ka214-02.mp3
1.75M
🔊 #صوت
💠 هویت آدمی مستلزم جمیع کمالات است
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 214
🔹 هرکسی با هر علمی و هر عملی به سمت کمال و قرب خدای متعال میرسد، البته از طریق نور و الطاف و عنایات خدای متعال
🔹 هویت و حقیقت انسان امر مجرد و نورانی است و چون نور، علم، کمالات و وجود مساوق هستند، بنابراین هویت آدمی مستلزم جمیع کمالات است، راههای آن ممکن است متفاوت باشد
کانال طهور
@sharabetahour
1️⃣ انتشار برای نخستین بار
💠 خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، محجوب به هیچ حجابی نیستند
🔹 شرح خطبه پارسایان درس 112
1ـ 9ـ 1386
✔️ و صَبْراً فِي شِدَّةٍ
🔊 صوت در مطلب بعدی🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Parsayan112-13860901.mp3
35.28M
🔊 #صوت
💠 خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، محجوب به هیچ حجابی نیستند
🔹 شرح خطبه پارسایان درس 112
1️⃣ انتشار برای نخستین بار
💠 خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، محجوب به هیچ حجابی نیستند
🔹 شرح خطبه پارسایان درس 112
1ـ 9ـ 1386
✔️ وَ صَبْراً فِي شِدَّةٍ
✔️ سخني درباره خاندان پیامبر به مناسبت ميلاد امام رضا علیه الصلات و السلام
✔️ خاندان پیامبر ـ چه آنانکه ما به عنوان امام و ولی و معصوم میشناسیم و ایمان و اعتقاد داریم و چه آنانکه ما نمیشناسیم و ممکن است بخشی از عقاید ما نباشند ـ از جهات متعدد و به دلایل بسیاری، هم خزانه علم خدای متعال هستند، هم خزانهدار و هم عینِ علم خدای متعال.
✔️ البته کمال آنها تنها اختصاص به این ویژگی ندارد. خاندان پیامبر، هم مبدأ و اصل رضای خدای متعال هستند، هم صاحبان رضا و هم اصل رضایت؛ چنانکه در سایر اوصاف مانند طهارت، قدرت، سمع و بصر، کلام و نطق همینگونه هستند.
✔️ خاندان پیامبر که جامع همه کمالات اسمایی هستند، بهخاطر محدودیتهای جهان طبیعت، آنگونه که شایسته آنها بود، ظهور نیافتند؛ آنگونه که شایسته خلق در جهان طبیعت بود، ظهور یافتند.
✔️ خدا کمال و جمال مطلق است و خلق توانایی دریافت آن کمال و جمال مطلق را ندارند، بنابراین در هر مرتبهای از مراتب عالم هستی مناسب با همان عالم کمال و جمال و سایر اوصافش آشکار میشود
✔️ آيه طهارت، هر سه مرتبه طهارت ذاتی، وصفی و فعلی را اثبات میکند
✔️ خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، محجوب به هیچ حجابی در ذات، وصف و فعلشان نیستند؛ هیچ امری آنها را مقید نمیکند و محدود نمیسازد؛ مطلق بودند و هستند و خواهند بود
✔️ اشارهاي به سير انبيا در نزول و صعود
✔️ خاندان پیامبر به حکم طهارتشان، هیچگونه اقتضای تقید ذاتی ندارند؛ چون هر قیدی محدودیت است و هر محدودیتی نقصان است و هر نقصانی دناست و نجاست است
✔️ اگر موجودی وحدتش عين كثرت و كثرتش عين وحدت باشد، موجود مطلق و قدسي است؛ یعنی در عین حال که در اسفل سافلین حضور مییابد، در همه مراتب عالم هستی حضور پیدا میکند و نه بالذات متصف به احکام و حجابهای کثرت است و نه بالعرض
✔️ شرح فضیلت امیرالمؤمنین در حدیث سد ابواب؛ نجاست در وجود این خاندان مطهر نیست
✔️ اشارهاي به فلسفه خمس و زكات
✔️ اینکه نجاست در وجود این خاندان مطهر نیست، نه در ذات، نه در وصف و نه در فعل؛ یعنی فعلِ نجس ندارند. نهفقط خوردنِ حرام ندارند، بلکه علت و عامل حلیت و حلال بودن و طهارت مال بندگان خدا این است که بخشی از این مال را آنها تصرف کنند
✔️ يكي از معاني فنا این است که باید منقطع النَسَب شویم؛ یعنی هیچ چیز را به خود نسبت ندهیم
✔️ حق، مرتبه نازله خاندان پیامبر است
✔️ اشاره: اللهم أدر الحق حيث ما دار؛ حق باید به گرد امیر مؤمنان بچرخد تا حق باشد
✔️ معیار حق بودن حق آن است که بر گرد امیرمؤمنان طواف کند
✔️ خاندان پیامبر هم طاهر هستند و هم مطهِّر
✔️ سبقت خاندان پیامبر بر همه تعينات و تقيدات عالم هستی
✔️ خاندان پیامبر السابقون هستند؛ یعنی کسانی که حق تقرب دارند و حقیقت تقرب هستند (مقربون)
✔️ علت انحصار خاندان پیامبر در عدد معين در ظاهر؛ یک جهت آن با توجه به ویژگیهای عصری و ضرورتها و نیازها است و یک جهت دیگر کمالات حقیقی انسانهاست یعنی اگر تعداد بیشتر باشد، انسانها توان شناسایی آن را ندارند
✔️ اهميت زيارت امامزادهها
✔️ علت شهرت هريك از خاندان پیامبر به يك صفت خاص در زمان خود
✔️ شاهد روايي: سَمِعْتُ الرِّضَا علیه السلام بِخُرَاسَانَ وَ هُوَ يَقُولُ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ وَرِثْنَا الْعَفْوَ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ وَرِثْنَا الشُّكْرَ مِنْ آلِ دَاوُدَ وَ زَعَمَ أَنَّهُ كَانَ كَلِمَةً أُخْرَى وَ نَسِيَهَا مُحَمَّدٌ فَقُلْتُ لَهُ لَعَلَّهُ قَالَ وَ وَرِثْنَا الصَّبْرَ مِنْ آلِ أَيُّوبَ فَقَالَ يَنْبَغِي
✔️ معناي عرض اعمال بر خاندان پیامبر
✔️ توضیح چگونگی معنای ارث بردن خاندان پیامبر از آل یعقوب، آل داود و آل ایوب
✔️ محتواي این حديث بر اساس فهم مخاطب است. خاندان پیامبر در اینگونه موارد برای ارتقای فهم مخاطب، خود را به خادمانشان تشبیه کردند
✔️ اشاره به سيره امام سجاد علیه الصلات و السلام در تربيت و آزاد کردن بندگان
✔️ وجه ديگري از معناي ارث در روايت این است که ارث بهمعنای بهدست آوردن نیست، بلکه به معنای بازگشتن چیزی به اصل خویش است؛ چنانکه خدای متعال وارث زمین و آسمان است
کانال طهور
@sharabetahour
💠 خاندان پیامبر هم خزانه علم خدای متعال هستند، هم خزانهدار و هم عینِ علم خدای متعال
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
🔹 خاندان پیامبر ـ چه آنانکه ما به عنوان امام و ولی و معصوم میشناسیم و ایمان و اعتقاد داریم و چه آنانکه ما نمیشناسیم و ممکن است بخشی از عقاید ما نباشند ـ از جهات متعدد و به دلایل بسیاری هم خزانه علم خدای متعال هستند، هم خزانهدار و هم عینِ علم خدای متعال.
البته کمال آنها تنها اختصاص به این ویژگی ندارد. خاندان پیامبر، هم مبدأ و اصل رضای خدای متعال هستند، هم صاحبان رضا و هم اصل رضایت؛ چنانکه در سایر اوصاف مانند طهارت، قدرت، سمع و بصر، کلام و نطق همینگونه هستند.
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
pa112-01.mp3
1.13M
🔊 #صوت
💠 خاندان پیامبر هم خزانه علم خدای متعال هستند، هم خزانهدار و هم عینِ علم خدای متعال
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم
💠 خاندان پیامبر هم خزانه علم خدای متعال هستند، هم خزانهدار و هم عینِ علم خدای متعال
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
💠 خاندان پیامبر بهخاطر محدودیتهای جهان طبیعت، آنگونه که شایسته آنها بود، ظهور نیافتند
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
🔹 خاندان پیامبر که جامع همه کمالات اسمایی هستند، بهخاطر محدودیتهای جهان طبیعت، آنگونه که شایسته آنها بود، ظهور نیافتند؛ آنگونه که شایسته خلق در جهان طبیعت بود، ظهور یافتند
خدا کمال و جمال مطلق است و خلق توانایی دریافت آن کمال مطلق را ندارند، بنابراین در هر مرتبهای از مراتب عالم هستی مناسب با همان عالم کمال و جمال و سایر اوصافش آشکار میشود.
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
pa112-02.mp3
2.31M
🔊 #صوت
💠 خاندان پیامبر بهخاطر محدودیتهای جهان طبیعت، آنگونه که شایسته آنها بود، ظهور نیافتند
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112
12.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 خاندان پیامبر بهخاطر محدودیتهای جهان طبیعت، آنگونه که شایسته آنها بود، ظهور نیافتند
🗂 گزیده درسهای شرح خطبه پارسایان ـ درس 112