eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ خاطره‌ای از موضع زاکانی در مورد مذاکره با آمریکا... ✅ جلسه‌ای با حضور زاکانی در جمعی که تقریبا همه طلاب انقلابی و فعال بودند، برقرار بود. 🔺 زاکانی از خط "امام و آقا" و اینکه مواضع آقا برای ما درک نشده است و ما برای جامعه اسلام ناب را خوب تبیین نکرده‌ایم، می‌گفت! ⁉️ از او سوال شد: نظر شما در مورد اصل مذاکره با آمریکا چیست؟ شما در یکی از مصاحبه‌هایتان گفته‌اید که شما اصل مذاکره با آمریکا را قبول دارید و فقط فرق شما با دولت فعلی این است که معتقدید آنها بلد نیستند مذاکره کنند اما شما بلدید! 🔺ایشان صریح پاسخ ندادند که با اصل مذاکره مخالف هستند بلکه گفتند با مذاکره با اذن آقا موافق هستند و البته بلد هم هستند چطور مذاکره کنند، بعد فرق گذاشت بین اسرائیل که رابطه ما با او کامل قطع است، اما آمریکا چنین نیست! ✅ بعد از ۳۰ سال که حضرت آقا، ده‌ها و بلکه صدها بار با ادبیات‌های مختلف توضیح داده‌اند چرا اصل مذاکره با آمریکا برای ما مضر است؟ 🔺آمریکا با ما مذاکره می‌کند تا به ما ضربه بزند، از ما امتیاز بگیرد و برای دادن آنچه حقمان است با ما وارد معامله شود؛ آمریکا با ما وارد مذاکره می‌شود تا دیگر ملت‌های مبارز را مأیوس کند، تا هیبت ما را بشکند و... 🔺 بعد از تجربه اثبات چندباره بدعهدی آمریکا و این همه هزینه که بر این ملت و کشور تحمیل شد تا مردم بفهمند اصل مذاکره با آمریکا برای پیشرفت، اشتباه است. ✅ زاکانی دم از مذاکره با آمریکا با روش عقلایی می‌زد اما... 🔺او که خود را از مخالفان اصلی احمدی نژاد معرفی می‌کند، همان حرف احمدی‌نژاد را که «این دولت بلد نیست مذاکره کند ولی ما بلدیم» را تکرار می‌کند. 🔺با ادبیات او موضع امام که می‌گفت مذاکره با آمریکا مذاکره گرگ و میش است، به واسطه بی‌اطلاعی جوانان از ماجرهای تاریخی و داستان‌سرایی تاریخی تحریف می‌شود. .... این فقط یک مورد از انتقادات بنده حقیر از این تانک دوستان است.🛵 ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ طی الارض امام خمینی(ره)... 📜حجت الاسلام والمسلمین حیدرعلی جلالی خمینی در خاطرات خود نقل می‌کنند: 🔻دوستی نقل می‌کرد که زمان آمدن امام از پاریس، در بهشت زهرا‏‎ ‎‏فردی را دیدم که مردم را کنار می‌زد و برای دیدن امام بی‌تابی می‌نمود.‏‎ ‎‏وضعیتی تقریباً غیر عادی داشت که مجبور شدم علت این بی‌تابی و تلاش‏ را از وی جویا شوم. 🔻 در جواب گفت: من داستانی دارم که شما‌ نمی‌دانید.‏‎ ‎‏زمان زندانی بودن حضرت امام، من سرباز بودم و یکی از دوستانم که‏‎ ‎‏مسئول سلول حضرت امام بود، ظاهراً آقا را‌ نمی‌شناخت، برایم تعریف‏‎ ‎‏می‌کرد که: «من از این سید چیزهایی عجیبی می‌بینم، درون سلول بعضی‏‎ ‎‏اوقات مشغول نماز است، پاره‌ای وقت‌ها او را در سلول‌ نمی‌بینم، قفل در‏‎ ‎‏سلول را باز می‌کنم و به جستجو می‌پردازم و او را‌ نمی‌بینم، درب را قفل‏‎ ‎‏می‌کنم ولی بعد از دقایقی می‌بینیم درون سلول نماز می‌خواند». خلاصه‏‎ ‎‏به پیشنهاد ایشان جایمان را عوض کردیم و من زندانبان آقا شدم. اوایل‏‎ ‎‏آن بزرگوار را‌ نمی‌شناختم؛ ولی براساس بیانات دوستم کنجکاوی به‏‎ ‎‏خرج می‌دادم. من هم عیناً همان صحنه‌ها را مشاهده می‌کردم. گرچه‏‎ ‎‏درب زندان بسته بود، اما ایشان را در سلول‌ نمی‌یافتم و ... . 🔻مشاهده این‏‎ ‎‏کرامات مرا متوجه عظمت شخصیت آن بزرگوار کرد و بالاخره توفیق‏‎ ‎‏نصیب شد و آن حضرت را شناختم. زمانی که از ارادت و علاقه من به آقا‏‎ ‎‏آگاه شدند، دستگیرم ساخته و به شکنجه و آزارم پرداختند و از جمله‏‎ ‎‏ناخن هایم را کشیدند.‏‏ 🔻 دوست ما نقل می‌کرد که نگاه کردم، دیدم ناخن‌هایش کشیده شده‏‎ ‎‏است.‏ ‏‏....... 📝منبع: بصیرت منش، حمید و دیگران، صحیفه دل(جلد ۱) (خاطرات مکتوب از شاگردان امام خمینی(س))، چاپ سوم، تهران، مؤسسه تنظیم ونشرآثار امام خمینی(س)، ۱۳۸۵ش. صص: ۵۶– ۵۷. ..... ✅ پی‌نوشت: از این دست خاطرات از امام زیاد نیست اما کم هم نیست، برخی از آنها را محافظان امام در جماران نقل کرده‌اند، برخی را شاگردانشان در قم و... بخش قابل توجهی از این دست خاطرات هم در یک مجموعه دو جلدی با عنوان کرامات امام جمع شده است. مردم معمولا با این شکل خاطرات بلکه خیلی پایین‌تر از آنها جلب امام می‌شوند، از اشکالات طلبگی مثل ما در اعتبار نقل و ناقل هم معمولا غافل هستند. در مجموع نقل این دست خاطرات خوب است اما باید دقت کنیم اگر امام را فقط به این حداقل‌ها بخواهیم معرفی کنیم -که به قول اهل معرفت همان اوایل مسیر سیر و سلوک بالاتر از اینها را به اهل سلوک و معرفت می‌دهند- جفا در حق امام است. معمولا کسانی که مثل قوم بنی‌اسرائیل با این چیزها جذب می‌شوند به راحتی با چیزهایی مثل گوساله سامری دفع می‌شوند. جاذبه اصلی امام به اندیشه و آرمان‌های الهی، عاقلانه و انسانی ایشان است، به معنویت، سلوک، حرکت و استقامت ایشان در مسیر اقامه توحید است. ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🔰به مناسبت ایام با برکت عزاداری امام حسین(ع) برخی از نرم افزارهای خوبی که مرتبط با این موضوع دارم را معرفی می کنم. ان شاء الله که دوستان عزیز با استفاده از منابع بسیار خوب این نرم افزارها معارف اهل بیت را در این ایام مبارک با عمق و دقت بیشتری به عاشقان این مکتب عرضه کنند.👇
اولین نرم افزار بسیار خوب محصول موسسه نرم افزاری نور است و بیش از ۱۰۰ کتاب در ۴۹۰ جلد درباره امام حسین و واقعه عاشورا دارد. برخی از کتاب‌های شاخص این مجموعه عبارتند از: مقتل الحسین به روایت شیخ صدوق کامل الزیارات و ترجمله آن لهوف و ترجمه آن المناقب المزار قیام امام حسین جعفر شهیدی تأملی در نهضت عاشورا رسول جعفریان فرهنگ عاشورا جواد محدثی سنت عزاداری و مناقب خوانی موسسه شیعه شناسی تاریخ امام حسین گروهی از نویسندگان نفس المهموم و ترجمه آن توسط شیخ عباس قمی ......... لینک معرفی و خرید نرم افزار: https://www.noorshop.ir/fa/product/15658
دومین نرم افزار باز هم از مجموعه نرم افزاری نور با عنوان تاریخ امام حسین(ع) در این نرم افزار یک مجموعه 24 جلدی با عنوان تاریخ امام حسین وجود دارد که مزیت آن، دسته بندی مطالب مختلفی که در کتاب های مختلف و متعدد در موضوعات مختلف پیرامون امام حسین(ع) آمده است می‌باشد. در واقع، در این نرم افزار، کار یک پژوهشگر ساده شده است و زحمت جستجو در منابع مختلف برای دیدن مطالب مختلف نقل شده ذیل یک عنوان خاص، مرتفع می‌شود. متاسفانه لینک فروش اینترنتی این نرم افزار را در محصولات نور پیدا نکردم.
سومین نرم افزار از مجموعه مرکز پاسخگویی به شبهات است. این مرکز در موضوعات مختلف نرم افزارهای متوسطی طراحی کرده است که شبهات و سوالات مطرح در آن عنوان مثلا غدیر فاطمیه و... در این نرم افزار جمع شده است. این نرم افزارها به صورت رایگان در سایت این مجموعه قابل دریافت است. ........ از لینک زیر می توانید مجموعه نرم افزارهای مختلف این مرکز را که قابل دانلود رایگان است مشاهده بفرمایید: https://www.pasokhgoo.ir/software ........ لینک دریافت نرم افزار پاسخ به شبهات محرم یک و دو: تذکر: این نرم افزارها ویندوزی هستند. https://www.pasokhgoo.ir/node/114 https://www.pasokhgoo.ir/node/116
نرم افزار حماسه عاشورا ظاهرا کاری از سازمان حج و زیارت است. ویژگی اصلی این نرم افزار کار سمعی و بصری آن است که تصاویر مختلف به همراه متن با طراحی زیبا تلفیق شده است. .......... لینک دانلود مستقیم و رایگان آن: http://ahlolbait.com/media/9747
برخی نرم افزارهای دیگری مثل تاریخ شیعه و تاریخ ایران اسلامی و تاریخ و سیره از مجموعه زمزم که همه محصولات موسسه نرم افزاری نور است هم برای کارهای پژوهشی در زمینه عاشورا و امام حسین مفید است که چون نقش تکمیلی برای یک محقق را دارد صرفا به ذکر عنوان آنها بسنده می کنم. در لینک زیر نیز خود موسسه نرم افزاری نور محصولات مرتبط با امام حسین(ع) خود را معرفی کرده است: https://www.noorsoft.org/fa/News/View/18287
یکی از ابعاد مهم پشت‌صحنه جنگ سوریه و حضور طرف‌های خارجی از روسیه و ایران تا ترکیه و کشورهای خلیج، در جنگ سوریه، یک پروژه اقتصادی انتقال گاز از ایران یا قطر و امارات بود. پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را در این رابطه که بخش‌هایی از این قضیه را توضیح داده است مطالعه کنید.👇 ..... ميز نفت - گازی که سوریه را ویرانه کرد! http://www.mizenaft.com/news/12322
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ "انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوه و یُوتون الزکوه و هُم راکعون" ✅ از امیرالمومنین اسمش را هم نمی‌آورد فقط صحنه را توصیف می‌کند، صفت را توضیح می‌دهد. بنده توی این مسجد نشسته‌ام. خیلی‌های دیگر هم هستند. یک فقیری محتاجی وارد می‌شود، بنده چکار می‌کنم؟ - خودم را عرض می‌کنم- بلافاصله بلند میشوم الله اکبر، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین،.... ما که داریم نماز می‌خوانیم برو سراغ بقیه. ✅ یعنی بلافاصله دین خودم را سپری قرار می‌دهم که مبادا مسئولیت اجتماعی بیاید سمت من. این یک نوع دینداری است که امثال من داریم. ✅ توی آن مسجد آن همه آدم هستند کی به آن فقیر کمک می‌کند؟ علی. در چه حالتی؟ در رکوعش. آن هم رکوع نمازهای آنها در اوج معنویت، آیه نازل می‌شود: "این قرائت از دین باید حکومت کند" دینی که معنویت و عدالت؛ عبادت و مسئولیت؛ در آن در کنار هم‌اند. مواظب باشید بچه مسلما‌ن‌ها، بچه حزب‌اللهی‌ها، مومنین، این قرائت از دین باید حکومت کند. هر کس دیگری علَم حکومت دینی برافراشت، با قرائت‌های دیگر، بدانید یا فاسد است، یا خائن است، یا خیلی پیاده است، بیسواد است. این موضع قرآن ماست در مساله امامت و ولایت. .
✍ اتمام حجت سلیمان بن صرد با شیعیان کوفه... ✅ مرحوم شیخ مفید در کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد،» قضایای منتهی به شهادت امام حسین (علیه السالم) را به نقل از بزرگان روایی شیعه مثل مرحوم کلینی و آنها نیز از اهل فن سیره اهل بیت نقل می‌کند و خلاصه‌ای از آن را تا قسمت‌‌های خاص و نکته دار آن، در پست‌های مختلف در ادامه خواهم آورد (ان شاء الله): 🔻 در زمان معاویه، شیعیان به خصوص شیعیان کوفه از امام حسین(ع) می‌خواستند که علیه معاویه قیام کنند، اما حضرت «فَامْتَنَعَ‌ عَلَيْهِمْ‌ وَ ذَكَرَ أَنَّ‌ بَيْنَهُ‌ وَ بَيْنَ‌ مُعَاوِيَةَ‌ عَهْداً وَ عَقْداً لاَ يَجُوزُ لَهُ‌ نَقْضُهُ‌ حَتَّى تَمْضِيَ‌ الْمُدَّةُ‌». حضرت به صلح نامه بین خود و معاویه اشاره می‌کردند و می‌فرمودند تا وقتی زمان آن پایان نیابد، دست به چنین کاری نمی‌زنند. 🔻زمان می‌گذرد تا معاویه به درک واصل می‌شود، یزید ادعای خلافت می‌کند و از ولید حاکم مدینه می‌خواهد برای او از امام حسین(ع) بیعت بگیرد. حضرت از بیعت امتناع می‌کنند و به مکه می‌روند و در جوار خانه خدا می‌مانند « قَدْ لَزِمَ‌ جَانِبَ‌ اَلْكَعْبَةِ‌ فَهُوَ قَائِمٌ‌ يُصَلِّي عِنْدَهَا وَ يَطُوف»؛ 🔻در این میان عبدالله بن زبیر که علیه یزید قیام کرده و کنترل مکه در دست او بوده است، هر روز و دائما نزد حضرت می آمده و می‌گفته است: تا وقتی شما اینجا هستید مردم با من بیعت نمی‌کنند و عملا حضرت را تهدید می‌کرده است که شما مانع بیعت مردم با من هستی و باید از مکه بروید. 🔻تا اینجا حضرت نه در مدینه مکان امنی داشته‌اند و نه در مکه؛ تا اینکه نامه‌های اهل کوفه به حضرت می‌رسد. 🔻 در کوفه مردم بعد از شنیدن خبر هلاکت معاویه و عدم بیعت امام حسین(علیه السلام) با یزید در منزل «سلیمان بن صرد» که بزرگشان بوده است، جمع می‌شوند: 👈«فَذَكَرُوا هَلاَكَ‌ مُعَاوِيَةَ‌ فَحَمِدُوا اللَّهَ‌ عَلَيْهِ‌ فَقَالَ‌ سُلَيْمَانُ‌ إِنَّ‌ مُعَاوِيَةَ‌ قَدْ هَلَكَ‌ وَ إِنَّ‌ حُسَيْناً قَدْ تَقَبَّضَ‌ عَلَى الْقَوْمِ‌ بِبَيْعَتِهِ‌ وَ قَدْ خَرَجَ‌ إِلَى مَكَّةَ‌ وَ أَنْتُمْ‌ شِيعَتُهُ‌ وَ شِيعَةُ‌ أَبِيهِ‌ فَإِنْ‌ كُنْتُمْ‌ تَعْلَمُونَ‌ أَنَّكُمْ‌ نَاصِرُوهُ‌ وَ مُجَاهِدُو عَدُوِّهِ‌ فَأَعْلِمُوهُ‌ وَ إِنْ‌ خِفْتُمُ‌ الْفَشَلَ‌ وَ الْوَهْنَ‌ فَلاَ تَغُرُّوا الرَّجُلَ‌ فِي نَفْسِهِ‌ قَالُوا لاَ بَلْ‌ نُقَاتِلُ‌ عَدُوَّهُ‌ وَ نَقْتُلُ‌ أَنْفُسَنَا دُونَهُ‌ قَالَ‌ فَكَتَبُوا: بِسْمِ‌ اللّٰهِ‌ الرَّحْمٰنِ‌ الرَّحِيم...» سلیمان ماجرای مرگ معاویه و ... را می‌گوید و ادامه می‌دهد: شما پیروان امام حسین(ع) و پدرش هستید. اگر می‌دانید که اهل یاری او و جنگ با دشمنانش هستید به او خبر دهید و اگر اهل ترس و ناتوانی و سستی هستید، این مرد را به حال خود رها کنید. حاضرین جواب می‌دهند: نه ما با دشمنان او می‌جنگیم و خودمان را فدای او می‌کنیم. وقتی اینچنین می‌گویند، سلیمان می‌گوید: پس بنویسید، بسم الله الرحمن الرحیم... و اولین نامه دعوت از حضرت را از سوی بزرگان شیعه کوفه می‌نویسند و بعد از آن هر روز نامه‌های فراوانی شاید از سر اخلاص چون نامه سلیمان بن صرد و شاید برای عقب نماندن از قافله حکومت جدید برای حضرت فرستاده می‌شود... ........... 📌 پی نوشت: وقتی انسان سرنوشت این جماعت را می خواند باور می‌کند، اگر به خود ما باشد همه ما امکان دارد، روزی خلاف همه آرمان‌هایمان بایستیم و فقط و فقط باید از خود خدا خواست و این شب‌ها التماس کرد که ما را لحظه‌ای به خودمان وا نگذارد و تا آخرین لحظه عمر ما را در مسیر نصرت دین ولی خودش حفظ کند. ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
دوستانی که سال‌های گذشته از این کانال صوت‌های محرم حجت‌الاسلام و المسلمین حمید وحیدی را استفاده می‌کردن. امسال دیگه حاج آقا شیراز نیستند. ظاهرا هیأت ثقلین مسجد بنی‌فاطمه در محله گرگان تهران خیابان آیت‌الله مدنی هستند. فیلم جلسات رو هم در آپارات کانال همین هیأت بارگذاری می‌کند. فیلم سخنرانی شب قبل ( اول محرم) حاج آقا رو می‌تونین از لینک زیر ببینید.👇 https://www.aparat.com/v/73qDx/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تحلیل از وضعیت سیاسی کشور، و ✅ وضعیت حضور نیرو های انقلابی در عرصه های اجرائی. 🔶 یکشنبه، ۱۷ مرداد ۱۴۰۰. ...... 📝 پی‌نوشت: در مورد انتخاب آقای مخبر و زاکانی انتقاداتی وارد است اما با همه این وجود به نظر می‌رسد کار درست در حال حاضر صبر و سکوت است. ما حقیقتا به آقای رئیسی و عمده اطرافیان درجه اول ایشان اعتماد داریم فلذا پیشنهاد میکنم فرصت بیشتری به دولت در ابتدای کارش داده شود تا ببینیم بالاخره چه می‌شود. ظاهرا انتقادها در حال حاضر مشکلات را می‌افزاید و اصلاحی در پی‌ندارد. البته حتما عزیزان باید توجیهات خوبی برای تصمیماتشان داشته باشند.
⭕️ توضیحات مالک شریعتی نماینده مجلس درباره مقررات انتخاب شهردار تهران درباره مقررات انتخاب پس از قانون اساسی و سیاستهای کلان، سلسله مراتب قانونی به ترتیب ذیل است: 1. قانون مجلس 2. آیین نامه اجرایی هیات وزیران 3. بخشنامه وزیر 4. بخشنامه های متعدد معاونان وزیر لذا شورای نگهبان ناظر بر قوانین مجلس و مجلس ناظر بر مصوبات دولت است. تبصره 3 ماده 71 قانون "تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران" مصوب 1375 مجلس شورای اسلامی و آخرین اصلاحات 1396 آن، تعیین شرایط و شاخص های انتخاب شهرداران را برای نخستین بار بعهده آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران گذاشته است. مصوبه 25 آذر97 هیات وزیران، تعیین مصادیق رشته های تحصیلی را بعهده وزیر کشور گذاشت و وزیر کشور در تاریخ 13 بهمن 97، طی بخشنامه ای مصادیق متعدد را تعیین کرد و درپایان همین بخشنامه، تعیین مصادیق رشته های جدید در آینده را به معاون خود (عمران وتوسعه امور شهری و روستایی) تفویض کرد. از تاریخ این تفویض تاکنون، "معاون وزیر کشور" باصدور سه ، برای انتخاب شهرداران در نقاط مختلف کشور، رشته های تحصیلی جدید را تعیین وابلاغ کرده است. - خرداد 98: حقوق، جغرافیا، اقتصاد، مدیریت و... - آذر 98: کشاورزی، آمار، گرایشهای برق و... - تیر 1400: علوم کامپیوتر به عبارت دیگر، مصادیق رشته های تحصیلی در بخشنامه وزیر کشور بسته نشد و معاون او از اختیار قانونی اضافه کردن رشته های جدید براساس نیاز برخوردار بوده و جالب است که برخی رشته ها مثل "برق قدرت" و "کامپیوتر" در مقایسه با (حوزه سلامت) سنخیت کمتری با جایگاه دارند. اکنون هم هیچکس به دنبال تغییر قانون مجلس یا حتی آیین نامه هیات وزیران یا حتی بخشنامه وزیر کشور نیست. بدیهی است معاون وزیر کشور اختیار دارد مانند سه بخشنامه قبلی، نواقص باقیمانده را با صدور بخشنامه چهارم رفع کند. این کار نه رانت است و نه اختصاص به دارد که جنجال بخواهد.
✍️ رفتار عاقلانه امام حسین(ع)... ✅ در قسمت اول از مطالب کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد» از مرحوم شیخ مفید در توضیح قضایای منتهی به شهادت امام حسین (علیه السلام)👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3560 به نامه سلیمان بن صرد و بزرگان کوفه به امام حسین رسیدیم. 🔻پس از نامه سلیمان بن صرد نامه‌های مختلفی نوشته می‌شود، یکی نوشته بود: 👈«فَحَيَّ‌هَلاَ فَإِنَّ‌ النَّاسَ‌ يَنْتَظِرُونَكَ‌ لاَ رَأْيَ‌ لَهُمْ‌ غَيْرُكَ‌ فَالْعَجَلَ‌ الْعَجَلَ‌ ثُمَّ‌ الْعَجَلَ‌ الْعَجَلَ‌ وَ السَّلاَمُ‌.» به سرعت و زود به سمت ما حرکت کن؛ مردم منتظر تو هستند و هیچ رای و نظری غیر از رای تو در آنها نیست. بیا زودتر بیا باز هم زودتر... شبث بن ربعی نوشته بود: 👈«فَقَدِ اخْضَرَّ الْجَنَابُ‌ وَ أَيْنَعَتِ‌ الثِّمَارُ فَإِذَا شِئْتَ‌ فَاقْدَمْ‌ عَلَى جُنْدٍ لَكَ‌ مُجَنَّدٍ وَ السَّلاَمُ‌» باغ‌هاى كوفه سبز و باصفا شده و تمام ميوه‌ها رسيده، هر گاه شما اراده كنى و هر وقت دلتان خواست مى‌توانى با لشگر پيروز خود به سوى ما بیایی. 🔻 حضرت، «مسلم بن عقیل» را به همران آورندگان نامه به سمت کوفه می‌فرستند و نامه‌ای برای پاسخ به کوفیان به مسلم می‌دهند: 👈«وَ مَقَالَةُ‌ جُلِّكُمْ‌ أَنَّهُ‌ لَيْسَ‌ عَلَيْنَا إِمَامٌ‌ فَأَقْبِلْ‌ لَعَلَّ‌ اللَّهَ‌ أَنْ‌ يَجْمَعَنَا بِكَ‌ عَلَى الْهُدَى وَ الْحَقِّ»‌ خلاصه نامه‌های شما این بود که ما رهبرى نداريم پس به طرف ما بيائيد تا خدا ما را بوسيله تو بر هدایت و حق جمع کند. 👈«وَ إِنِّي بَاعِثٌ‌ إِلَيْكُمْ‌ أَخِي وَ ابْنَ‌ عَمِّي وَ ثِقَتِي مِنْ‌ أَهْلِ‌ بَيْتِي فَإِنْ‌ كَتَبَ‌ إِلَيَّ‌ أَنَّهُ‌ قَدِ اجْتَمَعَ‌ رَأْيُ‌ مَلَئِكُمْ‌ وَ ذَوِي الْحِجَا وَ الْفَضْلِ‌ مِنْكُمْ‌ عَلَى مِثْلِ‌ مَا قَدِمَتْ‌ بِهِ‌ رُسُلُكُمْ‌ وَ قَرَأْتُ‌ فِي كُتُبِكُمْ‌ أَقْدَمُ‌ عَلَيْكُمْ‌ وَشِيكاً إِنْ‌ شَاءَ اللَّهِ‌» من برادر و پسر عمو و فرد مورد اطمینان خود از خانواده‌ام را به سوى شما مي‌فرستم و هر وقت كه او به من نامه نوشت كه همۀ بزرگان و خردمندان شما يك رأى و يك نظر شده‌ايد، مثل همان عقيده‌ای كه در نامه‌‌هایتان بدست من رسید و در آنها خواندم. آنگاه به خواست خدا بزودى به طرف شما مى‌آيم. 👈«فَلَعَمْرِي مَا الْإِمَامُ‌ إِلاَّ الْحَاكِمُ‌ بِالْكِتَابِ‌ الْقَائِمُ‌ بِالْقِسْطِ‍‌ الدَّائِنُ‌ بِدِينِ‌ الْحَقِّ‌ الْحَابِسُ‌ نَفْسَهُ‌ عَلَى ذَاتِ‌ اللَّهِ‌ وَ السَّلاَمُ‌.» توجه کنید؛ به جان خودم قسم امام کیست؟ رهبر حکم کننده بر اساس کتاب خدا و برپادارنده عدالت است، رهبر کسی است که متدین به دین حق و ثابت قدم و مطیع تام خداوند باشد و غیر او حق رهبری ندارد. تمام. ..... 📝 پی‌نوشت: 📌پیامبر اکرم(ص) نیز در مکه شرایط سختی را داشتند، وقتی چند تن از بزرگان مدینه در سفر حج دعوت ایشان را قبول کردند و در سال بعد هیاتی ۱۲ نفره برای بیعت با ایشان در مراسم حج به مکه آمدند، حضرت با آنان پیمانی بستند که «براى خدا شريكى قرار ندهيم، دزدى‏ نكنيم، زنا نكنيم، فرزندان خود را نكشيم و...» و همراه آنان یک نماینده به نام "مصعب" فرستادند که او یک سال در مدینه ماند و به تبلیغ اسلام پرداخت و پس از یک سال مصعب به مکه بازگشت و گزارش پیشرفت اسلام در یثرب و پایبندی آنها به پیمانشان با رسول خدا را به ایشان داد و مدت کمی بعد در موسم حج ۷۵نفر از مردم یثرب به دیدار پیامبر آمدند و با ایشان پیمان بستند که در صورت هجرت ایشان و مسلمانان به یثرب همانطور که از خود و خانواده خود دفاع می‌کنند از آنها نیز حمایت کنند و پس از آن مسلمانان و پیامبر(ص) به مدینه هجرت کردند. 📌این نمونه را ذکر کردم تا معلوم شود رفتار عاقلانه، قبل از اعتماد به کسی یا کسانی در کار اصلی، امتحان آنها در موارد کوچک‌تر است. فرقی نمی‌کند حضرت حجت (عج) هم تا از ما یک ثقه‌ای نگیرند و ما را در آن امتحان نکنند، در کار اصلی به ما اعتماد نمی‌کنند، ما هم باشیم اگر عاقلانه بخواهیم رفتار کنیم اول یک ثقه‌ای از افراد در کارهای کوچک‌تر می‌گیریم و بعد کار اصلی را به آنها می‌سپاریم. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
🚨سوابق وزرای پیشنهادی آیت‌الله رئیسی ✅ الحمد لله کابینه امیدوار کننده‌ای است.
✍️ تفأل حضرت مسلم به خیر و شر... 🔰در قسمت دوم از وقایع منتهی به شهادت امام حسین(ع) از کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد،» از مرحوم شیخ مفید.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3565 به فرستادن حضرت مسلم به کوفه رسیدیم. 🔻 حضرت مسلم بعد از گرفتن نامه امام به مدینه می‌روند و با اطرافیان خود خداحافظی کرده و دو بلد راه را اجاره می‌کنند تا ایشان را به کوفه برسانند. در راه با مشکلاتی مواجه می‌شوند و تشنگی زیاد بر آنها غلبه می‌کند و دو بلد راه ایشان نیز از تشنگی تلف می‌شوند، حضرت مسلم به راه خود ادامه می‌دهند تا به نهری می‌رسند به نام «ضیق» که از شاخه‌ای منشئب شده بود با نام «الخبت». 🔻(ضیق به معنای تنگی و سختی بود و خبت به معنای پنهان، جمع آنها میشد سختی پنهان،) مسلم که تا اینجا این سختی‌ها تا مرز مرگ او را برده بود و حالا در فراخی‌اش هم چنین نشانه‌ای می‌دید، تفأل به بدی زد و همانجا اطراق کرد و نامه‌ای برای امام حسین(ع) نوشت و توسط یکی از همراهانش، برای حضرت فرستاد: 👈«فَإِنَّنِي أَقْبَلْتُ‌ مِنَ‌ اَلْمَدِينَةِ‌ مَعَ‌ دَلِيلَيْنِ‌ لِي فَجَارَا عَنِ‌ الطَّرِيقِ‌ فَضَلاَّ وَ اشْتَدَّ عَلَيْنَا الْعَطَشُ‌ فَلَمْ‌ يَلْبَثَا أَنْ‌ مَاتَا وَ أَقْبَلْنَا حَتَّى انْتَهَيْنَا إِلَى الْمَاءِ فَلَمْ‌ نَنْجُ‌ إِلاَّ بِحُشَاشَةِ‌ أَنْفُسِنَا وَ ذَلِكَ‌ الْمَاءُ بِمَكَانٍ‌ يُدْعَى اَلْمَضِيقَ‌ مِنْ‌ بَطْنِ‌ الْخَبْتِ‌ وَ قَدْ تَطَيَّرْتُ‌ مِنْ‌ وَجْهِي هَذَا فَإِنْ‌ رَأَيْتَ‌ أَعْفَيْتَنِي مِنْهُ‌ وَ بَعَثْتَ‌ غَيْرِي وَ السَّلاَمُ‌.» من از مدینه همراه دو راهنما رهسپار شدم اما این دو نیز از بی‌راهه رفتند و راه را گم کردند و تشنگی بر ما زیاد شد و چیزی نگذشت که آن دو فوت کردند و با این وجود ادامه دادیم تا به آبی رسیدیم و نجات نیافتیم جز با خستگی و نیمه جانی و این آب در مکانی بود با نام تنگ و از سرچشمه‌ای به نام پنهان و من این را به فال بد گرفتم و اگر شما صلاح بدانید، مرا از این مأموریت معاف کنید و کس دیگری جایگزین من نماید. تمام. 🔻حضرت به او پاسخ دادند: 👈«فَقَدْ خَشِيتُ‌ أَنْ‌ لاَ يَكُونَ‌ حَمَلَكَ‌ عَلَى الْكِتَابِ‌ إِلَيَّ‌ فِي الاِسْتِعْفَاءِ مِنَ‌ الْوَجْهِ‌ الَّذِي وَجَّهْتُكَ‌ لَهُ‌ إِلاَّ الْجُبْنُ‌ فَامْضِ‌ لِوَجْهِكَ‌ الَّذِي وَجَّهْتُكَ‌ لَهُ‌ وَ السَّلاَمُ‌». می‌ترسم تو از این جهت نامه به من نوشته‌ای که از مأموریتی که تو را بر آن گمارده‌ام استعفاء دهی که می‌ترسی! پس به مأموریت خود ادامه بده. تمام. 🔻مسلم که پاسخ حضرت را می‌خواند می‌گوید: خیر! من از سر ترس چنین نگفته‌ام و مسیر خود را ادامه می‌دهد. کمی که جلو می‌رود یک شکارچی را می‌بیند که می‌خواهد آهویی را شکار کند. تیر شکارچی به آهو می‌خورد و مسلم این شکار موفق را تفأل به خیر می‌زند و می‌گوید امید به خداست که بر دشمن غلبه کنیم. 🔻 بالاخره مسلم به کوفه می‌رسد و به خانه مختار می‌رود و در آنجا شیعیان هر روز گروه گروه به دیدارش می‌آیند و با او بیعت می‌کنند تا شمار بیعت کنندگان با او به ۱۸ هزار نفر می‌رسد؛ پس از آن مسلم به حضرت نامه می‌نویسد که شرایط برای حضور شما مهیا است. به کوفه بیایید. 🔻نعمان بن بشیر حاکم کوفه که قضایا را رصد می‌کند ضمن اعلام اینکه تا وقتی کسی علیه من قیام نکند با کسی نخواهم جنگید، تهدیداتی هم نسبت به پس از قیام علیه خود می‌کند. اما این مواضع سست او موجب اعتراض طرفداران یزید در کوفه می‌شود و نامه ها‌یی به یزید می‌نویسند... .... 📝 پی نوشت: 📌در باب تافل خیر و شر و چیزهای از این دست مثل چشم زخم و تلسم و.... آنچه از اهل آشنا با این مباحث که از روی علم و تجربه به ما گفته‌اند، این است که اگرچه این امور یا حقیقت دارد یا حداقل ریشه در امور حقیقی دارد اما سِرّ متأثر شدن از آنها در پذیرفتن آنها بدون توجه به قدرت ما فوق آنها است. اما اگر همانطور که در روایات باطل کردن آن‌‌هاست گفتی با وجود اینکه این امور را نفی نمی‌کنم اما به قادر فوق آن‌ها اتکا می‌کنم دیگر اثری نخواهند داشت. البته این کار در عمل، هم نیاز به ایمان بسیار بالا دارد و هم تذکر. و باز البته اتکاء به خداوند هم لازمه‌اش مصون ماندن از هر آسیبی نیست چرا که گاهی تقدیر الهی بر یک قضیه است، به علت خیرات بالاتری که در آن است و از چشم ما پنهان است. خیراتی که ممکن است برای خود ما یا غیر ما یا هر جهت دیگری باشد اما مهم اینجاست که از وقتی به خدا اتکا کردی هرچه رسد خیر محض است و اهل شر در رسیدن یا نرسیدن آن هیچ کاره‌اند و در آن قضیه در نهایت ضرر نخواهی کرد. این فهم موجب می‌شود در اوج مشکلات و سختی‌ها نیز جز زیبایی اراده خدا را نبینی. ✔️ نکاتی که در متن داخل ( ) است در کتاب مذکور ذکر نشده است و اضافات بنده به متن است. .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️نفوذ در دربار یزید و نفوذ در حامیان مسلم... 🔰 در قسمت سوم از ذکر وقایع منتهی به شهادت امام حسین(ع) از کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد،» از مرحوم شیخ مفید.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3568 به نامه طرفداران بنی‌امیه به یزید در اعتراض به سستی «نعمان بن بشیر» در مقابل مسلم رسیدیم. 🔻 یزید برای حل مشکل با «سرجون رومی» به مشورت می‌نشیند. (سرجون مشاور مورد اعتماد معاویه و یزید و دیوان دار آنها بود، اگرچه مشهور بود که مسیحی است اما چون تاریخ دست داشتن مسیحیان در خون اصحاب پیامبر را سراغ ندارد و نفوذ از راه‌هایی چون طب و دیوان‌داری و... نیز شیوه همیشگی یهودیان با جمعیت کم برای پیشبرد اهدافشان بوده است؛ برخی او را یهودی نفوذی می‌دانند.) 🔻 سرجون موفق می‌شود با زبان بازی، یزید را که با عبیدالله بن زیاد بد است، بالاخره قانع ‌کند که عبیدالله را علاوه بر بصره به امارت کوفه نیز بگمارد و او را مأمور سرکوب مسلم کند. یزید نیز چنین می‌کند و نامه‌ حکومت کوفه را برای عبیدالله ارسال می‌کند. عبیدالله تا نامه یزید به او می‌رسد (لحظه‌ای را از دست نمی‌دهد، چرا که تاریخ را همیشه لحظه‌‌ها می‌سازند)، کم‌تر از یک شبانه روز سپاهی تجهیز می‌کند و به سمت کوفه حرکت می‌کند. (در تاریخ است که او با لشکری حرکت می‌کند اما چنان سریع می‌رفته است که نیروهای او یکی یکی از ادامه مسیر باز می‌مانده‌اند. اما او برای هیچ کدام از حرکت باز نمی‌ایستد، تا بالاخره با جمع محدودی به کوفه می‌رسد.) عبیدالله نزدیک کوفه عمامه سیاهی به سر خود می‌گذارد و چهره خود را می‌پوشاند و مردم به تصور اینکه او امام حسین(ع) است، استقبال گرمی از او می‌کنند. 🔻عبیدالله با همان حالت به درب دارالامارۀ کوفه می‌رود. نعمان به تصور اینکه او امام حسین(ع) است، در را روی او باز نمی‌کند و اعلام می‌کند من جنگی با تو ندارم اما حکومت کوفه را هم به تو نمی‌دهم. 🔻عبیدالله بازهم چیزی نمی‌گوید و این‌بار به پشت دار الاماره می‌رود (تا دور از چشم مردم خود را به نعمان معرفی کند و وارد دارالامارة ‌شود.) اما بالاخره کسی از صدایش او را می‌شناسد و فریاد می‌زند که ای مردم او حسین نیست و ابن مرجانة است و مردم از دور او پراکنده می‌شوند و عبیدالله هم وارد دارالامارة می‌شود. عبیدالله با دو حربه تطمیع مخالفان شیعیان و سرکوب قاطع شیعیان، کوفه را به دو قسمت مخالفان مسلم و تحت حمایت خود و حامیان مسلم که همه موظف به سرکوب آنها هستند، تقسیم می‌کند. 🔻 حربه دیگر عبیدالله ارسال فردی نفوذی به نام معقل بود، او با اظهار عشق و علاقه به اهل بیت و پرداخت ۳ هزار درهم برای تامین هزینه‌های سلاح و... توانست به مسلم بن عوسجه نزدیک شود و از طریق او نیز به حضرت مسلم نزدیک شد و با ایشان ملاقات می‌کند و از این طریق اخبار مسلم و اطرافیانش را به ابن زیاد می‌رساند. ..... 📝 پی نوشت: متأسفانه عموم مردم بحث نفوذ را در تحلیل‌های تاریخی و آسیب‌شناسی اوضاع فعلی لحاظ نمی‌کنند، شاید علت اصلی آن نیز این است که فرد نفوذی پنهان است و اتفاقا سعی در ظاهر سازی او بیش از بقیه است. گاهی برای برخی عملکردهای دولت‌مردان هیچ جای توجیهی نیست اما علاقه‌ها و روابط شکل گرفته شخصی نمی‌گذارد افراد بتوانند باور کنند که فلان شخص نفوذی است و ما از این موارد از ابتدای تاریخ انقلاب تا همین حالا کم نداشته‌ایم. تا جایی که در دولت روحانی چندین مورد در سطح مذاکره کنندگان هسته‌ای و مسئولان ارشد دولتی افرادی به جرم جاسوسی دستگیر شدند. البته در واقع این نوع از نفوذی‌های جاسوس یا تصمیم‌گیر سطح پایین، نفوذی‌های درجه دو هستند و نفوذی‌های اصلی تصمیم‌سازان نفوذی هستند. 📌همانطور که نفوذ سرجون خطرناک‌تر از معقل بود، نفوذ دیگر تصمیم‌سازان نیز، از نفوذی‌های خرد خطرناک‌تر است. رهبری در ۲۴ آبان سال ۹۸ در دیدار با مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی می‌فرمایند: 👈«به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم، در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّت‌ها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّت‌ها، میان ملّت‌ها و دولت‌ها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید و حرف آمریکا را قبول بکنید، هر چه او گفت عمل کنید و گوش کنید، این حلّال مشکلات است؛ این را در ذهنیّت تصمیم‌گیران ملّت‌های اسلامی و کشورهای اسلامی می‌خواهند وارد کنند؛ سلاح‌های آنها اینها است که از سلاح‌های سخت و سلاح‌های نظامی خطرناک‌تر است.» .... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
✍️ایده‌ای برای کمک به تبلیغات مردمی محرم... ✅ یک ایده که برای فضا سازی ایام محرم، جشن‌های مختلف مذهبی و ملی بکار می‌آید ولی فرصت عملی کردن آن را فعلا نداشته‌‌ام خدمتتان عرض می‌کنم. ✅ خیلی از افراد علاقه دارند در ایام عزای اهل بیت و یا دهه فجر و یا جشن‌های غدیر و نیمه شعبان پرچمی یا بیرقی سر در خانه‌های خود نصب کنند. اما مشکلشان نداشتن جای مخصوص نصب پرچم و خود پرچم و بیرق و... است، بچه‌های بسیج، هیأت و... بدون اینکه نیاز به انجام هزینه خاصی باشد کافی است یک پول اولیه برای تهیه ابزارهایی مثل دریل و پیچ و جای پرچم و خود پرچم و... تهیه کنند بعد در محله خود راه بیافتند و زنگ خانه‌ها را بزنند و بگویند این پرچم این جای پرچم که خودمان هرجا خواستید نصب می کنیم و هزینه آن هم اینقدر بیشتر نمی شود. ✅خلاصه چند الگوی نقد برای آزین بندی به آنها ارائه کنی و به این ترتیب اگر هر ده خانه‌ای دو خانه هم به شما جواب مثبت بدهد. شما توانسته‌ای کل محله را بدون هزینه‌ای از جیب خودتان مزین به پرچم و... کنید. 📌فقط همتی می‌خواهد که چند نفر بشوید و پرچم و جای میله پرچم و... را آماده کنید و یاعلی بگویید. شهرداری هم اگر بودجه ندارد تجهیزات از این دست زیاد دارد که می‌شود با کمک شهرداری هم این کار را انجام داد ولی چون کاری بسیار گسترده است در توان خود شهرداری نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 محسنی اژه‌ای لوح یادبود با تصویر خودش را تحویل نگرفت. ..... آفرین.👌
✍️ اعتماد به تضمین ابن زیاد و فرستادگانش... 🔰 در قسمت چهارم از ذکر وقایع منتهی به شهادت امام حسین(ع) از کتاب «الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد،» از مرحوم شیخ مفید.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/3574 به نفوذ "معقل" مأمور ابن زیاد به میان یاران مسلم و بردن اخبار برای ابن زیاد رسیدیم. ✅ ابن زیاد با توجه به خبرهایی که بدستش می‌رسید، می‌دانست مسلم، از خانه مختار به خانه هانی نقل مکان کرده است. ✅ هانی بعد از یک ملاقات اولیه دیگر به بهانه بیماری به دیدار ابن زیاد نرفته بود. "ابن زیاد" افرادی را به دنبال هانی فرستاد که به او بگویند می‌دانیم بیمار نیستی و اگر به دیدار ما نیایی این کار تو مخالفت با حاکم تلقی می‌شود. ✅ هانی با آنکه از جان خود نسبت به ابن زیاد خوف داشت، با درخواست و ضمانت فرستاده‌های ابن زیاد که خود از بزرگان کوفه بودند، راضی شد به دیدار ابن زیاد برود. ✅ وقتی هانی وارد دارالاماره شد، عبیدالله بن زیاد تا او را دید گفت: «أَتَتْكَ‌ بِحَائِنٍ‌ رِجْلاَه» این ضرب المثلی بود برای کسی که از اتفاقی فرار می‌کند اما بالاخره در آن می‌افتند. وقتی هانی نزدیک‌تر شد. ابن زیاد این شعر را خواند که: أُرِيدُ حِبَاءَهُ‌ وَ يُرِيدُ قَتْلِي عَذِيرَكَ‌ مِنْ‌ خَلِيلِكَ‌ مِنْ‌ مُرَادِ من مى‌خواهم او زنده بماند و با نهايت راحتى زندگى كند و او آرزو دارد كه مرا بكشد و نابود كند. عذر خود را نسبت به دوست مرادی خود بیاور. (این بیتی از شاعر معروف عرب "عمرو بن معدیکرب" بود که با فردی به نام مرادی رفاقت داشت اما میان آن‌ها بهم خورد، عمرو با مرادی خوبی می‌کرد ولی مرادی نسبت به او کینه‌توزی می‌کرد. این شعر را امیرالمؤنین نیز در پاسخ ابن ملجم وقتی علت خوبی‌های حضرت را می‌پرسد، حضرت همین بیت را در جوابش می‌خوانند.) ✅ هانی از این صحبت‌ها فهمید که "ابن زیاد" قصد بدی نسبت به او دارد و از او پرسید: علت تغییر رفتار تو با من چیست؟ ابن زیاد گفت: چگونه از من انتظار احترام دارى با آنكه در خانۀ خود كارهايى كرده‌اى كه براى يزيد و همۀ مؤمنان ضرر دارد و از قضایای داخل خانه هانی به او خبر داد. اما هانی انکار می‌کرد تا اینکه ابن زیاد دستور داد معقل جاسوس خود را بیاورند و اینجا بود که هانی تازه چهره واقعی معقل را شناخت. ✅ ابن زیاد از هانی خواست که مسلم را در اختیار او قرار دهد اما هانی قسم خورد که هیچ‌گاه میهمان خود را در اختیار تو نخواهم گذاشت. بار دیگر بزرگان مجلس به میان آمدند تا با تضمین‌های بی‌هوده هانی را فریب دهند اما این بار دیگر هانی راضی نشد و قسم خورد که دست از يارى مسلم برنمى‌دارم تا در راه مسلم جان بدهم. ✅ "ابن زیاد" که راه به جایی نبرده بود، با چوب دستی خود آنقدر به صورت هانی زد که بینی او شکست و پوست صورتش پاره شد و گفت: این مرد از خوارج است و خون او بر ما حلال است و هانی را به زندان انداخت. ✅ بعد از این ماجرا، خبر به "عمروبن حجاج" رسید که هانی کشته شده است و او به سمت قبیله هانی رفت و با عده بسیاری از آنان به درب کاخ ابن زیاد آمد و فریاد انتقام خواهی سر داد. ابن زياد که از این اوضاع را دید دست به دامن چهره وجیه یعنی شريح قاضى شد و به او گفت: الان به زندان برو وضع هانى را از نزديك ببين و به آنها بگو كه هانى زنده است و كشته نشده. شریح چنین کرد و بر روی دارالاماره رفت و شهادت داد که هانی زنده است و کسی که خبر کشته شدن او را به شما داده است دروغ‌گو است. ✅ (شریح قاضی منصوب امیرالمؤمنین بود و در میان شیعیان نیز چهره‌ای موجه بود.به واسطه اعتباری که شریح نزد مردم داشت) عمروبن حجاج و قبیله هانی با شهادت شریح قانع شدند که اخبار رسیده به آنها دروغ است و متفرق شدند! ✅ کمی بعد ابن زیاد به مسجد کوفه رفت و خطبه خواند و مردم را به اطاعت از خواند، در میان خطبه‌ها خبردار شد که مسلم و یارانش به سمت مسجد در حرکت هستند و به همین خاطر از منبر پایین آمد و به سرعت به کاخ خود برگشت... 📌ادامه دارد... ..... 📝 پی نوشت: اشتباه هردوی هانی و عمربن حجاج، اعتماد به دشمن به واسطه تضمین‌ها و لفاظی‌های واسطه‌ها بود. عدم اعتماد به دشمنان از مهم‌ترین دستورات سیاسی قرآن است: «لا تَرکَنوا اِلَی الَّذینَ ظَلَموا»؛(۱۱۳-هود) به کسی که ستمگر است، اعتماد نکنید، تکیه نکنید. رکون به معنی تکیه کردن، اعتماد کردن، میل و گرایش پیدا کردن است. هانی به واسطه فرستادگان ابن زیاد بدون گرفتن تضمین واقعی به او اعتماد کرد، عمربن حجاج و افراد قبیله هانی نیز به واسطه شریحی که همنشین ابن زیاد و فرستاده او شده بود به ابن زیاد اعتماد کردند. فراموش کردند که ملاک حال افراد است و این شریح که نماینده ظلمه و همراه آنهاست نیز مثل ابن زیاد شایسته اعتماد نیست. اگر همین دو اعتماد نبود معلوم نبود سرنوشت تاریخ چقدر تغییر کند. ..... 🔻به شرح حال بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87