eitaa logo
شریعت
8 دنبال‌کننده
18 عکس
8 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💚💜❤️💙 ❣خون کمتر از درهم❣ این که گفته شده با خون کمتر از بند انگشت ، می‌شود نماز خواند، مقصود این نیست که این خون پاک است بلکه نجس است و فقط مانع نماز نیست. 🔅تذکر: این چنین نیست که با هر خون کمتر از بند انگشت بشود نماز خواند بلکه: 🔸 باید با آب مخلوط نبوده باشد. 🔸 از خون های سه گانه(حیض، نفاس و استحاضه) نباشد. 🔸 خون سگ و خوک نباشد. بلکه از خونهای متعارف مثل خون بدن انسان یا حیوان حلال گوشت باشد. پس خونی که با این شرایط است می توانیم با بدن یا لباس آلوده به آن نماز بخوانیم ولی بعد از نماز آن را آب می کشیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ نجاة العباد ، ص۷۸. 💚💜❤️💙💗🧡
❣احکام فرش❣ 1- فرشی که یک قسمت آن نجس شده و ما نمی‌دانیم کدام قسمت بوده اگر پای مرطوب یا خیس را روی یک قسمت از آن فرش بگذاریم پا، پاک است. ولی وقتی می خواهیم فرش را آب بکشیم همه آن را باید آب بکشیم. (۱) ۲- مرد یا زن می توانند روی فرش که از ابریشم خالص است نماز بخوانند و اشکال ندارد (۲) ۳- فرشی که به قالیشویی داده ایم و به او گفته ایم فرش نجس است و احتمال می دهیم که در امر طهارت و نجاست مواظبت می کند بعد از آنکه از او تحویل گرفتیم پاک است. زیرا کار مسلمان را باید حمل به صحت کنیم. (۳) ۴- روی فرش نجس می توان نماز خواند بشرط آنکه مرطوب نباشد که لباس یا بدن را نجس کند. (۴) ۵- روی فرش غصبی و دزدی و همچنین فرشی که بر آن خمس تعلق گرفته و خمس آن را نداده ایم، نماز خواندن باطل است. (۵) ـــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- التنقیح ،ج۳،ص۲۴۴. ۲- المعتبر فی شرح المختصر ، ج۲،ص۸۹. ۳- العروة الوثقی ،ج۱ ،ص۲۸۰. ۴- توضیح المسائل محشی ،ج۱،ص۵۷۸. ۵- همان - برخی ازعلما می فرمایند احتیاط مستحب آن است که مکان نماز گزار غصبی نباشد. @shareeat14 💚💜❤️💗🧡💙🖤
❣پرداخت خرجی❣ پرداخت خرجی سه گروه بر انسان واجب است : ۱-پدر ومادر ۲-فرزند ۳-همسر (زن ) گرچه در عده طلاق رجعی باشد به شرط اینکه قبل از طلاق ناشزه نشده باشد. ( قابل توجه آقایانی که طلاق داده‌اند). 💠 بین خرجی پدر و مادر و فرزندان از یک سو و بین خرجی زن از سوی دیگر، دو تفاوت وجود دارد: 🔸تفاوت اول : خرجی دادن به پدر و مادر و‌ یا فرزندان درصورتی واجب است که فقیر باشند و در غیر این صورت واجب نیست. مثلا فرزندی که ثروت دارد بر پدر ومادرش واجب نیست خرجی او را بدهد یعنی می تواند از مال خود بچه خرج بچه کند . اما در مورد همسر چنین نیست یعنی چه زن ثروت داشته باشد یا نداشته باشد خرجی او برشوهرش واجب است. 🔸تفاوت دوم : اگر انسان خرجی پدر ومادر یا فرزندان را نداد ، معصیت کرده ولی مدیون نمی ماند . اما در مورد همسر چنین نیست به هر مقدار که خرجی همسر را ندهد به همان مقدار مدیون می ماند که در زمان حیاتش باید بدهد و الا باید بعد فوت از اصل مالش بردارند مگر زن رضایت دهد. (۱) 🔅 تذکر: فقها فرموده اند چنانچه انسان مالک حیوانی باشد باید خرج آن را بدهد و یا آن را بفروشد. @shareeat14 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. الروضة البهیه ، فی شرح اللمعة الدمشقیة ، ج۶ ، ص۷۳ - عوادالایام فی بیان قواعد الاحکام ومهمات مسائل الحلال والحرام ، ص۴۳۲. 💚💜❤️🧡🖤
❣فریب دنیا❣ ♻️ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ اعراف-51 همانها که دین و آیین خود را سرگرمی و بازیچه گرفتند؛ و زندگی دنیا آنان را مغرور ساخت؛ امروز ما آنها را فراموش می‌کنیم، همان گونه که لقای چنین روزی را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند. ****** 🔅نکته ها: «لَهو»، به معناى غفلت انسان از كارهاى اساسى است و «لَعِب» آن است كه انسان هدفى خیالى و غیر واقعى داشته باشد. (132) 🔅 امام رضا علیه السلام فرمود: «ننساهم» یعنى آنان را ترك مى كنیم، چون آنان قیامت و آمادگى براى آن روز را رها كرده بودند، ما نیز در آن روز آنان را به حال خود رها مى كنیم. (133) ----- 132) تفسیر المیزان 133) تفسیر نورالثقلین ****** 🔅پیام ها: - مسخره كردن دین، مغرور شدن به دنیا، فراموشى آخرت و انكار آیات الهى، همه از نشانه هاى كافران است. «الكافرین الّذین اتّخذوا» - كفّار، احكام دین را كه جدّى است به بازى مى گیرند. «دینهم لهواً» و در عوض دنیا كه بازیچه اى بیش نیست را جدّى گرفتند. - تحقیر دین، ذلّت آخرت را به همراه دارد. كسانى كه دین را به بازى مى گیرند، در قیامت التماس مى كنند. «أفیضوا علینا - دینهم لهواً» - زندگى دنیوى فریبنده است. «غرّتهم الحیاة الدنیا» - فریفتگى به دنیا، زمینه ى بازى گرفتن دین است. «لهواً و لعباً و غرّتهم...» - كیفر الهى با اعمال ما تناسب دارد. «ننساهم كما نسوا» - انكار مستمرّ آیات الهى، موجب محرومیّت از بهشت و مواهب آن است. «ما كانوا بآیاتنایجحدون» - فراموش كردن خداوند در دنیا، سبب فراموش شدن انسان در قیامت مى شود. «ننساهم كما نسوا» چنانكه در جاى دیگر یاد خداوند را مایه ى یاد او از انسان مى داند. «فاذكرونى أذكركم» (134) - انكارمستمرّ وبدون توبه، رمز بدبختى وهلاكت انسان است. «كانوا... یجحدون» ----- 134) سوره مبارکه بقره، 152 💚💜❤️💙💗🧡
🚨زنگ خطر 🔴سریالهای تلویزیونی زن بدحجاب را تحصیلکرده نشان می دهد و باحجابها را کم سواد ♦️روزنامه جوان نوشت:طی یک پژوهش با محوریت ۴۰ سریال از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی ایرانی، شاخص‌های عفاف و حجاب با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی در شخصیت‌های زن تحصیلکرده این آثار توسط یک تیم کارشناسی مورد بررسی و پالایش قرار گرفته است. ♦️بر اساس این پژوهش ۶٣/۶ درصد پوشش زنان تحصیلکرده در آن‌ها بیشتر مانتوی تنگ و کوتاه بوده و این در حالی است که ٨٣/٢ درصد شخصیت‌های چادری این سریال‌ها عمدتاً فاقد تحصیلات دانشگاهی نمایش داده شده‌اند. ♦️بر اساس این تحقیق ٨۶/١ درصد از زنان تحصیلکرده دارای آرایش بوده، که ٢٢/٢ درصد از آنان دارای موی آشکار، ٣٠/۶ درصد از آنان دارای اندام آشکار و ۶١/۶ درصد از آنان دارای زینت آشکار در برابر نامحرم هستند و ۴٧/٢ درصد از آنان دارای پوشش نامتعارف و ٢٣/۶ درصد از آنان دارای ارتباط نامتعارف با نامحرم هستند. ♦️نکته قابل تأمل این است که شاخص‌های عفاف و حجاب در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به گونه‌ای معنی دار ضعیف‌تر از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به نمایش درآمده است. "محمود حکمت" @twiita
✏️آشوب‌ها تمام شد؛ همه به خانه‌هایشان برگشتند؛ الّا شهدا ... "
❣شک‌های بی‌اعتبار❣ در مواردی اگر در نماز شک کنیم نباید به شک اعتنا کنیم : ۱- اگر در نماز مستحبی شک کنیم که رکعت اول هستیم یا دوم اختیار با خودمان است می توانیم بنا را بر رکعت اول بگذاریم و یک رکعت دیگر بخوانیم و یا بنا را بر رکعت دوم بگذاریم. (۱) ۲- کسی که در نماز جماعت شرکت کرده و شک کرده که رکعت چندم است باید از امام جماعت پیروی کند و به شک خود اعتنا نکند. (۲) ۳- کسی که زیاد شک می کند نباید به شک خود اعتنا کند مثلا اگر شک کرد رکعت دوم است یا سوم بنا می گذارد رکعت سوم است و نماز را ادامه می دهد درحالی که اگر کثیر الشک نبود نماز باطل بود . ۴- کسی که بعد از وقت شک می کند نمازش را خوانده یا نه بنا می گذارد که خوانده است مثلا اگر بعد از غروبشک کند نماز ظهر و عصر را خوانده است یا نه بنا می گذارد که خوانده مگر این که یقین کند نخوانده دراین صورت باید قضای آن را بجا آورد. ۵- کسی که بعد از سلام نماز شک می کند نماز خود را درست خوانده یا نهمثلا بعد از سلام نماز ظهر شک می کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت بنا می گذارد که چهار رکعت خوانده و لازم نیست توجه کند. ۶- درنماز واردهرقسمتی که بشود وشک کنددرقسمت قبل ( چه شک دراصل انجام آن بکند یا شک درصحت آن ) نباید اعتنا کند ، مثلا کسی که سوره می خواندشک می کند حمدراخوانده یانه بنا می گذارد که خوانده است. (۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۶۴۸. ۲- نجا ة العبا د ، ص۱۱۷. ۳- توضیح المسائل محشی ،ج۱ ، ص۶۳۷.
❣رنگ❣ رنگها دارای احکامی هستند : ۱- رنگ مو در غسل مانع نیست به شرط آن که همراه جِرم زائد نباشد.(۱) ۲- اضافه کردن کلر ، سبب مضاف شدن آب نیست گرچه رنگ آب تغییر کند. (۲) ۳- رنگ نجس که پس از شستن باقی می ماند پاک است به شرط آن که اجزاء نجس درآن وجود نداشته باشد. (۳) ۴- چنانچه چیز نجس را در آب کر بشوییم آب نجس نمی شود ولی این در صورتی است که بو یا رنگ یا مزه نجس را به خود نگیرد در غیر این صورت آب کر نجس می شود . (۴) ۵- خال کوبی بدن برای غسل و وضو اشکال ندارد زیرا رنگ خال کوبی زیر پوست قرار می گیرد . ۶- چنانچه رنگ ، نجس شود ( مثل رنگ موجود در قوطی ) قابل پاک شدن نیست. ۷- الکل صنعتی که در رنگ سازی به کار می رود پاک است و استفاده صنعتی از آن اشکال ندارد. (۵) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - همان ، ص ۲۰۴. ۲ - اجوبة الاستفتائات ، ص ۱۶. ۳ - توضیح المسا ئل محشی ، ج۱ ، ص۱۱۰. ۴ - همان ، ص ۳۹. ۵ - توضیح المسا ئل محشی ، ج۱ ، ص ۸۰. @shareeat14 💚🧡💙❤️💜
وقتی که قدم رنجه به ایران کردی مارا سرِخوانِ خویش مهمان کردی ما را همه عمر ، ساکنِ دائمیِ بین‌الحرمینِ قم ، خراسان کردی 🌸🌷 23ربیع الاول سالروز ورود حضـرت فاطمه معصـومـه سـلام الله علیها به سرزمین ایران و شهر قم تبریک و تهنیت باد. 💜💙❤️🧡💚 محصولات ارگانیک حکیمانه @hakimanehorganic 💚🧡❤️💙💜
❣یک آیه چند پیام❣ ♻️ إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ آل عمران-77 کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی می‌فروشند، آنها بهره‌ای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمی‌گوید و به آنان در قیامت نمی‌نگرد و آنها را (از گناه) پاک نمی‌سازد؛ و عذاب دردناکی برای آنهاست. نکته ها: این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك. در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.[81] در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است. مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مى شوند. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84] حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85] 81) تفسیر مراغى و نورالثقلین. 82) یس، 58. 83) مؤمنون، 108. 84) تفسیر نورالثقلین. 85) تفسیربرهان، ج 1، ص 293. پیام ها: - امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه ى «عهداللّه» بكار رفته است. - پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...» - سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى شود. «یشترون... ایمانهم» - دنیاپرستى، ریشه ى پیمان شكنى است. «ثمناً» - بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً» - كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم» - عذاب هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم» 💚❤️💙🧡🖤💜
❣یک آیه؛ چند پیام❣ ♻️ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىَ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا نساء-58 خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست. نکته ها: امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.[309] در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بیت علیهم السلام مى باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است. آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است.[310] خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود. امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[311] امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[312] امانت سه گونه است: الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)[313] ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان) ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.) 309) كافى، ج 2، ص 105. 💚❤️💙🧡💜🖤
❣آنچه سهو و عمدش مبطل نماز است❣ بعضی از چیز ها نماز را باطل می کند ؛ سهوا انجام شود یا عمدا : ۱- انجام کارهایی که صورت نماز را برهم می زند.مانند دست زدن وبه هوا پریدن و امثال این کار ها. [۱] ۲-چیزهایی که غسل ، وضو و تیمم را باطل می¬کند. [۲] ۳-اضافه یا کم شدن یکی از ارکان نماز. [۳] ۴- رو گرداندن از قبله ، البته تمایل اندک به طرف راست یا چپ اشکال ندارد به شرط آن که صدق انحراف از قبله نکند. [۴] ۵-خوردن و آشامیدن. [۵] ۶-گریه برای دنیا ، و خنده ای که همراه قهقهه باشد. [۶] ۷- اضافه شدن یک رکعت ، زیرا سبب اضافه رکن می گردد. ------------------------ ۱. توضیح المسائل محشی ، ج1 ، ص 628 ۲. مجمع الرسائل ، ج1 ، ص330 ۳ . توضیح المسائل محشی ، ج1 ، ص628 - ارکان نماز عبارت است از : قیام ، نیت ، تکبیرة الاحرام ، رکوع و سجود. ۴. مدارک العروة ، ج 12 ، ص 425 ۵. همان ۶. منهاج الصالحین ، آیة الله سیستانی ، ج1 ، ص 236 💜🧡💙❤️💚💛
❣تقویت صدا و سینه❣ از منظر طب ایرانی سنتی ✅دارو هایی برای صاف و خوش نگاه داشتن صدا: دانه ی صنوبر، مویز، انجیر، صمغ عربی، شنبلیله، بذرکتان، خرما(خشک)، ریشه شیرین بیان، بادام نیشکر، تخم خیارچنپر، تخم کدو حلوایی، نشاسته،کتیرا، رب شیرین بیان صدا:نباید خوراکی های ترش،شور،زبر و تند و تیز خورده شود و اگر صدا ناشی از فریاد کردن کلفت شده باشد سوپ مغز گندم،آب جو جوشیده، روغن بادام و نشاسته مصرف شود. وحشی:معالج خشونت صدا است. :معالج گرفتگی صدا است . : رفع خشونت صدا و آواز. :گرفتگی و انسداد صدا را باز می کند . : آواز را صاف می کند به خصوص اگر با گلیسیرین و آب لیمو ترش،خورده شود . کوهی: گرفتگی صدا را باز می کند و خلط آور است . کرفس خام:درمان خوبی برای گرفتگی صدا :برای رفع گرفتگی صدا باقالی را با روغن بادام و قند مخلوط کنید و بخورید . :صدا را صاف می کند . مرغ: سینه را نرم می کند . :سینه و ریه را صاف و تمیز می کند . :برای نرم کردن سینه جوشانده تخم آن مفید است . :سینه را نرم وصاف می کند . زمینی : نرم کننده سینه است. :یک فنجان چای گرم نعنا سینه را آرام می کند . : تقویت کننده ونرم کننده سینه است. :برای نرم کردن سینه استفاده می شود . : سینه و ریه را نرم می کند . : صدا را باز می کند . هویج:گرفتگی صدا را رفع می کند گاو زبان :سینه را نرم می کند . : جوشانده آن گرفتگی صدا را از بین می برد . : گرفتگی صدا را از بین می برد . :صدا را باز می کند . سیب: بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صدا می باشد . سیب : داروی موثری برای سرماخوردگی و گرفتگی صدا و سرفه است. : صدا را باز کرده و گرفتگی آن را رفع می کند . :رفع گرفتگی صدا است. بیان :صدا را صاف می کند. : برای رفع گرفتگی صدا ۳۰ گرم پوست انار را به همراه ۲ گرم زاج سفید جوشانده و غرغره کنید. صدا را صاف می کند . :صدا را باز می کند . تر مُضر برای حنجره و صدا است. : زیاده روی در مصرف آن قدری صدا را خشن و سینه را زبر می کند . جهت جلوگیری همراه غذاهای سرد مزاج و یا میوه های ترش مزه مصرف شود . انگورسیاه:جوشانده آن در رفع گرفتگی صدا اثرات مفیدی ظاهر می نماید. :در رفع گرفتگی صدا استفاده می شود. @hakimanehorgan ❤️🧡💙💛💜💚
❣پنج‌شنبه عسکریه❣ پنج شنبه‌روز زیارتی امام حسن عسکری(ع) آن حضرت می‌فرماید: سَیَأتی زَمانٌ عَلَی النّاسِ وُجوهُهُمْ ضاحِکةٌ مُستبْشِرةٌ و قُلوبُهمْ مُظْلِمةٌ مُتَکَّدِرَةٌ اَلسُّنَّهُ فِیهِمْ بِدْعَةٌ، وَ البِدعَةُ فِیهِمْ سُنّةٌ، اَلمؤمِنُ بَینَهُمْ مُحَقَّرٌ، وَ المُنافِقُ بَینَهُم مُوَقّرٌ بر مردم زمانی خواهد آمد که چهره هایشان خندان و شاد است، ولی دلهایشان تاریک و گرفته است. سنّت در میان آنان بدعت شمرده می‌شود و بدعت، سنّتی رایج می‌گردد. مؤمن در میانشان حقیر است و منافق در بین آنان محترم شمرده می‌شود. (الحیاة، ج ۲، ص ۳۱۱) @hakimanehorganic 💛💙💜🧡💚❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣موسیقی حلال❣ ❓چه آهنگ‌هایی حرام هستن؟ 📚 آيات عظام امام، رهبری، فاضل و نورى: 📝 معيار و ملاک در حرام‌بودن یه آهنگ، مطرب و لهوى بودن و مناسب‌بودن اون آهنگ برای مجالس گناه، خوش‌گذرونى و فساده. 📚 آيات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید: 📝 معيار و ملاک در حرام‌بودن یه آهنگ، لهوی و مناسب‌بودن اون آهنگ با مجالس گناه، خوش‌گذرونى و فساده. ⭕️ نکته: ملاک‌هایی که در سؤال پرسیده شده، معمولاً نشونه موسیقی حرام هستش؛ ولی بعضی‌وقت‌ها ممکنه اون ملاک‌ها نباشه و بازم موسیقی حرام باشه؛ مثلاً ممکنه موسیقی با ریتم تند و رقص‌آور نباشه، اما چون مناسب مجالس گناه و خوش‌گذرونیه، بازم حرام باشه. ⭕️ نکته: موسیقی لهوی، یعنی موسیقی‌ای که همراه با محتوای سبک، پوک، بی‌خود و غافل‌کننده‌ست؛ طوری که انسان با گوش‌دادن به اون، گرفتار فساد اخلاقی و انحراف می‌شود. 💛🖤💜💙💚🧡
❣معاملات مکروه❣ ❓پول درآوردن از چه راه‌هایی مکروهه؟ 1️⃣ پول درآوردن از قصابی (امام، رهبری، وحید، سیستانی، نوری و صافی). 2️⃣ پول درآوردن از کفن‌فروشی (مکارم: اگه به‌صورت شغل دربیاد) (همه مراجع). 3️⃣ پول درآوردن از طریق معامله با افراد پست (همه مراجع). 4️⃣ پول درآوردن با معامله بین اذان صبح تا طلوع آفتاب (همه مراجع). 5️⃣ پول درآوردن از خریدوفروش گندم و جو، اگه به‌صورت شغل دربیاد (امام، رهبری، سیستانی، وحید، صافی و نوری). 6️⃣ این‌كه براى خريد جنسى كه ديگرى مى‌خواد بخره، وارد معامله اون بنده خدا بشه (همه مراجع). 7️⃣ پول درآوردن از خریدوفروش ملک (وحید، صافی و نوری). 🔺 توضیح‌المسائل مراجع، م۲۰۵۴؛ سیستانی و صافی، رساله، م۲۰۶۲؛ امام، رساله، م۲۰۵۴؛ وحید، رساله، م۲۸۲؛ نوری، رساله، م۲۰۵۰؛ مکارم، رساله، م۱۷۵۱. @shareeat14 💛🖤💜💙💚❤️
🌺 هیچ فرد مسلمانی بدون این ده ویژگی كامل نمی‌شود: 🔸 مردم به خيرش اميدوار باشند؛ 🔸 همگان از شرّش احساس ایمنی کنند؛ 🔸 خوبی اندک دیگران را بسيار شمارد؛ 🔸 نيكى بسيار خود را اندک به‌حساب آورد؛ 🔸 از درخواست‌‌های نیازمندان به او ملول نشود؛ 🔸 تا آخر عمرش از کسب دانش خسته نشود؛ 🔸 فقر در راه خدا را بیش از توانگرى دوست‏ بدارد؛ 🔸 ذلت در راه خدا را بر عزت در راه دشمنش ترجیح دهد؛ 🔸 به گمنامى بیش از شهرت تمایل داشته باشد؛ -سپس فرمود: دهم و چه دهمى! -پرسيدند: دهمی چيست؟ فرمود: 🔸 هيچ كس را نبيند جز اينكه گويد او از من بهتر و باتقواتر است‏. 💠 امام رضا علیه السلام 📚 تحف‌العقول، ص ۴۴۳ 🖤💜💙🧡💚❤️💛
❣راه های زیاد شدن رزق (۱۳)❣ ✅امام صادق (علیه‌السلام) رکوع طولانی، طول دادن غذا، نیکی کردن به خانواده امام صادق علیه السلام فرمودند: سه چیز را اگر مؤمن بداند، باعث طول عمر و باقی ماندن نعمت می شود. طولانی کردن رکوع و سجود در نمازش، طولانی کردن نشستن بر سفره هنگامی که اطعام می کند، و نیکی کردن به خانواده اش. عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏ ثَلَاثَةٌ إِنْ يَعْلَمْهُنَّ الْمُؤْمِنُ كَانَتْ زِيَادَةً فِي عُمُرِهِ وَ بَقَاءَ النِّعْمَةِ عَلَيْهِ فَقُلْتُ وَ مَا هُنَّ قَالَ تَطْوِيلُهُ‏ فِي رُكُوعِهِ‏ وَ سُجُودِهِ فِي صَلَاتِهِ وَ تَطْوِيلُهُ لِجُلُوسِهِ عَلَى طَعَامِهِ إِذَا أَطْعَمَ عَلَى مَائِدَتِهِ وَ اصْطِنَاعُهُ الْمَعْرُوفَ إِلَى أَهْلِهِ. الكافي ج‏4 ؛ ص49 @zendegi_hakimaneh 🧡💛🖤💜💙💚❤️
📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول ) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضایی است که باید شسته شود (صورت يا دست ها) ۱: چنانچه روی آن باز است: الف: آب برای آن ضرر ندارد: لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. ب: آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ۲: اگر روی آن بسته است: الف: باز کردن آن امکان دارد، چنانچه آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد. ✳ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم نجس است: باید زخم را آب بکشد و به طور معمول وضو بگیرد. ✴ اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم پاک است: لازم است آب را به عضو برساند و کشيدن دست تر کفايت نمي کند. ب: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر دارد: 🔶 اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمى‏شود روى آن را دست تر كشيد (مثلًا دوايى است كه به دست مى‏چسبد)، پارچه پاكى را به طورى كه جزء جبيره حساب شود، روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد و نیز تيمم کند. ✅ اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر ندارد: 🔷 در صورتی که زخم و جبیره پاک است بايد آب را به روى زخم برساند، و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است، چنانچه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد بدون زحمت و مشقت، بايد آن را آب بكشد و موقع وضو آب را به زخم برساند. ⁉ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره‏اى به جا آورد.
📚 حالت های مختلف وضوی جبيره (قسمت دوم) 💠 اگر زخم یا شکستگی بر اعضای مسح باشد (سر و پاها): الف: اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر ندارد: ✅ اگر محل مسح پاک است، لازم است به طور معمول وضو گرفته شود. 🔷 اگر روی آن باز باشد و آب برای آن ضرر دارد: ☑️ بايد به جاى وضو، تيمم کند، ولى اگر مى‌تواند پارچه اى بر روى زخم قرار دهد و بر روى آن دست تر بکشد، احتياط آن است که علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى بگيرد. ب: اگر روی آن بسته باشد و جایی به مقدار مسح باقی باشد: ✅ دست تر روی همان محل مسح بکشد. ✴️ اگر جایی به مقدار مسح باقی نباشد: ☑️ چنانچه روی جبیره پاک باشد: دست تر روی محل جبیره بکشد. 🔶 اگر روی جبیره نجس باشد: پارچه ای پاک روی جبیره قرار دهد و به نیت وضوی جبیره روی آن دست تر بکشد. ⁉️ تذکرات: ۱: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند می‌گذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی. ۲: غسل جبيره‏اى مثل وضوى جبيره‏اى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى به‏جا آورند نه ارتماسى. ۳: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دست‏ها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيره‏اى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد. ۴: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود. ۵: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيره‏اى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمى‏شود، مى‏تواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيره ‏اى به جا آورد. 💙💚♥️💜🖤💛💛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلامی: همه شیاطین عالم در برابر ایران جمع شدند 💥«أَلا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ ذَمَّرَحِزْبَهُ وَاسْتَجْلَبَ جَلْبَهُ لِيَعُودَ الْجَورُ إلى أوْطانِهِ وَ يَرْجِعَ الْباطِلُ إلى نِصابِهِ 🌓آگاه باشيد، كه همانا شيطان حزب و يارانش را بسيج كرده و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است، تا بار ديگر ستم را به جاى خود نشاند و باطل به جايگاه خويش پايدار شود. 📘 ✔️کانال نهج‌البلاغه @nahjol_balagheh