eitaa logo
شمیم معارف
48 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
354 ویدیو
64 فایل
حکمت و عرفان، فلسفه، علوم غریبه و روانشناسی
مشاهده در ایتا
دانلود
یادی کنیم از معمار کبیر انقلاب اسلامی با ذکر صلوات
قال رسول الله: ذکر علیٌ عباده
آیت الله جوادی آملی : کسی که حقیقت وارزش خود رابشناسد می داندکه ارزش جان آدمی به معارف است.دلی که معرفت خداواولیای او درآن نیست، گِل است نه دل و آن کس که دارای چنین گوهری نباشد انسان نیست.
گیاهان فاقد عقلند! اما اگر آنها را با سرپوشی بپوشانی که دارای یک سوراخ باشد، آنها به دنبال نور از همانجا بیرون میزنند، پس چرا ما با داشتن عقل، نور را دنبال نمیکنیم؟ 👤"مارتین هایدگر" ذره ذره،کان درین ارض و سماست جنسِ خود را همچو کاه و کهرباست نـوریان مر نوریان را جاذبند ناریان، مَر ناریان را ،طـالبند 👤 مولانا
ته زبان متصل به سر قلب است ایمان، استوار و ثابت و محکم نمی شود مگر اینکه قلب ثابت و استوار باشد و قلب اینگونه نمی شود تا اینکه زبان مستقیم و استوار باشد. این ترجمه حدیث شریف نبوی است که فرمود: لا يَستَقيمُ إيمانُ عَبدٍ حتّى يَستَقيمَ قَلبُهُ، و لا يَستَقيمُ قَلبُهُ حتّى يَستَقيمَ لِسانُهُ . . بنابراین زبان که براحتی در دهان می چرخد ته آن متصل به سرِ قلب است و ته قلب متصل به سر ایمان که در قلب منزل دارد از این رو اگر حال زبان خوب باشد وا ز تعادل عقلانی و ایمانی برخوردار باشد یعنی با فرمان عقل بچرخد حال قلب خوب می شود و اگر حالش بد باشد حال قلب را بهم می زند چون به هم وصل هستند چرخش هر کدام به چرخش دیگری منجر می شود. از این روست که در دعای ماه رجب معصوم علیه السلام عرض می کند اللهم ... واجعل قلوبنا بحسن القول مسروراً یعنی خداوندا قلوب ما را به حُسن گفتار شاد کن. البته باید معنای لسان(زبان) را فراتر بگیریم چرا که چشم نوعی زبان است زیرا چشم دهانی است که دیدنی ها را می بلعد و می خورد گوش نیز نوعی زبان است زیرا گوش دهانی است که شنیدنیها را می خورد و خیال وذهن نیز نوعی زبان است زیرا دهانی است که صورت اشیاءو آنچه لمس شدنی نیست می خورد. بنابراین اگر بخواهیم ایمان و قلبی سالم داشته باشیم باید همه این دهانها و زبانها از آلودگی پاک و تطهیر شود وا گر لغزید و مواد مسموم خورد با آب استغفار پاک و کجی آنرا صاف کنیم. در حدیث است که " طَهِّرُوا أَفْوَاهَکُمْ‌ فَإِنَّهَا طُرُقُ‌ الْقُرْآن " یعنی پاکیزه کنید دهانتان را چرا که دهان شما محل عبور قرآن است . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند: إذا أصبَحَ ابنُ آدمَ أصبَحَتِ الأعضاءُ كُلُّها تَستَكفي اللِّسانَ ؛ أي تَقولُ : اِتَّقِ اللّه َ فِينا فإنّكَ إنِ استَقَمتَ استَقَمنا ، و إنِ اعوَجَجْتَ اعوَجَجْنا . یعنی چون آدمى صبح خويش را بياغازد، همه اندامها[ى بدن او] از زبان مى خواهند كه بس كند. يعنى مى گويند: درباره ما از خدا بترس؛ زيرا اگر تو راست و درست شوى، ما نيز راست و درست مى شويم و اگر تو كج شوى ما هم كج مى شويم. خداوند مهربان در قرآن می فرماید:" وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ" یعنی و به بندگانم بگو آنچه را كه بهتر است بگويند كه شيطان ميانشان را به هم مى زند. درباره لفظ "بینهم" در این کریمه باید گفت که گاه انسان بر اثر غفلت حرفی می زند که بین او و فرد دیگری درگیری پیش می آید اما گاه کلمه "بینهم" ناظر بر درون است یعنی شخص دومی در کار نیست بلکه نزاع و درگیری بین گوش و چشم و خیال و قلب با زبان است همانطور که حدیث فوق ناظر بر این معناست. شميم معارف: @eshraghat
چقدر خدا به یاد ماست؟ 🍀به هر اندازه که تو به یادش هستی و هر اندازه که تو به یادش نیستی! استاد صمدی املی(دلیلش اینه که ذکر ابتدا از خداست سپس از عبد) فافهم فتدبّر
مسجد ما می گفت وقتی ماه می شود ، شیطان در و قرار می گیرد❕اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه می کنیم❕❕ 💠💠 👌 گرامی فرمود : « چون ماه رمضان وارد شود ، درهای رحمت گشوده و درهای دوزخ بسته می شوند ، و به کشیده می شوند » 📚 الاشهر الثلاثه ص142 👌و : « هرگاه هلال ماه رمضان بر آید ، شیاطین سرکش به کشیده می شوند ، درهای آسمان و درهای بهشت و درهای رحمت گشوده و درهای بسته می شوند» 📚 ج4 ص67 👌و فرمود : « چون شب اول رمضان شود خداوند ندا دهد ای جبرئیل به زمین فرود آی و سرکش را به کش تا روزه بندگانم را تباه نسازند» 📚 الانوار ج96 ص348 ❓حال سوال و اشکال شما این است که اگر در این ماه شیاطین در و هستند پس چگونه بندگان می کنند❕ 👌پاسخ است ؛ 🔷گناه ها و خطاهایی که از انسان سر می زند دو دارد ؛ 1️⃣ 2️⃣ اماره 👌منشا گناه در این ماه کارایی خود را از دست می دهد اما منشا سر جای خودش است . 🔷 می فرماید : « نفس ( سرکش ) بسیار به امر می کند» 🔶 53 ❕نفس همان نفس سر کش است که انسان را به گناه فرمان می دهد و به هر سو می کشاند . 👌امام علیه السلام در مناجات دوم از مناجات های پانزده گانه معروف نفس اماره را به روشنی ترسیم کرده و از آن به عنوان دادن به عموم مردم به پیشگاه خدا این گونه شکایت می کند ؛ « خدایا من به سوی تو می کنم از نفسی که مرا همواره به بدی وا می دارد ، و به سوی با سرعت می فرستد ، و به نافرمانی هایت است ، و به موجبات خشمت دست می آلاید ، مرا به راه هایی که منجر به می شوند می کشاند ...» 📚 الانوار ج91 ص143 👌حضرت علیه السلام فرمود: « این پیوسته انسان را به بدی ها دعوت می کند ، کسی که آن را نادیده بگیرد ، او را به انواع می کشاند» 📚 الحکم ح4779 👌بنابراین نفس در کنار از مهمترین عوامل گناه است و اگر انسان بتواند آن را کنترل کند تا حدود زیادی نیز می تواند بر شیطان شود زیرا همین نفس اماره است که ابزار شیطان تلقی می شود.