eitaa logo
طهور
542 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
325 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طهور
💠 مراتب احیاء شب قدر 💠 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 11ـ3ـ1396 ✏️ احیاء مراتب مختلفی دارد. حداقل دو مرتبه می‌شود برای آن تصور کرد. احیاء صوری و احیاء معنوی که آن نیز حداقل دو مرتبه دارد. احیاء به‌وسیله عمل صالح و احیاء به‌وسیله علم. ✏️ احیاء به‌وسیله عمل صالح خود بر دو قسم است: احیاء با اذکار و احیاء با اعمال ✏️ درجات احیاء معنوی به‌وسیله علم نیز با توجه به درجات علوم با هم تفاوت دارد. علوم ظاهری یک درجه از احیاء است، علوم حقیقی و معنوی، علوم کشفی، الهامی و مانند آن و علوم وحیانی، هر کدام درجه‌ای دیگر است ✏️ حداقل درجه احیاء عبارت است از شب را بیدار ماندن و زنده نگه داشتن که در واقع زنده نگه‌داشتن خودمان است، شب که زنده و مرده ندارد. ما وقتی در شب بیدار هستیم، بیداری ما حکم زندگی دارد. بنابراین همچنان‌که ما خود زنده هستیم، گویی شب ما هم زنده است. ✏️ در این‌که شب بیست و سوم را ائمه علیهم الصلات و السلام سفارش بیشتری کردند، شکی نیست و نباید بگوییم که از میان این سه شب یا چهار شب (19-21-23-27) کدام یک از این شب‌ها شب قدر است. حتی اگر کسی متوجه هم باشد، چنان‌که از روایات می‌توان به‌دست آورد، نباید تصریح کند، به‌خاطر این‌که بلکه احیای در این شب‌های دیگر هم زمینه‌ساز درک لیلة القدر حقیقی دنیوی بشود. بنابراین شب بیست و سوم سفارش بیشتری شده است و همه باید بیدار باشند. این حداقل احیاء است. ✏️ این حداقل احیاء را گاهی افراد برای این‌که خودشان به کمالات معنوی نفسانی و قلبی و روحی برسند، شب را زنده نگه می‌دارند و نمی‌خوابند و گاهی به این جهت بیدار می‌مانند که دیگران در مرتبه نفس و قلب و روحشان از خیر و برکت وجودی اولیای خدای متعال برخوردار شوند. گاهی هم هردو است. ✏️ در مورد اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام که شب‌های احیا بلکه اکثر شب‌های ماه مبارک رمضان را بیدار می‌ماندند، هم جهتی برای کمالات خودشان است که کمالات اهل نهایت است، نه کمالاتی که اهل بدایت دارند. یعنی نه برای این‌که نفس، قلب و روحشان پاک شود که پاک است. نه برای سرّشان که سرّ و خفی ‌همه اهل عالم پاک است. بنابراین ضمن این‌که آن‌ها سیری در مراتب اسماء خدای متعال از طریق عبودیت دارند، اما سیر آن‌ها مانند سیر سایر اهل عالم یعنی اهل عبادت، زهد، فکر، تعقل، شهود، کشف و مانند این‌ها نیست. ✏️ یک جهت این است که برای خودشان است، برای ادراک یا گسترش و تعمیق مشاهدات آن‌ها در عالم اسماء و صفات و در یک کلمه عبودیت خدای متعال است. یک جهت دیگر این است که برای این‌که دیگران از خیرات و برکات این شب‌ها بلکه دیگر شب‌های عالم برخوردار بشوند. نفس انسان کامل سبب می‌شود که دیگران راحت‌تر و با قابلیت بیشتر برخوردار شوند. ✏️ بنابراین بیدار بودن اهل بیت علیهم الصلات و السلام برای هر دو جهت است، هم برای کمالات نهایی خودشان که عبودیت خاص خدای متعال است و هم برای زمینه‌سازی برای عبودیت سایر خلق. ✏️ از این جهت است که حضرت زهرا سلام الله علیها خود که بیدار می‌ماندند، فرزندان کوچک‌شان را بیدار نگه می‌داشتند و هر دو جهت اهمیت دارد. ✏️ درجه دیگر احیاء این است که به‌وسیله اعمال خود شب را زنده نگه داریم. اعمال هم گاهی ذکر و ورد است و منظور از ذکر هم همین اوراد مانند دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح و خواندن قرآن است. این مرتبه دوم احیاء شب قدر است. گاهی به وسیله اعمال دیگر است مانند اقامه نمازهای مستحب و کارهای دیگری که مشقت بدنی بیشتر داشته باشد که این‌هم درجه‌ای دیگر از احیای شب قدر است. ✏️ برای مرتبه سوم که احیاء علمی و معرفتی است، اگر کسی ذکر او در مرتبه قبلی که مرتبه دوم احیاء بود، ذکر باشد نه ورد، یعنی این الفاظ و کلماتی نیست که بر زبان می‌آید، بلکه توجهی است که به خدای متعال دارد، اگر چنین فردی به ذکر خدای متعال و توجه و التفات به خدای متعال رسیده باشد، این‌گونه ذکر مرتبه سوم یا چهارم احیاء می‌شود. ✏️ اگر این توجه همراه با علم و عیان و آشکار شدن حضور خدا و تجلیات، افعال، آثار افعال و حتی احکام الهی باشد، این مرتبه کامل‌تری است. ✏️ حال با توجه به این‌که اعلی درجه احیاء، تعلیم و تعلم و مذاکره علمی است، اگر این علوم مستقیماً با خدای متعال ارتباط داشته باشد، این اعلی درجه است و اگر غیر مستقیم باشد، به اندازه‌ای که به خدای متعال یا به افعال، آثار و مخلوقات او ارتباط داشته باشد، اگرچه یک درجه پایین‌تر است، ولی این‌هم جزء اعلی درجه احیاء شب قدر ان شاء الله هست.
💠 دعا کردن برای رفع مشکلات از امور لازم و پسندیده است 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
Sh21-2.mp3
776.5K
🔊 💠 دعا کردن برای رفع مشکلات از امور لازم و پسندیده است 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
35.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گفتاری در مبانی رؤیت هلال و اثبات اول ماه قمری 💠 گفتارهای ماه مبارک رمضان در نمازخانه سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی 💠 1 آبان 1385
هدایت شده از طهور
📝 بحثی درباره اختلاف نظرات در مبنای رؤیت هلال و اثبات اول ماه قمری 🗂 گزید شرح اصول کافی ـ درس 20 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
ka20-03.mp3
15.68M
🔊 📝 بحثی درباره اختلاف نظرات در مبنای رؤیت هلال و اثبات اول ماه قمری 🗂 گزید شرح اصول کافی ـ درس 20
هدایت شده از طهور
📝 عید 🗂 سلسله گفتارهای استاد حسینی شاهرودی با موضوع عید در پایگاه طهور به نشانی https://b2n.ir/w47355 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 پایان ماه مبارک رمضان؛ عید محمدی 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
Ramazan92fetr.mp3
1.45M
🔊 📝 پایان ماه مبارک رمضان؛ عید محمدی
هدایت شده از طهور
📝 علت سرور پیامبر در عید اسلامی 🗂 گزیده گفتارهایی درباره عید 🔹 💠 علت سرور پیامبر [در عید اسلامی]، تنزل پیامبر در مقام خلق نیست، بلکه این خلق به‌خاطر آنچه در ماه مبارک رمضان و دهه اول ذی الحجه رخ می‌دهد، چنان ارتقا پیدا کرده است که می‌تواند اسباب و زمینه‌های شادی روح رسول خدا را فراهم کند 💠 تغییرات، تحولات، رشد، ارتقاء و کمالی در وجود انسان پدید می‌آید که انسان را از مقام طبیعت و نفسانیت ارتقا و عروج می‌دهد، به‌گونه‌ای که می‌تواند زمینه سرور پیامبر را ایجاد کند، آن‌گاه به‌خاطر شکفته شدن گل لب وجود مبارک پیامبر این انسان هم می‌تواند شادمان باشد. 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
01-01.mp3
881.3K
🔊 📝 علت سرور پیامبر در عید اسلامی
هدایت شده از طهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 📝 علت سرور پیامبر در عید اسلامی