eitaa logo
طهور
521 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
313 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 گذری بر برخی از فقرات روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه) 📝 دو گفتار از استاد حسینی شاهرودی دوم: دهه اول محرم، یکی از دهه‌های ویژه در تربیت نفس
💠 روایت ابن شبیب از حضرت رضا (صلوات الله و سلامه علیه) 📝 عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ قُلْتُ لا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ‏ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ (آل عمران. الآية 38) فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ اللَّهُ لِزَكَرِيَّا 🔹 ريّان بن شبيب گويد: در اوّلين روز محرّم به خدمت امام رضا عليه السّلام رسيدم، حضرت فرمودند: آيا روزه هستى؟ عرض كردم: خير، فرمود: امروز، روزى است كه زكريّا عليه السّلام پروردگارش را خواند و گفت: «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» (پروردگارا! فرزندى پاك به من مرحمت فرما، همانا تو دعاى بندگان را ميشنوى) و خداوند دعاى او را مستجاب كرد و به ملائكه دستور داد كه به زكريّا ـ كه در محراب در حال نماز بود ـ بگويند كه خدا به تو يحيى را مژده مى‏دهد، پس هر كس اين روز را روزه بدارد و سپس دعا كند، خداوند همان طور كه دعاى زكريّا را مستجاب كرد، دعاى او را نيز مستجاب مى‏كند، 📝 ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً 🔹 سپس فرمود: اى ابن شبيب! محرّم ماهى است كه اهل جاهليّت به احترام آن، ظلم و جنگ را حرام كرده بودند ولى اين امّت، احترام آن و احترام پيغمبر خود را حفظ نكردند، در اين ماه اولاد او را كشتند و زنانش را اسير كردند و وسائلش را غارت نمودند، خداوند هرگز اين كارشان را نبخشد! 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ‏ كُنْتَ‏ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلافٍ لِنَصْرِهِ فَلَمْ يُؤْذَنْ لَهُمْ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ‏ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ ع فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ‏ الْحُسَيْنِ‏ ع 🔹 اى ابن شبيب! اگر مي‌خواهى گريه كنى، بر حسين بن علىّ ابن ابي طالب عليهما السّلام گريه كن، زيرا او را همچون گوسفند ذبح كردند و از بستگانش، هيجده نفر به همراهش شهيد شدند كه در روى زمين نظير نداشتند، آسمان‌هاى هفت‌گانه و زمين‏ها به خاطر شهادتش گريستند، و چهار هزار فرشته براى يارى او به زمين آمدند، ولى تقدير الهى نبود، و آنها تا قيام قائم عليه السّلام در نزد قبرش با حال نزار و ژوليده باقى هستند و از ياوران قائم عليه السّلام هستند و شعارشان‏ «يا لثارات الحسين» است. 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ ع أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ جَدِّيَ الْحُسَيْنُ ص أَمْطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ 🔹 اى ابن شبيب! پدرم از پدرش از جدّش عليهم السّلام به من خبر داد كه: وقتى جدّم حسين ـ صلوات اللَّه عليه ـ شهيد شد، از آسمان خون و خاك قرمز باريد. 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً 🔹 اى ابن شبيب! اگر به گونه‏اى بر حسين گريه كنى كه اشك‌هايت بر گونه‏هايت جارى شود، خداوند هر گناهى كه مرتكب شده باشى ـ چه كوچك، چه بزرگ، چه كم و چه زياد ـ خواهد بخشيد. 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ ع 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى پاك و بدون گناه به ملاقات خدا بروى، به زيارت‏ حسين برو،
📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ ص فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در غرفه‏هاى بهشت همراه باشى، قاتلان حسين را لعنت كن، 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ يَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْ مَتَى ذَكَرْتَهُ‏ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى ثوابى مانند ثواب كسانى كه همراه حسين بن علىّ عليهما السّلام شهيد شدند داشته باشى، هرگاه بياد او افتادى بگو: «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» (اى كاش با آنان مى‏بودم و به فوز عظيم مي‌رسيدم). 📝 يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 🔹 اى ابن شبيب! اگر دوست دارى با ما در درجات عالى بهشت همراه باشى، در اندوه ما اندوهگين و در خوشحالى ما، خوشحال باش، و بر تو باد به ولايت ما، زيرا اگر كسى سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن سنگ محشور خواهد كرد. 🗂 عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏1 ؛ ص299
دهه محرم در حوزه تربیت نفس از دهه‌های ویژه است که خود به اندازه‌ی یک چله خاصیت دارد، بلکه بیشتر از اینهاست. @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 📝 نقش نهضت کربلا در وصول به توحید 🔹 استاد محترم در ماه صفر سال 1396 طی 5 جلسه به این موضوع پرداختند. صوت و فیلم این جلسات در منتشر شده است. اهم مباحث مطرح شده در این سلسله مباحث به شرح زیر است:
🔹 نقش نهضت کربلا و شهادت امام حسین و یارانش و اسارت اهل بیت علیهم الصلات و السلام در وصول به توحید بی‌بدیل است. 🔹 آفرینش تمام موجودات در تمام مراتب عالم هستی هدف، غایت و پایان دارد؛ وصول به این هدف برای همه موجودات ضروری است و نرسیدن به هدف محال عقلی و تخلف‌ناپذیر است. البته در وصول به مقصد تفاوت‌هایی وجود دارد. 🔹 مهم‌ترین حرف در آفرینش، حب ذاتی الهی به تفصیل اسمائش و نیز ضرورت ذاتی است؛ آفرینش از ابهام، اجمال و عدم تعین آغاز می‌شود و آرام آرام در تنزلات در مراتب فروتر به تفصیل می‌رسد و در جهان طبیعت اوج جزئیت است ولی در عین حال آفرینش همچنان ادامه دارد؛ 🔹 به تعبیر دیگر، هدف از آفرینش تمام موجودات، بازگشت تفصیلی و اعتدالی موجودات به خدای متعال است که اسم دیگر آن رسیدن به مرتبه خلافت الهی است؛ خلافت الهی یعنی تمام اسماء، صفات و کمالات خدای متعال در موجودات اولاً ظهور پیدا کند و ثانیاً ظهور آن اعتدالی باشد و هیچ‌کدام بر دیگری برتری و غلبه نداشته باشد 🔹 حال؛ طرح‌ها و برنامه‌های خدای متعال برای رسیدن انسان به اعتدال وجودی یا خلافت الهی چیست؟ 1ـ بعثت انبیا 2ـ سختی‌ها و مشکلات فردی و جمعی که خواسته و ناخواسته در مسیر زندگی فردی و جمعی ما پیش می‌آید 3ـ غدیر خم؛ معرفی امام و امامت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله 4ـ ظهور امام زمان علیه الصلات و السلام 5ـ نهضت کربلا 🔹 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🔹 کربلا یک طرح و تدبیر همه‌جانبه است و تمام کارهای مخصوصی که پیامبر، امیرالمؤمنین، امام حسن علیهم السلام انجام داده و تا روز قیامت هر امام و ولی معصومی انجام می‌دهد، به اضعاف مضاعف و آن‌گونه که می‌شود و قابل تحقق است، در نهضت کربلا اتفاق افتاده است 🔹 بهترین صحنه‌ای که خدای متعال در عالم هستی ـ نه فقط در عالم طبیعت ـ لطف خود را صد درصد اظهار کرده، شب و روز عاشوراست این مجموعه در نشانی زیر قابل ملاحظه و دریافت است: https://b2n.ir/748787 کانال طهور @sharabetahour
💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🗂 گزیده درس‌های: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 اساس توحید و تعالیم انبیا بر دو محور است: عبادت که همان معرفت است و اجتناب از طاغوت؛ ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت اصلاً عبادت جز معرفت نیست؛ هر کاری که انجام می‌دهیم یا باید به معرفت بیانجامد یا باید ریشه در معرفت باشد؛ هرچه جز این باشد، جزء لهو، لعب، تفاخر و تکاثر این‌جهانی است بالا‌ترین درجه اجتناب از طاغوت، نفی نفس و انانیت است و نفی هرچه نشان غیریت با خدای متعال دارد؛ طاغوت حقیقی «من» است؛ نفسی طاغوت نیست که عین تسلیم باشد در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🔊 صوت و 📹 فیلم در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🗂 گزیده درس‌های: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 💠 در نهضت کربلا هر دو عنصر توحید وجود دارد؛ عبادت و اجتناب از طاغوت 🗂 گزیده درس‌های: نقش نهضت کربلا در وصول به توحید
🔹 حسینیه طهور 💠 بلای عظیم در شهادت حضرت قاسم بن الحسن 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حسینیه طهور 🔊 💠 بلای عظیم در شهادت حضرت قاسم بن الحسن 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 حسینیه طهور 💠 بلای عظیم در شهادت حضرت قاسم بن الحسن 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 💠 فَقَالَ لَهُ الْقَاسِمُ ابْنُ أَخِي الْحَسَنِ يَا عَمِّ وَ أَنَا أُقْتَلُ فَأَشْفَقَ عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: يَا ابْنَ أَخِي كَيْفَ الْمَوْتُ عِنْدَكَ قَالَ: يَا عَمِّ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ قَالَ إِي وَ اللَّهِ فَذَلِكَ أَحْلَى لَا أَحَدٌ يُقْتَلُ مِنَ الرِّجَالِ مَعِي أَنْ تَبْلُوَ بَلَاءً عَظِيماً وَ ابْنِي عَبْدُ اللَّهِ إِذَا خِفْتُ عَطَشاً (الهداية الكبرى، ص: 204) 🔹 برای حضرت قاسم سلام الله علیه همان‌طور که خودشان فرمودند اصل کشته شدن شیرین‌تر از عسل است؛ اما در بلای عظیم به سختی کشته شدن، یک احتمال دارد که برای حضرت قاسم است؛ یک احتمال این است که برای امام حسین علیه الصلات و السلام است. 🔹 اگر برای حضرت قاسم باشد، یک معنای آن همان معنای عرفی است که بالاخره زیر دست و پای اسب‌ها ماند و بدنش قطعه قطعه شد. یک احتمال دیگر این است که حضرت قاسم با توجه به درک و فهمی که از مرگ و کشته شدن در رکاب عموی معصومش دارد، انتظار دیدن امام و عمویش را داشت و در واقع آن اتفاقی که افتاده، از دیدن عموی بزرگوارش محروم شده است. این برای حضرت قاسم به مراتب سخت‌تر است از ماندن زیر دست و پای اسب‌ها. 🔹 حضرت قاسم در یک شرایطی است که آن کاری که در توانش بوده را انجام داده، قطعاً و یقیناً ارتقای وجودی پیدا کرده و می‌خواهد در این مقام جدید امام حسین علیه السلام را مشاهده کند. ما متوجه نمی‌شویم که مثلاً تا الان از طبقه اول می‌دیدیم، الان برویم از طبقه دوم ببینیم. ما می‌گوییم خیلی تفاوتی ندارد، اما مقامات وجودی این‌جوری نیست. بنابراین هرکسی اگر مثلاً اهل عبادت باشد، بگوید قبل از نماز امام زمان را دیدم، حالا بعد از نماز هم ببینم، همه مشتاقند. به‌خاطر این‌که شرایط و مقدمات دیدن و استعداد و قابلیت، همه این‌ها تفاوت پیدا کرده. می‌خواهد از آن موضع قریب به شهادت عموی بزرگوارش را مشاهده کند، یعنی ولی کامل را و ببیند نسبت به او در کجا قرار گرفته ولی محرومش کردند. 🔹 اگر این بلای عظیم مربوط به امام حسین باشد، آن‌هم دو احتمال دارد. یکی این است که بالاخره امام حسین علیه الصلات و السلام آمده به کمک برادرزاده 13-14 ساله، هر کاری می‌کند که کمکش کند، هیچ راهی برای او وجود ندارد و سخت‌ترین شرایط این است که مردم وضعیتی را فراهم کرده باشند که امام معصوم برای انجام امر مقبول و مطلوبی اقدام کرده، توانایی انجامش را ندارد و توانایی را از او گرفتند. این معنای عرفی است که یعنی آن حادثه برای امام حسین علیه السلام حادثه بسیار بزرگی است. 🔹 یک معنای دیگر که دقیق‌تر است، آن است که امام حسین وقتی می‌بیند که با این صحنه‌ای که پدید آمده و حضرت قاسم علیه الصلات و السلام که به شهادت می‌رسد، جمع بسیاری که در این رخداد قصور دارند، تقصیر دارند، خطا و گناه کردند، به اشد عذاب الهی واصل خواهند شد. این برای امام حسین کار آسانی نیست. بسیاری از گریه‌هایی که امام حسین یا اهل بیت امام حسین علیهم الصلات و السلام در کربلا و مسیر شام دارند، صرفاً گریه عاطفی نیست. وقتی می‌بیند که امت جدش پیامبر است، ولی چنان با شوق و میل و رغبت همه را کنار می‌زنند تا وارد جهنم شوند و به عذاب الهی منتهی بشوند. این هم جهت دیگر است. ممکن است جهات دیگر هم داشته باشد. 🔹 در روایت داریم که از حضرت زینب علیها الصلات و السلام سؤال کردند که آیا کسانی که در کربلا این‌همه ظلم و ستم کردند و به شهادت اولیای خدا اقدام کردند، آیا برای این‌ها امید بخشش هست یا نیست؟ در نقلی داریم که فرمودند آری، توبه کنند، استغفار کنند. در برخی از نقل‌ها داریم که نماز غفیله بخوانند. نماز غفیله با این‌که جزو نوافل نیست، همه اهمیتی که دارد به‌خاطر این است که ذکری که می‌خوانند، آیه کریمه‌ای که در آن‌جا می‌خوانند که در آخر آن آمده است: «انی کنت من الظالمین». این توبه است و اگر کسی توجه داشته باشد، توبه حقیقی است. کسی اقرار کند که من بد کردم، این توبه حقیقی است. حضرت زینب سلام الله علیها راه را به آن‌ها نشان می‌دهد که اگر شما می‌خواهید که از این مسیری که به قهر الهی منتهی می‌شود، برگردید ـ ولو شش ماه دیگر و شش سال دیگر خواستید برگردید ـ راه را به آن‌ها نشان می‌دهد. حکایت دارد که آن اندازه که گرفتاری این بخش از امت پیامبر و بندگان خدا به قهر و عذاب الهی بر اهل بیت پیامبر سخت است، کشته شدن آن‌ها در میدان آن‌قدر سخت نبود. کانال طهور @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 💠 خون آسمانی؛ راز عروج خون مظلوم به آسمان 🔹 طهارت ویژه و عظمت نفس و بدن حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت 💠 خون آسمانی؛ راز عروج خون مظلوم به آسمان 🔹 طهارت ویژه و عظمت نفس و بدن حضرت علی اصغر صلوات الله و سلامه علیه 🔹 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 حسینیه طهور 💠 آینه مصطفی 🔹 سه گفتار از استاد حسینی شاهرودی درباره حضرت علی اکبر صلوات الله و سلامه علیه ✔️ مقام حضرت علي اكبر (عليه السلام) https://b2n.ir/g35191 ✔️ علی اکبر علیه السلام؛‌ آیینه مصطفی صلی الله علیه و آله https://b2n.ir/e79584 ✔️ عطش حضرت علی اکبر علیه السلام https://b2n.ir/d26192 مطالب را در پیوندهای درج شده ببینید، بشنوید و مطالعه کنید کانال طهور @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 💠 مقام حضرت علي اكبر (عليه السلام) 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 حضرت علي اكبر (عليه السلام) افضلند از همه‌ي انبياء ... 🔹 حضرت علي اكبر (عليه السلام) داراي مقام اصطفاء است؛ بالاصالة ... 🔹 مقام اصطفاء: هرگاه خلق يا وجه خلقي خداي متعال در مرتبه استواء قرار گيرد، به گونه‌اي كه متصف به عدالت مطلق باشد ... 🔹 مصطفي يعني عادل مطلق ... 🔹 كسي كه داراي مقام اصطفاء است، شايستگي خلافت الهي را دارد ... 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 مقام حضرت علي اكبر (عليه السلام)
💠 ابوالفضل علیه السلام 🔹 سه گفتار از استاد حسینی شاهرودی درباره حضرت ابوالفضل العباس صلوات الله و سلامه علیه ✔️ علمدار؛ شرحی بر مقامات حضرت باب الحوائج، ابوالفضل العباس علیه السلام https://b2n.ir/461900 ✔️ ابوالفضل (عليه السلام) https://b2n.ir/f35721 ✔️ روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف https://b2n.ir/m72456 مطالب را در پیوندهای درج شده ببینید، بشنوید و مطالعه کنید کانال طهور @sharabetahour
📝 حسینیه طهور 💠 روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت 💠 روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف
💠 روضه حضرت ابوالفضل علیه السلام؛ تجلی مظلومیت و اوج عواطف 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 آنچه در کربلا اتفاق افتاد که به اذن الله همه تدبیر امام حسین علیه الصلات و السلام بود، طراحی دقیق و همه‌جانبه‌ای است که انسان‌ها تا روز قیامت با هر عقیده‌ای که داشته باشند، وقتی بشنوند حداقل از حیث عواطف‌شان متمایل به حق شوند. 🔹 تمام بخش‌های کربلا همین‌طور است. کارهایی که امام حسین علیه السلام خودشان در این روز انجام دادند، خداحافظی‌ها و وداع‌هایی که انجام دادند، وداع معمول و متعارف نیست. اولاً عرب اهل خداحافظی نبوده، ثانیاً اگر اهل خداحافظی بودند در شرایط صلح و آرامش؛ اما در جنگ بروند تک تک، یکی یکی را نام ببرند و با او خداحافظی و صحبت کنند، این‌ها همه با تدبیر بوده. 🔹 وجهه غالب در همه این حوادث این است که سرچشمه‌های محبت را از دل شنونده، خواننده و بالاخره مخاطب بجوشاند. راه آن‌هم آن است که جنگ او نباید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب و مستمع تشفّی خاطر پیدا کند. چون اگر آن‌ها کاری کردند و حضرت هم دمار از روزگارشان درآورده بود، قطعاً می‌گفتند با آن‌ها خوب [رفتار] کرد، این به آن در. در حالی که در کربلا نهایت پرهیز شده. در مواردی هم که گفته شده 10 نفر، 20، 120 نفر از دم تیغ می‌گذرانند، شرایطی است که لشکریان یزید بر خودشان تحمیل کردند. یعنی برای این‌که به حداقلی از اجر دنیوی برسند یا نامشان در فهرست سپاهیان قدر باشد، خودشان را از دم تیغ گذراندند و الا اگر آن‌ها فرار یا از دور تیراندازی می‌کردند، امام حسین علیه السلام با آن‌ها کار نداشت. 🔹 در نتیجه آن قطعه‌ای که باید حضرت اباالفضل العباس علیه الصلات و السلام خودش را نشان بدهد یعنی از آن جهت باید نهضت کربلا را بیمه کند، این است که مظلومیت همراه با تجلی عواطف، همراه با گفتار و روح کودکانه‌ای که در خیام اتفاق افتاده همه با هم عجین بشود. برای همین هم هست که در همه روضه‌ها بعد از روضه امام حسین و مخصوصاً کاری که آن حضرت در آخرین لحظات که نمی‌توانست روی پای خود بایستد انجام داد، سوزناک‌تر از روضه حضرت اباالفضل العباس علیه الصلات و السلام وجود ندارد. 🔹 روضه حضرت علی اکبر علیه السلام هم دقیقاً وقتی که بدنش ارباً ارباً شده خودش را نشان می‌دهد و الا اگر در حد جنگیدن و جنگ نمایان و کشتن و مانند این‌ها باشد، می‌شود یک قهرمانی که در ملت‌ها حداقل در افسانه‌ها وجود دارد اما سنخ کاری که در کربلا انجام شده، مخصوصاً معالی این روضه‌ها و مصیبت‌ها، حتی در افسانه‌ها هم نیامده. اصلاً ذهن بشر چنین چیزی را برنمی‌تابد. 🔹 امام حسین علیه السلام هم نهایت پرهیز را دارد و در بسیاری از موارد هم که حضرت حمله کرده برای این است که وسط و نزدیک‌تر قرار بگیرد تا آن‌ها را موعظه کند و تذکر بدهد. امام حسین اگر می‌خواست بجنگد، یگانه عرب و انسان‌ها در قدرت بود؛ هم در ظاهر و هم در باطن. بقیه هم همین طور هستند؛ زن و مردشان [با سایر خلق] متفاوتند، همه دارای قدرت ربانی هستند. همان در قلعه خیبر را که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام به قوت ربانی بلند کرد، تک تک خاندان پیامبر همین‌گونه بودند. بنابراین اگر می‌خواستند با یک اشاره ظاهری ـ نه باطنی ـ بساط یزید و یزیدیان را بهم بریزند، شدنی بود. ولی در مدت زمانی یزید از بین می‌رفت، امام حسین هم از دنیا می‌رفت، دوباره یزید جدیدی می‌آمد و قصه جدیدی بود و هیچ راه حلی نداشت. کاری کردند ماندنی باشد. 🔹 بنابراین هیچ‌کس از خاندان پیامبر جنگ نمایان نکردند. اصحاب جنگ کردند که تمام توان و همت‌شان را به‌کار گرفتند و خالصانه جنگیدند. و الا خاندان پیامبر باید کاری که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انجام می‌داد که نرم‌خویی، زبان نرم، آرام، با حلم و طمأنینه به‌گونه‌ای که دل‌ها نرم شود، امام حسین دقیقاً شبیه کار پیامبر را انجام داده. ولو شمشیر زده ولی عند الضروره شمشیر زده به‌گونه‌ای که بلکه آیندگان و نسل‌های آینده به‌وسیله آنچه که در کربلا رخ داد، هدایت شوند.
💠 علمدار 🔹 شرحی بر مقامات حضرت باب الحوائج، ابوالفضل العباس علیه السلام 🔹 وجود مبارک حضرت ابوالفضل علیه الصلات و السلام اين ويژگي را دارد که سبب مي‌شود که امنيت در حوزه حريم حسيني تا روز قيامت ايجاد شود، نه در يک روز عاشورا فقط، نه در قبل و بعدش، تا روز قيامت. به تعبير ديگر، همان‌طور که يک پرچمدار وقتي که حضور دارد، يعني اين لشکر هست، صاحب دارد، کمالاتش، امتيازاتش، خوبي‌هاش، قوتش، قدرتش، اهلش و همه اين‌ها هستند و باقي‌اند و امنيت دارند و در امان هستند، به بعد هم همين‌گونه است. به بعد هم همين‌گونه است که هر کسي و هر کساني که در حوزه و حريم حسيني صلوات الله و سلامه عليه قرار گرفته باشند، چون حضرت ابوالفضل علیه السلام صاحب لواء امام حسين صلوات الله و سلامه عليه بود و هست و خواهد بود، اين‌ها در امان هستند. 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت، 📹 فیلم و 🗂 متن در پایگاه طهور به نشانی زیر 🔽🔽 https://b2n.ir/461900 کانال طهور @sharabetahour
📝 «تحریفات عاشورا» 🔹 نهضت حسینی و قیام عاشورا و عزاداری برای آن مظلوم، به دلیل اهمیت و جایگاهی که در فرهنگ اهل بیت و قلوب شیعیان آن خاندان مطهر دارد، همواره از سوی دشمنان مغرض و دوستان ناآگاه در معرض تهدید بوده است. یکی از مهم‌ترین تهدید‌ها، تحریف است که آگاهانه و ناآگاهانه به این مهم نفوذ کرده است. عالمان راستین در طول تاریخ برای زدودن غبار تحریف و جهل زدایی از ساحت مطهر انقلاب عاشورا و هدف عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، تلاش‌های بایسته‌ای به‌دست داده‌اند. استاد محترم طی 13 جلسه در ماه صفر سال 1394 به بررسی تحریفات عاشورا پرداختند که صوت و فیلم این جلسات در حسینیه طهور منتشر شده است. اهم مباحث مطرح شده در این سلسله مباحث به شرح زیر است: 🔹 جایگاه خاندان پیامبر در عوالم هستی 🔹 مصادیق و اقسام دروغ 🔹 رویکرد انسانی به نهضت کربلا 🔹 توحید و عدالت؛ هدف نهضت امام حسین صلوات الله و سلامه علیه 🔹 بررسی و رد تحریف‌های منبعث از اندیشه‌های مسیحیت 🔹 زبان حال، از مصادیق کذب محض است 🔹 اشک هدف نیست 🔹 بندگی خدا؛ هدف عزاداری 🔹 خطر عافیت طلبی در تحریف نهضت عاشورا 🔹 بررسی منابع «تحریف» و منابع «معتبر» عاشورا 🔹 معرفی و بررسی مقاتل 🔹 منابع معتبر عاشورا 🔹 اگر کربلا تحریف شود ... (پیامدهای تحریف) 🔹 معیارهای تشخیص حقیقت تحریف شده با حقیقت تحریف نشده این مجموعه در نشانی زیر قابل ملاحظه و دریافت است: https://b2n.ir/871706 کانال طهور @sharabetahour