eitaa logo
شریعت
8 دنبال‌کننده
18 عکس
8 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❣کفاره دخول در ایام حیض❣ چنانچه در ایام عادت ماهانه نزدیکی صورت بگیرد علاوه بر این‌که زن و مرد مرتکب گناه شده‌اند، بهتر است مرد کفاره بدهد (اختصاص به مرد دارد) و كفّاره آن، در ثلث اوّل روزهاى حيض، يك مثقال طلاى سکه‌دار، يا قيمت آن است (مثقال شرعى 18 نخود مى‏باشد) و اگر در ثلث دوم باشد نيم مثقال و اگر در ثلث سوم باشد یک‌چهارم مثقال است. بنابر اين، اگر ايّام عادتش روز باشد دو روز اوّل يك مثقال، دو روز وسط نيم مثقال و دو روز آخر یک‌چهارم مثقال شرعی كفّاره دارد.
❣نماز خواندن روی صندلی❣ 🍏کسی که نمازش روی صندلی باطل است 1) اگر  بتواند (ولو با تکیه کردن به دیوار یا عصا، یا خم شدن یا پاها را  بیش ازحد بازگذاردن یا به شکل رکوع) بایستد؛ اگر روی صندلی  نماز بخواند باطل است. زیرا: واجبی را ترک کرده که می تواند انجام دهد،( مثل قیام). 2) اگر بتواند  برای تشهد بنشیند و سجده ها را  درست انجام دهد؛ اگر روی صندلی نماز بخواند باطل است. زیرا: درسجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد. 3) اگر بتواندحتی یک رکعت از نمازرا ایستاده بخوانداگر تمام نماز راروی صندلی بنشیندنمازش باطل است.زیراواجبی راترک کرده که می تواندانجام دهد،(مثل قیام).  4) اگر بتواند حتی یک رکعت از سجده ها را  درست انجام دهد؛  اگر روی صندلی نمازبخواند باطل است. زیرا: در سجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد. 5) اگر نتواند به هیچ قسم قیام کند ولی بتواند  برای تشهد و سجده بنشیند و درست سجده کند، اگر تشهد  و سجده ها را هم روی صندلی انجام دهد نمازش باطل است. زیرا: در سجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد. 🍎کسی که نمازش روی صندلی صحیح است 1) اگر به هیچ قسم نتواند  بایستد.  2) اگر به هیچ قسم نتواند بنشیند و سجده کند. 3) اگر به تشخیص پزشک حاذق یا به تشخیص  خودش یقین یا اطمینان دارد  که اگر ایستاده نماز بخواند یا نشسته تشهد بخواند یا در سجده رفتن،  بیماری عضلات بدن  پیدا می کند یا بیماری اش تشدید می شود. 🍎تذکرات 1- اگر «فقط» بتواند قبل از تکبیرة الاحرام قیام کند، واجب است قیام کند و پس از  گفتن تکبیرة الاحرام  بنشیند، (چون قیام موقع گفتن تکبیرة الاحرام واجب رکنی است) 2- اگر «فقط» بتواند قبل از رکوع قیام کند، واجب است قیام کند و پس از  قیام متصل به رکوع و رکوع، بقیه نمازش رابنشیند.(چون قیام متصل به رکوع،واجب رکنی است). 3-اگر«فقط» بتواند سجده های یک رکعت را درست انجام دهد  واجب است چنین کند و بقیه نمازش را بنشیند زیرا :در سجده  هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد. 4-نمازگزار در سجده، باید دو کف دست را روی میز و دو سر انگشت بزرگ پا را اگر می تواند روی زمین قرار دهد . 💛💜❤️🧡💙💖
❣مشروبات الكلي❣ 1- نوشیدنی های حاوی الکل سؤال: مصرف غذاها یا مایعاتى که به طور طبیعى مقدار بسیار کمى از آن را الکل تشکیل مى دهد مانند سرکه و یا آبجو بدون الکل چه حکمى دارد؟ پاسخ: هرگاه صدق مشروبات الکلى بر آن نکند اشکالى ندارد. 2- نگهداری مشروبات الکلی سؤال: به نظر مبارک نگهدارى مشروبات الکلى چه حکمى دارد؟ پاسخ: حرام است و موجب تعزیر مى باشد، مگر در مواردى که غرض مهمّى باشد یا بخواهند آن را تبدیل به سرکه کنند. 3- شرکت در مجالسی که شرب خمر می شود  سؤال:آیا رفتن به مجالسى که در آن مشروبات الکلى مصرف و موسیقى پخش مى شود، جایز است؟ پاسخ: جایز نیست. 4- حاضر کردن مشروبات الکلی برای کسانی که آن را حلال میدانند سؤال: آیا براى زن مسلمان جایز است مشروب روى میز غذا خورى بگذارد، تا کسانى که آن را حلال مى دانند مصرف کنند؟ پاسخ: جایز نیست; مگر در موارد ضرورت. 5- مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلی سؤال: با توجّه به این که از نظر پزشکى ثابت شده مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى نه تنها ضررى براى بدن ندارد، بلکه مانند آشامیدنیهاى دیگر مفید مى باشد، و با در نظر گرفتن این که مشروبات الکلى نوعى ازنعمتهاى خداوند مانند سایر نعمت هاست، چه اشکال دارد براى استفاده از جنبه هاى مثبت و مفید آن، مانند بقیّه نعمتهاى خدادادى، با شرایط و مقدار مشخّص مصرف شود؟ :اگر کسى به حدّى از درجه خود سازى و کنترل خویشتن رسیده باشد که در اثر مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى به ورطه اعتیاد و حتّى مستى کشیده نشود، آیا مجاز به مصرف کم و کنترل شده مشروبات الکلى مى باشد؟ پاسخ  اوّلا: هیچ کس نمى گوید مشروبات الکلى به مقدار کم ضرر ندارد، بلکه مقدار کم ضررش کمتر است. ثانیاً: هرگاه چنین جوازی داده شود، به هیچ وجه قابل کنترل نیست، و به زودى تمام جامعه آلوده مى شود. به همین جهت شرع مقدّس آن را به طور کلّى ممنوع کرده است. ثالثاً: قانون جنبه عمومى دارد، و نمى توان اشخاص را به بهانه هاى مختلف استثنا کرد. سعى کنید ان شاء الله گرفتار وسوسه هاى شیطان نشوید. 6- خوردن الکل برای درمان مسمومیت سؤال: در مواردى که الکل حکم دارو دارد (مثل مسمومیّت با متانول) و خوردن آن ضرورت پیدا مى کند، در این گونه موارد شُرب الکل چه حکمى دارد؟  پاسخ:در صورتى که از الکلهاى مست کننده و در غلظت هاى قابل شرب باشد، تنها وقتى جایز است که داروى منحصر به فرد محسوب شود و جانشینى نداشته باشد. 7- مصرف داروهای حاوی الکل  سؤال:گروهى از داروهاى تزریقى به دلیل مسائل فرمولاسیون حاوى مقادیرى الکل هستند. مصرف این گونه داروها چه حکمى دارد؟ پاسخ: اگر از الکلهاى طبى در آن استفاده شود و در شرایط فعلى جنبه مایع مسکر ندارد، اشکالى ندارد. 8- مواد قندی دارای ماده "شکر الکل" سؤال: آیا مصرف کردن مواد قندی که دارای ماده sugar alcoholیا شکر الکل هستند با توجه به اینکه اینها در بازار فراوانند جائز است یا خیر ؟  پاسخ:در صورتیکه ماده مست کننده ای نباشد اشکالی ندارد. 9- گذاشتن نام مشروبات حرام بر مشروبات حلال سؤال: استعمال و خرید و فروش نوشیدنی جدیدالورودی با قیمت گزاف که اخیراً در بازار شهرهای بزرگ و هتل ها با نام «شامپاین» که نام مشروبات الکلی است و تولید اسپانیا و اسکاتلند است و با مجوز دولت وارد شده است چه حکمی دارد؟ پاسخ: نامگذاری مشروبات حلال به نام مشروبات حرام اشکال شرعی دارد و ممکن است مقدمه ای برای آلوده ساختن اجتماع به مشروبات حرام بوده باشد. 10- شرابی که الکلش را به صفر درصد رسانده اند سؤال: نظر شریف جنابعالی در خصوص حلیت یا حرمت شرابی که الکلش را به صفر درصد رسانده اند بفرمایید. پاسخ: در صورتیکه قبلاً به صورت شراب بوده و بعد الکل آن را به صفر رسانده اند، طعم شراب ندارد ولی چون شبهه نجاست دارد نوشیدنش اشکال دارد 💛❤️💚🧡💙💖
❣تشهد❣ تشهد نماز دارای احکامی است : ۱-جمله« و عجل فرجهم» جزء تشهد نیست ولی از آن جا که دعا محسوب می شود خواندن آن به قصد دعا اشکال ندارد . ۲- چنانچه تشهد فراموش شود ، لازم است قضای آن ، پس از نماز بجا آورده شود و بعد از آن یک جفت سجده سهو. تذکر : در قضای تشهد ، بايد تمام شرايط نماز وجود داشته باشد ؛ مانند پاك بودن بدن و لباس ، رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر . [۱] ۳-کسی که در نماز جماعت شرکت کرده لازم نیست در کلمات تشهد از امام جماعت پیروی نماید ؛ پس اگر مأموم به کلمات آخر تشهد رسیده در حالی که امام جماعت هنوز در اول تشهد می باشد اشکال ندارد ؛ زیرا تبعیت از امام در اذکار لازم نیست ( بجز تکبیرة الاحرام ) بلکه آنچه واجب است تبعیت در افعال نماز می باشد . [۲] ۴-اگر مأموم یک یا چند رکعت از امام عقب است ، هنگامی که امام به تشهد می رسد ، دو حالت وجود دارد : الف) تشهد دوم امام است ، در این صورت مأموم پس از سر برداشتن از سجده دوم ، مخیر است بین این که به حالت تجافی [۳] بنشیندیا قصد فرادا نموده نماز را خود ادامه دهد. ب) تشهد اول امام است ، در این صورت احتياط آن است كه هنگام خواندن تشهد امام ، به حالت تجافی نشسته تشهد را همراه امام بخواند و با امام جماعت نماز را ادامه دهد .[۴] پانویس: ۱- توضیح المسائل محشی ، ج1 ، ص 675 ۲- توضیح المسائل محشی ، ج1 ، ص 796 ۳- حالت نیم خیز ۴- توضیح المسائل محشی ، ج1 ، ص 785 . 💛❤️💙💚💜💖
📚 جریمه تأخیر در پرداخت شارژ 💠 سؤال: در مجتمعی هستم که بابت تأخیر در پرداخت شارژ ماهانه باید سی درصد جریمه بدهم، آیا دریافت وجه مزبور، جایز است؟ ✅ جواب: اگر اعضای مجتمع در قراردادی متعهد شوند که مبلغ شارژ را در تاریخ معینی بپردازند و در صورت تخلف، به پرداخت وجه معینی ملتزم گردند، اشکال ندارد. 💛💚❤️🧡💗💖
❣پیراهن‌ با اسم اهل‌بیت❣ سوال: جديداً نام مبارک ائمه و شعارهای ديگه روی پيراهن‌های عزاداری چاپ می‎شه؛ لمس این نوشته‌ها موقع سينه‌زنی وغيره، بدون وضو چه حكمی داره؟ 🔹 آيات عظام امام، مكارم، صافی، سبحانی، بهجت و مظاهری: كسى كه وضو نداره، بنابر احتياط واجب، حرامه که اسم مبارک ائمه (علیهم‌السلام) رو لمس کنه. 🔹 آيات عظام رهبری، سيستانی، تبریزی، نوری، وحید، شبیری و فاضل: مستحبه که اسم مبارک ائمه (علیهم‌ السلام) رو بدون وضو لمس نکنیم؛ اما اگه هم انجام بشه، گناه نداره. ⭕️ چندتا نکته: 1️⃣ بچه‌ها در این مورد تکلیفی ندارن و لمس اسمای متبرکه برای اونا اشکال نداره. 2️⃣ لمس شعر و شعارهایی مثل «هیهات من الذلة»، «باز این چه شورش است» و... که اسم اهل‌بیت توی اون نیست، اشکال نداره. 3️⃣ لمس اسامی بقیه اهل‌بیت، غیر از چهارده معصوم، مثل «یا علی اکبر»، «یا علی اصغر»، «یا ابوالفضل»، بدون وضو اشکال نداره. 4️⃣ لمس کلمه «اللَّه» طبق نظر همه مراجع (به‌جز رهبری و فاضل)، بدون وضو جايز نيست؛ حتی اگه بخشی از یه اسم دیگه، مثل «یا اباعبداللّه» باشه. 5️⃣ چون گروه اول از مراجع در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون می‌تونن به نظر گروه دوم مراجعه کنن. 6️⃣ این‌که گفتیم، فقط برای حالتیه که وضو نداشته باشیم؛ جنب و خانمی که در عادت ماهیانه است، طبق نظر بیشتر مراجع، نباید این اسامی مبارک رو لمس کنن. 🔺 توضيح‌المسائل مراجع، م۳۱۹؛ خامنه‌ای، اجوبة‌الاستفتائات، س۱۶۴. @shareeat14 💛💙💚💜💗💖
❣احتیاط❣ در علم اجمالی >>> مواردی که احتیاط لازم است در مواردی که اصل تکلیف را می دانیم ولی از تعیین آن اطلاع نداریم باید احتیاط کنیم مانند : ۱- اگر می داند یکی از خوردنی ها و نوشیدنی هایی که در اختیار اوست حرام است از هیچ یک نمی تواند مصرف کند مثلا می داند داخل یکی از دو بطری ، شراب است و داخل دیگری سرکه از هیچ یک نمی تواند استفاده نماید تا معلوم شود کدام شراب و کدام سرکه است. ۲- اگر می داند یکی از دو لباس نجس است با هیچ یک نمی تواند نماز بخواند و باید هر دو را آب بکشد. ۳- اگر می داند در صفحه کاغذی ، در یک قسمت آن ، نام خدا است به هیچ یک از کلمات آن صفحه نمی تواند بی وضو دست بزند . ۴- اگر نمی داند قبله کدام طرف است تخلی جایز نیست مگر این که نتواند قبله را پیدا کند یا موجب عسر و حرج باشد. پس قانون کلی این است که هر گاه بین حرام و حلال قرار گیرد ولی مشخصاً مصداق آن را نمی داند باید هردو را کنار بگذارد. اما در مورد واجب به عکس است یعنی اگر اجمالا می داند چیزی واجب است ولی مشخصاً مصداق آن را نمی داند باید هردو را بجا آورد مثلا : ۱- کسی که نمی داند نماز شکسته بر او واجب است یا کامل ، باید احتیاط کند و هر دو را بجا آورد. ۲- کسی که مثلا نمی داند نذر کرده بود سوره توحید را بخواند یا سوره ناس را ، باید هر دو را بخواند. بله کسی که اصلا نمی داند چه نذری کرده چیزی براو واجب نیست. ۳- اگر نمی داند وظیفه او در روز جمعه ، نماز ظهر است یا نماز جمعه تا وقتی که به رساله مرجع تقلید خود مرا جعه نکرده موظف است احتیاط کند و هر دو را بجا آورد. ۴- کسی که نمی داند وظیفه او وضوی جبیره ای است یا تیمم باید هر دو را احتیاطاً بجا آورد. (۱) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - تنجز علم اجمالی مورد تأیید همه فقها و اصولیین است. @shareeat14
❣ اعمال روز اربعین❣ 🔸روز بیستم‌صفر روز اربعین است. 🔸به قول شَیْخَیْن روز رُجُوع حرم امام حسین علیه السلام است از شام به مدینه و روز وُرُود جابربن عبدالله انصارى است به کربلا بجهت زیارت امام حسین علیه السلام و او اوّل زائر آن حضرت است و زیارت آن حضرت در این روز مستحب است. 🔸از حضرت امام عسکرى علیه السلام روایت شده که فرمود علامات مؤ من پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز گذاردن و زیارت اربعین کردن و انگشتر بر دست راست کردن و جَبین را در سجده بر خاک گذاشتن و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن. 🔸شیخ در تهذیب و مصباح زیارت مخصوصه این روز را از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده است.  @shareeat14 🖤🖤🖤🖤🖤🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣بوی خوش❣ به کار بردن بوی خوش به سه قسم تقسیم می شود : 🔸۱- مستحب : و آن در بیشتر موارد است حتی در حال روزه . آنچه فقها می گویند این است که بوییدن گلهای معطر در حال روزه کراهت دارد (ثواب روزه کم می شود ) و گرنه عطر زدن در حال روزه مستحب است. (۱) و همچنین فقها می فرمایند مستحب است انسان در حال نماز خوشبو باشد. (۲) نیز خوشبو کردن خود برای دیدار مومنان استحباب دارد. 🔸۲- واجب : و آن در مورد میت است که باید بر مواضع هفتگانه او (مواضعی که در سجده بر زمین گذاشته می شود که عبارتست از : پیشانی ، دو کف دست ، دو زانو ، دو انگشت شصت پا ) کافور بمالند. به این عمل ، حنوط می گویند و این کافور باید معطر باشد واگر بوی عطر خود را از دست داده اکتفای به آن ، محل اشکال است. (۳) 🔸۳- حرام واین خود به چهار قسم تقسیم می شود : ❗️الف : در حال احرام: حرام است برمحرم که بوی خوش بکار برد. (۴) ❗️ب : زن در عده وفات: زنی که شوهرش فوت کرده در عده وفات (چهار ماه و ده روز) هر گونه تزیین و از جمله بکار بردن بوی خوش بر او حرام است. (۵) ❗️ج : در حال اعتکاف . بر معتکف هم بکار بردن بوی خوش جایز نیست. (۶) د : بکار بردن زنان بوی خوش را برای نا محرمان . فقها می فرمایند اگر زن برای نا محرم بوی خوش به کار برد مستحب است پس از این کار غسل کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- مجمع المسائل آیة الله گلپایگانی ، ج۱ ، ص ۲۸۶ کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا صَامَ تَطَیَّبَ بِالطِّیبِ وَ یَقُولُ الطِّیبُ تُحْفَةُ الصَّائِم ( کافی ج۴ ، ص۱۱۳ ) ۲- قرآن می فرماید : خذوا زینتکم عند کل مسجد ( اعراف / ۳۱ ) ۳- توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۲۳۰. ۴- مناسک محشی ، ص ۱۶۴. ۵- توضیح المسائل محشی ، ج ۲ ، ص ۵۲۷. ۶- شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ، ج۱ ، ص ۱۹۶. ۷- توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۳۵۹. @shareeat14 💜🧡💙❤️💚🖤
❣خمس❣ ‏«در حقیقت، خمس، کمکی به ما برای اهداف دینی ما و خانواده‌ها و دوستان ما و وسیله حفظ آبروی ما در برابر آنانی است که از قدرتشان بیم داریم. پس خمس را از ما دریغ ندارید و حتی‌المقدور خویشتن را از دعای ما محروم نسازید؛ چرا که خارج کردن خمس از [سرمایه]، کلید روزی شما و مایه پاک شدن...‏...گناهانتان و اندوخته شما برای روز نیازتان در آخرت خواهد بود.» امام رضا علیه السلام اصول کافی ج یک ص ۵۴۷ 💛💜🧡💙💗❤️
🔹 لینک ثبت نام وام اربعين وام ۳ تا ۵ میلیون تومانی ویژه زائران اربعین با کسر اقساط خودکار از یارانه برای ثبت نام از پیوند زیر استفاده کنید👇 https://samah.haj.ir/Loan ــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط برای حجاب کتک میخورند و کشته می‌شوند و صدای هیچکس در هیچ کجای جهان درنمی‌آید. @shareeat14
🔴آیا می دانستید: شعار "زن، زندگی، آزادی" شعار اصلی گروهک تروریستی پ.ک.ک بوده و از این شعار فریب دهنده برای جذب زنان و دختران به داخل گروهک استفاده میکردند؟ 🔹 زنان و دختران فریب خورده معمولا جهت تامین نیازهای جنسی افراد این گروهک تروریستی در مقرهای آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. 💛💜❤️🧡💚
◾️روضه خوانی اميرالمومنين (عليه‌السلام) در رحلت رسول اکرم (صل‌الله‌علیه‌و‌اله) خطبه شماره ٢٣٥ نهج البلاغه: و من کلام له عليه السلام قاله و هو يلي غسل رسول الله ، صلي الله عليه و آله ، و تجهيزه : ▪بِأَبِي أَنْتَ وأُمِّي، لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالاِْنْبَاءِ وأَخْبَارِ السَّماءِ، خَصَصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ، وَعَمَمْتَ حَتّى صَارَ النَّاسُ فِيكَ سَواءً، وَلَوْ لاَ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعِ، لاََنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ الشُّؤُونِ، وَلَكَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلاً، وَالْكَمَدُ مُحَالِفاً، وَقَلاَّ لَكَ! وَلكِنَّهُ مَا لاَ يُمْلَكُ رَدُّهُ، وَلاَ يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ!بِأَبِي أَنْتَ وَأُمّي! اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ، وَاجْعَلْنَا مِنْ بَالِكَ! ✔️ترجمه: ▪️پدر و مادرم فدايت اي پيامبر خدا با مرگ تو چيزي قطع شد که با مرگ ديگري قطع نگشت و آن نبوت و اخبار و آگاهي از آسمان بود . ▪️مصيبت تو اين امتياز را دارد که از ناحيه اي تسلي دهنده است يعني پس از مصيبت تو ديگر مرگها اهميتي ندارد. و از سوي ديگر اين يک مصيبت همگاني است که عموم مردم به خاطر تو در سوگند. ▪️اگر نبود که امر به صبر و شکيبائي فرموده اي و از بيتابي نهي نموده اي آنقدر گريه مي کردم که اشکهايم تمام شود و اين درد جانکاه هميشه براي من باقي بود و حزن و اندوهم دائمي و تازه اينها در مصيبت تو کم بود اما حيف نمي توان مرگ را بازگرداند و آن را دفع نمود. ▪️پدر و مادرم فدايت باد ما را در پيشگاه پروردگارت ياد کن و ما را هرگز فراموش منما! 💛💙💜❤️💗💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو برایِ سرنگونی این پرچم خون میریزی؛ ما برایِ سربلندی این پرچم خون میدیم؛ ما مثلِ هم نیستیــم!!! 🇮🇷 "مریم سبزی" @twiita
با توجه به اینکه در فتنه اخیر اسنپ و دیجی کالا و دیوار با فتنه گران همراهی کردند، لطفاً برنامه اسنپ رو از صفحه گوشی پاک کرده و از دیگر شرکت‌های اینترنتی مثل تپسی استفاده کنید و به جای دیوار، برنامه شیپور را هم می‌توانید نصب کنید. خائنین‌ و دشمنان داخلی باید بفهمند در مقابل این آشوبها تاوان سختی خواهند داد. . . نکته مهم:👇 اسنپ رو فقط حذف نصب نکنید، حتماً اول از حساب کاربری خود خارج بشید و بعدش حذف نصب کنید. وگرنه همچنان مشترک استفاده از آن خواهید بود. 👈 لطفاً، انتشار حداکثری. "revaayatgar" @twiita
خاطرات شهدا ❣حجاب❣ 🌟زمان جنگ ، بمباران هوایی امان مردم رو بریده بود. شب وقتِ خواب دیدم دخترم گلدسته رفت و حجابِ کامل پوشید. ازش پرسیدم: دخترم کاری پیش اومده؟ جایی می‌خواهی بری؟گفت: نه پدرجان! اینجا هر لحظه بمباران هوایی میشه و ممکنه صبح زنده نباشیم؛ باید طوری باشم که اگه خواستند من رو از زیر آوار بیرون بیارن، حجابم کامل باشه... گلدسته محمدیان یاد شهدا با صلوات
❣معاملات❣ 📚 جریمه تأخیر در پرداخت 💠 سؤال: منزل مسکونی ام را به صورت نسیه فروختم و در قرارداد شرط شد که خریدار به ازای هر روز تأخیر در پرداخت پول خرید، معادل یک درصدِ مبلغ معامله، جریمه بپردازد. ۱. آیا این جریمه تأخیر (شرط التزام) صحیح و حلال است و من حق دارم جریمه را مطالبه کنم؟ ۲. خریدار در پرداخت پول خرید، چندین ماه تأخیر داشته و جریمه آن را نیز نپرداخته است! به وی تذکر داده ام که رضایت ندارم و اکنون از دریافت پول خرید ناامید شدم؛ آیا حق دارم معامله را فسخ کنم و خانه ام را پس بگیرم؟ ✅ جواب: ۱) اشکال ندارد و می توانید جریمه تعیین شده را مطالبه کنید. ۲) اگر در معامله نسیه علاوه بر تعیین زمان برای پرداخت ثمن، شرط کرده اید که نباید تأخیر بیاندازد، می توانید فسخ کنید. 🆔 @ shareeat14 💙🧡💚❤️
❣نماز جماعت❣ اقتدا به کسی که نماز قضا می خواند 💠 سؤال: آیا می توان به کسی که در حال خواندن نماز قضا می باشد، اقتدا کرد؟ اگر نه، تکلیف نمازهای گذشته که از این حکم خبر نداشته ایم، چیست؟ ✅ جواب: اگر امام جماعت، نمازی می خواند که یقینا قضا شده است، می توان به او اقتدا کرد، ولی اگر نماز امام، قضای احتیاطی باشد (یعنی قضا شدن آن قطعی نیست)، نمی توان به او اقتدا کرد. البته نمازهای قبلی اگر رکنی از آنها، کم یا زیاد نشده باشد، به صورت فرادا صحیح است. 🆔 @shareeat14 💜❤️🧡💙
❣حلالیت طلبیدن برای غیبت و تهمت❣ 💠 سؤال: اگر کسی غیبت کرده یا به دیگری تهمت زده باشد، چگونه از گناه خود توبه کند؟ آیا باید رضایت او را جلب کند؟ ✅ جواب: باید با پشیمانی از گناه بزرگی که مرتکب شده است از خداوند، آمرزش بخواهد و تهمت را تکذیب کند و از کسی که غیبت او را کرده یا به او تهمت زده است، حلالیت بطلبد و اگر ممکن نیست یا مفسده دارد، برای او استغفار کند. 🧡🖤❤️💗💜
نجس شدن دندان مصنوعى❣ ♦️ طبق نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی): 👈 اگر دندان مصنوعی یا پر شده به گونه‌اى است كه جزو دندان طبيعى محسوب مى‌شود حكم دندان طبيعى را دارد که با زوال عين نجاست پاک مي‌شود و آب كشيدن داخل دهان لازم نيست و الا بايد خود دندان مصنوعى نيز تطهیر شود. 🔹طبق نظر امام خمینی (رحمه الله علیه): 👈 اگر دندان مصنوعى طورى باشد كه‌ به دندان طبيعى چسبيده باشد و نشود آن را براى آب كشيدن به بيرون از دهان آورد، بنابر احتياط واجب حكم دندان طبيعى را ندارد و بايد تطهير شود. 💠💠💠💠💠💠
❣باغداری❣ در مورد باغداری نکاتی قابل تأمل است: 🔅۱. اگر شخصی با آب غصبی درختان خود را آبیاری کند محصول بدست آمده مال صاحب باغ و درختان است ولی باید پول آب را به مالک آب بپردازد. 🔅۲. یکی از عقود اسلامی عقد مساقات است. عقد مساقات این است که صاحب باغ با باغبان قرارداد ببندد که باغبان به درختها رسیدگی کند و بعد از جمع میوه ها، درصدی از میوه ها را(طبق آنچه قرار گذاشته اند) به باغبان بپردازد. (۱) 🔅۳. رفتن به باغ مردم و خوردن از میوه های آنان حرام است و بدهکار صاحب باغ خواهد بود. 🔅۴. حق المارّه یعنی اینکه بخواهد در حال عبور از باغ مردم میوه بردارد و بخورد. نکته مسلم بین فقها نیست زیرا هم اصل این مطلب و هم کم و کیفش محل اشکال است و بدین سبب احتیاط در ترک آن است. (۲) 🔅۵. از محصولات باغداری فقط خرما وکشمش اگر به حد نصاب برسد زکات دارد. (۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - همان ،ص۳۶۷. ۲ - الروضة البهیة ،ج۳ ،ص۳۷۱. ۳ - رساله امام خمینی (ره)/م۱۸۶۴. 💚💜❤️💙🧡🖤