزيز كه دنبال سير وسلوك هستي ، از يقينيات شروع كن ، ما خيلي يقينيات داريم ، براي مثال ميدانيم غيبت ، نگاه به نامحرم ، آبروي مومنين را بردن ، دروغ ، تمسخر و...حرام است ! خشم و غضب مانع كمال است ؛ خوب بايد به اين يقينيات عمل كنيم! ايت الله العظمي بهجت فرمودند از يقينيات شروع كنيد. اگر همين يقينياتي را كه ميدانيد عمل كنيد ، نتيجه ميگيريد و ادامه ي راه برايتان روشن ميشود.
زمانه ای بیاید که مردمان ... حدیثی است بسیار دقیق و زیبا و عمیقا متناسب با اوضاع زمانه و مردمان این روزگار از این رو آنرا کامل درج می کنیم. عبدالله قلانسی از علمای قرن ششم هجری قمری در کتاب ارشاد نقل کرده است که از امیرالمومنین علی رضی الله عنه آورده اند که روزی خطبه می خواند اندر خطبه چنین گفت" زمانه ای بیاید که مردمان به روی زمین می روند و دلهای ایشان مرده باشد". پرسیدند که به چه سبب میرد دلهایشان گفت: "به سبب چهار چیز یکی آن که علم با منفعت نیاموزند و علما را خوار دارند دویم آنکه دنیا را دوست دارند سیم آن که ناپرهیزگار باشند چهارم آنکه کار را به هوای تن کنند چون این چهار خصلت در ایشان جمع شود دلهای ایشان به تمامی بمیرد. چون در ایشان نگاه کنی شش چیز علامت مرگ دل ایشان بینی: یکی آنکه به نعمت ها شکر نیارند و دیگرآنکه به شدت ها صبر نیارند و سیم آنکه به قضاها رضا ندهند و چهارم آنکه از گناهان توبه نیابند و پنجم آنکه از طاعتها حلاوت نیابند و ششم آنکه با زبان کلمه شهادت بگویند ولیکن در دل شادی یافت ایمان نیابند. چون این شش چیز در ایشان جمع شود مولی عزوجل مر اهل آن زمان را به ده چیز عقوبت کند: یکی آنکه به رنج تن ایشان بیفزاید دویم آنکه برکت از کسب ایشان بردارد سیم آنکه مالهای ایشان از حرام گرداند چهارم آنکه به وامهای گران در افتند پنجم آنکه به زبان ایشان سخن بیهوده و غیبت بسیار رود ششم آنکه مرایشان را حمیت (غیرت) دین نبود هفتم آنکه دلهای ایشان به حسبت (امید مزد اخروی) نگراید هشتم آنکه از خویشان ببرند از بهرمال نهم آنکه دعای بدایشان بر ایشان پیوسته شود دهم آنکه چون ملک الموت علیه السلام بیاید ایشان را باغم نان یابد".