eitaa logo
طهور
521 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
313 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 مهمانی ویژه اهل بیت 📝 شرحی بر یکی از فقرات دعای بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام 🔹 «سَیدِی سَیدِی سَیدِی، مَوْلای مَوْلای مَوْلای، قَدْ تَکرَّرَ وُقُوفِی لِضِیافَتِک فَلَا تَحْرِمْنِی مَا وَعَدْتَ الْمُتَعَرِّضِینَ لِمَسْأَلَتِک» @sharabetahour
📝 💠 مهمانی ویژه اهل بیت 📝 شرحی بر یکی از فقرات دعای بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام 🔹 «سَیدِی سَیدِی سَیدِی، مَوْلای مَوْلای مَوْلای، قَدْ تَکرَّرَ وُقُوفِی لِضِیافَتِک فَلَا تَحْرِمْنِی مَا وَعَدْتَ الْمُتَعَرِّضِینَ لِمَسْأَلَتِک» ✔️ گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 بر اساس اعتقادات ناشی از عقل، مشاهدات و هم ظواهر دینی مجموعه عالم هستی بدون استثناء مهمان‌های رحمان هستند؛ نه مهمان‌های رحیم و نه مهمان الله. زیرا این دو مهمانی خاص است و اکثریت قریب به اتفاق خلق خدا قابلیت این ضیافت و مهمانی را ندارند. 🔹 هرجا هستیم، ضیوف الرحمن هستیم. هرکسی در این عالم وجود پیدا کرد، مهمان الرحمن است. در آیات قرآن فرمود: قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایّاً ما تدعوا فله الاسماء الحسنی؛ (اسراء، 110) شما اگر الله را بخوانید یا رحمن را بخوانید، تفاوتی ندارد؛ تفاوت ندارد برای ما و الا در واقع تفاوت دارد. 🔹 تفاوت خلق خدا در این ضیافت، در فهمیدن و نفهمیدن و دانستن و ندانستن است 🔹 اگر کسی بداند که ضیف الرحمن است، شرایط ضیافت را مراعات می‌کند 🔹 میان عالم و غیر عالم تفاوت از زمین تا آسمان است 🔹 بنابراین همه ضیوف الرحمن هستند، بدون استثناء ولی برخی می‌دانند برخی نمی‌دانند 🔹 همچنان‌که علم و فهم و معرفت درجات مختلف دارد، بر اساس آن فهم و بر اساس آن عقائدی که مبتنی بر فهم است، اخلاقی که مبتنی بر آن عقائد است و اعمالی که مبتنی بر آن اخلاق است، ضیافت و ضیوف هم با همدیگر تفاوت خواهند داشت. 🔹 با توجه به این نکات، وقتی که پیوسته خلق عالم مهمان خدا بودند، دوم این‌که مهمانی‌شان هم همراه با فهم، آگاهی و علم باشد؛ سوم این‌که وقتی که کسی پیوسته خودش را مهمان خدای متعال می‌داند، به تعداد نفس‌هایی که می‌کشد، مهمانی را ادراک کرده. این هم البته سخن عرفی است. در حالی که در هر نفس ما بی‌نهایت مهمانی، آن به آن و لحظه به لحظه، اتفاق افتاده 🔹 بنابراین سخنی که حضرت در این دعا و سایر ادعیه و اذکار فرمودند، این است که ما پیوسته مهمان رحمن هستیم. در حالی که مهمانی اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام فوق مهمانی رحمن و فوق مهمانی رحیم و بالاتر از مهمانی الله است. چون خودشان اسم اعظم خدای متعال هستند 🔹 ائمه علیهم الصلات و السلام فرمودند ما اسم اعظم خدای متعال بلکه جامع جمیع اسماء خدای متعال هستیم، بنابراین مهمانی ویژه اهل بیت علیهم الصلات و السلام ضیوف الرحمن نیست، بالاتر از آن است. لکن خلق خدا هیچ درکی از آن ندارند. 🔹 اگر مثلاً امیرالمؤمنین یا هریک از ائمه آن مرتبه را اظهار کنند، باید امید داشته باشیم که در طول تاریخِ هستیِ انسان تا روز قیامت، بلکه بعد از قیامت، در درجات بهشت، باید یک مخاطبی وجود داشته باشد که این را بفهمد و الا لغو خواهد بود و اهل بیت پیامبر علیه الصلات و السلام مبرای از لغو هستند، چنان‌که از هر نقصانی مبرا هستند. 🔹 پس حاصل حرف این شد که: همه اهل عالم مهمان رحمن هستند، مهمانی‌هایشان هم تکراری است، حال آن چیزی که باید از خدای متعال تقاضا کنیم، این است که این مهمانی‌های تکراری را قطع و حذف نکن. کانال طهور @sharabetahour
انا لله و انا الیه راجعون
💠 ملاصدرا؛ حکیم الهی ویژه نامه روز بزرگداشت ملاصدرا (یکم خرداد) در پایگاه طهور https://b2n.ir/g59165 کانال طهور @sharabetahour
💠 عدم تناهی وجود انسان در حکمت صدرایی 📝 اشاره‌ای به یکی از آموزه‌های اختصاصی حکمت متعالیه به مناسب روز بزرگداشت ملاصدرا 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 عدم تناهی وجود انسان در حکمت صدرایی 📝 اشاره‌ای به یکی از آموزه‌های اختصاصی حکمت متعالیه به مناسب روز بزرگداشت ملاصدرا 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
💠 عدم تناهی وجود انسان در حکمت صدرایی 📝 اشاره‌ای به یکی از آموزه‌های اختصاصی حکمت متعالیه به مناسب روز بزرگداشت ملاصدرا 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 ملاصدرا بر همه کسانی که بعد از او در حوزه عقل، عقلانیات، فلسفه و حکمت و دین‌شناسی و دین‌فهمی حقیقی قدم به جهان گذاشتند، حق بزرگی دارد. 🔹 کسی که با واسطه یا بی‌واسطه به ملاصدرا دسترسی نداشته باشد، طبعاً میزان درک و فهمش از حقایق، وجودها و مراتب وجود، مراتب عوالم و همچنین دین، وحی، حدیث و مانند آن قطعاً کم خواهد بود 🔹 تقریرها و تفسیرهایی که بدون حکمت صدرایی از دین و عالم و وجود ارایه شده، حقیقتاً ناقص‌تر از آن است که بخواهیم چیزی درباره نقص آن بیان کنیم 🔹 یکی از نکاتی که خاص و ویژه ملاصدرا است، عدم تناهی وجود انسان و مرتبه معلوم و حقیقت ثابت نداشتن و در یک مقام معین و معلوم یا در مرتبه‌ای از مراتب عالم و وجود توقف نداشتن و در نتیجه پیوسته به‌سوی خدای متعال تقرب داشتن است 🔹 ملاصدرا برای انسان مقام نمی‌شناسد، بلکه پیوسته در حال حرکت است، با این بیان که وی صفات و اسمای خدای متعال را نامتناهی می‌داند 🔹 هم تعداد صفات از حیث عده نامتناهی است و هم هر صفتی نامتناهی است و حد و اندازه‌ای ندارد 🔹 انسان که خلیفه و مثل اعلای خدای متعال است، آفرینش او هدفی دارد که تقرب به صفات و کمالات خدای متعال است؛ چون صفات نامتناهی است و هر صفت هم نامتناهی است، بنابراین سیر و سلوک و صعود و ارتقای انسان به‌سوی خدای متعال هرگز تمامی ندارد 🔹 قرب خدای متعال تناهی ندارد و پایان یافتنی نیست؛ بنابراین هرکه هرچه که به‌سوی خدای متعال برود، بازهم «الیه الرجعی» و در حال رفتن به‌سوی خدای متعال است 🔹 این قرب به این خاطر امکان‌پذیر است که هویت و حقیقت و نفس انسان مقام ثابت و متناهی ندارد، بلکه نامتناهی در نامتناهی در نامتناهی است و به عبارت عرفی فلسفی، ماهیت ندارد کانال طهور @sharabetahour
💠 آیت الله رئیسی؛ الگوی جدیدی از ریاست جمهوری 📝 گذری بر ویژگی‌‌های رئیس جمهور فقید به بیان استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 آیت الله رئیسی؛ الگوی جدیدی از ریاست جمهوری 📝 گذری بر ویژگی‌‌های رئیس جمهور فقید به بیان استاد حسینی شاهرودی @sharabetahour
💠 آیت الله رئیسی؛ الگوی جدیدی از ریاست جمهوری 📝 گذری بر ویژگی‌‌های رئیس جمهور فقید به بیان استاد حسینی شاهرودی بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون 🔹 ریاست محترم جمهوری‌مان، آیت الله رئیسی به ملأ اعلی سفر کردند. لطف و رحمت خدای متعال نصیب و روزی‌شان باشد. با انبیا و اولیا محشور باشند و ان شاء راهشان هموار و پر روهرو باشد. 🔹 آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور ویژگی‌هایی داشتند که اجتماع آن‌ها در یک نفر نشان‌دهنده کمالات بسیار زیاد و کم‌مانند و بی‌نظیر یا کم‌نظیری است. 🔹 یکی از آن‌ها مظلومیت ایشان است که از شهادت و رحلتشان بسیار بزرگ‌تر است. 🔹 دومین ویژگی‌ آیت الله رئیسی رحمت الله و رضوانه علیه، این است که از هر حق شخصی که بر گردن دیگران داشت، گذشت. در همان اوان ریاست جمهوری از بسیاری که باید گله می‌کرد، از بسیاری که باید تذکر می‌داد و بسیاری را که باید توبیخ می‌کرد، از حق شخصی‌اش گذشت و بنابر نقل فرمودند که برایتان طلب مغفرت می‌کنم. این کار ویژه است، کم مانند است و کم نظیر. 🔹 یکی دیگر از ویژگی‌های آیت الله رئیسی کار جهادی و بی‌وقفه است؛ خستگی نداشتن، اوقات فراغت نداشتن، تفریح نداشتن. این از اختصاصات ایشان است در مقام ریاست جمهوری. مملکت را به حال خود رها کردن، مربوط به دیگران بود. ایشان که رحمت خدای متعال بر او باد، کار جهادی بی‌مانندی انجام دادند، به‌گونه‌ای که استراحتش مربوط به اوقاتی بود که در سفرها و بین راه استراحت می‌کرد. 🔹 یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان ولایت‌پذیری ایشان بود که تقریباً در میان ریاست جمهوری‌های گذشته بی‌مانند است. وقتی می‌گوییم ریاست جمهوری‌های گذشته، از سال 68 به بعد مد نظر است و الا در دوران قبل از آن، مقام معظم رهبری که ریاست جمهوری را به عهده داشتند، همان زمان هم از جهات عدیده شخصیت استثنایی و منحصر به فرد بودند. اینک در دوران رهبری هم به تمام معنا و از جهات متعدد هم‌نظیر و هم‌ردیف نداشتند. ایشان [مقام معظم رهبری] استثناست. 🔹 در میان ریاست جمهوری‌های بعد از سال 68 آیت الله رئیسی از جهت ولایت‌پذیری هم منحصر به‌فرد است. کسی به این درجه از ولایت‌پذیری و تسلیم بودن نسبت به مقامِ رهبر و مولای خودش تقریباً ما سراغ نداریم، بلکه تحقیقاً سراغ نداریم. 🔹 ویژگی‌ دیگر آیت الله رئیسی مردمی بودنش بود. دیدارهایی که در اقصی نقاط کشور داشت، اولاً مشکلات را از نزدیک می‌دید، در رفع آن بسیار می‌کوشید. از این‌ها گذشته، خودِ دیدن مردم و ملاقات با مردم و مردم را بنده خدا به حساب آوردن، انسان عالی و متعالی به‌حساب آوردن و بین آن‌ها و اغنیا و خواص و مانند آن‌ها فرق نگذاشتن و به دیدار آن‌ها بلکه زیارت آن‌ها شتافتن، از کارهای اولیای خداست که الحمد لله ایشان به‌خوبی داشتند. 🔹 از همه این‌ها مهم‌تر ریاست جمهوری آیت الله رئیسی ولو کوتاه بود و حتی به یک دوره کامل هم نرسید، اما یک الگوی جدیدی از ریاست جمهوری، از مسؤولیت‌پذیری، از فعالیت جهادی ارایه کرد که مشابهش قبل وجود نداشت یا اگر قبل اندکی هم وجود داشت، آمیخته برخی از حواشی بود که آن حقیقت کار جهادی را مورد تردید قرار می‌داد. 🔹 خداوند او را با انبیا و اولیا مخصوصاً با خاتم انبیا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین و اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام محشور کند. در روح و ریحان باشد و مردم هم به پاس و قدردانی از زحمات متعدد آیت الله رئیسی هم در مقام ریاست جمهور و هم قبل از آن راه او را ادامه دهند و شخصی را روی کار بیاورند و رأی بدهند در انتخاباتی که به‌زودی انجام می‌شود که در مسیر او باشد. افرادی را انتخاب کنند که غم مردم غم خودشان باشد و درد مردم درد خودشان باشد. کانال طهور @sharabetahour
🔊 [آواهنگ] 💠 فضيلت زيارت امام رضا (علیه السلام) 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 📝 زائر امام رضا (عليه السلام) كسي است كه از نعمت خاص ولايت خاندان پيامبر (صلوات الله و سلام عليهم) به طور كامل برخوردار است ... 📝 كسي كه به امام رضا (عليه السلام) اعتقاد داشته باشد، همه‌ي امامان دوازده‌گانه، معصومين چهارده‌گانه، همه‌ي انبيا و اوليا، فرشتگان، كتاب‌هاي آسماني، همه‌ي غيب، همه چيز را قبول دارد ... 📝 زائر امام رضا (عليه الصلات و السلام) زائر عام و تام و كامل است، زائري است كه ختم همه‌ي زوار در همه‌ي عالم است ... 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 [آواهنگ] 💠 فضيلت زيارت امام رضا (علیه السلام)
🔊 [آواهنگ] 💠 عظمت امام خمینی (قدس سره) 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 [آواهنگ] 💠 عظمت امام خمینی (قدس سره)
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره 🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97 🔹 اولیا چنین نیستند که برای رسیدن به اهداف عالی و متعالی راه‌ها، افعال، افکار و اخلاق خطا را به‌کار ببرند. 🔹 اخلاق انبیا از قسم اخلاق قرآنی و نبوی است؛ اخلاقی که دیگران وقتی به آن نگاه می‌کنند، اگر جایگاه نبی و ولی را ندانند، آن را نقد می‌کنند. مانند رفتار امیرالمؤمنین علیه السلام با مسکین و یتیم و فقیر و نزول سوره هل اتی و نیز آزاد کردن آب در جنگ صفین 🔹 اخلاق قرآنی برای غیر اولیا، الگو و اسوه نیست. 🔹 تاریخ جنگ و دفاع مقدس را باید همه یک‌بار بخوانند 🔹 خداوند حضرت امام رحمت الله علیه را رحمت کند. وقتی که در عملیات بیت المقدس خرمشهر آزاد شد، همه گفتند یا جنگ را تمام کنیم یا برویم در داخل عراق جایی را بگیریم تا بلکه آن‌ها کوتاه بیایند. امام تا مدت‌ها قبول نمی‌کردند. می‌فرمودند جنگ را تمام نمی‌کنیم و هیچ جا از عراق را هم نگیرید. تقصیر مردم عراق چیست؟ 🔹 وقتی جنگ شهرها شروع شد و به شهرها موشک می‌زدند، اصرار بر این بود که مقابله به مثل کنیم. امام می‌گفتند نزنید. 🔹 این اخلاق قرآنی است. اگر متخلق به اخلاق قرآنی بودی شکست می‌خوری! می‌گوید عیبی ندارد. 🔹 قرار است خدای متعال ما را به عنوان بنده‌ای که انجام وظیفه می‌کند، بپذیرد. بنابراین تا آخرین روزهای جنگ هرگز مناطق مسکونی را نزدند، مناطق غیر مسکونی را زدند. اما حملات شیمیایی را اصلاً حتی در شرایط اضطرار امام اجازه ندادند. 🔹 هرکه به درجات عالی از مراتب و درجات ولایت دست پیدا کرد و در آن استقرار پیدا کرد، به اخلاق ویژه قرآنی پیدا می‌کند. کانال طهور @sharabetahour
💠 امام جواد (علیه السلام)؛ پاداش كمال شيعيان 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 راجع به امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام چند نكته را مي‌توانم خدمت‌تان عرض كنم. ✔️ يك نكته همان است كه درباره‌ي امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام و عالم بودن آن حضرت گفته شد و تكرار نمي‌كنم و بر اساس آن ـ چنان‌كه گفته شد ـ همه‌ي خاندان پيامبر عليهم‌الصلات‌والسلام صاحب جود و کرم ذاتي و فعلي (جواد) هستند. ✔️ نكته‌ي دوم، با توجه به اين‌كه امامت در امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام به تماميت رسيده، به‌گونه‌اي كه تمام كساني كه امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام را به امامت شناختند و بدو ايمان آوردند، به مرتبه‌اي از بلوغ، تعقل و كمال دست پيدا كرده‌اند كه گويي مي‌توانند حقيقت امامت را دريابند، هر چند مصداق آن غير متعارف باشد. در اين صورت، شيعيان امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام كمّل شيعيان هستند، يعني به اوج تعالي شيعه رسيدند. 🔹 بر اين اساس چون به كمال رسيدند، شايسته‌ي دريافت پاداشي فراتر از همه‌ي عالم هستي هستند، پاداش هم نتيجه كمال يا استكمال است. اين‌كه پاداش‌شان بايد فراتر از عالم هستي باشد، به خاطر اين است كه آن كمالي كه يافته‌اند، فراتر از عالم هستي است؛ كمالي كه يافته‌اند امامت و حقيقت امامت است بدون توجه به ويژگي‌هاي عرفي و طبيعي. چون حقيقت امامت را يافته‌اند، تجزيه و تقسيم و مانند آن بعد از امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام رخ نداد و رخ نمي‌دهد. اما در گذشته چون شيعيان به حقيقت و تماميت امامت دست پيدا نكرده بودند، به‌راحتي با اندكي شرايط اجتماعي، سياسي، اقتصادي و مانند آن عمداً يا سهواً؛ خواسته يا ناخواسته امام را گم مي‌كردند، بنابراين جمعي دو امامي، سه امامي و ... شدند. وقتي به امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام رسيد، شيعه به‌جاي آنكه امام را بيابد، امامت را يافته است و اين يعني دريافت امانت، خلافت، ولايت و حقيقت توحيد. 🔹 بنابراين چون كمال نامتناهي است، پاداش آن‌هم بايد نامتناهي باشد. اين پاداش نامتناهي براي شيعيان خالص، وجود مبارك امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام است و سرّ اين‌كه در برخي از روايات ـ بر حسب نقل ـ و نيز آداب زيارت و مجربات در دعا و استدعا آمده است كه اگر كسي چيزي از امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام، آن حضرت را به امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام قسم بدهد، بدين سبب است كه امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام پاداش كمال شيعيان است، به‌گونه‌اي كه اگر پس از امام جواد يا ائمه ديگر ـ به نحو شرطيه امتناعيه ـ امام ديگري هم معرفي نمي‌شد، شيعيان بر امامت حضرت امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام تا روز قيامت باقي مي‌ماندند و نتيجه‌ي اين كمال جود الهي يا بركت الهي در وجود امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام است كه ظهور پيدا كرده. شواهدي هم در روايات مي‌توان بر اين نكته يافت. ✔️ نكته ديگر اين‌كه، در ميان انبيا و اولياي الهي گاهي خداي متعال امام و پيامبر را براي خلق فرستاده است ولي براي تأييد صدق آن‌ها به آن‌ها معجزه كرامت فرموده است ولي خودشان فردي از ميان انسان‌ها ـ بشر مثلكم ـ اما صاحب معجزه هستند. اما در برخي از موارد به يكي از اين دو دليل كه انسان‌ها شايستگي و قابليت دريافت فيض ملكوتي و متافيزيكي الهي را مستقيم پيدا كرده‌اند يا بدين سبب كه استعداد دريافت ابدي الهي را به دست بياورند، ـ كه هر دو توجيهاتي دارد و مي‌توان آن را تبيين كرد ـ خدا پيامبر و امامي مي‌فرستد كه خودش معجزه است، نه آن‌كه معجزه داشته باشد. در ميان پيامبران عليهم‌الصلات‌والسلام حضرت عيسي صلوات‌الله‌عليه و در ميان امامان عليهم‌الصلات‌والسلام امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام اولين معجزه الهي است به اين سبك كه عرض كردم كه در كودكي امام است، يعني در كودكي كسي است كه محيط بر عوالم هستي است كه سرّش يكي از آن دو نكته است؛ يا بدين سبب است كه انسان‌ها قابليت دريافت فيض ملكوتي الهي را دارند، يا به اين خاطر كه اين‌ها به خاطر كمال‌شان حاضرند نسبت به يك كودك چند روزه و چند ساله هم منقاد و مطيع باشند و يا بدين خاطر كه اين كودك چند ساله مي‌آيد تا انسان‌ها را براي پيامبران يا اماماني كه از كودكي امام خواهند بود، آماده سازند. 🔹 هر كدام از اين دو نكته كه باشد، نكته بسيار مهمي است درباره‌ي امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام. 🔹 بر اساس همين نکته دوم است که مي‌توان آغاز غيبت و يا مقدمات اصلي آن را از زمان امام رضا صلوات‌الله‌وسلامه‌عليه دانست. اگر چه بر اساس تعابير ديگر، غيبت از زمان امام هادي صلوات‌الله‌وسلامه‌عليه به‌آرامي شروع شده است. کانال طهور
🔹 سرّ اين‌كه در برخي از روايات و نيز آداب زيارت و مجربات در دعا و استدعا آمده است كه: 🔹 اگر كسي چيزي از امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام، آن حضرت را به امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام قسم بدهد، بدين سبب است كه امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام پاداش كمال شيعيان است، به‌گونه‌اي كه اگر پس از امام جواد يا ائمه ديگر، امام ديگري هم معرفي نمي‌شد، شيعيان بر امامت حضرت امام رضا عليه‌الصلات‌والسلام تا روز قيامت باقي مي‌ماندند و نتيجه‌ي اين كمال جود الهي يا بركت الهي در وجود امام جواد عليه‌الصلات‌والسلام است كه ظهور پيدا كرده. 🔹 شواهدي هم در روايات مي‌توان بر اين نكته يافت. کانال طهور @sharabetahour
🗂 پرونده ویژه روز عرفه و دعای عرفه 📝 در پایگاه طهور B2n.ir/s84450 🔹 تجلي توحيد در صورت ولي خدا 🔹 دعای عرفه، ظهور فنای تام تفصیلی در جهان طبیعت 🔹 وقتی به تو نگاه می‌کنم ... 🔹معانی و مصادیق عرفه 🔹زیارت عرفه؛ راه میان‌بر درک انسان کامل 🔹درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود @sharabetahour
📝 [امام حسين صلوات الله و سلامه عليه در دعای عرفه] دقايق توحيدي را از آن‌چه كه براي همگان مشهود است، از مباحث طبيعي شروع كردند و به عالی‌ترین مضامین معرفتی توحیدی که اختصاص به اولیاء الله دارد و نه‌تنها دیگران آن را نمی‌یابند، بلکه بسا آن را انکار می‌کنند، ادامه دادند. 🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 8/ 9/ 1384 @sharabetahour
📝 اين دعا [عرفه] از دعاهاي منحصر به فردي است كه حضرت تمام آن را در حال ايستاده خوانده و حضرت دست‌هاي مبارکش را بلند كرده، به‌گونه‌ای که بر حسب نقل گودی زیر بغل آن حضرت قابل رؤیت بود. 📝 با توجه به اين‌كه امام معصوم است و در سفر آخر و قبل از شهادت و با توجه به سایر ويژگي‌ها، جنبه‌هاي ولايي اين دعا هم يعني لب توحيد و مغز توحيد هم در آنجا آشكار شده است و با توجه به اين نكته، آن بخش دوم يا قسمت آخر دعا هم جزء قطعي همين دعا هست، يعني اگر كسي بتواند ترديد كند، بايد در قسمت اول دعا ترديد كند كه البته ترديدپذير نيست، ولي در قسمت آخر دعا اصلاً ترديد نمي‌شود روا داشت. چون مغز توحيد را در آنجا بيان كرده. مغز توحيد را بيان كرده، تعبير ديگرش اين است كه تجلي توحيد را در صورت ولي خدا بيان كرده است. 🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 8/ 9/ 1384 کانال طهور @sharabetahour
💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود ✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود ✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی کانال طهور @sharabetahour
💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود ✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 در مباحث دینی و عقلی و بالاتر از آن، امر مسجل و حتمی است که آدمی عین فقر است، بلکه ماسوا عین فقر است. نه‌فقط انسانی که در جهان طبیعت زندگی می‌کند عین فقر است، بلکه آنان که در مراتب بالاتر مثل مرتبه عقل هستند و همه کمالات‌شان بالفعل است، آن‌ها هم عین فقرند. بلکه بالاتر از آن، حتی مرتبه علم تفصیلی خدای متعال، بالاتر از آن، مرتبه اسماء و صفات خدای متعال عین فقرند. 🔹 در حالی که این «عینِ فقر» بودن را عامه مردم فقط در جهان طبیعت می‌بینند، خواص مردم در یک پله بالاتر در عالم مثال و برزخ می‌بینند، اخص خواص در مرتبه عقول می‌بینند. بنابراین استدلال‌هایی که حکما و غیر حکما برای اثبات وجود خدا دارند که موجودْ ـ چه مادی و چه عقول ـ به‌خاطر امکان و فقرش ممکن است، تا همین‌جا بیشتر نرفتند. علما و ابرار بالاتر از این نرفتند که تا اینجا فهمیدیم موجودات عین فقر و عین ربطند، بنابراین می‌توانند مقدمه‌ای برای فهم خدای متعال یا توحید باشند. اما این‌که مراتب تفصیلی علم خدای متعال هم عین فقر است؟ که عین ذات خدای متعال است، عین ذات چگونه می‌تواند عین فقر باشد؟ بالاتر از آن، اسمای خدای متعال چون در آن حیثیتِ ذات لحاظ می‌شود، (اگر لحاظ نشود، صفات می‌شود) با این‌که حیثیتِ ذات لحاظ می‌شود، با این حال آن‌هم عین فقر است. مرتبه صفات هم همین‌گونه است. 🔹 خدا ملاصدرا را رحمت کند، جمله‌ای کوتاه دارد که نکته بسیار مهمی است ولی چون عبارت کوتاه است و کمتر مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد و بسیاری هم می‌گویند معلوم نیست و مقصودش این نبوده چون در مباحث دیگری به تفصیل در مورد عینیت ذات و صفات صحبت کرده. در این‌جا می‌گوید که نسبت صفات به ذات، مانند نسبت ماهیت به وجود است یعنی امر اعتباری است. آن‌چه علما و حکما و عرفا و مانند آن‌ها فهمیدند تا مراتب وجود عینی است. می‌فهمند که مراتب وجود عینی، عین فقر است. بالاتر از آن را کسی سر در نمی‌آورد که چگونه می‌شود که صفات خدای متعال عین فقر باشد و در عین حال عین ذات خدای متعال هم باشد، در عین حال تجلی عینی ذات خدای متعال باشد؟ آن‌چه که عقل ما می‌رسد این است که این‌ها را ما نمی‌فهمیم. این‌ها مربوط به انبیا و اولیاست. 🔹 در همین موضوع بحث، احاطه‌ای که مستلزم احاطه علمی است، درجات مختلفی دارد. ما احتمال می‌دهیم که حتماً برخی از انبیا و اولیا هستند که قطعاً و یقیناً این مراتب را ادراک می‌کنند، ولو این‌که ما نشناسیم. اگر برخی از انبیا و اولیا باشند که این مراتب را ادراک کنند و در نتیجه ذلت، مسکنت، اضطرار و عین ربط بودن خودش را ادراک می‌کند، جایگاه و مرتبه اهل بیت پیامبر کجاست؟ و بعد از آن جایگاه خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کجاست؟ 🔹 فهمیدن این‌که فقیر بودن، ذلیل بودن، تعابیری که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام در دعای کمیل یا مناجات مسجد کوفه دارد یا آنچه که امام سجاد علیه الصلات و السلام در صحیفه مبارکه دارد، این تعبیرها که ذلیلم، حقیرم، فقیرم، مضطرم، مستکینم، مستجیرم، این‌ها را چگونه می‌شود فهمید؟ فهم ما این است که تا مرتبه عقول ظاهرش قابل فهم است، اما بالاتر از عقول برای افراد غیرِ ولی و غیرِ مرتبط با ولایت ممکن نیست، از این مرتبه بالاتر هست. 🔹 به تعبیر دیگری که با گفته‌های عرفا تناسب بیشتری داشته باشد، ما مرتبه طبیعت و نفس و قلب را حدوداً متوجه می‌شویم که ما اگر مثلاً نیازمندیم، در مرتبه طبیعت یعنی چه، اگر اضطرار ازلی و ابدی داریم در مرتبه نفس و قلب یعنی چه. این‌ها ممکن است که کمی چیزهایی را متوجه بشویم. اما در مرتبه روح این نیازمندی را فهمیدن، پیداست که کار اخص از خواص انبیاست. بالاتر از آن، مرتبه سر و خفی و اخفی را فهمیدن، داوری درباره هیچ‌کس نمی‌توانیم داشته باشیم. 🔹 انبیا و اولیا مخصوصاً خاتم انبیا و اهل بیت پاک و مطهرشان، تقاضاهای‌شان مربوط به مراتب وجودی خودشان است. ما نیاز و گرفتاری و مشکلات‌مان این است که یا دنیا نداریم یا آخرت نداریم. اگر دنیا و آخرت را داشته باشیم، دیگر با کسی کار نداریم. اما برخی دیگر نه، اصلاً دنیا و آخرت برای آن‌ها جزء نیازهایشان نیست، جزء فقر و استکانت‌شان نیست. مرتبه بالاتر است و آن مرتبه بالاتر را خودشان می‌دانند و خودشان. چنان‌که در برخی از احادیث که به صعب و مستصعب مشهور شده، می‌فرماید که حدیث ما «لایحتمله الا ملک مقرب»، در مرتبه دیگر می‌فرماید «لایحتمله ملک مقرب و لا نبی مرسل و لا مؤمن امتحن الله قلبه للایمان». درجات بالاتری هست که ما توان سرک کشیدن نداریم، اگر کسی هم سرک بکشد، شهاب ثاقب مانعش خواهد شد. کانال طهور @sharabetahour