eitaa logo
طهور
528 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 این اتفاق باید بیفتد و تا نیفتد، انتظار معجزه نباید داشته باشیم. اگر قرار بود معجزه شود، خیلی زودتر از این می‌توانست بشود، آن‌هم به دست کسانی که قطعاً و یقیناً از حضرت مهدی صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه برتر بودند، مانند امیر المؤمنین، مانند وجود مبارک خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. ملاحظه می‌کنید که در کارهایی که پیامبر انجام داده، کار به‌صورت طبیعی، آرام و تدریجی انجام شده؛ به آن‌ها حمله کردند، گاهی عقب رفتند، گاهی جلو آمدند، گاهی نقشه ریختند، آن‌ها را در شعب ابی‌طالب محاصره کردند. او ختم انبیاست و بزرگ‌تر از او انسانی در عالم هستی به‌وجود نیامده است، ولی سه سال گرسنگی، سختی و گرفتاری را تحمل کردند تا بلکه زمینه در جای دیگر فراهم شود، نه این‌که معجزه‌ای کنند و همچنان‌که شق القمر کردند، سرها از تن‌ها جدا شود. آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین کانال طهور @sharabetahour
💠 بقیه مواردی هم که درباره ظهور حضرت حجت صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه گفته شده، از همین قسم است یعنی با توجه به فکر، فهم و ادراک پیشینیان، معجزه‌وار است، اما با توجه به ابزار و وسایلی که حالا به وجود آمده، بلکه ابزار و وسایلی که در آینده به وجود خواهد آمد و کشف و اختراع می‌شود، این‌ها امور طبیعی هستند. نه‌فقط ابزار و وسایل، بلکه حوادث و رخ‌دادهایی هم که اتفاق می‌افتد، امور طبیعی است و امر خارق العاده نیست. 💠 همچنان‌که مثلاً سی و پنج سال پیش در کشور ما نهضتی اتفاق افتاده که مردم نه تیر داشتند، نه توپ، تفنگ، مسلسل و ... داشتند و در نقطه مقابل، رژیم طاغوت همه‌چیز داشته و با همین الله اکبر گفتن آن را ساقط کردند. این یک کشوری با یک میلیون و ششصد هزار کیلومتر مساحت است، این را ده برابر و بیست برابر کنید، یک مقدار که مسیر و فرآیند رشد انسان‌ها به پیش رود و به فعلیت برسد،‌ اتفاق‌‌های مشابه آن‌چه در کشور ما رخ داده،‌ در مقیاس چندین و چند برابر، امکان اتفاق آن هست. بنابراین آنچه در این مسیر اتفاق می‌افتد، مسیر طبیعی تکامل تدریجی انسان‌هاست، به‌گونه‌ای که مشتاق شوند و عدالت را ببینند. 💠 نکته سوم این است که وقتی امام زمان صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه ظاهر می‌شوند و به اصطلاح فرج اتفاق می‌افتد که انسان‌ها مشتاق مشاهده عدالت باشند و این اشتیاق هم درست و راست باشد، نه این‌که بر اساس احساسات و عواطف باشد و مثلاً بخواهند فیلم نگاه کنند و حال این‌بار می‌خواهند فیلم عدالت و عدالت‌گستری یا فیلم پلیس خوب را ببینند. این اشتیاق باید حقیقی، واقعی و راستین باشد و نشان اشتیاق راستین آن است که پیش از آن‌که به مرتبه عدالت تام برسند و آن را مشاهده کنند، آرام آرام خودشان در مسیر عدالت گام برمی‌دارند. یعنی به تزکیه درون، تخلیه صفات، افکار و رفتار ناپسند می‌پردازند و همین‌طور که آرام آرام پیش می‌روند، نقطه‌ی اوج و تکامل به دست ولی الله اعظم انجام خواهد شد. بسیاری از کمالاتی که حتی در اعصار انبیا علیهم الصلات و السلام و اولیای خدا صلوات الله علیهم اجمعین انجام نشده است، قبل از عصر ظهور انجام خواهد شد. 💠 نکته دیگر و آخرین نکته این است که ضمن این‌ که انسان‌ها رو به کمال می‌روند و در نتیجه اشتیاق مشاهده و اجرای عدالت دارند و در عمل هم خود گام‌های بلندی را برمی‌دارند، ولی با این‌که ظلم همه‌جا را گرفته باشد، منافات ندارد. آن ظلمی که همین‌طور که پیش می‌رویم، گسترش بیشتری پیدا می‌کند، غیر از ظلمی است که در گذشته وجود داشته، غیر از ظلمی است که یک نفر پیدا می‌شد به قدرت‌، زور، قهر، غلبه و مانند آن ملت‌ها را تسخیر می‌کرد و اگر کسی صحبت می‌کرد، زبانش را قطع می‌‌کرد، کسی بلندتر نفس می‌کشید، به دار می‌آویخت و ... از این قسم ظلم نیست، بلکه ظلمی است که ضمن این‌که ظلم و نارواست و مناسب کرامت انسانی نیست، ولی انسان‌ها آن را خوشایند می‌یابند. بنابراین با عمله و اکره ظلم و ستمگران بزرگ همراهی و همگامی می‌کنند. 💠 یعنی تحولات فرهنگی عمیق اتفاق می‌افتد که انسان‌ها آنچه که برای آن‌ها ظلم است و با کرامت یا فطرت توحیدی‌شان ناسازگار هست را ناسازگار نمی‌یابند، بلکه خلاف آن را سازگار می‌یابند و به دنبال یافتن آن‌چه با فطرت و کرامت آن‌ها سازگار نیست، می‌روند. مانند آن‌چه هم‌اکنون اتفاق افتاده که به اسم آزادی آدم‌ها را چنان تسخیر کردند که حاضرند هر کاری انجام بدهند و فقط اسم آن آزادی باشد، به نام دموکراسی، فرهنگ، اختیار، رأی دادن و مانند این‌ها. اتفاقی که افتاده است، گسترش پیدا می‌کند. 💠 الآن از بین 190 کشور ممکن است در 10 کشور این‌گونه باشد که با میل و رغبت خود، در مسیر ظلم ستمگران یا طرح‌ها و نقشه‌های ظالمانه و استکباری مستکبران قرار می‌گیرند، اما بقیه این‌گونه نیستند و به زور مورد قهر و قصر قرار می‌گیرند. اما این گسترش پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که هرچه رادیو می‌گوید، همان را می‌شنوند، هرچه روزنامه‌ها می‌نویسند، هرچه را که طراحان اصلی اداره این جهان تصمیم می‌گیرند، همان‌ها را با میل و رغبت انجام می‌دهند. 💠 ضمن این‌که ظلم وجود دارد، ولی انسان‌ها باید در مسیری بروند که با این ظلم فاصله بگیرند یعنی حداقل 1ـ دل آن‌ها موافق با این امر نباشد، غرایز و شهوات‌شان با طراحی‌های جهانی همگام باشد 2ـ در حد توان و اقتضای موقعیت‌ها‌ی‌شان با این ظلم حداقلْ مقابله و درگیری داشته باشند.
💠 امام زمان علیه السلام، ستون خیمه عالم محبت 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka18-07.mp3
697.9K
🔊 💠 امام زمان علیه السلام، ستون خیمه عالم محبت
💠 تعیین زمان برای ظهور نه مصلحت است و نه امکان‌پذیر 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 روز ظهور معلوم نیست و نمی‌شود زمان تعیین کرد؛ اگر بگوییم یک سال دیگر دروغ است و اگر بگوییم هزار سال دیگر هم دروغ است. 🔹 نمی‌توان زمان تعیین کرد چون علم آن نزد خدای متعال و هرکسی که علم غیب دارد یعنی معصومین است. از علوم غیبی است. 🔹 اگر غیر معصومین زمان تعیین کنند قطعاً و یقیناً نادرست خواهد بود. 🔹 این‌که در روایات هم زمان تعیین نکردند و شواهد تعیین کردند، به خاطر این است که تعیین زمان امکان‌پذیر نیست، نه فقط مصلحت نیست ـ که قطعاً و یقیناً مصلحت نیست ـ تعیین آن هم امکان‌پذیر نیست. برای همین است که شواهد تعیین کردند. 🔹 تعیین مصداق کار راحتی نیست بلکه نمی‌شود یعنی از عالمِ غیر معصوم برنمی‌آید. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
ka14-04.mp3
411.6K
🔊 💠 تعیین زمان برای ظهور نه مصلحت است و نه امکان‌پذیر
ka19-02.mp3
1.48M
🔊 💠 نقد تفکر گسترش دادن ظلم برای به جلو انداختن ظهور 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
14011214 ما اظنک تردنی.mp3
784.3K
🔊 💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 تمام خواسته‌های انسان که در واقع صفات، کمالات و اسماء خدای متعال و به تعبیر دیگر، تقرب به درگاه خدای متعال و اتصاف به کمالات اوست، این‌گونه است که همه انبیا و اولیا تمام عمرشان را در آن هزینه می‌کنند؛ نه‌فقط در دنیا بلکه در عوالم دیگر هم همین‌طور. 🔹 بنابراین مقصود از این‌که «الهی ما اظنک تردنی فی حاجة قد افنیت عمری فی طلبها منک»، حاجت معینی می‌تواند نباشد. تمام حاجات همین‌گونه است. تمام صفات خدای متعال چون هیچ‌گونه حد و اندازه‌ای ندارند، می‌تواند همین باشد. علم خدای متعال، قدرت خدای متعال، حیات خدای متعال و بقیه صفات و کمالات خدای متعال که شرح آن در دعای جوشن کبیر آمده است. 🔹 هر کدام از آن‌ها را اگر نبی و ولی‌ای از آغاز تا انتهای عالم هستی که نه آغاز دارد و نه انتها، اگر وقت بگذارد بازهم کم است و قطعاً و یقیناً انبیا و اولیا چنین فعالیت و زحمت و تلاشی را دارند. 🔹 بنابراین نتیجه این می‌شود که مقصود از این حاجت عبارت است از اتصاف به خدا. می‌توان به‌جای آن، تعبیر قرب مخصوصاً قرب جامع بین قربین (قرب نوافل، قرب فرائض و قرب جامع بین این دو) جداگانه بیان شود و به عنوان حاجتی که تمام عمر در طلب آن انبیا و اولیا هزینه کردند و صرف عمر کردند و امید دارند که به آن برسند. 🔹 علاوه بر این رجوع به خدای متعال آن‌هم در اعلی درجه نه‌فقط امکان بلکه در اعلی درجه کمال، این هم از مواردی است که هم در دنیا هم در آخرت هم در مراتب دیگر از عوالم هم انبیا و اولیا و هم دیگران پیوسته تلاش می‌کنند و عمر خویش را صرف می‌کنند تا این‌که به آن درجه برسند. وفقکم الله لما تحب و ترضی کانال طهور @sharabetahour
💠 نوروز؛ زنده شدن طبیعت و ظهور تجلیات جمال الهی 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13941226-Norooz.mp3
4.08M
🔊 💠 نوروز؛ زنده شدن طبیعت و ظهور تجلیات جمال الهی
💠 ویژه ماه مبارک رمضان 🗂 در پایگاه طهور به نشانی زیر🔽🔽 B2n.ir/j03098
💠 ماه رمضان؛ مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال 💠 گزیده درس‌های بندگی در نهج البلاغه 🔹 دعوتی خداي متعال از همه‌ی بندگان و مؤمنان به‌طور خاص و منحصراً و به‌ويژه در اين ماه اتفاق افتاده است. اميدوارم كه خداي متعال همه‌ی ما و شما را دعوت كرده باشد و در اين دعوت هم از مدعوين خاص باشيم و آن‌گونه كه شرط ضيافت است، به‌گونه‌اي که براي خواص از بندگانش تحقق پيدا مي‌كند، براي همه‌ی ما و شما فراهم باشد. 🔹 اگر اين چنین رخ بدهد، ـ که از منت خداي متعال به دور نيست، بلكه اقتضاي منت و رحمت سابق خداي متعال همين است ـ بندگان او می‌توانند در هر آن و لحظه و كمتر از هر نفس كشيدني به حول و قوه‌ی خداي متعال، همه‌ی مراتب عالم هستي را بدون فُرجه و طفره طي كنند. آنگاه، به مقام سابق خويش كه استعداد ضيافت دوم و مكرر است، بازگردند و اين ضيافت نه فقط به صورت لا يعد و لا يحصی بلكه، به‌صورت نامتناهي اتفاق بيفتد و مي‌افتد. 🔹 پس آن‌چه که در این ماه اتفاق افتاده است که ضيافت الهي است، پر بركت‌ترين، پر منفعت‌ترين و مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال است كه جز در اين ماه، نه فقط اتفاق نيفتاده است بلكه، براي کسی اتفاق نيفتاده است. از اين جهت جا دارد که پيوسته هم به خودمان و هم به یک‌دیگر تبريك بگوييم. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
دعوتی خدای متعال.mp3
1.43M
🔊 💠 ماه رمضان؛ مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 ماه رمضان؛ مؤثرترين لطف و رحمت خاص امتناني خداي متعال
💠 ماه رمضان، تجربه بندگي بي زحمت 🗂 بازنشر شرح خطبه ـ درس 103 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
P103_85-06-30_Ramazan.mp3
10.97M
🔊 💠 ماه رمضان، تجربه بندگي بي زحمت 🗂 بازنشر شرح خطبه ـ درس 103
💠 سفارش به خواندن دعای جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ گزیده درس حکمت صدرا ـ 97 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Sadra2-1397-07-03.mp3
2.07M
🔊 💠 سفارش به خواندن دعای جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان
💠 سفارش به خواندن دعای جوشن کبیر در ماه مبارک رمضان 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ گزیده درس حکمت صدرا ـ 97 💠 در ماه مبارک رمضان حتماً قرار بگذارید که دعای جوشن کبیر را حداقل چند بار بخوانید. دعای جوشن کبیر برای همیشه است. 💠 هر که می‌خواهد صفات خدای متعال و تفاوت‌های تحلیلی آن‌ها را بشناسد، اولاً این دعا را به‌عنوان دعا بخواند و ثانیاً هر کسی که درباره اسماء و صفات خدای متعال تحقیقی نوشته، باید آن را مطالعه کند. این دعا بخشی از اعتقادات ماست. 💠 فرض کنید ما به‌جای خواندن دعای جوشن کبیر دست یک فقیر را گرفتیم. ثواب این کار خیلی زیاد است اما اگر تا روز قیامت آن را به اثر دعای جوشن کبیر تبدیل کنند، پوست از سرمان کنده می‌شود. آن یک خاصیت و ظهور در وجود ما دارد و این خاصیت دیگری دارد. بنابراین هیچ‌کدام جای دیگری را نمی‌گیرد. 💠 بنا را بر این بگذاریم که در شب‌های ماه مبارک رمضان وقت فراغت را برای خودمان پیدا کنیم و به خواندن این دعا با دقت و تأمل اختصاص بدهیم. مخصوصاً با این دقت که وقتی می‌خوانیم، ببینیم چرا برخی از این اسماء تکراری است. از نگاه ما خیلی از این اسماء تکراری است. نمی‌شد به شکل دیگری گفته شود که تکراری نباشد یا ایهام تکرار نداشته باشد؟ 💠 ثانیاً هریک از این اسماء را که می‌خوانیم باید توجه داشته باشیم که هویت و حقیقت این اسم اولاً در وجود ما موجود است و ثانیاً باید ظاهر شود؛ یا به اختیار یا به اضطرار. ولو این‌که برای ما قابل تحمل نباشد و تا هنوز خدا به ملائکه عماله نگفته است که این گره‌ها را از وجود ما باز کنند، مخصوصاً در ماه رمضان ان شاء الله گره‌ها را باز کنیم. کانال طهور @sharabetahour
💠 شرح دعای ابوحمزه ثمالی 💠 جلسات شرح دعای ابوحمزه از ماه مبارک رمضان سال 1377 در دانشکده مهندسی پا گرفت. پس از اقامه نماز ظهر و عصر استاد محترم به بیان نکات و لطایفی از این دعای سحر امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه می‌پرداختند. سال‌های بعد این جلسات شکل منسجم‌تری یافت و ده سال ادامه پیدا کرد و شد حدود 160 جلسه تا سال 1387. 💠 گاهی در دانشکده مهندسی، گاهی دانشکده الهیات و گاهی هم سعی بین این دو. آخرین سال هم در مرکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد این جلسات برگزار شد. 💠 می‌توان ادعا کرد در قالب این سلسله جلسات دوره‌ای از معارف توحیدی، ولایی، اخلاقی و اجتماعی چنان‌که مشی استاد در سایر درس‌ها هست، بیان شده است. 💠 فایل صوتی و چکیده موضوعات مطرح شده در هر جلسه، در پایگاه اطلاع‌رسانی طهور به نشانی زیر آمده است: https://b2n.ir/421222 کانال طهور @sharabetahour
32.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 معرفی شرح دعای ابوحمزه ثمالی و گزیده درس‌های سال هشتم 🔹 دعای ابوحمزه ثمالی که منسوب به امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه است، اوج ظهور عبودیت در بهترین شبها ـ شبهای رحمت ماه مبارک ـ است. 🔹 این دعا، هم مظاهر متعددی بلکه بی‌شماری از اسمای الهی را تجلی داده و آشکار کرده 🔹 و هم راه رسیدن به مظاهر و مجالی اسمای شریف خدای متعال را برای کسانی که اهل صیام و قیام هستند، نشان داده است. کانال طهور @sharabetahour
💠 دنیا؛ نگاه غلط ما به نعمت‌های الهی است 🗂 گزیده شرح دعای ابوحمزه ثمالی ـ درس 1 📅 22 آذر 1378 🔊 صوت و 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Ab01-01.mp3
2.54M
🔊 💠 دنیا؛ نگاه غلط ما به نعمت‌های الهی است 🗂 گزیده شرح دعای ابوحمزه ثمالی ـ درس 1
💠 دنیا؛ نگاه غلط ما به نعمت‌های الهی است 🗂 گزیده شرح دعای ابوحمزه ثمالی ـ درس 1 📅 22 آذر 1378 💠 مجموعه آنچه در عالم وجود دارد، یعنی من و شما، این کتاب، میکروفون، زمین و آسمان، در و دیوار و ...، این‌ها یا عندالله‌اند و یا غیر از او نیستند. این‌ها از اين جهت كه ما را از خدا غافل مي‏سازند، توجه ما را از خدا باز می‌دارند و سبب مي‏شوند نگاه استقلالي به این‌ها داشته باشيم، دنيا است و خیر نیست. ولی همین‌ها اگر بتوانند توجه ما را به صاحب، منبع، مبدأ، اول و آخر و اصل خود جلب کنند، دیگر غیر خدا نخواهند بود و خیر هستند. 🔹 به عنوان مثال، وقتی ورزشکاری به ماهیچه‌های دستش نگاه می‌کند، اگر توجهش به خدای ماهیچه‌ها است، این دنیا و غیر خدا نیست، این‌هم خیر است، هرچند سهم و بهره‌ای از آن خیر دارد. اما اگر توجه به این ماهیچه‌ها است که غالباً همین‌طور است، یعنی آنچه به آن دنیا می‌گویند، در واقع نعمت‌های الهی است که ما نگاه غفلت به آن‌ها داریم. یعنی گرفتاری در دنیا نیست، در ماست، در نگاه، فهم و معرفت ماست که به این میکروفون، این سنگ و این چوب به‌گونه‌ای نگاه می‌کنیم که غلط است. به این نگاه غلط، دنیا می‌گویند. غذای خوشمزه‌ای که وقت افطار می‌خورید و خیلی از آن خوشتان می‌آید، توجه شما در این غذا به چیست؟ به خود غذاست، یا به آن که این غذا را غذا کرده، آ‏فریده، هستی و لذت بخشیده، به آن که به این غذا نگاه می‌کند و این غذا، غذاست و اگر نگاه نکند، چیزی نیست؟ 💠 اولیای الهی همواره در حال عبادتند 🔹 فرق اوليای خدا با غير ايشان در همين است. اوليای خدا در هر كاري كه مي‏كنند، عبادت مي‏كنند. عبادت يعني چه؟ يعني توجه آدمي به اصل خويش. عبد در مقابل مالك خويش یعنی همين‏. اولیای خدا همیشه در حال عبادتند، حتی آن لحظه‌ای که مثلاً آب یا غذا می‌خورند، یا به یک گل نگاه می‌کنند، حرف می‌زنند و گفتگو می‌کنند، این‌ها همه توجه و حواس آن‌ها را به اصل جلب می‌کند. از این جهت این‌ها همه عبادت است. برای همین است که وقتی که می‌خوابند هم در حال عبادت هستند، چون هر کاری می‌کنند سبب انتباه، توجه، هشیاری و تمرکز حواس آن‌ها به اوست. البته بهتر آن است که توجه و تمرکز دل باشد، نه حواس ولی همین هم خوب است؛ «کاچی به از هیچی است»، همین که آدمی در خیال خود هم توجه داشته باشد که این کلمات، این انرژی و این تارهای صوتی صاحب دارد و بی‌صاحب نیست، همین اندازه هم درجه‌ای از عبادت و خوب است. عبادت هم درجات مختلف دارد، حسی، عقلی، قلبی، نفسی و ...؛ جان آدمی که یک پرده و دو پرده ندارد. 🔹 پس اگر کسی به هرچه که نگاه می‌کند ـ هرچه که باشد ـ، هرچه را که می‌خواهد ـ هرچه که باشد ـ، آن‌چه را که می‌طلبد، آن را بدین خاطر می‌طلبد که از اوست یا بدین خاطر می‌طلبد که اوست، «همه از اوست وگر نيك بنگري همه اوست....»، (اصلاً غیری وجود ندارد، حال اگر بگوییم این خیلی روشن نیست، ولی از او بودن که روشن است، لله ملک السموات و الارض)، در حال عبادت است. کانال طهور @sharabetahour
💠 دعا، مغز عبادت 🗂 استاد محترم طی سلسه گفتارهایی در طول ماه مبارک رمضان 1393 (1435 قمری) به تبیین مباحث محوری پیرامون «دعا» پرداختند که به‌نوعی شرح بخشی از روایات کتاب معروف «عدة الداعی»، نوشته ابن فهد حلی به‌شمار می‌آید. استاد در توضیح دلیل انتخاب این موضوع، از دعا به عنوان «از جمله معارف الهی که مجهول مانده» یاد می‌کنند. ✔️ مجموعه مباحث «دعا، مغز عبادت» در پیوند زیر در پایگاه اطلاع‌رسانی طهور در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است: https://b2n.ir/161599 کانال طهور @sharabetahour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 دعا؛ از جمله معارف الهی که مجهول مانده 🔹 مقدمه‌ای بر مجموعه مباحث «دعا، مغز عبادت» توسط استاد حسینی شاهرودی 📅 گفتارهای ماه مبارک رمضان 1393 (1435 قمری) 🔹 دعا ضمن اینکه مغز و مخّ عبادت و عصاره و خلاصه آن و منتهی به عبودیت است، ولی مورد کم‌توجهی و بی‌توجهی قرار می‌گیرد. به‌ویژه آن‌که مقدمات و زمینه‌های دعا و آن‌چه که به تحقق دعای حقیقی می‌انجامد، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر این، سؤال‌های بسیاری در مورد دعا وجود دارد که آیا دعا به اجابت رسید یا نرسید و توجه به این‌که اجابت ذومراتب است و درجات مختلف و متعدد دارد و شبهاتی که در این زمینه هست را باید پاسخ داد. 🔹 عبودیت غایت خلقت است و بدون دعا امکان‌پذیر نیست. 🔹 و بالاخره اگر کسی بخواهد دعا کند، چه آدابی را باید رعایت کند و در نتیجه چه انتظارهایی از دعا داشته باشد. گمان بنده این است که بخشی از معارف الهی که نسبتاً مجهول مانده و یا اینکه تعبیرها و تفسیرهای سطحی از آن شده است، دعاست. 🔹 هدف این بود که این مباحث که مقدمات دعاست، مطرح شود و همچنین قدری عمیق‌تر درباره دعا صحبت کنیم که بالاخره چگونه می‌شود که هم اعتقادمان این باشد که خدای متعال فاقد هرگونه ماده و مادیت و مانند آن‌هاست و در عین حال اجابت می‌کند. آیا تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا نه؟ 🔹 و خلاصه مانند مباحث دیگری که داشتیم، هدف این است که تفسیری جدید و دقیق‌تر از یکی از معارف الهی که دعا و مخّ عبادت است، ارایه شود.
💠 همین اندازه که خطابمان فرمود... 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103 🔹 همین اندازه که خطابمان فرمود: روزه بگیرید! یعنی تکریم‌مان کرد، تشریف‌مان کرد، بزرگداشت برای ما اعلام کرد که شما این اندازه اهمیت و قابلیت دارید که به شما دستور بدهم و اگر خدای ناکرده کوتاهی بود، آن‌قدر اهمیت دارید که توبیخ و ادب‌تان کنم. اما اگر این قابلیت را نداشتیم! 🔹 ما معمولاً کسانی را توبیخ می‌کنیم که ارزش و قابلیت دعوا کردن را داشته باشد. 🔹 همین اندازه که دعوت‌مان کرده ولو این‌که درجات پایین آن باشد و فرموده روزه بگیرید، سحرها بیدار شوید، ذکر بگویید، نشان می‌دهد قابلیتی را در ما یافته. 🔹 بدانیم که این قابلیت لطف و رحمت سابق اوست؛ اول قابلیت را می‌دهد، بعد تکریم می‌کند. خودِ قابلیت، تکریم پیشین است. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
13850630_Ramazan01.mp3
271.8K
🔊 💠 همین اندازه که خطابمان فرمود... 🗂 گزیده شرح خطبه ـ درس 103