eitaa logo
طهور
537 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
328 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از طهور
1396-12-08-Sabzevari.mp3
2.58M
🔊 💠 حکیم سبزواری، دوباره ملاصدرا
هدایت شده از طهور
💠 حکیم سبزواری، دوباره ملاصدرا 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری ـ هشتم اسفند 1ـ حکمت متعالیه کاملاً متفاوت از سایر مکتب‌های فلسفی و حکمی است، نه ترکیب و مخلوطی از آن‌ها 🔹 نظامی است همراه با مبانی ویژه، دقیق و عمیقی که هم مسایل متافیزیکی را می‌تواند حل کند و هم می‌تواند برای سعادت و کمال انسان‌ها راه‌حل‌های عمیق و همه‌جانبه ارایه کند 🔹 در میان شارحان ملاصدرا در میان پیشینیان دو نفر جایگاه بسیار ویژه دارند، اگرچه ناشناخته‌اند: یکی فیض کاشانی، یکی حکیم سبزواری. در میان متأخرین هم علامه طباطبایی و علامه حسن زاده آملی. 🔹 این‌ها جزء کسانی هستند که بهترین تفسیر که نزدیک‌ترین توضیح و تبیین به افکار و مبانی ملاصدرا است را ارایه کردند. 🔹 اگرچه حکیم سبزواری بنیان‌گذار مکتب فلسفی نیست و تا فلسفه ملاصدرا شناخته نشود و عمر آن به پایان نرسد، مکتب فلسفی پدید نمی‌آید ـ الان هنوز مکتب فلسفی ملاصدرا شناخته نشده، بنابراین بنیان‌گذار بعد از ملاصدرا هنوز کسی نیست، ـ اما در شرح حکمت متعالیه گویا ملاصدرا دویست سال بعد آراء و نظریاتش را تفسیر می‌کند 🔹 یعنی در قرابت فکری حکیم سبزواری و ملاصدرا همین‌قدر می‌توانیم بگوییم که تقریباً کسی جایگزین حکیم سبزواری نیست 2ـ حکیمان متأله ـ هم قبل و هم بعد ملاصدرا ـ غالباً اهل سیر و سلوک و زهد در دنیا بودند. جدا از این‌که تقریباً تمام کسانی که جزء شارحان حکمت متعالیه بودند، مجتهد جامع الشرایط و فقیه تمام عیارند. در میان این شارحان مرحوم حکیم سبزواری، هم در فقاهت کم‌نظیر است، اگرچه معاصر با شیخ انصاری است و هم در تفسیر مباحث فلسفی بی‌نظیر است و هم در سیر و سلوک و همچنین زهد در دنیا جزء ستارگانی است که اگر دقیق و درست شناخته شود، تا قرن‌های بعد می‌درخشد. 3ـ کاری که حکیم سبزواری در شرح حکمت متعالیه انجام داده، گویی دوباره ملاصدرا و حکمت متعالیه و عرفان اسلامی را احیا و بازسازی کرده. حکمت متعالیه که حدود دو قرن رو به فراموشی می‌رفت و ملاصدرا و آثار او را هیچ کس نمی‌شناخت و در نتیجه بعد از ملاصدرا عرفای بزرگی هم رشد و ظهور نکردند، با آمدن حکیم سبزواری و این ویژگی‌های سلوکی و زهدی که در دنیا و نسبت به همه ماسوی الله دارند، سبب شده که عرفان اسلامی را احیا کند. دوم، حکمت متعالیه را به‌عنوان دقیق‌ترین و عمیق‌ترین نظام فلسفی که تاکنون در عالم اسلام آمده است، [معرفی کرده] ـ ان شاء الله در آینده مکتب‌های عمیق‌تر و دقیق‌تری هم ارایه شود که قطعاً ‌می‌شود ـ سهمی که حکیم سبزواری در احیا و روزآمد کردن حکمت متعالیه دارد، تقیرباً می‌توان گفت که هم‌سنگ و هم‌اندازه خودِ ملاصدراست. کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 انتخابات به شب قدر می‌ماند 📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی به مناسبت 1400 🔹 اولاً انتخاب کردن حق است و از حق‌هایی است که از اعظم تکالیف است. ثانیاً در این شرایط حساسی که ما قرار گرفتیم که تاکنون نزدیک چهل و سه سال از آن گذشته، ممکن است تا چهارصد سال ادامه داشته باشد، از الطاف الهی است که یک گروهی می‌توانند پایه‌گار تعالیم الهی باشند، حفظ‌کننده اراده الهی و مجرای مشیت الهی باشند. این ممکن است سالیان دراز ادامه داشته باشد و این انتخابات تأثیرگذاری بسیار زیادی دارد. این انتخابات به شب قدر می‌ماند. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
14000323-03.mp3
4.21M
🔊 💠 انتخابات به شب قدر می‌ماند 📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی به مناسبت 1400
هدایت شده از طهور
💠 انتخابات به شب قدر می‌ماند 📝 گزیده بیانات استاد حسینی شاهرودی به مناسبت 1400 🔹 شرایط جامعه اسلامی مخصوصاً ام القرای اسلام که اساس تفکر منسجم حکومتی اسلامی را در جهان تأسیس کرده است، نه‌فقط منحصر به‌فرد است، بلکه در گذشته دور هم منحصر به‌فرد بوده. در هزار سال گذشته تا عصر ائمه علیهم الصلات و السلام و به‌طور خاص تا زمان امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام چنین حکومتی سابقه ندارد. 🔹 نظام مقدس جمهوری اسلامی با وجود خطا و خلاف‌هایی که هست، اما فکر نکنیم که چون ایده‌آل نیست، بنابراین باید آن را ترک کرد. 🔹 بنابراین این شرایطی که ما داریم، این‌گونه هم نیست که بگوییم الان چهل سال است این شرایط را داریم، ممکن است چهارصد سال دیگر هم همین شرایط باشد، یعنی ممکن است ده‌ها و صدها سال دیگر این لطف خدای متعال نصیب ملت ایران بشود که ام القرای جهان اسلام و علمدار اخلاق الهی و ولایی و حامی مستضعفین باشد. این از الطاف الهی است. 🔹 این‌گونه نیست که مثلاً چهل سال است که گوشت و آب و نان ما گران بوده، بنابراین زودتر تمام شود. این اتفاقی که در فلسطین افتاد، هزار برابر آن اتفاق می‌افتاد، اگر جمهوری اسلامی نبود. این توفیق الهی است که نصیب این ملت کرده است، 🔹 اما در عین حال این اتفاقی که به نام انتخابات می‌افتد، از جمله اعمالی است که اگر انسان یک ساعت وقت بگذارد و انجام دهد، می‌تواند تأثیر هشت ساله، ده ساله، بیست ساله و پنجاه ساله بگذارد. کاری که یک عده انجام می‌دهند، ممکن است آثار سوء آن صد سال بماند و ممکن است آثار خیر آن صد سال بماند. 🔹 اولاً انتخاب کردن حق است و از حق‌هایی است که از اعظم تکالیف است. ثانیاً در این شرایط حساسی که ما قرار گرفتیم که تاکنون نزدیک چهل و سه سال از آن گذشته، ممکن است تا چهارصد سال ادامه داشته باشد، از الطاف الهی است که یک گروهی می‌توانند پایه‌گار تعالیم الهی باشند، حفظ‌کننده اراده الهی و مجرای مشیت الهی باشند. این ممکن است سالیان دراز ادامه داشته باشد و این انتخابات تأثیرگذاری بسیار زیادی دارد. این انتخابات به شب قدر می‌ماند. 🔹 ممکن است یک انتخاب درستی داشته باشیم که هشت سال بعد از آن خوبی‌ها و آثار و حسنات آن آشکار باشد و سبب شود که هشت سال بعد هم انتخاب بهتری انجام دهیم. کانال طهور @sharabetahour
💠 نکاتی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی 📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
طهور
💠 نکاتی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی 📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 متن در ادامه🔽🔽 کان
💠 نکاتی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی 📝 نوشتاری از استاد حسینی شاهرودی ۱ـ شرکت در انتخابات در بسیاری از موارد تکلیف است، نه حق که قابل واگذاری به دیگران باشد یا قابل گذشت و چشم پوشی باشد. ۲ـ در شرایطی تکلیف است که مصالح دین، کشور، مؤمنان، مسلمانان، انسان‌های مظلوم، افراد ضعیف یا مستضعف به آن وابسته باشد؛ خواه مصالح گروه‌های یادشده در معرض نابودی باشد، خواه در معرض نقصان. ۳ـ در برخی از این شرایط، شرکت در انتخابات در حکم دفاع از وطن در مقابل تهاجم نظامی است. ۴ـ وجوب شرکت در انتخابات در شرایطی مانند شرایط کنونی ایران اسلامی، عینی است، نه کفایی. بنابراین با شرکت جمعی از مردم، تکلیف از دیگران برداشته نمی‌شود. ۵ـ همان‌گونه که شرکت در انتخابات واجب است، انتخاب اصلح نیز واجب است. ۶ـ در انتخاب اصلح که سرنوشت چندین نسل و عصر بدان وابسته است، یا با علم و اطمینان عالمانه و عقلائی شخصی انجام می‌شود یا با مشورت با افراد عالم امین که اطمینان به آن‌ها از راه‌های علمی، عقلی و معتبر به دست آمده باشد. ۷ـ توجه داشته باشید که آینده‌ی دین، مذهب، مصالح و منافع ملی و فردی، دنیوی و اخروی مردم در گرو شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح است و پاسخگویی تکوینی و تشریعی به آن حتمی خواهد بود. ۸ـ این‌گونه تکالیف که از عبادات ویژه است، از عبادات شخصی و فردی مهم‌تر است و آثار آن هم بیشتر و ماندنی است. ۹ـ انتخاب اصلح در برخی از موارد که رقیب فاقد صلاحیت‌های حداقلی است، در صورتی که خطر رأی آوردن افراد ناصالح وجود داشته باشد، تبدیل به انتخاب صالح و در صورتی که آن‌هم ممکن نباشد، تبدیل به انتخاب افرادی که کمتر فاسدند می‌شود. ۱۰ـ در شرایط کنونی که متفرق شدن آرا یا به انتخاب افراد غیراصلح یا افراد ناصالح یا افراد فاسد می‌انجامد، زیان‌های مستقیم و غیرمستقیم شرکت نکردن در انتخابات را دارد، از این‌رو رأی دادن به لیست‌های مورد اعتماد یا بیشتر مورد اعتماد، از راه‌های کاستن از زیان‌های ناشی از انتخاب افراد غیراصلح و صالح است؛ هرچند در این لیست‌ها نیز افراد غیراصلح وجود داشته باشند. کانال طهور
❔پرسش: سلام علیکم و رحمت الله اسعد الله ایامکم از تأمل در مناجات شریف شعبانیه به‌نظر می‌رسد مناجی در یک سیر معنوی از مرتبه‌ای که با خدا منادات و مناجات می‌کند، پس از گذر از مراحلی به مرتبه‌ای ارتقا می‌یابد که خدای تعالی با او منادات و مناجات می‌کند. آن‌گاه که می‌فرماید: واسمع ندائی اذا نادیتُک و اقبل علی اذا ناجیتُک در مرتبه اول است. پس از سیر استکمالی در مراتب این مناجات آن‌گاه که در جایگاه دلال قرار می‌گیرد، این‌گونه مناجات می‌کند که: ان اخذتَنی بجرمی اخذتُک بعفوک و ... سپس با گذر از مرتبه انقطاع، به این مرتبه بار می‌یابد که: الهی واجعلنی ممن نادیتَه فاجابک و لاحظتَه فصعق لجلالک فناجیتَه سراً و عمل لک جهراً؛ منادات و ملاحظه و مناجات از سوی حق تعالی به سوی بنده. این روایت با اندیشه ناقص این حقیر به نظر می‌آید، و قطعاً مراتب و مراحل دیگری وجود دارد که از بیان و بنان حضرتعالی باید بهره برد. تقاضا دارم در این زمینه تبیین و راهنمایی بفرمایید. ☑️ پاسخ: سلام علیکم و رحمت الله و برکاته. مراتب یادشده و غیر آن در این دعا و غیر آن مراتب انسان کامل است مانند دعای سحر و تفاوت آنها در اجمال و تفصیل است. کانال طهور @sharabetahour
❔پرسش: سلام عليكم ورحمة الله منظور از لقاء خدای متعال چیست که در دعا درخواست می‌کنیم: سُرَّنی بلقائک خیلی ممنونم ☑️ پاسخ: سلام علیکم و رحمت الله و برکاته. اتصاف به صفات جمال و جلال الهی و تخلق به اخلاق ربانی. 9 اسفند 1402 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
هدایت شده از طهور
14011214 ما اظنک تردنی.mp3
784.3K
🔊 💠 اتصاف و قرب به خدا؛ حاجت تمام نشدنی انسان 🔹 شرحی بر فراز: « الهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ» در مناجات شعبانیه 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی