💠 حضرت موسی علیه السلام لکنت زبان ندارد
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
ka08-03.mp3
1.53M
🔊 #صوت
💠 حضرت موسی علیه السلام لکنت زبان ندارد
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
@sharabetahour
📝 #سخن_نگاشت
💠 حضرت موسی علیه السلام لکنت زبان ندارد
🗂 گزیده درسهای شرح اصول کافی ـ درس 8
🔹 نهفقط انبیا زبانهای مختلف را بلد هستند، بلکه در میان یک ملت زبانهای مختلف وجود دارد.
🔹 انبیا به لطف و نصرت الهی با همگان بهگونهای سخن میگویند که اندازه و حد خودشان هست.
🔹 و اگر پیامبری نتواند با خلق خدا چنین ارتباط بیانی داشته باشد و خلق توانایی فهم سخن او را نداشته باشند، بهخاطر فاخر بودن زبانشان، بهخاطر ارتقا یا رفعت کلامشان که چنین چیزی امکانپذیر هست، در اینگونه موارد پیامبران را دو ـ دو، سه ـ سه و گاهی بیشتر فرستاده است.
🔹 اینکه گاهی پیامبران جمعی و بیشتر از یکی مبعوث میشوند، بهخاطر این است که همدیگر را تکمیل کنند، نه به معنای اینکه نقصانی در آنها وجود داشته باشد. مانند حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام که اگر عرض کرد به خدای متعال که «واحلل عقدة من لسانی»، عقده لسانی به این معنا نیست که العیاذ بالله لال باشد یا گره داشته باشد یا مثلاً برخی از کلمات را نتواند ادا کند. این با نبوت و رسالت و امامت سازگاری ندارد، بلکه بهخاطر کمال سخن حضرت موسی علیه الصلات و السلام است.
🔹 فاخر بودن سخن حضرت موسی که با طبقات پایین و فرودین بنی اسرائیل نمیتواند ارتباط برقرار کند، یا بهخاطر این است که در میان اشراف و فراعنه بزرگ شده است. در دولتی بزرگ شده است که همه تحصیلکرده و با فهم بالا هستند و با انسانهای فرهیخته ارتباط دارند؛ ملأ فرعون کسانی هستند که حضرت موسی علیه الصلات و السلام در میان آنها بزرگ شده و رشد کرده است؛ به همین خاطر است که ممکن است زبان عامه مردم را نداند؛ به تعبیر دیگر عامه مردم توان فهم زبان موسی علیه الصلات و السلام را ندارند.
🔹 یا به جهت دیگری است که او کلیم الله است، به همین خاطر زبان او فخر ویژهای دارد. زبان حضرت موسی به خاطر اینکه کلیم الله است، زبان ویژه است، زبانی است که عالیترین درجات خلق توانایی فهم آن را دارند؛ اینهم بیراه نیست.
🔹 بنابراین بهخاطر فخامت زبان حضرت موسی علیه الصلات و السلام است که میفرماید: «واحلل عقدة من لسانی» و اگر هم چنین چیزی امکانپذیر نیست، حداقل برادرم را وزیر من قرار بده.
🔹 احتمال دیگری هم وجود دارد که همراهی حضرت موسی با حضرت خضر اگرچه دوام و بقا نداشت، ولی سبب شده است که مراتب و درجاتی از توحید را بیان میکند که آن خلق توانایی فهمیدن ندارد. حضرت موسی هرگونه که بیان کند، آن خلق نمیتواند بفهمد.
🔹 نشان اثر همراهی حضرت خضر بر حضرت موسی این است که رؤیت بیواسطه خدای متعال را طلب کرده است. کسی که در مرتبه طلب رؤیت خدای متعال هست، یعنی در آسمانها سیر میکند. خلق خدا توانایی ارتباط با آن پیامبری که در آسمانها سیر میکند را ندارند. پس اگر حضرت موسی بخواهد سخنش را به خلق برساند، واسطهای بین خودش و خلق میطلبد و آنهم برادر بزرگترش حضرت هارون علیه الصلات و السلام است.
کانال طهور
@sharabetahour
💠 سخن_نگاشت
🔹 تبعیت از انبیا و اولیا ولو ناچیز و در ظواهر باشد، تأثیری که بر نفس ما میگذارد بر کسی عیان و آشکار نیست تا در داوری معیار قرار دهد.
🔹 یک لحظه توجه به خدا و انبیا و اولیا، یک لحظه نگاه کردن به در حرم یکی از اولیای خدای متعال تأثیری بر نفس انسان میگذارد که اگر پردهها کنار برود، خواهند دید که با یک نگاه کردن به در حرم مبارک امام رضا علیه الصلات و السلام هفت آسمان را پشت سر گذاشته.
🗂 گزیده درسهای «نقش نهضت کربلا در وصول به توحید»
در انتقال معارف الهی رسانه باشید
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
📝 حسینیه طهور
📝 پرونده ویژه حضرت رضا علیه السلام در پایگاه طهور
B2n.ir/z59908
🔹 امام رضا (علیه السلام)؛ عالم آل محمد و غريب الغربا
🔹 ايران؛ مملكت امام رضا (علیه السلام)
🔹 فضيلت زيارت امام رضا (علیه السلام)
🔹 امام رضا (علیه السلام)؛ قبلهي هفتم
🔹 دوره طلایی امامت شیعه
🔹 مقام ضمانت حضرت رضا صلوات الله و سلامه علیه
🔹 [صوت] آغاز و پايان عزاداري سيد الشهداء (سلام الله عليه)؛ با نام امام رضا (سلام الله عليه)
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
📝 مقام امام رضا علیه الصلات و السلام بهخاطر رضا بودن، یعنی ظهور رضا، مقام ضمانت است. در این تردیدی نیست.
📝 یعنی همه گذشتگان و آیندگان را چه نزد خدا، چه نزد انبیا و اولیا، خودِ خاندان پیامبر را امام رضا علیه الصلات و السلام باید ضمانت کند. تمام کسانی که میخواهند به رضا برسند، باید از طریق امام رضا علیه الصلات و السلام برسند. در این تردیدی نیست.
کانال طهور
در نشر معارف الهی رسانه باشیم
@sharabetahour
💠 مهمانی ویژه اهل بیت
📝 شرحی بر یکی از فقرات دعای بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام
🔹 «سَیدِی سَیدِی سَیدِی، مَوْلای مَوْلای مَوْلای، قَدْ تَکرَّرَ وُقُوفِی لِضِیافَتِک فَلَا تَحْرِمْنِی مَا وَعَدْتَ الْمُتَعَرِّضِینَ لِمَسْأَلَتِک»
✔️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
14030220-ضیافت اهل بیت.mp3
3.25M
🔊 #صوت
💠 مهمانی ویژه اهل بیت
📝 شرحی بر یکی از فقرات دعای بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام
🔹 «سَیدِی سَیدِی سَیدِی، مَوْلای مَوْلای مَوْلای، قَدْ تَکرَّرَ وُقُوفِی لِضِیافَتِک فَلَا تَحْرِمْنِی مَا وَعَدْتَ الْمُتَعَرِّضِینَ لِمَسْأَلَتِک»
@sharabetahour
📝 #سخن_نگاشت
💠 مهمانی ویژه اهل بیت
📝 شرحی بر یکی از فقرات دعای بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام
🔹 «سَیدِی سَیدِی سَیدِی، مَوْلای مَوْلای مَوْلای، قَدْ تَکرَّرَ وُقُوفِی لِضِیافَتِک فَلَا تَحْرِمْنِی مَا وَعَدْتَ الْمُتَعَرِّضِینَ لِمَسْأَلَتِک»
✔️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 بر اساس اعتقادات ناشی از عقل، مشاهدات و هم ظواهر دینی مجموعه عالم هستی بدون استثناء مهمانهای رحمان هستند؛ نه مهمانهای رحیم و نه مهمان الله. زیرا این دو مهمانی خاص است و اکثریت قریب به اتفاق خلق خدا قابلیت این ضیافت و مهمانی را ندارند.
🔹 هرجا هستیم، ضیوف الرحمن هستیم. هرکسی در این عالم وجود پیدا کرد، مهمان الرحمن است. در آیات قرآن فرمود: قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایّاً ما تدعوا فله الاسماء الحسنی؛ (اسراء، 110) شما اگر الله را بخوانید یا رحمن را بخوانید، تفاوتی ندارد؛ تفاوت ندارد برای ما و الا در واقع تفاوت دارد.
🔹 تفاوت خلق خدا در این ضیافت، در فهمیدن و نفهمیدن و دانستن و ندانستن است
🔹 اگر کسی بداند که ضیف الرحمن است، شرایط ضیافت را مراعات میکند
🔹 میان عالم و غیر عالم تفاوت از زمین تا آسمان است
🔹 بنابراین همه ضیوف الرحمن هستند، بدون استثناء ولی برخی میدانند برخی نمیدانند
🔹 همچنانکه علم و فهم و معرفت درجات مختلف دارد، بر اساس آن فهم و بر اساس آن عقائدی که مبتنی بر فهم است، اخلاقی که مبتنی بر آن عقائد است و اعمالی که مبتنی بر آن اخلاق است، ضیافت و ضیوف هم با همدیگر تفاوت خواهند داشت.
🔹 با توجه به این نکات، وقتی که پیوسته خلق عالم مهمان خدا بودند، دوم اینکه مهمانیشان هم همراه با فهم، آگاهی و علم باشد؛ سوم اینکه وقتی که کسی پیوسته خودش را مهمان خدای متعال میداند، به تعداد نفسهایی که میکشد، مهمانی را ادراک کرده. این هم البته سخن عرفی است. در حالی که در هر نفس ما بینهایت مهمانی، آن به آن و لحظه به لحظه، اتفاق افتاده
🔹 بنابراین سخنی که حضرت در این دعا و سایر ادعیه و اذکار فرمودند، این است که ما پیوسته مهمان رحمن هستیم. در حالی که مهمانی اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام فوق مهمانی رحمن و فوق مهمانی رحیم و بالاتر از مهمانی الله است. چون خودشان اسم اعظم خدای متعال هستند
🔹 ائمه علیهم الصلات و السلام فرمودند ما اسم اعظم خدای متعال بلکه جامع جمیع اسماء خدای متعال هستیم، بنابراین مهمانی ویژه اهل بیت علیهم الصلات و السلام ضیوف الرحمن نیست، بالاتر از آن است. لکن خلق خدا هیچ درکی از آن ندارند.
🔹 اگر مثلاً امیرالمؤمنین یا هریک از ائمه آن مرتبه را اظهار کنند، باید امید داشته باشیم که در طول تاریخِ هستیِ انسان تا روز قیامت، بلکه بعد از قیامت، در درجات بهشت، باید یک مخاطبی وجود داشته باشد که این را بفهمد و الا لغو خواهد بود و اهل بیت پیامبر علیه الصلات و السلام مبرای از لغو هستند، چنانکه از هر نقصانی مبرا هستند.
🔹 پس حاصل حرف این شد که: همه اهل عالم مهمان رحمن هستند، مهمانیهایشان هم تکراری است، حال آن چیزی که باید از خدای متعال تقاضا کنیم، این است که این مهمانیهای تکراری را قطع و حذف نکن.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 ملاصدرا؛ حکیم الهی
ویژه نامه روز بزرگداشت ملاصدرا (یکم خرداد) در پایگاه طهور
https://b2n.ir/g59165
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 عدم تناهی وجود انسان در حکمت صدرایی
📝 اشارهای به یکی از آموزههای اختصاصی حکمت متعالیه به مناسب روز بزرگداشت ملاصدرا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
14010301-01 MollaSadra.mp3
3.31M
🔊 #صوت
💠 عدم تناهی وجود انسان در حکمت صدرایی
📝 اشارهای به یکی از آموزههای اختصاصی حکمت متعالیه به مناسب روز بزرگداشت ملاصدرا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
هدایت شده از طهور
💠 عدم تناهی وجود انسان در حکمت صدرایی
📝 اشارهای به یکی از آموزههای اختصاصی حکمت متعالیه به مناسب روز بزرگداشت ملاصدرا
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 ملاصدرا بر همه کسانی که بعد از او در حوزه عقل، عقلانیات، فلسفه و حکمت و دینشناسی و دینفهمی حقیقی قدم به جهان گذاشتند، حق بزرگی دارد.
🔹 کسی که با واسطه یا بیواسطه به ملاصدرا دسترسی نداشته باشد، طبعاً میزان درک و فهمش از حقایق، وجودها و مراتب وجود، مراتب عوالم و همچنین دین، وحی، حدیث و مانند آن قطعاً کم خواهد بود
🔹 تقریرها و تفسیرهایی که بدون حکمت صدرایی از دین و عالم و وجود ارایه شده، حقیقتاً ناقصتر از آن است که بخواهیم چیزی درباره نقص آن بیان کنیم
🔹 یکی از نکاتی که خاص و ویژه ملاصدرا است، عدم تناهی وجود انسان و مرتبه معلوم و حقیقت ثابت نداشتن و در یک مقام معین و معلوم یا در مرتبهای از مراتب عالم و وجود توقف نداشتن و در نتیجه پیوسته بهسوی خدای متعال تقرب داشتن است
🔹 ملاصدرا برای انسان مقام نمیشناسد، بلکه پیوسته در حال حرکت است، با این بیان که وی صفات و اسمای خدای متعال را نامتناهی میداند
🔹 هم تعداد صفات از حیث عده نامتناهی است و هم هر صفتی نامتناهی است و حد و اندازهای ندارد
🔹 انسان که خلیفه و مثل اعلای خدای متعال است، آفرینش او هدفی دارد که تقرب به صفات و کمالات خدای متعال است؛ چون صفات نامتناهی است و هر صفت هم نامتناهی است، بنابراین سیر و سلوک و صعود و ارتقای انسان بهسوی خدای متعال هرگز تمامی ندارد
🔹 قرب خدای متعال تناهی ندارد و پایان یافتنی نیست؛ بنابراین هرکه هرچه که بهسوی خدای متعال برود، بازهم «الیه الرجعی» و در حال رفتن بهسوی خدای متعال است
🔹 این قرب به این خاطر امکانپذیر است که هویت و حقیقت و نفس انسان مقام ثابت و متناهی ندارد، بلکه نامتناهی در نامتناهی در نامتناهی است و به عبارت عرفی فلسفی، ماهیت ندارد
کانال طهور
@sharabetahour
💠 آیت الله رئیسی؛ الگوی جدیدی از ریاست جمهوری
📝 گذری بر ویژگیهای رئیس جمهور فقید به بیان استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
14030301- شهادت رییس جمهور.mp3
2.46M
🔊 #صوت
💠 آیت الله رئیسی؛ الگوی جدیدی از ریاست جمهوری
📝 گذری بر ویژگیهای رئیس جمهور فقید به بیان استاد حسینی شاهرودی
@sharabetahour
💠 آیت الله رئیسی؛ الگوی جدیدی از ریاست جمهوری
📝 گذری بر ویژگیهای رئیس جمهور فقید به بیان استاد حسینی شاهرودی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
🔹 ریاست محترم جمهوریمان، آیت الله رئیسی به ملأ اعلی سفر کردند. لطف و رحمت خدای متعال نصیب و روزیشان باشد. با انبیا و اولیا محشور باشند و ان شاء راهشان هموار و پر روهرو باشد.
🔹 آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور ویژگیهایی داشتند که اجتماع آنها در یک نفر نشاندهنده کمالات بسیار زیاد و کممانند و بینظیر یا کمنظیری است.
🔹 یکی از آنها مظلومیت ایشان است که از شهادت و رحلتشان بسیار بزرگتر است.
🔹 دومین ویژگی آیت الله رئیسی رحمت الله و رضوانه علیه، این است که از هر حق شخصی که بر گردن دیگران داشت، گذشت. در همان اوان ریاست جمهوری از بسیاری که باید گله میکرد، از بسیاری که باید تذکر میداد و بسیاری را که باید توبیخ میکرد، از حق شخصیاش گذشت و بنابر نقل فرمودند که برایتان طلب مغفرت میکنم. این کار ویژه است، کم مانند است و کم نظیر.
🔹 یکی دیگر از ویژگیهای آیت الله رئیسی کار جهادی و بیوقفه است؛ خستگی نداشتن، اوقات فراغت نداشتن، تفریح نداشتن. این از اختصاصات ایشان است در مقام ریاست جمهوری. مملکت را به حال خود رها کردن، مربوط به دیگران بود. ایشان که رحمت خدای متعال بر او باد، کار جهادی بیمانندی انجام دادند، بهگونهای که استراحتش مربوط به اوقاتی بود که در سفرها و بین راه استراحت میکرد.
🔹 یکی دیگر از ویژگیهای ایشان ولایتپذیری ایشان بود که تقریباً در میان ریاست جمهوریهای گذشته بیمانند است. وقتی میگوییم ریاست جمهوریهای گذشته، از سال 68 به بعد مد نظر است و الا در دوران قبل از آن، مقام معظم رهبری که ریاست جمهوری را به عهده داشتند، همان زمان هم از جهات عدیده شخصیت استثنایی و منحصر به فرد بودند. اینک در دوران رهبری هم به تمام معنا و از جهات متعدد همنظیر و همردیف نداشتند. ایشان [مقام معظم رهبری] استثناست.
🔹 در میان ریاست جمهوریهای بعد از سال 68 آیت الله رئیسی از جهت ولایتپذیری هم منحصر بهفرد است. کسی به این درجه از ولایتپذیری و تسلیم بودن نسبت به مقامِ رهبر و مولای خودش تقریباً ما سراغ نداریم، بلکه تحقیقاً سراغ نداریم.
🔹 ویژگی دیگر آیت الله رئیسی مردمی بودنش بود. دیدارهایی که در اقصی نقاط کشور داشت، اولاً مشکلات را از نزدیک میدید، در رفع آن بسیار میکوشید. از اینها گذشته، خودِ دیدن مردم و ملاقات با مردم و مردم را بنده خدا به حساب آوردن، انسان عالی و متعالی بهحساب آوردن و بین آنها و اغنیا و خواص و مانند آنها فرق نگذاشتن و به دیدار آنها بلکه زیارت آنها شتافتن، از کارهای اولیای خداست که الحمد لله ایشان بهخوبی داشتند.
🔹 از همه اینها مهمتر ریاست جمهوری آیت الله رئیسی ولو کوتاه بود و حتی به یک دوره کامل هم نرسید، اما یک الگوی جدیدی از ریاست جمهوری، از مسؤولیتپذیری، از فعالیت جهادی ارایه کرد که مشابهش قبل وجود نداشت یا اگر قبل اندکی هم وجود داشت، آمیخته برخی از حواشی بود که آن حقیقت کار جهادی را مورد تردید قرار میداد.
🔹 خداوند او را با انبیا و اولیا مخصوصاً با خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین و اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام محشور کند. در روح و ریحان باشد و مردم هم به پاس و قدردانی از زحمات متعدد آیت الله رئیسی هم در مقام ریاست جمهور و هم قبل از آن راه او را ادامه دهند و شخصی را روی کار بیاورند و رأی بدهند در انتخاباتی که بهزودی انجام میشود که در مسیر او باشد. افرادی را انتخاب کنند که غم مردم غم خودشان باشد و درد مردم درد خودشان باشد.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🔊 [آواهنگ]
💠 فضيلت زيارت امام رضا (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 زائر امام رضا (عليه السلام) كسي است كه از نعمت خاص ولايت خاندان پيامبر (صلوات الله و سلام عليهم) به طور كامل برخوردار است ...
📝 كسي كه به امام رضا (عليه السلام) اعتقاد داشته باشد، همهي امامان دوازدهگانه، معصومين چهاردهگانه، همهي انبيا و اوليا، فرشتگان، كتابهاي آسماني، همهي غيب، همه چيز را قبول دارد ...
📝 زائر امام رضا (عليه الصلات و السلام) زائر عام و تام و كامل است، زائري است كه ختم همهي زوار در همهي عالم است ...
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
[آواهنگ] عظمت امام خميني (قدس سره).mp3
2.06M
🔊 [آواهنگ]
💠 عظمت امام خمینی (قدس سره)
هدایت شده از طهور
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
Erfan97-05-01.mp3
3.88M
🔊 #صوت
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره
🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97
هدایت شده از طهور
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97
🔹 اولیا چنین نیستند که برای رسیدن به اهداف عالی و متعالی راهها، افعال، افکار و اخلاق خطا را بهکار ببرند.
🔹 اخلاق انبیا از قسم اخلاق قرآنی و نبوی است؛ اخلاقی که دیگران وقتی به آن نگاه میکنند، اگر جایگاه نبی و ولی را ندانند، آن را نقد میکنند. مانند رفتار امیرالمؤمنین علیه السلام با مسکین و یتیم و فقیر و نزول سوره هل اتی و نیز آزاد کردن آب در جنگ صفین
🔹 اخلاق قرآنی برای غیر اولیا، الگو و اسوه نیست.
🔹 تاریخ جنگ و دفاع مقدس را باید همه یکبار بخوانند
🔹 خداوند حضرت امام رحمت الله علیه را رحمت کند. وقتی که در عملیات بیت المقدس خرمشهر آزاد شد، همه گفتند یا جنگ را تمام کنیم یا برویم در داخل عراق جایی را بگیریم تا بلکه آنها کوتاه بیایند. امام تا مدتها قبول نمیکردند. میفرمودند جنگ را تمام نمیکنیم و هیچ جا از عراق را هم نگیرید. تقصیر مردم عراق چیست؟
🔹 وقتی جنگ شهرها شروع شد و به شهرها موشک میزدند، اصرار بر این بود که مقابله به مثل کنیم. امام میگفتند نزنید.
🔹 این اخلاق قرآنی است. اگر متخلق به اخلاق قرآنی بودی شکست میخوری! میگوید عیبی ندارد.
🔹 قرار است خدای متعال ما را به عنوان بندهای که انجام وظیفه میکند، بپذیرد. بنابراین تا آخرین روزهای جنگ هرگز مناطق مسکونی را نزدند، مناطق غیر مسکونی را زدند. اما حملات شیمیایی را اصلاً حتی در شرایط اضطرار امام اجازه ندادند.
🔹 هرکه به درجات عالی از مراتب و درجات ولایت دست پیدا کرد و در آن استقرار پیدا کرد، به اخلاق ویژه قرآنی پیدا میکند.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 امام جواد (علیه السلام)؛ پاداش كمال شيعيان
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 راجع به امام جواد عليهالصلاتوالسلام چند نكته را ميتوانم خدمتتان عرض كنم.
✔️ يك نكته همان است كه دربارهي امام رضا عليهالصلاتوالسلام و عالم بودن آن حضرت گفته شد و تكرار نميكنم و بر اساس آن ـ چنانكه گفته شد ـ همهي خاندان پيامبر عليهمالصلاتوالسلام صاحب جود و کرم ذاتي و فعلي (جواد) هستند.
✔️ نكتهي دوم، با توجه به اينكه امامت در امام رضا عليهالصلاتوالسلام به تماميت رسيده، بهگونهاي كه تمام كساني كه امام رضا عليهالصلاتوالسلام را به امامت شناختند و بدو ايمان آوردند، به مرتبهاي از بلوغ، تعقل و كمال دست پيدا كردهاند كه گويي ميتوانند حقيقت امامت را دريابند، هر چند مصداق آن غير متعارف باشد. در اين صورت، شيعيان امام رضا عليهالصلاتوالسلام كمّل شيعيان هستند، يعني به اوج تعالي شيعه رسيدند.
🔹 بر اين اساس چون به كمال رسيدند، شايستهي دريافت پاداشي فراتر از همهي عالم هستي هستند، پاداش هم نتيجه كمال يا استكمال است. اينكه پاداششان بايد فراتر از عالم هستي باشد، به خاطر اين است كه آن كمالي كه يافتهاند، فراتر از عالم هستي است؛ كمالي كه يافتهاند امامت و حقيقت امامت است بدون توجه به ويژگيهاي عرفي و طبيعي. چون حقيقت امامت را يافتهاند، تجزيه و تقسيم و مانند آن بعد از امام رضا عليهالصلاتوالسلام رخ نداد و رخ نميدهد. اما در گذشته چون شيعيان به حقيقت و تماميت امامت دست پيدا نكرده بودند، بهراحتي با اندكي شرايط اجتماعي، سياسي، اقتصادي و مانند آن عمداً يا سهواً؛ خواسته يا ناخواسته امام را گم ميكردند، بنابراين جمعي دو امامي، سه امامي و ... شدند. وقتي به امام رضا عليهالصلاتوالسلام رسيد، شيعه بهجاي آنكه امام را بيابد، امامت را يافته است و اين يعني دريافت امانت، خلافت، ولايت و حقيقت توحيد.
🔹 بنابراين چون كمال نامتناهي است، پاداش آنهم بايد نامتناهي باشد. اين پاداش نامتناهي براي شيعيان خالص، وجود مبارك امام جواد عليهالصلاتوالسلام است و سرّ اينكه در برخي از روايات ـ بر حسب نقل ـ و نيز آداب زيارت و مجربات در دعا و استدعا آمده است كه اگر كسي چيزي از امام رضا عليهالصلاتوالسلام، آن حضرت را به امام جواد عليهالصلاتوالسلام قسم بدهد، بدين سبب است كه امام جواد عليهالصلاتوالسلام پاداش كمال شيعيان است، بهگونهاي كه اگر پس از امام جواد يا ائمه ديگر ـ به نحو شرطيه امتناعيه ـ امام ديگري هم معرفي نميشد، شيعيان بر امامت حضرت امام رضا عليهالصلاتوالسلام تا روز قيامت باقي ميماندند و نتيجهي اين كمال جود الهي يا بركت الهي در وجود امام جواد عليهالصلاتوالسلام است كه ظهور پيدا كرده. شواهدي هم در روايات ميتوان بر اين نكته يافت.
✔️ نكته ديگر اينكه، در ميان انبيا و اولياي الهي گاهي خداي متعال امام و پيامبر را براي خلق فرستاده است ولي براي تأييد صدق آنها به آنها معجزه كرامت فرموده است ولي خودشان فردي از ميان انسانها ـ بشر مثلكم ـ اما صاحب معجزه هستند. اما در برخي از موارد به يكي از اين دو دليل كه انسانها شايستگي و قابليت دريافت فيض ملكوتي و متافيزيكي الهي را مستقيم پيدا كردهاند يا بدين سبب كه استعداد دريافت ابدي الهي را به دست بياورند، ـ كه هر دو توجيهاتي دارد و ميتوان آن را تبيين كرد ـ خدا پيامبر و امامي ميفرستد كه خودش معجزه است، نه آنكه معجزه داشته باشد. در ميان پيامبران عليهمالصلاتوالسلام حضرت عيسي صلواتاللهعليه و در ميان امامان عليهمالصلاتوالسلام امام جواد عليهالصلاتوالسلام اولين معجزه الهي است به اين سبك كه عرض كردم كه در كودكي امام است، يعني در كودكي كسي است كه محيط بر عوالم هستي است كه سرّش يكي از آن دو نكته است؛ يا بدين سبب است كه انسانها قابليت دريافت فيض ملكوتي الهي را دارند، يا به اين خاطر كه اينها به خاطر كمالشان حاضرند نسبت به يك كودك چند روزه و چند ساله هم منقاد و مطيع باشند و يا بدين خاطر كه اين كودك چند ساله ميآيد تا انسانها را براي پيامبران يا اماماني كه از كودكي امام خواهند بود، آماده سازند.
🔹 هر كدام از اين دو نكته كه باشد، نكته بسيار مهمي است دربارهي امام جواد عليهالصلاتوالسلام.
🔹 بر اساس همين نکته دوم است که ميتوان آغاز غيبت و يا مقدمات اصلي آن را از زمان امام رضا صلواتاللهوسلامهعليه دانست. اگر چه بر اساس تعابير ديگر، غيبت از زمان امام هادي صلواتاللهوسلامهعليه بهآرامي شروع شده است.
کانال طهور