eitaa logo
شمیم معارف
49 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
458 ویدیو
65 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
در آستانه عید اکبر(غدیر) مناقب امیرالمومنین در کتب علمای اهل سنت؛ ابوسعید خدری از رسول خدا روایت کرد که درباره ایه " پس ایشان را نگه دارید که موردو سئوال واقع شوند" وقفوهم انهم مسئولون. فرمودند: یعنی از ولایت علی بن ابیطالب بازخواست شوند. کتاب شواهد التنزیل لقواعد التفصیل . اثر عبیدالله بن عبدالله معروف به حاکم حسکانی از علمای اهل سنت در قرن 5 هجری قمری شميم معارف: @eshraghat
شمیم معارف, [٢٩.٠٨.١٨ ١١:٤٣] شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ⁉️متن شبهه : آیا از آیات قرآن می‌شود امامت امام علی(ع) را اثبات کرد؟ ✅ پاسخ :👇👇 (قسمت اول) تمسک به قرآن و روایاتی که در توضیح آنها در کتب اهل سنت نقل شده است، بهترین راه برای اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل سنت می باشد. در این راستا باید ببینید دلالت و مفاد آیه چیست و برای فهم مفاد و مدلول آیات، توجه به قرائن لفظیه و حالیه و روایاتی که شان نزول، تفسیر، مصداق آیات را بیان می کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در قرآن مجید آیات فراوانی داریم که به بیان و اثبات امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه طاهرین دلالت دارد. و البته دلالت این آیات[1] با توجه به احادیث بسیار زیاد (متواتر) است که از رسول گرامی اسلام در شأن نزول این آیات وارد شده است. احادیثی که مورد قبول شیعه و سنی است، ما در اینجا به چند آیه اشاره می کنیم[2]: 1. آیه تبلیغ: ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت نازل شده است به طور کامل (به مردم) برسان، و اگر انجام ندهی، رسالت او را انجام نداده ای، و خداوند تو را از (خطرهای احتمالی) مردم نگاه می دارد، و خداوند جمعیت کافران لجوج را هدایت نمی کند»[3]. خداوند متعال پیامبرش را با شدت هر چه تمامتر امر فرمود که رسالت خود را ابلاغ نماید و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) به دنبال نزول این آیه، در جایی به نام غدیر خم، حضرت علی(ع) را به جانشینی خود برگزید.[4] جریان غدیر در سال آخر عمر پیامبر اکرم (ص) در حجة الوداع اتفاق افتاد و آن حضرت، با بیان «... من کنت مولاه فهذا علی مولاه...» یعنی …هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست و...، به امامت علی بن ابیطالب تصریح فرمود و رسالت خود را ابلاغ فرمود. این واقعه توسط عده ی زیادی(110 نفر) از صحابه[5] پیامبر اکرم(ص) و همچنین از 84 نفر از تابعین و 36 نفر از دانشمندان و مؤلفین، نقل شده است. علامه امینی با مدارک و دلایل محکم از منابع معروف اسلامی(اهل سنت و شیعه)، در کتاب شریف الغدیر تمامی این نقل ها را آورده است. 2. آیه ولایت: «ولی و سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او، و آنها که ایمان آورده اند و نماز را به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند[6]». بسیاری از مفسران و محدثان گفته اند که این آیه در شأن علی (ع) نازل شده است. «سیوطی» از دانشمندان اهل سنت در تفسیر «الدر المنثور» در ذیل این آیه از «ابن عباس» نقل می کند که: «علی (ع) در حال رکوع نماز بود که سائلی تقاضای کمک کرد و آن حضرت انگشترش را به او صدقه داد، پیامبر (ص) از سائل پرسید: چه کسی این انگشتر را به تو صدقه داد؟ سائل به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: آن مرد که در حال رکوع است»، در این هنگام این آیه نازل شد.[7] همچنین از دانشمندان اهل سنت «واحدی[8]» و «زمخشری[9]» این روایت را نقل کرده و تصریح کرده اند که آیه «انما و لیکم الله ...» درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. فخر رازی در تفسیر خود از عبدالله بن سلام نقل می کند، هنگامی که این آیه نازل شد، من به رسول خدا (ص) عرض کردم که با چشم خود دیدم که علی(ع) انگشترش را در حال رکوع به نیازمندی صدقه داد به همین دلیل ما ولایت او را می پذیریم! وی همچنین روایت دیگری نظیر همین روایت را از ابوذر در شأن نزول این آیه نقل می کند.[10] طبری نیز در تفسیر خود روایات متعددی در ذیل این آیه و شأن نزول آن نقل می کند که اکثر آنها می گویند: درباره حضرت علی(ع) نازل شده است.[11] مرحوم علامه امینی (ره) در کتاب الغدیر، نزول این آیه درباره حضرت علی را با روایاتی از حدود بیست کتاب معتبر از کتاب های اهل سنت، با ذکر دقیق مدارک و منابع آن، نقل کرده است.[12] در این آیه، ولایت حضرت علی(ع) در ردیف ولایت خدا و پیامبر(ص) قرار داده شد. ادامه در پست بعدی👇👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٨.١٨ ١١:٤٣] شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ادامه پاسخ بالا👆👆 👇👇👇 (قسمت دوم) ۳.. آیه اولی الامر: «ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا (ص) و اولی الامر از خودتان را[13]». از سویی دانشمندان[14] گفته اند که آیه اولی الامر درباره حضرت علی (ع) نازل شده است. مثلا «حاکم حسکانی» حنفی نیشابوری (مفسر معروف اهل سنت) در ذیل این آیه پنج حدیث نقل کرده که در همه آنها عنوان «اولی الامر» بر علی (ع) تطبیق شده است.[15] در تفسیر «البحر المحیط» نوشته «ابوحیان اندلسی مغربی» در میان اقوالی که درباره اولی الامر نقل کرده از مقاتل و میمون و کلبی (سه نفر از مفسران) نقل می کند که منظور از آن، ائمه ا
هل بیت (ع) هستند.[16] «ابوبکر بن مؤمن شیرازی» (از علمای اهل سنت) در رساله «اعتقاد» از ابن عباس نقل می کند که آیه فوق درباره حضرت علی (ع) نازل شده است.[17] از سویی دیگر در این آیه شریفه با سبک و سیاق واحد و عدم تکرار لفظ (اطیعوا)، اطاعت خدا و رسول و اولی الامر واجب شده است و از این جهت اولی الامر معصوم است (و الا دستور به اطاعت از آنها به نحو اطلاق معنی نداشت) همانطوریکه خدا و پیامبرش معصومند. و طبق آنچه در روایات آمده، معصومین منحصر در امامان شیعه اند. آنچه بیان شد تنها بخشی از احادیثی بود که از کتب اهل سنت و راویان مورد قبول آنان و همچنین از کتب شیعه تنها درباره سه آیه، از آیاتی که درباره ولایت و امامت حضرت علی (ع) نازل شده است بیان گردیده و پیرامون این آیات و آیات دیگر نکات قابل توجه دیگری در میان کتب اهل سنت وجود دارد که برای اطلاع بیشتر باید به کتاب های معتبر مراجعه کرد. غیر از این سه آیه که به صورت مختصر ذکر شد، آیات دیگری نظیر: آیه صادقین: «یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین[18]»و آیه قربی: «قل لا اسئلکم علیه اجراً الا المودة فی القربی[19]» نیز مستقیماً به ولایت و امامت حضرت علی (ع) و دیگر ائمه پرداخته است که در روایات پیامبر اکرم که در کتاب های اهل سنت و شیعه نقل شده، آمده است. علاوه بر این آیات، آیات دیگری، بازگو کننده ی فضیلتی از فضیلت های حضرت علی (ع) و برتری آن حضرت بر سایر صحابه و یاران و نزدیکان پیامبر اکرم(ص) است. حال با استناد به حکم عقل که تقدیم «مرجوح» بر «ارجح» را قبیح می شمارد، می توان نتیجه گرفت که امامت و جانشینی پیامبر اکرم (ص) حق حضرت علی (ع) است. برای مطالعه بیشتر می توانید به تفسیر پیام قرآن، زیر نظر آیت الله مکارم شیرازی، جلد 9 (امامت و ولایت در قرآن مجید، صفحه 177 به بعد) مراجعه فرمایید. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] ✅ اثبات خلافت حضرت علي (ع) از كتب اهل سنت (قسمت اول) 🔶پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام تنها مذهبي هستند كه براي اثبات حقانيت مذهب خود، از قرآن، سنت، عقل و اجماع دليل قطعي دارند كه ما به اختصار به چند دليل اشاره مي كنيم: 🔺ولاية علي بن أبي طالب در قرآن آيات فرواني در قرآن كريم وجود دارد كه به صورت مستقيم و غير مستقيم مي توان به آن ها براي اثبات ولايت و امامت اميرمؤمنان عليه السلام استناد كرد؛ از جمله: 🔺آيه ولايت شمیم معارف, [٢٩.٠٨.١٨ ١١:٤٣] ابونعيم اصفهاني با سند معتبر در كتاب معرفهء الصحابه نقل كرده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: انْتَهَيْتُ لَيْلَةَ أُسْرِيَ بِي إِلَي السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَي، فَأُوحِيَ إِلَيَّ فِي عَلِيٍّ بِثَلاثٍ: «أَنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِينَ، وَسَيِّدُ الْمُسْلِمِينَ، وَقَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ إِلَي جَنَّاتِ النَّعِيمِ». 📚معرفة الصحابة، ج 3 ص 1587، هنگامي كه در شب معراج به سدرة المنتهي رسيدم، خداوند به من در باره علي (ع) سه چيز وحي كرد: به راستي كه او پيشواي پرهيزگاران، سردار مسلمانان و جلودار روسفيدان به سوي بهشت سرشار از نعمت خداوند است. اين روايت معتبر است ؛ چنانچه حاكم نيشابوري گفته است: صحيح الاسناد. 📚المستدرك ج3 ص138. سند اين روايت صحيح است. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٨.١٨ ١١:٤٣] {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَ كِعُونَ}. المائدة: 55. سرپرست و صاحب امر شما، تنها خدا، پيامبر او و كساني هستند كه ايمان آورده اند؛ همانها كه نماز را بر پا مي دارند، و در حال ركوع، زكات مي دهند. 📚طبري در تفسير خود به نقل از مجاهد نوشته است: {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآية. نزلت في علي بن أبي طالب تصدق وهو راكع. 📚تفسير الطبري ج 6 ص 390 اين آيه در باره علي بن أبي طالب عليه السلام نازل شده است و او در حال ركوع صدقه داده است. همچنبن ابن أبي حاتم در تفسير خود از عتبة بن أبي حكيم همين مطلب را نقل كرده است: 📚تفسير ابن أبي حاتم ج 4 ص1162. ابن تيميه در باره تفسير طبري و تفسير ابن أبي حاتم گفته: تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير. 📚منهاج السنة، ج7، ص179. تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است كه روايات نقل شده در آن ها، در تفسير قرآن قابل اعتماد هستند. آلوسي در باره شأن نزول اين آيه گفته است: وغالب الأخباريّين علي أنّ هذه الآي
بي تصحيح كرده اند. اين روايت، صحيح است همان گونه است كه حاكم و ذهبي گفته اند. 📚السلسلة الصحيحة، ج5، ص222. 🔶دلالت كلمه ولي بر خلافت براي فهم دقيق معناي كلمه «ولي» بايد به سراغ كلمات خلفاي اهل سنت در صدر اسلام برويم كه آن ها از اين معنا چه فهميده است. ابن كثير در البدايه والنهايه گفته است: قال ابوبكر: قد وُلِّيتُ أمركم ولست بخيركم. إسناد صحيح. 📚البداية والنهاية ج 6 ص 333. ابوبكر (در نخستين سخنراني خود بعد از خلافت) گفت: من حاكم شما شدم؛ و حال آن كه از شما بهتر نيستم. مسلم در صحيح خود نقل كرده است كه عمر بن خطاب گفت: فلمّا توفّي رسول اللّه قال أبو بكر: أنا وليّ رسول اللّه (ص)... ثُمَّ تُوُفِّيَ أَبُو بَكْر وَأَنَا وَلِيُّ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَوَلِيُّ أَبِي بَكْر. 📚مسلم ج5 ص 152 ح 4468. زماني كه رسول خدا وفات كرد ابوبكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم.... بعد ابوبكر فوت كرد من جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم. روشن است كه نمي توان معناي كلمه «ولي» را در اين روايات به معناي «دوست»، «ناصر» و... گرفت؛ بلكه تنها مي توان به معناي حاكم، خليفه، سرپرست گرفت؛ زيرا اگر به معناي دوست باشد، اين معنا استفاده مي شود كه ابوبكر و عمر گفته اند كه تا رسول خدا زنده بود، ما با شما دوست نبوديم و الآن دوست شده ايم. 🔶حديث الخلافة ابن أبي عاصم در كتاب السنهء مي نويسد كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: وأنت خليفتي في كلّ مؤمن من بعدي تو پس از من، جانشين من در ميان همه مؤمنان هستي الباني در باره سند اين روايت گفته: إسناده حسن. سند اين روايت «حسن» است 📚كتاب السنة لابن أبي عاصم، ص551. حاكم نيشابوري اين روايت را اين چنين نقل كرد است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام فرمود: إِنَّهُ لا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي. شايسته نيست كه من از ميان مردم بروم؛ مگر اين كه شما جانشين من باشي. 📚المستدرك ج3 ص133. الباني وهابي در باره سند اين روايت مي گويد: صحّحه الحاكم والذهبي وهو كما قالا. 📚السلسلة الصحيحة ج 5 ص222. اين روايت را حاكم و ذهبي تصحيح كرده است و اين روايت صحيح است، همان گونه حاكم و ذهبي گفته اند. 🔶حديث امامت
ة نزلت في علي كرّم اللّه وجهه. 📚روح المعاني، ج6، ص167. اكثر صاحبان روايت، بر اين باور هستند كه اين آيه در باره علي كرم الله وجهه نازل شده است. و همچنين گفته است: والآية عند معظم المحدثين نزلت في علي. 📚روح المعاني، ج6، ص186. از ديدگاه بيشتر محدثين، اين آيه در باره علي بن ابي طالب عليه السلام نازل شده است. 🔺آيه ابلاغ {يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67. اي پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن؛ و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام ندادهاي. خداوند تو را از (خطرات احتمالي) مردم، حفظ مي كند. ابن أبي حاتم در تفسير خود از ابو سعيد خدري نقل كرده است: نزلت هذه الآية... في علي بن أبي طالب. 📚تفسير ابن أبي حاتم، ج 4 ص1172. اين آيه در باره علي بن ابي طالب نازل شده است. آلوسي در تفسير خود مي نويسد: روي ابن مردويه عن ابن مسعود قال كنا نقرأ علي عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ عليّاً وليُّ المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚روح المعاني، ج6، ص193 ابن مردويه از ابن مسعود نقل مي كند كه ما در زمان رسول الله صلي الله عليه واله وسلم اين آيه را اينگونه مي خوانديم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي ولي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده اي. و سيوطي اين روايت را اين چنين نقل كرده است: بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ علياً مَولَي المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدير ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463. آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كه «علي مولاي مومنين است» را به طور كامل (به مردم) ابلاغ كن، و اگر چنين نكني، رسالت او را انجام نداده اي. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] (قسمت دوم ) 🔶 آيه اكمال دين شمیم معارف, [٢٩.٠٨.١٨ ١١:٤٣] {أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمْ الاِْسْلاَمَ دِيناً}. المائدة: 3 امروز، دين شما را برايتان كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم. خطيب بغدادي با سند معتبر نقل كرده است كه اين آيه بعد از معرفي اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم، نازل شده است: وَهُوَ يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِيُّ (ص) بِيَدِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ؟ "، قَالُوا: بَلَي يا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ كُنْتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلايَ وَمَوْلَي كُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ}. 📚تاريخ بغداد ج8 ص284 روز غدير خم، زماني كه پيامبر دست علي بن ابي طالب را گرفت، سپس فرمود: آيا من سرپرست مومنان نيستم؟ گفتند: بله اي رسول خدا! فرمود: هركس كه من مولاي او هستم پس علي مولاي اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبريك تبريك بر تو اي فرزند ابي طالب ؛ زيرا از اين پس تو مولاي من و مولاي كل مسلمانان هستي، سپس اين آيه نازل شد: امروز، دين شما را برايتان كامل كردم. ابن كثير نقل كرده است كه عمر خطاب به اميرمؤمنان عليه السلام گفت: أصبحت اليوم ولي كل مؤمن. 📚البداية والنهاية ج 7 ص350. تو از اين پس، سرپرست تمام مومنان شدي. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup شمیم معارف, [٢٩.٠٧.١٨ ٠٩:٣٩] [Forwarded from کانال رسمی پاسخ به شبهات و مطالب دینی] (قسمت سوم ) 🔺ولايت علي بن ابي طالب درسنت 🔶حديث ولايت علماي اهل سنت با سندهاي صحيح نقل كرده اند كه رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود: إنّ عليّا منّي وأنا منه وهو وليّ كلّ مؤمن بعدي. به راستي علي از من است و من از او هستم و او سرپرست همه مؤمنان، پس از من است. حاكم نيشابوري پس از نقل اين روايت گفته: صحيح علي شرط مسلم. اين روايت صحيح است و شرايط صحيح مسلم را دارد. 📚المستدرك ج 3 ص 110. شمس الدين ذهبي نيز در تلخيص المستدرك اين روايت را «صحيح» دانسته است. محمد ناصر الدين الباني نيز در باره اين روايت گفته: صحّحه الحاكم الذهبي وهو كما قالا. اين روايت را حاكم و ذه
🔹راه رشد معنوی چیست؟ 🔸چگونه سریعتر رشد کنیم؟ 🔹چرا برخی، اعمال زیادی انجام می دهند ولی نتیجه مطلوبی نمی گیرند؟ 🔸کدام استاد در عرفان، انسان را بهتر و بیشتر رشد می دهد؟ @sokhanerfan 🔵 سأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللَّهِ ص عَنْ أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَقَالَ الْعِلْمُ بِاللَّهِ وَ الْفِقْهُ فِي دِينِهِ وَ كَرَّرَهُمَا عَلَيْهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَسْأَلُكَ عَنِ الْعَمَلِ فَتُخْبِرُنِي عَنِ الْعِلْمِ فَقَالَ إِنَ الْعِلْمَ يَنْفَعُكَ مَعَهُ قَلِيلُ الْعَمَلِ وَ إِنَّ الْجَهْلَ لَا يَنْفَعُكَ مَعَهُ كَثِيرُ الْعَمَل (مجموعه ورام ؛ ج1 ؛ ص82) مردی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از با فضیلت ترین و بهترین اعمال سوال کرد. رسول الله (ص) فرمود: علم به خدا و فهم عمیق دین خدا (و پیامبر این مطلب را تکرار کرد) آن مرد گفت: یا رسول الله ، من از عمل پرسیدم، شما از علم و درباره علم، جواب دادید. پیامبر اکرم (ص) فرمود: با علم و معرفت به خدا و فهم عمیق دین، عمل کم، تو را سود و منفعت می رساند در حالی که با جهل به خدا و دین خدا، عمل زیاد هم تو را منفعت نمی دهد. @sokhanerfan 🔺این روایت بسیار مهم و کلیدی، موید این مطلب است که معرفت به خدا و دین خدا هرچه بیشتر و صحیحتر باشد، انسان در وادی سلوک و عمل، بهتر می تواند موفق شود. ولی اگر معرفت به خدا و دین خدا، ضعیف یا سست باشد، انسان هر چه عمل کند، هر چه نماز و روزه و حج بجا آورد، هر چه بدن خود را با عبادات به زحمت وادار کند، منفعتی نخواهد داشت. دو رکعت نماز عارف بالله، بهتر و با فضیلت تر و پر منفعت تر از هزاران و بلکه میلیون ها رکعت نماز کم معرفت به خدا و دین خداست. @sokhanerfan راه رشد، راه معرفت خداست. راه سلوک، راه معرفت توحید است (توحید علمی و توحید عملی) و معرفت توحید و دین خدا، از طریق معرفت انسان کامل، به دست می آید. کسانی که طالب رشد معنوی و سیر و سلوک عرفانی هستند باید بدانند پایه های علمی و معرفتی خود نسبت به خداوند، توحید حقیقی و انسان کامل را باید تقویت کنند که در این صورت، از جهت عمل، ترک محرمات (حرام ها) برای انسان، کفایت می کند اگرچه هزار سال در این دنیا زندگی کند. و در این صورت است که انجام مستحبات بسیار پر منفعت خواهد بود. @sokhanerfan با توجه به این مطالب، روشن می شود، استادی می تواند انسان را به عرفان واقعی و کمال نهایی برساند که معرفت انسان را نسبت به خداوند، توحید حقیقی خداوند و انسان کامل بیشتر و بیشتر کند نه اینکه کاری با معرفت نداشته باشد و تاکیدش بر اعمال مستحبی و ذکر و ورد و ریاضت های عملی و .... باشد. اینگونه اعمال فقط با معرفت صحیح و عمیق، نتیجه بخشند. (دقت کنید) 🔺اختصاصی کانال سخن عرفان 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
☝🏻سوال یک دختربچه 🙋🏻 ۹ساله شیعه ازمدیر خود 🤔 که باعث شد تمام کارشناسان شبکه های وهابی جوابی بجز سکوت برایش نیافتند: 🤐 👈ما درکلاس ۲۴نفر هستیم، معلم ما وقتی میخواد از کلاس بیرون بره🚶🏻 به من میگه : خانم محمدی ، شما مبصر باش👀✍️ تا نظم کلاس بهم نریزه . . . وبه بچه ها میگه: بچه ها ، گوش به حرف مبصر کنید ، تا برگردم .👂🏻 شما میگید پیامبر(ص) از دنیا رفت وکسی را به جانشینی خودش انتخاب نکرد ، آیا پیامبر(ص) ، به اندازه معلم ما ، بلد نبود یک مبصر و یک جانشین بعد از خودش تعیین کند که نظم جامعه . . . اسلامی به هم نریزد ؟!🤔 🙅♂🙅🏻 جواب مدیر اهل سنت به دانش آموز شیعه: برو فردا با ولی ات بیا کارش دارم ، 👨👧 دانش آموز رفت وفرداش با دوستش اومد.👭 مدیرگفت: پس چرا ولیتو نیاووردی ، مگه نگفتم ولیتو بیار ؟ دانش آموز گفت: این ولیه منه دیگه .😉 مدیر عصبانی شدوگفت:😡 منظور من از ولی سرپرسته ، پدرته ، رفتی دوستتو آوردی؟👨🏫 دانش آموز گفت: نشد دیگه اینجا میگی ولی یعنی سرپرست ، پس چطور وقتی پیامبر میگه این علی ولی شماست میگید معنی ولی میشه دوست . 👌🏻 بنازم به این بچه شیعه . اگر شیعه ای وعاشق علی و ولایت علی هستی تا میتونی این مطلب رو ارسال کن "یاعلی
دشمنان امیرالمؤمنین(ع) «فاسقُ‌الوُجود» هستند، اما شیعیان، فسقِ وجودی ندارند. استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. اما اعداءِ امیرالمؤمنین(ع) فاسقُ‌الوجودند. پس، فسقِ در عمل، غير از فسقِ در ايمان است. مؤمن، فسقِ در ايمان ندارد؛ در ايمان و در محوری‌ترين اراده‌اش، از حوزه ولايت ولی‌ّالله خارج نيست؛ ممکن است در بعضی از اراده‌های فرعی‌اش، از اراده ولیّ‌الله خارج شود؛ اين خروج، جبران‌شدنی‌ست؛ چون مؤمن، تحت ولايت است و اثر ولايت الله همين است: ««يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»». معنای این آیه چیست؟ خدای متعال آن‌ها را از ظلمات بيرون مي‌برد؛ يعنی از ذنوب پاكشان می‌كند. ولايت الهيه، مطهِّرِ آن‌هایی‌ست كه اصل ولايت را قبول دارند.»
.تفاوت بین انسانی که هم اکنون هستید و کسی که قرار است پنج سال بعد باشید، در مردمی است که در این مدت با آنها معاشرت کرده و کتاب هایی است که دراین زمان مطالعه خواهید کرد 👤جان سی مکسول
۱- تمامی اولویت‌هایتان را فهرست کنید ۲- سه تای اول را نگه دارید ۳- بقیه را دور بریزید بخش بزرگی از اتلاف انرژی ما ناشی از عدم تمرکز بر اولویت‌هاست ... 👤 وارن بافت
میلیاردها سلول صدها عضو کیلومترها رشته عصبی و هزاران عضله ... مثل ساعت، هدفمند و هماهنگ در بدن تو در حال کار کردن هستند؛ به احترامشون با هدف زندگی کن!
با آنکه مطالب کتاب الغدیر به مذاق بسیاری خوشایند نیست. از آنجایی که با اتکاء به منابع وماخذ متقن نوشته شده است تا کنون ظرف مدت (حدود شصت سال)گذشته کسی یا گروهی نتوانسته نقدی یا ردی بر کتاب الغدیر ویا نقدی بر صفحه ای از کتاب الغدیر بنگارد. تمامی مصادر و منابع که در کتاب الغدیر مورد استناد است همگی از منابع اهل سنت است این بدان معنا نیست که مرحوم علامه امینی کتابهای أهل سنت را قبول کرده باشد. چون شیعه نیازی به احادیث آنها ندارد زیرا علامه امینی اعتقاد داشتند شیعه هنگام مناظره با اهل سنت برای مجاب کردن آنها به احادیث خودشان احتجاج می کند زیرا احادیث خود اهل سنت برای مجاب کردنشان مقبول تر است . پایگاه اطلاع رسانی علامه امینی https://telegram.me/allamehaminy علامه شیخ عبد الحسین امینی نجفی (قدس سره) کانال رسمی احیا گر بزرگ غدیر علامه شیخ عبد الحسین امینی نجفی (صاحب کتاب الغدیر ) علامه شیخ عبد الحسین امینی نجفی (قدس سره) کانال رسمی احیا گر بزرگ غدیر علامه شیخ عبد الحسین امینی نجفی (صاحب کتاب الغدیر )
هشداررررر
روز آخر ذى الحجّه امروز دوشنبه 19 شهریور مصادف با 29 ذی حجه است اين روز، روز آخر سال قمرى است. لذا مرحوم «سيّدبن طاووس» نقل كرده است كه در اين روز، دو ركعت نماز مى خوانى و در هر ركعت، يك مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو اللّه» و ده مرتبه «آية الكرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گويى : اَللّهُمَّ ما عَمِلْتُ فى هذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَل نَهَيْتَنى عَنْهُ وَلَمْ تَرْضَهُ، خدايا آنچه انجام دادم در اين سال از اعمالى كه مرا از آن نهى فرمودى و راضى بدان نبودى وَنَسيتُهُ وَلَمْ تَنْسَهُ، وَدَعَوْتَنى اِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَلَيْكَ، اَللّهُمَّ فَاِنّى و من آن را فراموش كردم ولى تو فراموشش نكردى و مرا به بازگشت بسويت خواندى پس از دليرى كردنم بر تو خدايا من از آن اَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لى، وَما عَمِلْتُ مِنْ عَمَل يُقَرِّبُنى اِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنّى، اعمال آمرزش مى طلبم پس بيامرز آنها را و هر عملى كه انجام دادم از اعمالى كه مرا به تو نزديك گرداند پس آن را از من قبول كن وَلا تَقْطَعْ رَجآئى مِنْكَ ياكَريمُ. و قطع مكن اميدم را از خودت اى بزرگوار وقتى چنين كردى شيطان مى گويد: واى بر من! هرچه در مدّت اين سال زحمت كشيدم (و او را وسوسه كردم) با اين عمل، همه را از بين برد و سالش را به خير پايان داد!) اقبال الاعمال مرحوم ابن طاووس مناسب است همين عمل، در پايان سال شمسى (روز آخر اسفندماه) نيز به قصد استحباب مطلق انجام شود.