💠 روضه حضرت زینب (سلام الله علیها)
💠 استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 عقيله بني هاشم
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 عقيله بني هاشم
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 احتمال اينكه ـ چنان كه مشهور است ـ حضرت زينب (سلام الله عليها) به عقيله بني هاشم منسوب باشند، خيلي زياد است.
📝 عقل، عاقل و عقيل دو نشانه دارد يا در دو مرتبه نشانههايي دارد. يك مرتبه عرفي است كه عاقل به كسي گفته ميشود كه در افكار و عقايد، اخلاق و ملكات و رفتار حكميانه باشد، يعني هم افكار و عقايد و ديدگاه و بينش او مستحكم و خللناپذير باشد، هم ملكات اخلاقي او فضايلي باشد كه ترديدناپذير باشد و هم افعال و رفتارش بهگونهاي مطابق با حق باشد كه هيچگونه ترديد و شكي در آن روا نباشد.
📝 معنا و مرتبه ديگر كه دقيقتر است، نشان آن تقدم وجودي بر جهان طبيعت يا تقدم وجودي بر عوالم هستي است. بر اساس اين دو معناي گفته شده، اگر تسميه عقيل و عقيله از سوي عرف باشد، مثلاً ممكن است كسي اسم فرزندش را عقيل يا اسد و ... بگذارد، اين اسمگذاري معمول و متعارف است. اما اگر از سوي معصوم، خواه پيامبر يا خاندان پيامبر (عليهم السلام) باشد، يعني با توجه به مصداق، هويت و واقعيت فرد اسم را براي او انتخاب كرده باشند، يكي از اين دو معنا را دارد.
📝 اولاً، عقيله يعني كسي كه در تعقل و در يكي از آن دو معاني توغل، رسوخ و نفوذ دارد، يا اينكه تعقل هويت او را تشكيل داده. اگر به معناي عرفي باشد، يعني شخص عاقل، فكور و حكيمي است كه اگر در ميان عرب باشد، يعني حكيم عرب است (حكيم به معناي واقعي يعني آنگونه كه مثلاً در مورد لقمان حكيم گفته ميشود و در درجه بالاتر، آنگونه كه در مورد انبيا گفته ميشود و در درجه بالاتر، آنگونه كه درباره صفات خداي متعال گفته ميشود، لكن وقتي بندگان خدا متصف به آن ميشوند، درجهاي از حكمت خداي متعال را دارند). بنابراين اگر به اين معناي عرفي باشد، يعني افكار، عقايد، ديدگاه و نگاهش به عالم هستي، چنان از استحكام برخوردار است كه هيچگونه خلل، نقصان و كاستي يا ترديد و شك در آن وجود ندارد. يعني واصل به مرتبه يقين در عقايد و در فضايل اخلاقي و هم افعال.
📝 اما اگر عقيل به معناي دوم باشد، معنايش آن است كه تقدم وجودي بر خلق دارد. يعني اولين تعين يا اولين مرتبه وجود ممكن كه در برخي از روايات عقل ذكر شده، در برخي روايات نور و روح پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمده. كسي كه به زبان معصوم و تسميه انبيا و اولياي خداي متعال، عقيله است، يعني رتبه وجودي بر ديگران دارد و جزء اولين تعينات يا اولين تعين عالم هستي است.
📝 اگر به اين معنا باشد، آن رواياتي كه از قول پيامبر (صلي الله عليه و آله) نقل شده است كه ما خاندان، همه نور واحد بوديم و در اين جهان طبيعت كثرت پيدا كرديم، شامل حضرت زينب كبري (سلام الله عليها) هم ميشود. يعني مخلوق اول است كه نورش با نور پيامبر و مادرش حضرت زهرا و نور امير المؤمنين (سلام الله عليهم) يك حقيقت واحد بوده است.
📝 به اين معناي دوم، با توجه به آنچه كه از حضرت نقل شده، هم در مجلس ابن زياد و هم در مجالس ديگر و هم آنچه كه در شرايط عقدش گفته شده و هم آنچه كه در مراتب ديگر بعد از رسيدن به مدينه گفته شده، اينها نشاندهنده آن است كه معناي دوم در مورد حضرت دقيقتر است و وقتي معناي دوم صادق باشد، معناي اول قطعاً وجود دارد. يعني ضمن آنكه به لحاظ عقلي، ايماني و اعتقادي استحكامي دارد كه در هيچيك ترديد نيست، فضايل و مناقبش هم بيمانند و همه مبتني بر واقع و افعال او هم حجت است، در عين حال كه همهي اينها هست، تقدم وجودي بر ساير خلق هم دارد.
📝 حال اگر آن حضرت عقيله عرب باشد، معنايش همان خواهد بود كه گفته شد، يعني تقدم وجودي دارد و نوري است كه بقيه خاندان پيامبر با آن حضرت در آن شريك و نور واحد هستند. اما اگر عقيله بني هاشم باشد، بايد در فضايل و مناقب يا اسرار آن حضرت چيزي را گفت كه درباره حضرت زهرا (سلام الله عليها) گفته ميشود.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ماه رجب، آغاز سلوك همگاني
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ماه رجب، آغاز سلوك همگاني
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 ماه رجب آغاز سلوک است. سلوک یا سالکان بر دو دستهاند. اهل بدایت و اهل نهایت. برای هر دو، آغاز سلوک ماه رجب است و دستیابی به مرتبه عبودیت اهل بدایت در ماه رجب شروع میشود و برای دسترسی به عبودیت اهل نهایت هم باز از همین ماه رجب انجام میشود.
📝 با این توضیح که کسانی که مراتب چهارگانه وجود آنها یعنی طبیعت، نفس، قلب و روح هنوز به مرتبه اسلام یا تسلیم محض و خالص بهگونهای که خدا را هم مبدأ همه کمالات و صفات و هم همه افعال بداند، نرسیده، از ماه رجب آغاز میکنند. در این ماه است که آرام آرام از ظاهر آن و دعاهای مختلفی که مربوط به ظاهر است، به مرتبه نفس میرسد، از نفس عبور میکند و به قلب میرسد و بالاخره پایان آن مرتبه روح است.
📝 اما به نظر رایج، کسانی که از مرتبه روح عبور کردند و به مرتبه سر، خفی و اخفی رسیدند، اینها هم در ماه رجب اتفاق میافتد. عبودیت آنها در ماه رجب رخ میدهد به این معنا که در این مرتبه توحید فاعلی آنها، توحید سرّی میشود و مشاهده میکنند یا مییابند و یا عقیده و ایمان دارند که عابد همان کسی است که معبود است و عبادت هم غیر از ارتباط بین عابد و معبود نیست. این بنا بر یک نظر که سه مرتبه اول، مرتبه اهل بدایت است، سه مرتبه آخر، مرتبه اهل نهایت و انتهای سیر اهل بدایت و ابتدای سیر اهل نهایت، مرتبه روح است.
📝 اما بنابر اینکه تمام این مراتب هفتگانه مربوط به اهل بدایت است، در ماه رجب است که انسانها میتوانند علاوه بر طبیعت و نفس و قلب و روح، به سر و خفی و اخفای خود هم از طریق عبادات بپردازند.
📝 عباداتی هم که در این ماه خیلی سفارش شده است، یکی سوره توحید است، یکی لا اله الا الله و بعد هم صلوات. ذکرهای دیگری هم که هست، در همین زمینههاست. یعنی اکثریت قریب به اتفاق ذکرها مربوط به توحید است و امور مربوط به توحید از جمله ذکر صلوات بر خاندان پیامبر هم اگر در این ماه وارد شده، بهخاطر این است که مربوط به ظهور توحید است.
📝 بنابراین تمام مراتب هفتگانه وجود انسان و تمام مراتب هفتگانه عالم هستی، تماماً نقطه آغاز و پایان آن یا حداقل آغاز آن در ماه رجب است، باطن این مراتب هفتگانه که مربوط به سیر اهل نهایت است (بنابر نظر ادقّ) آنهم مربوط به ماه رجب.
📝 بنابراین ادعیه و اورادی که وجود دارد، برای همگان است. یعنی کسانی که از مرتبه طبیعت میخواهند شروع کنند، دعاهای آنها همینهاست. کسانی که از مرتبه نفس شروع میکنند، همینهاست. کسانی که نفس آنها رام است، قلبشان را شروع کردند و میخواهند تلوّنات قلبی را پیشگیری کنند، بازهم دعاهای آنها همینهاست و همین طور تا آخر کسانی که سر، خفی و اخفی را میخواهند به کمال برسانند هم همین است.
📝 حتی اهل نهایت هم که همه این مراتب را ظاهراً و باطناً طی کردند و سیر دیگری که سیر در اسماء و صفات خدای متعال هست را شروع کردند، آنها هم همینگونه است. یعنی دعای آنها، دعای حقیقت و باطن طبیعت آنها همین دعاهایی است که در اینجاست. باطن و حقیقت نفس آنها، بازهم دعاها همینگونه است.
📝 یعنی بهخاطر جامعیت ماه رجب نسبت به رحمت خدای متعال، ادعیهای که وجود دارد، ادعیه همگانی است. بر خلاف ماه مبارک رمضان است که مثلاً دعای امام محمد باقر علیه الصلات و السلام، دعای خواص بلکه اخص خواص است. یا مثلاً در ماه شعبان، زیارت شعبانیه یا ادعیه خاص شعبان ممکن است که مربوط به همگان نباشد و اگر کسانی هم بخوانند، ممکن است متوجه نشوند که چه میگویند، بهخاطر اینکه امکان دسترسی برای آنها نیست. اما ماه رجب اینگونه نیست.
📝 ماه رجب سفره عامی است که عمومات، ظواهر، روایات و ادعیه آن مربوط به همگان است و همگان میتوانند به آن دست پیدا کنند. سفرهای به این گستردگی که ظاهر آن مربوط به جمعی، باطن آن مربوط به جمعی دیگر و هر دو هم به اندازه استعداد، لیاقت، حال و قال خود از آن استفاده ببرند، وجود ندارد؛ چه، اینگونه به نظر میرسد.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 جامعیت نفس انسان
💠 گذری بر فراز «لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک» در ادعیه ماه رجب
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده درسهای #نوآوریهای_حکمت_متعالیه 1399
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Noavariha9909-01.mp3
5.15M
🔊 #صوت
💠 جامعیت نفس انسان
💠 گذری بر فراز «لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک» در ادعیه ماه رجب
💠 جامعیت نفس انسان
💠 گذری بر فراز «لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک» در ادعیه ماه رجب
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده درسهای #نوآوریهای_حکمت_متعالیه 1399
📝 موجود بسیط باید واجد همه کمالات باشد؛ آنگاه تفاوت وحدت و بساطت خدای متعال با وحدت و بساطت نفس، در اصالت و فرعیت است.
📝 اینکه درباره برخی از افراد میتوان گفت «لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک»، تفاوت در این است که خدای متعال بینهایتْ کمالات را از خود دارد ولی دیگرانی که همین کمالات را دارند، از خود ندارند، بلکه از خدای متعال دارند.
📝 به تعبیر دیگر، خدای متعال قطع نظر از لحاظ هرگونه نسبت، اضافه و حیثیتی با بیرون، حقیقت وجود، حقیقت وجوب و حقیقت تمامیت و کمال است، اما ماسوی الله قطع نظر از استناد و انتساب و ربط به خدای متعال، عین بطلان و هلاکت و فنا هستند، اما با استناد به خدای متعال همهچیز هستند.
📝 اینکه درباره برخی از افراد میتوان گفت «لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک»، اصل این مطلب معجزه نیست، معجزه این است که عیان و آشکار شده است.
📝 به تعبیر دیگر، وحدت نفس، ظل وحدت خدای متعال است.
📝 پس جامعیت نفس ملازم با شمول کمالات متعدد است و نه صرفاً اشتمال بر کمالات قوا و اعضا
📝 این تعبیر به این معنا نیست که فقط تعداد اندکی انگشتشمار هستند که «لا فرق بینک و بینهم»، بلکه تعداد اندک انگشتشمار بهگونه ظاهر است.
📝 آیا منحصراً آنها هستند؟ خیر، بلکه در آنها اولاً ظاهر و ثانیاً اعتدالی است ولی در بقیه ظاهر نیست. آفریده شدند و به دنیا آمدند برای اینکه ظاهر شود. به برزخ و آخرت نیز میروند تا ظاهر شود.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ظهور تام جمال و جلال الهی در ماه رجب
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده درسهای #شرح خطبه #پارسایان
📝 در ماه رجب، هم جمال الهی به ظهور تام رسیده است، هم جلال الهی. هم مظهر ولایت تام در این ماه ظهور پیدا کرده است، هم مظهر نبوت تام. هم مظهر علیّ اعلی در این ماه در جهان طبیعت ظهور یافته است و هم مظهر حمد همهی حامدان و مظهر محبت همه محبان در این عالم. هم روز ولادت ختم ولایت در این ماه است و هم روز ظهور نعمت عام و محبت عام (محبت خاص مربوط به ماه شعبان است) و حمد عام و عبادت عام. (27 رجب)
📝 بنابراین مثل این است که هم بدو ولایت و هم ختم ولایت در این ماه آشکار شده است.
📝 اگر کسی نتواند در این ماه که هم مبدأ ولایت و هم مقصد ولایت در عالیترین شکل آن که شکل طبیعی و بسیط و ساده و قابل فهم و قابل شناخت است (عالی بودنش نسبت به ما. اشکال دیگری وجود دارد که ما نه توانایی فهم آن را داریم و نه توانایی دسترسی به آن را)، قدمی بردارد و تکانی بخورد و جنبش و حرکتی کند، در ماههای دیگر که ولایت خاص، محبت خاص، حمد خاص و عبادت خاص است، نمیشود.
📝 کسی که در مدرسه ابتدایی موفق نشود و آن را رها کند، در دوره متوسط و دانشگاه و مانند آن وارد نمیشود؛ نه آنکه وارد میشود و تنبل است یا وارد میشود و مشروط میشود، بلکه وارد نمیشود.
📝 شرط ورود در دورههای دیگر آن است که دورههای ابتدایی پشت سر گذاشته شود.
📝 دوره ابتدایی عبارت است از ماه رجب که لطف و رحمت الهی، حمد و عبادت عام الهی و محبت عام الهی آشکار شده است؛ هم در شکل جمال احمدی، هم در شکل جلال مرتضوی، صلوات الله و سلامه علیهما.
🔊 صوت 🔽🔽