eitaa logo
طهور
526 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
310 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 بلوغ شیعه در زمان امام هادی (علیه السلام)
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 1 ✔️ در مورد انتخابات از جنبه‌ها و جهات متعدد می‌توان صحبت کرد که هر کدام در جای خود مهم است: 1ـ حضور همگانی و سراسری مردم به‌گونه‌ای که یکپارچگی نشان داده شود. این نه‌تنها واجب است، بلکه در شراطی که در آن هستیم، از اوجب واجبات است؛ واجب به این بزرگی نداریم. 🔹 خیلی از موارد است که واجب است، ولی من به الکفایه است؛ مثلاً رفتن سر مرزها در مقابل دشمن، یک عده بروند، از بقیه سلب می‌شود. اما در انتخابات وجوب عینی دارد؛ در این وجوب کار به جنبه‌های سیاسی و ... نداریم، به لحاظ دینی حفظ بلاد مسلمین و کشور اسلامی واجب و از واجب‌ترین واجب‌هاست، به‌گونه‌ای که برای حفظ کشور اسلامی می‌توان جان داد. 🔹 حفظ کشور اسلامی از اوجب واجبات است، یعنی ایرانی‌ها برای حفظ کشورشان جان بدهند، شهید راه خدا هستند، و هر جای دیگر هم همین‌طور. 🔹 حفظ کشور اسلامی از حفظ احکام خدا و واجبات الهی هم مهم‌تر است. حفظ کشور اسلامی واجب است به هر قیمتی. پس با توجه به این‌که راه دور کردن کشور از تجاوز و دست‌اندازی بیگانگان و جسارت آنان در تحریم‌ها و مشابه آن، اتحاد ملی است، یکی از بهترین جاهایی که اتحاد ملی نشان داده می‌شود، در انتخابات است. 🔹 پس حفظ کشور از اوجب واجبات است و از طریق انتخابات برای یک مدت نسبتاً طولانی حفظ می‌شود. همراهی و اتحاد مردم برای حفظ کشورشان، دشمن را ناامید می‌کند؛ یکی این است و دیگری قدرت نظامی. این دو باید شانه به شانه باشند. یعنی صرفاً حضور مردم به‌تنهایی کفایت نمی‌کند؛ حضور مردم و نیروی نظامی قوی، اگر کنار هم باشند، کشور ما محفوظ و مصون خواهد بود. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 2 🔹نظام ما نظامی است که در میان سایر نظام‌هایی که در دنیا وجود دارد، برتری‌های بسیار چشمگیری دارد. علاوه بر این در طول تاریخ کشور ما تنها حکومتی است که به ملتش عزت بخشیده است ... در هیچ دوره‌ای ایران و مردم ایران این عزت را نداشتند. 🔹این‌که بسیاری از مسایل مهم در منطقه و در آسیا و آسیای میانه بلکه جاهای دیگر بدون دخالت و موافقت ایران قابل حل نیست، این‌ها نشان‌دهنده عظمتش است. حفظ چنین حکومتی ولو اینکه ایده‌آل نباشد و انتظار ایده‌آل بودن هم نباید داشته باشیم، ـ البته انتظار فساد هم نداریم ـ واجب است، باز واجب‌ترین است که می‌توان برای حفظ آن جان داد، انسان‌ها، بهترین نفوس پاک و زکی به شهادت برسند. 🔹بنابراین در انتخابات این دو تأمین می‌شود یعنی حفظ کشور و جمهوری اسلامی و حفظ عزت عمومی در این انتخابات تأمین می‌شود ولو چند سالی. @sharabetahour
💠 پرونده ویژه عید غدیر در پایگاه طهور https://b2n.ir/z80730 🔹ولایت امیرالمؤمنین، هم‌ردیف ولایت خدای متعال 🔹 تلازم پذیرش وِلایت و وَلایت 🔹 عید غدیر، بزرگ‌ترین عیدِ خدا 🔹 انجام واجبات و ترک محرمات؛ وسیله اولین مرتبه دسترسی به امیرالمؤمنین علیه السلام 🔹 قرب خدای متعال، نتیجه تمسک به هریک از مراتب وجودی امیرالمؤمنین علیه السلام 🔹 مقدمه بودن همه‌ي عبادات برای ولايت 🔹 فضيلت غدير در بيان امام رضا (سلام الله عليه) کانال طهور @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 3 🔹رأیی که می‌ دهیم جزو مهمترین اعمال و رفتارهای ماست. این انتخابی که می‌کنیم، انتخاب منِ یک نفر نیست، می‌شویم دو نفر، سه نفر، ده نفر، بیست میلیون نفر. انتخاب این بیست میلیون نفر یک نفر را روی کار می‌آورد که نه چهار سال سرنوشت ما دست اوست، بلکه نسل‌های آینده هم تحت تأثیر آن هستند. 🔹در انتخاب یا باید خودمان تحقیق کنیم، تحقیق عالمانه همراه با علم، اطلاعات و آگاهی. فردی را انتخاب کنیم که شایسته‌ترین باشد یا با کمک و مشورت از افرادِ آگاهِ مورد اعتماد افرادی را انتخاب کنیم که بهترین باشند. 🔹حال اگر ما چه خودمان انتخاب کردیم، ولی عالمانه، چه از دیگران کمک گرفتیم عالمانه، وظیفه‌مان را انجام دادیم، ولی انتخاب‌مان نادرست از کار درآمد، آنجا نزد خدای متعال حجت و عذر داریم. 🔹اما اگر انتخاب خودمان عالمانه نباشد یا از عالمان متعهد، متدین و آگاه مشورت نگرفته باشیم، اگر درست باشد، سهم قابل توجهی نداریم چون شانسی عمل کردیم، یعنی کارمان روشمند نبوده و اگر خطا باشد، قطعاً و یقیناً مسؤولیم و باید همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند به هر که می‌خواهید، رأی بدهید ولی جوابش را نزد خدای متعال آماده کنید. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 4 🔹با توجه به این‌که این کار ما [شرکت در انتخابات]، کار بسیار مهم و قابل توجه و دارای آثار بسیار، هم در عصر خودمان و هم در عصر آینده است، از عبادت‌های بزرگ است. در نتیجه وقتی که می‌رویم رأی بدهیم، از همان آغاز که از خانه بیرون می‌رویم، قصد قربت و عبادت کنیم تا وقتی که اسم هر کسی را که شناختیم و مورد توجه، موثق و مورد اعتماد و شایسته هست را انتخاب می‌کنیم، تا آن لحظه آخر قصد عبادت داشته باشیم، ان شاء الله که خیر دنیا و آخرت را هم داشته باشد. @sharabetahour
💠 فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب نداریم 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره ریاست جمهوری 1403 📅 سوم تیرماه 1403 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب نداریم 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره ریاست جمهوری 1403 کانال طهور @sharabetahour
💠 فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب نداریم 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی درباره ریاست جمهوری 1403 📅 سوم تیرماه 1403 🔹 انتخابات حقی از حقوق شناخته شده سیاسی، اجتماعی همه مردم هست که آثار و نتایج بسیار زیاد و قابل توجهی داشته و دارد. در همه دنیا هم همین‌گونه است. 🔹 کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت خودشان هستند باید از این حق سیاسی اجتماعی خودشان استفاده کنند و اگر کسانی هم نخواستند به هر دلیلی از این حق استفاده کنند، خودشان را آماده کنند برای هر اتفاقی که می‌افتد؛ هرگونه خوشی یا ناخوشی که پدید می‌آید، دیگر اعتراض نداشته باشند، چون خودشان نخواستند افرادی که شایسته هستند را معرفی کنند و روی کار بیاورند. 🔹 بنابراین نه در این دوره، در همه ادوار انتخابات، مخصوصاً انتخابات ریاست جمهوری اهمیت ویژه داشته و دارد. 🔹 در ایران با توجه به این‌که یک شکل و مدل جدیدی از حکومت و سیاست ارایه شده که هم دینی است و هم مردمی و مشابه در دنیا نداشته و از این به بعد هست که نمونه‌هایی از آن به‌وجود خواهد آمد، بنابراین اهمیت بیشتری داشته و خواهد داشت. 🔹 اما آنچه سبب تمایز این دوره انتخابات و انتخابات‌های قبلی است، این است که: 🔹 در این دوره شرایطی به‌وجود آمده که ما دیگر مانند گذشته فرصت اشتباه در محاسبات و انتخاب خود نداریم. 🔹 بالاخره تجربیات بسیار زیادی را پیدا کردیم در دوره‌های ریاست جمهوری‌های متعددی که در این 30 سال اتفاق افتاده. تفاوت این دوره با دوره‌های قبل در این است که در 30 سال گذشته شعار می‌دادند که چنین و چنان می‌کنیم، بعد از چند سال هم توجیه می‌کردند و توضیح می‌دادند و خودشان را تبرئه می‌کردند و می‌گفتند ما نبودیم، نگذاشتتند، چنین شد و چنان شد تا بالاخره به این‌جا رسیدیم. 🔹 اما الان در وضعیتی هستیم که ما یک دوره سه ساله طلایی داریم که اثبات کرده است که با این قانون اساسی می‌شود زندگی کرد، می‌شود کشور را رشد داد، می‌شود اقتصاد را پویا کرد، می‌شود و می‌توان در مقابل گردن‌کشی‌ها و ظلم‌ها و ستم‌های دنیای استکبار ایستادگی و مقاومت کرد. این سه سال یک تجربه ویژه است که اگر امتداد پیدا نکند، دوباره برمی‌گردیم به 30 سال گذشته. 🔹 یک دوره سه ساله داریم که یک ویژگی‌های منحصر به‌فرد دارد که در گذشته حداقل در این قدرت و قوت و وسعت نداشتیم؛ به‌عنوان نمونه: ✔️ بازگشت آرامش روانی به کشور، ✔️ بازگشت حرمت و شخصیت به ملت، ✔️ راه‌اندازی بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، ✔️ شناسایی بسیاری از مسایل مهم و آسیب‌پذیر ملی مثلاً مانند رشد منفی جمعیت، رشد منفی ازدواج، رشد فزاینده طلاق، ✔️ تقویت امنیت ملی از طریق رشد اقتصادی و تولیدات صنعتی و همچنین پیشرفت نظامی، ✔️ ایجاد تحکیم روابط سیاسی اقتصادی با دنیا و نادیده گرفته شدن غرب وحشی و تجاوزگر، ✔️ ورود در سازمان‌های اقتصادی و غیراقتصادی جهانی، ✔️ کشیدن ترمز رشد تورم و کند کردن افزایش قیمت‌ها، ✔️ کشیدن ترمز کاسته شدن از قدرت پول ملی و در واقع تقویت قدرت اقتصادی ملی؛ اگرچه تورم وجود دارد ولی تورم‌های گذشته کنترل شده و آثار این سه سال در چند سال آینده باید روشن شود. 🔹 و بالاخره شرایطی داریم که به هیچ وجه نمی‌توانیم برگردیم به 10 یا 15 سال پیش یا مشابه آن. 🔹 در 30 سال اتفاقات متعددی افتاده، نمی‌خواهم بگویم که 30 سال صرفاً بد بود و کوتاهی و قصور و تقصیر بود، بلکه 30 سال بر اساس انتظاراتی که داشتیم، حرکت نکردیم، بر اساس توقعاتی که عامه مردم داشتند رشد نکردیم. در این 30 سال خیلی تفاوت ایجاد شده، واقعاً در جنبه‌های مختلف انقلاب ایجاد شده ولی در عین حال انتظار ما این نبوده، انتظارات بیشتر بود. انتظار داشتیم که همچنان که در مثلاً در حوزه صنعت نظامی این‌قدر رشد کردیم و پا‌به‌پای دنیا می‌رویم، انتظار بود در همه جنبه‌ها همین‌طور باشد. ولی اتفاق نیفتاده و رشد در این زمینه‌ها کمتر بوده. 🔹 نمی‌توانیم و فرصت نداریم دوباره این تجربه را داشته باشیم و از 30 سال قبل شروع کنیم. مخصوصاً با توجه به این‌که دشمنان اسلام، ایران و انقلاب اسلامی دیگر حواس‌شان جمع شده و چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند که اگر یک بار دیگر ما اشتباه کنیم، بتوانیم با این‌ها کنار بیاییم یا این‌که اجازه بدهند ما دوباره سر برآوریم. 🔹 اگر قدرت مقاومت را خرد کنند و بشکنند، اگر روحیه خودباوری و «ما می‌توانیم» که در کشور ایجاد شده را بتوانند از بین ببرند، بعید است که در سال‌های کوتاه آینده بتوانیم دوباره برگردیم به همین نقطه‌ای که فعلاً هستیم. 🔹 بنابراین شرکت در انتخابات این دوره و به‌ویژه انتخاب کسی که ادامه‌دهنده راه شهید بزرگ آیت الله دکتر رئیسی باشد، اهمیت دارد. کانال طهور @sharabetahour
💠 ولایت امیرالمؤمنین، هم‌ردیف ولایت خدای متعال 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402 📅 16 / تیر/ 1402 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 ولایت امیرالمؤمنین، هم‌ردیف ولایت خدای متعال 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402 📅 16 / تیر/ 1402 @sharabetahour
💠 ولایت امیرالمؤمنین، هم‌ردیف ولایت خدای متعال 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ روز عید غدیر 1402 📅 16 / تیر/ 1402 🔹 هم هدف از آفرینش و هم مسیر حرکت انسان به‌سوی توحید است. یعنی همه هم برای وصول و رسیدن به توحید آفریده شدند، و هم این‌که در این مسیر حرکت می‌کنند و به توحید باید برسند. 🔹 ولی رسیدن به حقیقت توحید تقریباً می‌شود گفت امکان‌پذیر نیست؛ برای هیچ‌کس امکان‌پذیر نیست. نه برای آدم‌های معمولی، نه برای متوسطین و نه برای کسانی که در مرتبه انبیا و اولیا هستند، رسیدن به حقیقت توحید امکان‌پذیر نیست. 🔹 بسیاری از پیامبران که نمونه‌های آن را در قرآن مشاهده می‌کنید، مثل حضرت موسی علیه الصلات و السلام، جلوه‌ای از جلوات توحید را که می‌خواست، آن اتفاق افتاد که یا دچار صعقه شد یا دچار هلاکت شد یا مُرد یا بیهوش شد یا هرچه که باشد، اهمیتی ندارد. یعنی کسانی مانند حضرت موسی که جزو پیامبران بزرگ است و دومین یا سومین پیامبر در میان انبیا هست، وقتی خواسته از نزدیک جلوه توحید را مشاهده کند، آن‌گونه اتفاق افتاده، بقیه مردم و غیر انبیا که حکمشان معلوم است. 🔹 بنابراین دسترسی به توحید ضمن این‌که غایت قصوی است، ضمن این‌که سیر به‌سوی خدای متعال هیچ‌وقت تمام نمی‌شود یعنی اصلاً منزل و مرتبه‌ای نیست که انسان‌ها به آن برسند، بگویند به این‌جا رسیدیم، بعد چه‌کار کنیم؟ اصلاً این امکان‌پذیر نیست. یا مثلاً به جایی برسند چنان‌که عامه مردم گاهی سؤال می‌کنند که وقتی بهشت رفتیم، بعد آن چه؟ چون مقصد، مقصدِ نامتناهی است، دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست، بنابراین این سؤال هیچ وقت مطرح نخواهد شد که تکراری می‌شود. تکرار در عالم هستی امکان‌پذیر نیست. 🔹 بنابراین همه در مسیر توحیدند و باید به‌سوی توحید حرکت کنند و بخواهند یا نخواهند هم حرکت می‌کنند. یعنی نه‌فقط مؤمنین به‌سوی توحید حرکت می‌کنند، کفار و منافقین هم همین‌گونه هستند؛ بی‌دین‌ها و با دین‌ها بلکه حیوانات هم همین‌گونه است. طبیعت هم همین‌گونه است. اصلاً چیزی نیست که در یک جا و یک مرتبه متوقف بشود و کسی بخواهد دستش را بگیرد. اگر دستگیری وجود دارد، برای این است که سرعت به آن‌ها بدهند. انبیا آمدند سرعت سیر انسان‌ها و به‌تبع انسان‌ها سایر موجودات را به‌سوی توحید تشدید کنند. 🔹 بنابراین مقصد این است و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست. آن چیزی که انسان‌ها می‌توانند برسند، عبارت است از ظاهر توحید و تجلیات توحید. مثل آن چیزی که حضرت موسی علیه الصلات و السلام خواست و مثل آن‌چه که پیامبر خاتم دست پیدا کرده. در اصطلاحات عرفانی به ظاهر توحید «ولایت» می‌گویند. یعنی یک حقیقت است که باطن آن توحید است، ظاهر آن ولایت است. آنچه که قابل دسترسی است ولایت است. وقتی می‌گوییم قابل دسترسی است، معنایش این نیست که آدم‌ها در همین دنیا یا صد سال و هزار سال و ده هزار سال بعد از دنیا می‌توانند به آن برسند. مقصود این است که جمعی از انسان‌ها بالاصاله می‌رسند مانند پیامبر خاتم و ولی خاتم. این‌ها به حقیقت ولایت می‌رسند چون حقیقت ولایت خودشان هستند، لکن نه وجود دنیوی آن‌ها، بلکه فراتر از آن، وجود برزخی و وجود قیامتی و فراتر از آن وجود عینی و وجود علمی و مراتب بعدی آن‌ها. بنابراین مقصد توحید است. اما آن‌چه آدم‌ها یا بالاصاله یا به‌وسیله و طفیل دیگران می‌توانند دست پیدا کنند، ولایت است. 🔹 ولایت خدای متعال عام و تام و شامل هست. الله ولی الذین آمنوا؛ مقصود از آمنوا کسانی نیست که ایمان تام دارند؛ بلکه کسانی که مرتبه‌ای از مراتب ایمان را داشته باشند، ایمان‌شان به خدای یگانه باشد یا درجات فروتری که یا از نظر انبیا و اولیا یا برحسب شریعت شایسته انسان نیست، اما بالاخره درجه‌ای از ایمان هست، یعنی کسانی هم که بر حسب ظاهر ایمانشان توحیدی نیست و مثلاً تثلیثی است و به خدایان متعدد تعلق گرفته، این‌ها هم از مصادیق ایمان در «الله ولی الذین آمنوا» قرار گرفته‌اند، یعنی این‌ها هم در همان مسیر حرکت می‌کنند. بنابراین کل عالم هستی که به‌سوی توحید حرکت می‌کند، می‌تواند به مرتبه ولایت یا مرتبه مشاهده ولایت و زندگی کردن با اولیای خدای متعال دست پیدا کند. ممکن است برای برخی در دنیا باشد مانند حضرت سلمان رضوان الله تعالی علیه، ممکن است برای برخی در عالم برزخ باشد که جمعیت بیشتری است، برای برخی در عالم قیامت و درجات و درکاتی که عالم قیامت و بعد از آن دارد.
🔹 پس ولایت یعنی ولایت الهی که همه‌جایی است و همه مؤمنین را شامل می‌شود. لکن این ولایت الهی که دارای درجات تام و تمام و متعدد و متفاوت و بی‌نهایت است، درجه کامل آن که ولایت همه انبیا و اولیا سایه آن ولایت به‌حساب می‌آید، ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام است. به‌گونه‌ای که اگر بخواهیم تشبیه کنیم، ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام را باید به ولایت خدای متعال و «الله ولی الذین آمنوا» تشبیه کنیم یعنی ولایت امیرالمؤمنین هم عام و تام و شامل است و همه را در بر می‌گیرد، لکن هرکسی به اندازه و استعداد و قابلیت خودش. 🔹 این‌که این روز را عید الله نام نهادند، در روایت عید الله است، نه عید امیرالمؤمنین یا این‌که در عرف شیعیان می‌گویند عید سیدها، عیدِ الله است، الله یعنی آن مرتبه‌ای از ذات و صفات خدای متعال که تمام کمالات به‌گونه‌ای جمع شده که چیزی از عالم هستی وجود ندارد مگر این‌که تحت تدبیر اوست، مگر این‌که مشتاق اوست و به دنبال او می‌دود. یعنی به تعبیر شناخته‌شده‌تر در ظواهر دینی، اسم اعظم است. الله اسم اعظم خدای متعال است. چنین روزی که روز ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام است، عید الله است، یعنی یک عید جامع است؛ هم ظاهر را در بر می‌گیرد، هم باطن را در بر می‌گیرد، هم اول را و هم آخر. 🔹 به همین خاطر است که همه انبیا و اولیا با همه کمالات‌شان و همه درجاتی که در مسیر رسیدن به توحید یا ولایت تام و تمام دارند، باید از طریق ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام بگذرند. به همین خاطر است که در روایات متعددی داریم که امیرالمؤمنین بر همه انبیا برتری دارد. لکن نمونه‌ها و شواهدی که آوردند، شواهدی است که عامه مردم بفهمند. مثلاً پیامبری فرمود که می‌شود زنده کردن مرده را به من نشان بدهی؟ خدای متعال فرمود مگر ایمان نداری؟ فرمود چرا، ایمان دارم، برای این‌که اطمینان قلب پیدا کنم. بعد در روایت دارد که امیرالمؤمنین اطمینان قلب داشته، پس برتری دارد. این‌ها تعبیرهای عرفی است و عامه مردم می‌توانند متوجه بشوند. آن‌چه که عامه مردم شاید نتوانند متوجه بشوند، این است که امیرالمؤمنین، ولایتش اتم همه ولایت‌ها و تالی تلو ولایت خدای متعال و هم‌ردیف ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هست. 🔹 بنابراین چنین روزی که برای حفظ توجه ما به ولایت و تذکر به ولایت است، همین که به یاد ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام باشیم، خود یک قدم است برای این‌که به تجلیات، وجود، ظلال و کمالات ولایت ان شاء الله دست پیدا کنیم. ان شاء الله بشود در دنیا و اگر نشود در عالم برزخ و اگر نشد در عالم قیامت. این مسیر طولانی است یعنی برای یک سال و یک قرن و یک هزاره نیست. ما این مسیر را داریم طی می‌کنیم، بلکه ان شاء الله در توجه‌مان به ولایت امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام و اهل بیت پیامبر صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین سبب شود که سرعت ما برای دسترسی به ولایت شدت پیدا کند، تمام‌تر بشود و ان شاء الله برسیم به آن‌جایی که هم خدا راضی است و هم خودمان راضی باشیم. کانال طهور @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 5 🔹وجوب شرکت در انتخابات در شرایطی مانند شرایط کنونی ایران اسلامی، عینی است، نه کفایی. بنابراین با شرکت جمعی از مردم، تکلیف از دیگران برداشته نمی‌شود. 🔹همان‌گونه که شرکت در انتخابات واجب است، انتخاب اصلح نیز واجب است. 🔹در انتخاب اصلح که سرنوشت چندین نسل و عصر بدان وابسته است، یا با علم و اطمینان عالمانه و عقلائی شخصی انجام می‌شود یا با مشورت با افراد عالم امین که اطمینان به آن‌ها از راه‌های علمی، عقلی و معتبر به دست آمده باشد. 🔹توجه داشته باشید که آینده‌ی دین، مذهب، مصالح و منافع ملی و فردی، دنیوی و اخروی مردم در گرو شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح است و پاسخگویی تکوینی و تشریعی به آن حتمی خواهد بود. 🔹این‌گونه تکالیف که از عبادات ویژه است، از عبادات شخصی و فردی مهم‌تر است و آثار آن هم بیشتر و ماندنی است. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 6 🔹 انتخابات حقی است الزامی و الزام‌آور و نیز تکلیف است. 🔹 انتخابات مانند حق حیات است. همچنان‌که همه انسان‌ها حق دارند زنده باشند و دیگران نمی‌توانند این حق را از آن‌ها سلب کنند، خودشان نیز نمی‌توانند آن را سلب کنند. به‌همین خاطر اگر کسی این حق را سلب کند، مثل این است که این حق را از همه انسان‌ها سلب کرده است. «من قتل نفساً فکانما قتل الناس جمیعاً» 🔹 حال که برخورداری و ادامه حیات از حقوق اولیه انسان است، آیا خود می‌تواند از این حق بگذرد؟ قطعاً خودش هم نمی‌تواند بگذرد. اگر خود سبب از بین رفتن خودش شود، این بدتر است از این‌که دیگری سبب از بین رفتن او بشود. چون اگر کسی دیگری را می‌کشد، دعوا و نزاع و اختلاف دارد و او را گنه‌کار و مجرم یا حداقل متهم می‌داند و دست به قتل می‌زند، اما کسی که دست به قتل خود می‌زند، هیچ‌یک از آن شرایط را ندارد. 🔹 پس حق حیات ضمن این‌که حق است، ولی حفظ، دوام و بقاء آن و استفاده کردن از آن و واگذار نکردن و مهمل رها نکردن آن، از تکالیف و مهم‌ترین تکالیف است. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 7 🔹 یکی از نمونه‌ها که در هر دو سه سال برای ما مبتلا به است، حق انتخاب و مخصوصاً حق انتخاب تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز است. 🔹 در مواردی که انتخاب تأثیرگذار است، یعنی بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد؛ مثل انتخاب شورای ده، شورای شهر، نماینده مجلس یا رئیس جمهور، با توجه به این‌که این انتخاب‌ها تأثیرگذار است و در کشور ما رسم و رواج بر این است که کسی که می‌آید هشت سال ماندنی است، در هشت سال می‌تواند کشور را از این رو به آن رو کند؛ می‌تواند کشور را به نهایت وابستگی برساند و می‌تواند به درجات بسیاری از استقلال برساند. 🔹 اگر کسی بگوید انتخاب ما در ریاست جمهوری تفاوتی ندارد، پیداست که عاقلانه و عالمانه و از روی دقت و تأمل و مطالعه سخن نمی‌گوید. 🔹 بنابراین انتخابات از مواردی است که حق است، یعنی انسان اولاً مجاز است که دست به انتخاب بزند. ثانیاً دیگران مجاز نیستند که این حق را از او سلب کنند و سوم این‌که خودش هم نه مجاز است حقش را به دیگری واگذار کند و نه مجاز است که این حق را مهمل واگذار کند. 🔹 انتخابات یکی از حقوق بزرگ است که از حقوق مالی بزرگ‌تر است. اگر کسی می‌تواند مالش را بدون دریافت وثیقه و ضمانت به کسی واگذار کند و جان و آبرویش را در اختیار کسی قرار دهد، می‌تواند در انتخابات هم همین‌گونه عمل کند. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 8 🔹 از جنبه عبادی هم، هر کاری که سرنوشت‌ساز باشد به این معنا که بر جامعه و مملکت اسلامی و بر مؤمنین و مسلمین تأثیر سرنوشت‌ساز بگذارد، قطعاً و یقیناً از تکالیف شرعی و تعیینی هم هست؛ به‌گونه‌ای نیست که ما اختیار داشته باشیم یک دوره شرکت کنیم و یک دوره شرکت نکنیم. یعنی اگر در این چهل سال، چهل انتخابات برگزار شده، هر چهل تا واجب است و اگر کسی در یکی از این‌ها شرکت نکرده باشد، باید استغفار و توبه کند، مثل این‌که بزرگ‌ترین واجبات را ترک کرده است و اگر آثار عینی و عملی و اجتماعی و سیاسی بر فعل او مترتب بوده، باید تلاش کند آن‌ها را برطرف کند که در خیلی از موارد هم امکان‌پذیر نیست. 🔹 گاهی شرایط جامعه یا قلمرو اسلامی به‌گونه‌ای است که کوتاهی کردن مثلاً ده درصد از مردم سبب می‌شود که بخشی از اسلام و قدرت مسلمین و بخشی از مملکت اسلامی و قلمرو اسلامی جدا می‌شود، این جدایی را نمی‌شود به این راحتی استغفار کنیم و حل بشود. جبران آن به این آسانی امکان‌پذیر نیست. 🔹 بنابراین اولین نکته این است که انتخابات یک حق است ولی حقی است که از اعظم تکالیف است؛ نه از تکالیف معمول و متداولی که مثلاً اگر نخواندیم، قضا کنیم. انتخابات این‌گونه نیست که مثلاً بگوییم هشت سال پیش بد رأی دادیم، حالا خوب رأی بدهیم. اگر هشت سال پیش بد رأی دادیم، باید جبران کنیم که جبران آن در دنیا نمی‌شود. این هشت سال آینده، جدید است، یعنی یک تکلیف جدید و یک حق جدید است، مانند حق حیات. @sharabetahour
📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی درباره انتخابات ـ 9 🔹 شرایط جامعه اسلامی مخصوصاً ام القرای اسلام که اساس تفکر منسجم حکومتی اسلامی را در جهان تأسیس کرده است، نه‌فقط منحصر به‌فرد است، بلکه در گذشته دور هم منحصر به‌فرد بوده. در هزار سال گذشته تا عصر ائمه علیهم الصلات و السلام و به‌طور خاص تا زمان امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام چنین حکومتی سابقه ندارد. 🔹 اولاً در این 1400 سال که تأسیس حکومت اسلامی و ادامه خلافت انبیا و اولیا ترک شده است، این از بزرگ‌ترین گناهان و ترک بزرگ‌ترین تکالیف بوده و هست. اما این‌گونه نیست که اگر دیگران ترک کردند، ما هم ترک کنیم. ثانیاً حال که انجام شده است، ساختمانی است که ساخته شده است، باید این ساختمان را حفظ کنیم و نگه داریم. 🔹 طبعاً اگر کسانی این ساختمان آماده را از دست بدهند، گناهشان دوچندان و چند برابر کسانی است که به تأسیس چنین ساختمانی اقدام نکردند. 🔹 نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود خطا و خلاف‌هایی که هست، ـ که نشان‌دهنده آن است که حکومت آن اندازه‌ای که باید، موفق نیست و ایده‌ال مانند حکومت حضرت سلیمان نیست ـ اما فکر نکنیم که چون ایده‌آل نیست، بنابراین باید آن را ترک کرد. مگر در زمان امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام اختلاس و اختلاف و نزاع و دروغگویی وجود نداشته! در زمان حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم جمعی از منافقین داخل شهر به مناسب‌های مختلف جولان می‌دادند و امنیت سیاسی و اعتقادی شهر را از بین می‌بردند. چه کاری می‌شد انجام داد؟ @sharabetahour
🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام 💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام گزیده شرح ـ درس 10 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔹 اخلاق ویژه قرآنی امیر المؤمنین علیه السلام 💠 گفتاری به مناسبت سالروز نزول سوره «هل اتی» در شأن خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام
📝 مراتب عزاداری 🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
📝 مراتب عزاداری 🔹 شرح حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره عزاداری از اول ماه محرم در بیان استاد حسینی شاهرودی ✔️ روي أنه قيل للإمام الصادق (عليه السلام) : سيدي جعلت فداك، إن الميت يجلسون له بالنياحة بعد موته أو قتله و أراكم تجلسون أنتم و شيعتكم من أول الشهر بالمأتم والعزاء على الحسين (عليه السلام) فقال (عليه السلام): يا هذا إذا هلّ هلال محرم نشرت الملائكة ثوب الحسين (عليه السلام) و هو مخرق من ضرب السيوف و ملطخ بالدماء فنراه نحن و شيعتنا بالبصيرة لا بالبصر، فتنفجر دموعنا. ✔️ شخصی به امام صادق علیه السلام عرض كرد: آقای من فدایت گردم! مردم برای كسی كه مرده، بعد از مرگ یا كشته شدنش به نوحه‌گری می‌نشینند و [مجلس سوگواری برقرار می‌كنند] ولی می‌بینم كه شما و شیعیانتان از اول ماه، مجلس ماتم و سوگواری برای امام حسین علیه السلام برپا می‌كنید! آن حضرت فرمودند: ای مرد! هنگامی كه هلال ماه محرم دیده می‌شود، ملائكه پیراهن امام حسین علیه السلام را باز می‌كنند، در حالی كه آن پیراهن از ضربت شمشیرها پاره پاره و به خون آغشته و رنگین است. پس ما و شیعیانمان آن را با چشم بصیرت، نه با چشم سر می‌بینیم و اشك‌هایمان سرازیر می‌شود [و چشمه‌ی اشك ما جوشان می‌شود]. (ثمرات الأعواد 1/37.) 📝 شرح: همانگونه که ذکر مراتب دارد و اقل ذکر لسانی و قال است، عزاداری حضرت اباعبدالله صلوات الله علیه و سایر عبادات نیز همین‌گونه است. هر فرد و گروهی مناسبِ مرتبه خود، ذکر، عبادت و عزاداری دارد. همان‌گونه که ذکر برخی، زبانی است و باید باشد، عزاداری آن‌ها هم زبانی و ظاهری است و باید باشد و همان‌گونه که ذکر برخی، حالی است و باید باشد، عزاداری آنها هم حالی است و باید باشد. همین‌گونه است سایر مراتب وجود و کمالات وجود که ذکر و عبادت و عزاداری آنها هم مناسب خودشان است. کانال طهور @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 🔹 شما دعوت هستید به مجالس مجازی حسینیه طهور که به انتشار بیانات استاد گرامی حول محور حضرت سیدالشهدا صلوات الله و سلامه علیه می‌پردازد: نشانی در پایگاه طهور: https://b2n.ir/f01433 کانال طهور @sharabetahour