eitaa logo
طهور
521 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
313 ویدیو
6 فایل
پایگاه اطلاع رسانی طهور؛ نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین استاد دكتر سيدمرتضی حسينی شاهرودی نشانی: tahour.ir ایتا | سروش | بله @sharabetahour آپارات: tahourap
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 اين دعا [عرفه] از دعاهاي منحصر به فردي است كه حضرت تمام آن را در حال ايستاده خوانده و حضرت دست‌هاي مبارکش را بلند كرده، به‌گونه‌ای که بر حسب نقل گودی زیر بغل آن حضرت قابل رؤیت بود. 📝 با توجه به اين‌كه امام معصوم است و در سفر آخر و قبل از شهادت و با توجه به سایر ويژگي‌ها، جنبه‌هاي ولايي اين دعا هم يعني لب توحيد و مغز توحيد هم در آنجا آشكار شده است و با توجه به اين نكته، آن بخش دوم يا قسمت آخر دعا هم جزء قطعي همين دعا هست، يعني اگر كسي بتواند ترديد كند، بايد در قسمت اول دعا ترديد كند كه البته ترديدپذير نيست، ولي در قسمت آخر دعا اصلاً ترديد نمي‌شود روا داشت. چون مغز توحيد را در آنجا بيان كرده. مغز توحيد را بيان كرده، تعبير ديگرش اين است كه تجلي توحيد را در صورت ولي خدا بيان كرده است. 🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 8/ 9/ 1384 کانال طهور @sharabetahour
💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود ✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود ✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی کانال طهور @sharabetahour
💠 درک «عینِ فقر» در مراتب مختلف وجود ✔️ تأملی در عبارت «اوقفنی علی مراکز اضطراری» در دعای عرفه امام حسین علیه الصلات و السلام 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 در مباحث دینی و عقلی و بالاتر از آن، امر مسجل و حتمی است که آدمی عین فقر است، بلکه ماسوا عین فقر است. نه‌فقط انسانی که در جهان طبیعت زندگی می‌کند عین فقر است، بلکه آنان که در مراتب بالاتر مثل مرتبه عقل هستند و همه کمالات‌شان بالفعل است، آن‌ها هم عین فقرند. بلکه بالاتر از آن، حتی مرتبه علم تفصیلی خدای متعال، بالاتر از آن، مرتبه اسماء و صفات خدای متعال عین فقرند. 🔹 در حالی که این «عینِ فقر» بودن را عامه مردم فقط در جهان طبیعت می‌بینند، خواص مردم در یک پله بالاتر در عالم مثال و برزخ می‌بینند، اخص خواص در مرتبه عقول می‌بینند. بنابراین استدلال‌هایی که حکما و غیر حکما برای اثبات وجود خدا دارند که موجودْ ـ چه مادی و چه عقول ـ به‌خاطر امکان و فقرش ممکن است، تا همین‌جا بیشتر نرفتند. علما و ابرار بالاتر از این نرفتند که تا اینجا فهمیدیم موجودات عین فقر و عین ربطند، بنابراین می‌توانند مقدمه‌ای برای فهم خدای متعال یا توحید باشند. اما این‌که مراتب تفصیلی علم خدای متعال هم عین فقر است؟ که عین ذات خدای متعال است، عین ذات چگونه می‌تواند عین فقر باشد؟ بالاتر از آن، اسمای خدای متعال چون در آن حیثیتِ ذات لحاظ می‌شود، (اگر لحاظ نشود، صفات می‌شود) با این‌که حیثیتِ ذات لحاظ می‌شود، با این حال آن‌هم عین فقر است. مرتبه صفات هم همین‌گونه است. 🔹 خدا ملاصدرا را رحمت کند، جمله‌ای کوتاه دارد که نکته بسیار مهمی است ولی چون عبارت کوتاه است و کمتر مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد و بسیاری هم می‌گویند معلوم نیست و مقصودش این نبوده چون در مباحث دیگری به تفصیل در مورد عینیت ذات و صفات صحبت کرده. در این‌جا می‌گوید که نسبت صفات به ذات، مانند نسبت ماهیت به وجود است یعنی امر اعتباری است. آن‌چه علما و حکما و عرفا و مانند آن‌ها فهمیدند تا مراتب وجود عینی است. می‌فهمند که مراتب وجود عینی، عین فقر است. بالاتر از آن را کسی سر در نمی‌آورد که چگونه می‌شود که صفات خدای متعال عین فقر باشد و در عین حال عین ذات خدای متعال هم باشد، در عین حال تجلی عینی ذات خدای متعال باشد؟ آن‌چه که عقل ما می‌رسد این است که این‌ها را ما نمی‌فهمیم. این‌ها مربوط به انبیا و اولیاست. 🔹 در همین موضوع بحث، احاطه‌ای که مستلزم احاطه علمی است، درجات مختلفی دارد. ما احتمال می‌دهیم که حتماً برخی از انبیا و اولیا هستند که قطعاً و یقیناً این مراتب را ادراک می‌کنند، ولو این‌که ما نشناسیم. اگر برخی از انبیا و اولیا باشند که این مراتب را ادراک کنند و در نتیجه ذلت، مسکنت، اضطرار و عین ربط بودن خودش را ادراک می‌کند، جایگاه و مرتبه اهل بیت پیامبر کجاست؟ و بعد از آن جایگاه خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کجاست؟ 🔹 فهمیدن این‌که فقیر بودن، ذلیل بودن، تعابیری که امیرالمؤمنین علیه الصلات و السلام در دعای کمیل یا مناجات مسجد کوفه دارد یا آنچه که امام سجاد علیه الصلات و السلام در صحیفه مبارکه دارد، این تعبیرها که ذلیلم، حقیرم، فقیرم، مضطرم، مستکینم، مستجیرم، این‌ها را چگونه می‌شود فهمید؟ فهم ما این است که تا مرتبه عقول ظاهرش قابل فهم است، اما بالاتر از عقول برای افراد غیرِ ولی و غیرِ مرتبط با ولایت ممکن نیست، از این مرتبه بالاتر هست. 🔹 به تعبیر دیگری که با گفته‌های عرفا تناسب بیشتری داشته باشد، ما مرتبه طبیعت و نفس و قلب را حدوداً متوجه می‌شویم که ما اگر مثلاً نیازمندیم، در مرتبه طبیعت یعنی چه، اگر اضطرار ازلی و ابدی داریم در مرتبه نفس و قلب یعنی چه. این‌ها ممکن است که کمی چیزهایی را متوجه بشویم. اما در مرتبه روح این نیازمندی را فهمیدن، پیداست که کار اخص از خواص انبیاست. بالاتر از آن، مرتبه سر و خفی و اخفی را فهمیدن، داوری درباره هیچ‌کس نمی‌توانیم داشته باشیم. 🔹 انبیا و اولیا مخصوصاً خاتم انبیا و اهل بیت پاک و مطهرشان، تقاضاهای‌شان مربوط به مراتب وجودی خودشان است. ما نیاز و گرفتاری و مشکلات‌مان این است که یا دنیا نداریم یا آخرت نداریم. اگر دنیا و آخرت را داشته باشیم، دیگر با کسی کار نداریم. اما برخی دیگر نه، اصلاً دنیا و آخرت برای آن‌ها جزء نیازهایشان نیست، جزء فقر و استکانت‌شان نیست. مرتبه بالاتر است و آن مرتبه بالاتر را خودشان می‌دانند و خودشان. چنان‌که در برخی از احادیث که به صعب و مستصعب مشهور شده، می‌فرماید که حدیث ما «لایحتمله الا ملک مقرب»، در مرتبه دیگر می‌فرماید «لایحتمله ملک مقرب و لا نبی مرسل و لا مؤمن امتحن الله قلبه للایمان». درجات بالاتری هست که ما توان سرک کشیدن نداریم، اگر کسی هم سرک بکشد، شهاب ثاقب مانعش خواهد شد. کانال طهور @sharabetahour
📝 اگر كسي بخش‌هاي آخر اين دعاي شريف را بتواند بفهمد، ظهور را بتواند بفهمد، غيبت محض و فراگير و مطلقِ غير خدا را بتواند بفهمد، در واقع، نكته‌ي دقيق و عميق و حقيقي اين دعا را که مربوط به همان قسمت آخر است و در واقع ثمره‌ي و نتيجه‌ي توحيد را بيان مي‌كند، فهمیده است. 🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 8/ 9/ 1384 کانال طهور @sharabetahour
📝 هدف از دعای عرفه، رسیدن به معرفت است که این دعا هم ابزار، هم مسیر و هم مقصد است، آن‌هم رسیدن به معرفت تفصیلی اسماء کلی، اسماء جزئی و هم مظاهر اسماء جزئی تفصیلی که در جهان طبیعت است و فروتر از جهان طبیعت هم معنا ندارد. 🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 24/ 5/ 1397 کانال طهور @sharabetahour
📝 در این دعا اوج عبودیت و تحقق فنا برای انسان کامل، برای امام حسین و امثال امام حسین علیهم الصلات و السلام آشکار شده. برای دیگران و ما انسان‌های معمولی و انسان‌های بهتر از ما، ممکن است فنا اتفاق نیفتد و تشبه به فنا ممکن است که اتفاق بیفتد. 🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 24/ 5/ 1397 کانال طهور @sharabetahour
💠 عظمت نهضت علمی امام باقر (علیه السلام) 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 عظمت نهضت علمی امام باقر (علیه السلام) 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت
💠 عظمت نهضت علمی امام باقر (علیه السلام) 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت 📝 همچنان که مکرر گفته شد، هر یک از خاندان پیامبر علیهم الصلات و السلام با توجه به اوضاع عصر و زمانه و مردم و مخاطبان و مانند آن به یکی از صفات‌شان شناخته شدند، به‌خاطر این‌که یکی از صفات‌شان برای دیگران اظهر از سایر صفاتشان بود. 📝 درباره این‌که حضرت امام محمد باقر علیه الصلات و السلام به عنوان باقر العلوم بعد از پیامبران شناخته شده، قدری توضیح می‌دهم که اولاً اگر امام باقر علیه الصلات و السلام در عصر خود حضور نداشت ـ به نحو شرطیه امتناعیه ـ هرگز امام رضا صلوات الله علیهم اجمعین عالم آل محمد نبود. به این خاطر که اگر پیشتر، امام باقر صلوات الله و سلامه علیه نبودند، اکثریت قریب به اتفاق انسان‌ها در حوزه معارف الهی جاهل حقیقی و جاهل مرکب بودند. در نتیجه در حضور امام رضا صلوات الله و سلامه علیه که می‌آمدند، برتری امام رضا بر دیگران، برتری عالم بر جهالی بود که هیچی نمی‌دانستند. 📝 ولی کار امام باقر صلوات الله و سلامه علیه که علم را شکافت نه‌تنها برای شیعیان، شیعیان خالص و نه اهل سنت، [بلکه] برای تمام انسان‌هایی که با واسطه یا بی‌واسطه به آن حضرت دسترسی داشتند، سبب شد که از دریای بیکرانه علم نبوی و ولوی حداکثر استفاده را ببرند و به درجاتی از علم رسیدند که وقتی امام رضا علیه الصلات و السلام در عصر خود در میان انسان‌هایی قرار گرفت که از امام باقر علیه الصلات و السلام با واسطه و بی‌واسطه استفاده کرده بودند، در واقع در میان علما ظهور کرد. 📝 به همین سبب چنان شکوک، تردیدها و مانند آن در زمان امام رضا صلوات الله و سلامه علیه برطرف شد که گویی کسی در حقانیت اهل بیت علیهم الصلات و السلام و حقانیت روایاتی که از پیامبر و امیرالمؤمنین علیهما السلام تا امام دوازدهم آمده است، دیگر کسی شک و تردید نکرد. 📝 این‌ها از برکات امام باقر علیه الصلات و السلام است که در حوزه علمی و درسی که داشت همگان استفاده می‌کردند، چه آن کسانی که بی واسطه استفاده می‌کردند و چه کسانی که با واسطه. یعنی بعد از ظهور برخی از انبیا که به توسعه و گسترش علمی چنان اقدام کردند که بی سابقه بوده، حضرت امام باقر علیه الصلات و السلام در کشف دقایق و لطایف معارف الهی که عامه مردم بفهمند و به درجاتی از علم و اجتهاد برسند، چنان موفق بود که در هیچ یک از انبیا و و اولیا چنین زمینه عصری و نسبی و مخاطب را نداریم که به این درجه از موفقیت رسیده باشند. 📝 انسان‌ها با مشاهده انبیا علوم لدنی و غیبی، علومی که از کتاب و دفتر و مدرسه و مانند این‌ها نمی‌توان دریافت را در انبیا مشاهده کردند، از جمله از پیامبر اسلام. بعد از پیامبران زمانی فراهم نشد تا امام معصومی بر منبر بنشیند و حقایق و لطایف علوم و معارف الهی که پیامبران بیان می‌کردند، بیان کرده باشد. بهترین زمان، زمان امام محمد باقر علیه الصلات و السلام است و تثبیت زمان امام باقر مربوط به زمان امام صادق است صلوات الله و سلامه علیهما که در جای دیگری عرض می‌کنم. کانال طهور
💠 وصیت امام باقر (علیه السلام) 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت شهادت آن حضرت 📝 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ لِي أَبِي يَا جَعْفَرُ: أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى‏ 📝 حضرت صادق (علیه السلام) فرمود پدرم به من سفارش کرد که از مالم فلان مبلغ را وقف کن تا نوحه سرايان به مدت ده سال در ايام حج در مني برايم نوحه‌سرایي کنند. (بحار الأنوار، ج‏46، ص220) 📝 با توجه به این‌که زمان امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما، اواخر زمان بنی امیه و اوایل زمان بنی عباس است، البته از جهتی درست است که زمینه برای انتقال و نشر معارف الهی فراهم شده ولی بسیاری گمان‌شان بر این بود که این دو امام بزرگوار به مرگ طبیعی از دنیا رفتند. به مرگ طبیعی از دنیا رفتن نقص نیست ولی اگر لازمه‌اش این باشد که حکام و سلاطین و امرای وقت با امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما درگیر نبودند و اختلاف و تعارض نداشتند و در نتیجه آن‌ها تبرئه بشوند، این باید دخل مقدر بشود. به همین خاطر است که حضرت حسب نقل با این وصیتی که فرمودند یعنی من هم کشته شدم و در مصیبت من هم اشک بریزید. یعنی خیال نکنید چون بنی امیه نفرات آخرشان هستند، مانند گذشتگان خود نیستند و آن ظلم و جور معاویه و یزید را ندارند یا بنی عباس که اولین نفرات‌شان هستند، هنوز مثلاً مانند هارون نیستند. این‌گونه نیست. 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 وصیت امام باقر (علیه السلام)
📝 اصلاً عرفه به معنای ولی کاملی است که مقصود از عرفه شناختن اوست، در روایات متعدد داریم که در شب و روز عرفه با این‌که جمعی به صحرای عرفات رفته‌اند و در آن‌جا مشغول راز و نیاز هستند، خدای متعال اول توجه رحمت و نزول و هبوط رحمت تام و عامش را بر زائران حضرت اباعبدالله علیه الصلات و السلام معطوف می‌دارد و نازل می‌کند، آن‌گاه به کسانی که در صحرای عرفات مشغول عبادت هستند. 📝 این به این خاطر است که کسانی که در آن‌جا [عرفات] هستند، در عرفه هستند ولی عرفه به معنای زمان و مکان است؛ اما عرفه به معنای فاعل و مخصوصاً عرفه به معنای فاعل مطلوب، نصیب کسانی می‌شود که همراه و ملازم و مصاحب با انبیا و اولیا به‌ویژه اولیای محمدی باشند. 🔹 استاد حسینی شاهرودی ـ 28/ 4/ 1400 کانال طهور @sharabetahour
💠 زیارت عرفه؛ راه میان‌بر درک انسان کامل 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 صوت 💠 زیارت عرفه؛ راه میان‌بر درک انسان کامل 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی کانال طهور @sharabetahour
💠 زیارت عرفه؛ راه میان‌بر درک انسان کامل 📝 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 حقیقت همه تعالیم ظاهری و باطنی، چه شریعت و چه ورای شریعت، عبارت است از توحید. 🔹 می‌شود این‌گونه گفت که دسترسی به توحید جز از طریق ولایت و ولی کامل انجام نمی‌شود؛ یا دقیق‌تر این است که دسترسی به توحید امکان‌پذیر نیست؛ آن‌چه ما دسترسی پیدا می‌کنیم، ظاهر توحید است که ولایت و ولی خداست. 🔹 بنابراین در برخی از روایات هم داریم که اصلاً خدا حج را برای این قرار داده که مردم خدمت اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام بروند. این‌ها روایاتی است هم دقیق، هم عمیق و هم مطابق با واقع. یعنی این‌گونه نیست که مثلاً کنایه، استعاره یا تعریف و تمجیدی شده باشد. 🔹 البته حق مطلب این است که آفرینش که برای عبادت خدای متعال است، یعنی برای دسترسی به انسان کامل. به تعبیر دیگر، همه خلق آفریده شده که به کمالات تفصیلی اسماء و صفات خدای متعال دست پیدا کنند و به تعبیر دیگر، آفریده شدند تا مظهر تام اسماء و صفات خدای متعال باشند. مظهر تام اسماء و صفات خدای متعال یعنی ولی کامل، یعنی وجود مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت آن حضرت علیهم الصلات و السلام. این هدف از آفرینش است. 🔹 عمران و آبادی دنیا هست، مثلاً تزکیه اعمال هست، تطهیر قلوب و افعال قلبی و ملکات و مانند آن‌ها هست، فهمیدن و شناختن و حقایق عوالم هستی و مراتب وجود، این‌ها همه به عنوان مقدمه است که در آخر می‌شود نسخه تام و تمام و مطابق با انسان کامل. 🔹 بر اساس این، عرفه، چه روز عرفه باشد، چه مکان عرفه و هر حیثیت دیگری که باشد، یعنی شناخت و مشاهده انسان کامل. 🔹 بنابراین بعد از این‌که انسان‌ها به خانه کعبه مشرف شدند و بیت الله الحرام را زیارت کردند، بسیاری از اعمال را که انجام می‌دهند، تازه آماده می‌شوند که به حضور انسان کامل برسند و اگر آن مقدمات قبلی نباشد، اگر احرام و کارهای سلبی دیگری که نتیجه احرام است، طواف و عمره قبل از آن نباشد، اصلاً عرفه معنا نخواهد داشت. چنان‌که اگر تمام آن‌ها به‌طور کامل نباشد، بازهم عرفه تحقق پیدا نمی‌کند. به همین خاطر است که عمره عرفه ندارد. با این‌که در عمره هم بسیاری از کارهایی که زائر خانه خدا یا زائر خودِ خدا باید انجام دهد، انجام می‌دهد ولی کامل انجام نمی‌دهد، چون کامل انجام نمی‌دهد، یعنی معدات و زمینه‌های ادراک عرفه یا مشاهده انسان کامل یا پیروی حقیقی از انسان کامل یا اتصاف به صفات انسان کامل و تخلق به اخلاق حسنه او اصلاً تحقق پیدا نمی‌کند. باید همه این‌ها دست به دست هم بدهد. 🔹 این‌که وقتی که به شناخت یا مشاهده انسان کامل دست پیدا کرد، قدم بعدی این است که دیگر خودش در میان نباشد تا این‌که برود انسان کامل را بشناسد، بلکه همه انسان کامل باشد. به تعبیر دیگر، در عرفه باید به این نتیجه برسد که آن‌چه که در عالم هستی هست، ولایت الهی است و غیر ولایت الهی و ولی خدای متعال کسی و چیزی وجود ندارد؛ پس تو چه‌کاره‌ای؟ بعدش هم روز عید قربان. آن قربانی در واقع قربانی خود است. آن تمثل است که یک گوسفند یا گاو و شتر را ذبح کنند، ولی در واقع انگار خودش بعد از مشاهده انسان کامل می‌بیند که در عالم هرچه که هست انسان کامل و ظهورات و تجلیات منسوب به انسان کامل هست. این‌جا باید به این فهم برسد که بنابراین من هم همین‌گونه هستم که به عنوان من حضور ندارم، بلکه به‌عنوان وجهی از وجوه و جلوه‌ای از جلوات انسان کامل هست که حضور دارم. این‌جاست که منا و قربانی و مانند آن اتفاق می‌افتد. 🔹 وقتی که عرفه یعنی شناخت یا مشاهده و وصول به انسان کامل است، طبعاً بین زیارت خانه خودِ انسان کامل با زیارت خانه‌ای که مقدمه زیارت انسان کامل است، اگرچه هردو مقدمه‌اند، یعنی اگر مثلاً به زیارت خانه امام رضا یا امام حسین یا هرکدام از ائمه علیهم الصلات و السلام مشرف می‌شویم، این معد و زمینه‌ساز برای مشاهده خودش است. اگر بخواهیم کسی را ببینیم، باید به درِ خانه‌اش برویم. خانه خدا هم همین‌طور. لکن موصلیتِ مشاهده و زیارت خانه انسان کامل اقوی و اشد از موصلیتی است که زیارت خانه خدا دارد.
🔹 علت یا شاهدش این است که زیارت خانه خدا اگر بخواهد به عرفه بینجامد، بسیاری از مشاهدات و زیارت‌های دیگر باید اتفاق بیفتد، باید بسیاری از اعمال دیگر (احرام، منهیات و متروکات احرام، طواف، سعی و ...) انجام شود تا این‌که برای عرفه آماده شوند. زیارت خانه انسان کامل آن مقدمات را ندارد و می‌تواند مستقیم به انسان کامل دست پیدا کند. یعنی اگر کسی استعداد و قابلیت داشته باشد که انسان کامل را دریابد، راه میان‌بر و کوتاه آن عرفه است. آن‌هم [زیارت خانه خدا] راه تفصیلی و مفصل است. بالاخره کسی از هرجای عالم به زیارت خانه خدا مشرف می‌شود، طبعاً مثلاً 20 یا 30 روز طول می‌کشد تا به درک عرفه موفق بشود، ولی زیارت امام حسین علیه الصلات و السلام آن مقدمات را ندارد و زیارت خودِ این خانه و این حرم کفایت می‌کند برای جایگزینی همه مقدمات و معداتی که داشته. 🔹 بنابراین هم باید قدر دانست و مهم‌تر از آن، نشانه قدر دانستن هم آن است که باید سپاس گفت و شکر کرد. 🔹 نکته دوم این است که برای این‌که ما یک کار و عمل توحیدی انجام بدهیم، برای ورود به یک کار توحیدی یا خروج از آن، چون دو احتمال وجود دارد و هر دو هم از بزرگان نقل شده درباره این‌که وقتی ما سلام می‌دهیم و می‌گوییم السلام علیک ایها النبی و رحمت الله و برکاته، این سلام ورود و دخول در عبادت و توحید است یا سلامِ فارغ شدن از عبادت و خروج از توحید است؟ اگرچه هر دو گفته شده و هر کدام شواهد یا نشانه‌هایی را بر آن ارایه کردند، ولی حق مطلب این است که خروج از توحید معنا ندارد. اگر کسی بخواهد دسترسی به توحید پیدا کند، این معنا ندارد که بگوییم توحید را دریافتیم، خداحافظ شما، می‌خواهیم دنبال کار و کاسبی خودمان برویم! اصلاً همه کار و کاسبی‌هایی که ما داشتیم که عمران و آبادی دنیا بعد از آن عمران و آبادی نفس و قلب و همین‌طور مراتب دیگر بود و طی آسمان‌های هفت‌گانه و ساختن و آباد کردن و ترمیم و تکمیل آن‌ها، همه برای این بود که به توحید برسیم. حالا که رسیدیم، می‌خواهیم به سر کار اول‌مان برویم! آن‌ها را انجام دادیم که این‌جا بیاییم. از این‌جا برگشتن معنا ندارد. بنابراین معنای این‌که وقتی سلام‌های سه‌گانه را می‌دهیم، داریم از توحید خارج می‌شویم، چندان مقبول و مطلوب نیست؛ این‌ها برای ورود به توحید است. برای ورود به توحید باید این سه سلام را گفت. 🔹 برای ورود به توحید آن‌چه که مهم است آن است که سه سلام مختصر است. از اختصاری که در این سلام‌ها وجود دارد: السلام علیک ایها النبی و رحمت الله و برکاته، بعد هم عباد صالح خدای متعال، بعد هم همه انبیا و اولیا و همه ملائکه و مقربین و صدیقین و صالحان و بدون استثناء همه کسانی که وجهی از وجوه خدای متعال هستند. اما همه این‌ها سه سلام مختصر هست. اگر برای ورود به توحید یا یک عمل عبادی مخصوص و ویژه توحید ـ که نماز این‌گونه است در میان همه اعمالی که انسان‌ها دارند، مخصوصاً اعمال شخصی و جمعی و مختصر، نماز افضل است ـ برای وارد شدن در چنین عمل توحیدی یا مرتبه‌ای از مراتب یا عتبه‌ای از عتبات توحید، سه سلام مختصر داریم، اما برای وارد شدن به عتبات ولایت، زیارت مشهور جامعه کبیره هست که پنج سلام دارد و دنباله آن هم دنباله سلام پنجم است. 🔹 ما اگر در نماز مثلاً می‌گوییم السلام علیک ایها النبی، یک شخص معین است، وقتی می‌گوییم علینا و علی عباد الله الصالحین، یک ویژگی صلاحیت است، صلاحیت فکری، قلبی و ظاهری و رفتاری، وقتی هم السلام علیکم می‌گوییم، کاملاً پیداست که هیچ ویژگی و نشانی نداریم و خطابمان عام است. ولی در سلامی که بر اهل بیت پیامبر علیهم الصلات و السلام که این مقدمه دسترسی به ولایت و ورود یا آشکار کردن بیانِ مربوط به ولایت هست، مثل همان سلام‌ها که برای ورود به توحید یا یک عمل توحیدی است، این‌هم برای ورود به ولایت و دسترسی به ولی کامل است. پنج سلام است که این پنج سلام به اضافه عقبه و دنباله آن، یعنی چیزی شبیه به دعای جوشن کبیر هست.
🔹 این‌که برای دسترسی به ولایت این‌گونه تفصیل داده شده و این‌گونه اعمال تفصیلی مد نظر قرار گرفته، این نشان‌دهنده آن است که اولاً دسترسی به توحید همان دسترسی به ولایت است؛ ثانیاً دسترسی به ولایت غیر از دسترسی به یکی از اعمال مربوط به ولایت یا اعمال مربوط به توحید است. ثالثاً تا انسان به تفصیل متحقق به اسماء و صفات و ویژگی‌ها و کمالات انسان کامل نشود، به ولایت هم دست پیدا نمی‌کند. در نتیجه اگر در جایی مثلاً می‌فرمایند که شیعیان ما انگشت‌شمارند، در حالی که طبق نقل‌هایی که در تاریخ هست، امام باقر و امام صادق علیهما الصلات و السلام شاگردان بسیاری داشتند، نقل می‌کنند که امام صادق علیه الصلات و السلام چهار هزار شاگرد داشتند، در عین حال امام می‌فرمایند اگر به تعداد انگشتان دست یار و یاور داشتم، مثل امام حسین قیام می‌کردم، یعنی چهار هزار شاگرد دارد ولی پنج تا شیعه درست و حسابی ندارد. این نشان‌دهنده این است که دسترسی به ولایت و مشاهده و وصول و اتصاف به ویژگی‌های انسان کامل صرفاً با این‌که مثلاً نام ما نام شیعه باشد، البته خیلی خوب است ولی نمی‌شود. اعمال‌مان به ظاهر این‌گونه باشد یا رفتارهای‌مان یا برخی از صفات ما، نمی‌شود. این ویژگی‌هایی که در زیارت جامعه کبیره آمده، ویژگی‌های شیعه حقیقی است در مرتبه اظهار محبت و اظهار ولایت. 🔹 نتیجه این‌که دسترسی به عرفه آن‌گونه که شایسته یا حق عرفه و حق امام علیه الصلات و السلام است، تحقق به زیارت جامعه کبیره است به نحو تفصیل. کانال طهور @sharabetahour
🔹 پرونده ویژه عید در پایگاه طهور https://b2n.ir/w47355
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا
💠 قربان تا غدیر؛ هنگامه بقای بعد از فنا 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی 🔹 سه ماه رجب، شعبان و رمضان که باید انسان به اوج عبودیت برسد و به توحید دست پیدا کند، همه در حکم یک چله طولانی هستند. اگرچه ماه رجب یک خاصیت دارد، ماه شعبان خاصیت دیگری و رمضان خاصیت دیگری که باید توحید اتفاق بیفتد. همه این‌ها که اتفاق افتاد، مقدمه‌ای هستند برای یک چله حقیقی که شوال، ذی‌قعده و ده روز اول ذی‌حجه است و باید در این دو ماه و ده روز تا عید قربان آن‌چه که در آن سه ماه قبلی اتفاق افتاده بود را ادراک و تکمیل کند. 🔹 گفته می‌شود که در آن سه ماه اول زمینه وصول به توحید را فراهم می‌کند، ولی این موحد است که به توحید دست پیدا می‌کند. در این دو ماه و ده روز باید زمینه وصول به عید قربان که عید فناست فراهم شود و اگر کسی آن مراتب قبلی را طی کرد و به مرتبه موحد بودن رسید، در این مراتب بعدی به مرتبه فنا دست پیدا کرد، آن وقت این مدت کوتاه بین العدین ـ عید قربان تا عید غدیر ـ مرتبه بقای بعد از فناست. 🔹 اگر این اتفاق نیفتاد، دوباره باید همین دور را شروع کند. شاید لازم باشد انسان صدها بار این حرکت دورانی را مکر و مکرر طی کند که به گونه‌ی ترتیبی به دست بیاورد. یعنی خواص، فضایل و نتایج آن سه ماه را به دست بیاورد تا مقدمه دو ماه بعدی باشد و تا مقدمه برای آخرین دهه باشد که بین دو عید قربان و غدیر اتفاق می‌افتد. 🔹 باید بارها و بارها تمرین و تکرار شود تا این اتفاق بیفتد. حال اگر کسی در این‌جا هم به دست نیاورد، در عوالم برزخ باید به‌دست بیاورد و اگر در عالم برزخ به‌دست نیاورد، در عالم برزخ برای همیشه می‌ماند و از آن عبور نمی‌کند. کانال طهور
💠 امام هادی (علیه السلام)؛ افتتاح کننده هدایت فراگیر 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام 🔊 صوت در ادامه🔽🔽 کانال طهور @sharabetahour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 💠 امام هادی (علیه السلام)؛ افتتاح کننده هدایت فراگیر 🗂 گفتاری از استاد حسینی شاهرودی به مناسبت میلاد امام هادی علیه السلام
💠 عظمت زیارت جامعه کبیره 🔹 اگر ما از امام هادی هیچ روایتی نداشته باشیم و آنچه که از امام هادی باقی مانده، اگر و اگر و اگر تنها زیارت جامعه کبیره باشد، تمام حقِ ولایت را که باطن توحید است، اظهار کرده است؛ تمام ثمره ولایت را که تفسیر و توحید است، بیان کرده است. هر دو تعبیر درست است: ولایت، هم ظهور توحید و هم باطن توحید است، از دو حیثیت متفاوت. کانال طهور @sharabetahour