eitaa logo
طهور
518 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
316 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 همه اسرار را او می‌گشاید 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن کامل در نشانی زیر: https://b2n.ir/t08950 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Mahdi_asrar.mp3
3.37M
🔊 💠 همه اسرار را او می‌گشاید
💠 معنای انتظار 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت و 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13930320-Entezar.mp3
4.98M
🔊 💠 معنای انتظار
💠 معنای انتظار 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 💠 آن‌چه درباره عبادت بودن و ثواب داشتن انتظار فرج گفته شده، یا در اغلب موارد و یا به عنوان یکی از مصداق‌های تام انتظار فرج، انتظار گشایش گره‌های کار امت و شیعیان است، نه فرج امام زمان (صلوات الله و سلامه علیه). یکی از این دو احتمال است: یا در اغلب موارد، مقصود از انتظار فرج که عبادت است و ثواب دارد، همین گره‌گشایی از کار بندگان خداست و یا این‌که اگر فرج امام زمان صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه هم هست، یا یکی از مصادیق فرج است و یا مصداق اتم نیست. 💠 این‌که انسان‌ها، مؤمنین و شیعیان انتظار داشته باشند که گره از کار خلق باز شود، گره‌های خلقی، اعتقادی، رفتاری، اجتماعی، اقتصادی و ...، انتظارِ این‌ها عبادت است، چون با امید به رحمت خدای متعال و رجا به فضل الهی تطابق و تناسب تام و تمام دارد. 💠 البته با توجه به این‌که در فرج امام زمان صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه هم چنان‌که از ظواهر فهمیده می‌شود، بسیاری از گره‌های کار خلق باز می‌شود، یا بسیاری از باز شدن‌ها به نقطه پایان و تمامیت می‌رسد و الا باز شدن گره‌ها از خیلی جلوتر شروع می‌شود، مربوط به زمان انتظار نیست؛ از دوره قبل از فرج آرام آرام شرایط ظهور که فراهم می‌شود، فرجی حاصل می‌شود یعنی گره از کار خلق، هم کارهای دنیوی و هم کارهای اخروی باز می‌شود و تمامیت آن به دست حضرت انجام می‌شود و الا این‌گونه نیست که مردم همین‌طور به دنبال کارهای خودشان باشند، فساد در دریا و خشکی و زمین و آسمان به دست مردم انجام شود و منتظر یک معجزه باشند. 💠 اگر کار به معجزه انجام می‌شد، یک‌صد و بیست و چهار هزار پیامبر هم آمدند و معجزات بزرگی ارایه کردند. کسانی مانند حضرت نوح علیه‌الصلات‌و‌السلام معجزه‌اش این بود که به‌طور کلی ستمگران و کفار را ریشه‌کن کرد و اثری از آن‌ها باقی نماند، اما در عین حال طولی نکشید که نسل بعدی یا چند نسل بعد، اگر شبیه نسل‌های گذشته نشدند، خیلی تفاوت هم نداشتند. کفار، مشرکین و مستکبرین، همه باقی‌مانده‌های نسل صالحان قوم حضرت نوحند. 💠 بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که امام زمان یک شمشیری بیاورند که همه را از دم قلع و قمع کند. چون اگر قلع و قمع کند، تا به حال بارها و بارها این اتفاق افتاده و قلع و قمع شدند، به‌صورت تام و تمام در عصر حضرت نوح اتفاق افتاده ولی دوباره به سر جای اول برگشته. یک مسیر خارق العاده نیست، مسیر طبیعی است همراه با فرآیند بسیار گسترده تکامل انسان‌ها که ان شاء الله به نتیجه برسند. 💠 بنابراین اولاً، انتظار فرج که عبادت است و فرج به معنای گره‌گشایی از کار امت، شیعیان و به‌طور کلی خلق خدای متعال، این عبادت بسیار بزرگی است و انسان هر قدمی که در مسیر گره‌گشایی بردارد، در واقع در مسیر تام‌ترین و کامل‌ترین عبادات قدم برداشته. البته با توجه به همین نکته گفته شده، انتظار ظهور امام زمان صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه هم از مصادیق انتظار فرج به حساب می‌آید. 💠 نکته دوم با توجه به آنچه در نکته اول گفته شد، این است که: این کار با توجه به بسیاری از شواهد که یکی، دو مورد از آن گفته شد، با اعجاز همراه نیست و به‌صورت طبیعی است. اگرچه آن‌چه که در روایات آمده، برای انسان آن عصر امر خارق العاده و معجزه‌وار بوده؛ این‌که امام زمان صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه را در هر جایی از کره زمین مشاهده می‌کنند، در زمان گذشته این را معجزه می‌دانستند، چون امکان مشاهده حضرت وجود نداشت. کسانی می‌توانستند حضرت را مشاهده کنند که نزدیک و در فاصله چند متری او باشند، اما این‌که آن حضرت در مکه باشند، اهل مدینه، کوفه، بصره و نقاط دوردست ایشان را ببینند، برای آن‌ها معجزه بود. ولی نه‌فقط الآن با توجه به ابزار جدید معجزه نیست، بلکه با توجه به ابزارهای دقیق‌تر، کامل‌تر و علمی‌تری که در آینده ان شاء الله به ظهور خواهد رسید، مشاهده حضرت حتی بیشتر از مشاهده از طریق تلویزیون و تصاویر تک بعدی است. 💠 یا اگر مثلاً در روایات دارد که حضرت وقتی که کنار کعبه می‌ایستد، فریاد می‌زند و ندا می‌دهد که اهل عالم، من مهدی هستم و همه به من ایمان بیاورید، صدا به همه‌جا می‌رود، این برای گذشته که ابزار رساندن صدا فقط حنجره بود، البته کار خارق العاده‌ای است که کسی با حنجره خود، صدایش را به همه عالم برساند. ولی الآن مشاهده می‌فرمایید که یک نفر در مرکزی در هر کجای دنیا، در غرب یا شرق صحبت می‌کند، صدایش به‌آسانی بدون این‌که فریاد بزند و به خودش زحمت بدهد، به همه‌ی دنیا می‌رسد.
💠 این اتفاق باید بیفتد و تا نیفتد، انتظار معجزه نباید داشته باشیم. اگر قرار بود معجزه شود، خیلی زودتر از این می‌توانست بشود، آن‌هم به دست کسانی که قطعاً و یقیناً از حضرت مهدی صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه برتر بودند، مانند امیر المؤمنین، مانند وجود مبارک خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. ملاحظه می‌کنید که در کارهایی که پیامبر انجام داده، کار به‌صورت طبیعی، آرام و تدریجی انجام شده؛ به آن‌ها حمله کردند، گاهی عقب رفتند، گاهی جلو آمدند، گاهی نقشه ریختند، آن‌ها را در شعب ابی‌طالب محاصره کردند. او ختم انبیاست و بزرگ‌تر از او انسانی در عالم هستی به‌وجود نیامده است، ولی سه سال گرسنگی، سختی و گرفتاری را تحمل کردند تا بلکه زمینه در جای دیگر فراهم شود، نه این‌که معجزه‌ای کنند و همچنان‌که شق القمر کردند، سرها از تن‌ها جدا شود. آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین کانال طهور @sharabetahour
💠 بقیه مواردی هم که درباره ظهور حضرت حجت صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه گفته شده، از همین قسم است یعنی با توجه به فکر، فهم و ادراک پیشینیان، معجزه‌وار است، اما با توجه به ابزار و وسایلی که حالا به وجود آمده، بلکه ابزار و وسایلی که در آینده به وجود خواهد آمد و کشف و اختراع می‌شود، این‌ها امور طبیعی هستند. نه‌فقط ابزار و وسایل، بلکه حوادث و رخ‌دادهایی هم که اتفاق می‌افتد، امور طبیعی است و امر خارق العاده نیست. 💠 همچنان‌که مثلاً سی و پنج سال پیش در کشور ما نهضتی اتفاق افتاده که مردم نه تیر داشتند، نه توپ، تفنگ، مسلسل و ... داشتند و در نقطه مقابل، رژیم طاغوت همه‌چیز داشته و با همین الله اکبر گفتن آن را ساقط کردند. این یک کشوری با یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مساحت است، این را ده برابر و بیست برابر کنید، یک مقدار که مسیر و فرآیند رشد انسان‌ها به پیش رود و به فعلیت برسد،‌ اتفاق‌‌های مشابه آن‌چه در کشور ما رخ داده،‌ در مقیاس چندین و چند برابر، امکان اتفاق آن هست. بنابراین آنچه در این مسیر اتفاق می‌افتد، مسیر طبیعی تکامل تدریجی انسان‌هاست، به‌گونه‌ای که مشتاق شوند و عدالت را ببینند. 💠 نکته سوم این است که وقتی امام زمان صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه ظاهر می‌شوند و به اصطلاح فرج اتفاق می‌افتد که انسان‌ها مشتاق مشاهده عدالت باشند و این اشتیاق هم درست و راست باشد، نه این‌که بر اساس احساسات و عواطف باشد و مثلاً بخواهند فیلم نگاه کنند و حال این‌بار می‌خواهند فیلم عدالت و عدالت‌گستری یا فیلم پلیس خوب را ببینند. این اشتیاق باید حقیقی، واقعی و راستین باشد و نشان اشتیاق راستین آن است که پیش از آن‌که به مرتبه عدالت تام برسند و آن را مشاهده کنند، آرام آرام خودشان در مسیر عدالت گام برمی‌دارند. یعنی به تزکیه درون، تخلیه صفات، افکار و رفتار ناپسند می‌پردازند و همین‌طور که آرام آرام پیش می‌روند، نقطه‌ی اوج و تکامل به دست ولی الله اعظم انجام خواهد شد. بسیاری از کمالاتی که حتی در اعصار انبیا علیهم الصلات و السلام و اولیای خدا صلوات الله علیهم اجمعین انجام نشده است، قبل از عصر ظهور انجام خواهد شد. 💠 نکته دیگر و آخرین نکته این است که ضمن این‌ که انسان‌ها رو به کمال می‌روند و در نتیجه اشتیاق مشاهده و اجرای عدالت دارند و در عمل هم خود گام‌های بلندی را برمی‌دارند، ولی با این‌که ظلم همه‌جا را گرفته باشد، منافات ندارد. آن ظلمی که همین‌طور که پیش می‌رویم، گسترش بیشتری پیدا می‌کند، غیر از ظلمی است که در گذشته وجود داشته، غیر از ظلمی است که یک نفر پیدا می‌شد به قدرت‌، زور، قهر، غلبه و مانند آن ملت‌ها را تسخیر می‌کرد و اگر کسی صحبت می‌کرد، زبانش را قطع می‌‌کرد، کسی بلندتر نفس می‌کشید، به دار می‌آویخت و ... از این قسم ظلم نیست، بلکه ظلمی است که ضمن این‌که ظلم و نارواست و مناسب کرامت انسانی نیست، ولی انسان‌ها آن را خوشایند می‌یابند. بنابراین با عمله و اکره ظلم و ستمگران بزرگ همراهی و همگامی می‌کنند. 💠 یعنی تحولات فرهنگی عمیق اتفاق می‌افتد که انسان‌ها آنچه که برای آن‌ها ظلم است و با کرامت یا فطرت توحیدی‌شان ناسازگار هست را ناسازگار نمی‌یابند، بلکه خلاف آن را سازگار می‌یابند و به دنبال یافتن آن‌چه با فطرت و کرامت آن‌ها سازگار نیست، می‌روند. مانند آن‌چه هم‌اکنون اتفاق افتاده که به اسم آزادی آدم‌ها را چنان تسخیر کردند که حاضرند هر کاری انجام بدهند و فقط اسم آن آزادی باشد، به نام دموکراسی، فرهنگ، اختیار، رأی دادن و مانند این‌ها. اتفاقی که افتاده است، گسترش پیدا می‌کند. 💠 الآن از بین 190 کشور ممکن است در 10 کشور این‌گونه باشد که با میل و رغبت خود، در مسیر ظلم ستمگران یا طرح‌ها و نقشه‌های ظالمانه و استکباری مستکبران قرار می‌گیرند، اما بقیه این‌گونه نیستند و به زور مورد قهر و قصر قرار می‌گیرند. اما این گسترش پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که هرچه رادیو می‌گوید، همان را می‌شنوند، هرچه روزنامه‌ها می‌نویسند، هرچه را که طراحان اصلی اداره این جهان تصمیم می‌گیرند، همان‌ها را با میل و رغبت انجام می‌دهند. 💠 ضمن این‌که ظلم وجود دارد، ولی انسان‌ها باید در مسیری بروند که با این ظلم فاصله بگیرند یعنی حداقل 1ـ دل آن‌ها موافق با این امر نباشد، غرایز و شهوات‌شان با طراحی‌های جهانی همگام باشد 2ـ در حد توان و اقتضای موقعیت‌ها‌ی‌شان با این ظلم حداقلْ مقابله و درگیری داشته باشند.
💠 امام زمان علیه السلام، ستون خیمه عالم محبت 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka18-07.mp3
697.9K
🔊 💠 امام زمان علیه السلام، ستون خیمه عالم محبت
💠 تعیین زمان برای ظهور نه مصلحت است و نه امکان‌پذیر 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 روز ظهور معلوم نیست و نمی‌شود زمان تعیین کرد؛ اگر بگوییم یک سال دیگر دروغ است و اگر بگوییم هزار سال دیگر هم دروغ است. 🔹 نمی‌توان زمان تعیین کرد چون علم آن نزد خدای متعال و هرکسی که علم غیب دارد یعنی معصومین است. از علوم غیبی است. 🔹 اگر غیر معصومین زمان تعیین کنند قطعاً و یقیناً نادرست خواهد بود. 🔹 این‌که در روایات هم زمان تعیین نکردند و شواهد تعیین کردند، به خاطر این است که تعیین زمان امکان‌پذیر نیست، نه فقط مصلحت نیست ـ که قطعاً و یقیناً مصلحت نیست ـ تعیین آن هم امکان‌پذیر نیست. برای همین است که شواهد تعیین کردند. 🔹 تعیین مصداق کار راحتی نیست بلکه نمی‌شود یعنی از عالمِ غیر معصوم برنمی‌آید. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka14-04.mp3
411.6K
🔊 💠 تعیین زمان برای ظهور نه مصلحت است و نه امکان‌پذیر
ka19-02.mp3
1.48M
🔊 💠 نقد تفکر گسترش دادن ظلم برای به جلو انداختن ظهور 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14011214 ما اظنک تردنی.mp3
784.3K
🔊 💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 تمام خواسته‌های انسان که در واقع صفات، کمالات و اسماء خدای متعال و به تعبیر دیگر، تقرب به درگاه خدای متعال و اتصاف به کمالات اوست، این‌گونه است که همه انبیا و اولیا تمام عمرشان را در آن هزینه می‌کنند؛ نه‌فقط در دنیا بلکه در عوالم دیگر هم همین‌طور. 🔹 بنابراین مقصود از این‌که «الهی ما اظنک تردنی فی حاجة قد افنیت عمری فی طلبها منک»، حاجت معینی می‌تواند نباشد. تمام حاجات همین‌گونه است. تمام صفات خدای متعال چون هیچ‌گونه حد و اندازه‌ای ندارند، می‌تواند همین باشد. علم خدای متعال، قدرت خدای متعال، حیات خدای متعال و بقیه صفات و کمالات خدای متعال که شرح آن در دعای جوشن کبیر آمده است. 🔹 هر کدام از آن‌ها را اگر نبی و ولی‌ای از آغاز تا انتهای عالم هستی که نه آغاز دارد و نه انتها، اگر وقت بگذارد بازهم کم است و قطعاً و یقیناً انبیا و اولیا چنین فعالیت و زحمت و تلاشی را دارند. 🔹 بنابراین نتیجه این می‌شود که مقصود از این حاجت عبارت است از اتصاف به خدا. می‌توان به‌جای آن، تعبیر قرب مخصوصاً قرب جامع بین قربین (قرب نوافل، قرب فرائض و قرب جامع بین این دو) جداگانه بیان شود و به عنوان حاجتی که تمام عمر در طلب آن انبیا و اولیا هزینه کردند و صرف عمر کردند و امید دارند که به آن برسند. 🔹 علاوه بر این رجوع به خدای متعال آن‌هم در اعلی درجه نه‌فقط امکان بلکه در اعلی درجه کمال، این هم از مواردی است که هم در دنیا هم در آخرت هم در مراتب دیگر از عوالم هم انبیا و اولیا و هم دیگران پیوسته تلاش می‌کنند و عمر خویش را صرف می‌کنند تا این‌که به آن درجه برسند. وفقکم الله لما تحب و ترضی کانال طهور @sharabetahour
💠 نوروز؛ زنده شدن طبیعت و ظهور تجلیات جمال الهی 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13941226-Norooz.mp3
4.08M
🔊 💠 نوروز؛ زنده شدن طبیعت و ظهور تجلیات جمال الهی
💠 ویژه ماه مبارک رمضان 🗂 در پایگاه طهور به نشانی زیر🔽🔽 B2n.ir/j03098
💠 ماه رمضان؛ مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال 💠 گزیده درس‌های بندگی در نهج البلاغه 🔹 دعوتی خداي متعال از همه‌ی بندگان و مؤمنان به‌طور خاص و منحصراً و به‌ويژه در اين ماه اتفاق افتاده است. اميدوارم كه خداي متعال همه‌ی ما و شما را دعوت كرده باشد و در اين دعوت هم از مدعوين خاص باشيم و آن‌گونه كه شرط ضيافت است، به‌گونه‌اي که براي خواص از بندگانش تحقق پيدا مي‌كند، براي همه‌ی ما و شما فراهم باشد. 🔹 اگر اين چنین رخ بدهد، ـ که از منت خداي متعال به دور نيست، بلكه اقتضاي منت و رحمت سابق خداي متعال همين است ـ بندگان او می‌توانند در هر آن و لحظه و كمتر از هر نفس كشيدني به حول و قوه‌ی خداي متعال، همه‌ی مراتب عالم هستي را بدون فُرجه و طفره طي كنند. آنگاه، به مقام سابق خويش كه استعداد ضيافت دوم و مكرر است، بازگردند و اين ضيافت نه فقط به صورت لا يعد و لا يحصی بلكه، به‌صورت نامتناهي اتفاق بيفتد و مي‌افتد. 🔹 پس آن‌چه که در این ماه اتفاق افتاده است که ضيافت الهي است، پر بركت‌ترين، پر منفعت‌ترين و مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال است كه جز در اين ماه، نه فقط اتفاق نيفتاده است بلكه، براي کسی اتفاق نيفتاده است. از اين جهت جا دارد که پيوسته هم به خودمان و هم به یک‌دیگر تبريك بگوييم. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
دعوتی خدای متعال.mp3
1.43M
🔊 💠 ماه رمضان؛ مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 ماه رمضان؛ مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال
💠 ماه رمضان، تجربه بندگي بي زحمت 🗂 بازنشر شرح خطبه ـ درس 103 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
P103_85-06-30_Ramazan.mp3
10.97M
🔊 💠 ماه رمضان، تجربه بندگي بي زحمت 🗂 بازنشر شرح خطبه ـ درس 103
💠 سفارش به خواندن دعای جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ گزیده درس حکمت صدرا ـ 97 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Sadra2-1397-07-03.mp3
2.07M
🔊 💠 سفارش به خواندن دعای جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان