11.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امشب برای همه به ویژه خانمهای کشورمون دعا کنیم، تا با سربلندی و عفتشون توی دهن دشمنان و بدخواهان این کشور بزنند.
@sharhe_hal
✍️شناخت دشمن از نگاه آخرالزمانی...
✅ یک راه شناخت دشمن امروز، بررسی آیات و روایات مربوط به آخرالزمان است. چرا که هرچه زمان میگذرد صحنه نبرد آخرالزمانی جدیتر میگردد و ما باید مختصات رفتاری خود را با این فضا هماهنگ نماییم.
✅ آیات ۴ تا ۸ ابتدای سوره «الاسراء»، از جمله آياتی هستند که به صراحت به پیشگوییهای نبرد آخرالزمان میپردازد.
👈... لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً
🔹«ما در تورات به بنى اسرائيل حكم قطعى كرديم كه شما در زمين دو بار فساد خواهيد كرد و برترى طلبى و طغيان بزرگى خواهيد نمود » [۴/الاسراء]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا ...
🔹« چون وقت مجازات شما بر نخستين فساد و تبهكاريتان رسيد، بندگانى كه منسوب به ما هستند به سويتان مىفرستيم، بندگانى با صلابت و سرسخت كه بر سرتان فرود آيند كه در ميان خانهها به جست وجوى [شما] بپردازند و اين وعدهاى قطعى و انجام شدنى است.» [۵]
👈ثمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ ...
🔹«پس [از چندى] دوباره شما [یهودیان] را بر آنان[مسلمانان] چيره مىكنيم و شما را با اموال و پسران يارى مىدهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مىگردانيم.» [۶]
🔹«اگر خوبى كرديد، خوبى به خود نمودهايد و اگر بدى كرديد به خود بدى كردهايد.»[۷]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ ...
🔹«چون زمان دومین فساد کردن شما، فرا رسد [مؤمنین بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد [تان] چنان كه بار اول داخل شدند، درآيند و بر هر چه دست يافتند يكسره [آن را] نابود كنند.» [۸]
✅ اولين فساد و كيفر آن، در صدر اسلام، به دست مسلمانان (عِباداً لَنا ) انجام گرفت، چرا كه خداوند در صدر اسلام مسلمانان را بر یهودیان مسلط ساخت و مسلمانان وارد مسجد الاقصى شدند.
با بررسى تاريخ يهود، برترى وعده داده شده یهودیان «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» و آنهم، همزمان با فسادانگيزى بار دوم آنان، در هيچ دورهاى از تاريخ يهود، جز دوره کنونی ديده نمیشود.
✅ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» يعنى هنگام پيروزى خونخواهان حسين عليه السّلام «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» فرمود: مردمى هستند كه خدا آنها را پيش از آمدن حضرت قائم عليه السّلام بفرستد پس خونى (و مسئول خونى) از آل محمد بجاى نگذارند جز آنكه او را بكشند.
✅ با بررسی روایات معلوم میشود نبرد آخرالزمانی یاران حضرت حجت بر دو محور شیعیان خصوصا شیعیانی از قم با دجال (با محوریت یهودیان به عنوان یاران اصلی او) صورت میگیرد.
👈 در مورد یاران نبرد آخرالزمانی حضرت حجت
روايت است كه وقتى امام صادق (ع) آيه « بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» را قرائت فرمودند، از حضرت سوال شد: «فدايت گرديم آنها چه كسانى هستند؟ امام سه بار فرمودند: به خدا سوگند اهل قم هستند...»
👈 در مورد یاران دجال
🔹در حديثى از امام صادق (ع) نقل شده است كه پيامبر (ص) فرمود: «هر كس بر بغض و دشمنى با ما بميرد، يهودى محشور میشود!» سؤال شد: چرا يهودى؟ در حالى كه آنها مسلمان زاده بودهاند؟! فرمود: «چون اگر دجّال خروج كند از سپاهيان او خواهند شد»
این روایت نشان میدهد اولا جريان دجّال يك جريان يهودى است، چون پیامبر(ص) بين يهودى شدن و همراهى دجّال ملازمه برقرار نمودهاند و ثانیا اینکه محور دشمنى دجال با اسلام بر اساس بغض و دشمنی با پیامبر و اهل بیت ایشان است.
🔹در حدیثی دیگر به نقل از پیامبر(ص) گفته میشود که اکثر پیروان دجال از یهودیان و زنان و اعراب هستند.
🔹همچنین بنا به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در منابع اهل سنت: «قيامت برپا نمىشود تا اين كه مسلمانان با يهود بجنگند و [در اين جنگ] مسلمانان، يهود را مىكُشند تا جايى كه يهودى پشتِ سنگ و درخت، پنهان میشود و آن سنگ و درخت میگويد: اى مسلمان، اى بنده خدا! اين يهودى در پشت من پنهان است. بيا و او را بكُش.»
@sharhe_hal
◀️متن تفصیلی همراه با ارجاعات و متن عربی روایات و...👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/18
✍️ پیشگوییهای ظهور از کتب مقدس...
✅ همانطور که ما آیات و روایات مختلف آخر الزمان در مورد حوادث شام، عراق، ایران و یمن و... را میخوانیم و ظهور حضرت حجت(عج) و وقوع نبرد نهایی آخرالزمان را خیلی نزدیک میبینیم، یهودیان صهیونیست و حتی مسیحیها هم سیر حوادث را یکی یکی منطبق بر اساس پیشگوییهای کتب مقدس میبینند اما فرق ما با آنها در این است که ما هرچه سیر حوادث به پیش میرود امیدوارتر میشویم و آنها مضطربتر میشوند، ما آرام و با نشاطتر میشویم و آنها مشوش و مأیوستر میشوند.
✅ از نکاتی که در کتب مقدس اشاره شده است اینکه طرف اصلی نبرد آخر الزمان که پیشگویی شکست سخت یهودیان در آن شده است، آشوریها و مراد از آنها نیز مردم سرزمین ایران است و این نبرد نیز بر سر رهبری جهان است.
🔹«در آنجا رقابت دو نیروی درگیر بر سر رهبری جهان خواهد بود، دولتهای غرب اروپا و دولت آشوری.» [۱] «فرات مرز طبیعی یهود و آشوری است.» [۲] « برای این نبرد خیل انبوه و فراوانی از فارس خارج میشوند.» [۳] «دست خداست که به وسیله آشوری فرود خواهد آمد.» [۴]
🔹«یهودیان از ترس آشوری با پیشوای رومی پیمانی میبندند.» [۵] «لشکریان آشوری به دشمن بزرگ غرب تبدیل میشوند.» [۶] «نیروهای همپیمان آشوری در ابتدا ایران و سوریه و سپس لیبی و سودان و صور(جنوب لبنان) و ملتهای شرق نزدیک و مردم اطراف دریای قزوین و دریای سیاه و اسماعیلیان و... خواهند بود.» [۷] «از یک طرف ائتلافی غربی به وجود خواهد آمد و از طرف دیگر ائتلافی شرقی و فلسطین موضوع اختلاف خواهد بود.» [۸]
....................................................
🔰ارجاعات:
🔹کتاب سقوط اسرائیل نوشته "مهدی حمدالفتلاوی" که توسط "محمد باقر ذوالقدر" در سال ۱۳۸۵ش ترجمه و چاپ شده است، از عالمانه و مستندترین کتابهایی است که در این موضوعات دیدهام. شواهد مذکور از کتب مقدس از این کتاب است:
👈[۱] تفسیر حزقیال ازفکری، ص: ۲۳۱ و تفسیر دانیال حنا، ص: ۱۹۳. [۲] تفسیر حزقیال ازفکری ص: ۳۳۶. [۳] تفسیر زکریا ازفکری، ص: ۱۰۸. [۴] تفسیر اشعیا ازحنا، ص: ۱۲۳. [۵] تفسیر دانیال از حنا، ص: ۱۹۱ و تفسیر حزقیال از فکری، ص: ۳۴۱. [۶] تفسیر دانیال از حنا، ص: ۲۶۱. [۷] تفسیر حزقیال ازفکری، ص: ۳۳۹ و تفسیر دانیال از ایرنساید، ص: ۱۳۷. [۸] تفسیر دانیال از ایرنساید ص: ۱۳۳.
...................
@sharhe_hal
پیرمردی بود که به سختی قدم برمیداشت.
انقلاب را همین پابرهنههای صف اول هزینه دادن و سختی، حفظ کردهاند.
@sharhe_hal
9.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امروز یه تجربه خوب داشتم که با شما درمیان میگذارم.
قبل از غروب رفتیم مزرعه احیاء خاک، بازدید و اقامت رایگانه، بچهها گاو میش، اسب، الاغ، گوسفند و بز و سگ و مرغابی و غاز و خرگوش دیدن.
جا برای شب ماندن هم در این اتاقکها هست و چوب هم فراوون برای آتش درست کردن.
محصولات مزرعه هم خیلی عالی بود به ویژه ماست گاو میش و کبابش که اگه میخواستی برات کباب می کردن میخواستی هم بهت میدادن خودت کباب کنی.
نان سبوس دار هم داشت، قیمتها هم گرانتر از داخل شهر نبود، خیلی هم ارزان نبود، ظاهرا ویژگی اصلی جنسهاشون هم کیفیت و سالم بودنش هست.
اینجا قابلیت سرمایهگذاری هم داره ولی من به دلایلی نه به انجام نه به عدم اون توصیه نمیکنم.
به ما که خیلی الحمد لله خوشگذشت.
پیشنهاد میکنم، چراغ قوه و لباس گرم ببرید، البته به ما منبع تغذیه و لامپ برای توی الاچیق رایگان دادن.
کمی هم نان خشک ببرید تا بچهها به مرغابیها و غازها غذا بدن.
نزدیک ورامینه از قم یک ساعتی شد تا بریم و یک ساعتی هم برگشتیم.
این آدرسشه👇
https://nshn.ir/6d7b7nks2xTXMJ
البته بعد از اینجایی که زده باید همینطور که به سمت قم برمیگردین برین توی آزاد راه غدیر جایی که بلوک سیمانی تمام میشه یه جاده خاکی هست، کمی که برین جلو مزرعه رو میبینین.
موقع برگشت جاده اصلی رو نرین که مسیرتون ۱۴۵ کیلومتر میشه، یه خاکی کوتاهی هست بیایین از زیر سه تا پل رد شین و برین تو اوتوبان قم گرمسار، مسیر ۸۰ کیلومتر هست.
@sharhe_hal
نصیحت به معنی هر انتقادی نیست، گاهی انتقاد مصداق نصیحت است و گاهی مصداق ضد آن.
معنای حقیقی «النصیحة» خیرخواهی است. انتقاد به ناحق کجایش خیرخواهیه؟! انتقاد به حق هم اگر در فضایی باشه که پازل تخریب رو کامل کنه کجاش خیرخواهی هست؟!
"يقال: نَصَحْتُ له نَصيحتي نُصوحاً أَي أَخْلَصْتُ و صَدَقْتُ، و الاسم النصيحة. ¦¦ قال ابن الأَثير: النصيحة كلمة يعبر بها عن جملة هي إِرادة الخير للمنصوح له، فليس يمكن أَن يعبر عن هذا المعنى بكلمة واحدة تجمع معناها غيرها. (لسان العرب , ج ۲, ص ۶۱۵)"
@sharhe_hal
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فروپاشی نظام خانواده، اخلاق و انسانیت
🔥اقتصاد سرمایهدای که مبتنی بر فردگرایی محض است، مسیری جز فروپاشی نظام خانواده ندارد.
🔥اگر به دنبال ساختار جایگزینی برای سرمایهداری نباشیم، انتهای راه به همین منزلی میرسیم که اکنون ژاپن در آنجا قرار دارد.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
شرح حال
⭕️فروپاشی نظام خانواده، اخلاق و انسانیت 🔥اقتصاد سرمایهدای که مبتنی بر فردگرایی محض است، مسیری جز ف
این کانال مربوط به یکی از دوستان طلبهام آقای سید روحالله مشیری است که دانشوی دکتری اقتصاد و طلبه خارج خوان و فاضلی هستند.
در کانالشان موضوع اقتصاد را با گرایش ارتباط اقتصاد و اخلاق دنبال میکنند.
مباحث خوب و قابل استفادهای دارند.👇
@Economic_Ethics
شرح حال
✍ نگاهی سیاسی به روایات فضیلت شب قدر... 🔻در باب فضیلت شب قدر روایات مختلفی آمده است، مثلا: در آن شب
دو نفر از دوستان نقد و سوالاتی نسب به این متن نوشته بودند.
برای روشنتر شدن ابعاد مطلب، قبل از اینکه جوابی بنویسم، پیشنهاد میکنم مطالبی از آیتالله حائری شیرازی مطالعه بفرمایید.👇
✍ حکومت اساس تضاعف است.
شرح حال
دو نفر از دوستان نقد و سوالاتی نسب به این متن نوشته بودند. برای روشنتر شدن ابعاد مطلب، قبل از اینکه
✍ تاثیر ولایت در محاسبه اعمال...
🎙آیت الله حائری شیرازی.
🔻«فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوٓا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَىٰ»:"ساحران به سجده افتادند و گفتند به پروردگار هارون و موسی ایمان آوردیم".
فرعون هم گفت: «لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلَافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ»: "دستها و پاهای شما را خلاف هم قطع میکنم و شما را به صلیب میکشم.
اینها هم گفتند: «قَالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلَىٰ مَا جَآءَنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا ۖ فَاقْضِ مَآ أَنْتَ قَاضٍ ۖ إِنَّمَا تَقْضِي هَٰذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَآ» "هر کاری میخواهی بکن، تو فقط در این حیات دنیا امر میرانی".
فرعون گفت: «وَلَتَعلَمُنَّ اَینا اَشَدُّ عَذَاباً وَ اَبقَی»: "خواهید فهمید که عذاب چه کسی شدیدتر و ماندگارتر است"؟ اینها گفتند: «وَ اللهُ خَیرٌ وَ اَبقَی»: "خدا بهتر و ماندگارتر است". نهایتاً اینها را شهید کردند.
🔻 شما چه نظری دارید؟ آنها چند تا نماز خواندند؟ چقدر روزه گرفتند؟ چقدر زکات دادند؟ چقدر امر به معروف و نهی از منکر کردند؟ نیم ساعته متصل شدند به موسی(ع)، با صبری که بر ولایت کردند به هر مقامی که موسی (ع)رسید، اینها هم رسیدند! کهاتین. (مثل دو انگشت وسطی و سبّابه) قرآن میگوید «فاُولَئِک مَعَ الَّذِینَ اَنعَمَ اللهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ...» :"پس ایشان کسانی هستند که خداوند بر ایشان انعام کرد از پیامبران و صدیقین....".
این دو انگشت "مع" نیستند، زیرا یکی بالاتر است ولی هم رتبهاند؛ رفیق یعنی "مع"، یعنی هم رتبه «وَ حَسُنَ اُولَئِک رَفِیقَاً»: "واینها رفقای خیلی خوبی هستند".
🔻 در روایت داریم «اَلمَرءُ مَعَ مَن اَحَبََّ»: "شخص با آنچه دوست میدارد، محشور میشود".
@sharhe_hal
شرح حال
✍ نگاهی سیاسی به روایات فضیلت شب قدر... 🔻در باب فضیلت شب قدر روایات مختلفی آمده است، مثلا: در آن شب
✍ بررسی برخی اشکالات به متن «نگاهی سیاسی به روایات شبهای قدر»
🔻 روایتی را دونفر از دوستان ارسال کردند، روایت از کتاب کافی است و از نظر سند به علت وجود فردی به نام «علی بن مرداس» ضعیف و مهمل است، اما از نظر مفاد روایت مضامین عالی دارد.
🔻 در روایت «عمار ساباطی» از اصحاب امام صادق (علیه السلام) از ایشان میپرسد:
👈 «أَيُّمَا أَفْضَلُ الْعِبَادَةُ فِي السِّرِّ مَعَ الْإِمَامِ مِنْكُمُ الْمُسْتَتِرِ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ أَوِ الْعِبَادَةُ فِي ظُهُورِ الْحَقِّ وَ دَوْلَتِهِ مَعَ الْإِمَامِ مِنْكُمُ الظَّاهِرِ»
کدام یک بهتر است، عبادت پنهانى با امام بر حق از شماها در دولت باطل يا عبادت عيانى در ظهور حق و دولت حق با امام آشكارا از شماها؟
حضرت پاسخ میدهند:
👈 «الصَّدَقَةُ فِي السِّرِّ وَ اللَّهِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَةِ فِي الْعَلَانِيَةِ وَ كَذَلِكَ وَ اللَّهِ عِبَادَتُكُمْ فِي السِّرِّ مَعَ إِمَامِكُمُ الْمُسْتَتِرِ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ وَ تَخَوُّفُكُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ وَ حَالِ الْهُدْنَةِ أَفْضَلُ مِمَّنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذِكْرُهُ فِي ظُهُورِ الْحَقِّ مَعَ إِمَامِ الْحَقِّ الظَّاهِرِ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ وَ لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ مَعَ الْخَوْفِ فِي دَوْلَةِ الْبَاطِلِ مِثْلَ الْعِبَادَةِ وَ الْأَمْنِ فِي دَوْلَةِ الْحَقِّ...»
صدقه نهانى به خدا بهتر است از صدقه عيانى و همچنين- به خدا- عبادت نهانى شما با امام در پرده خودتان در حال دولت باطل و ترس شما از دشمن خود در زمان تسلط باطل و در حال صلح بهتر است از كسى كه خداوند عز و جل را در ظهور حق با امام حق آشكار و در دولت حق عبادت مىكند، عبادت با ترس در دولت باطل مانند عبادت در حال آسايش و در دولت حق نيست.
🔻 این مطلب در حالی است که در متن مورد اشاره از بنده، گفته شده بود:
با توجه به روایت «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» تَمْلِكُهَا بَنُو أُمَيَّةَ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ»
یک شب قدر با برکتتر و با فضیلتتر است از هزار ماهی که در حکومت بنیامیة باشد و در آن هزار ماه شب قدری نباشد و از قید «تَمْلِكُهَا بَنُو أُمَيَّةَ» معلوم میشود ملاک مقایسه فضیلت شبقدر با ماههای تحت حکومت امام عادل نیست بلکه این فضیلت در مقایسه با ماههایی است که مؤمنین تحت حکومت طاغوت زندگی کنند.
بعد از آن هم روایاتی اشاره شده بود که عبادت کسی که خارج از ولایت امام عادل باشد و تحت حکومت طاغوت باشد، پذیرفته نیست:
👈 «إِنَّ مَنْ دَانَ اللَّهَ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ بِلَا إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ فَإِنَّ سَعْيَهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ وَ هُوَ ضَالٌّ مُتَحَيِّرٌ»
👈 «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الْإِسْلَامِ دَانَتْ بِوَلَايَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.»
📌 در ادامه جواب این اشکال خواهد آمد.
@sharhe_hal
شرح حال
✍ بررسی برخی اشکالات به متن «نگاهی سیاسی به روایات شبهای قدر» 🔻 روایتی را دونفر از دوستان ارسال کر
✍️ جواب به اشکال:
🔻 در پینوشت متن بنده آمده بود: ممکن است کسی ناخواسته تحت حکومت طاغوت باشد ولی اهل تلاش برای برقراری حکومت امام عادل باشد، قطعا این روایات عذاب و بیفضیلتی از چنین فردی منصرف است.
🔻 برای توضیح این مطلب به قسمتی از ادامه همان روایتی که به عنوان نقض مطلب بنده آمده بود اشاره میکنم. در ادامه روایت، عمار ساباطی از حضرت میپرسد: چطور ما امروز كردارمان بهتر است از كردار اصحاب و ياران امام ظاهر و آشكار از شما در زمان دولت حق، درحالی که ما از يك مذهب و دین هستیم؟ و حضرت پاسخ میدهند:
👈 «إِنَّكُمْ سَبَقْتُمُوهُمْ إِلَى الدُّخُولِ فِي دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَى الصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ إِلَى كُلِّ خَيْرٍ وَ فِقْهٍ وَ إِلَى عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ سِرّاً مِنْ عَدُوِّكُمْ مَعَ إِمَامِكُمُ الْمُسْتَتِرِ مُطِيعِينَ لَهُ صَابِرِينَ مَعَهُ مُنْتَظِرِينَ لِدَوْلَةِ الْحَقِّ خَائِفِينَ عَلَى إِمَامِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ مِنَ الْمُلُوكِ الظَّلَمَةِ...»
شما بدانها پيشى گرفتيد در دخول به دين خداوند عز و جل و به اداى نماز و روزه و حج و نسبت به هر كار خوبى و هر فهم مسألهاى و به عبادت خداوند عز و جل در پنهانى از دشمن خود با امام مستتر، در حالى كه مطيع او هستيد و با او شكيبائى كنيد و در انتظار دولت حق به سر بريد و در حالى كه بترسيد بر جان امامتان و خودتان و بر خويشتن از پادشاهان ستم كار...
🔻 پس یعنی میشود در دوران طاغوت بود اما تحت حکومت امام عادل به سر برد و نتیجه اینکه اساسا بین این دو طیف روایت تعارضی نیست.
🔻در دوران حکومت طاغوت:
🔹برخی هستند که حکومت طاغوت را میپذیرند و به آن راضی هستند و با توجه به روایاتی که در متن آمده بود این چنین کسانی اعمالشان هیچ ارزشی ندارد.
👈 «لَا دِينَ لِمَنْ دَانَ اللَّهَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ لَا عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ»
دینداری این افراد به ولایت امام جائر است.
🔹برخی هم هستند که حکومت طاغوت را قلبا نمیپذیرند و به آن راضی نیستند و دینداری آنها به ولایت امام جائر نیست اما عملا اهل ارتباط با امام و اطاعت از او برای تحقق دولت حق هم نیستند. «مُطِيعِينَ لَهُ صَابِرِينَ مَعَهُ مُنْتَظِرِينَ لِدَوْلَةِ الْحَقِّ» نیستند و ضَالّ مُتَحَيِّر اند.
مثال اینها میشود کسانی که در دولتهای طاغوت حتی ممکن بود با طاغوت هم بجنگند اما تحت ولایت و اطاعت امام نبودند، بر فرض که جاهل مقصر نسبت به ولایت امام نباشند و به دنبال حق بوده و اشتباه رفتهاند، این جماعت مصداق کسانی هستند که اعمال یک شب قدر برای افراد تحت ولایت امام از اعمال هزار ماه آنها ارزشمندتر است.
🔹 برخی هم نه تنها حکومت طاغوت را قبول ندارند بلکه تحت ولایت و اطاعت امام منصوب من الله هستند و اینها از دو جهت ثوابشان مضاعف است.
🔻 روایتی که دوستان به عنوان نقض مدعی فرستادند میگوید کسی که تحت ولایت و اطاعت امام عادل در دوران تقیه و حکومت پنهانی ائمه است، ثواب عمل او بیش از عمل کسی است که در دوران حکومت آشکار اهل بیت، تحت ولایت حضرات است و این هم طبیعی است چون اطاعت از امام در زمان مهجوریت و تقیه امام سختتر است از دوران حکومت آشکار و اقتدار امام.
ولایت (حکومت) امام و ولایت (حکومت) طاغوت مانعة الجمع نیستند بلکه مانعة الخلو هستند یعنی ممکن است یک زمان هر دو حکومت برقرار باشد اما نمیشود یک زمان هر دو نباشند و جریان ولایت الله است که در هر عصر و زمانی بر قرار است، چه زمان حضور و تقیه باشد چه زمان غیبت و ولایت نواب امام و چه زمان حضور و ولایت آشکار.
🔻نتیجه جمع دو دسته روایت این است که کسانی که در ولایت امام باشند نسبت به دیگران یک ضریب چندین برابری در اعمال دارند و اگر اینها در دوران غیبت و تقیه اهل بیت اهل اطاعت از حضرات باشند این ضریب به توان میرسد و مضاعف میشود.
@sharhe_hal