eitaa logo
شرح حال
1.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1هزار ویدیو
115 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍معرفی مستند "نابرابری برای همه" ✅مستند «نابرابری برای همه» محصول ۲۰۱۳ و به دنبال توضیح نابرابری‌های موجود در جامعه آمریکا است. ✅ راوی این مستند «رابرت رایش»، استاد دانشگاه "هاروارد" و "وزیر کار دوران کلینتون"، است. ✅ این مستند نشان می‌دهد که با توجه به سیاست‌های اقتصادی حاکم بر آمریکا هم‌زمان با کاهش قدرت اتحادیه‌های کارگری، شکاف نابرابری در این کشور بیشتر و بیشتر شده تا جایی که امروز ۴۰۰ ثروتمند آمریکا، ثروتی بیش از کل ۱۵۰ میلیون نفر دهک آخر جامعه دارند. علاوه بر این، جهانی‌شدن و رشد سرمایه جهانی باعث شده تا درآمدهای کارگران و طبقه متوسط کم و سود سرمایه‌داران بیشتر و بیشتر شود و هم‌زمان امکان رشد برای خانواده‌های فقیر و خارج شدن از آن شرایط نیز از بین برود. ✅ این مستند زاویه دیدی اقتصادی دارد اما به تناسب به بحث‌های اجتماعی مرتبط با اقتصاد نیز ورودهایی انجام می‌دهد و در آن تلاش می‌گردد به واکاویی سیاست‌های مختلف اجرا شده در دولت‌های آمریکا و نقش آنها در کاهش و یا افزایش نابرابری در جامعه پرداخته شود. ✅ شاید از جالب توجه‌ترین نکات این مستند مصاحبه‌های مختلفی باشد که با طبقات مختلف اجتماعی آمریکا صورت داده و در آن گزارشی از دغدغه‌های مختلف و توان مالی هر طبقه ارائه می‌شود، گزارش‌هایی که به افراد مختلف کشورهای دیگر این امکان را می‌دهد تا توان مالی خود را با خانواده‌های هم‌‌طبقه خود در کشوری چون آمریکا مقایسه نمایند. ◀️ لینک دانلود مستند "نابرابری برای همه"👇 http://simafekr.tv/video/21928/ ◀️ قستمتی یک دقیقه‌ای از مستند👇 https://eitaa.com/sharh_hal/888 http://sharhhal.blog.ir/1397/08/13
حالا که ماجرای نابرابری توزیع ثروت در دنیا گفتم. خوب است به یکی از راهکارهای خوب . عقلائی که غربی‌ها برای حفظ اجتماعات خودشان اعمال کرده‌اند، هم اشاره کنم.👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اختلاف درآمد یک استاد تمام و راننده اتوبوس. 🔸 : در دانشگاه‌های انگلستان، حتی دانشگاه‌های ثروتمندی مثل آکسفورد (که من سال‌ها در آن بودم) و کمبریج، حقوق کسی که استاد تمام است با حقوق کسی‌که راننده اتوبوس است، شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف داشته باشد. 🔹 مقصودی: ما در روسیه هم دیدیم که تفاوت حقوق پزشک و پرستار و این‌ها، خیلی با همدیگر کم است؛ این رقم‌های ما، مثلاً ۲۱ برابر که در بخش خصوصی، خیلی بالاتر از این هم داریم، در آن کشور ندیدیم. https://eitaa.com/sharhe_hal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه دوم ۱۴۰۰/۷/۱۲ در این صوت حجت الاسلام قنبریان طرح بحث‌های خوبی در باب برابری و عدالت و مالکیت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم آن را گوش کنید.🌷😊 https://eitaa.com/sharhe_hal
اصل این مطلب که اختلاف درآمد در برخی شغل‌های جامعه با معمول دیگر شغل‌ها بسیار زیاد است مطلبی مسلم است. در کشورما شغل‌هایی مثل معمار و مهندس عمران و وکیل و پزشک، عمدتا به علت رفتارهای انحصار گرایانه سازمان مهندسی یا وکلاء یا پزشکی و بعضاً هم به علت کمبود شاغل، درآمدهای نامعقولی دارند. اما در مورد اختلاف کم ذکر شده در مورد حقوق استاد تمام دانشگاه و راننده اتوبوس در لندن ظاهراً اختلاف بیشتر از مقدار مذکور در کلیپ برنامه ثریا است.👇
👓 تفاوت دریافتی استاد دانشگاه با راننده اتوبوس در انگلستان حدود ۳/۵ برابره که اندازه معقولی هست، ده درصد تفاوتی که بعضیا می‌گن اشتباهه؛ ❗️ البته واضحه که سقف حقوق اگه بیش از ۴یا۵برابر باشه کاملا ضد عدالت خواهد بود. 💬 طلبه آمریکا شناس @HozeTwit
✍️ پیشنهادی برای مدیر حوزه علمیه و مدیران مدارس فقهی... ✅ اصل پیشنهاد، ساده است اما اگر اجرایی شود: 🔻دروس حوزه از نظر دسترسی راحت‌تر می‌شود؛ ثبت و ضبط دروس دقیق‌تر می‌شود؛ اطلاع از دروس مختلف و اساتید مختلف برای طلاب و مدیران راحت‌تر می‌شود؛ قابلیت مقایسه راحت دروس و مدارس مختلف محقق می‌شود؛ ارزیابی دقیق فعالیت طلاب و اساتید و دروس مختلف جاری در حوزه به نحو جزئي و کلی ممکن می‌شود؛ اطلاع رسانی از برنامه‌های حوزه و... راحت‌تر می‌شود؛ امکان جذب بیشتر طلاب از مناطق مختلف محقق می‌شود و... ✅ فکر کنم با فواید ذکر شده، اصل پیشنهاد هم مشخص شد.🤔 📌راه اندازی یک اپلیکیشن موبایلی خوب که: 🔻 در آن به تفکیک‌های مختلف مدارس فقهی و اصولی، مدارس آزاد و درس‌ها هرکدام معرفی شوند؛ اساتید و رزومه هرکدام و صوت نمونه یا لینک دروس هر استاد در آن قابل دسترس باشد؛ 👈مثلا در حال حاضر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام کاظم(ع) یک کانال دارد که صرفا صوت اساتید خود را به ترتیب روزانه در کانال خود می‌گذارد اما اگر این صوت‌ها منظم در یک اپلیکیشن با معرفی هر درس و استاد آن با قابل دسترسی بود، هم از این درس‌ها استفاده بیشتری می‌شد هم مطالب آنها بعد از گذشت یک مدت فراموش نمی‌شد بلکه یک رزومه قوی برای مدرسه از حیث اساتید و دروس ایجاد می‌شد که هرساله قوی‌و وقوی‌تر نیز می‌شد. 🔻 طلاب و مخاطبان مختلف از مناطق مختلف کشور یا دنیا بتوانند از آن از دروس استفاده کنند یا حتی برای اساتید پیام دهند؛ 👈در حال حاضر زحمات فراوانی که صورت می‌گیرد صرفا به چند نفر طلبه حاضر در هر درس می‌رسد، در حالی که طلاب و استعدادهای مختلفی در نقاط مختلف کشور یا دنیا وجود دارند که تشنه استفاده از مباحث علمی صورت گرفته در این دروس هستند و به صورت‌های ثبت نام مجازی رسمی یا استفاده آزاد از برخی دروس می‌توان این درس‌ها و مباحث علمی را در دسترس آنها نیز قرار داد و امکان دسترسی آزاد یا با یوزر پسورد برای هر طلبه یا مخاطب در هر درس به صورت برخط یا غیرآن را فراهم کرد؛ بنده درس‌های مختلف با ارزشی داشته‌ام که وقتی در مباحثات یا فضاهای علمی به آنها ارجاع می‌دهم مخاطبان اشتیاق زیادی نشان می‌دهند که اگر ممکن است صوت‌های این استاد یا درس را در اختیار ما بگذارید اما متأسفانه یا صوت ضبط نشده یا مدرسه اجازه نداده و.... 🔻 محدود به قم نباشد بلکه با افزدوده شدن مدارس دیگر مناطق، ظرفیت‌های علمی دیگر استان‌ها یا حتی کشورها و مدارس و اساتید آنها نیز مشخص و از آنها نیز استفاده شود . 👈 بسیاری از مباحث علمی در گوشه گوشه کشور و خصوصا قم در حال بحث هستند که اصلا کسی از آنها خبر ندارد اما اگر خوب معرفی شوند و ساختار و ثبت و ضبط منظم با قابلیت جستجو برای آنها تعریف شود کارهای علمی هم سو قابلیت تعاضد در موضوعات خود پیدا می‌کند. مکرر شنیده‌ایم که فلان استاد این بحث را ارائه می‌کنند اما کی؟ کجا؟ و خلاصه باید با زحمات فراوان صوت‌های آن را گیر بیاوریم اما اگر یک اپلیکیشن برای هر مدرسه یا کل حوزه یا مجموعی از مدارس وجود داشته باشد این قسم مشکلات مرتفع می‌شود، اساتید هم وقتی می‌دانستند مخاطب آنها افراد بسیار بیشتری هستند و استفاده بیشتری از مطالب آنها می‌شود و این مطالب ثبت و ضبط می‌شود انگیزه بیشتری برای بالابردن تلاش بیشتر در ارائه بهتر دروس خود انجام می‌دادند. طلاب زیادی مبلغ و ساکن در مناطق دور دست هستند و علاقه دارند ارتباط خود با فضای علمی را از دست ندهند و با این کار یک فضای سهل و آسان برای این مهم برای آنها فراهم می‌شود. 🔻تقریرات هر درس و منابع و مقالات مرتبط با موضوعات هر درس معرفی شود و قابلیت جستجو برای همه موارد مذکور وجود داشته باشد؛ 🔻مدیر هر مدرسه بتواند هر وقت بخواهد از وضعیت طلاب خود از نظر حضور و غیاب، شرکت در درس‌ها، داشتن تقریر یا مقاله، نوشتن پایان نامه و... مطلع شود؛ و ارزیابی‌های مختلف از کمیت موضوعات و مباحث دروس و استقبال طلاب و.... به راحتی در آن صورت بگیرد؛ 🔻فواید دیگری هم مطرح است که مربوط به مدیریت کلان حوزه است و چندان در اینجا قابل مطرح کردن نیست، مثلا اینکه قبل از مدیریت حوزه کسانی که به پول و امکانات کلان وصل هستند از این قابلیت استفاده کنند و برای شخصیت‌های خود چهره سازی کنند و جریان علمی و سیاسی اجتماعی خود را در حوزه تقویت کنند و... ✅ خلاصه اینکه وارد شدن به عرصه مدیریت مجازی و استفاده از قابلیت‌های آن ناگزیر است، امروز باشد یا فردا، فقط برنده کسی است که زودتر این فرصت را استفاده کند. https://eitaa.com/sharhe_hal
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطره آیت‌الله مصباح از تواضع آیت‌الله بهجت مقابل زائران حضرت معصومه سلام الله علیها https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ نگاهمان را عوض کنیم... ✅ تبلیغاتی که در جامعه برای اسراف نکردن می‌شود را نگاه کنید! معمولا می‌گویند آب کم است، اسراف نکنید! انرژی محدود است ما نسبت به نسل‌های بعد مسئول هستیم اسراف نکنید! و... ✅ این نوع از توصیه به اسراف نکردن را می‌شود گفت: ثواب که ندارد مبغوض خدا هم است، چرا؟ چون روح آن سوء ظن به خداوند یا اصلا ندیدن او است که حالا در یک مناسک دینی خودش را نشان داده است. منشاء این نوع از اسراف نکردن ترس از این است که خدایی که نسل‌‌های قبل از ما را روزی داده حالا دیگر روزی ندهد. یک روز می‌گفتند زغال سنگ دارد تمام می‌شود اسراف نکنید، یک روز می‌گویند نفت دارد تمام می‌شود، فردا هم خواهند گفت اورانیوم دارد تمام می‌شود اما توجه ندارند و نداریم که آن کسی که مسئول روزی دادن به ما است حواسش به آیندگان هم مثل گذشتگان بوده و رحمتش در طول زمان و مکان گسترده است. ✅ معمولا ما تصور می‌کنیم فلان ماده را باید بیشتر قدر بدانیم چون مثلا کم‌یاب است یا گران است و... مثلا اگر در یک بیابان بودیم حواسمان به اسراف نشدن آب هست ولی اگر در کنار دریا و یا یک جای پرآب بودیم، می‌گوییم اینقدر آب برای مثلا شستن فلان ماده که اسراف نیست؟! اسراف برای ما به کم بودن یا زیاد بودن آن ماده ربط دارد. ⁉️ اما دین چه می‌گوید؟ اگر کنار رودخانه هم بودی نباید آب را بی‌خود روی زمین بریزی و این اسراف است. ✅ اصل ماجرا مؤدب بودن نسبت به نعمت خداوند است، قدر نعمت خدا را دانستن و احترام آن را نگه داشتن است. بنده نعمت خدا را کوچک نمی‌شمارد و قدر آن را می‌داند ولو به ظاهر کوچک باشد کمی خرده نان باشد! یک دانه برنج باشد! یا... ✅ خداوند در وصف مؤمنین می‌گوید: 👈«الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ (۱۹۱ - آل عمران)» کسانی که در همه حالات ایستاده و نشسته و خوابیده در خلق آسمان و زمین تفکر می‌کنند و می‌گویند خداوندا این‌ها را بیهوده خلق نکردی. ✅ این نکته توجه به مخلوق خدا و ارزشمند بودن آن در همه مناسک دینی که با عالم نحوه ارتباطی پیدا می‌کند وجود دارد و به ادب درک محضر و نعمت خداوند تبارک و تعالی بر می‌گردد. 👈 مثلا در ادب غذا خوردن، ممکن است کسی از سر حرصش به دنیا بگوید غذا را خوب بجو برای اینکه مواد معدنی آن بیشتر جذب بدن تو شود تا با یک مقدار کم از ماده منفعت بیشتری ببری یا اینکه کسی از سر شهوت به غذا بگوید خوب غذا را بجو که لذت غذا را بیشتر بچشی، یکی هم برای اینکه مقابل اینها باشد و به اصطلاح اهل آخرت و ترک دنیا شود، به کیفیت غذا و لذت بردن از آن توجه نکند! اما مؤمن نه این است و نه آن، یک سیب را هم که می‌خواهد بخورد، قدر آن را می‌داند چون نعمت خداست، خوب به جلوه‌های رحمت خدا در پوست و رنگ و ترکیب و مزه آن دقت می‌کند و از آن لذت می‌برد، غذا را آرام آرام می‌جود تا قدر این نعمت خدا در طعم و مواد مفیدی که در آن است درک کند، چون خدا این میوه را صرفا برای پر کردن معده نیافریده است خواسته است شما از جلوه‌های مختلف آن لذت ببری و استفاده کنی، خواسته است او را در تک تک ابعاد این مخلوقش، ببینی. 👈 مثال دیگرش در رعایت نظم است، برخی منظم می‌شوند تا از زمان بهره بیشتری ببرند، تا مطالبی که دارند از دست نرود بهتر استفاده شود و توجیهات از این دست، اما مؤمن می‌داند بیشترین بهره‌ها را خداوند در کم‌ترین زمان‌ها می‌تواند به او بدهد و کم‌ترین بهره‌ها را در بیشترین زمان‌ها می‌تواند از او دریغ کند، چشم او را از آنچه مقابلش است نابینا کند و نسبت به آنچه پنهان است آگاه کند. پس رعایت نظم او به خاطر ترس از بی‌بهره ماندن نیست. چون در مقابل وقتش در برابر خداوند مسئول است برای ذره ذره آن فکر میکند که کاری کند که در آن زمان لازم است، در نتیجه منظم می‌شود. به امام خمینی گفتند: شما برای چه اینقدر منظم هستی که دیگران با کارهای شما ساعتشان را می‌توانند تنظیم کنند؟ برای اینکه بهره بیشتری از زمان ببری و...؟ پاسخ دادند نه! برای اینکه خدا از ما خواسته است، منظم باشیم. https://eitaa.com/sharhe_hal