هرگونه که عمل میکنیم، باید به آن وحدت ضرری وارد نشود، اگرچه ما با نگاه کوتاه که نگاه میکنیم، میگوییم نبودن سنیها بهتر از بودن آنهاست، اما در عین حال این نگاه کوتاه است. نگاه بلند این است که این خلق خدا، بنده خدا باشند یا بنده غیر خدا باشند، کدام بهتر است؟ قطعاً و یقیناً مگر میشود که کسی حب خدا را داشته باشد، حب بندگان خدا را نداشته باشد؟ اینها مثل برادران نااهل و فرزندان چموش هستند، اما در عین حال برادرند. البته به آنها میگویند ناتنی، ولی اینگونه نیست، بلکه واقعاً برادرند. قابیل و هابیل با هم دعوا کردند و قابیل هابیل را کشت ولی برادر بودند. میشود که بهطور کلی جدا شویم؟ نمیشود که! ما برادریم، بخواهیم و نخواهیم هم پیش هم خواهیم بود.
کانال طهور
@sharabetahour
درست است که بر اساس آنچه نقل میشود و در برخی از روایات هم آمده که شرایط فراهم نبود و الا هر کدام از ائمه امام حسین علیه السلام بودند، ولی اینگونه نیست. در خیلی از موارد همانطور که روایت داریم که اگر ما هم 10 نفر یا 7 نفر همراه داشتیم، مثل امام حسین اقدام میکردیم، اما در مواضع دیگر داریم که صحابی امام صادق علیه الصلات و السلام عرض کرد که یابن رسول الله چه میشد که شما حاکم باشید و ما هم در کنار شما زندگی و دنیا و آخرتمان اداره شود و مردم را هم هدایت کنیم؟ حضرت فرمود که خدا را شکر کنید که حکومت بهدست شما نیست. یعنی اینگونه نیست که ناراضی باشند از آنچه در عالم اتفاق میافتد؛ چون اگر قرار بود آنچه در عالم اتفاق میافتد، برخلاف اراده آنها باشد، اصلاً انجام نمیشد. انجام شدن آن یعنی اقتضای این عالم، شرایط، معدات و زمینهها این است و همین هم باید انجام شود. لکن اصل وحدت باید بر همه جهات دیگر سایه بیندازد. تمام حوزه اعتقادی، اخلاقی و عملی باید زیرمجموعه اصل وحدت باشد، بهگونهای که اعتقاداتی که با هم ناسازگار هستیم را بیان نکنیم.
همین الان که در شهر مشهد هستیم، ما اعتقاداتی داریم که جمعی آن را کفر میدانند، آنها اعتقاداتی دارند که ما آنها را شرک میدانیم. مگر لازم است که هر اتفاقی که افتاد، ما به آنها کنایه بزنیم و آنها به ما تعریض بزنند، فردا آن را بیشتر کنیم و علیه همدیگر چماق برداریم؟ یا اینکه آیا در میان شیعه ما همه متفق القول هستیم؟ مرحوم نعمت الله جزایری در انوار نعمانیه فرقههای شیعه را در زمان خود 36 فرقه نام میبرد. حال که میگویند خیلی بیشتر است، حدود 70 فرقه شیعه که اقلاً 30-40 درصد با هم اختلاف داریم ولی همه هم شیعه هستیم. با سنیها هم همینطور.
در قضیه اخیر برخوردها نسبتاً خوب بود، ولی بهتر این است که نهادها و ارگانها اطلاعاتی و امنیتی نظارت داشته باشند که اگر اتفاقی افتاد، بلافاصله اول به خود فرد تذکر بدهند و بعد هم به بزرگترهای خودشان تذکر بدهند. اصلاً به فضای عمومی نرسد که یک نفر یک حرف بیربطی زده است تا اینکه بگویند اینها مقابل شیعه ایستادهاند و ... اصلاً صحبت از اینها نیست. خودشان باید اولاً احساس مسؤولیت کنند، ثانیاً باید متوجه شوند که خلاف دین عمل میکنند و در این صورت، آنها هم اگر بخواهند در بین خود کسی را تنبیه و ادب کنند، قطعاً آثار و ضررهایی یا اصلاً ندارد یا بسیار کم خواهد بود.
بنابراین اعتقاد من این است که اصل وحدت، اصل بسیار مهمی است؛ آن اندازه مهم است که تمام احکام دین از مراتب سهگانه باید خود را بر وحدت وفق بدهند. در جاهایی ممکن است لازم باشد ما با غیر دین اسلام هم نوعی وحدت داشته باشیم. حداقل این است که چون بعضی از دشمنان ما دشمن شیعه هستند، بعضی دشمنان اسلام و بعضی دشمنان توحید هستند. یعنی در این عصر و زمان موحدین مخصوصاً غربیها و مسیحیها اگر بفهمند که دشمنی به نام ماتریالیسم وجود دارد که اینها اساس توحید را از بین میبرند، باید موحدینِ یهودی، مسیحی، مسلمان، بودایی و ... همه در این جهت وحدت داشته باشند. ولی حالا دست ما به آنها نمیرسد، ولی حداقل این اندازه که دست ما میرسد، باید که مراعات کنیم.
در چنین مواردی (ماجرای بیان مواضع یکی از ائمه جمعه اهل سنت) قبل از اینکه به این وضعیت برسد، باید همه کسانی که بلندگو دارند و میتوانند صحبت کنند، بگویند ما منتظر علمای اهل سنت هستیم. علمای اهل سنت! ببینید چه اتفاقی دارد میافتد؟! درباره اهل بیتی که حب آنها واجب است و خودتان هم قبول دارید که حب آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین واجب است، چنین اتفاقی افتاده و ما منتظر علما هستیم. باید همه آنقدر بگویند که علمای اهل سنت خودشان وارد میدان شوند و این امر فاسد را از درون خود حل کنند.
اما اگر از این مرتبه گذشت که هرچه گفتیم، علمای اهل سنت از خواب بیدار نشدند یا اینکه بیدار شدند ولی بالاخره همهجا پخش شده، باید بهشیوهای ملایم، بهگونهای که مبانی باید روشن شود و گفته شود که محبت خاندان پیامبر هم نزد شیعه و هم نزد سنی، واجب است؛ نزد هر کس قرآن را قبول دارد، هر کس که نماز میخواند و هر کس که بندگی خدا را میکند، واجب است. بنابراین اگر کسی حرف بیربطی زده، حرف بیربط زده؛ حرف بیربط را که کسی بر سر نی نمیکند و پیوسته بچرخاند.
هدایت شده از طهور
💠 خدشهدار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
12.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #فیلم
💠 خدشهدار نشدن وحدت مسلمین؛ معیار تولی و تبری
هدایت شده از طهور
💠 ولادت و بعثت حضرت ختمی مرتبت؛ بزرگترین عید عالم هستی
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی ـ 1392/10/28
🗂 متن کامل، 🔊 صوت و 📹 فیلم در پایگاه طهور به نشانی زیر 🔽🔽
B2n.ir/m28002
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
921028-site.mp3
14.82M
🔊 #صوت
💠 ولادت و بعثت حضرت ختمی مرتبت؛ بزرگترین عید عالم هستی
هدایت شده از طهور
💠 مقام حبیب؛ ستوده در زمین و آسمان
🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 رسول خدا صلی الله علیه و آله در جهان طبیعت یا ارض، محمّد نام دارد و در آسمان و میان ملائک احمد است
📝 در عالم کثرت، همه کثرات به حمد و ستایش حبیب خدا صلی الله علیه و آله مشغولند و در عالم وحدت، خودِ خدا
📝 آنگاه که خدای متعال حبیب خود را خطاب میکند!
📝 حبیب خدا صلی الله علیه و آله در همه عوالم کثرت و وحدت حضور دارد؛ در همه عوالم ستوده است و همه حمدها به او تعلق میگیرد. در عوالم کثرت همه عالمیان و آدمیان و موجودات، دانسته و نادانسته، به زبان قال، حال و یا استعداد او را میستایند و در مرتبه وحدت که کسی نیست، خدای متعال او را میستاید؛ بنابراین از ازل تا به ابد او ستوده بود
🗂 متن کامل، 🔊 صوت و 📹 فیلم در پایگاه طهور به نشانی زیر 🔽🔽
https://b2n.ir/706781
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
💠 پیامبر زیارتنامه ندارد
🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
Sadra2-13-02.mp3
2.15M
🔊 #صوت
💠 پیامبر زیارتنامه ندارد
🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397
طهور
💠 پیامبر زیارتنامه ندارد 🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharab
💠 پیامبر زیارتنامه ندارد
🗂 گزیده درسهای حکمت متعالیه ـ 1397
🔹 زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت پیامبر است، برای خودِ پیامبر نیست. پیامبر زیارت ندارد، نمیتواند هم داشته باشد. وقتی در مورد اهل بیتش که اهل ولایت تام و تمامِ ختمی بالتبع هستند اینگونه میگوییم، در مورد خودِ پیامبر چه بگوییم؟ چیزی برای گفتن نداریم.
🔹 و اگر از این مقداری که در زیارت جامعه کبیره داریم، یک ذره جلوتر برویم، شرکْ قطعی است. و این خیلی مهم است که زیارت جامعه کبیره با همه عظمتش درباره اهل بیت پیامبر است.
🔹 بنابراین در مورد پیامبر بهترین سخن این است که همچنانکه پیامبر نسبت به خدای متعال فرمود که «ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک و ما ذکرناک حق ذکرک»، باید این را در مورد پیامبر بگوییم که: ما هرچه بگوییم، شایسته تو نیست.
🔹 بالاتر از زیارت جامعه نداریم و یک زیارت استنائی است. اگر این زیارت را در مورد پیامبر بگوییم، پیامبر را پایین آوردیم. بالاتر از این بگوییم، باید حرفهایی که در مورد خدا میگوییم را بگوییم که مجاز نیستیم. بنابراین در مورد پیامبر زیارتنامه نداریم.
🔹 زیارت حقیقی، زیارت جامعه کبیره، زیارت امین الله و زیارت آل یاسین است ولی زیارت امین الله و زیارت آل یاسین هم وجهی از زیارت جامعه کبیره هستند.
🔹 زیارت حقیقی و واقعی، جامعه کبیره است، آنهم برای اهل بیت پیامبر که بر حسب نقل از امیرالمؤمنین نقل شده که او بندهای از بندگان پیامبر است. آنگاه درباره پیامبر چه بگوییم!؟ اگر هیچ نگوییم، به ما نمیگویند لال بودید و چیزی نگفتید!
کانال طهور
@sharabetahour