eitaa logo
شریعت
8 دنبال‌کننده
18 عکس
8 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣موسیقی حلال❣ ❓چه آهنگ‌هایی حرام هستن؟ 📚 آيات عظام امام، رهبری، فاضل و نورى: 📝 معيار و ملاک در حرام‌بودن یه آهنگ، مطرب و لهوى بودن و مناسب‌بودن اون آهنگ برای مجالس گناه، خوش‌گذرونى و فساده. 📚 آيات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید: 📝 معيار و ملاک در حرام‌بودن یه آهنگ، لهوی و مناسب‌بودن اون آهنگ با مجالس گناه، خوش‌گذرونى و فساده. ⭕️ نکته: ملاک‌هایی که در سؤال پرسیده شده، معمولاً نشونه موسیقی حرام هستش؛ ولی بعضی‌وقت‌ها ممکنه اون ملاک‌ها نباشه و بازم موسیقی حرام باشه؛ مثلاً ممکنه موسیقی با ریتم تند و رقص‌آور نباشه، اما چون مناسب مجالس گناه و خوش‌گذرونیه، بازم حرام باشه. ⭕️ نکته: موسیقی لهوی، یعنی موسیقی‌ای که همراه با محتوای سبک، پوک، بی‌خود و غافل‌کننده‌ست؛ طوری که انسان با گوش‌دادن به اون، گرفتار فساد اخلاقی و انحراف می‌شود. 💛🖤💜💙💚🧡
❣معاملات مکروه❣ ❓پول درآوردن از چه راه‌هایی مکروهه؟ 1️⃣ پول درآوردن از قصابی (امام، رهبری، وحید، سیستانی، نوری و صافی). 2️⃣ پول درآوردن از کفن‌فروشی (مکارم: اگه به‌صورت شغل دربیاد) (همه مراجع). 3️⃣ پول درآوردن از طریق معامله با افراد پست (همه مراجع). 4️⃣ پول درآوردن با معامله بین اذان صبح تا طلوع آفتاب (همه مراجع). 5️⃣ پول درآوردن از خریدوفروش گندم و جو، اگه به‌صورت شغل دربیاد (امام، رهبری، سیستانی، وحید، صافی و نوری). 6️⃣ این‌كه براى خريد جنسى كه ديگرى مى‌خواد بخره، وارد معامله اون بنده خدا بشه (همه مراجع). 7️⃣ پول درآوردن از خریدوفروش ملک (وحید، صافی و نوری). 🔺 توضیح‌المسائل مراجع، م۲۰۵۴؛ سیستانی و صافی، رساله، م۲۰۶۲؛ امام، رساله، م۲۰۵۴؛ وحید، رساله، م۲۸۲؛ نوری، رساله، م۲۰۵۰؛ مکارم، رساله، م۱۷۵۱. @shareeat14 💛🖤💜💙💚❤️
🌺 هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمی‌شود: 🔸 مردم به خيرش اميدوار باشند؛ 🔸 همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛ 🔸 خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛ 🔸 نيكى بسيار خود را اندک به‌حساب آورد؛ 🔸 از درخواست‌‌های نیازمندان به او ملول نشود؛ 🔸 تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛ 🔸 فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست‏ بدارد؛ 🔸 ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛ 🔸 به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛ -سپس فرمود: دهم و چه دهمى! -پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود: 🔸 هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است‏. 💠 امام رضا علیه السلام 📚 تحف‌العقول، ص ۴۴۳ 🖤💜💙🧡💚❤️💛
❣راه های زیاد شدن رزق (۱۳)❣ ✅امام صادق (علیه‌السلام) رکوع طولانی، طول دادن غذا، نیکی کردن به خانواده امام صادق علیه السلام فرمودند: سه چیز را اگر مؤمن بداند، باعث طول عمر و باقی ماندن نعمت می شود. طولانی کردن رکوع و سجود در نمازش، طولانی کردن نشستن بر سفره هنگامی که اطعام می کند، و نیکی کردن به خانواده اش. عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏ ثَلَاثَةٌ إِنْ يَعْلَمْهُنَّ الْمُؤْمِنُ كَانَتْ زِيَادَةً فِي عُمُرِهِ وَ بَقَاءَ النِّعْمَةِ عَلَيْهِ فَقُلْتُ وَ مَا هُنَّ قَالَ تَطْوِيلُهُ‏ فِي رُكُوعِهِ‏ وَ سُجُودِهِ فِي صَلَاتِهِ وَ تَطْوِيلُهُ لِجُلُوسِهِ عَلَى طَعَامِهِ إِذَا أَطْعَمَ عَلَى مَائِدَتِهِ وَ اصْطِنَاعُهُ الْمَعْرُوفَ إِلَى أَهْلِهِ. الكافي ج‏4 ؛ ص49 @zendegi_hakimaneh 🧡💛🖤💜💙💚❤️
📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول ) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضایی است که باید شسته شود (صورت يا دست ها) ۱: چنانچه روی آن باز است: الف: آب برای آن ضرر ندارد: لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. ب: آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ۲: اگر روی آن بسته است: الف: باز کردن آن امکان دارد، چنانچه آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ✳ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم نجس است: باید زخم را آب بکشد و به طور معمول وضو بگیرد. ✴ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم پاک است: لازم است آب را به عضو برساند و کشيدن دست تر کفايت نمي کند. ب: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر دارد: 🔶 اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمى‏شود روى آن را دست تر كشيد (مثلًا دوايى است كه به دست مى‏چسبد)، پارچه پاكى را به طورى كه جزء جبيره حساب شود، روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد و نیز تيمم کند. ✅ اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر ندارد: 🔷 در صورتی که زخم و جبیره پاک است بايد آب را به روى زخم برساند، و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد بدون زحمت و مشقت، بايد آن را آب بكشد و موقع وضو آب را به زخم برساند. ⁉ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره‏اى به جا آورد.
📚 حالت های مختلف وضوی جبيره (قسمت دوم) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضای مسح باشد (سر و پاها): الف: اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر ندارد: ✅ اگر محل مسح پاک است، لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. 🔷 اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر دارد: ☑️ بايد به جاى وضو، تيمم کند، ولى اگر مى‌تواند پارچه اى بر روى زخم قرار دهد و بر روى آن دست تر بکشد، احتياط آن است که علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد. ب: اگر روی آن بسته باشد و جایی به مقدار مسح باقی باشد: ✅ دست تر روی همان محل مسح بکشد. ✴️ اگر جایی به مقدار مسح باقی نباشد: ☑️ چنانچه روی جبیره پاک باشد: دست تر روی محل جبیره بکشد. 🔶 اگر روی جبیره نجس باشد: پارچه ای پاک روی جبیره قرار دهد و به نیت وضوی جبیره روی آن دست تر بکشد. ⁉️ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره ‏اى به جا آورد. 💙💚♥️💜🖤💛💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلامی: همه شیاطین عالم در برابر ایران جمع شدند 💥«أَلا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ ذَمَّرَحِزْبَهُ وَاسْتَجْلَبَ جَلْبَهُ لِيَعُودَ الْجَورُ إلى أوْطانِهِ وَ يَرْجِعَ الْباطِلُ إلى نِصابِهِ 🌓آگاه باشيد، كه همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج كرده و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جاى خود نشاند و باطل به جايگاه خويش پايدار شود. 📘 ✔️کانال نهج‌البلاغه @nahjol_balagheh
💕💕💕 🔹دعای جلوگیری از جنب شدن در خواب در صورت خوف از احتلام (جنابت در خواب) این دعا را بخواند: ✨اَللّهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ مِنَ الاِْحْتِلامِ، وَمِنْ شَرِّ الاَْحْلامِ، وَمِنْ اَنْ یَتَلاعَبَ بِىَ الشَّیْطانُ فِى الْیَقْظَةِ وَالْمَنامِ. خدایا به تو پناه برم از احتلام و از شرّ خوابهاى آشفته و از این که شیطان با من بازى کند چه در بیدارى و چه در خواب. •┈┈••✾❀✿💕💕✿❀✾••┈┈•
🔴 فراری ها در نهج البلاغة 🔹 و من كتاب له (عليه السلام): أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ 🔹 روش برخورد با پدیده فرار: پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. @shareeat14 💛❤️💚💙🧡💜🖤
💠همسرش‌ میگفت: 🌹هر وقت‌ چای می ریختم می آوردم، میگفت: بیا دو سه خط‌ روضه بخونیم تا‌ چای روضه خورده باشیم....!🖤 "شهید محمد حسین‌ محمد خانی"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر عبدالحمید درباره حکم شرعی کهن‌سالانی که نماز را اشتباه می‌خوانند + شیوه نماز خواندن عبدالحمید!! آقای عبدالحمید!! «لم تقولون ما لا تفعلون»؟ بیش از این نماز مردم را ضایع نکن. 🧡💙💚💜❤️
‼️شستن موهای بلند در غسل
خرید بدون تعیین زمان پرداخت اگر در معامله ای که به صورت نسیه انجام می شود، خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد، پرداخت خواهم کرد آیا چنین معامله ای صحیح است؟ جواب: شرط صحت معاملۀ نسیه، معین بودن زمان پرداختِ قیمت معامله است، بنابر این معاملۀ نسیه به صورت مذکور صحیح نیست ولی اگر فروشنده در فرض باطل بودن معامله نیز به تصرف مشتری در کالای فروخته شده رضایت داشته باشد، استفاده مشتری از آن اشکال ندارد
رعایت پوشش در نمازهای مستحبی آیا در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، لازم است که زنان همانند نمازهای واجب، پوشش را رعایت کنند؟ اگر رعایت نشود، نماز باطل است؟ جواب: فرقی بین نماز واجب و مستحب نیست و اگر عمداً رعایت نشود، نماز باطل است
استفاده از کِرِم حاوی اجزای حیوان حرام گوشت استفاده از کِرِمی (یا صابون و مانند آن) که حاوی غضروف ماهی حرام گوشت است، چه حکمی دارد؟ جواب: حیوانی که خون جهنده ندارد (هر چند حرام گوشت باشد و تذکیه شرعی نشده باشد) و نیز محصولاتی که از آن تهیه می شوند، نجس نیستند، ولی استفادۀ از آن در حال نماز جایز نیست؛ بنابر این اگر می‌دانید که از حیوان حرام گوشت تهیه شده، برای نماز باید برطرف شود و چنانچه جذب بدن شده و چیزی از آن باقی نمانده باشد، اشکال ندارد و شستن محل آن لازم نیست
❣ادرار و مدفوع حیوانات❣ مطابق نظر آیت الله خامنه ای: ۱و۲. حکم بول و غایط الف) نجس ۱. انسان. ۲. هر‌حیوان‌حرام‌گوشتی‌که خون جهنده (با بریدن رگ، خون با جهش و فشار بیرون می‌زند) دارد، مانند موش و گربه به جز پرندگان. ب) پاک ۱. حیوانات حلال گوشت، خواه پرنده باشد مانند گنجشک و کبوتر یا غیر پرنده مانند گاو و گوسفند. ۲. حیوانات حرام گوشتی که خون جهنده ندارند، مانند مار و ماهی بی پولک. ۳. پرندگان حرام گوشت، مانند کلاغ و طوطی. بول و مدفوع انسان و هر حیوان حرام گوشتِ دارای خون جهنده (خونگرم) نجس است، مگر پرندگان حرام گوشت که فضله‌ی آنان پاک باشد. بول و مدفوع حیوانات حلال گوشت از پرندگان و غیره پاک است.
❣️دستگاه ماهواره❣️ دستگاه آنتن ماهواره ای از این جهت که صرفاً وسیله ای برای دریافت برنامه های تلویزیونی است که هم برنامه های حلال دارد و هم برنامه های حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهداری آن برای استفاده در امور حرام، حرام است و برای استفاده های حلال جایز است. ولی چون این وسیله برای کسی که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه های حرام را کاملاً فراهم می کند و گاهی نگهداری آن مفاسد دیگری را نیز در بر دارد، خرید و نگهداری آن جایز نیست مگر برای کسی که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمی کند و بر تهیه و نگهداری آن در خانه اش مفسده ای هم مترتّب نمی شود. لکن اگر قانونی در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد. س 1217. شغل ما تعمیر دستگاه های گیرنده برنامه های رادیو و تلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن های ماهواره ای صورت می گیرد، تکلیف ما در این باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آن ها چه حکمی دارد؟ ج. اگر از این دستگاه برای امور حرام استفاده شود که غالباً همینطور است و یا شما علم داشته باشید به این که کسی که قصد تهیه آنتن ماهواره ای را دارد، برای امور حرام از آن استفاده می کند، خرید و فروش و نصب قطعات و راه اندازی و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست. آیت الله سیستانی: گر بیم کشیده شدن خود یا بعضی از خانواده خود به استفاده آن در حرام باشد (مانند نگاه کردن به فیلم های لخت یا نیمه لخت) نگه داری آن جایز نیست.
❣️دخانیات❣️ س 1407. آیا استعمال تنباکویی که بعضی از انواع خمر را بر روی آن پاشیده اند جایز است؟ و آیا استنشاق دود آن جایز است؟ ج. اگر مصرف آن تنباکو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستی و وارد شدن ضرر قابل ملاحظه ای نگردد اشکال ندارد، هرچند احوط ترک آن است. س 1408. آیا شروع به استعمال دخانیات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانیات را به مدّت چند هفته یا بیشتر ترک کند آیا حرام است که دوباره به استعمال آن بپردازد؟ ج. حکم با اختلاف مراتب ضرری که بر استعمال دخانیات مترتّب می شود، متفاوت می گردد و به طور کلی استعمال دخانیات اگر به مقداری باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه ای برای بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص می داند که با شروع آن به این مرحله می رسد نیز جایز نمی باشد. س 1409. اموالی که حرمت عین آن ها معلوم است مانند اموال حاصل از تجارت مواد مخّدر چه حکمی دارند؟ آیا در صورتی که مالک آن ها را نشناسیم، حکم اموال مجهول المالک را دارند؟ اگر این گونه باشند، آیا تصرّف در آن ها با اجازه حاکم شرع یا وکیل عام او جایز است؟ ج. اگر انسان علم به حرام بودن عین مالی که تحصیل کرده داشته باشد، در صورتی که مالک شرعی آن را هرچند در تعداد محصوری بشناسد، واجب است آن را به او برگرداند، و الا باید آن را از طرف مالک شرعی اش به فقرا صدقه بدهد و اگر مال حرام با مال حلال او مخلوط شده باشد و مقدار و مالک شرعی آن را نشناسد، واجب است خمس آن را به متولی خمس بپردازد. س 1425. گاهی مجالس جشن دسته جمعی از طرف اساتید یا دانشگاه کشورهای بیگانه برگزار می شود و از قبل معلوم است که مشروبات الکلی در آن مجالس وجود دارد، تکلیف شرعی دانشجویان که قصد شرکت در آن جشن را دارند چیست؟ ج. حضور در مجالسی که در آن ها شراب نوشیده می شود برای هیچ کس جایز نیست، در این محافل شرکت نکنید تا بفهمند که شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شرکت ننموده و مشروب نمی خورید. س 1426. حضور در مجالس عروسی چه حکمی دارد؟ آیا بر حضور در مجلس عروسی که خالی از رقص نیست، عنوان «الداخلُ فی عَملِ قومٍ فَهُو مِنهم» صدق می کند و لذا ترک آن مجلس واجب است یا این که حضور در آن مجلس بدون شرکت در رقص و مراسم دیگر، اشکال ندارد؟ ج. اگر مجلس به گونه ای نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصیت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده ای نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتی که عرفاً تأیید عملی که جایز نیست، محسوب نشود، اشکال ندارد. س 1427. 1. شرکت در جشن هایی که زنان و مردان در آن ها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی به طور جداگانه می کنند چه حکمی دارد؟ 2. آیا شرکت در عروسی هایی که در آن ها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی میشود، جایز است؟ 3. آیا نهی از منکر در مجالسی که در آن ها رقص انجام می شود، در صورتی که امر به معروف ونهی از منکر در شرکت کنندگان تأثیری نداشته باشد، واجب است؟ ج. به‌ طور کلی، اگر رقص باعث تهییج شهوت شود یا همراه با عمل حرام و یا مستلزم آن بوده و یا به‌صورت مختلط بین زنان و مردان اجنبی باشد، جایز نیست و فرقی نمی کند بین اینکه در جشنهای عروسی باشد یا غیر آن و شرکت در مجلس معصیت هم اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله باشد و یا حضور در آنها تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست و امّا تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثیر ساقط است. س 1428. اگر مرد نامحرمی وارد جشن عروسی شود و در آن جا زن بدون حجابی حضور داشته باشد و مرد بداند که نهی از منکر در او تأثیری ندارد، آیا واجب است مجلس را ترک کند؟ ج. اگر خروج از مجلس معصیت به عنوان اعتراض مصداق نهی از منکر باشد، واجب است. س 1429. آیا حضور در مجالس و محافلی که در آنها به نوارهای مبتذل غناگوش داده می شود جایز است؟ در صورتی که در غنا بودن آن شک داشته باشد، با توجه به این که نمی تواند از پخش نوار جلوگیری کند، حکم چیست؟ ج. حضور در مجلس غنا و موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل الله در صورتی که منجر به گوش دادن یا تأیید آن شود جایز نیست ولی در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش دادن به آن فی نفسه اشکال ندارد. س 1430. شرکت در مجالس و محافلی که انسان در آن ها گاهی مبتلا به شنیدن کلام غیرمناسبی از قبیل افترا بر مقامات دینی یا مسئولین جمهوری اسلامی یا مؤمنین دیگر می شود چه حکمی دارد؟ ج. مجرّد حضور در آن مجالس تا زمانی که مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوش دادن به غیبت و همچنین موجب تأیید و ترویج منکر نباشد، فی نفسه اشکال ندارد ولی نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است. س 1431. در جلسات و انجمن هایی که در بعضی از کشورهای غیر اسلامی تشکیل می شود، طبق عادت برای پذیرایی حاضران از مشروبات الکلی استفاده می شود، آیا شرکت در این جلسات و انجمن ها جایز است؟
ج. حضور در مجلسی که در آن شراب خورده می شود جایز نیست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اکتفا شود.
❣️ربا❣️ س 1625. اگر در معامله ای خرید و فروش با مبلغ معیّنی صورت گیرد و دو طرف توافق کنند که در صورت پرداخت ثمن معامله به صورت چک مدّت دار، خریدار مبلغی را علاوه بر قیمت تعیین شده به فروشنده بپردازد، آیا این کار برای آنان جایز است؟ ج. در صورتی که معامله با قیمت معیّن و مشخص انجام شود و مبلغ بیشتر به خاطر تأخیر در پرداخت مبلغ اصلی باشد، این همان ربایی است که شرعاً حرام می باشد و به مجرّد توافق آنان بر پرداخت مقدار اضافی، آن پول حلال نمی شود. س 1626. اگر شخصی نیاز به مبلغی پول داشته باشد و کسی را پیدا نکند که به او قرض الحسنه بدهد، آیا جایز است برای دستیابی به آن مبلغ به این طریق عمل نماید که کالایی را به صورت نسیه به بیش از نرخ حقیقی آن بخرد و سپس آن را در همان مجلس به قیمت کمتری به فروشنده بفروشد، مثلاً یک کیلوگرم زعفران را به مبلغ مشخصی به طور نسیه برای مدّت یک سال بخرد و در همان مجلس آن را به صورت نقد به شخص فروشنده به مبلغ دو سوم قیمت خرید بفروشد؟ ج. چنین معامله ای که در واقع نوعی حیله برای فرار از ربای قرضی است، شرعاً حرام و باطل است.
❣شرکت مجالس جشن و رقص❣ 🔅س 1425. گاهی مجالس جشن دسته جمعی از طرف اساتید یا دانشگاه کشورهای بیگانه برگزار می شود و از قبل معلوم است که مشروبات الکلی در آن مجالس وجود دارد، تکلیف شرعی دانشجویان که قصد شرکت در آن جشن را دارند چیست؟ ج. حضور در مجالسی که در آن ها شراب نوشیده می شود برای هیچ کس جایز نیست، در این محافل شرکت نکنید تا بفهمند که شما به علت مسلمان بودن در مجلس شرب خمر شرکت ننموده و مشروب نمی خورید. 🔅س 1426. حضور در مجالس عروسی چه حکمی دارد؟ آیا بر حضور در مجلس عروسی که خالی از رقص نیست، عنوان «الداخلُ فی عَملِ قومٍ فَهُو مِنهم» صدق می کند و لذا ترک آن مجلس واجب است یا این که حضور در آن مجلس بدون شرکت در رقص و مراسم دیگر، اشکال ندارد؟ ج. اگر مجلس به گونه ای نباشد که عنوان مجلس لهو و حرام و معصیت بر آن صدق کند و حضور در آن مفسده ای نداشته باشد، حضور و نشستن در آن در صورتی که عرفاً تأیید عملی که جایز نیست، محسوب نشود، اشکال ندارد. 🔅س 1427. آیا شرکت در عروسی هایی که در آن ها مبادرت به رقص و نواختن موسیقی میشود، جایز است؟ ج. به‌ طور کلی، اگر رقص باعث تهییج شهوت شود یا همراه با عمل حرام و یا مستلزم آن بوده و یا به‌صورت مختلط بین زنان و مردان اجنبی باشد، جایز نیست و فرقی نمی کند بین اینکه در جشنهای عروسی باشد یا غیر آن و شرکت در مجلس معصیت هم اگر مستلزم ارتکاب حرام مانند گوش دادن به موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله باشد و یا حضور در آنها تأیید گناه محسوب شود، جایز نیست و امّا تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با عدم احتمال تأثیر ساقط است. 🔅س 1428. اگر مرد نامحرمی وارد جشن عروسی شود و در آن جا زن بدون حجابی حضور داشته باشد و مرد بداند که نهی از منکر در او تأثیری ندارد، آیا واجب است مجلس را ترک کند؟ ج. اگر خروج از مجلس معصیت به عنوان اعتراض مصداق نهی از منکر باشد، واجب است. 🔅س 1429. آیا حضور در مجالس و محافلی که در آنها به نوارهای مبتذل غناگوش داده می شود جایز است؟ در صورتی که در غنا بودن آن شک داشته باشد، با توجه به این که نمی تواند از پخش نوار جلوگیری کند، حکم چیست؟ ج. حضور در مجلس غنا و موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل الله در صورتی که منجر به گوش دادن یا تأیید آن شود جایز نیست ولی در صورت شک در موضوع، حضور در آن مجلس و گوش دادن به آن فی نفسه اشکال ندارد. 🔅س 1430. شرکت در مجالس و محافلی که انسان در آن ها گاهی مبتلا به شنیدن کلام غیرمناسبی از قبیل افترا بر مقامات دینی یا مسئولین جمهوری اسلامی یا مؤمنین دیگر می شود چه حکمی دارد؟ ج. مجرّد حضور در آن مجالس تا زمانی که مستلزم ابتلا به عمل حرام مانند گوش دادن به غیبت و همچنین موجب تأیید و ترویج منکر نباشد، فی نفسه اشکال ندارد ولی نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است. 🔅س 1431. در جلسات و انجمن هایی که در بعضی از کشورهای غیر اسلامی تشکیل می شود، طبق عادت برای پذیرایی حاضران از مشروبات الکلی استفاده می شود، آیا شرکت در این جلسات و انجمن ها جایز است؟ ج. حضور در مجلسی که در آن شراب خورده می شود جایز نیست و در صورت اضطرار واجب است به مقدار ضرورت اکتفا شود.
❣ 🟣فردی قلمه یا شاخه یا ریشه‌ای از درخت دیگران را غصب نموده و در ملک خود می کارد؛ در صورتی که رشد کند و به درخت تبدیل شود، مالک درخت کیست؟ صاحب اصل آن قلمه یا شاخه یا ریشه، مالک درخت است. 🟤در زمان کودکی چند بار از جیب پدرم مبالغی برداشتم؛ حال آیا باید از همه وراث رضایت بطلبم؟ واقعاٌ این همه رضایت از عمه و عمو و اولاد آنها که فوت شده‌اند مشقت و سختی فراوان دارد و از طرفی باعث بی آبرویی من هم خواهد شد، تکلیف چیست؟ راه حل این مشکل منحصر در حلالیت طلبیدن نیست؛ بلکه می‌توانید مقدار یقینی مبالغی که از جیب پدر برداشته‌اید را محاسبه کنید و با محاسبه کاهش ارزش پول در این مدت، قیمت فعلی آن را به دست آورید و بر اساس قانون ارث این مبالغ را بین افراد تقسیم کنید؛ لازم نیست علت را بگویید، حتی می توانید به حساب آنها واریز کنید. 🔵اگر شخصی از یک میوه فروش، مقداری میوه بخرد و هنگامی که به خانه آمد متوجه شود که یک دانه میوه دیگر اشتباهی در میوه هاست، آیا حق الناس بر عهده اوست؟ باید با میوه فروش در میان بگذارد و رضایت او را جلب کند. 🟢همسرم چند سال قبل، مدیر مجتمع آپارتمانی بود؛ که ساکنین آن جا هزینه های شارژ ساختمان را به یکی از حساب های همسرم واریز می کردند. چند بار اشتباهی حدود صد هزار تومان برداشت کردم. آیا می توانم مبلغ مذکور را به عنوان رد مظالم به فقیر بپردازم؟ اگر پول، متعلق به دیگران بوده است، باید خود مبلغ همراه با کاهش ارزش آن را به صاحبانش بر گردانید و دادن رد مظالم کافی نیست. 🔴معنای اصطلاحی غصب چیست؟ آیا مشروط به تصرف همراه با قهر و غلبه است؟ و آیا مشروط به مالیت داشتن آن شیء است تا غصب محقق شود؟ غصب آن است که انسان به ناحق بر مال یا حق کسی مسلط شود، هر چند با قهر و غلبه نباشد، بلکه اگر از روی غفلت و یا اشتباه هم باشد، حکم غصب را دارد. غصب مشروط به مالیت داشتن شیء مغصوب نیست، مهم این است که ملک یا حق دیگری به چیزی تعلق گرفته باشد. 🟣اگر شخصی در مکانی سرایدار و نگهبان باشد که خانه او هم در همان مکان باشد، آیا می‌تواند در حیاط آن مکان بدون اطلاع دادن به صاحب اصلی مکان، دام و طیور پرورش دهد و درآمد کسب کند؟ با توجه به اینکه در زمان بستن قرارداد، هیچ ممنوعیتی برای سرایدار در رابطه با پرورش دام و طیور شرط نشده باشد؟ تصرف مذکور بدون رضایت صاحب ملک، جایز نیست. 🟤 در اثر کوتاهی یکی از کارگران خسارت سنگینی به یکی از ماشین‌ها وارد شد؛ بازرس کارخانه از من پرسید که آیا فلانی مقصر بوده است یا نه؟ اینجانب از ترس اخراج کارگر، تقصیر او را انکار کردم، لذا صاحب کارخانه مخارج تعمیر را خودش متقبل شد و کسی از این مطلب خبر ندارد؛ آیا من ضامن هستم؟ شما مرتکب گناه شده اید و باید توبه کنید ولی ضمان به عهده همان کارگری است که کوتاهی کرده است.
🔵شخصی مدت ها اموالی را از مکانی دولتی دزدیده و به فروش می رسانده؛ بعد دستگیر شده و محکوم به حبس و رد مال گردیده است. لطفا تکلیف اموالی را که خریداران خریده اند در صورت: ۱) عدم علم به دزدی بودن ۲) شک به دزدی بودن ۳) علم به دزدی بودن ۴) اگر رد اموال و پرداخت جریمه از جانب دزد انجام گردد، آیا خریداران بریء الذمه می‌گردند؟ ج۱و۲) در این دو فرض تا زمانی که خریدار علم به دزدی بودن مال نداشته باشد تکلیفی ندارد. ج۳) چنانچه خریدار بداند که مال دزدی است حق خریدن آن را ندارند. ج۴) در هر صورت چنانچه بعد از معامله ثابت شود که مال دزدی بوده است، مالک مال می تواند مالش را از دزد یا از خریدار مطالبه کند در صورتی که مالک مال، معامله انجام شده را بپذیرد، ثمن را از دزد می گیرد و خریداران تکلیفی ندارند. 🟣زمین بزرگی در سمت مقابل منازل همسایه‌ها از بعد انقلاب بی‌استفاده مانده است و جای ریختن زباله و ... شده است. اینجانب در راستای منزل خود در زمین مقابل سبزی‌کاری کرده‌ام آیا خوردن سبزی و میوه که با آب شخصی کشت کرده‌ام مشکل دارد؟ خوردن سبزی و میوه‌ای که کشت کرده‌اید، اشکالی ندارد، ولی برای تصرف در زمین، باید از مالک آن اجازه بگیرید و ضامن اجرت استفاده از زمین مذکور در این مدت می باشید.