💠 جمهوری اسلامی، الگویی از حکومت نبوی
🗂 #گزیده درسهای شرح #اصول_کافی ـ درس 46
🔹 اعتقاد ما این است که در کشور ما یک الگویی از حکومت و زندگی را ارایه میکنیم که این الگو، یک الگوی نبوی و الگوی زندگی توصیه شده انبیا و اولیاست، ولی متناسب با این عصر و زمان؛ ولو اینکه گاهی هم خودمان اعتراض داریم و هم دیگران، از درون که نگاه میکنیم میبینیم، جاهایی ایراد دارد، ولی در مجموع نگاه کنید.
🔹 داوری باید بر اساس استقرار و اعتدال وجودی باشد. اعتدال هم به این است که به دیگران که در گوشه و کنار دنیا هستند، بگویید از دور کشور ایران را چگونه میبینید؟ به قدرتها، دانشمندان، سیاستمداران جهان و هر کسی که سرش به تنش در این دنیا میارزد، بگویید چگونه است؟ آنها بیایند و از درون هم نگاه کنند، بازهم نظرشان تغییر نمیکند.
🔹 بهخاطر این است که حقیقتاً الگوی جدیدی آمده، اگرچه بهتر از این میتوانستیم از این الگو دفاع کنیم و عامه مردم میتوانستد که در جهت رشد، ارتقاء، تثبیت و گسترش این الگو بیشتر نقش و سهم داشته باشند، ولی همین اندازه هم که هست، در دنیا منحصر به فرد است.
🔹 جمهوری اسلامی در دنیا از جهت عقاید و فهم مردم، تشخیص انسانها در بزنگاهها، سیاست و پاکی مسؤولان و مدیران با همه این فسادهایی که گفته میشود ـ که اینها نقصهای بزرگی است ـ بازهم بهترینهاست در دنیا.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🔊 باب الحوائج
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
3ـ2ـ1396
💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون
💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف
🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
1396-02-03-SalavatEmamKazem.mp3
4.7M
🔊 باب الحوائج
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
هدایت شده از طهور
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
3ـ2ـ1396
💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون
💠 حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در سختیهای متعدد دنیوی از ناحیه اصحاب، حکومت و هم از ناحیه عامه مردم، سختیها و گرفتاریهایی را تحمل کردند که یا اینها از عوامل بروز باب الحوائج بودن ایشان است و یا اینکه باب الحوائج بودن متوقف بر اینها و مستلزم اینهاست
💠 حاجتمندان در آسمان نیستند، در قعر سختیهای زمین هستند، کسی که میخواهد دست حاجتمندان را بگیرد، باید خود در قعر سختیها و گرفتاریهایی که از حیثیتهای مختلف در جهان طبیعت هست، برود
💠 کسانی که در قعر گرفتاریها و سختیها قرار گرفتند، عامل اصلی آن، فاصله گرفتن از عقل و فهم عقلی است؛ یعنی بدبختترین آدم که دستش از رحمت نامتناهی الهی بیبهره و کوتاه است، کسی است که از عقل فاصله گرفته باشد
💠 حال، حضرت موسی بن جعفر میخواهد جامعهای که از عقل فاصله گرفتند را به عقل برگرداند ...
💠 سختی که حضرت در تبیین و تقویت عقل انسانی تحمل کرده، هیچکس تحمل نکرده
💠 ملتی که در عصر امام صادق علیه السلام شاگردان دسته چندم امام را بر امام صادق ترجیح دهد، یا همین نشاندهنده جدایی از عقل است و یا دچار عذاب الهی خواهند شد و همین که عقل را از آدمی بگیرند، بزرگترین عذاب است
💠 به تعبیر دیگر، کاری که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در عصر خود انجام داده، مشابه کار امام حسین علیه السلام است به شکل دیگری
💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف
💠 یکی از مظلومیتهای اهل بیت این است که نزد شیعیانشان متهم بودند
💠 در میان ائمه عمدتاً دو امام هستند که این شرایط را داشتند؛ یکی امام حسن مجتبی و دیگری امام کاظم علیهما السلام
💠 غربت تشییع جنازه حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه
کانال طهور
هدایت شده از طهور
🔊 #آواهنگ
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
Imamkazem_[Tahour.ir].mp3
2.73M
🔊 #آواهنگ
📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
💠 همهی عالم شیفته او و سرگردان در محبت اویند چه بدانند و چه ندانند
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت عید سعید مبعث
🔹 اگرچه گفتند «آنجا که عقاب پر بریزد»، ولی عقاب هم نیست. عقاب یا به تعبیر درستتر «عَنقای مُغرِب» خود آن حضرت است، نه خدا. آن مرتبهای که درک آن فراتر از هرگونه عقل، وهم، تخیل، توهم و ادراکات ذهنی و نفسانی است، خودِ آن حضرت است؛ درباره خدا که هیچ نمیتوان گفت.
🔹 هرچه در مورد خدای متعال بگوییم، نادرست گفتهایم. حتی نه فقط کلمات ما بیانگر و توصیف کنند خدا نیست، بلکه عنوان مُشیر هم نیست.
🔹 این تعبیرها که یکجا به ایشان میگویند «احمد» صلی الله علیه و آله و سلم، یک جا میگویند «محمد» صلی الله علیه و آله و سلم و جای دیگر میفرمایند «محمود» صلوات الله و سلامه علیه، اینها عناوین مُشیر است. چون در صورتی میتواند توصیف باشد که ما توانایی درک موصوف را اولاً و وصف را ثانیاً داشته باشیم و چون توانایی درک و فهم موصوف و وصف را نداریم، اینها وصف و توصیف نیستند.
🔹 کسی میتواند احمد و محمود و محمد صلی الله علیه و آله و سلم را توصیف آن حضرت بداند که بتواند مقام محمود را در عالم هستی ادراک کند و ما نمیتوانیم. نه ما نمیتوانیم، غیر از خودشان بقیه هرچه را که ادراک میکنند، در حد و مناسب و شایسته و لایق خودشان است، نه آنها.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
mabas_[Tahour.ir].mp3
1.93M
🔊 #صوت
💠 همهی عالم شیفته او و سرگردان در محبت اویند چه بدانند و چه ندانند
💠 ولادت و بعثت حضرت ختمی مرتبت؛ بزرگترین عید عالم هستی
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 متن، 🔊 صوت و 📹 فیلم در پایگاه طهور به نشانی زیر🔽🔽
https://b2n.ir/q83111
💠 مقام حبیب؛ ستوده در زمین و آسمان
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 متن و 🔊 صوت در پایگاه طهور به نشانی زیر🔽🔽
https://b2n.ir/t20009
💠 جبرئیل بهوسیله پیامبر به معراج رفته است، نه بالعکس
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 171
🔹 تمام موجودات بدون استثناء در حال ارتقاء هستند، بنابراین وحی آوردن جبرئیل علیه الصلات و السلام و خدمت کردن به خاندان پیامبر بر کمالات او میافزاید
🔹 تمام عالم هستی در حال سیر الی الله هستند؛ سیر آنها با توجه به مراتب وجودی و محدودیتها و مزاحمتها ـ داشته باشند یا نداشته باشند و مقاصد و منازل و توقف در آنها با هم تفاوت دارد
🔹 بنابراین جبرئیل بهوسیله پیامبر به معراج رفته است، نه بالعکس؛ همچنین این پیامبر است که شرح عالم را بر جبرئیل میخواند و در واقع او را تعلیم میدهد و نه بالعکس
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka171-01.mp3
2.3M
🔊 #صوت
💠 جبرئیل بهوسیله پیامبر به معراج رفته است، نه بالعکس
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 171
🗂 پرونده ویژه ماه شعبان در پایگاه طهور به نشانی زیر🔽🔽
https://b2n.ir/m32893
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ماه شعبان؛ یک قدم مانده به پایان
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 متن و 🔊 صوت در ادامه 🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Shaban.mp3
1.08M
🔊 #صوت
💠 ماه شعبان؛ یک قدم مانده به پایان
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 ماه شعبان؛ یک قدم مانده به پایان
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 ماه شعبان، هم ماهی است که یک قدم به ماه مبارک رمضان مانده و هم اینکه اعیاد بسیاری که هر کدام از آنها منبع و مبدأ تحولات عظیم و فراگیر درونی، بیرونی، نفسانی، قلبی و روحی میتوانند باشند، در این ماه اتفاق افتاده است.
💠 بزرگترین خیز در حوزه عبودیت
🔹 از این جهت که این ماه متصل به ماه مبارک رمضان است، یعنی یک قدم مانده به پایان؛ گویی بزرگترین خیز در حوزه عبودیت که دستیابی به مبدأ ولایت است، در این ماه اتفاق میافتد.
💠 ظهور شفاعت
🔹 و تولدهایی که در این ماه است، از تولد امام حسین و دیگر ائمه علیهم الصلات و السلام تا نیمه شعبان، اینها کمک میکنند به اینکه این خیز راحتتر برداشته شود. یعنی شفاعتی که قرار است در آخرت اتفاق بیفتد، با ولادت هریک از خاندان پیامبر در جهان طبیعت و دنیا، همینجا در حال انجام است. هرچند ما و عامه مردم از این شفاعت درک روشنی نداریم. خیال میکنیم که حتماً یک نفر باید مثلاً بگوید که قسمت نماز شما اینقدر بوده و ما هم مقداری بر آن افزودیم و حال آنکه اگر چنین چیزی را هم نگفته باشد، ما در این ماه بهخاطر وجود انبیا و اولیای کامل خدای متعال، بهویژه تولدهایی که در این ماه اتفاق افتاده، توانایی عبادت بیشتر داریم، یعنی نفس، روح و قلب ما آمادگی ارتقای بیشتر دارند. در این صورت، یعنی هر کاری که ما انجام میدهیم، دو برابر، ده برابر و صد برابر حساب میشود و به این شفاعت میگویند.
🔹 پس از یک جهت همانطور که در ماه مبارک رمضان بهطور طبیعی انسانها آماده مغفرت هستند، در ماه شعبان هم انسانها و بهخصوص مؤمنین و معتقدین، آمادگی دستیابی به ولایت خاندان پیامبر و رسیدن به مبدأ محبت و مودت پیامبر و خاندان آن حضرت علیهم الصلات و السلام را دارند.
💠 ادعیه ماه شعبان، از غرر ادعیه هستند.
🔹 علاوه بر این، ذکرها، ادعیه و اورادی که در این ماه وارد شده، از غرر ادعیه است. بعد از ماه مبارک رمضان، این ماه بیشترین عبادات، ادعیه و مناجاتهای ویژه دارد که اختصاصی است. خواندن این دعاها خیلی مؤثر است. اذکاری که نشاندهندهی محبت و اظهار محبت باشد، صلوات بر خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام در این ماه عبادت بیبدیل است و هیچ عبادتی جایگزین آن نیست. یعنی اگر انسان همهی عبادتها را انجام دهد، مثلاً جهاد کند، انفاق کند، شبزندهداری کند و ... ولی هیچکدام جای ذکر خاندان پیامبر و صلوات بر آنان را نمیگیرد.
🔹 بنابراین صلوات بر خاندان پیامبر بهصورت کثیر در این ماه خیلی سفارش شده و مخصوصاً اگر صلواتهای مأثور باشد. یعنی غیر از ذکر صلوات عمومی که همه میفرستند که خیلی هم خوب است، ولی صلواتهایی که در ذکرها و عبادات دیگر، در تعقیبات نمازها و مانند آن گفته شده، جایگزین ندارند.
💠 تشبه، امر لازم در وصول به ولایت
🔹 نکته دیگر آنکه، برای رسیدن به ولایت خاندان پیامبر و مبدأ و منبع مودت و محبت آنان، تشبه، مماثلت، مشابهت به آن خاندان و مانند آن، امر لازم است. راه دستیابی به این تشبه دو تاست. یکم، کارهایی که آنها انجام میدادند را انجام بدهیم و دوم، تسلیم آن خاندان مطهر باشیم که خود دو وجه دارد: یک وجه که ممکن است برای بسیاری امکانپذیر و راحت باشد که گوش کردن دستورات آن خاندان و ترک آنچه را مورد توبیخ و عتاب قرار دادند و مانند اینها است. وجه دوم، احترام گذاشتن به خاندان پیامبر و ذریه آن حضرت ولو اینکه این ذریه خوب و صالح هم نباشند.
💠 اهمیت احترام به ذریه پیامبر
🔹 احترام گذاشتن به ذریه پیامبر مانند احترام گذاشتن به آیات قرآن است. در آیات قرآن ممکن است که اسم ابولهب و کلب و خنزیر یا خمر و میسر باشد و هرچند اینها کلماتی است که از یک امر خبیث، نادرست، زشت، نازیبا و ... حکایت دارد، ولی بهخاطر اینکه اینها آیات و کلمات نازل شده بر قلب پیامبر صلوات الله و سلامه علیه و آله است، بنابراین پاک و مطهر و لمس آنها بدون طهارت حرام است. ذریه پیامبر ولو ناصالح باشند، چون ذریه پیامبر هستند، بهخاطر استنادشان به خاندان پیامبر، تماماً واجب الاحترام هستند و همچنانکه مس آیات قرآن بدون طهارت ولو کلمه خمر و میسر باشد، حرام است، بیاحترامی، اذیت و ایذاء ذریه پیامبر هرکه باشد، نادرست و حرام است و باید از آن پرهیز کرد.
🔹 احترام گذاشتن به ذریه پیامبر از کارهایی است که ضمن اینکه همیشه امر مطلوبی است، ولی در ماه شعبان برای اظهار محبت واقعی و حقیقی و دور از هرگونه مکر و فریب و غل و غش، امر لازم و واجب است.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ابا عبدالله
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت و 🗂 متن در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ابا عبدالله
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، عَزِيزٌ عَلَيَ، ثُمَّ بَكَى
🔹 این تعبیرها که درباره امام حسین علیه الصلات و السلام وارد شده، نشاندهندهی این است که پیامبر و دیگر خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام برای آینده زمینهسازی میکنند. چون حوادث و رخدادهایی اتفاق میافتد که اصل اسلام در معرض خطر قرار میگیرد. بنابراین مردم باید بدانند هرجا که امام حسین بود، چه اهل قیام بود، چه اهل قعود، این شخصیت، یک شخصیت ویژه است و برای حفظ اسلام از آن حضرت حمایت کنند.
🔹 نکتهی دیگر این است که بالاخره تبلیغات بسیار زشت و نازیبایی علیه خاندان پیامبر انجام میدهند، بهگونهای که بسا شرایط زمانهای تیره و تار شود و مردم نتوانند حق را از باطل تشخیص دهند. اینگونه زمینهچینیها برای آینده امر لازم و ضروری است. چنانکه در مورد عمار فرمود فئه باغیه تو را خواهند کشت یا در مورد برخی از اصحاب فرمود که اینها مانند ستاره میمانند. اگرچه در این موارد بخشی از حقیقت را بیان کرده، ولی اینها زمینهسازی برای آینده است. این بخش خیلی مورد نظر نیست، چراکه بسیار گفته شده و روشن است.
🔹 بخش دیگر که البته اختصاص به امام حسین علیه الصلات و السلام ندارد و هریک از خاندان پیامبر که متصف به طهارت ذاتی باشند، یعنی مصداق آیه تطهیر باشند، این گفتار بر آنها صادق است، این است که عالیترین مرتبه قرب به خدای متعال، مرتبه عبودیت است. چنانکه در تشهد نماز شهادت میدهیم که پیامبر عبد خدای متعال است و این عالیترین مرتبهای است که انسانها میتوانند بفهمند و ادراک کنند.
🔹 این مرتبه اختصاص به پیامبر و خاندان پیامبر ندارد، بلکه انبیای دیگر نیز همینگونه هستند؛ چنانکه حضرت عیسی علیه الصلات و السلام بعد از تولد میگوید «انی عبدالله آتانی الکتاب و جعلنی نبیاً» (مریم، 30) و حق مطلب این است که عبودیت در آن زمان تحقق پیدا کرده، نه اینکه چون مضارع متحقق الوقوع است، به شکل ماضی آمده. برخی از بندگان خدای متعال در بدو تولد تمام سیر صعودی خود را طی میکنند. برخی سیر صعودی اهل بدایت را طی میکنند و در آغاز سیر اهل نهایت قرار میگیرند و برخی سیر اهل نهایت را هم طی میکنند که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان مطهرش که مصداق آیه تطهیر هستند و گناهان گذشته و آینده آنها بخشیده شده، سیر اهل نهایت را هم طی میکنند. به همین خاطر است که مقام آنها مقام عبودیت نیست، بلکه مقامی که خلق میتوانند بفهمند، مقام عبودیت است. مقام آنها فوق عبودیت است.
🔹تعبیر دیگر، مقام آنها مقام عبداللهی نیست، مقام اباعبداللهی است. یعنی تمام عبودیت از این خاندان برمیخیزد. یعنی هر کس به مقام عبودیت خدای متعال میرسد، بهوسیله و با استناد و اتصال به این خاندان میرسد. نه اینکه مقام عبودیت اختصاص به خاندان پیامبر دارد، بلکه هرکس که به مقام عبودیت میرسد با استناد، توسل، تمسک، تشبه و شفاعت خاندان پیامبر میرسد.
🔹 پس فرق میان خاندان پیامبر و دیگر انبیا در این است که دیگر انبیا در آغاز به مرتبه عبودیت میرسیدند، ورودشان در جهان طبیعت با خروجشان برابر است، ولی خاندان پیامبر به مقام ابوت عبودیت میرسند. یعنی اینکه هرکس که در جهان طبیعت میآید و ورودش با خروجش برابر است، با استناد و توسل و استشفاع به خاندان پیامبر است که میتواند ورود و خروجش به جهان طبیعت برابر باشد و مکث در جهنم نداشته باشد.
🔹 در برخی از موارد مانند امام حسین که گفته شده، این امر آشکار شده که به این دلیل است که مردم بیشتر بفهمند و از این مرتبه و مقام و این فیض و منت الهی استفاده کنند و الا تک تک خاندان پیامبر بدون استثناء همه اباعبدالله هستند، نه عبدالله. عبدالله مربوط به کسانی است که بهتبع دیگران به مقام عبودیت میرسند. اما مرتبه اباعبداللهی، یعنی مرتبه ابوت برای عبودیت و مربوط به کسانی است که نهفقط به عبودیت میرسند، بلکه استقلالاً، ذاتاً و اصالتاً، نه به صورت عرضی و تبعی اولاً به عبودیت میرسند و ثانیاً دیگران هم به واسطه آنها میرسند.
🔹 عنوان اباعبدالله برای خاندان پیامبر، مانند عنوان قیوم برای خدای متعال است. همچنانکه موجودات قائم هستند، ولی قائم به غیر و تنها موجودی که القائم بذاته و المقوم لغیره است، خدای متعال است، تنها موجودی که عبودیت او ذاتی است و همه عبودیتها به او متصل و ملحق میشود یا از آنها برمیخیزد و ایجاد میشود، خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام هستند و برحسب اذکار و روایات و مأثورات، امام حسین علیه الصلات و السلام.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 ابوالفضل؛ معیار فضیلت
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ولادت حضرت ابوالفضل علیه الصلات و السلام
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 قيام با نام علی
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت سالروز ولادت امام سجاد (صلوات الله و سلامه علیه)
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour