هدایت شده از طهور
🔊 [آواهنگ]
💠 فضيلت زيارت امام رضا (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
📝 زائر امام رضا (عليه السلام) كسي است كه از نعمت خاص ولايت خاندان پيامبر (صلوات الله و سلام عليهم) به طور كامل برخوردار است ...
📝 كسي كه به امام رضا (عليه السلام) اعتقاد داشته باشد، همهي امامان دوازدهگانه، معصومين چهاردهگانه، همهي انبيا و اوليا، فرشتگان، كتابهاي آسماني، همهي غيب، همه چيز را قبول دارد ...
📝 زائر امام رضا (عليه الصلات و السلام) زائر عام و تام و كامل است، زائري است كه ختم همهي زوار در همهي عالم است ...
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
[آواهنگ] عظمت امام خميني (قدس سره).mp3
2.06M
🔊 [آواهنگ]
💠 عظمت امام خمینی (قدس سره)
هدایت شده از طهور
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
Erfan97-05-01.mp3
3.88M
🔊 #صوت
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره
🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97
هدایت شده از طهور
💠 ظهور اخلاق قرآنی در امام خمینی قدس سره
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🗂 گزیده درس عرفان نظری ـ دوره دکتری 97
🔹 اولیا چنین نیستند که برای رسیدن به اهداف عالی و متعالی راهها، افعال، افکار و اخلاق خطا را بهکار ببرند.
🔹 اخلاق انبیا از قسم اخلاق قرآنی و نبوی است؛ اخلاقی که دیگران وقتی به آن نگاه میکنند، اگر جایگاه نبی و ولی را ندانند، آن را نقد میکنند. مانند رفتار امیرالمؤمنین علیه السلام با مسکین و یتیم و فقیر و نزول سوره هل اتی و نیز آزاد کردن آب در جنگ صفین
🔹 اخلاق قرآنی برای غیر اولیا، الگو و اسوه نیست.
🔹 تاریخ جنگ و دفاع مقدس را باید همه یکبار بخوانند
🔹 خداوند حضرت امام رحمت الله علیه را رحمت کند. وقتی که در عملیات بیت المقدس خرمشهر آزاد شد، همه گفتند یا جنگ را تمام کنیم یا برویم در داخل عراق جایی را بگیریم تا بلکه آنها کوتاه بیایند. امام تا مدتها قبول نمیکردند. میفرمودند جنگ را تمام نمیکنیم و هیچ جا از عراق را هم نگیرید. تقصیر مردم عراق چیست؟
🔹 وقتی جنگ شهرها شروع شد و به شهرها موشک میزدند، اصرار بر این بود که مقابله به مثل کنیم. امام میگفتند نزنید.
🔹 این اخلاق قرآنی است. اگر متخلق به اخلاق قرآنی بودی شکست میخوری! میگوید عیبی ندارد.
🔹 قرار است خدای متعال ما را به عنوان بندهای که انجام وظیفه میکند، بپذیرد. بنابراین تا آخرین روزهای جنگ هرگز مناطق مسکونی را نزدند، مناطق غیر مسکونی را زدند. اما حملات شیمیایی را اصلاً حتی در شرایط اضطرار امام اجازه ندادند.
🔹 هرکه به درجات عالی از مراتب و درجات ولایت دست پیدا کرد و در آن استقرار پیدا کرد، به اخلاق ویژه قرآنی پیدا میکند.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 امام جواد (علیه السلام)؛ پاداش كمال شيعيان
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 راجع به امام جواد عليهالصلاتوالسلام چند نكته را ميتوانم خدمتتان عرض كنم.
✔️ يك نكته همان است كه دربارهي امام رضا عليهالصلاتوالسلام و عالم بودن آن حضرت گفته شد و تكرار نميكنم و بر اساس آن ـ چنانكه گفته شد ـ همهي خاندان پيامبر عليهمالصلاتوالسلام صاحب جود و کرم ذاتي و فعلي (جواد) هستند.
✔️ نكتهي دوم، با توجه به اينكه امامت در امام رضا عليهالصلاتوالسلام به تماميت رسيده، بهگونهاي كه تمام كساني كه امام رضا عليهالصلاتوالسلام را به امامت شناختند و بدو ايمان آوردند، به مرتبهاي از بلوغ، تعقل و كمال دست پيدا كردهاند كه گويي ميتوانند حقيقت امامت را دريابند، هر چند مصداق آن غير متعارف باشد. در اين صورت، شيعيان امام رضا عليهالصلاتوالسلام كمّل شيعيان هستند، يعني به اوج تعالي شيعه رسيدند.
🔹 بر اين اساس چون به كمال رسيدند، شايستهي دريافت پاداشي فراتر از همهي عالم هستي هستند، پاداش هم نتيجه كمال يا استكمال است. اينكه پاداششان بايد فراتر از عالم هستي باشد، به خاطر اين است كه آن كمالي كه يافتهاند، فراتر از عالم هستي است؛ كمالي كه يافتهاند امامت و حقيقت امامت است بدون توجه به ويژگيهاي عرفي و طبيعي. چون حقيقت امامت را يافتهاند، تجزيه و تقسيم و مانند آن بعد از امام رضا عليهالصلاتوالسلام رخ نداد و رخ نميدهد. اما در گذشته چون شيعيان به حقيقت و تماميت امامت دست پيدا نكرده بودند، بهراحتي با اندكي شرايط اجتماعي، سياسي، اقتصادي و مانند آن عمداً يا سهواً؛ خواسته يا ناخواسته امام را گم ميكردند، بنابراين جمعي دو امامي، سه امامي و ... شدند. وقتي به امام رضا عليهالصلاتوالسلام رسيد، شيعه بهجاي آنكه امام را بيابد، امامت را يافته است و اين يعني دريافت امانت، خلافت، ولايت و حقيقت توحيد.
🔹 بنابراين چون كمال نامتناهي است، پاداش آنهم بايد نامتناهي باشد. اين پاداش نامتناهي براي شيعيان خالص، وجود مبارك امام جواد عليهالصلاتوالسلام است و سرّ اينكه در برخي از روايات ـ بر حسب نقل ـ و نيز آداب زيارت و مجربات در دعا و استدعا آمده است كه اگر كسي چيزي از امام رضا عليهالصلاتوالسلام، آن حضرت را به امام جواد عليهالصلاتوالسلام قسم بدهد، بدين سبب است كه امام جواد عليهالصلاتوالسلام پاداش كمال شيعيان است، بهگونهاي كه اگر پس از امام جواد يا ائمه ديگر ـ به نحو شرطيه امتناعيه ـ امام ديگري هم معرفي نميشد، شيعيان بر امامت حضرت امام رضا عليهالصلاتوالسلام تا روز قيامت باقي ميماندند و نتيجهي اين كمال جود الهي يا بركت الهي در وجود امام جواد عليهالصلاتوالسلام است كه ظهور پيدا كرده. شواهدي هم در روايات ميتوان بر اين نكته يافت.
✔️ نكته ديگر اينكه، در ميان انبيا و اولياي الهي گاهي خداي متعال امام و پيامبر را براي خلق فرستاده است ولي براي تأييد صدق آنها به آنها معجزه كرامت فرموده است ولي خودشان فردي از ميان انسانها ـ بشر مثلكم ـ اما صاحب معجزه هستند. اما در برخي از موارد به يكي از اين دو دليل كه انسانها شايستگي و قابليت دريافت فيض ملكوتي و متافيزيكي الهي را مستقيم پيدا كردهاند يا بدين سبب كه استعداد دريافت ابدي الهي را به دست بياورند، ـ كه هر دو توجيهاتي دارد و ميتوان آن را تبيين كرد ـ خدا پيامبر و امامي ميفرستد كه خودش معجزه است، نه آنكه معجزه داشته باشد. در ميان پيامبران عليهمالصلاتوالسلام حضرت عيسي صلواتاللهعليه و در ميان امامان عليهمالصلاتوالسلام امام جواد عليهالصلاتوالسلام اولين معجزه الهي است به اين سبك كه عرض كردم كه در كودكي امام است، يعني در كودكي كسي است كه محيط بر عوالم هستي است كه سرّش يكي از آن دو نكته است؛ يا بدين سبب است كه انسانها قابليت دريافت فيض ملكوتي الهي را دارند، يا به اين خاطر كه اينها به خاطر كمالشان حاضرند نسبت به يك كودك چند روزه و چند ساله هم منقاد و مطيع باشند و يا بدين خاطر كه اين كودك چند ساله ميآيد تا انسانها را براي پيامبران يا اماماني كه از كودكي امام خواهند بود، آماده سازند.
🔹 هر كدام از اين دو نكته كه باشد، نكته بسيار مهمي است دربارهي امام جواد عليهالصلاتوالسلام.
🔹 بر اساس همين نکته دوم است که ميتوان آغاز غيبت و يا مقدمات اصلي آن را از زمان امام رضا صلواتاللهوسلامهعليه دانست. اگر چه بر اساس تعابير ديگر، غيبت از زمان امام هادي صلواتاللهوسلامهعليه بهآرامي شروع شده است.
کانال طهور
#سخن_نگاشت
#امام_جواد
🔹 سرّ اينكه در برخي از روايات و نيز آداب زيارت و مجربات در دعا و استدعا آمده است كه:
🔹 اگر كسي چيزي از امام رضا عليهالصلاتوالسلام، آن حضرت را به امام جواد عليهالصلاتوالسلام قسم بدهد، بدين سبب است كه امام جواد عليهالصلاتوالسلام پاداش كمال شيعيان است، بهگونهاي كه اگر پس از امام جواد يا ائمه ديگر، امام ديگري هم معرفي نميشد، شيعيان بر امامت حضرت امام رضا عليهالصلاتوالسلام تا روز قيامت باقي ميماندند و نتيجهي اين كمال جود الهي يا بركت الهي در وجود امام جواد عليهالصلاتوالسلام است كه ظهور پيدا كرده.
🔹 شواهدي هم در روايات ميتوان بر اين نكته يافت.
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
🗂 پرونده ویژه روز عرفه و دعای عرفه
📝 در پایگاه طهور
B2n.ir/s84450
🔹 تجلي توحيد در صورت ولي خدا
🔹 دعای عرفه، ظهور فنای تام تفصیلی در جهان طبیعت
🔹 وقتی به تو نگاه میکنم ...
🔹معانی و مصادیق عرفه
🔹زیارت عرفه؛ راه میانبر درک انسان کامل
🔹درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#عرفه
📝 [امام حسين صلوات الله و سلامه عليه در دعای عرفه] دقايق توحيدي را از آنچه كه براي همگان مشهود است، از مباحث طبيعي شروع كردند و به عالیترین مضامین معرفتی توحیدی که اختصاص به اولیاء الله دارد و نهتنها دیگران آن را نمییابند، بلکه بسا آن را انکار میکنند، ادامه دادند.
🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 8/ 9/ 1384
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#عرفه
📝 اين دعا [عرفه] از دعاهاي منحصر به فردي است كه حضرت تمام آن را در حال ايستاده خوانده و حضرت دستهاي مبارکش را بلند كرده، بهگونهای که بر حسب نقل گودی زیر بغل آن حضرت قابل رؤیت بود.
📝 با توجه به اينكه امام معصوم است و در سفر آخر و قبل از شهادت و با توجه به سایر ويژگيها، جنبههاي ولايي اين دعا هم يعني لب توحيد و مغز توحيد هم در آنجا آشكار شده است و با توجه به اين نكته، آن بخش دوم يا قسمت آخر دعا هم جزء قطعي همين دعا هست، يعني اگر كسي بتواند ترديد كند، بايد در قسمت اول دعا ترديد كند كه البته ترديدپذير نيست، ولي در قسمت آخر دعا اصلاً ترديد نميشود روا داشت. چون مغز توحيد را در آنجا بيان كرده. مغز توحيد را بيان كرده، تعبير ديگرش اين است كه تجلي توحيد را در صورت ولي خدا بيان كرده است.
🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 8/ 9/ 1384
کانال طهور
@sharabetahour
💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود
✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
14021020-05Arafeh.mp3
2.24M
🔊 #صوت
💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود
✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
کانال طهور
@sharabetahour
💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود
✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔹 در مباحث دینی و عقلی و بالاتر از آن، امر مسجل و حتمی است که آدمی عین فقر است، بلکه ماسوا عین فقر است. نهفقط انسانی که در جهان طبیعت زندگی میکند عین فقر است، بلکه آنان که در مراتب بالاتر مثل مرتبه عقل هستند و همه کمالاتشان بالفعل است، آنها هم عین فقرند. بلکه بالاتر از آن، حتی مرتبه علم تفصیلی خدای متعال، بالاتر از آن، مرتبه اسماء و صفات خدای متعال عین فقرند.
🔹 در حالی که این «عینِ فقر» بودن را عامه مردم فقط در جهان طبیعت میبینند، خواص مردم در یک پله بالاتر در عالم مثال و برزخ میبینند، اخص خواص در مرتبه عقول میبینند. بنابراین استدلالهایی که حکما و غیر حکما برای اثبات وجود خدا دارند که موجودْ ـ چه مادی و چه عقول ـ بهخاطر امکان و فقرش ممکن است، تا همینجا بیشتر نرفتند. علما و ابرار بالاتر از این نرفتند که تا اینجا فهمیدیم موجودات عین فقر و عین ربطند، بنابراین میتوانند مقدمهای برای فهم خدای متعال یا توحید باشند. اما اینکه مراتب تفصیلی علم خدای متعال هم عین فقر است؟ که عین ذات خدای متعال است، عین ذات چگونه میتواند عین فقر باشد؟ بالاتر از آن، اسمای خدای متعال چون در آن حیثیتِ ذات لحاظ میشود، (اگر لحاظ نشود، صفات میشود) با اینکه حیثیتِ ذات لحاظ میشود، با این حال آنهم عین فقر است. مرتبه صفات هم همینگونه است.
🔹 خدا ملاصدرا را رحمت کند، جملهای کوتاه دارد که نکته بسیار مهمی است ولی چون عبارت کوتاه است و کمتر مورد توجه قرار گرفته و میگیرد و بسیاری هم میگویند معلوم نیست و مقصودش این نبوده چون در مباحث دیگری به تفصیل در مورد عینیت ذات و صفات صحبت کرده. در اینجا میگوید که نسبت صفات به ذات، مانند نسبت ماهیت به وجود است یعنی امر اعتباری است. آنچه علما و حکما و عرفا و مانند آنها فهمیدند تا مراتب وجود عینی است. میفهمند که مراتب وجود عینی، عین فقر است. بالاتر از آن را کسی سر در نمیآورد که چگونه میشود که صفات خدای متعال عین فقر باشد و در عین حال عین ذات خدای متعال هم باشد، در عین حال تجلی عینی ذات خدای متعال باشد؟ آنچه که عقل ما میرسد این است که اینها را ما نمیفهمیم. اینها مربوط به انبیا و اولیاست.
🔹 در همین موضوع بحث، احاطهای که مستلزم احاطه علمی است، درجات مختلفی دارد. ما احتمال میدهیم که حتماً برخی از انبیا و اولیا هستند که قطعاً و یقیناً این مراتب را ادراک میکنند، ولو اینکه ما نشناسیم. اگر برخی از انبیا و اولیا باشند که این مراتب را ادراک کنند و در نتیجه ذلت، مسکنت، اضطرار و عین ربط بودن خودش را ادراک میکند، جایگاه و مرتبه اهل بیت پیامبر کجاست؟ و بعد از آن جایگاه خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کجاست؟
🔹 فهمیدن اینکه فقیر بودن، ذلیل بودن، تعابیری که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام در دعای کمیل یا مناجات مسجد کوفه دارد یا آنچه که امام سجاد علیه الصلات و السلام در صحیفه مبارکه دارد، این تعبیرها که ذلیلم، حقیرم، فقیرم، مضطرم، مستکینم، مستجیرم، اینها را چگونه میشود فهمید؟ فهم ما این است که تا مرتبه عقول ظاهرش قابل فهم است، اما بالاتر از عقول برای افراد غیرِ ولی و غیرِ مرتبط با ولایت ممکن نیست، از این مرتبه بالاتر هست.
🔹 به تعبیر دیگری که با گفتههای عرفا تناسب بیشتری داشته باشد، ما مرتبه طبیعت و نفس و قلب را حدوداً متوجه میشویم که ما اگر مثلاً نیازمندیم، در مرتبه طبیعت یعنی چه، اگر اضطرار ازلی و ابدی داریم در مرتبه نفس و قلب یعنی چه. اینها ممکن است که کمی چیزهایی را متوجه بشویم. اما در مرتبه روح این نیازمندی را فهمیدن، پیداست که کار اخص از خواص انبیاست. بالاتر از آن، مرتبه سر و خفی و اخفی را فهمیدن، داوری درباره هیچکس نمیتوانیم داشته باشیم.
🔹 انبیا و اولیا مخصوصاً خاتم انبیا و اهل بیت پاک و مطهرشان، تقاضاهایشان مربوط به مراتب وجودی خودشان است. ما نیاز و گرفتاری و مشکلاتمان این است که یا دنیا نداریم یا آخرت نداریم. اگر دنیا و آخرت را داشته باشیم، دیگر با کسی کار نداریم. اما برخی دیگر نه، اصلاً دنیا و آخرت برای آنها جزء نیازهایشان نیست، جزء فقر و استکانتشان نیست. مرتبه بالاتر است و آن مرتبه بالاتر را خودشان میدانند و خودشان. چنانکه در برخی از احادیث که به صعب و مستصعب مشهور شده، میفرماید که حدیث ما «لایحتمله الا ملک مقرب»، در مرتبه دیگر میفرماید «لایحتمله ملک مقرب و لا نبی مرسل و لا مؤمن امتحن الله قلبه للایمان». درجات بالاتری هست که ما توان سرک کشیدن نداریم، اگر کسی هم سرک بکشد، شهاب ثاقب مانعش خواهد شد.
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#عرفه
📝 اگر كسي بخشهاي آخر اين دعاي شريف را بتواند بفهمد، ظهور را بتواند بفهمد، غيبت محض و فراگير و مطلقِ غير خدا را بتواند بفهمد، در واقع، نكتهي دقيق و عميق و حقيقي اين دعا را که مربوط به همان قسمت آخر است و در واقع ثمرهي و نتيجهي توحيد را بيان ميكند، فهمیده است.
🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 8/ 9/ 1384
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#عرفه
📝 هدف از دعای عرفه، رسیدن به معرفت است که این دعا هم ابزار، هم مسیر و هم مقصد است، آنهم رسیدن به معرفت تفصیلی اسماء کلی، اسماء جزئی و هم مظاهر اسماء جزئی تفصیلی که در جهان طبیعت است و فروتر از جهان طبیعت هم معنا ندارد.
🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 24/ 5/ 1397
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#عرفه
📝 در این دعا اوج عبودیت و تحقق فنا برای انسان کامل، برای امام حسین و امثال امام حسین علیهم الصلات و السلام آشکار شده. برای دیگران و ما انسانهای معمولی و انسانهای بهتر از ما، ممکن است فنا اتفاق نیفتد و تشبه به فنا ممکن است که اتفاق بیفتد.
🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 24/ 5/ 1397
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
💠 عظمت نهضت علمی امام باقر (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
هدایت شده از طهور
EmamBaqer01.mp3
1.47M
🔊 #صوت
💠 عظمت نهضت علمی امام باقر (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت
هدایت شده از طهور
💠 عظمت نهضت علمی امام باقر (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت
📝 همچنان که مکرر گفته شد، هر یک از خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام با توجه به اوضاع عصر و زمانه و مردم و مخاطبان و مانند آن به یکی از صفاتشان شناخته شدند، بهخاطر اینکه یکی از صفاتشان برای دیگران اظهر از سایر صفاتشان بود.
📝 درباره اینکه حضرت امام محمد باقر علیه الصلات و السلام به عنوان باقر العلوم بعد از پیامبران شناخته شده، قدری توضیح میدهم که اولاً اگر امام باقر علیه الصلات و السلام در عصر خود حضور نداشت ـ به نحو شرطیه امتناعیه ـ هرگز امام رضا صلوات الله علیهم اجمعین عالم آل محمد نبود. به این خاطر که اگر پیشتر، امام باقر صلوات الله و سلامه علیه نبودند، اکثریت قریب به اتفاق انسانها در حوزه معارف الهی جاهل حقیقی و جاهل مرکب بودند. در نتیجه در حضور امام رضا صلوات الله و سلامه علیه که میآمدند، برتری امام رضا بر دیگران، برتری عالم بر جهالی بود که هیچی نمیدانستند.
📝 ولی کار امام باقر صلوات الله و سلامه علیه که علم را شکافت نهتنها برای شیعیان، شیعیان خالص و نه اهل سنت، [بلکه] برای تمام انسانهایی که با واسطه یا بیواسطه به آن حضرت دسترسی داشتند، سبب شد که از دریای بیکرانه علم نبوی و ولوی حداکثر استفاده را ببرند و به درجاتی از علم رسیدند که وقتی امام رضا علیه الصلات و السلام در عصر خود در میان انسانهایی قرار گرفت که از امام باقر علیه الصلات و السلام با واسطه و بیواسطه استفاده کرده بودند، در واقع در میان علما ظهور کرد.
📝 به همین سبب چنان شکوک، تردیدها و مانند آن در زمان امام رضا صلوات الله و سلامه علیه برطرف شد که گویی کسی در حقانیت اهل بیت علیهم الصلات و السلام و حقانیت روایاتی که از پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما السلام تا امام دوازدهم آمده است، دیگر کسی شک و تردید نکرد.
📝 اینها از برکات امام باقر علیه الصلات و السلام است که در حوزه علمی و درسی که داشت همگان استفاده میکردند، چه آن کسانی که بی واسطه استفاده میکردند و چه کسانی که با واسطه. یعنی بعد از ظهور برخی از انبیا که به توسعه و گسترش علمی چنان اقدام کردند که بی سابقه بوده، حضرت امام باقر علیه الصلات و السلام در کشف دقایق و لطایف معارف الهی که عامه مردم بفهمند و به درجاتی از علم و اجتهاد برسند، چنان موفق بود که در هیچ یک از انبیا و و اولیا چنین زمینه عصری و نسبی و مخاطب را نداریم که به این درجه از موفقیت رسیده باشند.
📝 انسانها با مشاهده انبیا علوم لدنی و غیبی، علومی که از کتاب و دفتر و مدرسه و مانند اینها نمیتوان دریافت را در انبیا مشاهده کردند، از جمله از پیامبر اسلام. بعد از پیامبران زمانی فراهم نشد تا امام معصومی بر منبر بنشیند و حقایق و لطایف علوم و معارف الهی که پیامبران بیان میکردند، بیان کرده باشد. بهترین زمان، زمان امام محمد باقر علیه الصلات و السلام است و تثبیت زمان امام باقر مربوط به زمان امام صادق است صلوات الله و سلامه علیهما که در جای دیگری عرض میکنم.
کانال طهور
هدایت شده از طهور
💠 وصیت امام باقر (علیه السلام)
🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت
📝 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ: أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى
📝 حضرت صادق (علیه السلام) فرمود پدرم به من سفارش کرد که از مالم فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرايان به مدت ده سال در ايام حج در مني برايم نوحهسرایي کنند. (بحار الأنوار، ج46، ص220)
📝 با توجه به اینکه زمان امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما، اواخر زمان بنی امیه و اوایل زمان بنی عباس است، البته از جهتی درست است که زمینه برای انتقال و نشر معارف الهی فراهم شده ولی بسیاری گمانشان بر این بود که این دو امام بزرگوار به مرگ طبیعی از دنیا رفتند. به مرگ طبیعی از دنیا رفتن نقص نیست ولی اگر لازمهاش این باشد که حکام و سلاطین و امرای وقت با امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما درگیر نبودند و اختلاف و تعارض نداشتند و در نتیجه آنها تبرئه بشوند، این باید دخل مقدر بشود. به همین خاطر است که حضرت حسب نقل با این وصیتی که فرمودند یعنی من هم کشته شدم و در مصیبت من هم اشک بریزید. یعنی خیال نکنید چون بنی امیه نفرات آخرشان هستند، مانند گذشتگان خود نیستند و آن ظلم و جور معاویه و یزید را ندارند یا بنی عباس که اولین نفراتشان هستند، هنوز مثلاً مانند هارون نیستند. اینگونه نیست.
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour
#سخن_نگاشت
#عرفه
📝 اصلاً عرفه به معنای ولی کاملی است که مقصود از عرفه شناختن اوست، در روایات متعدد داریم که در شب و روز عرفه با اینکه جمعی به صحرای عرفات رفتهاند و در آنجا مشغول راز و نیاز هستند، خدای متعال اول توجه رحمت و نزول و هبوط رحمت تام و عامش را بر زائران حضرت اباعبدالله علیه الصلات و السلام معطوف میدارد و نازل میکند، آنگاه به کسانی که در صحرای عرفات مشغول عبادت هستند.
📝 این به این خاطر است که کسانی که در آنجا [عرفات] هستند، در عرفه هستند ولی عرفه به معنای زمان و مکان است؛ اما عرفه به معنای فاعل و مخصوصاً عرفه به معنای فاعل مطلوب، نصیب کسانی میشود که همراه و ملازم و مصاحب با انبیا و اولیا بهویژه اولیای محمدی باشند.
🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 28/ 4/ 1400
کانال طهور
@sharabetahour
💠 زیارت عرفه؛ راه میانبر درک انسان کامل
📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی
🔊 صوت در ادامه🔽🔽
کانال طهور
@sharabetahour