eitaa logo
طهور
541 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
doa03-03.mp3
1.48M
🔊 📝 دعا سبب تقویت نفس می‌شود 💠 گزیده درس‌های «دعا، مغز عبودیت»
💠 باب الحوائج 📝 پرونده ویژه امام کاظم علیه السلام در پایگاه اطلاع‌رسانی طهور به نشانی زیر: https://b2n.ir/s17261 کانال طهور @sharabetahour
💠 ماه رجب، ماه زيارتي امام رضا (عليه السلام) 📝 پاسخ یک پرسش از سوی استاد حسینی شاهرودی 🔹 پرسش (188): سلام عليکم و رحمه الله چرا با وجود اينکه ماه شعبان ماه ولايت است، ماه رجب ماه زيارتي امام رضا صلوات الله و سلامه عليه معرفي شده است؟ 📝 پاسخ: عليکم السلام و رحمة الله و برکاته ✔️ تماميت ظهور ولايت براي مردم در وجود اقدس امام رضا صلوات الله عليه رخ داده است، بدين سبب که اغلب انسان‌ها توانايي ادراک همه‌ي کمالات وجود را ندارند. به همين سبب است که ايمان به مراتب ولايت پيش از حضرت امام رضا صلوات‌الله‌وسلامه‌عليه براي بيش‌تر مردم از چنان عمقي برخوردار نبود که پس از رحلت و شهادت آن‌ها دچار تشتت و اختلاف نشوند. ✔️ علت اختلاف بسيار مهم در پيروان ولي خدا، جهل مردم به جايگاه ولايت بود. آن‌چه که جهل برطرف مي‌کند، علم است و امام رضا صلوات الله و سلامه عليه ظهور علم است. به همين سبب است که شيعيان و پيروان خاندان پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم در عصر هر امامي به دسته‌ها و فرقه‌هاي متعددي تقسيم شدند و اين روند ناصواب تا عصر امام رضا صلوات الله و سلامه عليه ادامه يافت. ✔️ با ظهور علم خداي متعال در وجود مقدس آن حضرت، مردم به آن درجه از درک نايل شدند که پس از آن حضرت ديگر شيعه به فرقه‌هاي جديد تقسيم نشد و همه‌ي کساني که به امام رضا صلوات‌الله‌و‌سلامه‌عليه ايمان داشتند، به امام پس از وي نيز ايمان داشتند. ✔️ بسا علت برتري زيارت امام رضا صلوات‌الله‌و‌سلامه‌عليه بر زيات امام حسين صلوات‌الله‌و‌سلامه‌عليه همين باشد، يعني زاير امام رضا صلوات‌الله‌و‌سلامه‌عليه شيعه کامل است و هر که بدو ايمان داشته باشد، شيعه دوازده امامي يعني کامل است. ✔️ اگر ماه رجب را ماه عبوديت بدانيم، ماه شعبان را ماه ولايت و ماه رمضان را ماه توحيد، چنان‌که به نظر دقيق همين‌گونه است، ماه عبوديت مقدم بر ماه ولايت و ماه ولايت مقدم بر ماه توحيد خواهد بود. از سويي ماه رجب ماه عبوديت و در نتيجه مقدمه‌ي ماه ولايت است و از ديگر سو، ايمان به امام رضا صلوات‌الله‌و‌سلامه‌عليه مقدمه تماميت معرفت و رفع جهل عام از انسان‌هاست و چون عبوديت بدون معرفت ممکن نيست، پس زيارت آن حضرت با ماه رجب تناسب بيش‌تري دارد. کانال طهور @sharabetahour
🔊 باب الحوائج 💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 3ـ2ـ1396 💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون 💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف 🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
1396-02-03-SalavatEmamKazem.mp3
4.7M
🔊 باب الحوائج 💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه
💠 شرحی بر فقرات صلوات خاصه حضرت موسی بن جعفر صلوات الله و سلامه علیه 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 3ـ2ـ1396 💠 اللهم صلّ علی ... المعذب فی قعر السجون 💠 حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در سختی‌های متعدد دنیوی از ناحیه اصحاب، حکومت و هم از ناحیه عامه مردم، سختی‌ها و گرفتاری‌هایی را تحمل کردند که یا این‌ها از عوامل بروز باب الحوائج بودن ایشان است و یا این‌که باب الحوائج بودن متوقف بر این‌ها و مستلزم این‌هاست 💠 حاجت‌مندان در آسمان نیستند، در قعر سختی‌های زمین هستند، کسی که می‌خواهد دست حاجت‌مندان را بگیرد، باید خود در قعر سختی‌ها و گرفتاری‌هایی که از حیثیت‌های مختلف در جهان طبیعت هست، برود 💠 کسانی که در قعر گرفتاری‌ها و سختی‌ها قرار گرفتند، عامل اصلی آن، فاصله گرفتن از عقل و فهم عقلی است؛ یعنی بدبخت‌ترین آدم که دستش از رحمت نامتناهی الهی بی‌بهره و کوتاه است، کسی است که از عقل فاصله گرفته باشد 💠 حال، حضرت موسی بن جعفر می‌خواهد جامعه‌ای که از عقل فاصله گرفتند را به عقل برگرداند ... 💠 سختی که حضرت در تبیین و تقویت عقل انسانی تحمل کرده، هیچ‌کس تحمل نکرده 💠 ملتی که در عصر امام صادق علیه السلام شاگردان دسته چندم امام را بر امام صادق ترجیح دهد، یا همین نشان‌دهنده جدایی از عقل است و یا دچار عذاب الهی خواهند شد و همین که عقل را از آدمی بگیرند، بزرگ‌ترین عذاب است 💠 به تعبیر دیگر، کاری که حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در عصر خود انجام داده، مشابه کار امام حسین علیه السلام است به شکل دیگری 💠 و الجنازۀ المنادی علیها بذل الاستخفاف 💠 یکی از مظلومیت‌های اهل بیت این است که نزد شیعیان‌شان متهم بودند 💠 در میان ائمه عمدتاً دو امام هستند که این شرایط را داشتند؛ یکی امام حسن مجتبی و دیگری امام کاظم علیهما السلام 💠 غربت تشییع جنازه حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه کانال طهور
🔊 📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام) 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Imamkazem_[Tahour.ir].mp3
2.73M
🔊 📝 يا باب الحوائج يا موسي بن جعفر (عليهما السلام)
🔊 💠 حکیم سبزواری، دوباره ملاصدرا 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری ـ هشتم اسفند 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
1396-12-08-Sabzevari.mp3
2.58M
🔊 💠 حکیم سبزواری، دوباره ملاصدرا
💠 حکیم سبزواری، دوباره ملاصدرا 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری ـ هشتم اسفند 1ـ حکمت متعالیه کاملاً متفاوت از سایر مکتب‌های فلسفی و حکمی است، نه ترکیب و مخلوطی از آن‌ها 🔹 نظامی است همراه با مبانی ویژه، دقیق و عمیقی که هم مسایل متافیزیکی را می‌تواند حل کند و هم می‌تواند برای سعادت و کمال انسان‌ها راه‌حل‌های عمیق و همه‌جانبه ارایه کند 🔹 در میان شارحان ملاصدرا در میان پیشینیان دو نفر جایگاه بسیار ویژه دارند، اگرچه ناشناخته‌اند: یکی فیض کاشانی، یکی حکیم سبزواری. در میان متأخرین هم علامه طباطبایی و علامه حسن زاده آملی. 🔹 این‌ها جزء کسانی هستند که بهترین تفسیر که نزدیک‌ترین توضیح و تبیین به افکار و مبانی ملاصدرا است را ارایه کردند. 🔹 اگرچه حکیم سبزواری بنیان‌گذار مکتب فلسفی نیست و تا فلسفه ملاصدرا شناخته نشود و عمر آن به پایان نرسد، مکتب فلسفی پدید نمی‌آید ـ الان هنوز مکتب فلسفی ملاصدرا شناخته نشده، بنابراین بنیان‌گذار بعد از ملاصدرا هنوز کسی نیست، ـ اما در شرح حکمت متعالیه گویا ملاصدرا دویست سال بعد آراء و نظریاتش را تفسیر می‌کند 🔹 یعنی در قرابت فکری حکیم سبزواری و ملاصدرا همین‌قدر می‌توانیم بگوییم که تقریباً کسی جایگزین حکیم سبزواری نیست 2ـ حکیمان متأله ـ هم قبل و هم بعد ملاصدرا ـ غالباً اهل سیر و سلوک و زهد در دنیا بودند. جدا از این‌که تقریباً تمام کسانی که جزء شارحان حکمت متعالیه بودند، مجتهد جامع الشرایط و فقیه تمام عیارند. در میان این شارحان مرحوم حکیم سبزواری، هم در فقاهت کم‌نظیر است، اگرچه معاصر با شیخ انصاری است و هم در تفسیر مباحث فلسفی بی‌نظیر است و هم در سیر و سلوک و همچنین زهد در دنیا جزء ستارگانی است که اگر دقیق و درست شناخته شود، تا قرن‌های بعد می‌درخشد. 3ـ کاری که حکیم سبزواری در شرح حکمت متعالیه انجام داده، گویی دوباره ملاصدرا و حکمت متعالیه و عرفان اسلامی را احیا و بازسازی کرده. حکمت متعالیه که حدود دو قرن رو به فراموشی می‌رفت و ملاصدرا و آثار او را هیچ کس نمی‌شناخت و در نتیجه بعد از ملاصدرا عرفای بزرگی هم رشد و ظهور نکردند، با آمدن حکیم سبزواری و این ویژگی‌های سلوکی و زهدی که در دنیا و نسبت به همه ماسوی الله دارند، سبب شده که عرفان اسلامی را احیا کند، دوم، حکمت متعالیه را به‌عنوان دقیق‌ترین و عمیق‌ترین نظام فلسفی که تاکنون در عالم اسلام آمده است، [معرفی کرده] ـ ان شاء الله در آینده مکتب‌های عمیق‌تر و دقیق‌تری هم ارایه شود که قطعاً ‌می‌شود ـ سهمی که حکیم سبزواری در احیا و روزآمد کردن حکمت متعالیه دارد، تقیرباً می‌توان گفت که هم‌سنگ و هم‌اندازه خودِ ملاصدراست. کانال طهور
📝 پرونده ویژه عید سعید مبعث در پایگاه طهور https://b2n.ir/t57364 کانال طهور @sharabetahour