فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیشب جماعتی بیشرف که هرکس این ایام خوشحالی میکرد به او میگفتند بیشرف مگر نمیبینی ما ناراحتیم! مردم ناراحتند! چرا وقتی گل زدید شادی کردید؟! چرا وقتی پیروز شدید شادی کردید؟!
همین جماعت بعد از پیروزی آمریکا همسو با اولیای خودشان، ساعت ۱۲ و نیم شب به خیابانها رفتند و به نشان شادی کف و سوت و بوق زدند. حتی در قم در بلوار شهید کریمی(بنیاد) این جماعت، بیشرفی خود را ثابت کردند.
البته حقیرانه و در اقلیت محض وقتی اکثریت مردم ناراحت بودند چنین کردند و بر نفرت مردم از خودشان افزودند.
الحمد لله که بار دیگر مشت این جماعت دروغگو باز شد.
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اعترافات اوباش مرتبط با موساد که امروز اعدامشان قطعی شد.
.....
پیشنهاد میکنم این گزارش از نقش اسرائیل در برخی ناامنیها را اگر ندیدهاید حتما ببینید.
سند خوبی است برای آنها که منکر دخالت مستقیم بیگانگان در آشوبها هستند.
https://eitaa.com/sharhe_hal
امام چند «میشود» که باورش پیش از ایشان سخت بود را برای ما ثابت کرد:
میشود اخلاص ورزید و دنبال گمنامی بود ولی بیشترین آثار اجتماعی و سیاسی را داشت.
میشود عارف بود و شبها ساعتها مناجات و گریه کرد، در رعایت واجبات و حتی مستحبات دقت و التزام کامل داشت و در وسط میدان سیاست و مبارزه حضور پررنگ و بابرکت داشت.
میشود به شرق و غرب تکیه نکرد و شعار نه شرقی و نه غربی سر داد و با مستکبران شرق و غرب مبارزه کرد و باقی ماند و روز به روز رشد کرد.
میشود در همه علوم فقه و اصول و فلسفه و عرفان و کلام و اخلاق سرآمد و بهترین مدرس و مؤلف باشیم اما درس و بحث برای ما حجاب نشود.
میشود عالم درون خود را ساخت و از یک اتاق و محیط کوچک و با دست خالی عالم بیرون از خود را بهم ریخت.
و میشود و ما میتوانیم اگر برای خدا باشیم.
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍تجربهای از امر به معروف و نهی از منکر...
دیروز یکی از دوستان به خانمی که روسری برداشته بود نهی از منکری کرد که موهات رو بپوشون.
یه پسره گفت شما چکارهای؟ پلیسی؟
اون بنده خدا گفت: شما آرامش روانی جامعه رو زیر پا میگذاری، قانون رو شکوندی.
پسره جواب داد: شما از دیدن موی این خانم تحریک میشی؟ منم از دیدن چادر خانم شما تحریک میشم! و کار به فحش و فحش کشی کشید!
من چون موافق نوع رفتار این دوستمون نبودم نمیتونستم کار خاصی بکنم جز اینکه کمک کنم ماجرا تمام شود.
به نظرم سعی کنیم فقط نهی منکر کنیم و برویم حتی اگر شده با اشاره هم باشد و سخنی رد و بدل نشود همین قدر بس است اما اگر به هر حال کار به بحث کشید همانی که واقعا در ذهنمان هست را بگیم نه اینکه توجیهات عقلائی که مطرح میکنند و بعد در آن ان قلت میشود.
مثلا اینکه:
اولا من اگر به شما میگویم روسریتان را سر کنید چون شرعا وظیفه دارم در مقابل حرام بیتفاوت نباشم، اگر شما مثلا شراب هم میخوردی من همینکار را میکردم و ربطی به تحریک شدن یا نشدن من یا آرامش روانی من ندارد.
دوما من شما را دشمن خودم نمیدانم اتفاقا شما را دوست دارم مثل خواهر و برادر خودم هستین و اگر نهی از منکرتان میکنم از سر محبت به شما و جامعه است چون با این کار به خودتان و جامعه ضرر میزنید.
سوم هم اینکه من اصلا خودم را بهتر یا بالاتر از شما نمیدانم اما خداوند گفته است شما همه نسبت به هم مسئولیت دارید و من از این باب اجازه ندارم نسبت به شما بیتفاوت باشم.
معمولا هم اینجور جاهایی اگر شما واقعا به این چیزها اعتقاد داشته باشید و با روی باز برخورد کرده باشی مثلا به شما میگویند شما لطف کن ما رو دوست نداشته باش خیرت را نخواستیم شر مرسان و یا چیزی شبیه این.
و در جواب خوب است بگوییم نه دوست داشتن و نداشتن دست خود آدمه نه تکلیفی که خدا کرده.
اصلا هم نباید بحث را ادامه داد و نباید نفسانیت و خشم واقعی را وارد کار کرد که هر دو شعبهای از جنون هستند و نتیجهای عکس خواهیم گرفت.
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم پر از نظم و زیباییهایی است که چشمان محدود ما از دیدنش محروم است.
https://eitaa.com/sharhe_hal
انگیزه غرب از حمایت آشوب ها در داخل ایران
به اعتراف آریل کوهن عضو ارشد شورای آتلانتیک به نقل از نشریه معروف Forbes
بخاطر ناکارآمدی تحریمها روی به اغتشاش و آشوب و ترور آورده اند.
.....
📌پینوشت: اینجاست که معلوم میشود ما در حال پیشرفت هستیم و اوضاع خوب است.
اگر زمان روحانی بود که صندوق ذخیره ارزی خالی بود و ذخیره کالاهای اساسی به قدر کافی نبود هر فتنه و آشوبی ممکن بود کشور را به لبه پرتگاه بحران بزرگ ببرد ولی در زمان فعلی به علت ذخایر ارزی مناسب و منابع کافی از کالاهای اساسی و بیاثر شدن تحریمها نظام با وجود همه دسیسهها و فشارها با آرامش تمام قضایا را کنترل کرد و به مسیر پیشرفت خود ادامه داد.
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای داریوش همایون (وزیر اطلاعات و سخنگوی دولت پهلوی) در باب حفظ تمامیت ارضی ایران.
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم مربوط به کشف بیش از ۳ هزار قبضه از انواع سلاح جنگی در لرستان در روز گذشته است.👇
https://snn.ir/fa/news/1046921/
مشابه همین کشفیات در ۱۰ روز گذشته چندین مورد در مرزهای مختلف اتفاق افتاده است.
کشف بزرگترین محموله قاچاق سلاح به مقصد ایران در اربیل عراق👇
https://tn.ai/2815404
کشف محموله سلاح در مرز جکیگور سیستان👇
https://tn.ai/2815150
کشف محموله سلاح در آذربایجان غربی👇
https://www.isna.ir/news/1401082315893/
کشف محموله سلاح در خرمشهر👇
https://irna.ir/xjKWks
........
🔰 ممکن است کسی بگوید خشونت در هر انقلابی ناگزیر است، در خود انقلاب اسلامی هم خشونت و اقدامات مسلحانه از طرف انقلابیون بوده است.
اما
✅ اولا: اگر یک انقلاب و اعتراض مردمی و داخلی است پس این همه هجمه کشورهای خارجی به صورت حمایت رسانهای، محکومیتهای بین المللی، تحریمهای مختلف و وارد کردن سلاح با حجمهای عظیم و آموزش دادن نوع اعتراض و اطلاع رسانی و... برای چیست؟
کدام مردم توان وارد کردن چنین حجمهای عظیم از سلاح را داشته یا دارند، کدام اعتراض مردمی در دنیا میشناسید که چنین بوده است؟
✅ دوما: در فضای انقلاب اسلامی هم اقدامات مسلحانه و خوشنت آمیز رخ داد اما:
🔹این خشونتها عمدتا از سوی گروهکهای محدودی بود نه اینکه پایه راهپیماییها و اجتماعات مردمی بر خشونت باشد، عمده اعتراضات در انقلاب اسلامی در قالب تجمعات عظیم در حد چند صدهزار نفری و نافرمانی مدنی و اعتصاب بود که آقایان معترض، حتی با زور آتش زدن مغازه، قطع کابل برق درب مغازه، اسید پاشیدن در قفل مغازه، شلیک به کامیونها و... در آن ناکام ماندند.
ادامه👇
ادامه👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4467
🔹نکته بعد هم اینکه در جریان اعتراضات انقلاب اسلامی اتفاقات خشونت آمیز بعد از ۱۵ سال مبارزه و حضور تودههای عظیم مردم و چند هزار شهید دادن در مقابله با مأموران مسلح و تانک عمدتا در روزهای اخر انقلاب رخ داد نه اینکه از روز اول با جمعیتهای چند صد نفره و در مقابل نیروی بسیجی یا انتظامی که با سپر و باتوم و تفنگ پینتبال مقابل آنهاست این حجم از خشونت رخ دهد! به گونهای که ما برای اولین بار در این اغتشاشات با چیزی به نام قتل صبر آشنا شدیم که چندین مورد بعد از دست یافتن به نیروی انتظامی یا بسیجی او را به نحو زجر کش به شهادت میرساندند!
https://eitaa.com/sharhe_hal
این آقا یا نمیدونم خانم حلزونه
قاطی یه سری میوه آمده خونه ما
فکر میکردم مرده ولی ننداختمش دور ولی بعد از یک هفته فهمیدم زنده هست.
صبح که میخواستم برم کلاس دیدم آمده سراغ عمامهام داره ازش میره بالا.
خیلی موجودات جالبی هستن، خونشون باهاشونه و حملش میکنند و هرچی بزرگتر میشن خونشون هم بزرگتر میشه.
😊
https://eitaa.com/sharhe_hal
این هم یه نمای دیگه از حلزون محترم که آمده عمامه بوسی.😊
ظاهرا اینهایی که عمامه آخوندا رو میاندازند قد این حلزون هم عقل و بصیرت ندارن.😍
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍ متحیر ماندهام...
بعد از دیدن شکستها، ضعفها و فشارهایمان؛
و پیروزیها، قوتها و اقتدارهایشان؛
گفت: پس آنکه پیروز و قوی و مقتدر است درست و حق است.
بعد از دیدن شکست ایران از آمریکا، اقتصاد تورمزده و تحریمها؛
و برگزاری جام جهانی در قطر و ساختمانها و ورزشگاههای شیکشان و بعد از دیدن دفاع رئیس فیفا از قطریها و اقتدارشان در مخالفت با نمادها و مظاهر حرام؛
گفت: پس مسیر و دین قطریها درست و حق است.
بعد از دیدن فلاکت و بدبختی افغانستان و پاکستان، یمن و سوریه و عراق؛
و دیدن پیشرفتهای کره، ژاپن، چین، سوئد و انگلستان و آمریکا و هرچه کافر ملحد است؛
گفت: انتخاب من بدبختی و فلاکت نیست، من پیشرفت و آسایش را میخواهم. من آن علوی را میخواهم که میبینم نه آنکه در کتاب و ادعا است.
خدایا
من از معارف و اندیشهها شروع کرده بودم و میگفتم:
حقیقت و حق همیشه پیروز نیست، گاهی مغلوب و به استضعاف کشیده شده است.
دنیا و برتری آن هدف اصلی دین نیست، معمولا ادای دینداری را در میآوریم اما گاهی هم واقعا دینداریم اما دنیایمان به کام نیست.
پیشرفت مساوی با ساختمان و ماشین نیست.
و صدها معارف دیگری که گوش شنوایی برایش نیست، همه مسحور چشمهایشان و من در گوششان صدا میزنم.
من از معارف و او از دیدههایش شروع کرده است.
خدایا
متحیرم با این چشمان باز و گوشهای بسته از معارف، چه کنم؟
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ پیشرفت و رفاه برای کافران، فلاکت و بدبختی برای مؤمنان...
🔻 یک سری شبهات مهم، قرنها و در نسلهای مختلف باز تولید میشود و ما فکر میکنیم این شبهه زمان ما جدی بود و ما به جوابهایش رسیدیم و تمام شد و غافلیم که دائم این شبهه با شواهد جدید و شکلهای جدید در نسلهای جدید بازتولید میشود و ما، هم باید به پاسخ این شبهات مسلط باشیم و هم جواب آن را با شواهد جدید بازتولید کنیم و آن را به بحث بگذاریم.
🔻 در این پست شبههای قدیمی که گاهی مساله اصلی جریانهای روشنکفر دینی بوده است را مطرح میکنم و از شما میخواهم جوابهایی که به نظرتان میرسد را برایم ارسال کنید.
در برخی جمعها این شبهه را مطرح کردم و جوابهای عجیبی گرفتم که در پستهای بعد برخی از این جوابها را هم ذکر خواهم کرد.
میتوانید بعد از خواندن این پست و پستهای بعد در جمعهای خانوادگی، تبلیغهای دانشآموزی، دانشجویی، بین نوجوانان این شبهه را مطرح کنید و بگذارید بحث شود و جواب را مرحله به مرحله به آنها بگویید. بسیار بحث با برکتی خواهد بود.
⁉️میگویند:
🔸 وقتی در دنیا میخواهی بررسی کنی کجا پیشرفته و با تکنولوژي بالا و رفاه هستند، میبینی ظالمها و کافرها در صدر پیشرفت و رفاه و تکنولوژی هستند و کشورهای مسلمان در آخرهای صف هستند.
مثلا تا در بازار بگویی فلان جنس ساخت آمریکای ظالم مستکبر است همه برایش سر و دست میشکنند و تا بگویی ساخت ایران است قیافهها درهم میرود!
🔹 وقتی در میان مسلمانان میخواهی بررسی کنی کجا بیشتر پیشرفت کرده و با تکنولوژی و رفاه هستند؟ میبینی کشورهای سنی مذهب غیر جبهه مقاومت همه درآمد بالا و در رفاه بسیار خوب هستند اما کشورهای جزو محور مقاومت که ایران و عراق و یمن و سوریه باشند از بقیه عقبتر هستند. مردم عراق و سوریه و یمن و ایران، همه تحت فشارهای مختلف و درگیر جنگ و فلاکت هستند اما مردم کشورهایی که با آمریکا و اسرائیل و دیگر ظالمان مشکلی ندارند و اصلا خودشان هم جزو ظالمان شدهاند در رفاه بسیار خوبی زندگی میکنند.
🔻 خلاصه سرجمع که نگاه کنی آنها که پی کفر و ظلم رفتند موفقتر و پیشرفتهتر و با عزتتر هستند از آنها که پی اسلام و مقاومت و ظلم ستیزی رفتند! ما عوض اینکه برویم سراغ ادعاهای اسلام و کفر و ادعاهای شیعه و مسلمان انقلابی که ما اهل مساوات هستیم اسلام دین برتر است و... برویم سر وقت میوه آنها، هر درختی را باید از ثمر آن شناخت، اینها در عمل چه نتیجهای داشتهاند؟ حالا انتخاب کنید.
ادعا را همه میتوانند بکنند ببینید در عمل چه کردهاند و بعد انتخاب کنید راه درست کدام است؟!
📌 ادامه دارد...
📝 پینوشت: برای مطالعه بیشتر، این بحث را شهید مطهری در کتاب مساله شناخت، بخش اشکالات وارد بر «منطق عمل» ص ۲۲۱ مطرح میکنند.
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ فقر و بدبختی ملازم ایمان است...
🔻 یک جواب به شبههای که مطرح شد.👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4472
پذیرش و توجیه آن است!
🔻 میگویند: دین برای شما محدودیتهایی ایجاد میکند که برای بقیه نیست، هرچه ایمان شما بالاتر رود زهد شما بیشتر میشود و دنیا نزد شما کوچکتر میشود به آن بیاعتنا میشوی. زهد را هم به معنای ترک دنیا میگیرند و نه عدم وابستگی به دنیا.
🔻 برخی از آیات میتواند برای این ادعا استفاده شود، مانند:
👈 «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللَّه (۲۱۴البقره)»
آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مىشويد و حال آنكه هنوز مانند آنچه بر [سرِ] پيشينيان شما آمد، بر [سرِ] شما نيامده است؟ آنان دچار سختى و زيان شدند و به [هول و] تكان درآمدند، تا جايى كه پيامبر [خدا] و كسانى كه با وى ايمان آورده بودند گفتند: يارى خدا كى خواهد بود؟
ظاهر آیه این است که زیاد شدن مشکلات برای جامعه مؤمنین یک سنت خدا است و هدف از آنها هم این است که مؤمنان مقاومت و جهاد و صبر کنند تا شایسته مقامات اخروی شوند.
شواهد این مطلب هم آیات زیادی است مثل:
👈 «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرينَ (۱۴۲ - آل عمران)»
👈 «وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ (۱۴۰ - آل عمران)»
🔻 به آنها که می گویی مثلا در همان آیه ۲۱۴ بقره بعد از اینکه فشارها به اوج رسید، میگوید: «أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَريبٌ» بالاخره پیروزی هم میآید.
میگویند پیروزی و غلبه مربوط به زمان امام زمان(عج) است.
وقتی آیات مختلفی که در مورد نصرت مؤمنین از سوی خداوند وارد شده است را برایشان میآوری آنها را یا منحصر به آخرت یا زمان ظهور میکنند.
آیاتی را که مربوط به نازل شدن برکات از آسمان و زمین و روزی خوردن از بالا و پایین در پی ایمان و آسان شدن کار برای اهل تقوا است را مطرح میکنی، میگویند: اینها مال امیرالمؤمنین است روزی امیرالمؤمنین است برکت اوست و...
🔻 میگویند: اگر خداوند کافران را در دنیا کمک میکند از این باب است که:
👈« يُرِيدُ اللَّهُ أَلَّا يَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِي الْآخِرَةِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (۱۷۶ - آل عمران»
و اگر مؤمنان سست نمیشدند خدا بیش از این به آنها می داد:
👈 «وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ (۳۳ - الزخرف)»
🔻 روایاتی را هم استناد میکنند، مانند:
👈«إِنَ أَشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ» سخت ترين مردم از لحاظ بلا و گرفتارى پيغمبرانند، سپس كسانى كه در پى آنانند، سپس كسى كه از ديگران بهتر است.
👈«إِنَّ عَظِيمَ الْأَجْرِ لَمَعَ عَظِيمِ الْبَلَاءِ وَ مَا أَحَبَّ اللَّهُ قَوْماً إِلَّا ابْتَلَاهُمْ» اجر بزرگ با بلاى بزرگست و خدا هيچ قومى را دوست نداشته جز آنكه گرفتارشان ساخته.
🔻 عمده تکیه این عزیزان هم بر روایات است و به علت نوع مواجهای که با قرآن دارند چندان استنادی به قرآن ندارند، آیاتی هم که ذکر شد از باب اینکه ممکن است به آن استناد شود و برخی از روشنفکرانشان بعضا به برخی استناد کردهاند، ذکر شد.
📌ادامه دارد...
📝 پینوشت: از این جهت که این مبنا را اشتباه میدانم، بیشتر از این به آن نمیپردازم، ولی به هر حال یک جماعتی هم این نگاه را دارند. از لوازم این منظومه فکری عدم اعتقاد به تشکیل حکومت بدون حضور معصوم است و در مقابل این نگاه هم علمای قائل به لزوم تشکیل حکومت هستند.
مثلا حضرت آقا میفرمایند: «اصلاً آخرت بدون دنیا نمیشود و امکان ندارد که انسان بخواهد به آن مواهب معنوی برسد و دنیای ویرانی هم داشته باشد.» ۱۳۸۲/۰۶/۰۵
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ ایجاد آرامش دنیا و آخرت...
✅ یک جواب دیگر به شبههای که مطرح شد👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4472
توصیف حقیقت اصلی که مؤمن در دنیا دنبال آن است و به او داده میشود، است.
🔻 میگویند: غایت دین اصلاح آخرت است، دنیا برای مؤمن مزرعه آخرت است، همت مؤمن آبادی آخرت و ابدیتش است. بر خلاف کافر که اعتقادی به آخرت ندارد و همتش آبادی دنیایش است و خداوند تبارک و تعالی فرموده است:
👈 «مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ في حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ» (۲۰ - الشوری) هرکس به دنبال آخرت بود، بر آنچه برای آخرت کاشته میافزاییم و هرکس به دنبال دنیا بود، دنیا را به او میدهیم اما دیگر نصیبی در آخرت ندارد.
این وعده خداوند تعالی است که دنیای کافران را که دنیا را استقلالا طلب میکنند، آباد کند اما مؤمن دنیا را استقلالا طلب نمیکند و دنیایش شاید باشد، شاید نباشد.
🔻 مؤمن به واسطه اتصالی که به آخرت دارد، بودن و نبودن دنیا برایش مسأله نیست، مصداق بارزش داستان سحرة فرعون است که وقتی حقیقت را فهمیدند و با خدای موسی آشنا شدند دیگر هیچ تهدید فرعون و فشار و سختی در این مسیر برای آنها معنا نداشت. فرعون به آنها گفت دست و پایتان را برعکس قطع میکنم و به صلیبتان میکشم اما آنها گفتند: هیچ اهمیتی ندارد، هیچ ضرری به ما نمیرسد و ما سمت خداوند میرویم.
👈 «قالُوا لا ضَيْرَ إِنَّا إِلى رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ (۵۰ - الشعراء)»
🔻 ایمان به شما قناعت، ترک حرص، ترک بخل و خلاصه آرامش میدهد. به تعبیر قرآن «فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون» میشوید، مؤمن که شدی دیگر نه ترسی داری و نه حزنی، قدرت و شوکت دنیا باشد یا نباشد اهمیتی ندارد.
🔻 در نگاه مؤمن، دنیا هر قدر که برای آخرت نیاز است مطلوب است، هرچه بیشتر از آن شد موجب ضرر است.
👈 «الدُّنْيَا دُنْيَاءَانِ دُنْيَا بَلَاغٌ وَ دُنْيَا مَلْعُونَةٌ.»
دنیای مؤمن دنیا بلاغ است، به قدری که مومن نیاز دارد از دنیا بهرهمند میشود اما دنیای کافر دنیای ملعونة است دنیایی که بیش از نیاز است و موجب زحمت او و بیبهره ماندنش از آخرت است. در آیات نیز به این مطلب اشاره شده است که حتی زیادی اولاد و اموال آنها تو را متعجب نکند این دنیای آنها موجب زحمت آنها است.
👈«فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ (۵۵ - التوبه)»
🔻 شاهد خوبی بر این ادعای آمار مصرف داروهای اعصاب و آرامش بخش در کشورهایی است که طبق آمار به ظاهر بالاترین میزان شادی را در دنیا دارند، به همان تناسب که از صدر جدول مرفهتر هستند نیازشان به مصرف داروهای اعصاب بیشتر است.👇
https://telewebion.com/episode/0x2972317
یا آمارهای مربوط به خودکشی و افسردگی که همین کشورهای مرفه و پیشرفته نسبتا در صدر جدول هستند و کشورهای مسلمان در آخر صف هستند.
......
📌 اما این جواب، اگرچه درست است اما کامل نیست، سوال این بود که چرا خروجی حیات کافران و ظالمان در دنیا رفاه بیشتر و آسایش بیشتر و تکنولوژی برتر نسبت به مسلمانان است؟ شما پاسخ دادید مومن چیزی به نام آرامش دارد که کافر ندارد و دنیای مومن هرچه هست به قدر کافی و نیاز او است و دنیای کافر موجبات سختی او است. شما اگر پذیرفتهاید که نتیجه اسلام عقب ماندن از کافران در مظاهر مادی است. این جواب کوچکتر از ادعای مطرح شده در آیات و روح اسلام است و این مبنا به تشکیل تمدن اسلامی و ظاهر شدن جلوه توحید بر روی زمین منتهی نمیشود.
فهمی بالاتر از این جواب نیز وجود دارد که مبتنی بر آیات و روایات است، مثلا کسی مثل حضرت آقا در این مورد میفرمایند:
👈 «اسلام ناب و خالص، اسلامِ توحيد و وحدت بين امّت اسلامى، اسلامِ «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللّٰهُ لِلْكٰافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً»، اسلامِ «الاسلام يعلو و لا يعلى عليه»، اسلامى كه مىگويد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرىٰ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ بَرَكٰاتٍ مِنَ السَّمٰاءِ وَ الْأَرْضِ». برگشت به اين اسلام، تنها علاج و نسخهى درمان امّت اسلامى است و اين ممكن است.»
بنا بر این مبنا شبهه تقویت نیز میشود.
📌ادامه دارد...
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدیرکل ارتباطات همراه اول: از مشترکان خود معذرتخواهی میکنیم
🔹هیچگونه هک و نفوذی نبوده است. مشکل خطای تیم تحقیقاتی برای تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی بود.
@Farsna
✍ دیدن نقاط ضعف کشورهای پیشرفته و نقاط قوت خودمان...
✅ در جواب به اشکالی که مطرح شد 👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4472
🔻 جواب سوم، زیر سوال بردن شاخصهای پیشرفت و رفاه و تلاش برای نشان دادن نقاط ضعف کشورهای پیشرفته یا همسایه است و در کنار آن نشان دادن نقاط قوت خودمان.
🔻 معمولا صدا و سیما از این روش زیاد استفاده میکند و مثلا وضعیت مترو آمریکا یا تعداد فقرای آنها را نشان میدهد، اعتراضات و اعتصابات اروپا را نشان میدهد تا ثابت کند آنها اینطورها هم که میگویند، پیشرفته و در رفاه نیستند و در کنار آن هم نقاط قوت ما را نشان میدهد از جایگاه علمی، توسعه شبکه آب آشامیدنی، برق و گاز و جاده و رتبههای ما در مقالات علمی و خودکفایی و... تا ثابت کند ما نیز پیشرفته هستیم ما نیز نقاط قوت خوبی داریم.
🔻 این جواب برای اینکه ثابت کنند تصور القاء شده به جامعه از عقب ماندگی ما و پیشرفته بودن کشورهای دیگر، اغراق آمیز است، جواب خوبی است اما اگر بخواهند از اساس منکر عقب بودن ما از کشورهای اروپایی در امکانات اقتصادی و تکنولوژی باشند و یا در مقام انکار برتری توان اقتصادی و رفاهی کشورهای همسایه باشند، قابل پذیرش نیست.
🔻 شبهه هم فقط در مقایسه ما با بقیه نبود، در مقایسه مسلمانان با کافران و ظالمان و کشورهای اسلامی محور مقاومت با کشورهای اسلامی همراه با آمریکا و اسرائیل ظالم بود!
حتی اگر با دادههای جزئی ثابت کنیم ما در برخی زمینههایی از آمریکا و اروپا هم پیشرفتهتریم، اما نمیتوان منکر این شد که در مقایسه مسلمانان و کافران و کشورهای مسلمان محور مقاومت با غیر آنها، به صورت سرجمع آنها در علم و تکنولوژی و رفاه از ما جلوتر هستند! مثلا میخواهید سوئد و آلمان را با سوریه و یمن و افغانستان از جهت رفاه و تکنولوژی مقایسه کنید؟ اصلا همین ترکیه که یک کشور واحد مسلمان است را ببینید که بخشی از آن در اروپا است و بخشی در سرزمین اسلام! قسمت اروپایی و اسلامی آن را با هم مقایسه کنید!
.........
📝 پی نوشت: اصل این جواب به عنوان یک جواب متمم برای جواب اصلی خوب است اما به عنوان یک جواب مستقل دارای اشکال بود که به آنها اشاره شد.
📌ادامه دارد...
https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از 🌄 مهمانان خدا 💕
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴 لَعَنَ اللهُ قاتِلیکِ و ضارِبیکِ و ظالِمیکِ و غاصِبی حَقِّکِ یامَولاتی یا فاطِمَة الزَهرا🏴
🏴دَخَلَتْ اُمُّ سَلْمَةَ عَلَى فاطِمَةَ عليهاالسلام
فَقالَتْ لَها:
🏴كَيْفَ اَصْبَحْتِ عَنْ لَيْلَتِكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله؟
🏴🏴قالَتْ سلام الله علیها:اَصْبَحْتُ بَيْنَ كَمَدٍ وَ كَرْبٍ،
🏴فُقِدَ الْنَبِىُّ وَ ظُلِمَ الْوَصىُّ، هُتِكَ وَ اللّهِ حِجابُهُ.
🏴ام سلمه بر حضرت فاطمه عليهاالسلام وارد شد و به او گفت:
🏴اى دختر رسول خدا شب را چگونه صبح كردى؟
🏴🏴فرمود: همدم غم و اندوه.
🏴پيامبر از دست رفت، به جانشين او ظلم شد و قسم به خدا كه حريم او شكست.
🏴بحارالأنوار، ج 43، ص 156 .
🏴 ایام فاطمیه، شهادت مظلومانه و جانسوز اُمِّ اَبیها و اُمِّ الاَئمّه صَلَواتُ اللهِ عَلیهِم اَجمَعین؛ حضرت صدّیقه کُبری؛ مَولاتَنا حضرت فاطمه زهرا سَلامُ اللهِ عَلیها تسلیت باد.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🔗 ادامه از پست قبل👇
🔻 عدهای تا این آیات را میآوری میگویند طوبی نام شجرهای در آخرت است، برکت امیرالمؤمنین است و خلاصه روایاتی که مربوط به بطون آیات است را ردیف میکنند و عملا بخش اعظم قرآن را از محل استفاده برای حیات بشر خارج میکنند در حالی که این مصادیق همه بطون است. یعنی در حالت عادی اگر به عرف میگفتی از این آیه چه میفهمی همین ظواهر را میفهمیدند، ظواهری که خود اهل بیت(علیهم اسلام) ما را به مراجعه و استفاده از آنها ارجاع دادهاند و از طرفی در برخی روایات هم مصادیقی را برای این معانی ذکر کردهاند که خارج از متفاهم عرف بوده است و اینها از باب ذکر بطون قرآن بوده است و نافی استفاده از ظواهر قرآن نیست.
🔻 برخی موارد نیز مانند اطلاق مومنین بر امیرالمومنین(ع) از باب مصداق کامل است و باز نافی استفاده از ظواهر این آیات نیست.
🔻 در مقابل این استفاده از آیات روایاتی نیز ذکر میشود که در مذمت به دنبال دنیا بودن برای مومنین است. مثلا در روایت از رسولالله است که:
👈«إِنَّ فِي طَلَبِ الدُّنْيَا إِضْرَاراً بِالْآخِرَةِ وَ فِي طَلَبِ الْآخِرَةِ إِضْرَاراً بِالدُّنْيَا فَأَضِرُّوا بِالدُّنْيَا فَإِنَّهَا أَوْلَى بِالْإِضْرَارِ.» در طلب کردن دنیا ضرر به آخرت است و در طلب آخرت ضرر به دنیا پس به دنیایتان ضرر بزنید که آن اولی تر است به ضرر زدن تا آخرت.
اما این روایات همه دنبال دنیا بودن مومن را مذمت میکند نه اینکه طالب دنیا برای آخرت بودن را مذمت کند، خداوند به مؤمن می گوید تو به دنبال وظیفهات باش دنیا خودش به واسطه نصرت الهی و در مسیر انجام وظایف الهی برای شما حاصل شود.
👈 «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (56) ما أُريدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُريدُ أَنْ يُطْعِمُونِ (57) إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ (58 - الذاریات)»
در این آیات خداوند میگوید هدف خلقت شما عبادت (به معنای اعم از نیایش به معنای اطاعت) است شما که نمیخواهید رزق من را بدهید من میخواهم رزق شما را بدهم پس به دنبال اطاعتتان باشید.
🔻 در جمع روایاتی که بلا را همراه با ایمان و مراتب آن میدانندنیز باید ظرف زمانی صدور آن روایات در زمانی بود که شیعیان در تحت حکومت ظالمان و فشار آنها بودند و نیاز به تسلایی برای تحمل سختیها داشتند را هم دید باید روایاتی که در مورد سیره ائمه مختلف در ظرفهای زمانی مختلف است را دید مثلا پوشش آن حضرات و استفاده از مواهب دنیایی و قیمت عطر و هزینههایی مختلفی که میکردند را هم باید دید. آیاتی که نعمتها و زینتهای الهی را برای بندگان به عنوان منت ذکر میکند و دعوت به استفاده از آنها بدون اسراف کردن میکند را هم باید دید.
✅ به تعبیر حضرت آقا:
👈 «وقتى يك مكتب ناقص باشد، وضعيت، بهتر از اين نمىشود. يك طرف را درست مىكند، طرف ديگر خراب مىشود!
اسلام خصوصيتش اين است كه همهى عوامل رشد انسانى را در خود دارد. هم رشد مادى در آن هست و هم رشد معنوى. يعنى در اسلام «خَلَقَ لَكُمْ مٰا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً» هست. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّٰهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبٰادِهِ» هست. استفاده از منابع مادّى هست. كار و تلاش هست. بوسه زدن پيامبر بر دست كارگر هست. كار كردن امير المؤمنين هست. - اينها همهاش معنا دارد. - اينكه اگر كسى كار نكند، دعاى او مستجاب نمىشود هم هست.
در عهد رسول اللَّه، كسانى در خانه نشستند و گفتند: «خداى متعال وعده كرده است كه «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ . خوب؛ ما توكّل مىكنيم و در خانه مىنشينيم.» وقتى پيغمبر خبردار شد، به آنها فرمود: «خدا يك دعاى شما را هم مستجاب نخواهد كرد!» اين براى چيست؟ براى اين است كه جامعه از لحاظ مادّى رشد كند، به سازندگى بپردازد و توسعه يابد. تفاوت محيط زندگى اوّل اسلام كه مردم در «صُفّه» زندگى مىكردند، با پنجاه سال بعدش، كه در همان كشور اسلامى، انواع و اقسام نعمتهاى مادّى همه جا را پر كرد، بهخاطر اين بُعد بود.» (بیانات در جمع روحانیون و مبلغین اردیبهشت 1375)
📌 ادامه دارد...
https://eitaa.com/sharhe_hal
✍️ الاسلام یعلو و لایعلی علیه...
✅ در جواب شهبهای که مطرح شده بود ۳ جواب عرض شد و گفته شد برخی درست نیست برخی هم کامل نیست و نگاه برتر و کاملتری از مبانی گفته شده وجود دارد که کسی مثل حضرت آقا به آن میگوید اسلام ناب، اسلامِ «الاسلام يعلو و لا يعلى عليه»، اسلامی که تنها علاج و نسخهى درمان امّت اسلامى است و این اسلام میگوید اگر ایمان آوردید نه تنها آخرت بلکه دنیای شما نیز آباد میشود و دست برتر را نسبت به همگان پیدا خواهید کرد.
🔻 اگر شما دنبال تشکیل تمدن اسلامی باشید لازمهاش گذشتن از مرحله جامعه اسلامی است. جامعه و توده مردم چه زمان با شما همراه میشوند؟ زمانی که دست برتر و غلبه با شما باشد. به تعبیر قرآن:
👈 «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ في دينِ اللَّهِ أَفْواجاً (۱و۲ – النصر)»
آنگاه که نصرت خداوند و غلبه میآید میبینی که ناس یعنی توده مردم فوج فوج وارد دین میشوند.
🔻 توده مقهور جو غالب هستند و تا شما دست برتر و غلبه را نداشته باشید توده مقهور آنی خواهند ماند که دست برتر را نسبت به شما دارد. حضرت موسی(علیه السلام) قبل از اینکه با بنیاسرائیل از مصر کوچ کند و در مکانی جدید جامعه دینی را شکل دهد به خداوند تبارک و تعالی گفت:
👈 «رَبَّنا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زينَةً وَ أَمْوالاً فِي الْحَياةِ الدُّنْيا رَبَّنا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلى أَمْوالِهِمْ (۸۸ – یونس)»
پروردگارا، تو به فرعون و اشرافش در زندگى دنيا زيور و اموال دادهاى، پروردگارا، تا [خلق را] از راه تو گمراه كنند، پروردگارا، اموالشان را نابود كن.
🔻نمیشود شما در فقر و فشار و ضعف نسبت به دشمنان خود باشید و دین شما و خودتان وعده فقر و بلا در پی ایمان دهید و خدا هم هرچه مردم مؤمنتر میشوند آنها را فقیرتر و مبتلاتر کند و انتظار رسیدن به جامعه مؤمنین و غلبه یافتن را داشته باشید.
🔻بر خلاف آن تصور که برخی داشتند، خداوند در آیات مختلف این وعده را داده است که اگر اهل ایمان شوید، به شما در دنیایتان هم کمک میکنم و دنیای شما را هم آباد میکنم. به طور نمونه:
👈در سوره یونس میفرماید: «الَّذينَ آمَنُوا وَ كانُوا يَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِكَلِماتِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (۶۳ -۶۴)» کسانی که اهل ایمان و تقوا باشند در همین دنیا و آخرت بشارت برای آنهاست و این سنت تغییر ناپذیر خداوند است.
👈 در سوره اعراف «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (۹۶)» اگر مردم شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه میکردند بدون شک برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم اما تکذیب کردند و ایمان نیاوردند و ما نیز آنها را به کیفر آنچه کردند دچار کردیم.
👈 در سوره غافر میفرماید: «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ (۵۱)» ما قطعا رسولان خودمان و کسانی که ایمان آوردند را در همین حیات دنیا کمک میکنیم.
👈در سوره مائده میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ (۶۶)» اگر اينان(اهل کتاب) احکام تورات و انجيل و همچنين قرآنى كه به سويشان نازل شده است را برپا میداشتند قطعا از بالاى سر (آسمان) و پائين پاهایشان (زمين) به آنها روزی میرساندیم.
👈 در سوره رعد میگوید: «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ (۲۹)» کسانی که ایمان آوردهاند و عمل صالح انجام دادهاند، خوشبختی و عاقبت نیکو برای آنها است. از این جهت که خوشبختی را در کنار عاقبت نیکو که مربوط به آخرت است میآورد، معلوم میشود مراد از آن، خوشبختی در دنیا است.
👈 در سوره نحل میفرماید: «لِلَّذينَ أَحْسَنُوا في هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةٌ وَ لَدارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ وَ لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقينَ (۳۰)» كسانى كه نيكوكارى كردهاند در اين دنيا پاداشى نيك دارند و سراى ديگر بهتر است و سراى پرهيزگاران چه نيكوست.
✅ ادامه👇
https://eitaa.com/sharhe_hal/4484
🔗 ادامه از پست قبل👇
🔻 عدهای تا این آیات را میآوری میگویند طوبی نام شجرهای در آخرت است، برکت امیرالمؤمنین است و خلاصه روایاتی که مربوط به بطون آیات است را ردیف میکنند و عملا با این رویکردشان بخش اعظم قرآن را از محل استفاده برای اصلاح حیات بشر، از دسترس خارج میکنند در حالی که این مصادیق همه بطون است. یعنی در حالت عادی اگر از عرف بپرسی از این آیه چه میفهمی همین ظواهر عادی را میفهمد، ظواهری که خود اهل بیت(علیهم اسلام) ما را به مراجعه و استفاده از آنها ارجاع دادهاند. و البته در برخی روایات هم مصادیقی را برای این معانی ذکر کردهاند که خارج از فهم عرف بوده و هست و اینها از باب ذکر بطون قرآن بوده است و نافی استفاده از ظواهر قرآن نیست.
برخی موارد نیز مانند اطلاق مومنین بر امیرالمومنین(ع) نیز از باب مصداق کامل است و باز نافی استفاده از ظواهر این آیات نیست.
🔻 در مقابل این استفاده از آیات روایاتی نیز ذکر میشود که در مذمت به دنبال دنیا بودن برای مومنین است. مثلا در روایت از رسولالله است که:
👈«إِنَّ فِي طَلَبِ الدُّنْيَا إِضْرَاراً بِالْآخِرَةِ وَ فِي طَلَبِ الْآخِرَةِ إِضْرَاراً بِالدُّنْيَا فَأَضِرُّوا بِالدُّنْيَا فَإِنَّهَا أَوْلَى بِالْإِضْرَارِ.» در طلب کردن دنیا ضرر به آخرت است و در طلب آخرت ضرر به دنیا، پس به دنیایتان ضرر بزنید که آن اولیتر است به ضرر زدن تا آخرت.
اما این روایات همه دنبال دنیا بودن مومن را مذمت میکند نه اینکه طالب دنیا برای آخرت بودن را مذمت کند، خداوند به مؤمن می گوید تو به دنبال وظیفهات باش دنیا خودش به واسطه نصرت الهی و در مسیر انجام وظایف الهی برای شما حاصل شود.
👈 «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ (۵۶) ما أُريدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُريدُ أَنْ يُطْعِمُونِ (۵۷) إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتينُ (۵۸ - الذاریات)»
در این آیات خداوند میگوید هدف خلقت شما عبادت (به معنای اعم از نیایش، به معنای اطاعت) است شما که نمیخواهید رزق من را بدهید، من میخواهم رزق شما را بدهم پس به دنبال اطاعتتان باشید رزقتان با من.
🔻 در جمعبندی روایاتی که بلا را همراه با ایمان و مراتب آن میدانند نیز باید اولا توجه نمود که بلا به معنای امتحان است و نه مصیبت، ثانیا ظرف زمانی صدور آن روایات را باید توجه داشت، این روایات در زمانی بود که مؤمنین تحت حکومت ظالمان و فشار آنها بودند و نیاز به تسلی برای تحمل سختیها داشتند، علاوه بر آن باید روایاتی که در مورد سیره ائمه مختلف در ظرفهای زمانی مختلف است را دید مثلا پوشش آن حضرات و استفاده از مواهب دنیایی و قیمت عطر و هزینههایی مختلفی که میکردند را هم باید دید. ( مثلا ر.ب: باب زی و التجمل کتاب کافی) آیاتی که نعمتها و زینتهای الهی را برای بندگان به عنوان منت ذکر میکند و دعوت به استفاده از آنها بدون اسراف کردن میکند را هم باید دید.
✅ به تعبیر حضرت آقا:
👈 «وقتى يك مكتب ناقص باشد، وضعيت، بهتر از اين نمىشود. يك طرف را درست مىكند، طرف ديگر خراب مىشود!
اسلام خصوصيتش اين است كه همهى عوامل رشد انسانى را در خود دارد. هم رشد مادى در آن هست و هم رشد معنوى. يعنى در اسلام «خَلَقَ لَكُمْ مٰا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً» هست. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللّٰهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبٰادِهِ» هست. استفاده از منابع مادّى هست. كار و تلاش هست. بوسه زدن پيامبر بر دست كارگر هست. كار كردن امير المؤمنين هست. - اينها همهاش معنا دارد. - اينكه اگر كسى كار نكند، دعاى او مستجاب نمىشود هم هست.
در عهد رسول اللَّه، كسانى در خانه نشستند و گفتند: خداى متعال وعده كرده است كه «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» خوب؛ ما توكّل مىكنيم و در خانه مىنشينيم. وقتى پيغمبر خبردار شد، به آنها فرمود: «خدا يك دعاى شما را هم مستجاب نخواهد كرد!» اين براى چيست؟ براى اين است كه جامعه از لحاظ مادّى رشد كند، به سازندگى بپردازد و توسعه يابد. تفاوت محيط زندگى اوّل اسلام كه مردم در «صُفّه» زندگى مىكردند، با پنجاه سال بعدش، كه در همان كشور اسلامى، انواع و اقسام نعمتهاى مادّى همه جا را پر كرد، بهخاطر اين بُعد بود.» (بیانات در جمع روحانیون و مبلغین اردیبهشت ۱۳۷۵)
📌 ادامه دارد...
https://eitaa.com/sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز با تیم کوهنوردی و طبیعتگردی عالیان به یه گل گشت رفتیم.
تجربه خیلی خوبی بود.
هم برنامههای خانوادگی داره هم اختصاصی آقایان و هم اختصاصی خانمها، همه هم مذهبی و بسیار خوش اخلاق بودن، جمع بسیار خوب و تجربه شیرینی بود.
جاهای بکری همین اطراف ما هست که یا مسیرهاش رو بلد نیستیم یا اینکه تنهایی رفتنش خطر داره اما با گروه و لیدر خیلی فضای خوبی داره.
بنده خدایی همراهمون بود میگفت من تا حالا چندین بار این روستا رو آمدم ولی اینجاها و مسیرها رو اصلا بلد نبودم.
اولش شک داشتم که برنامه خانوادگی رو برم یا نه ولی الحمد لله رفتم و خیلی راضی بودم.
برنامه این هفتشون یکی از روستاهای آوه بود، صبح زود رفتیم ظهر ساعت ۱۴:۲۰ هم خونه بودیم.
برنامه خانوادگی بعدیشون حوض سلطان و زیباییهای دریاچه نمک هست.
این هم کانالشون هست👇
@AliyanSport