eitaa logo
شمیم معارف
47 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
501 ویدیو
66 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️حاج آقا رفیعی: در قیامت جهنمی ها از بهشتی ها می پرسن مگه ما باهم تو یه محله تو یه شهر نبودیم؟ چی باعث شد شما بهشتی بشین ما جهنمی؟!! بهشتیان جواب میدن، به پنج دلیل شماها صفتون از ما جدا شده، سوره حدید آیه ۲۲: اول: ❶【خود فریب بودید】. هِی توجیه کردید، مالیات دادید به دولت گذاشتید پاحساب خمس، تو کارهاتون سعی کردید توجیه کنید و از استدلال بگریزید دوم: ❷【در کار خیر تعلل کردید.】 آقا در کار خیر بشتابید. روایت دارد که وقتی انسان میخواد صدقه بده شیطان دست آدمو میگیره و وسوسه می کنه، لذا قرآن درباره کار خیر می فرماید: "فالستبقو الخیرات" در کار خیر سبقت بگیرید سوم: ❸【 شک کردید】. یقین در زندگیتون نداشتید. یه روز رو سند این دعا شک کردید، یه روز رو آیه فلان کردید، خیلی مواظب باشید، دشمنا خیلی دارن شبهه افکنی می کنند تا مردم از دین فرار کنند. چهارم: ❹【آرزوهای طولانی شما رو گول زد】. پنجم: ❺【شیطان بر شما حاکم شد】.
✅بالاترین تنبیه ✍️وقتی حضرت موسی (ع) خواست به کوه طور برود کسی به او گفت : به پروردگار بگو این همه من معصیت میکنم،چرا من را تنبیه نمیکنی!؟ خداوند به حضرت موسی گفت، وقتی رفتی به او بگو: بالاترین تنبیهات این است که نماز میخوانی‌ و لذت نماز را نمی چشی... 📚آیت الله حق شناس(ره)
ته زبان متصل به سر قلب است بسیار مهم زبان ایمان، استوار و ثابت و محکم نمی شود مگر اینکه قلب ثابت و استوار باشد و قلب اینگونه نمی شود تا اینکه زبان مستقیم و استوار باشد. این ترجمه حدیث شریف نبوی است که فرمود: لاَیستَقيمُ إيمانُ عَبدٍ حتّى يَستَقيمَ قَلبُهُ، و لاَیستَقيمُ قَلبُهُ حتّى يَستَقيمَ لسِانُهُ .(مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل، ج 9 ،ص 31) بنابراین زبان که براحتی در دهان می چرخد ته آن متصل به سرِ قلب است و ته قلب متصل به سر ایمان که در قلب منزل دارد از این رو اگر حال زبان خوب باشد واز تعادل عقلانی و ایمانی برخوردار باشد یعنی با فرمان عقل بچرخد حال قلب خوب می شود و اگر حالش بد باشد حال قلب را بهم می زند چون به هم وصل هستند چرخش هر کدام به چرخش دیگری منجر می شود. از این روست که در دعای ماه رجب معصوم علیه السلام عرض می کند اللهم ... واجعل قلوبنا بحسن القول مسروراً (مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب) یعنی خداوندا قلوب ما را به حُسن گفتار شاد کن. البته باید معنای زبان را فراتر بدانیم چرا که چشم نوعی زبان است زیرا چشم دهانی است که دیدنی ها را می بلعد و می خورد گوش نیز نوعی زبان است زیرا گوش دهانی است که شنیدنی ها را می خورد و خیال وذهن نیز نوعی زبانند زیرا دهانی است که صورت اشیاء و آنچه لمس شدنی نیست می خورد. بنابراینا گر بخواهیما یمان و قلبی سالم داشته باشیم باید همها ین دهانها و زبانها از آلودگی پاک و تطهیر شود و اگر لغزید و مواد مسموم خورد با آب استغفار پاک و کجی آنرا صاف کنیم. در حدیث نبوي است که «طَهِّرُوا أَفْوَاهَکُمْ فَإِنَّهَا طُرُق الْقُرْآن » (الحسن بن ابی الحسن محمد دیلمی ،ارشاد القلوب،ج 1،ص) یعنی پاکیزه کنید دهانتان را چرا که دهان شما محل عبور قرآن است . پيامبرخداصلى الله عليه و آله می فرمایند: إذا أصبَحَ ابنُ آدمَ أصبَحَتِ الأعضاءُ كُلُّها تَستَكفيا للِّسانَ؛ أي تَقولُ:ا تِّقِا فِينا فإنّكَ إنِا ستَقَمتَا ستقَمنا ، و إنِ اعوَجَجْتَ اعوَجَجْنا . ( المحجه البیضاء، ج 5، ص) یعنی چون آدمى صبح خويش را بياغازد، همه اندامهاى بدن او از زبان مى خواهند كه بس كند. يعنى مى گويند: درباره ما از خدا بترس؛ زيرا اگر تو راست و درست شوى، ما نيز راست و درست مى شويم و اگر تو كج شوى ما هم كج مى شويم. خداوند مهربان در قرآن می فرماید:” وَقُلْل عِِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ"(سوره مبارکه اسراء ایه 53) یعنی و به بندگانم بگو آنچه را كه بهتر است بگويند كه شيطان ميانشان را به هم مى زند. درباره لفظ "بینهم" در این کریمه باید گفت که گاه انسان بر اثر غفلت حرفی می زند که بین او و فرد دیگری درگیری پیش می آید اما گاه کلمه «بینهم » ناظر بر درون است یعنی شخص دومی در کار نیست بلکه نزاع و درگیری بین گوش و چشم و خیال و قلب با زبان است همانطور که حدیث فوق ناظر بر این معناست. بحث دیگر اینکه؛ قرآن کریم می فرماید: و ما یلفظ من القول الا لدیه رقیب عتید(سوره مبارکه ق آیه 18) رقیب و عتید دو فرشته اند که گفتار های انسانها را از نیک و بد ثبت و ضبط می کنند نوشتن اعمال زبان توسط فرشتگان بدین معناست که این الفاظ به محض خارج شدن از دهان صاحب اثر می شوند این مطلب ناظر بر همان فرمایش معصوم علیه السلام است که فرمود: هر صبح اندام وجوارح انسان زبان را قسم می دهند که مراقبت کند از اعمالش که آنها را در دردسر نیندازد. یکی از اندام قلب است که پیش از این بدان اشاره شد در دعای شب مبعث می خوانیم که قلوبنا بحسن القول مسروراَ. مقدمه اجابت این دعای بسیار شریف سالم و سلیم شدن عملکرد زبان است . پیش از این مطلب مهمی عرض شد با عنوان (( ته زبان متصل به سر قلب است)) خب اگر بخواهیم حرکات وزین و عملکرد انسانی داشته باشیم باید ابتدا کار زبان وگفتار را اصلاح کنیم و در دعای مذکور یکی از خواسته های ما سرور و بهجت قلب منوط به حسن قول است یعنی گفتار نیک و صحیح. خداوند عالم دو سگ بسیار وحشی به نام سگ غضب و سگ شهوت را در ته چاله ای در عالم نفس انسانی زندانی کرده است که اینها بسیاری از اوقات با اشارات زبان تحریک می شوند و به پارس کردن و سروصدا کردن می افتند و با صحت عملکرد زبان و داشتن گفتار صحیح لال می شوند. برگفته از کتاب شمیم معارف سلوکی
در مذمت سخن چینی گناهی بسیار رایج امام صادق علیه السلام: ::از بزرگترين جادوها، «سخن‌چينى» است، زيرا با ::ميان دوستان جدايى افكنده مى‌شود، ::ياران يكدل را با هم دشمن مى‌كند، ::به واسطه آن خونها ريخته مى‌شود، ::خانه‌ها ويران مى‌گردد ::و پرده‌ها دريده مى‌شود. آدم بدترين كسى است كه روى زمين گام برمى‌دارد!!! ::ميزان الحكمه، ج 12، ص 416 سخن چین هیزم کش!:::: در زندگی و محل کار سخن چینی که عموما موجب تفرقه و آشوب می گردد، از نظر پیشوایان بزرگوار اسلام بسیار زشت و ضدانسانی است و علاوه بر این که عملی خلاف اخلاق است امام علی(علیه السلام) فرمود: شیوه کسی است که از دایره اسلام و اخلاق بیرون رفته است. ::غررالحکم،ج۷،ص۳۷۹
این طلسم👆روز 19 فروردین از هنگام طلوع افتاب تا ظهر روی کاغذ زرد و ترجیحا با گلاب و زعفران و اگر نشد با خودکار قرمز. از دیگر آداب این ساعت تلاوت سوره مبارکه نور و ص و شمس است.
⁉️پرسش:👇👇👇 بر اساس آیه شش سوره جنّ و در داستان حضرت سلیمان (علیه السلام) جنّ قابل دیدن است اگر جن ها قابل روئیت هستند پس در این صورت ارتباط انس با جن چگونه است ؟ آیا در این ارتباط امکان زیان دیدن انسان وجود دارد؟ قسمت اول: ✅پاسخ:👇👇👇 خداوند متعال می فرماید« وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا؛(1)و اینکه مردانی از بشر به مردانی از جنّ پناه می‌بردند، و آنها سبب افزایش گمراهی و طغیانشان می‌شدند!»ّ 🌱مفهوم آیه یاد، مفهوم وسیعی است که شامل هرگونه پناه بردن افرادی از انسانها به جن را شامل می‌شود چه این که می‌دانیم در میان عرب کاهنان زیادی وجود داشتند که معتقد بودند به وسیله طایفه «جنّ» بسیاری از مشکلات را حل می‌کنند و از آینده خبر می‌دهند. 🔹کلمه «جن» در اصل به معنی چیزی است که از حس انسان پوشیده باشد. مثلا می‌گوییم «جنه اللیل» یا «فلما جن علیه اللیل» یعنی هنگامی که پرده سیاهی شب او را پوشاند، و به همین جهت «مجنون» به کسی که عقلش پوشیده و «جنین» به طفلی که در رحم مادر پوشانده شده و «جنت» به باغی که زمینش را درختان پوشانده‌اند، و «جنان» به قلب که در درون سینه پوشانده شده و «جنه» به معنی سپر که انسان را از ضربات دشمن می‌پوشاند آمده است مشخصات زيادى در قرآن براى او ذكر شده است.(2) 🔸برخی از ویژگی های جن عبارتند از: 1- 📌موجودى است كه از شعله آتش آفريده شده، بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است: "وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ" (3) 2-📌 داراى علم و ادراك و تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است (آيات مختلف سوره جن). 3-📌 داراى تكليف و مسئوليت است (آيات سوره جن و سوره الرحمن). 4- 📌گروهى از آنها مؤمن صالح و گروهى كافرند: "وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ" (4). 5-📌 آنها داراى حشر و نشر و معادند: "أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً" (5). ادامه دارد... پی نوشت ها: . جن/6 . 2. المفردات فی غریب القرآن، ص 204. 3. الرحمن، 15. 4. جن، 11. 5. جن، 15.
💢دو پیشنهاد راهبردی برای ارتقای ❇️همه ما باید نسبت به ارتقای سواد رسانه‌ای خود اقدام کنیم که نیازمند مطالعه و تمرین است. برای شروع به این دو اصل کلیدی پایبند باشیم: 1️⃣طراحی رژیم مصرف رسانه ای: به اینکه چه میزان اطلاعاتمان را از کدام رسانه دریافت میکنیم، حساس باشیم. کسانی که سواد رسانه ای دارند، رژیم مصرف متعادلی دارند و از منابع و رسانه های مختلف به میزان مشخصی اطلاعات دریافت میکنند. اگر رژیم مصرف رسانه ای به درستی طراحی نشود، در فضای اشباع رسانه ای و بمباران اطلاعاتی خفه خواهیم شد. 2️⃣ تبدیل شدن از به و منتقد: اگر بدانیم رسانه ها واقعیت را می سازند، از این به بعد استراتژی مطالعه و تماشای انتقادی را در مواجهه با رسانه ها در پیش خواهیم گرفت. ❇️برای تبدیل شدن به خواننده/بیننده/شنونده فعال رسانه‌ها همیشه این سه سوال را از خود بپرسید: ۱.چه کسی این پیام را خلق کرده است و چرا این پیام ارسال شده است؟(هدف او چه بوده است؟) ۲.چه ارزش‌ها و دیدگاه‌هایی را در این پیام به صورت پنهان جاسازی و تبلیغ کرده اند؟ ۳.احتمالا چه بخش هایی از واقعیت حذف شده و چه بخش هایی از واقعیت برجسته سازی شده است؟
مراقبات خاصّ شب نیمه شعبان ۱- دعای بعد از نماز مغرب ▪️هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد. بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ به نام خداوند بخشنده مهربان خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می‌برم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربان‌ترین مهربانان. ۲- قرائت سه بار سوره یس هر كس در شب نيمۀ شعبان سه مرتبه سوره‌ ياسين را بخواند، ▪️مرتبه‌ اوّل به نيّت «طول عمر» ▪️مرتبه‌ دوّم به نيّت «توانگری» ▪️مرتبه‌ سوّم به نيّت «دفع بليّات» و پس از تمام كردن سوره در هر مرتبه دعای زير را با تضرّع بخواند: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم يا ذَالمنِّ لا يُمَنُّ عليك يا ذالطَّولِ لا اله الا انت، انت ظهرُ اللاجين و جارُ المستجيرين و امان الخائفين اِن كُنتُ شقيّاً محروماً مُقْتِراً فی الرزق، فامحُ في امِّ الكتاب شِقاوَتی و حِرمانی و اِقتارِ رِزقی و اثبتنی عِندك مَرزوقاً مُوَفَّقاً للخيراتِ، فانك قُلتَ فی كتابكَ المنزل يمحواللهُ ما يشاءُ و عندهُ امُّ الكتابِ. در آن سال از آفات و فقر در امان می‌ماند و عمر او طولانی می‌گردد. ۳- ده رکعت نماز بعد از نیمه شب شیخ‌ طوسی‌ در «مصباح‌ المتهجد» و شیخ صدوق با سند دیگر از امام حسن علیه السّلام روایت‌ می‌کنند که از جمله‌ اعمالی‌ که‌ در شب‌ نیمۀ شعبان‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بجای‌ آورده‌ شود اینست که: بعد از نیمه‌ شب ده‌ رکعت‌ نماز، هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر رکعت‌ : سوره «حمد» یک مرتبه سوره «توحید» ده مرتبه سپس‌ به‌ سجده‌ رود و بگوید: اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ بَيَاضِی يَا عَظِيمَ كُلِّ عَظِيمٍ اِغْفِرْ لِی ذَنْبِیَ اَلْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهُ غَيْرُکَ يَا عَظِيم بار پروردگارا! سجده‌ کرد برای‌ تو سیاهی‌ من‌ و خیال‌ من‌ و سفیدی‌ من‌، ای‌ بزرگ‌ِ هر بزرگی‌! بیامرز بر من‌ گناه‌ مرا که‌ بزرگ‌ است‌، چون‌ نمی‌آمرزد آنرا غیر از تو. و سپس‌ رسول‌ خدا فرمودند: کسی‌ که‌ این‌ عمل‌ را بجای‌ آورد هفتاد و دو هزار گناه‌ از دیوان‌ گناهانش‌ محو می‌شود و به‌ اندازۀ آن‌ در دیوان‌ طاعاتش‌ نوشته‌ می‌شود و خدا از پدر و مادرش‌ هفتاد هزار گناه‌ می‌آمرزد.
به چند دسته تقسيم مي شوند ؟ 1- صلحا 2- نقبا و نجبا 3- ابدال 4- اوتاد : :تعداد صلحا 360 نفر است كه ممكن است بيشتر نيز باشد . تعداد نقبا و نجبا 70 نفر است، ابدال 40 نفر هستند و اوتاد 4 تا 8 نفر مي باشند. : :دنيا مانند خيمه است و مهدي همچون عمود اين خيمه و اوتاد طنابهاي آن خيمه هستند – يعني تمام زحمات معنوي دوران غيبت بر دوش آنان است . : :(كتاب حاشيه شيخ ابراهيم كفعمي )
: : ::: :روایت شده از امام صادق علیه السلام که رسول خدا فرمودند : خدای تبارک و تعالی میفرمایند: : :هیچ بنده گنهکاری را وارد بهشت نمیکنم ، مگر اینکه اورا به و بیماری مبتلا میکنم تا کفاره گناهانش باشد و اگر گناهانش با آن بیماری پاک نشد و زیادتر از آن بود ، کسی را بر او مسلط میکنم که بر او ظلم کند تا کفاره باشد، رزق و روزی اش را کم میکنم تا کفاره گناهانش باشد . و اگر این نیز برای کفاره گناهانش کافی نبود جان گرفتن او را سخت میکنم و یا در قبر بر او سخت میگیرم تا وقتی که بدون هیچ گناهی نزد من آید و اورا وارد بهشت کنم ، و اما کسی را که میخواهم وارد جهنم کنم ، او را صحیح و سالم میگذارم ، و رزق و روزی اش را زیاد مى کنم و جان دادن او را آسان می گردانم تا وقتیکه نزد من آید ، هیچ حسنه ای نداشته باشد ودر همان وقت او را وارد جهنم کنم: : : :مسندالرسول ج1 برگرفته شده از بحارالانوار ج 6 ص17
مقام والای منتظران امام زمان علیه السلام امام سجاد علیه السلام فرمودند: اي ابا خالد، مردم زمان او كه معتقد به امامت وي هستند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند؛ زيرا خداوند عقل و فهمي به آنها داده كه غيبت در نزد آن ها حكم مشاهده را دارد، خداوند آن ها را در آن زمان، مثل كساني مي داند كه با شمشير در پيش روي پيغمبر (عليه دشمنان دين) پيكار كرده اند، آن ها مخلصان حقيقي و شيعيان صادق ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان به دين خدا مي خوانند. بحار الأنوار، ج52، ص122
مقام والای منتظران امام زمان علیه السلام امام سجاد علیه السلام فرمودند: اي ابا خالد، مردم زمان او كه معتقد به امامت وي هستند و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند؛ زيرا خداوند عقل و فهمي به آنها داده كه غيبت در نزد آن ها حكم مشاهده را دارد، خداوند آن ها را در آن زمان، مثل كساني مي داند كه با شمشير در پيش روي پيغمبر (عليه دشمنان دين) پيكار كرده اند، آن ها مخلصان حقيقي و شيعيان صادق ما هستند كه مردم را به طور آشكار و نهان به دين خدا مي خوانند. بحار الأنوار، ج52، ص122