❣بوی خوش❣
به کار بردن بوی خوش به سه قسم تقسیم می شود :
🔸۱- مستحب : و آن در بیشتر موارد است حتی در حال روزه .
آنچه فقها می گویند این است که بوییدن گلهای معطر در حال روزه کراهت دارد (ثواب روزه کم می شود ) و گرنه عطر زدن در حال روزه مستحب است. (۱)
و همچنین فقها می فرمایند مستحب است انسان در حال نماز خوشبو باشد. (۲)
نیز خوشبو کردن خود برای دیدار مومنان استحباب دارد.
🔸۲- واجب : و آن در مورد میت است که باید بر مواضع هفتگانه او (مواضعی که در سجده بر زمین گذاشته می شود که عبارتست از : پیشانی ، دو کف دست ، دو زانو ، دو انگشت شصت پا ) کافور بمالند.
به این عمل ، حنوط می گویند و این کافور باید معطر باشد واگر بوی عطر خود را از دست داده اکتفای به آن ، محل اشکال است. (۳)
🔸۳- حرام واین خود به چهار قسم تقسیم می شود :
❗️الف : در حال احرام: حرام است برمحرم که بوی خوش بکار برد. (۴)
❗️ب : زن در عده وفات: زنی که شوهرش فوت کرده در عده وفات (چهار ماه و ده روز) هر گونه تزیین و از جمله بکار بردن بوی خوش بر او حرام است. (۵)
❗️ج : در حال اعتکاف . بر معتکف هم بکار بردن بوی خوش جایز نیست. (۶)
د : بکار بردن زنان بوی خوش را برای نا محرمان .
فقها می فرمایند اگر زن برای نا محرم بوی خوش به کار برد مستحب است پس از این کار غسل کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- مجمع المسائل آیة الله گلپایگانی ، ج۱ ، ص ۲۸۶ کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صَامَ تَطَیَّبَ بِالطِّیبِ وَ یَقُولُ الطِّیبُ تُحْفَةُ الصَّائِم ( کافی ج۴ ، ص۱۱۳ )
۲- قرآن می فرماید : خذوا زینتکم عند کل مسجد ( اعراف / ۳۱ )
۳- توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۲۳۰.
۴- مناسک محشی ، ص ۱۶۴.
۵- توضیح المسائل محشی ، ج ۲ ، ص ۵۲۷.
۶- شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ، ج۱ ، ص ۱۹۶.
۷- توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۳۵۹.
@shareeat14
💜🧡💙❤️💚🖤
❣خمس❣
«در حقیقت، خمس، کمکی به ما برای اهداف دینی ما و خانوادهها و دوستان ما و وسیله حفظ آبروی ما در برابر آنانی است که از قدرتشان بیم داریم.
پس خمس را از ما دریغ ندارید و حتیالمقدور خویشتن را از دعای ما محروم نسازید؛
چرا که خارج کردن خمس از [سرمایه]، کلید روزی شما و مایه پاک شدن......گناهانتان و اندوخته شما برای روز نیازتان در آخرت خواهد بود.»
امام رضا علیه السلام
اصول کافی ج یک ص ۵۴۷
💛💜🧡💙💗❤️
🔹 لینک ثبت نام وام اربعين
وام ۳ تا ۵ میلیون تومانی ویژه زائران اربعین با کسر اقساط خودکار از یارانه
برای ثبت نام از پیوند زیر استفاده کنید👇
https://samah.haj.ir/Loan
ــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط برای حجاب کتک میخورند و کشته میشوند و صدای هیچکس در هیچ کجای جهان درنمیآید.
@shareeat14
◾️روضه خوانی اميرالمومنين (عليهالسلام) در رحلت رسول اکرم (صلاللهعلیهواله)
خطبه شماره ٢٣٥ نهج البلاغه:
و من کلام له عليه السلام قاله و هو يلي غسل رسول الله ، صلي الله عليه و آله ، و تجهيزه :
▪بِأَبِي أَنْتَ وأُمِّي، لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ
يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وأَخْبَارِ السَّماءِ،
خَصَصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ
سِوَاكَ،
وَعَمَمْتَ حَتّى صَارَ النَّاسُ فِيكَ سَواءً،
وَلَوْ لاَ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعِ،
لاََنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ الشُّؤُونِ، وَلَكَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلاً،
وَالْكَمَدُ مُحَالِفاً، وَقَلاَّ لَكَ! وَلكِنَّهُ مَا لاَ يُمْلَكُ رَدُّهُ،
وَلاَ يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ!بِأَبِي أَنْتَ وَأُمّي! اذْكُرْنَا عِنْدَ
رَبِّكَ، وَاجْعَلْنَا مِنْ بَالِكَ!
✔️ترجمه:
▪️پدر و مادرم فدايت اي پيامبر خدا با مرگ تو چيزي قطع شد که با مرگ ديگري قطع نگشت و آن نبوت و اخبار و آگاهي از آسمان بود .
▪️مصيبت تو اين امتياز را دارد که از ناحيه اي تسلي دهنده است يعني پس از مصيبت تو ديگر مرگها اهميتي ندارد.
و از سوي ديگر اين يک مصيبت همگاني است که عموم مردم به خاطر تو در سوگند.
▪️اگر نبود که امر به صبر و شکيبائي فرموده اي و از بيتابي نهي نموده اي آنقدر گريه مي کردم که اشکهايم تمام شود
و اين درد جانکاه هميشه براي من باقي بود و حزن و اندوهم دائمي و تازه اينها در مصيبت تو کم بود اما حيف نمي توان مرگ را بازگرداند و آن را دفع نمود.
▪️پدر و مادرم فدايت باد ما را در پيشگاه پروردگارت ياد کن و ما را هرگز فراموش منما!
💛💙💜❤️💗💚
هدایت شده از توییتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با توجه به اینکه در فتنه اخیر اسنپ و دیجی کالا و دیوار با فتنه گران همراهی کردند، لطفاً برنامه اسنپ رو از صفحه گوشی پاک کرده و از دیگر شرکتهای اینترنتی مثل تپسی استفاده کنید و به جای دیوار، برنامه شیپور را هم میتوانید نصب کنید.
خائنین و دشمنان داخلی باید بفهمند در مقابل این آشوبها تاوان سختی خواهند داد.
#نشرحداکثری.
#جهادتبیین.
نکته مهم:👇
اسنپ رو فقط حذف نصب نکنید،
حتماً اول از حساب کاربری خود خارج بشید و بعدش حذف نصب کنید.
وگرنه همچنان مشترک استفاده از آن خواهید بود.
👈 لطفاً، انتشار حداکثری.
"revaayatgar"
@twiita
خاطرات شهدا
❣حجاب❣
🌟زمان جنگ ، بمباران هوایی امان مردم رو بریده بود. شب وقتِ خواب دیدم دخترم گلدسته رفت و حجابِ کامل پوشید. ازش پرسیدم: دخترم کاری پیش اومده؟ جایی میخواهی بری؟گفت: نه پدرجان! اینجا هر لحظه بمباران هوایی میشه و ممکنه صبح زنده نباشیم؛ باید طوری باشم که اگه خواستند من رو از زیر آوار بیرون بیارن، حجابم کامل باشه...
#شهیده گلدسته محمدیان
یاد شهدا با صلوات
❣معاملات❣
📚 جریمه تأخیر در پرداخت
💠 سؤال: منزل مسکونی ام را به صورت نسیه فروختم و در قرارداد شرط شد که خریدار به ازای هر روز تأخیر در پرداخت پول خرید، معادل یک درصدِ مبلغ معامله، جریمه بپردازد.
۱. آیا این جریمه تأخیر (شرط التزام) صحیح و حلال است و من حق دارم جریمه را مطالبه کنم؟
۲. خریدار در پرداخت پول خرید، چندین ماه تأخیر داشته و جریمه آن را نیز نپرداخته است! به وی تذکر داده ام که رضایت ندارم و اکنون از دریافت پول خرید ناامید شدم؛ آیا حق دارم معامله را فسخ کنم و خانه ام را پس بگیرم؟
✅ جواب:
۱) اشکال ندارد و می توانید جریمه تعیین شده را مطالبه کنید.
۲) اگر در معامله نسیه علاوه بر تعیین زمان برای پرداخت ثمن، شرط کرده اید که نباید تأخیر بیاندازد، می توانید فسخ کنید.
#احکام_معاملات
#وجه_التزام
#جریمه_تاخیر
🆔 @ shareeat14
💙🧡💚❤️
❣نماز جماعت❣
اقتدا به کسی که نماز قضا می خواند
💠 سؤال: آیا می توان به کسی که در حال خواندن نماز قضا می باشد، اقتدا کرد؟ اگر نه، تکلیف نمازهای گذشته که از این حکم خبر نداشته ایم، چیست؟
✅ جواب: اگر امام جماعت، نمازی می خواند که یقینا قضا شده است، می توان به او اقتدا کرد، ولی اگر نماز امام، قضای احتیاطی باشد (یعنی قضا شدن آن قطعی نیست)، نمی توان به او اقتدا کرد. البته نمازهای قبلی اگر رکنی از آنها، کم یا زیاد نشده باشد، به صورت فرادا صحیح است.
🆔 @shareeat14
💜❤️🧡💙
❣حلالیت طلبیدن برای غیبت و تهمت❣
💠 سؤال: اگر کسی غیبت کرده یا به دیگری تهمت زده باشد، چگونه از گناه خود توبه کند؟ آیا باید رضایت او را جلب کند؟
✅ جواب: باید با پشیمانی از گناه بزرگی که مرتکب شده است از خداوند، آمرزش بخواهد و تهمت را تکذیب کند و از کسی که غیبت او را کرده یا به او تهمت زده است، حلالیت بطلبد و اگر ممکن نیست یا مفسده دارد، برای او استغفار کند.
🧡🖤❤️💗💜
❣نجس شدن دندان مصنوعى❣
♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی):
👈 اگر دندان مصنوعی یا پر شده به گونهاى است كه جزو دندان طبيعى محسوب مىشود حكم دندان طبيعى را دارد که با زوال عين نجاست پاک ميشود و آب كشيدن داخل دهان لازم نيست و الا بايد خود دندان مصنوعى نيز تطهیر شود.
🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه):
👈 اگر دندان مصنوعى طورى باشد كه به دندان طبيعى چسبيده باشد و نشود آن را براى آب كشيدن به بيرون از دهان آورد، بنابر احتياط واجب حكم دندان طبيعى را ندارد و بايد تطهير شود.
💠💠💠💠💠💠
❣باغداری❣
در مورد باغداری نکاتی قابل تأمل است:
🔅۱. اگر شخصی با آب غصبی درختان خود را آبیاری کند محصول بدست آمده مال صاحب باغ و درختان است ولی باید پول آب را به مالک آب بپردازد.
🔅۲. یکی از عقود اسلامی عقد مساقات است. عقد مساقات این است که صاحب باغ با باغبان قرارداد ببندد که باغبان به درختها رسیدگی کند و بعد از جمع میوه ها، درصدی از میوه ها را(طبق آنچه قرار گذاشته اند) به باغبان بپردازد. (۱)
🔅۳. رفتن به باغ مردم و خوردن از میوه های آنان حرام است و بدهکار صاحب باغ خواهد بود.
🔅۴. حق المارّه یعنی اینکه بخواهد در حال عبور از باغ مردم میوه بردارد و بخورد. نکته مسلم بین فقها نیست زیرا هم اصل این مطلب و هم کم و کیفش محل اشکال است و بدین سبب احتیاط در ترک آن است. (۲)
🔅۵. از محصولات باغداری فقط خرما وکشمش اگر به حد نصاب برسد زکات دارد. (۳)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - همان ،ص۳۶۷.
۲ - الروضة البهیة ،ج۳ ،ص۳۷۱.
۳ - رساله امام خمینی (ره)/م۱۸۶۴.
💚💜❤️💙🧡🖤
💚💜❤️💙
❣خون کمتر از درهم❣
این که گفته شده با خون کمتر از بند انگشت ، میشود نماز خواند، مقصود این نیست که این خون پاک است بلکه نجس است و فقط مانع نماز نیست.
🔅تذکر:
این چنین نیست که با هر خون کمتر از بند انگشت بشود نماز خواند بلکه:
🔸 باید با آب مخلوط نبوده باشد.
🔸 از خون های سه گانه(حیض، نفاس و استحاضه) نباشد.
🔸 خون سگ و خوک نباشد.
بلکه از خونهای متعارف مثل خون بدن انسان یا حیوان حلال گوشت باشد.
پس خونی که با این شرایط است می توانیم با بدن یا لباس آلوده به آن نماز بخوانیم ولی بعد از نماز آن را آب می کشیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نجاة العباد ، ص۷۸.
💚💜❤️💙💗🧡
❣احکام فرش❣
1- فرشی که یک قسمت آن نجس شده و ما نمیدانیم کدام قسمت بوده اگر پای مرطوب یا خیس را روی یک قسمت از آن فرش بگذاریم پا، پاک است.
ولی وقتی می خواهیم فرش را آب بکشیم همه آن را باید آب بکشیم. (۱)
۲- مرد یا زن می توانند روی فرش که از ابریشم خالص است نماز بخوانند و اشکال ندارد (۲)
۳- فرشی که به قالیشویی داده ایم و به او گفته ایم فرش نجس است و احتمال می دهیم که در امر طهارت و نجاست مواظبت می کند بعد از آنکه از او تحویل گرفتیم پاک است.
زیرا کار مسلمان را باید حمل به صحت کنیم. (۳)
۴- روی فرش نجس می توان نماز خواند بشرط آنکه مرطوب نباشد که لباس یا بدن را نجس کند. (۴)
۵- روی فرش غصبی و دزدی و همچنین فرشی که بر آن خمس تعلق گرفته و خمس آن را نداده ایم، نماز خواندن باطل است. (۵)
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- التنقیح ،ج۳،ص۲۴۴.
۲- المعتبر فی شرح المختصر ، ج۲،ص۸۹.
۳- العروة الوثقی ،ج۱ ،ص۲۸۰.
۴- توضیح المسائل محشی ،ج۱،ص۵۷۸.
۵- همان - برخی ازعلما می فرمایند احتیاط مستحب آن است که مکان نماز گزار غصبی نباشد.
@shareeat14
💚💜❤️💗🧡💙🖤
❣پرداخت خرجی❣
پرداخت خرجی سه گروه بر انسان واجب است :
۱-پدر ومادر
۲-فرزند
۳-همسر (زن ) گرچه در عده طلاق رجعی باشد به شرط اینکه قبل از طلاق ناشزه نشده باشد. ( قابل توجه آقایانی که طلاق دادهاند).
💠 بین خرجی پدر و مادر و فرزندان از یک سو و بین خرجی زن از سوی دیگر، دو تفاوت وجود دارد:
🔸تفاوت اول : خرجی دادن به پدر و مادر و یا فرزندان درصورتی واجب است که فقیر باشند و در غیر این صورت واجب نیست.
مثلا فرزندی که ثروت دارد بر پدر ومادرش واجب نیست خرجی او را بدهد یعنی می تواند از مال خود بچه خرج بچه کند .
اما در مورد همسر چنین نیست یعنی چه زن ثروت داشته باشد یا نداشته باشد خرجی او برشوهرش واجب است.
🔸تفاوت دوم : اگر انسان خرجی پدر ومادر یا فرزندان را نداد ، معصیت کرده ولی مدیون نمی ماند .
اما در مورد همسر چنین نیست به هر مقدار که خرجی همسر را ندهد به همان مقدار مدیون می ماند که در زمان حیاتش باید بدهد و الا باید بعد فوت از اصل مالش بردارند مگر زن رضایت دهد. (۱)
🔅 تذکر: فقها فرموده اند چنانچه انسان مالک حیوانی باشد باید خرج آن را بدهد و یا آن را بفروشد.
@shareeat14
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. الروضة البهیه ، فی شرح اللمعة الدمشقیة ، ج۶ ، ص۷۳ - عوادالایام فی بیان قواعد الاحکام ومهمات مسائل الحلال والحرام ، ص۴۳۲.
💚💜❤️🧡🖤
❣فریب دنیا❣
♻️ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ
اعراف-51
همانها که دین و آیین خود را سرگرمی و بازیچه گرفتند؛ و زندگی دنیا آنان را مغرور ساخت؛
امروز ما آنها را فراموش میکنیم، همان گونه که لقای چنین روزی را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند.
******
🔅نکته ها:
«لَهو»، به معناى غفلت انسان از كارهاى اساسى است و «لَعِب» آن است كه انسان هدفى خیالى و غیر واقعى داشته باشد. (132)
🔅 امام رضا علیه السلام فرمود: «ننساهم» یعنى آنان را ترك مى كنیم، چون آنان قیامت و آمادگى براى آن روز را رها كرده بودند، ما نیز در آن روز آنان را به حال خود رها مى كنیم. (133)
-----
132) تفسیر المیزان
133) تفسیر نورالثقلین
******
🔅پیام ها:
- مسخره كردن دین، مغرور شدن به دنیا، فراموشى آخرت و انكار آیات الهى، همه از نشانه هاى كافران است. «الكافرین الّذین اتّخذوا»
- كفّار، احكام دین را كه جدّى است به بازى مى گیرند. «دینهم لهواً» و در عوض دنیا كه بازیچه اى بیش نیست را جدّى گرفتند.
- تحقیر دین، ذلّت آخرت را به همراه دارد. كسانى كه دین را به بازى مى گیرند، در قیامت التماس مى كنند. «أفیضوا علینا - دینهم لهواً»
- زندگى دنیوى فریبنده است. «غرّتهم الحیاة الدنیا»
- فریفتگى به دنیا، زمینه ى بازى گرفتن دین است. «لهواً و لعباً و غرّتهم...»
- كیفر الهى با اعمال ما تناسب دارد. «ننساهم كما نسوا»
- انكار مستمرّ آیات الهى، موجب محرومیّت از بهشت و مواهب آن است. «ما كانوا بآیاتنایجحدون»
- فراموش كردن خداوند در دنیا، سبب فراموش شدن انسان در قیامت مى شود. «ننساهم كما نسوا» چنانكه در جاى دیگر یاد خداوند را مایه ى یاد او از انسان مى داند. «فاذكرونى أذكركم» (134)
- انكارمستمرّ وبدون توبه، رمز بدبختى وهلاكت انسان است. «كانوا... یجحدون»
-----
134) سوره مبارکه بقره، 152
💚💜❤️💙💗🧡
🚨زنگ خطر
🔴سریالهای تلویزیونی زن بدحجاب را تحصیلکرده نشان می دهد و باحجابها را کم سواد
♦️روزنامه جوان نوشت:طی یک پژوهش با محوریت ۴۰ سریال از پربینندهترین سریالهای تلویزیونی ایرانی، شاخصهای عفاف و حجاب با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی در شخصیتهای زن تحصیلکرده این آثار توسط یک تیم کارشناسی مورد بررسی و پالایش قرار گرفته است.
♦️بر اساس این پژوهش ۶٣/۶ درصد پوشش زنان تحصیلکرده در آنها بیشتر مانتوی تنگ و کوتاه بوده و این در حالی است که ٨٣/٢ درصد شخصیتهای چادری این سریالها عمدتاً فاقد تحصیلات دانشگاهی نمایش داده شدهاند.
♦️بر اساس این تحقیق ٨۶/١ درصد از زنان تحصیلکرده دارای آرایش بوده، که ٢٢/٢ درصد از آنان دارای موی آشکار، ٣٠/۶ درصد از آنان دارای اندام آشکار و ۶١/۶ درصد از آنان دارای زینت آشکار در برابر نامحرم هستند و ۴٧/٢ درصد از آنان دارای پوشش نامتعارف و ٢٣/۶ درصد از آنان دارای ارتباط نامتعارف با نامحرم هستند.
♦️نکته قابل تأمل این است که شاخصهای عفاف و حجاب در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به گونهای معنی دار ضعیفتر از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به نمایش درآمده است.
"محمود حکمت"
@twiita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احکام نماز قضای پدر و مادر
🧡💚💜💙
❣شکهای بیاعتبار❣
در مواردی اگر در نماز شک کنیم نباید به شک اعتنا کنیم :
۱- اگر در نماز مستحبی شک کنیم که رکعت اول هستیم یا دوم اختیار با خودمان است می توانیم بنا را بر رکعت اول بگذاریم و یک رکعت دیگر بخوانیم و یا بنا را بر رکعت دوم بگذاریم. (۱)
۲- کسی که در نماز جماعت شرکت کرده و شک کرده که رکعت چندم است باید از امام جماعت پیروی کند و به شک خود اعتنا نکند. (۲)
۳- کسی که زیاد شک می کند نباید به شک خود اعتنا کند مثلا اگر شک کرد رکعت دوم است یا سوم بنا می گذارد رکعت سوم است و نماز را ادامه می دهد درحالی که اگر کثیر الشک نبود نماز باطل بود .
۴- کسی که بعد از وقت شک می کند نمازش را خوانده یا نه بنا می گذارد که خوانده است مثلا اگر بعد از غروبشک کند نماز ظهر و عصر را خوانده است یا نه بنا می گذارد که خوانده مگر این که یقین کند نخوانده دراین صورت باید قضای آن را بجا آورد.
۵- کسی که بعد از سلام نماز شک می کند نماز خود را درست خوانده یا نهمثلا بعد از سلام نماز ظهر شک می کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت بنا می گذارد که چهار رکعت خوانده و لازم نیست توجه کند.
۶- درنماز واردهرقسمتی که بشود وشک کنددرقسمت قبل ( چه شک دراصل انجام آن بکند یا شک درصحت آن ) نباید اعتنا کند ، مثلا کسی که سوره می خواندشک می کند حمدراخوانده یانه بنا می گذارد که خوانده است. (۳)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۶۴۸.
۲- نجا ة العبا د ، ص۱۱۷.
۳- توضیح المسائل محشی ،ج۱ ، ص۶۳۷.
❣رنگ❣
رنگها دارای احکامی هستند :
۱- رنگ مو در غسل مانع نیست به شرط آن که همراه جِرم زائد نباشد.(۱)
۲- اضافه کردن کلر ، سبب مضاف شدن آب نیست گرچه رنگ آب تغییر کند. (۲)
۳- رنگ نجس که پس از شستن باقی می ماند پاک است به شرط آن که اجزاء نجس درآن وجود نداشته باشد. (۳)
۴- چنانچه چیز نجس را در آب کر بشوییم آب نجس نمی شود ولی این در صورتی است که بو یا رنگ یا مزه نجس را به خود نگیرد در غیر این صورت آب کر نجس می شود . (۴)
۵- خال کوبی بدن برای غسل و وضو اشکال ندارد زیرا رنگ خال کوبی زیر پوست قرار می گیرد .
۶- چنانچه رنگ ، نجس شود ( مثل رنگ موجود در قوطی ) قابل پاک شدن نیست.
۷- الکل صنعتی که در رنگ سازی به کار می رود پاک است و استفاده صنعتی از آن اشکال ندارد. (۵)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - همان ، ص ۲۰۴.
۲ - اجوبة الاستفتائات ، ص ۱۶.
۳ - توضیح المسا ئل محشی ، ج۱ ، ص۱۱۰.
۴ - همان ، ص ۳۹.
۵ - توضیح المسا ئل محشی ، ج۱ ، ص ۸۰.
@shareeat14
💚🧡💙❤️💜
وقتی که قدم رنجه به ایران کردی
مارا سرِخوانِ خویش مهمان کردی
ما را همه عمر ، ساکنِ دائمیِ
بینالحرمینِ قم ، خراسان کردی
🌸🌷 23ربیع الاول سالروز
ورود حضـرت فاطمه معصـومـه
سـلام الله علیها به سرزمین ایران و شهر قم
تبریک و تهنیت باد.
💜💙❤️🧡💚
محصولات ارگانیک حکیمانه
@hakimanehorganic
💚🧡❤️💙💜
❣یک آیه چند پیام❣
♻️ إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
آل عمران-77
کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی میفروشند، آنها بهرهای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آنها سخن نمیگوید و به آنان در قیامت نمینگرد و آنها را (از گناه) پاک نمیسازد؛ و عذاب دردناکی برای آنهاست.
نکته ها:
این آیه، كسانى را كه پیمان شكنى مى كنند، به پنج نوع قهر الهى تهدید مى كند: بى بهرگى در آخرت، محرومیّت از خطاب الهى، محرومیّت از نظر لطف الهى، محرومیّت از پاكى از گناه و گرفتارى به عذاب دردناك.
در روایات شیعه و سنّى آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خویش وفادار نباشد بى دین است.[81]
در بعضى روایات آمده است كه مراد از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است.
مقایسه كنیم وضع كسانى را كه از جانب خداوند به آنها سلام داده مى شود؛ «سلامٌ قولاً من ربّ رحیم»[82] با كسانى كه خدا هیچ سخنى با آنان نگوید؛ «لایكلّمهم اللّه» واگر ناله اى سر دهند با جمله ى «اخسئوا فیها ولاتكلمون»[83] خفه مى شوند.
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر كس با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را تلاوت نمودند.[84]
حضرت على علیه السلام فرمودند: مراد از نگاه خداوند در قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است، (نه نگاه با چشم).[85]
81) تفسیر مراغى و نورالثقلین.
82) یس، 58.
83) مؤمنون، 108.
84) تفسیر نورالثقلین.
85) تفسیربرهان، ج 1، ص 293.
پیام ها:
- امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمه ى «عهداللّه» بكار رفته است.
- پیمان شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، در باره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است. «یشترون بعهد اللّه... لا خلاق لهم...»
- سوگند دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مى شود. «یشترون... ایمانهم»
- دنیاپرستى، ریشه ى پیمان شكنى است. «ثمناً»
- بهاى پیمان شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
- كیفرهاى قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست. «لا یكلّمهم، لا ینظر الیهم، لایزكّیهم»
- عذاب هاى اُخروى، هم جسمى است و هم روحى. هم تحقیر است؛ «لایكلّمهم اللّه» و هم شكنجه و مجازات. «ولهم عذاب الیم»
💚❤️💙🧡🖤💜
❣یک آیه؛ چند پیام❣
♻️ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىَ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا
نساء-58
خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما میدهد! خداوند، شنوا و بیناست.
نکته ها:
امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعیض، از نشانه هاى مهم ایمان است، چنانكه خیانت به امانت، علامت نفاق است. در حدیث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنید، بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.[309]
در روایات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل بیت علیهم السلام مى باشند. این مصداق بارز عمل به این آیه است.
آرى، كلید خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لایق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، ریاست نااهلان وقضاوت هاى ظالمانه است.[310]
خیانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غیر الهى، انتخاب همسر یا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى شود.
امام باقر وامام صادق علیهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت هاى الهى است.[311]
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[312]
امانت سه گونه است:
الف: میان انسان وخدا. (وظایف وواجباتى كه بر انسان تعیین شده است.)[313]
ب: میان انسان و دیگران. (اموال یا اسرار دیگران نزد انسان)
ج: میان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
309) كافى، ج 2، ص 105.
💚❤️💙🧡💜🖤
❣آنچه سهو و عمدش مبطل نماز است❣
بعضی از چیز ها نماز را باطل می کند ؛ سهوا انجام شود یا عمدا :
۱- انجام کارهایی که صورت نماز را برهم می زند.مانند دست زدن وبه هوا پریدن و امثال این کار ها. [۱]
۲-چیزهایی که غسل ، وضو و تیمم را باطل می¬کند. [۲]
۳-اضافه یا کم شدن یکی از ارکان نماز. [۳]
۴- رو گرداندن از قبله ، البته تمایل اندک به طرف راست یا چپ اشکال ندارد به شرط آن که صدق انحراف از قبله نکند. [۴]
۵-خوردن و آشامیدن. [۵]
۶-گریه برای دنیا ، و خنده ای که همراه قهقهه باشد. [۶]
۷- اضافه شدن یک رکعت ، زیرا سبب اضافه رکن می گردد.
------------------------
۱. توضیح المسائل محشی ، ج1 ، ص 628
۲. مجمع الرسائل ، ج1 ، ص330
۳ . توضیح المسائل محشی ، ج1 ، ص628 - ارکان نماز عبارت است از : قیام ، نیت ، تکبیرة الاحرام ، رکوع و سجود.
۴. مدارک العروة ، ج 12 ، ص 425
۵. همان
۶. منهاج الصالحین ، آیة الله سیستانی ، ج1 ، ص 236
💜🧡💙❤️💚💛