eitaa logo
شریعت
8 دنبال‌کننده
18 عکس
8 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌2، ص: 453 مسأله 2369 اگر خود زن و مرد بخواهند صيغۀ عقد غير دائم را بخوانند، بعد از آن كه مدّت و مهر را معيّن كردند، چنانچه زن بگويد: «زَوَّجْتُكَ نَفْسىِ فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُوم» بعد بدون فاصله مرد بگويد: «قَبِلْتُ»، صحيح است و اگر ديگرى را وكيل كنند و اوّل وكيل زن به وكيل مرد بگويد: «مَتَّعْتُ (4) مُوَكِّلَتِى مُوَكّلَكَ فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُوم» پس بدون فاصله وكيل مرد بگويد: «قَبِلْتُ لِمُوَكّلى هٰكَذا» صحيح مى‌باشد.
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌2، ص: 453 مسأله 2370 عقد ازدواج چند شرط دارد: اوّل: آن كه به عربى صحيح خوانده شود به احتياط واجب (1) و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را به عربى صحيح بخوانند، به هر لفظى كه صيغه را بخوانند صحيح است و لازم هم نيست كه وكيل بگيرند
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌2، ص: 450 مسأله 2363 در زناشويى چه دائم و چه غير دائم بايد صيغه خوانده شود و تنها راضى بودن زن و مرد كافى نيست و صيغۀ عقد را يا خود زن و مرد مى‌خوانند، يا ديگرى را وكيل مى‌كنند كه از طرف آنان بخواند
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌2، ص: 482 مسأله 2424 زنى كه صيغه شده اگر چه آبستن شود حق خرجى ندارد. از شوهر ارث نمى‌برد و شوهر هم از او ارث نمى‌برد. زنجانى: مگر حقّ خرجى یا ارث بردن را براى وى شرط كرده باشند.
توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌2، ص: 486 مسأله نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم و دخترى كه نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد و نگاه كردن به او عادتاً امكان تهييج و تحريك شهوت دارد و همچنين نگاه كردن به موى آنان چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است
خوئى: ظاهر آن است كه نظر زن بدون قصد لذت به صورت و دستها و سر و گردن و پای مرد، جايز است، اگر چه أحوط نيز ترك است.
سيستانى: نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با شهوت و ترس از وقوع در حرام، حرام مى‌باشد، بلكه به احتياط واجب بدون آن نيز نبايد نگاه كند مگر به جاهايى از بدن كه معمولًا مردها نمى‌پوشانند اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد اشكال ندارد.
بهجت: نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم بنا بر احتياط واجب حرام است و همچنين نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد جايز نيست و امّا جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالباً باز است، مثل سر، خالى از وجه نيست، مگر اينكه اين نگاه كردن كمك به معصيت باشد.
زنجانى: نگاه كردن زن بدون لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولًا پوشيده است بنا بر احتياط واجب حرام است و نگاه كردن با لذّت به تمام مواضع مرد حرام است.
فاضل و مكارم: نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است ، ولى نگاه كردن به آن مقدار كه معمولًا آن را نمى‌پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست اشكال ندارد.
من لا يحضره الفقيه - ترجمه؛ ج‌5، ص: 39 حضرت صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: هر كس با همسر خويش در حال حيض مجامعت نمايد و فرزندش با بيمارى جذام يا برص و پيسى متولّد شود جز خود كسى را ملامت نكند.
من لا يحضره الفقيه - ترجمه؛ ج‌5، ص: 39 امام صادق عليه السّلام فرمود: هر يك از شما چون آهنگ كام بردن‌ از همسر كند پس خداوند را ياد كند (بسم اللّٰه الرّحمن الرّحيم گويد) زيرا هر كس در آن حال نام خدا نبرد، و فرزندى بوجود آورد شيطان در آن دخالت كرده باشد و آن بدوستى و دشمنى با ما شناخته مى‌شود.
..ج
ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم سؤال: اگر در بین ، به ملحق شود و به خيال اينكه امام در ركعت اول يا دوم است، حمد و سوره نخواند و سپس بفهمد امام در ركعت سوم يا چهارم بوده، چه وظیفه ای دارد؟ جواب: اگر پس از بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده، نمازش صحيح است؛ ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد را بخواند، و اگر وقت ندارد بايد فقط حمد را بخواند و در ركوع خود را به امام برساند. @leader_ahkam